Oplegnotitie bij de cijfers 3e kwartaal 2005
Rechtsbeschermingsbedrijf RBB
4 november 2005
687540
1. Inleiding.
De cijfers worden vanaf dit kwartaal als gevolg van de nota
FHIRBB gerelateerd aan de nieuwe normen, waardoor verhoudingen iets anders zijn
komen te liggen dan u totnogtoe gewend bent.
Met het werken met het bezwaarschriftensysteem in DIS is
begin september een start gemaakt. Met dit digitale workflowmanagementsysteem
wordt het gemakkelijker om inzicht te krijgen in de stand van zaken van de afhandeling
van bezwaarschriften door de gehele keten heen. Dit systeem draait in de
schaduw van het huidige Acces systeem bij wijze van test. Per 1 januari 2006
zal het DIS –systeem volledig en zelfstandig in gebruik worden genomen.
Volgend kwartaal zal, al dan niet gelijktijdig met de
kwartaalrapportage aangegeven worden in hoeverre de organisatie de
aanbevelingen van de ACB in haar jaarverslag van 2004 reeds heeft kunnen
verwerken in haar processen.
Gedetailleerde informatie per kamer kan desgewenst worden
opgevraagd bij en besproken worden met het Rechtsbeschermingsbedrijf (RBB).
2. Inhaalslagen
In augustus 2005 is gestart met een project om de
werkvoorraad vanwege de extra instroom in het eerste halfjaar van 2005 aan te
pakken. Deze extra instroom was reeds voorspeld in 2004 en heeft zich naar
verwachting gemanifesteerd. Voor dit project is incidenteel
€ 120.000,- door het college beschikbaar gesteld. In dit
project wordt reeds zoveel mogelijk volgens de nieuwe werkwijze uit de nota
FHIRBB gewerkt.
De eerste twee maanden van het project laten een succesvol
verloop van de werkzaamheden zien binnen het RBB. Dat wil zeggen dat de
werkvoorraad bij het RBB dusdanig is afgenomen dat binnengekomen
verweerschriften op zeer korte termijn voor een hoorzitting klaargemaakt kunnen
worden.
In de gaten wordt gehouden hoe de werkvoorraad zich verder
door de keten van bezwaarschriftafhandeling beweegt met inachtname van de
verbetervoorstellen uit de nota FHIRBB.
3. Samenvatting bevindingen
Instroom van bezwaarschriften en werkvoorraad(verdeling)
lijken een beweging richting een normaal niveau te laten zien. Bijvoorbeeld de
teruggang van de instroom in Kamer I naar 39 bezwaarschriften. Uitzondering
vormt de instroom van Kamer II welke met een hoeveelheid van 145
bezwaarschriften nog steeds onveranderd hoog ligt ten opzichte van 2003 en
daaraan voorafgaande jaren.
De werkvoorraad binnen Kamer II is nog steeds erg hoog,
ookal is sinds het eerste kwartaal 2005 de werkvoorraad van de commissie (ACB)
met bijna 100 gedaald. Gedurende de laatste drie kwartalen is de werkvoorraad
voor de Lijn nagenoeg gelijk gebleven (71 zaken). In de gaten moet worden
gehouden of de werkvoorraad binnen deze Kamer wel voor alle actoren blijft
dalen en zich niet voor eentje nu reeds stabiliseert. Want op de normale
werkvoorraad voor deze Kamer van 115 zaken, dat wil zeggen voor alle actoren
gezamenlijk, is een standaardhoeveelheid van 71 (=61%) bij 1 actor buiten
proportie.
4. Noties voor het management
a.
Met de verbetervoorstellen uit de nota FHIRBB wordt in de
keten van bezwaarschriftafhandeling waar mogelijk reeds gewerkt. Het gaat de
goede kant op, maar op sommige punten kunnen de afspraken nog scherper worden
opgesteld en nagekomen. Op dit moment zijn concrete resultaten nog niet aan te
geven. Wel is duidelijk merkbaar dat het besef over de eigen
verantwoordelijkheid bij iedere actor binnen de keten aan het groeien is en dat
de communicatie over de voortgang van de afhandeling van bezwaarschriften
tussen de actoren onderling vergroot is.
Tussen het RBB en de Lijn, in het bijzonder met de sector
WIZ, zijn er voortdurende contacten over de voortgang van de werkzaamheden, de
onderlinge samenwerking en de ingezette acties naar aanleiding van de nota
FHIRBB.
Wij stellen voor een dergelijke overlegstructuur ook op te
zetten met de sectoren Leefbaarheid, Duurzaamheid en Bouw & Milieutoezicht.
b.
Aandacht behoeft het verbeterpunt voor de Lijn:
verweervoering binnen 2 weken. Met name bij verlof en (langdurig) ziekteverzuim
dreigt de voortgang binnen de keten bekneld te raken als er niet voldoende
ruimte is voor vervanging.
Wij adviseren het management hierop voorbereid te zijn door
middel van bijvoorbeeld het creëren van onderlinge vervangingsmogelijkheden,
bijvoorbeeld gemeentebreed.
c.
Tevens vraagt bij VBO/Leefbaarheid (het voormalig vakteam
Wonen) en het vakteam SDV het aanleveren van besluiten en/of dossiers de
aandacht. In het geval van Wonen worden die documenten op afstand van de
gemeentelijke organisatie bewaard en in het geval van SDV is er een groot
aantal medewerkers die om verschillende redenen van een en hetzelfde dossier
gebruik moeten maken. Door de vertraging in de aanlevering van de stukken is er
een reëel gevaar dat reeds aan het begin van de keten vertraging optreedt.
Wij adviseren de Lijn om betere afspraken te maken over de
routing van de stukken.
d.
De werkvoorraadverdeling laat zien dat het grootste deel van
de totale werkvoorraad te vinden is bij de commissie (ACB). Vergaderfrequentie,
capaciteit en reactietermijnen zijn nog niet voldoende aangepast aan de
verbeterpunten uit de nota FHIRBB. Met name bij Kamer II waar de grootste
instroom plaatsheeft, is dit een reden tot zorg. Hierdoor treedt een vertraging
op aan het einde van de keten.
Voorgesteld wordt aan het GMT dit te bespreken met de
voorzitter van de commissie en aan de voorzitter van de commissie dit te
bespreken met de voorzitter van Kamer II.
Lida Wilson-Verboom
Coördinator RBB
Kwartaalrapportage Rechtsbeschermingsbedrijf
3e kwartaal 2005
1.
In- en uitstroom bezwaarschriften 3e
kwartaal 2005 |
K I |
K II |
K III |
K IV |
Totaal |
Werkvoorraad per 1 juli 2005 |
219 |
281 |
34 |
9 |
543 |
Bij: nieuw ingekomen 3e kwartaal 2005 |
39 |
145 |
11 |
6 |
201 |
Af: uitgebrachte adviezen 3e kwartaal 2005 |
202 |
119* |
0 |
3 |
323* |
Af: ingetrokken/afgehandeld zonder advies |
5 |
47 |
4 |
3 |
59 |
Werkvoorraad per 30
september 2005 |
51 |
262 |
41 |
9 |
363 |
* 2 keer
is het voorgekomen dat er 2 adviezen op 1 bezwaarschrift zijn uitgebracht,
omdat twee verschillende besluiten in 1 bezwaarschrift werden aangehaald.
2.
|
FTE |
Norm |
Totaal |
Per kwartaal |
3e kwartaal |
Kamer I |
2,46 |
77 |
189 |
47 |
207 |
Kamer II* |
3,73 |
138 |
514 |
128 |
86** |
Kamer III* |
0,22 |
77 |
16 |
4 |
4 |
Kamer IV |
0,44 |
77 |
33 |
8 |
6 |
Totaal |
6,85 |
- |
752 |
173 |
303 |
* vanaf 1-10-2005
vindt uitbreiding plaats als gevolg van de nota FHIRBB
** langdurig ziekteverzuim + verlof +
begeleiding externe inhuur
3.
Werk(voorraad)verdeling 3e kwartaal 2005
Peildatum 30 september 2005 |
K I |
K II |
K III |
K IV |
Bij de ACB |
30 |
165 |
30 |
2 |
Bij de Lijn |
15 |
71 |
5 |
3 |
Overig |
6 |
26 |
6 |
4 |
Totaal werkvoorraad |
51 |
262 |
41 |
9 |
IJzeren werkvoorraad |
45 |
115 |
5 |
9 |
Kamer I :
Kamer II:
Kamer III:
Kamer IV:
Bevindingen:
Kamer I heeft de werkvoorraad na een aantal piekinstromen weten
terug te brengen tot een redelijk niveau.
Kamer II laat een
gestaag dalende werkvoorraad zien, waarbij met name de werkvoorraad bij de
commissie daalt. Bij de lijn tekent zich een redelijk stabiele werkvoorraad af
gedurende de afgelopen 3 kwartalen.
Kamer III heeft als
gevolg van één van de voorstellen uit de nota FHIRBB structurele formatie
uitbreiding gekregen per einde van het 3e kwartaal. Naar verwachting
zal in het 4e kwartaal 2005 een eerste verbetering van de
werkvoorraad zichtbaar zijn.
4.
Totaal nieuw ingekomen bezwaarschriften kwartaalsgewijs
|
3e kw 2004 |
4e kw 2004 |
1e kw 2005 |
2e kw 2005 |
3e kw 2005 |
Kamer I |
42 |
107 |
214 |
215 |
39 |
Kamer II |
135 |
140 |
164 |
139 |
145 |
Kamer III |
11 |
15 |
23 |
14 |
11 |
Kamer IV |
8 |
2 |
9 |
2 |
6 |
Totaal |
196 |
264 |
410 |
370 |
201 |
Bevindingen:
In Kamer I valt op
dat de instroom weer teruggekeerd is naar normaal.
In Kamer II blijft de maandelijkse
instroom onveranderd hoog sinds begin 2004. Binnen de Lijn tekent zich het
vermoeden af dat de hoge instroom een vast gegeven zal blijken te zijn, o.a.
vanwege decentralisatie van uitvoering waardoor meer bij de gemeente komt de
liggen qua verordeningen en beleid etc. Met de verbetervoorstellen uit de nota
FHIRBB is de capaciteit van deze kamer verhoogd, maar nog niet zodanig dat de
volledige instroom van bijvoorbeeld vorig jaar (570 stuks) het hoofd geboden
kan worden. En naar het zich laat aanzien, zal 2005 zelfs eindigen met een
hogere instroom dan vorig jaar.
5.
|
3e kw 2004 |
4e kw 2004 |
1e kw 2005 |
2e kw 2005 |
3e kw 2005 |
Gegrond (Deels) |
41 (28,5%) |
67 (31%) |
43 (18%) |
205 (52%) |
186 (57,5%) |
Ongegrond |
87 (60,5%) |
111 (52%) |
112 (46,5%) |
167 (42%) |
91 (28%) |
Niet Ontvankelijk |
16 (11%) |
37 (17%) |
86 (35,5%) |
24 (6%) |
46 (14,5%) |
Totaal |
144 (100%) |
215 (100%) |
241 (100%) |
396 (100%) |
323 (100%) |
Bevindingen:
Het 3e kwartaal 2005 laat net als het 2e kwartaal 2005 met
name een stijging zien van het percentage gegrondverklaring. Dit is echter nog
steeds een vertekening doordat het hier bulk-bezwaren, die allen gegrond werden
verklaard, tegen enkele besluiten betreft. In feite zijn het dus slechts enkele
besluiten die niet stand hebben
gehouden. Niet gelijk een reden om de kwaliteit van de primaire besluitvorming
in zijn algemeenheid in twijfel te trekken. In de laatste kwartaalrapportage
van dit jaar zal getracht worden inzicht te geven in de verhouding ingediende bezwaarschriften
en met bezwaar aangevochten besluiten.
[Het percentage (Deels) Gegronde bezwaarschriften
geeft inzicht in de mate waarin primaire besluiten van de bestuursorganen geen
stand houden. Dit kan iets zeggen over de kwaliteit van het beleid en de
besluitvorming. Voor een globale toets van de kwaliteit van de primaire
besluitvorming moet meegenomen worden het percentage bezwaarschriften dat
herzien wordt zonder dat een advies van de commissie daaraan ten grondslag
ligt. De ACB beschikt over de aantallen ingetrokken bezwaarschriften per kamer.
Hieronder worden zowel de intrekkingen als de herzieningen verstaan. Vooral in
Kamer II is er sprake van een groot aandeel herzieningen. De overige kamers
hebben hier vrijwel niet mee te maken.]
*-*