Bijlage V – Leidraad Interactieve Beleidsvorming
Instrumenten
Interactieve Beleidsvorming
Eerste
overzichtslijst van mogelijke instrumenten voor interactieve beleidsvorming.
10+: methode voor jeugdparticipatie
10+ (“ten plus”) is een spel: een spelbord zoals bij
Monopoly met in het midden een plattegrond van de wijk of buurt waarop de
bestaande voorzieningen zijn aangegeven en daaromheen in plaats van de
Monopoly-straten de voorzieningen die de jeugd wenselijk achten.
Mogelijke opbrengst
Korte omschrijving
Tenplus is een spel: een spelbord zoals bij Monopoly met in het midden een
plattegrond van de wijk of buurt waarop de bestaande voorzieningen zijn
aangegeven en daaromheen in plaats van de Monopoly-straten de voorzieningen die
de jeugd wenselijk achten. Deze zijn geïnventariseerd tijdens bijv. een
startbijeenkomst. De voorzieningen vormen de inzet van het spel. Deelnemers
kunnen voorzieningen kopen en aan het einde van het spel blijkt aan welke voorzieningen
zij geld willen uitgeven en wat er op welke locatie moet komen. Aan de hand van
kaarten met vragen (ter vervanging van de Monopoly-kaarten ‘Algemeen fonds’)
wordt een discussie op gang gebracht die extra informatie oplevert over wensen
en mogelijkheden.
De aanpak
Toepasbaar op welk schaalniveau?
Verschillende schaalniveau’s: regio, stad, dorp, wijk of buurt.
Doelgroepen
Jongeren. Groep kleiner dan 50 personen.
Looptijd
of frequentie
Eenmalig te gebruiken op een bijeenkomst.
Nadelen en risico’s
Mate van invloed
Raadplegen of adviseren.
Meer informatie bij:
Provinciaal Instituut voor maatschappelijke ontwikkeling Noord-Holland
(Primo-NH, www.primo-nh.nl, Handleiding Tenplus te bestellen via
Primo, Postbus 106, 1440 AC Purmerend, tel. 0288-418700.
Varianten: Niet bekend
4e generatie-evaluatie
De methodiek van de Interactieve (4e generatie)
Beleidsevaluatie is gericht op het veel scherper krijgen wat mensen echt vinden
van een beleidsresultaat.
Mogelijke opbrengst
Korte omschrijving
De methodiek van de Interactieve (4e generatie) Beleidsevaluatie is gericht op
het veel scherper krijgen wat mensen echt vinden van een beleidsresultaat. Het
werkt met een zogenoemde ‘360 graden –evaluatie’ Alle aspecten en invalshoeken
waarmee burgers naar het beleidsresultaat kijken worden bij de evaluatie
betrokken. Dus niet alleen de variabele die kan worden ontleend aan de
doelstelling van het beleid. Omdat bij de meeste publieke vraagstukken al gauw
een grote mate van ambiguïteit bestaat, is het ontoereikend om een resultaat
alleen met eendimensionale indicatoren te waarderen. Dus, zelfs in de fase van
evaluatie wordt een vorm van onderhandelen gebruikt.
De aanpak
Toepasbaar op welk schaalniveau?
Alle schaalniveaus waar iets te evalueren valt.
Doelgroepen
Actoren die men wil betrekken bij evaluatie; liefst breed betrokkenen omdat dan
veel invalshoeken binnenkomen;
Nadelen
Het kan vermoeiend zijn om het gevoel te hebben steeds weer opnieuw te beginnen
en over alles te moeten onderhandelen. Toch kan dit in bepaalde situaties een
geheel nieuw licht op de zaak werpen. Als bereidheid niet bestaat om te
veranderen, om macht te delen en om van de kant van de deelnemers te investeren
moet je er niet aan beginnen. Maar soms bestaat ook in het bestuur een
onbestemd gevoel dat het resultaat niet optimaal is en kan een brede vorm van
evaluatie een aanleiding vormen voor een herkansing.
Aanpak Kunstgebouw
Sociale cohesie door samen iets met kunst te doen,
dat is eigenlijk de kern van de aanpak van het Kunstgebouw.
Opbrengst
Samenwerking bevorderen
Versterken sociale cohesie
Verleiden tot actieve deelname
Korte omschrijving
Sociale cohesie door samen iets met kunst te doen, dat is eigenlijk de kern van
de aanpak van het Kunstgebouw. Voorbeelden zijn: foto’s van iets dat bij de
mensen op de vensterbank staat maken en die op alle brievenbussen plakken. Of
met de hele flat een scheurkalender maken.
Aanpak
In overleg met een aantal bewoners en met de uitvoerend kunstenaars wordt per
flat een plan gemaakt. Voorbeelden van plannen die in Delft zijn uitgewerkt
zijn:
Door
samen met bewoners in een flat dit soort activiteiten te ontwikkelen, ontstaan
gesprekken en contacten tussen de bewoners. Dit maakt dat men zich prettiger
voelt in zijn eigen buurt.
Schaal
locatie
Doelgroepen
Flatbewoners
Looptijd of frequentie
Langdurig (aantal maanden)
Nadelen en risico’s
Project moet aansluiting vinden bij bewoners.
Mate van invloed
Het gaat hier meer om sociale cohesie dan om invloed bij beleidsvorming.
Meer info bij
Kunstgebouw, Stichting Kunst en Cultuur, provincie Zuid Holland
Varianten
-
Te combineren met
-
Beleidsmediator
Beleidsmediation is een proces onder begeleiding van een
neutrale begeleider – de mediator - waaraan vertegenwoordigers van organisaties
deelnemen die onderlinge tegenstellingen en verschillen willen overbruggen om
tot wederzijds voordeel te kunnen samenwerken in een beleidsproject.
Mogelijke opbrengst
Korte omschrijving
Beleidsmediation is een proces onder begeleiding van een neutrale begeleider –
de mediator - waaraan vertegenwoordigers van organisaties deelnemen die
onderlinge tegenstellingen en verschillen willen overbruggen om tot wederzijds
voordeel te kunnen samenwerken in een beleidsproject. De beleidsmediator is
geen adviseur. Wel kunnen tussenproducten van de beleidsmediation ter
beoordeling aan experts worden voorgelegd. De beleidsmediator is ook geen
arbiter, die in al zijn wijsheid een oplossing aan partijen oplegt. Wel helpt
hij de deelnemers aan een beleidsmediation om onder woorden te brengen op welke
punten zij tegenover elkaar staan en op welke punten zij elkaar kunnen vinden.
Daarna begeleidt hij hen door een creatief onderhandelingsproces naar een
oplossing voor hun conflict en naar een basis voor samenwerking.
De aanpak
Toepasbaar op welk schaalniveau?
Alle
Doelgroepen
Aanwijsbare belanghebbenden (meestal organisaties) die (potentieel) conflict
hebben over een bepaald onderwerp.
Looptijd of frequentie
Eenmalig
Risico’s en nadelen
Meestal vergt het een grote zelfoverwinning voor het bestuur om te spreken in
termen van een conflict en zeker om daar ondersteuning van buiten bij te halen.
Verder zijn er alleen voordelen.
Mate van invloed
Raadplegen, adviseren, coproduceren (basis leggen voor samenwerking)
Meer informatie bij
Mr. Marijke Knipscheer, Ministerie Verkeer en Waterstaat, bestuurslid van de
Nederlandse mediatorsvereniging, 070-3518510
Burgeradvieskring
Een groep burgers die een dwarsdoorsnede vormt van de lokale
samenleving formuleert antwoorden op basis van goede en evenwichtige informatie
rondom een open probleemstelling.
Mogelijke opbrengst
·
Actieve deelname burgers aan politieke discussies.
·
Burgers helpen mee bij het zoeken naar oplossingen voor problemen.
Korte
omschrijving
Een
groep burgers die een dwarsdoorsnede vormt van de (gemeentelijke) samenleving
formuleert antwoorden op basis van goede en eventwichtige informatie rondom een
open probleemstelling. Onder begeleiding van een deskundige onafhankelijke
moderator.
Toepasbaar
op welk schaalniveau?
Dit instrument kan worden gebruikt op meerdere schaalniveaus,maar is vooral
geschikt voor gemeenten.
Doelgroepen
Alle inwoners.
Looptijd
of frequentie
Dit
instrument is in principe incidenteel van karakter: je past het toe bij een
bepaald vraagstuk. Het kan natuurlijk ook voor langere tijd worden
ingezet.
Dezelfde
groep wordt dan vaker bij elkaar gebracht om oplossingen te bedenken. Dan kan
het ook aantrekkelijk zijn om er een training aan te koppelen.
De
aanpak
1.
Spelregels laten vaststellen door de gemeenteraad.
2.
Faciliteiten en middelen regelen.
3.
Werven van gewenste aantal burgers (wervingscampagne).
4.
Aanwijzen van een deskundige, onafhankelijke begeleider.
5.
Opstellen van de vraagstelling. Verzamelen van relevante informatie.
6.
Getuigen/deskundigen uitnodigen voor presentaties en bentwoording van vragen.
7.
Onkostenvergoeding + eventueel verlof regelen met werkgevers.
8.
Bijv. 2 of 3 daagse workshop organiseren.
9.
Uitwerking van het advies door de begeleider.
10.
Bestuur geeft binnen vastgestelde termijn een gemotiveerde reaktie.
11.
Bestuur betrekt het advies in vervolg van het beleidsproces (niet bindend).
Nadelen
en risico’s
·
Het instrument is kostbaar. Het thema moet in ieder geval zwaarwegend genoeg
zijn om een dergelijke investering te doen.
Meer
informatie bij:
·
gemeente Den Haag
Varianten
·
Burgerjury
·
Burgerpanel (structurele variant)
Burgerjury
Burgers werpen vanuit een ander perspectief een blik op de
aanpak van maatschappelijke vraagstukken. Een bugerjury bestaat uit...
Mogelijke opbrengst
·
Inzicht in hoe een aanpak van een bepaald vraagstuk valt bij de burgers.
·
Opvattingen van de burgerjury kunnen een impuls geven aan samenwerking van de
maatschappelijke partners en het halen van een hoger ambitieniveau.
·
Interesse van burgers in politieke besluitvormingsprocessen wordt vergroot.
Korte
omschrijving
Burgers
werpen vanuit een ander perspectief een blik op de aanpak van maatschappelijke
vraagstukken
Een burgerjury bestaat uit een willekeurig
geselecteerde groep van bijv. 10-15 burgers. De samenstelling van de jury is zo
gekozen dat deze een afspiegeling vormt van de bevolking in een bepaald gebied.
De jury’s worden begeleid en ondersteund door een onafhankelijke deskundige. De
opdrachtgever voor de burgerjury kan een (raads)commissie of stuurgroep zij.
Die vertaalt de opinies van de jury eventueel naar bestuurlijke voorstellen.
Toepasbaar
op welk schaalniveau?
Dit instrument is toepasbaar op meerdere
schaalniveaus: gemeentebreed of voor een bepaalde wijk en ook op regionaal
niveau.
Doelgroepen
Alle inwoners of de inwoners van een bepaalde wijk of
gebied.
Looptijd
of frequentie
Dit instrument is in incidenteel van karakter: je past
het toe bij een bepaald vraagstuk.
De
aanpak
1.
Beslissen dat een bepaald plan of bepaalde aanpak aan het oordeel van een
burgerjury zal onderworpen.
2.
Spelregels voor burgerjury laten vaststellen.
3.
Faciliteiten en middelen regelen.
4.
Werven van gewenste aantal burgers (wervingscampagne).
5.
Aanwijzen van een deskundige, onafhankelijke begeleider.
6.
Getuigen/deskundigen uitnodigen voor presentaties en beantwoording van vragen.
7.
Onkostenvergoeding + eventueel verlof regelen met werkgevers.
8.
Bijeenkomst organiseren.
9.
Advies uitbrengen aan opdrachtgever.
10.
Opdrachtgever geeft binnen vastgestelde termijn een gemotiveerde reaktie.
11. Bestuur betrekt het advies bij
besluitvorming over vervolg van het beleidsproces (niet bindend).
Nadelen
en risico’s
·
Het instrument is kostbaar. Het thema moet in ieder geval zwaarwegend genoeg
zijn om een dergelijke investering te doen.
Meer
informatie bij:
·
Provincie Flevoland (www.flevoland.nl)
Varianten
·
Burgeradvieskring
Burgerpanel (structurele variant)
Creatieve concurrentie
Nadat eerste ronde besluitvorming (probleem, inventarisatie
van belangen en ideeën) heeft plaatsgevonden en richting van plan is
geformuleerd kan ervoor gekozen worden om consortia in de gelegenheid te
stellen gelijktijdig alternatieve plannen uit te werken.
Mogelijke opbrengst
Korte omschrijving
Nadat eerste ronde besluitvorming (probleem, inventarisatie van belangen en
ideeën) heeft plaatsgevonden en richting van plan is geformuleerd kan ervoor
gekozen worden om consortia in de gelegenheid te stellen gelijktijdig
alternatieve plannen uit te werken. Deze consortia krijgen de opdracht
beleidsopties te ontwikkelen op het betreffende terrein. In verschillende
ronden worden parallelle oplossingen voor problemen ontwikkeld. Het bevoegd
gezag geeft periodiek richting en sturing aan het proces, waarbij sommige
beleidsopties afvallen en andere beleidsopties verder worden uitgewerkt en
aangescherpt. Een en ander kan uitmonden in een breed gedragen convenant met
een set van afspraken over de aanpak van het betreffende probleem.
Een variant is: in plaats van één projectgroep worden meerdere projectgroepen
geïnstalleerd die grotendeels dezelfde opdracht krijgen. Deze projectgroepen
rapporteren regelmatig aan de stuurgroep en aan het politiek bevoegd gezag.
Stuurgroep en gezag geven vervolgens telkens richting aan het gewenste
beleidsontwikkelingstraject.
De aanpak
Toepasbaar op welk schaalniveau?
Alle schaalniveau’s. Veronderstelt ook nog grote beleidsvrijheid in complexe
problematiek waar creativiteit en invalshoeken maximaal gemobiliseerd moeten
worden.
Doelgroepen
De doelgroep kan op verschillende manieren worden samengesteld. De deelnemende
consortia kunnen bestaan uit maatschappelijke organisaties, bedrijven,
wetenschappelijke instellingen, burgers en vertegenwoordigers van de gemeente.
Maar ook kunnen in een interactief proces met burgers verschillende
parallelgroepen burgers worden gevraagd onderling te concurreren met plannen.
Dat is gedaan in Bijlmerpark, Amsterdam-Z.O.
Looptijd of frequentie
Inzet instrument is eenmalig, d.w.z. voor de duur van de beleidsvoorbereiding.
Nadelen
Vergt bereidheid om behoorlijk veel tijd en kennis te investeren.
Mate van invloed
Adviseren, coproductie
Meer informatie bij
Prof. Geert Teisman, EUR, de uitvinder van het begrip
Creatieve sessie
Bij een creatieve sessie zetten de deelnemers in groepjes
hun ideeën om in iets tastbaars.
Opbrengst
Inzicht in wat er in de samenleving speelt
Versterken wederzijds begrip, ideeën genereren
Samenwerking bevorderen
Korte omschrijving
Bij een creatieve sessie zetten de deelnemers in groepjes hun ideeën om in iets
tastbaars. Dat kan met klei, of met knippen en plakken van gekleurd papier, met
verf en kwasten, etc. Het is een inspirerende en vaak verrassende manier om te
achterhalen wat mensen belangrijk vinden in hun leefomgeving/in de stad/in het
groen/etc. Door een vraagstuk op een creatieve manier te benaderen, krijgen
elementen als gevoel, intuïtie, esthetiek ook een plaats in de normaal
gesproken vaak zeer rationele discussie.
Het gaat uiteindelijk natuurlijk niet om het kunstwerk op zich, maar vooral om
de discussie en ontwikkeling van ideeën, wederzijds begrip, consensus
daarachter. In de terugkoppeling per groepje staat dat dan ook centraal.
Aanpak
Schaal
Buurt, wijk, dorp, stad, regio
Doelgroepen
Kunnen alle doelgroepen zijn. Sommige doelgroepen zullen wel iets meer
aanmoediging en begeleiding nodig hebben dan andere. In totaal moet de groep
niet al te groot zijn in verband met de benodigde tijd voor terugkoppeling per
groepje.
Looptijd of frequentie
Incidenteel in te zetten.
Nadelen en risico’s
Mensen zijn het soms niet gewend om creatief bezig te zijn en hebben enige tijd
of aanmoediging nodig om over een bepaalde gene heen te stappen. Speel daarop
in door de wekvorm laagdrempelig te presenteren.
Mate van invloed
Raadplegen
Adviseren
Meer info bij
Mirjam Wingelaar, gemeente Zoetermeer
Varianten
zoals gezegd verschillende vormen van creatief zijn: schilderen, kleien, knippen
en plakken, collages maken met gevonden voorwerpen, evt. ook foto’s nemen in de
buurt en die tot een collage verwerken, etc. etc.
Te combineren met
Onder meer met de werkvorm ideeën verzamelen, delen en prioriteren
Delphi methode
Deelnemers met kennis van zaken worden gestimuleerd hun
creativiteit aan te wenden en zich daarbij niet te laten beïnvloeden door zaken
als groepsnormen e.d. Anonimiteit en zoeken naar consensus zijn belangrijke
elementen.
Mogelijke opbrengst:
Korte omschrijving
Deelnemers met kennis van zaken worden gestimuleerd hun creativiteit aan te
wenden en zich daarbij niet te laten beïnvloeden door zaken als groepsnormen
e.d. Anonimiteit en zoeken naar consensus zijn belangrijke elementen.
Deelnemers worden in opeenvolgende ronden individueel ondervraagd met een
schriftelijke vragenlijst. De vragen kunnen een gesloten of juist een open
karakter hebben. Deze vragen worden in een groepsbijeenkomst
gepresenteerd en kunnen ook via internet worden voorgelegd aan een grote groep
mensen. Alle deelnemers formuleren individueel een antwoord. De antwoorden
worden door de begeleider geanalyseerd, eventueel samen met de deelnemers. Men
zoekt naar overeenstemming in opvattingen zonder die af te dwingen. Er kunnen
meerdere ronden met bijeenkomsten worden gehouden. Aan het slot volgt zonodig
een groepsdiscussie waarin de uitkomsten worden vastgesteld en/of uitgediept.
Toepasbaar op welk schaalniveau?
Op verschillende schaalniveaus: stad, wijk, dorp of voor een bepaalde
doelgroep.
Doelgroepen
Alleen geschikt voor burgers die over voldoende kennis van zaken en inzicht in
de materie beschikken.
Looptijd of frequentie
Wordt incidenteel toegepast binnen een beleidsproces.
De aanpak
Nadelen en risico’s
Er wordt veel gevraagd van de deelnemers. Het risico dat dit niet veel gewicht
in de schaal legt, moet zoveel mogelijk beperkt worden.
Meer informatie bij:
Typ ‘Delphi methode’ in bij een zoekmachine op internet en u vindt diverse
mogelijkheden.
Varianten
Niet van toepassing
Te combineren met:
Enquêtes onder burgers of doelgroepen kunnen aanvullende informatie geven.
Digitaal spel
Met een digitaal spel krijgen bewoners inbreng in
ontwikkelingen en kan meteen de randvoorwaarde geld worden meegenomen.
Opbrengst
Inzicht in wat er in de samenleving speelt
Actieve deelname bevorderen
Korte omschrijving
Met een digitaal spel krijgen bewoners inbreng in ontwikkelingen en kan meteen
de randvoorwaarde geld worden meegenomen.
Aanpak
Stel de belangrijkste vraagpunten vast en geef per vraagpunt verschillende
opties die ook verschillen in kosten. Zorg voor een goede vormgeving, met ook
de mogelijkheid om op een kaart bepaalde functies in de wijk in te vullen.
Zorg voor zo veel mogelijk automatische verwerking van de resultaten.
Schaal
Wijk, dorp
Doelgroepen
Alle (met computer)
Looptijd of frequentie
Incidenteel
Nadelen en risico’s
Bij vrijblijvende vorm is de kans op lage respons groot.
Maak deelname dus aantrekkelijk.
Mate van invloed
Raadplegen, Adviseren, Coproduceren
Meer info bij
www.caberg-malpertuis.nl
Varianten
Digi-enquête, schriftelijke enquête
Te combineren met
Mondelinge interviews om meer inzicht te krijgen
Gibsonmethode
Discussie over stellingen die in een aantal rondes worden
geselecteerd als de stellingen waarover in de groep geen eenduidigheid bestaat.
Opbrengst
Inzicht in wat er in de samenleving speelt
Ideeën genereren
Advies
Korte omschrijving
Discussie over stellingen die in een aantal rondes worden geselecteerd als de
stellingen waarover in de groep geen eenduidigheid bestaat.
Aanpak
De begeleider formuleert over het betreffende onderwerp 10 stellingen en
schrijft deze op losse kaartjes.
De deelnemers lezen de kaartjes en mogen de stellingen waar ze het mee eens
zijn oppakken. De stellingen die blijven liggen worden weggehaald (daar is
niemand het mee eens). De opgepakte stellingen komen opnieuw op tafel.
Nu mogen de deelnemers de overgebleven stellingen opnieuw bekijken en de
stellingen waar ze het niet mee eens zijn omdraaien. De stellingen die nu
blijven liggen worden opnieuw weggehaald (daar is iedereen het mee eens).
De omgedraaide stellingen zijn de stellingen waarover onenigheid bestaat in de
groep. Deze worden een voor een besproken. Het is daarbij niet van belang
hoeveel voor- of tegenstanders er per stelling zijn; het gaat om de argumenten
die men aanvoert.
Schaal
alle
Doelgroepen
alle
Looptijd of frequentie
incidenteel
Nadelen en risico’s
Moeilijk om eenduidige en goed bediscussieerbare stellingen te formuleren
Mate van invloed
Adviseren
Meer info bij
www.devraagaanbod.nl
Varianten
-
Te combineren met
-
Ideeën verzamelen, delen en prioriteren
Het bekendste voorbeeld van deze werkvorm is waarschijnlijk
de geeltjes-plak-sessie: alle deelnemers krijgen een vraag voorgelegd en worden
uitgenodigd 2 of 3 ideeën te formuleren.
Opbrengst
Ideeën genereren
Inzicht in wat er in de samenleving speelt
Verleiden tot actieve deelname
Korte omschrijving
Het bekendste voorbeeld van deze werkvorm is waarschijnlijk de
geeltjes-plak-sessie: alle deelnemers krijgen een vraag voorgelegd en worden
uitgenodigd 2 of 3 ideeën te formuleren. Alle ideeën worden verzameld en, al
dan niet gegroepeerd in bepaalde categorieën, op flappen in de ruimte
opgehangen. Vervolgens krijgt iedere deelnemer een of meerdere rode en een
groene sticker(s) en kan die stickers bij de volgens hem of haar slechtste en
beste ideeën plakken. Deze werkvorm geeft een goed inzicht in ideeën die bij
doelgroepen leven en prioriteiten die zij daaraan toekennen.
Er zijn vele varianten mogelijk, zowel in de manier van verzamelen en delen van
ideeën, als in de mate van in groepen werken en tot groepsideeën en
groepsprioriteiten komen.
Aanpak
Schaal
Locatie, buurt, wijk, dorp, stad, regio
Doelgroepen
Kan iedereen zijn, breed inzetbaar. Bij heel grote groepen is het makkelijker
om de groep in tweeën of drieën te delen en als aparte groepen te beschouwen,
anders duurt het heel lang voordat iedereen alle ideeën tot zich heeft genomen
en geprioriteerd.
Looptijd of frequentie
Incidenteel
Nadelen en risico’s
Een nadeel kan zijn dat dit een van de meest bekende werkvormen is en dus als
“afgezaagd” wordt ervaren. Door net een andere variant te kiezen kan dat worden
ondervangen.
Mate van invloed
Raadplegen
Adviseren
Meer info bij
Iedere communicatieafdeling
Varianten
Wijze van verzamelen, delen en prioriteren.
In plaats van met geeltjes en groene en rode stickers, kunnen ook dozen met
daarop de verschillende categorieën aangegeven worden neergezet en vellen
papier uitgedeeld voor de ideeën. Na het in de goede doos inleveren van alle
ideeën is het pauze en hangt de organisatie de ideeën aan waslijnen in de
ruimte. Iedereen krijgt twee of meer knijpers van verschillende kleuren om weer
de voorkeuren aan te geven.
Individueel vs groepsproces
In deze werkvorm kunnen alle deelnemers individueel deelnemen; hun eigen ideeën
formuleren en hun eigen prioriteiten aangeven. Dit kan voordelen hebben omdat
er dan een soort anonimiteit optreedt. Het kan echter ook wenselijk zijn om de
deelnemers in groepen in te delen en hen als groep te vragen met een paar
ideeën te komen (bij voorkeur minder ideeën dan er groepsleden zijn). De
groepen kunnen vooraf zijn samengesteld of worden gekozen door de deelnemers.
Te combineren met
Bijvoorbeeld een creatieve sessie, als daarin ideeën naar voren zijn gekomen
kunnen die met deze werkvorm worden geprioriteerd.
Infralab
Infralab bestaat uit een drietal opeenvolgende creatieve
dialogen met een aantal weggebruikers en omwonenden (en dus geen ambtenaren!)
om oplossingen te vinden voor een specifiek afgebakend verkeersprobleem.
Opbrengst
Ideeën genereren
Samenwerking bevorderen
Korte omschrijving
Infralab bestaat uit een drietal opeenvolgende creatieve dialogen met een
aantal weggebruikers en omwonenden (en dus geen ambtenaren!) om oplossingen te
vinden voor een specifiek afgebakend verkeersprobleem. De drie sessies zijn er
voor de probleemformulering, de oplossing en het ontwerp. Rijkswaterstaat heeft
deze methode ontwikkeld en het bleek een gouden greep om gebruikers en bewoners
zelf de probleemstelling te laten formuleren. Het toewerken naar oplossingen en
ontwerp vindt plaats in intensieve stemsessies waarin verdieping en
prioritering plaatsvindt.
Aanpak
Infralab zoals het destijds heeft gedraaid bij Rijkswaterstaat bestaat niet
meer. Nieuwe soortgelijke initiatieven zouden dan in analogie hiermee opnieuw
opgezet moeten worden. Indien daaraan behoefte bestaat zijn bij Rijkswaterstaat
wel goede beschrijvingen en evaluatiestudies beschikbaar.
Schaal
Locatie, buurt
Doelgroepen
Weggebruikers en omwonenden
Looptijd of frequentie
Incidenteel, drie sessies per onderwerp
Nadelen en risico’s
Het vergt een behoorlijke investering om een nieuwe variant van Infralab op te
zetten. Onder meer werden vergoedingen aan de deelnemers uitgekeerd.
Mate van invloed
Coproduceren
Meer info bij
Rijkswaterstaat (070-3518277)
Varianten
In Nederland zijn ons geen varianten bekend, die zouden door gemeenten voor
eigen situaties ontwikkeld kunnen worden. Gemeenten hebben er al eens mee
kennis gemaakt in eigen lokale setting, zoals de gemeente Wassenaar, maar dan
in verband met de Rijksweg A44. Het bijzondere is dat bij Infralab niet gezocht
is naar een verscheidenheid aan stakeholders, maar dat een specifieke groep
ervaringsdeskundigen (gebruikers van een weg, aanwonenden langs een traject) is
gevraagd inbreng te leveren.
Inspiratiebezoek
Bij een inspiratiebezoek gaat een groep deelnemers vanuit de
doelgroep een of meerdere relevante voorbeeldprojecten bezoeken.
Opbrengst
Genereren van ideeën
Versterken cohesie
Omgaan met weerstand
Korte omschrijving
Bij een inspiratiebezoek gaat een groep deelnemers vanuit de doelgroep een of
meerdere relevante voorbeeldprojecten bezoeken. Belangrijk is dat er veel voor
de doelgroep belangrijke aandachtspunten aan bod komen en daarmee zichtbaar
serieus genomen worden. Bijkomend voordeel is dat men uit de eigen situatie is
en dat een dergelijk bezoek en bijbehorende busreis vaak een informeel karakter
hebben en daardoor ruimte bieden aan het uitwisselen van persoonlijke verhalen
en zo bij kunnen dragen aan een groepsproces. Het kan een goed idee zijn om in
het geval van een conflictsituatie beide partijen een voorbeeldproject te laten
uitkiezen.
Aanpak
Schaal
Locatie, buurt, wijk, stad, regio
Doelgroepen
Kunnen allerlei doelgroepen zijn, liefst een zo breed mogelijk samengestelde
groep zodat er informele interactie tussen mensen met verschillende achtergronden
kan ontstaan.
Looptijd of frequentie
Incidenteel
Nadelen en risico’s
Cynische of sceptische deelnemers kunnen de toon zetten.
Mate van invloed
Raadplegen, adviseren. Eigenlijk raadpleeg je als project de ervaring van
andere projecten.
Meer info bij
Mirjam Wingelaar, gemeente Zoetermeer 079 – 346 8294, m.e.wingelaar@zoetermeer.nl
Varianten
-
Internetforum
Veel internetforums stellen teleur. In deze omschrijving
gaan wij uit van de opzet van de D-site van de gemeente Zaanstad, die wel
positief uit de bus komt.
Mogelijke opbrengst:
Korte omschrijving
Veel internetforums stellen teleur. In deze omschrijving gaan wij uit van de
opzet van de D-site van de gemeente Zaanstad, die wel positief uit de bus komt:
De discussie rondom een bepaald thema wordt niet overgelaten aan het vrije
chat-verkeer. Het wordt onderworpen aan bepaalde economische regels. Bijdragen
van deelnemers worden van een waardering voorzien door andere bezoekers van de
site. Een mening wordt onderwerp van de werking van vraag en aanbod. Anderen
kunnen erop stemmen: eens of oneens. Hoe meer medestanders een mening krijgt,
hoe groter de invloed van mening wordt in de discussie. Meningen die de meeste
invloed hebben gekregen leggen ook het meeste gewicht in de schaal bij de
eindconclusies.
De aanpak
Toepasbaar op welk schaalniveau?
Op verschillende schaalniveaus: regio, stad, wijk, dorp of voor een bepaalde
doelgroep.
Doelgroepen
Kan worden gebruikt voor verschillende doelgroepen: alle bewoners of bepaalde groepen
bewoners. Meer dan 50 personen is geen probleem.
Looptijd of frequentie
Het kan eenmalig worden gebruikt (de investeringskosten zijn dan relatief
hoog), maar ook regelmatig op meerdere beleidsthema’s.
Nadelen en risico’s
Mate van invloed
Raadplegen en/of adviseren
Meer informatie bij:
Gemeente Zaanstad (www.zaanstad.nl)
Logica-CMG
Varianten
Internetforum met vrije discussie binnen bepaalde grenzen (bijv. www.vraaghetderaad.nl)
Te combineren met:
Internetpanel
Het internetpanel bestaat uit een representatieve groep
burgers die bijv. eens per maand 10 minuten achter de computer gaan zitten om
vragen over een bepaald plaatselijk onderwerp te beantwoorden.
Mogelijke opbrengst
Weten wat er onder de bevolking leeft over een bepaald onderwerp (bijvoorbeeld
integratie/samen leven in diversiteit).
Korte omschrijving
Het internetpanel bestaat uit een representatieve groep burgers die bijv. eens
per maand 10 minuten achter de computer gaan zitten om vragen over een bepaald
plaatselijk onderwerp te beantwoorden. Op deze manier wordt ‘de mening van de
burger’ gepeild om die te laten meewegen bij het nemen van besluiten. Het panel
kan worden beschouwd als de antenne van het gemeentebestuur.
De aanpak
Toepasbaar op welk schaalniveau?
Het is toepasbaar op verschillende schaalniveaus. Meestal wordt het gebruikt op
gemeentelijk niveau, maar op wijkniveau kan het ook.
Doelgroepen
Alle burgers en daarbinnen alle belangrijke doelgroepen moeten vertegenwoordigd
zijn om voldoende representatief te zijn. Of de doelgroepen ook naar
evenredigheid vertegenwoordigd moeten zijn is een keuze (zie ook nadelen).
Looptijd of frequentie
Meestal wordt dit instrument structureel ingezet. Het kan ook voor een bepaalde
periode. Men kan ook de samenstelling van het panel om de zoveel tijd wijzigen.
Nadelen en risico’s
Grote nadelen zijn er niet. Het kan wel lastig zijn om een goede afspiegeling
van de bevolking te krijgen. Criteria daarvoor zijn altijd arbitrair.
Mate van invloed
Raadplegen, adviseren
Meer informatie bij:
Varianten
Te combineren met:
internetforum
Joint
Factfinding
In een situatie waarbij er grote belangentegenstellingen
zijn, is het van belang om aparte sessies te organiseren over het verzamelen en
interpreteren van de feiten.
Mogelijke opbrengst
Korte omschrijving
In een situatie waarbij er grote belangentegenstellingen zijn, is het van
belang om aparte sessies te organiseren over het verzamelen en interpreteren
van de feiten. Ook bijvoorbeeld bij inrichten van monitorinstrument
milieubeweging betrekken; anders zullen de indicatoren niet iedereen
overtuigen. De stelling dat wetenschap toch objectief is, ligt al ver achter
ons. Vraagstelling en perspectief zijn vaak bepalend voor de uitkomst. Bouwen
aan vertrouwen.
De aanpak
Allerlei werkvormen uit deze bundel zijn bruikbaar om op één lijn te komen.
Toepasbaar op welk schaalniveau?
Het is toepasbaar op verschillende schaalniveaus, met dien verstande dat er
sprake met zijn van feitenonderzoek en van belangentegenstellingen.
Doelgroepen
Alle voor het onderwerp belangrijke doelgroepen moeten vertegenwoordigd zijn
Looptijd of frequentie
Eenmalige inzet.
Nadelen en risico’s
Free ridergedrag: meer onderzoek dan strikt nodig op kosten van de gemeenschap;
Pas op voor meer loopgraven en deelbelangen dan nodig is; spreek deelnemers
(‘belangenvertegenwoordigers’) dus vooral als persoon aan op hun persoonlijke
deskundigheid.
Mate van invloed
Adviseren, coproduceren
Meer informatie bij:
TNO/STB, bijvoorbeeld Maarten van As en Mario Willems, 015-2695407
Jouw dag
Het betrekken van belanghebbenden bij een beleidsvoornemen
met bijeenkomsten die specifiek gericht zijn op een homogene doelgroep.
Mogelijke opbrengst
Korte omschrijving
Het betrekken van belanghebbenden bij een beleidsvoornemen met bijeenkomsten
die specifiek gericht zijn op een homogene doelgroep. De bijeenkomsten vinden
plaats op plekken waar de doelgroep elkaar vaak ontmoet. Het is een manier om
snel op de hoogte te komen van hun wensen en ideeën.
De aanpak
Voorbereiding:
De
bijeenkomst:
het gesprek met de doelgroep: wat zijn hun wensen en ideeën, of wat zijn de
problemen, of wat zijn mogelijke oplossingen gegeven een bepaald probleem
aangeven wat er met de resultaten wordt gedaan en hoe teruggekoppeld wordt
(indien men dat wenst)
Afsluiting:
Toepasbaar op welk schaalniveau?
Alle schaalniveau’s mits er een redelijk homogene doelgroep bepaald wordt.
Doelgroepen
De doelgroep mag niet te breed zijn. Het kiezen van een homogene doelgroep
maakt het mogelijk de hele opzet (van uitnodiging tot de locatie) op een
aantrekkelijke manier neer te zetten voor de betreffende doelgroep.
Looptijd of frequentie
Inzet instrument is eenmalig, kan ook langduriger ingezet worden.
Voor- en nadelen
Het is laagdrempelig. Mensen worden niet altijd bereikt en komen vaak niet naar
bijeenkomsten. Dit geldt in het algemeen en voor sommige doelgroepen in het
bijzonder. Door zelf naar specifieke hen toe te gaan met voor hen
herkenbare/belangrijke onderwerpen is het mogelijk een redelijk homogene
doelgroep toch te bereiken en bij de beleidsvorming te betrekken.
Mate van invloed
Raadplegen, adviseren
Meer informatie bij
-
Kleine ergernissen
Om in een wijk de zogenaamde kleine ergernissen aan te
pakken, of andersom, snelle verbeteringen door te voeren, kan de gemeente de
inwoners van de wijk betrekken.
Opbrengst
Stimuleren actieve deelname
Bevorderen cohesie
Versterken imago als 'nabij burger'
Korte omschrijving
Om in een wijk de zogenaamde kleine ergernissen aan te pakken, of andersom,
snelle verbeteringen door te voeren, kan de gemeente de inwoners van de wijk
betrekken. In twee of drie stappen kunnen de bewoners aangeven welke zaken zij
binnen het beschikbare budget graag anders zouden zien. Dit kan de
betrokkenheid van de bewoners bij hun buurt vergroten en bijdragen aan een goed
imago van de gemeente.
Aanpak
Schaal
Locatie, buurt, wijk
Doelgroepen
Buurtbewoners
Looptijd of frequentie
Incidenteel, meerdere contactmomenten per toepassing
Nadelen en risico’s
De snelheid in een dergelijk proces houden is van groot belang om bij de
bewoners geloofwaardig te blijven.
Mate van invloed
Coproduceren
Meer info bij
Gemeente Deventer, aanpak openbare ruimte in Colmschate
Varianten
Er zijn meerdere stappen in te bouwen, als de eerste resultaten daarom vragen.
Een tussenstap van het ergens kunnen bekijken van verschillende materialen of
speeltoestellen bijvoorbeeld kan nuttig zijn.
Te combineren met
een infomarkt of buurtbijeenkomst.
Kwaliteitspanel
Het kwaliteitspanel bestaat uit een aantal inwoners van de
stad. Het test verschillende onderdelen van dienstverlening van de gemeente.
Opbrengst
Inzicht wat in de samenleving speelt
Adviseren
Ideeën genereren
Korte omschrijving
Het kwaliteitspanel bestaat uit een aantal inwoners van de stad. Het test
verschillende onderdelen van dienstverlening van de gemeente. Vervolgens gaat
het panel de dialoog aan met de dienstverlenende organisatie over resultaten en
aanbevelingen.
Aanpak
De gemeente zorgt voor geld voor een projectleider die veel voorbereidend en
ondersteunend werk verricht. Het panel kiest zelf de onderwerpen, werkt mee aan
de ontwikkeling van de kwaliteitstoets en voert de kwaliteitsinventarisatie
uit. Waar nodig wordt externe deskundigheid ingehuurd voor onderzoek, om deze
fase te begeleiden. Vervolgens vindt een gesprek plaats met de dienstverlenende
organisatie over resultaten en aanbevelingen. Die dialoog vormt een essentieel
onderdeel van de methode. Over elk van de onderzochte onderwerpen wordt een
rapport gemaakt.
Schaal
Stad
Doelgroepen
Vertegenwoordiging van verschillende groepen in de gemeente
Looptijd of frequentie
Permanent of langdurig
Nadelen en risico’s
De organisatie moet bereid zijn iets met de uitkomsten te doen.
Er moeten financiën beschikbaar zijn voor ondersteuning.
Mate van invloed
Afhankelijk van wat het ontvangende organisatieonderdeel ermee doet: adviseren
/ coproduceren
Meer info bij
Landelijke centrum opbouwwerk in Den Haag
Varianten
-
Te combineren met
-
Lagerhuis
Zoals de opzet van het Engelse parlement wordt gebruikt voor
het tv-programma, kan een bijeenkomst met discussie ook op deze wijze
plaatsvinden.
Mogelijke opbrengst
Korte omschrijving
Zoals
de opzet van het Engelse parlement wordt gebruikt voor het tv-programma, kan
een bijeenkomst met discussie ook op deze wijze plaatsvinden. Vormvariaties
mogelijk.
De aanpak
Toepasbaar op welk schaalniveau?
Alle
Doelgroepen
Geen bijzonderheden
Looptijd of frequentie
Eenmalig
Voor- en nadelen
Discussievorm is herkenbaar voor mensen.
Mate van invloed
Raadplegen, adviseren
Meer informatie bij
Gemeente Zoetermeer, Ted Kuiper, tel. 079 – 3468830
Lusten en
lasten
Een groep bewoners krijgt de lusten, een budget, en ook de
lasten, een grote mate van zelfwerkzaamheid om de ideeën en wensen te
realiseren.
Opbrengst
Cohesie
Actieve deelname
Verantwoordelijkheid
Ideeën
Korte omschrijving
Een groep bewoners krijgt de lusten, een budget, en ook de lasten, een grote
mate van zelfwerkzaamheid om de ideeën en wensen te realiseren.
Aanpak
Bewoners geven de voor hen belangrijke thema’s aan en daarbinnen worden de
ideeën van de bewoners geïnventariseerd in zogenaamde werkplaatsbijeenkomsten
met bewoners en professionals. Vervolgens wordt door middel van een enquête
gecheckt of dit inderdaad de belangrijkste ideeën zijn.
Door een uitvoeringsteam, bestaande uit bewoners, gemeente en woningcorporatie,
worden de ideeën beoordeeld en waar mogelijk aan elkaar gekoppeld.
Daarna vindt een verkiezing plaats van de ideeën door de bewoners of een
vertegenwoordiging van de bewoners.
In een informatieavond wordt toegelicht welke ideeën zijn verkozen en welke
niet en waarom niet. De niet verkozen ideeën blijven staan voor een volgende
verkiezingsronde.
In
de uitvoering werken de bewoners samen in een taakgroep. Desgewenst wordt men
door een opbouwwerker en of externe deskundigen ondersteund. De taakgroep
omschrijft de uit te voeren maatregelen in taakopdrachten en voert deze uit of
fungeert als opdrachtgever voor de uitvoering.
Schaal
Buurt/ locatie
Doelgroepen
Buurtbewoners
Looptijd of frequentie
Langdurig
Nadelen en risico’s
Voldoende bewoners moeten bereid zijn mee te doen.
Mate van invloed
Coproduceren / meebeslissen
Meer info bij
informatie@sal-breda.org
Olympiade Conferentie
Een Olympiade conferentie bestaat uit drie rondes. Het
centrale idee is dat verschillende groepen een vraagstelling steeds integraler
gaan benaderen.
Opbrengst
Begrip
Ervaringsuitwisseling
Draagvlak proces
Korte omschrijving
Een Olympiade conferentie bestaat uit drie rondes. Het centrale idee is dat
verschillende groepen een vraagstelling steeds integraler gaan benaderen. Zo
ontstaat bij de groepen steeds meer begrip voor de totale afweging.
Aanpak
In de eerste ronde benaderen de groepen (ringen) de centrale vraagstelling
vanuit hun eigen ring (eendimensionaal). Iedere groep vormt standpunten over
het onderwerp. Deze worden kort plenair gedeeld zonder dat er discussie
plaatsvindt.
In de tweede ronde krijgen de groepen de opdracht een ander gezichtspunt mee te
nemen (randvoorwaarde als geld of tijd, of de standpunten van een andere
groep). Opnieuw formuleert iedere groep standpunten, of passen de groepen de
eerder geformuleerde standpunten aan.
In de derde ronde komen alle standpunten samen in een plenaire discussie.
Schaal
Alle schaalniveaus zijn mogelijk
Doelgroepen
Heterogene doelgroep, zodat meerdere homogene doelgroepen te vormen zijn.
Looptijd of frequentie
Incidenteel
Nadelen en risico’s
Goede discussieleider voor de laatste ronde is essentieel.
Mate van invloed
Raadplegen, Adviseren
Meer info bij
www.opbouwwerk.nl/projecten.html#olympiade
Varianten
-
Te combineren met
-
Ontwerpatelier
In een ontwerpatelier gaan de deelnemers zelf aan de slag
met de invulling van een bepaald gebied.
Opbrengst
Bevorderen van actieve deelname
Begrip creëren voor verschillende standpunten
Samenwerking verbeteren
Compromis / consensus
Ideeën opdoen
Korte omschrijving
In een ontwerpatelier gaan de deelnemers zelf aan de slag met de invulling van
een bepaald gebied. Binnen de gegeven kaders en randvoorwaarden werken de
deelnemers in kleine groepjes aan een deelaspect (water en groen, hoogbouw vs
laagbouw, infrastructuur, etc.) of aan het gehele vraagstuk. Deze werkvorm bevordert
het begrip voor de verschillende standpunten en maakt bijzondere en
vernieuwende oplossingen mogelijk. De uitwerking kent vele varianten, zoals het
maken van een schets (heel vrij) tot het leggen van een puzzel uit van tevoren
opgestelde varianten (bijvoorbeeld een gebied in drieën knippen en van tevoren
voor elk van de drie gebieden verschillende inrichtingsvarianten opstellen).
Aanpak
Schaal
Buurt / locatie
Wijk
Doelgroepen
Wijkbewoners, deelraadsleden, bewonersverenigingen, woningcorporaties, ouderen,
gehandicapten, natuur- en milieuverenigingen, andere belangengroepen, etc. In
totaal liever niet meer dan zo’n 50 personen.
Looptijd of frequentie
Het is een eenmalig in te zetten werkvorm.
Nadelen en risico’s
Risico is dat het kader en de randvoorwaarden erg complex zijn. Risico is ook
dat de gekozen mate van vrijheid in het ontwerpen niet aansluit bij de
doelgroep; afhankelijk van de mate waarin de doelgroepen makkelijk zelfstandig
kunnen werken en ideeën kunnen genereren kan gekozen worden voor een meer vrije
vorm van ontwerpen of een meer voorgestructureerde vorm zoals met de
puzzelstukken.
Mate van invloed
Adviseren, Meebeslissen
Meer info bij
Remko Iedema, voor variant met puzzelen: remko.iedema@hetnet.nl
Varianten
-
Te combineren met
-
Open huis
Het betrekken van belanghebbenden bij een beleidsvoornemen
van een bestuursorgaan door middel van het houden van een ‘open huis’.
Mogelijke opbrengst
Korte omschrijving
Het betrekken van belanghebbenden bij een beleidsvoornemen van een
bestuursorgaan door middel van het houden van een ‘open huis’. Er wordt een
ruimte ingericht, een open huis, waar burgers naar binnen kunnen gaan om,
zonder uitnodiging, te komen kijken. Op basis van bijvoorbeeld een eerder
gehouden werkatelier, zijn robuuste uitspraken naar voren gekomen die tot
stellingen zijn geformuleerd. In het open huis zijn deze stellingen opgehangen.
De plek is erg aanlokkelijk, bijvoorbeeld door de muziek en de sfeer, waardoor
mensen naar binnen gaan en gaan kijken. Binnen kunnen ze reageren op de stellingen,
die ondersteund worden door de aanwezigheid van maquettes. Ook worden er
enquêtes afgenomen.
De aanpak
Voorbereiding:
Het
open huis:
Afsluiting:
Toepasbaar op welk schaalniveau?
Van buurt tot stedelijk niveau
Doelgroepen
De doelgroep bestaat belanghebbende burgers. Het moet mogelijk zijn een
discussie te houden. Maximaal rond de 50 personen. Daarnaast is dit afhankelijk
van de ruimte.
Looptijd of frequentie
Een open huis wordt eenmalig georganiseerd.
Voor- en nadelen
Voordelen
Nadelen
Mate van invloed
Raadplegen, adviseren
Meer informatie bij
Gemeente Dordrecht / Theo Venhovens
Te combineren met:
Werkatelier
Open Space
Het gaat om een (werk)conferentiemodel geschikt voor grote
groepen. De Open Space aanpak van Harrison Owen maakt mogelijk om over de
‘echte’ onderwerpen te praten in een informele sfeer.
Mogelijke opbrengst
Korte omschrijving
Het gaat om een (werk)conferentiemodel geschikt voor grote groepen. De Open
Space aanpak van Harrison Owen maakt mogelijk om over de ‘echte’ onderwerpen te
praten in een informele sfeer. Open Space leidt tot debat en
ervaringsuitwisseling in een ontspannen sfeer en dat geeft vaak een enorme kick
en genereert veel energie.
De aanpak
Uitgangspunten en spelregels:
Open
Space biedt deelnemers de kans om intensief met elkaar in gesprek te komen over
thema’s die hen echt ter harte gaan. Het gaat daarbij om thema’s die passen
binnen een hoofdonderwerp en de context van het programma. De volgende
elementen zijn van belang:
Toepasbaar op welk schaalniveau?
Alle
Doelgroepen
Is een large group interventie techniek, dus geschikt voor grote groepen.
Looptijd of frequentie
Duurt minimaal drie uur, voor het beste resultaat één tot drie dagen.
Voor- en nadelen
Mate van invloed
Adviseren, coproduceren, meebeslissen
Meer informatie bij
Aanpak is ontwikkeld door Harrison Owen, USA.
www.openspaceworld.com
Preferentiemeter
Met de preferentiemeter wordt gemeten welke prioriteiten
burgers, deskundigen, bestuurders toekennen aan verschillende voorstellen,
waaruit de mate van draagvlak kan worden afgeleid.
Mogelijke opbrengst
Korte omschrijving
Met de preferentiemeter wordt gemeten welke prioriteiten burgers, deskundigen,
bestuurders toekennen aan verschillende voorstellen, waaruit de mate van
draagvlak kan worden afgeleid. De discussie kan zich dan toespitsen op de
onderdelen waar minder overeenstemming over bestaat. Geïnteresseerden kunnen
het prioriteitstellingprogramma via internet openen en via een vraagstelling
hun keuzen ‘aanklikken’. Het betreft een aantal keren achter elkaar kiezen uit
twee objecten uit een grotere reeks. Deze objecten worden dus steeds
‘paarsgewijs’ vergeleken.
De preferentiemeter kan ook worden gebruikt tijdens een bijeenkomst met
bewoners of andere doelgroepen.
Toepasbaar op welk schaalniveau?
Op verschillende niveaus: stad, wijk en dorp.
Doelgroepen
Kan worden gebruikt voor verschillende doelgroepen: alle of bepaalde groepen
bewoners (bijvoorbeeld ondernemers), professionals of bestuurders.
Looptijd of frequentie
Wordt incidenteel toegepast binnen een besluitvormingsproces.
De aanpak
Nadelen en risico’s
Meer informatie bij:
Varianten
‘Direct ranking’ (= rangschikken). In plaats van voorkeuren aangeven wordt een
rangorde aangegeven in te nemen maatregelen (bijv. bij het onderhoud van de
directe leefomgeving)
Te combineren met:
Real time branding
Samengevat komt deze techniek neer op het uitnodigen van
rechtstreeks betrokkenen (bewoners, leden, etc.) in een bijeenkomst van 2 1/2
dag en hen te vragen hun toekomstvisies op papier te (laten) verbeelden.
Mogelijke opbrengst
Veel beleid begint vanuit afzonderlijke problemen. De aard en de omvang van de
problemen is niet voor elke doelgroep of bewonerscategorie in een wijk
hetzelfde. De samenhang en verbindende factoren tussen de aanpak en hoe diverse
bewonersgroepen de problemen ervaren blijven vaak onderbelicht. De generieke
bindingsfactoren in het gebied verdwijnen en de bewoners leven niet meer met
elkaar maar langs elkaar. Deze techniek gaat uit van het ontwikkelen van
totaalvisie op de stad, wijk of buurt.
Er wordt op niveau van waarden met elkaar gecommuniceerd (verg. de waarden
achter een Merk of symbool schuilgaan, vandaar Branding).
Korte omschrijving
Samengevat komt deze techniek neer op het uitnodigen van rechtstreeks
betrokkenen (bewoners, leden, etc.) in een bijeenkomst van 2 1/2 dag en hen te
vragen hun toekomstvisies op papier te (laten) verbeelden. Ter compensatie van
ontbrekend tekentalent zijn tekenaars aanwezig. De mensen presenteren hun
‘beeld’ zelf met een toelichting waarom zij tot deze visie komen. Daardoor
komen snel en onbevangen de echte beweegredenen van de mensen in termen van
waarden op tafel en kan het debat in die termen verder worden gevoerd. Meer dan
cognitieve vaardigheden en invalshoeken worden aangesproken.
De aanpak
Toepasbaar op welk schaalniveau?
Van buurt tot stedelijk niveau; wordt ook vaak bij organisaties toegepast:
overal waar gemeenschappelijk gevoel bij het geheel wordt verondersteld
Doelgroepen
De doelgroep bestaat belanghebbende burgers. Kan met meer dan 50 personen.
Looptijd of frequentie
Real time branding wordt eenmalig georganiseerd.
Nadelen en risico’s
• Kostbaar en tijdsintensief; meerwaarde moet dit rechtvaardigen
Mate van invloed
Raadplegen, adviseren, coproductie
Meer informatie bij
Real time branding bv, tel 0294-299222
Referendum
Een referendum kan raadgevend zijn aan de politiek of zelfs
besluitvormend.
Opbrengst
Inzicht
Verantwoordelijkheid
Korte omschrijving
Een referendum kan raadgevend zijn aan de politiek of zelfs besluitvormend. In
beide gevallen is het op te vatten als een interactieve werkvorm, omdat
doelgroepen invloed hebben op besluitvorming rondom een specifiek onderwerp.
Dat geldt natuurlijk des te meer als de doelgroepen ook zijn betrokken bij het
ontwerpen van de mogelijke oplossingen, invullingen, aanpakken e.d.
Aanpak
Schaal
Dorp, stad, regio
Doelgroepen
Alle inwoners van een dorp, stad of regio.
Looptijd of frequentie
Incidenteel
Nadelen en risico’s
Als men helemaal niet bij de voorbereiding van de keuzes is betrokken kan het
zijn dat de keuzes allebei niet overeenkomen met de standpunten van de
inwoners. Een goede voorbereiding en het betrekken van doelgroepen daarbij is
dus belangrijk.
Mate van invloed
Raadplegen, Meebeslissen
Meer info bij
Gemeente Utrecht (rondom varianten Stationsgebied), gemeente Groningen (rondom
Grote Markt)
Varianten
Internetpoll (minder formeel, kan evengoed veelzeggend zijn)
Enquêtes
Te combineren met
andere werkvormen ter voorbereiding van de oplossingsrichtingen.
Rijdend theeterras
Leden van het gemeentebestuur nodigen bewoners uit met hen
plaats te nemen op een theeterras...
Opbrengst
Inzicht
Draagvlak proces
Imago gemeente
Korte omschrijving
Leden van het gemeentebestuur nodigen bewoners uit met hen plaats te nemen op
een theeterras. Een bepaald onderwerp staat centraal, daar gaan de gesprekken
over. Zo krijgt het bestuur inzicht in wat er leeft bij de inwoners van de
stad.
Aanpak
Als de politiek over een bepaald onderwerp wil weten wat er leeft in de stad,
kan men dat onderwerp meenemen op het theeterras. Het rijdende theeterras is
een activiteit die vooral waar er veel mensen op straat zijn kan worden
uitgevoerd.
Op het theeterras is plek voor meerdere tafels en meerdere gesprekken
tegelijkertijd. Er kan iemand omheen lopen die de inwoners uitnodigt een kopje
thee of koffie te komen drinken met de bestuurders. Doordat er meerdere tafels
en bestuurders zijn, is het voor bewoners veiliger om ook even plaats te nemen
aan een tafeltje.
Direct na een dag of dagdeel op verschillende plekken het theeterras neergezet
te hebben, komen alle deelnemende bestuurders bijeen om hun ervaringen te delen
en de belangrijkste inzichten, ideeën en conclusies te verzamelen.
Schaal
Wijk / dorp
Stad
Doelgroepen
Alle
Looptijd of frequentie
Incidenteel
Nadelen en risico’s
Opzet moet veiligheid bieden aan inwoners om daadwerkelijk een gesprek aan te
knopen.
Risico bestaat dat bewoners over heel andere onderwerpen willen praten; bedenk
van te voren hoe je daarmee omgaat.
Let op de benodigde vergunningen om ergens tafels en stoelen neer te mogen
zetten.
Mate van invloed
Raadplegen / adviseren
Meer info bij
-
Varianten
-
Roept u maar
In een situatie waarbij er verschillende belangen en actoren
zijn, de betrokkenen door elkaar heen om tafel laten plaatsnemen. Niemand
treedt op als woordvoerder.
Mogelijke opbrengst
Korte omschrijving
In een situatie waarbij er verschillende belangen en actoren zijn, de
betrokkenen door elkaar heen om tafel laten plaatsnemen. Niemand treedt op als
woordvoerder. Aanwezigen mogen roepen over het onderwerp wat ze willen. Alles
wordt opgeschreven, maar wel direct ingedeeld op zes flappen, namelijk:
Na
deze ronde mensen zelf laten ontdekken wat met elkaar in strijd is, dan
bundelen in opties en beslispunten eruit distilleren. Resultaat is
overeenstemming over beslispunten.
De aanpak
Meer gedetailleerde aanpak niet bekend. Cruciaal is een wakkere begeleider met
kennis van zaken. De begeleider moet sterk luisteren naar alles wat geroepen
wordt, tegelijkertijd bepalen op welke flap ieders inbreng komt te staan en ook
nog eens de inbreng noteren.
Toepasbaar op welk schaalniveau?
Het is toepasbaar op verschillende schaalniveaus.
Doelgroepen
Alle voor het onderwerp belangrijke doelgroepen moeten vertegenwoordigd zijn.
Looptijd of frequentie
Eenmalige inzet.
Mate van invloed
Raadplegen, adviseren
Meer informatie bij:
Gemeente Zoetermeer, Ted Kuiper, 079 - 346 8830
Stadsdebat / Stadsgesprek
Een combinatie van activiteiten, waaronder een of meer
bijeenkomsten, om zoveel mogelijk ideeën uit de bevolking te krijgen over een
bepaald onderwerp, vaak een toekomstvisie.
Mogelijke opbrengst
Korte omschrijving
Een combinatie van activiteiten, waaronder een of meer bijeenkomsten, om zoveel
mogelijk ideeën uit de bevolking te krijgen over een bepaald onderwerp, vaak
een toekomstvisie.
De aanpak
Toepasbaar op welk schaalniveau?
Regio, stad of dorp.
Doelgroepen
Breed: dé bevolking van …
Looptijd of frequentie
Meerdere weken/maanden
Voor- en nadelen
Aan de ene kant bevatten de uitkomsten voor elk wat wils en is niet iedereen
het over alles eens. Aan de andere kant geven de uitkomsten van de
stadsdebatten wel scherp aan waar de echte keuzemomenten voor het bestuur
liggen. En die keuzen krijgen een veel bredere legitimatie als de uitersten en
de nuances met vele groepen zijn verkend.
Mate van invloed
Raadplegen, adviseren
Meer informatie bij
Zwolle en Kampen
Team Syntegrity
/ Future Search
(werk)conferentiemodel geschikt voor grote groepen.
Mogelijke opbrengst
Korte omschrijving
(werk)conferentiemodel geschikt voor grote groepen. De vinding Team Syntegrity
is afkomstig van de organisatiekundige Stafford Beer, die op zijn beurt
leentjebuur heeft bij de bouwkundige Buckminster Fuller. De laatste heeft
constructies ontworpen op basis van gelijkzijdige driehoeken waarmee met
relatief lichte constructies grote overspanningen gerealiseerd kunnen worden
door een optimale verdeling van krachten. Op deze principes gebaseerd worden in
een groep van idealiter 30 mensen of een veelvoud daarvan de beschikbare
betrokkenheid, kennis en inzichten rond een 12-tal thema’s gemobiliseerd.
De aanpak
Toepasbaar op welk schaalniveau?
Alle
Doelgroepen
Is een large group interventie techniek, dus geschikt voor grote groepen.
Veronderstelt de aanwezigheid van een complex probleem, bijvoorbeeld met
jarenlange patstelling of (liever nog, om dit te voorkomen) dreiging daarvan.
Looptijd of frequentie
Duurt drie dagen.
Nadelen
Lijkt kostbaar en intensief, maar maanden- of jarenlang modderen met een
complex probleem en eindeloze misverstanden is duurder.
Mate van invloed
Adviseren, coproduceren, meebeslissen
Meer
informatie bij
www.icodrome.nl;
www.mzsg.ch
Vergelijkbare concurrerende conferentievorm die systematisch tot een resultaat
leidt: Future Search; www.futuresearch.nl, dat eveneens door
verschillende bureaus wordt aangeboden.
Thuis mee
ontwerpen
Bij concrete inrichtingsvraagstukken in buurten kunnen de
bewoners worden uitgenodigd om zelf thuis een inrichtingsplan samen te stellen
uit een “bouwpakket”.
Opbrengst
Ideeën
Inzicht
Actieve deelname
Korte omschrijving
Bij concrete inrichtingsvraagstukken in buurten kunnen de bewoners worden uitgenodigd
om zelf thuis een inrichtingsplan samen te stellen uit een “bouwpakket”.
Bijvoorbeeld voor de inrichting van een speelplek kan er een plattegrond en een
aantal mogelijke elementen voor de invulling worden voorbereid waaruit de
bewoners de voor hen ideale speelplek kunnen samenstellen. Het is natuurlijk
ook mogelijk om de bouwpakketten op speciale doelgroepen, zoals kinderen, te
richten. Groot voordeel is dat de gemeente heel goed de randvoorwaarden kan
aangeven, door alleen elementen toe te voegen die ook daadwerkelijk toepasbaar
en betaalbaar zijn. Eventueel kan ook een soort prijslijst worden bijgevoegd en
een maximum aan de kosten worden gesteld, zodat bewoners ook vanuit die
inzichten mee kunnen denken.
Aanpak
Schaal
Locatie/buurt
Doelgroepen
Omwonenden/belanghebbenden of bijvoorbeeld alleen omwonende/belanghebbende
kinderen. Liefst een beperkte doelgroep in omvang.
Looptijd of frequentie
Incidenteel, wel meerdere activiteiten (inloopbijeenkomst, daadwerkelijke
verzending bouwpakketten, beoordeling, etc.)
Nadelen en risico’s
Als de doelgroep erg groot is, kan het heel lastig worden om de grootste gemene
deler te vinden in alle ontwerpen. Bij een grote doelgroep kan dan beter voor
een wedstrijd worden gekozen met duidelijke criteria.
Mate van invloed
Adviseren
Coproduceren
Meebeslissen
Van roepen
naar eigen inzet
De verwachting is dat mensen alleen naar een bijeenkomst
komen om commentaar te geven over zaken die niet goed gaan in hun buurt of
wijk, terwijl zij met een actieve bijdrage mede voor de oplossing kunnen
zorgen.
Mogelijke opbrengst
Korte omschrijving
De verwachting is dat mensen alleen naar een bijeenkomst komen om commentaar te
geven over zaken die niet goed gaan in hun buurt of wijk, terwijl zij met een
actieve bijdrage mede voor de oplossing kunnen zorgen. Door eerst te luisteren,
hun inbreng serieus te nemen door het op te schrijven en direct over enkele
categorieën te verdelen (inhoudelijk of naar aard zoals wens/mening/-) en
vervolgens de aanwezigen uit te nodigen om in aparte groepen door te praten over
een categorie (1 categorie per groep). Naast verdieping, bespreken oplossingen,
vooral ook bespreken wie wat kan/wil doen. Het resultaat van de bijeenkomst is
een basis voor een actieve bijdrage van mensen als vrijwilliger.
De aanpak
Toepasbaar op welk schaalniveau?
Dit instrument kan worden gebruikt voor een buurt, een wijk of een dorp.
Doelgroepen
Het instrument is specifiek bedoeld voor buurt-, wijk- of dorpsbewoners en
daarbinnen gevestigde ondernemers.
Looptijd of frequentie
Dit instrument is eenmalig van karakter.
Nadelen en risico’s
Zonder een goed vervolg op de bijeenkomst werkt het inzetten van dit instrument
juist contraproductief.
Mate van invloed
Adviseren, coproduceren
Meer informatie bij:
gemeente Zoetermeer, mw. A. Van Kuijen-Cornelis
Veiling
In een proces of project waarin keuzes moeten worden gemaakt
over behouden of wegdoen van bepaalde elementen kan de veiling een passende
werkvorm zijn.
Opbrengst
Inzicht
Begrip
Korte omschrijving
In een proces of project waarin keuzes moeten worden gemaakt over behouden of
wegdoen van bepaalde elementen kan de veiling een passende werkvorm zijn. Onder
“elementen” kan van alles worden verstaan, van concrete drempels en paaltjes
tot en met meer grootschalige begrippen als woonerven en dekwoningen. In de
veilingruimte is een overzicht aanwezig van alle te veilen elementen.
Bijvoorbeeld op foto’s weergegeven. Alle deelnemers krijgen een rode en een
groene kaart en een fictief bedrag te besteden. Wanneer de veilingmeester een
volgend element benoemt en beschrijft, geven de deelnemers met de rode of
groene kaart aan of dat element weg mag of behouden moet worden. De deelnemers
met de groene kaarten kunnen vervolgens bieden vanuit hun fictieve te besteden
bedrag en geven zo aan in hoeverre zij het element van waarde vinden. Er
ontstaat dus een gesprek tussen de veilingmeester en de bieders, waarbij de
veilingmeester steeds op zoek is naar de achtergronden en argumenten bij de
keuzes van de bieders. Het geeft een goed inzicht in de waarde die men hecht
aan allerlei soms vanzelfsprekend lijkende elementen in een wijk of stad.
Aanpak
Schaal
Locatie, buurt, wijk, dorp, stad
Doelgroepen
Alle, liefst gemengd zodat er duidelijk verschillende achtergronden en
motivaties aanwezig zijn
Looptijd of frequentie
Incidenteel
Nadelen en risico’s
Kan jolig worden, terwijl reden om het in te zetten wel serieus zijn. Het is de
kunst om de werkvorm luchtig neer te zetten, maar wel zo te organiseren dat de
inzichten wel wat waard zijn.
Mate van invloed
Raadplegen
Adviseren
Meer info bij
Mirjam Wingelaar, gemeente Zoetermeer
Tel 079 – 346 8294, m.e.wingelaar@zoetermeer.nl
Varianten
Het is ook mogelijk om deze vorm toe te passen bij het kiezen van vormgeving
van bepaalde stedenbouwkundige zaken. Bijvoorbeeld winkelcentra of het aanzicht
van woonwijken, of type woningen, om zo te achterhalen waar de voorkeur van de
consument/ inwoner van de stad naar uitgaat.
Te combineren met
-
Versnellingskamer
Ook wel aangeduid als Group Decision Room of Brainbox is een
kamer vol met computers.
Mogelijke opbrengst
Korte omschrijving
Versnellingskamer, ook wel aangeduid als Group Decision Room of Brainbox is een
kamer vol met computers. Er is een facilitator nodig die de sessie begeleidt.
Iedere deelnemer neemt plaats achter een beeldscherm en typt zijn bijdragen
daar in. Deelnemers zien de regels die anderen typen wel op hun scherm, maar
niet van wie die afkomstig zijn. Input kan zijn het antwoord op een centrale
vraag of stelling, maar kan ook uitwisseling van meningen zijn (elektronisch
vergaderen) . Zij kunnen ook op andere bijdragen reageren. Dat werkt
drempelverlagend en ondervangt ook het sociale fenomeen van ‘groupthink’ of dat
de belangrijkste persoon naar de mond wordt gepraat. Anonimiteit bevordert ook
het inbrengen van ideeën die een beetje “wild” kunnen overkomen en daarom bij
voorkeur niet worden uitgesproken maar toch de kern kunnen vormen van nieuwe
creatieve oplossingen. In de mondelinge discussies die na de “tiksessie” worden
gehouden blijkt overigens dat mensen er geen enkel probleem mee hebben om
meningen die zij anoniem hebben gegeven, openlijk te verdedigen. Dit geldt dus
ook voor meningen die zij in een reguliere vergadering voor zich zouden hebben
gehouden. Doordat 10 à 15 deelnemers tegelijkertijd druk zitten te typen wordt
in korte tijd enorm veel input verzameld. Wordt ook meteen geprint en geordend.
Na elke ronde is een stukje overleg nodig met oog op vraagstelling en
clusteren. Het PC-programma helpt dan weer met ordening en prioriteitstelling.
Na afloop is verslag klaar.
De aanpak
Toepasbaar op welk schaalniveau?
Kan op elk schaalniveau worden gebruikt; Beperkt aantal deelnemers.
Doelgroepen
Het instrument is bedoeld voor deelnemers van diverse achtergronden, met
verschillende belangen en kwaliteiten.
Looptijd of frequentie
Dit instrument is eenmalig van karakter.
Nadelen en risico’s
Is een vrij kostbaar instrument, met beperkt aantal deelnemers.
Mate van invloed
Adviseren, coproduceren
Meer informatie bij:
Ministerie VROM, Herman Meines, tel. 070-3395176
Visualisaties
Een van de grote voordelen van het gebruik van digitale
communicatie is dat gebruik kan worden gemaakt van visualisatie van situaties.
Mogelijke opbrengst
Korte omschrijving
Een van de grote voordelen van het gebruik van digitale communicatie is dat
gebruik kan worden gemaakt van visualisatie van situaties: via
artist-impressions kan niet alleen een beeld worden geboden van beoogde
plannen, maar burgers kunnen worden uitgenodigd zelf mee te ontwerpen door met
bepaalde elementen in plannen te variëren; de resultaten kunnen dan meteen in
beeld worden gebracht. Het effect van bepaalde varianten kan niet alleen in
plaatjes, maar ook in cijfermatige variabelen worden zichtbaar gemaakt.
Interactief ontwerpen.
De aanpak
Zoek een goede leverancier;
Maak in het ontwerp alternatieve opties mogelijk
Toepasbaar op welk schaalniveau?
is toepasbaar op verschillende schaalniveaus. Altijd in combinatie met ICT.
Doelgroepen
Het werkt ook in combinatie met internet, dus geschikt voor grote groepen.
Looptijd of frequentie
Inzet van dit instrument is permanent zo lang een digitaal debat duurt, maar
kan ook eenmalig in een dagsessie worden gebruikt.
Nadelen en risico’s
Mate van invloed
Adviseren, meningen peilen, ondersteunen communicatie.
Meer informatie bij
Diverse bureaus: Quintessens Kampen, Dialogic Utrecht.
Werkgroep
ambtenaren en burgers
Voor de concrete uitwerking van beleid in een bepaalde buurt
of op een bepaalde locatie kan een werkgroep waarin ambtenaren en buurtbewoners
samenwerken tot voor iedereen bevredigende resultaten leiden.
Opbrengst
Samenwerking
Actieve deelname
Draagvlak beleid
Korte omschrijving
Voor de concrete uitwerking van beleid in een bepaalde buurt of op een bepaalde
locatie kan een werkgroep waarin ambtenaren en buurtbewoners samenwerken tot
voor iedereen bevredigende resultaten leiden.
Aanpak
Als de randvoorwaarden duidelijk zijn en er in de uitvoering nog voldoende
ruimte is voor eigen inbreng van de buurtbewoners, kan de gemeente besluiten
een werkgroep op te zetten. In die werkgroep kunnen burgers plaatsnemen die ook
daadwerkelijk bereid zijn tijd en aandacht aan het proces van de uitvoering te
besteden. In de groep is iedereen gelijk: binnen de gegeven randvoorwaarden
wordt op basis van deze gelijkheid naar een goede invulling gezocht. Het kan
daarbij bijvoorbeeld gaan om de invulling van groen in een buurt, of
speelplekken, of de aankleding van de openbare ruimte.
Schaal
Locatie / buurt
Doelgroepen
Inwoners van de buurt
Looptijd of frequentie
Langdurig
Nadelen en risico’s
Bij veel onenigheid kan het lange tijd in beslag nemen.
Mate van invloed
Coproduceren
Meer info bij
-
Varianten
Lusten en lasten
Wijkaandelen
Bewoners (boven de 12 jaar) en ondernemers kunnen
wijkaandeelhouder worden. Zij worden aandeelhouder door in te stemmen met de
bijbehorende spelregels.
Mogelijke opbrengst
Korte omschrijving
Bewoners (boven de 12 jaar) en ondernemers kunnen wijkaandeelhouder worden. Zij
worden aandeelhouder door in te stemmen met de bijbehorende spelregels. Elk jaar
krijgt elke bewoner er een aandeel bij en daarmee een extra stem. Met het
wijkaandeel krijgt men stemrecht op voorstellen van de partners in de wijk (in
ieder geval de gemeente en daarnaast bijv. een woningcorporatie.). Voorstellen
kunnen betrekking hebben op ontwikkeling van de wijk of inrichting van de
openbare ruimte. Het kan ook over andere onderwerpen gaan, bijv. het buurthuis.
Er wordt gestemd op een wijkaandeelhoudersvergadering. Door de partners worden
wijkbudgetten beschikbaar gesteld, bijv. voor bepaalde beheerszaken maar dit
kan ook voor een ontwikkelingsopgave.
Toepasbaar op welk schaalniveau?
Dit instrument kan worden gebruikt voor een buurt, een wijk of een dorp.
Doelgroepen
Het instrument is specifiek bedoeld voor wijk, buurt of dorpsbewoners en
daarbinnen gevestigde ondernemers.
Looptijd of frequentie
Dit instrument is in principe structureel van karakter. Het kan natuurlijk ook
voor een bepaalde tijd worden ingezet. Het leent zich niet voor toepassing op
één bepaald onderwerp. Daar is de investering te groot voor (zie nadelen).
Er kan wel gevariëerd worden met de frequentie van aandeelhouders-vergaderingen
en de toepassingsmogelijkheden (waarvoor wordt het gebruikt, waarvoor is budget
beschikbaar?).
De aanpak
Nadelen en risico’s
Meer informatie bij:
Varianten
Te combineren met:
wijkplatform?
Woordvoering
Als de doelgroep homogeen is en makkelijk vindbaar, zoals
bijvoorbeeld bejaarden van een bepaald bejaardencentrum, of jongeren die
gebruik maken van een bepaalde speelplek, dan is het mogelijk deze groep op te
zoeken en onder de aanwezigen om een woordvoerder te vragen.
Opbrengst
Kennis uitwisseling
Ideeën opdoen
Actieve deelname
Imago gemeente
Korte omschrijving
Als de doelgroep homogeen is en makkelijk vindbaar, zoals bijvoorbeeld
bejaarden van een bepaald bejaardencentrum, of jongeren die gebruik maken van
een bepaalde speelplek, dan is het mogelijk deze groep op te zoeken en onder de
aanwezigen om een woordvoerder te vragen. Deze woordvoerder kan de ideeën die
in de groep leven weergeven en als nodig overleggen met zijn of haar achterban.
Als het een lang traject is, maar ook zodra de plannen bijna rond zijn, is het
goed deze aan de hele groep te presenteren.
Aanpak
Schaal
Buurt / locatie
Doelgroepen
Homogene doelgroepen die ergens te vinden, te bereiken zijn, zoals bejaarden
van een bepaald bejaardentehuis, jongeren die van een bepaalde speelplek
gebruik maken, kinderen van een bepaalde school, werknemers van een bepaald
bedrijf, etc.
Looptijd of frequentie
Het is een eenmalig in te zetten werkvorm. Binnen de werkvorm zijn er meerdere
contactmomenten.
Nadelen en risico’s
Het werkt alleen als de groep de woordvoerder als woordvoerder accepteert. Dit
is in het eerste bezoek aan de doelgroep snel duidelijk. Een standaard risico
is dat de doelgroep niet weet welke mate van invloed zij heeft en dat er niet
goed of op tijd wordt teruggekoppeld.
Mate van invloed
Toetsen, Adviseren, Meebeslissen
Meer info bij
Viviëne Breve, gemeente Zoetermeer, tel: 079 – 346 9579 , e-mail: V.M.J.Breve@zoetermeer.nl.
Ervaring met woordvoering in traject rond opknappen buiten-skatebanen in de
stad.
Varianten
-
Te combineren met
-
World
café
Mogelijke opbrengst
Korte omschrijving
Een grote groep mensen geeft in een informele setting makkelijker hun inbreng.
Over één onderwerp of vraag wordt aan meerdere tafels gesproken. In een aantal
ronden schuiven mensen schuiven aan bij diverse gesprekstafels. De wisselende
samenstelling per gesprekstafel zorgt een snelle informatie-uitwisseling en
levert gedeelde kennis op. De Café format is flexibel en geschikt voor
verschillende situaties.
Als
de volgende richtlijnen in combinatie worden gebruik, moedigen ze een
gezamenlijke dialoog, actieve deelname en constructieve mogelijkheden voor
actie aan: heb een duidelijke doelstelling, creëer een gastvrije ruimte (zowel
in uitnodiging als locatie), verken vragen die er toe doen voor de deelnemers,
moedig ieders bijdrage aan en verbind verschillende perspectieven met elkaar.
De aanpak
Als de volgende richtlijnen in combinatie worden gebruik, moedigen ze een
gezamenlijke dialoog, actieve deelname en constructieve mogelijkheden voor
actie aan: heb een duidelijke doelstelling, creëer een gastvrije ruimte (zowel
in uitnodiging als locatie), verken vragen die er toe doen voor de deelnemers,
moedig ieders bijdrage aan en verbind verschillende perspectieven met elkaar.
De aanpak in stappen.
Toepasbaar op welk schaalniveau?
World cafe is toepasbaar op verschillende schaalniveaus.
Doelgroepen
Het gaat om een large group interventie techniek, dus geschikt voor grote
groepen.
Looptijd of frequentie
Inzet van dit instrument is eenmalig
Voor- en nadelen
Mate van invloed
Adviseren, coproduceren
Meer informatie bij
Zie www.worldcafe.com