Bijlage I –
Leidraad Interactieve Beleidsvorming
Checklist
Interactief of niet?
Stap |
Vraag |
Onderwerp
|
Score + |
Score - |
|
|
Randvoorwaarden |
|
|
1 |
1 |
Is het
onderwerp emotioneel beladen, politiek gevoelig of leent het zich sterk voor
‘nimby-oplossingen’? (Met dit laatste wordt bedoeld: oplossingen die
resulteren in afwenteling van het probleem op andere (groepen) mensen, andere
gebieden of toekomstige generaties.) |
|
|
1 |
2 |
Biedt de
beleidssituatie in principe ruimte voor meerdere oplossingsvarianten of
scenario’s, zodat de uitkomst van het proces niet op voorhand al vastligt? Het gaat
zowel om inhoudelijke als financiële ruimte. |
|
|
1 |
3 |
Laat de
beleidssituatie voldoende invloed voor belanghebbenden toe om daadwerkelijk
te kunnen spreken over interactiviteit? Dus minimaal de trede “adviseren”. |
|
|
1 |
4 |
Is er een
reële kans op een constructieve samenwerking met de participanten? Hiervoor
moet er in de standpunten van de verschillende partijen voldoende
gemeenschappelijke basis zitten. Het werkt niet als gemeente en participanten
lijnrecht tegenover elkaar staan. |
|
|
1 |
5 |
Is er
voldoende geld en capaciteit beschikbaar voor een goede (bege)leiding van het
interactieve proces? |
|
|
1 |
6 |
Is er
voldoende tijd? Wordt het interactieve proces niet gefrustreerd door
deadlines in het project (bestuurlijk, deelprojecten, subsidies enz. )? |
|
|
1 |
7 |
Is het
gemeentebestuur bereid belanghebbenden zoveel invloed te verschaffen, dat
daadwerkelijk sprake kan zijn van interactiviteit (dus minimaal de trede
‘adviseren’)? |
|
|
|
|
Subtotaal
stap 1 |
|
|
|
|
Aard
van het onderwerp |
|
|
2 |
1 |
Is het
een onderwerp/project dat leeft onder de bevolking? Met
andere woorden: maakt het de belanghebbenden echt uit wat er gebeurt, of
gelooft men het wel? |
|
|
2 |
2 |
Zijn het
probleem en (de consequenties van) mogelijke oplossingen voor de
belanghebbenden voldoende te overzien? Met andere woorden: is het
probleem niet te ‘technisch’? |
|
|
2 |
3 |
Biedt het
proces uitzicht op zichtbare resultaten binnen een afzienbare termijn? |
|
|
|
|
Subtotaal
stap 2 |
|
|
|
|
Doel
van interactieve aanpak |
|
|
3 |
1 |
Kan een
interactieve aanpak een concrete bijdrage leveren aan het verkleinen van de
afstand tussen gemeentebestuur en belanghebbenden? Dit is
bijvoorbeeld het geval als beide partijen in de loop van het proces meer
begrip voor de wensen en belangen van de ander krijgen. |
|
|
3 |
2 |
Kan een interactieve aanpak leiden
tot een groter draagvlak voor beslissingen? Dit is bijvoorbeeld het
geval als belanghebbenden meer geneigd zijn de uiteindelijke beslissing te
accepteren omdat ze gezien hebben hoe deze tot stand komt. |
|
|
3 |
3 |
Kan een interactieve aanpak leiden
tot meer integraliteit? Hiervan is onder meer sprake er verbanden zijn
tussen verschillende beleidsterreinen. Het kan zijn dat belanghebbenden hier
zelf mee komen. |
|
|
3 |
4 |
Leidt participatie van
belanghebbenden tot betere oplossingen en/of een hogere kwaliteit van het
beleid? Hiervan zal bijvoorbeeld sprake zijn als belanghebbenden
over specifieke kennis en ervaring beschikken die bestuurders en ambtenaren
missen. |
|
|
3 |
5 |
Zijn er andere argumenten te bedenken
waarom een interactieve aanpak wenselijk is? |
|
|
|
|
Subtotaal stap 3 |
|
|
|
|
Potentiële participanten |
|
|
4 |
1 |
Is de doelgroep van het beleid of
project duidelijk te omschrijven? |
|
|
4 |
2 |
Is het helder van welke personen
en organisaties de belangen worden geraakt? Dit kunnen ook partijen
zijn die niet direct tot de doelgroep behoren. |
|
|
4 |
3 |
Is het duidelijk welke personen of
partijen cruciaal zijn voor de representativiteit van de participantengroep? Representativiteit
kan zowel betrekking hebben op diversiteit (zijn alle relevante
bevolkingsgroepen vertegenwoordigd?) als op draagvlak/ achterban (namens wie
spreken de participanten?). |
|
|
4 |
4 |
Beschikken de belanghebbenden over
middelen die het proces kunnen vertragen of blokkeren? Is er
bijvoorbeeld een wettelijk recht om bezwaar te maken, of zijn er onder de
belanghebbenden mensen met veel invloed op de publieke opinie? |
|
|
4 |
5 |
Is duidelijk op welke manier specifieke
personen en/of organisaties het proces kunnen verrijken (b.v met kennis) of
juist frustreren (b.v. met formele bezwaren)? |
|
|
|
|
Subtotaal stap 4 |
|
|
|
|
Duidelijkheid over positie van participanten |
|
|
5 |
1 |
Zijn zowel het gemeentebestuur als
de eventuele partners bereid de participanten als een gelijkwaardige partij
te behandelen? Krijgen de participanten bijvoorbeeld in voldoende mate
toegang tot informatie om een volwaardige gesprekspartner te kunnen zijn? |
|
|
5 |
2 |
Is het gemeentebestuur bereid de
uitkomst van het interactieve proces te accepteren als deze binnen de
gestelde randvoorwaarden past, ook als dit wat het gemeentebestuur betreft
niet de meest optimale oplossing is? |
|
|
5 |
3 |
Zijn de externe partners bereid de
uitkomst van het interactieve proces te accepteren als deze binnen de
gestelde randvoorwaarden past, ook als dit wat hen betreft niet de meest
optimale oplossing is? |
|
|
|
|
Subtotaal vraag 5 |
|
|
|
|
Totaal score |
|
|
Toelichting:
Bij stap 1 wordt bepaald of
wordt voldaan aan de randvoorwaarden voor een geslaagd interactief proces. De
randvoorwaarden zijn, zoals de naam al zegt, essentieel bij de keuze om de beleidsvorming
wel of niet interactief aan te pakken. Als aan één of meerdere van deze
voorwaarden niet kan worden voldaan, zal het over het algemeen verstandig zijn
om af te zien van een interactieve aanpak. Het proces kan dan niet aan de
verwachtingen van belanghebbenden en/of gemeentebestuur voldoen, waardoor de
uitkomst voor tenminste één van de partijen een teleurstelling zal zijn. Het
kan echter zijn dat er factoren in het spel zijn die compensatie bieden voor
het ontbreken van één of meer randvoorwaarden. Bepaal dit aan de hand van de
volgende stappen van de checklist. Ook als na stap 1 wel aan alle
randvoorwaarden wordt voldaan, is het zinvol om de rest van de checklist te
doorlopen.
Bij stap 2 wordt gekeken of
de aard van het onderwerp/project zich leent voor een interactieve aanpak.
Bij stap 3 wordt het doel
bepaald: waar zit de meerwaarde van een interactieve aanpak? Welke effecten
zijn te verwachten?
Bij stap 4 worden de
potentiële participanten in beeld gebracht en gekeken welke invloed zij op het
proces kunnen uitoefenen. Het is van belang dat voldoende bekend is wie het
proces op welke manier kan beïnvloeden. Eigenlijk moeten alle vragen in deze
stap daarom met “ja” beantwoord zijn voordat een afgewogen keuze voor of tegen
een interactieve aanpak kan worden gemaakt.
Stap 5 bepaalt of de gemeentebestuur (en
haar eventuele partners) in staat zijn voldoende duidelijkheid te verschaffen
aan potentiële participanten omtrent hun positie in het proces.