Notitie “Het BBV en voorzieningen/reserves  bedrijfsvoering”.

 

Inleiding.

Door de invoering van het Besluit Begroting en Verantwoording (BBV) 2004 heeft er een herschikking plaats gevonden tussen Reserves en Voorzieningen. Eén van de redenen hiertoe is om het budgetrecht van de raad, vooral ten aanzien van reserves, meer vorm te geven. In de commissie Middelen en Bestuur van november 2004 en september 2005 zijn ambtelijke nota’s over dit onderwerp behandeld. De budgettaire gevolgen van die nota’s zijn via begrotingswijzigingen in de begroting verwerkt.

 

De uitvoering van de voorschriften van het BBV betekenen in de praktijk een zoektocht naar rechtmatige maar ook pragmatische uitwerking van de voorschriften in de gemeentelijke administratie. Waar nodig is advies gevraagd aan de nieuwe huisaccountant. Als gevolg van dit alles zijn nog een aantal aanpassingen gewenst en nodig.  Hieronder volgt een korte toelichting:

 

Reserve vervanging meubilair.

In november 2004 is er voor gekozen de aanschaf van meubilair, in afwijking met het BBV, niet te activeren. Eén van de redenen van deze keuze was, dat het totaalbedrag onder het in de financiële verordening genoemde grensbedrag voor activering bleef. Inmiddels is het inzicht in het jaarlijks te besteden bedrag voor vervanging van meubilair toegenomen en blijkt het jaarbedrag dit grensbedrag wel te overschrijden. Aangezien het BBV de aanschaf van meubilair bovendien als een economische investering ziet, is het verstandiger de aanschaf van meubilair vanaf 2005 te activeren. Dit betekent concreet, dat per jaar een krediet wordt opgenomen ter grootte van het bedrag conform het vervangingsplan meubilair., te beginnen bij het jaar 2005. Door deze technische aanpassing ontstaat in de komende jaren een voordeel in de exploitatie ter hoogte van het verschil tussen het oorspronkelijke budget en de kapitaallasten van het nieuwe krediet. Conform de gedragslijn van vergelijkbare omzettingen in 2004 (bij ict) zullen deze voordelen ten gunste van de Algemene Reserve worden gebracht. Eveneens conform de gedragslijn van 2004 zal bij deze specifieke investeringen geen rentecomponent in de kapitaallasten worden opgenomen.  

Het verschil tussen het jaarbudget enerzijds en het bedrag van het krediet (conform het vervangingsplan meubilair) anderzijds, zal via de exploitatie verrekend worden met de gevormde Reserve vervanging meubilair, die vanaf de naamsverandering het uitdrukkelijke karakter van een egalisatiereserve heeft

 

Reserve basispakket ict.

In september 2005 heeft de commissie Middelen en Bestuur ingestemd met de omzetting van de Voorziening Basispakket ICT (910 5 117) in een Reserve Basispakket ICT. Conform het BBV wordt sinds 2005 de ict – hardware geactiveerd en komen de software en het onderhoud ten laste van de Voorziening, nu Reserve.  De instelling van de Reserve betekent administratief technisch, dat er geen betalingen meer rechtstreeks ten laste van de Reserve gebracht mogen worden. (Dat mocht bij een voorziening wel). Om het verloop van de vele betalingen voor onderhoud en aanschaf van software  transparant te houden, zullen de lasten en baten via een kostenplaats – constructie worden geadministreerd. Het saldo daarvan zal aan het eind van het jaar via de exploitatie verrekend worden met de gevormde Reserve Basispakket ICT, die vanaf de naamsverandering het uitdrukkelijke karakter van een egalisatiereserve heeft.   

 

Zoals hiervoor is aangegeven, worden de aanschaffingen van hardware sinds 1 januari 2005 geactiveerd. In de Reserve Basispakket ICT is nog een  bedrag begrepen voor uitgestelde aankopen hardware. In verband met de voorschriften van het BBV moet dit totaalbedrag van deze uitgestelde aankopen geactiveerd worden. Het is daarom nodig dat hiervoor een krediet gevoteerd wordt van € 1.700.000.  Conform de gedragslijn in 2004 kan het bedrag ter hoogte van het krediet onttrokken worden aan de Reserve  basispakket ICT en gelabeld ondergebracht worden in onderdeel C van de Algemene Reserve ter dekking van de kapitaallasten. Eveneens conform de gedragslijn in 2004  zullen de afschrijvinglasten geen rentecomponent bevatten.

 

Reserve Hooikade 13

Van origine was deze reserve bedoeld  voor de inrichting van het pand Hooikade 13.  Bij de verhuizing van het WVG - team naar de Antonia Veerstraat is de reserve ingezet voor de eenmalige verbouwings- en inrichtingskosten van dat pand. Inmiddels is de verbouwing en inrichting van het pand Antonia Veerstraat afgerond en kan deze reserve worden afgesloten. Het saldo van (afgerond)  € 13.000 komt ten gunste van de Algemene Reserve.  

 

 

Samenvattend:

  1. Voor de vervanging van meubilair wordt per jaar een krediet ter beschikking gesteld conform het vervangingsschema meubilair.
  2. Voor het jaar 2005 een krediet te voteren van € 243.000 en voor 2006 een krediet van € 444.000. (conform het vervangingsschema meubilair).
  3. Het (aflopende) verschil tussen het jaarlijkse budget en de kapitaallasten van het krediet vervanging meubilair ten gunste van de Algemene Reserve laten komen.
  4. Het verschil tussen het jaarbudget enerzijds en het krediet anderzijds wordt verrekend met de reserve meubilair.
  5. In de afschrijvingslasten van meubilair geen rentecomponent opnemen;
  6. De reserve vervanging meubilair herbenoemen tot egalisatiereserve vervanging meubilair.
  7. Voor de lasten en baten voor aanschaf van software en onderhoud een kostenplaats openen en het saldo daarvan jaarlijks via de exploitatie verrekenen met de Reserve Basispakket ICT;
  8. De Reserve Basispakket ICT hernoemen tot Egalisatiereserve Basispakket ICT;
  9. Een krediet voteren van € 1.700.000 voor de uitgestelde aanschaf  van hardware  en tegelijkertijd een gelijk bedrag aan de Egalisatiereserve Basispakket ICT onttrekken en reserveren voor de dekking van de kapitaallasten.
  10. In de afschrijvingslasten van de hardware geen rentecomponent opnemen.
  11. De reserve Hooikade 13 afsluiten.

 

 

 

Delft,  SenC, TvDoorn/H.Koenen, 2 november 2005.