Huidige situatie:
kamer |
Gem.
instroom |
fte |
norm |
capaciteit |
Tekort
fte |
K I |
240 |
2,4 |
70 |
168 |
-1,03 |
KII |
500 |
3,7 |
125 |
462 |
-0,30 |
KIII |
44 |
0,2 |
70 |
14 |
-0,43 |
KIV |
32 |
0,5 |
70 |
35 |
+0,04 |
totaal |
816 |
6,8 |
|
679 |
-1,72 |
We hebben een inschatting gemaakt van de effecten
van de maatregelen. Hierbij is alleen een inschatting gemaakt van de
maatregelen binnen de werkwijze van het rechtsbeschermingsbedrijf. De maatregel
tot instellen van de maatwerkplus-formule is hierbij overigens niet betrokken.
Deze maatregelen leveren een verbetering bij de
huidige werkwijze van rond de 10% op. (zie bijlage 3 voor een verklaring) De
commissie kan hierdoor meer zaken afhandelen met dezelfde formatie. Deze
verhoging is echter nog steeds onvoldoende om de stijging in het aantal
bezwaarschriften op te kunnen vangen. In Bijlage 3 staan de effecten en nuances
van de groei in het eerste kwartaal van 2005 verwoord.
De situatie na invoeren van verbetervoorstellen:
kamer |
Gem.
instroom |
fte |
norm |
Capaciteit |
Tekort
fte |
K I |
240 |
2,4 |
77 |
184 |
-0,72 |
KII |
500 |
3,7 |
138 |
510 |
+0,07 |
KIII |
44 |
0,2 |
77 |
15 |
-0,37 |
KIV |
32 |
0,5 |
77 |
38 |
+0,07 |
totaal |
816 |
6,8 |
|
747 |
-0,95 |
We hebben een inschatting gemaakt van de
efficiencyverbeteringen door ambtelijk horen ten opzichte van het
commissiemodel. Ook hierbij is alleen een inschatting gemaakt van de
maatregelen binnen de werkwijze van het rechtsbeschermingsbedrijf.
Het ambtelijk horen levert een aanvullende
verbetering van rond de 7% op (Kamer II 6%). Echter, dit gaat niet op voor alle
kamers. Kamer IV behandelt rechtspositionele aangelegenheden en dit soort zaken
leent zich niet voor ambtelijk horen. Ook de complexe zaken uit de overige
kamers lenen zich slecht voor ambtelijk horen.
In combinatie met de algemene verbetervoorstellen
uit hoofdstuk 2 levert dit een totale efficiencywinst van 17% op (Kamer II
16%).
Na verbetervoorstellen in het ambtelijk horen model
:
kamer |
Gem.
instroom |
fte |
Norm |
capaciteit |
Tekort
fte |
K I |
240 |
2,4 |
82 |
196 |
-0,53 |
KII |
500 |
3,7 |
145 |
536 |
+0,24 |
KIII |
44 |
0,2 |
82 |
16 |
-0,34 |
KIV |
32 |
0,5 |
82 |
41 |
+0,11 |
totaal |
816 |
6,8 |
|
789 |
-0,52 |
Na verbetervoorstellen in het gemengde model :
kamer |
Gem.
instroom |
fte |
Norm |
Capaciteit |
Tekort
fte |
K I |
240 |
2,4 |
79 |
189 |
-0,64 |
KII |
500 |
3,7 |
141 |
521 |
+0,15 |
KIII |
44 |
0,2 |
79 |
15 |
-0,36 |
KIV |
32 |
0,5 |
77 |
38 |
+0,07 |
totaal |
816 |
6,8 |
|
763 |
-0,78 |