Inleiding.
Door
de invoering van het Besluit Begroting en Verantwoording (BBV) 2004 heeft er
een herschikking plaats gevonden tussen Reserves en Voorzieningen. Eén van de
redenen hiertoe is om het budgetrecht van de raad, vooral ten aanzien van
reserves, meer vorm te geven. In de commissie Middelen en Bestuur van november
2004 en september 2005 zijn ambtelijke nota’s over dit onderwerp behandeld. De
budgettaire gevolgen van die nota’s zijn via begrotingswijzigingen in de
begroting verwerkt.
De
uitvoering van de voorschriften van het BBV betekenen in de praktijk een
zoektocht naar rechtmatige maar ook pragmatische uitwerking van de
voorschriften in de gemeentelijke administratie. Waar nodig is advies gevraagd
aan de nieuwe huisaccountant. Als gevolg van dit alles zijn nog een aantal
aanpassingen gewenst en nodig.
Hieronder volgt een korte toelichting:
Reserve
vervanging meubilair.
In
november 2004 is er voor gekozen de aanschaf van meubilair, in afwijking met
het BBV, niet te activeren. Eén van de redenen van deze keuze was, dat het
totaalbedrag onder het in de financiële verordening genoemde grensbedrag voor
activering bleef. Inmiddels is het inzicht in het jaarlijks te besteden bedrag
voor vervanging van meubilair toegenomen en blijkt het jaarbedrag dit
grensbedrag wel te overschrijden. Aangezien het BBV de aanschaf van meubilair
bovendien als een economische investering ziet, is het verstandiger de aanschaf
van meubilair vanaf 2005 te activeren. Dit betekent concreet, dat per jaar een
krediet wordt opgenomen ter grootte van het bedrag conform het vervangingsplan
meubilair., te beginnen bij het jaar 2005. Door deze technische aanpassing
ontstaat in de komende jaren een voordeel in de exploitatie ter hoogte van het
verschil tussen het oorspronkelijke budget en de kapitaallasten van het nieuwe
krediet. Conform de gedragslijn van vergelijkbare omzettingen in 2004 (bij ict)
zullen deze voordelen ten gunste van de Algemene Reserve worden gebracht. Eveneens
conform de gedragslijn van 2004 zal bij deze specifieke investeringen geen
rentecomponent in de kapitaallasten worden opgenomen.
Het
verschil tussen het jaarbudget enerzijds en het bedrag van het krediet (conform
het vervangingsplan meubilair) anderzijds, zal via de exploitatie verrekend
worden met de gevormde Reserve vervanging meubilair, die vanaf de
naamsverandering het uitdrukkelijke karakter van een egalisatiereserve heeft
Reserve basispakket ict.
In
september 2005 heeft de commissie Middelen en Bestuur ingestemd met de
omzetting van de Voorziening Basispakket ICT (910 5 117) in een Reserve
Basispakket ICT. Conform het BBV wordt sinds 2005 de ict – hardware geactiveerd
en komen de software en het onderhoud ten laste van de Voorziening, nu Reserve. De instelling van de Reserve betekent
administratief technisch, dat er geen betalingen meer rechtstreeks ten laste
van de Reserve gebracht mogen worden. (Dat mocht bij een voorziening wel). Om
het verloop van de vele betalingen voor onderhoud en aanschaf van software transparant te houden, zullen de lasten en
baten via een kostenplaats – constructie worden geadministreerd. Het saldo
daarvan zal aan het eind van het jaar via de exploitatie verrekend worden met de
gevormde Reserve Basispakket ICT, die vanaf de naamsverandering het
uitdrukkelijke karakter van een egalisatiereserve heeft.
Zoals
hiervoor is aangegeven, worden de aanschaffingen van hardware sinds 1 januari
2005 geactiveerd. In de Reserve Basispakket ICT is nog een bedrag begrepen voor uitgestelde aankopen
hardware. In verband met de voorschriften van het BBV moet dit totaalbedrag van
deze uitgestelde aankopen geactiveerd worden. Het is daarom nodig dat hiervoor
een krediet gevoteerd wordt van € 1.700.000.
Conform de gedragslijn in 2004 kan het bedrag ter hoogte van het krediet
onttrokken worden aan de Reserve
basispakket ICT en gelabeld ondergebracht worden in onderdeel C van de
Algemene Reserve ter dekking van de kapitaallasten. Eveneens conform de
gedragslijn in 2004 zullen de afschrijvinglasten
geen rentecomponent bevatten.
Van
origine was deze reserve bedoeld voor
de inrichting van het pand Hooikade 13.
Bij de verhuizing van het WVG - team naar de Antonia Veerstraat is de
reserve ingezet voor de eenmalige verbouwings- en inrichtingskosten van dat
pand. Inmiddels is de verbouwing en inrichting van het pand Antonia Veerstraat
afgerond en kan deze reserve worden afgesloten. Het saldo van (afgerond) € 13.000 komt ten gunste van de Algemene
Reserve.
Samenvattend:
Delft, SenC,
TvDoorn/H.Koenen, 2 november 2005.