Geachte dames en heren,
De nieuwe accountant Deloitte heeft de interim
controle 2005 uitgevoerd en zijn interim managementletter (in het vervolg: IML)
uitgebracht aan GMT en college. De hoofdlijnen van de IML worden volgens
afspraak door Deloitte separaat ter kennisname gebracht aan de
gemeenteraad.
De IML is bestemd voor GMT en college. De
hoofdlijnen van de IML zijn opgenomen in een separate brief van Deloitte voor
uw gemeenteraad. Het
GMT heeft 23 november j.l. met de accountant uitgebreid over de interim
Managementletter gesproken en heeft daarop aan het college zijn
reactie op de bevindingen van de accountant gegeven. In overeenstemming met deze
GMT-reactie willen wij voor u graag op hoofdlijnen ingaan op de bevindingen van
de accountant. In volgorde van de raadsbrief van de accountant gaat het daarbij
om:
a.
Kwaliteit
van de financiële Beheersorganisatie
b.
Voldoen
aan de BBV voorschriften
c.
Rechtmatigheid
d.
Voorkomen
en ontdekken van fraude
Voor de detailbevindingen van de uitgebreide
Interim Managementletter zullen via het GMT nadere afspraken intern en met de
accountant gemaakt worden.
Recent heeft de minister aangegeven dat voor 2005
voor het voldoen aan de rechtmatig-heidsvereisten een oordeelsonthouding voor
de gemeentes voor hem acceptabel is. De algemene verwachting is dat dit in 2005
voor het overgrote deel van de gemeentes het geval zal zijn. De accountant
spreekt op basis van zijn interim controle als verwachting uit dat ook voor
Delft een oordeelsonthouding aan de orde kan zijn. Het niet voldoen aan rechtmatigheidseisen is voornamelijk het gevolg van
de via verordeningen en andere interne regelingen aan onszelf gestelde strenge
orde en vormvoorschriften, die in de praktijk niet altijd even praktisch
werkwaar zijn. In het vervolg van deze brief zullen we hier nader op ingaan.
a.
Kwaliteit van de financiële beheersorganisatie
De accountant heeft zich een beeld gevormd van de
control(e)-omgeving van Delft, de organisatie en uitvoering van het financieel
beheer. De accountant heeft een positief beeld over de borging van het
financieel beheer. Hij baseert zijn oordeel op de aanwezigheid van een
verbijzonderde AO/IC functie (met de zorg voor procesbeschrijvingen en interne
controles), de concerncontrolfunctie en de planning&controlcyclus. Delft heeft
in zijn financieel beheer een goed fundament. De accountant rangschikt Delft in
deze kwaliteit ook aan de bovenkant van de gemeentes.
De accountant signaleert daarbij een aantal
verbetermogelijkheden op het vlak van AO/IC. Dit sluit aan op een door het GMT
ingezet ontwikkeltraject met enkele organisatorische aanpassingen. In dit
ontwikkeltraject wordt in 2006 invulling gegeven aan:
Ø De
follow-up van aanbevelingen AO/IC wordt soortgelijk behandeld als bij de
aanbevelingen van de accountant
Ø AO/IC
gaat toetsen op procesbeschrijvingen van vakteams
Ø Werkzaamheden
AO/IC worden meer afgestemd met werkzaamheden van de accountant
Ø Via
uitvoering van het jaarprogramma AO/IC (procesbeschrijvingen, interne
controles) wordt ook aandacht gegeven aan toetsing op de discipline van
vakteams bij uitvoering van processen
Met
deze maatregelen wordt vorm gegeven aan de verdere professionalisering van de
Delftse AO/IC-functie.
b.
Voldoen aan de BBV voorschriften
Hier
wordt in overleg met de accountant invulling aangegeven. Dit betreft m.n.:
1.
De
juiste indeling naar reserves en voorzieningen. Hieraan wordt invulling gegeven
door een separaat aan u uitgebrachte notitie “Herclassificatie Reserves en
Voorzieningen. “
2.
Het
juist omgaan met activering van investering met bijbehorende waardering.
Hiervoor heeft u inmiddels een voorstel “Afboeking
materiële vaste activa” (die volgens BBV niet geactiveerd behoren te worden) ontvangen.
3.
De
juiste waardering/hoogte van de reserves/voorzieningen. Er vindt overeenkomstig
de aankondiging in de Programmabegroting 2006-2009 thans een inventarisatie met
dit oogmerk plaats. De resultaten daarvan komen in februari/maart 2006
beschikbaar. (Pt 1 en pt 3 worden vervolgens verwerkt in een nieuwe Nota
Reserves en Voorzieningen.)
4.
Een juist gebruik kostencategorieën:
dit wordt nog nader geanalyseerd.
Naar onze verwachting zal de Delftse jaarrekening
2005 met deze acties volledig BBV-proof zijn.
c.
Rechtmatigheid
Verwachting
voor 2005, focus op 2006
De
accountant geeft aan, dat hij voor de jaarrekening 2005 geen goedkeurende
accountantsverklaring op het rechtmatigheidsgebied verwacht. Hij verwacht
daarbij voor
Delft
een oordeelsonthouding. Zijn algemene verwachting is dat dit in 2005
voor het overgrote deel van de gemeentes evenzeer het geval zal zijn. Hij
constateert dat in Delft
het rechtmatigheidsbeheer verder versterkt kan
worden: vooral op het gebied van subsidieverlening en inkoop wordt de wet- en
regelgeving niet exact cq niet volledig nageleefd, waarbij het voor een deel
gaat om zogenaamde orde- en vormvoorschriften. Dit
vergt een andere discipline binnen de vakteams, en
extra borgingen in de vorm van interne
controle.
Door middel van het medio 2005 bestuurlijk
vastgestelde Plan van Aanpak Rechtmatigheidsbeheer wordt inmiddels invulling gegeven
aan de gewenste versterking van het rechtmatigheidsbeheer. Bij de verdere
uitvoering van dit Plan van Aanpak houden we rekening met de bevindingen van de
accountant.
De accountant is voorstander van een groeitraject.
Recent heeft de minister aangegeven dat voor 2005 een oordeelsonthouding voor
de gemeentes voor hem acceptabel is. Het rijksvoorbeeld spreekt boekdelen: de ministeries
hebben er zelfs in een vergelijkbaar proces 7 jaar over gedaan om een
goedkeurend rechtmatigheidsoordeel te verkrijgen.
De norm van het
ministerie is, dat de gemeentes bij de jaarrekening 2005 minimaal beschikken
over een normenkader (de regels die vallen onder de
rechtmatigheids-controle) en een toetsingskader (wat moet er worden
getoetst uit het normenkader).
Volgens het Plan van
aanpak rechtmatigheidsbeheer wordt daaraan voldaan bij vaststelling door de
gemeenteraad van het (aan te passen) controleprotocol voor de accountant.
We
overleggen nog met de accountant welke stappen we kunnen ondernemen om het
einddoel van een goedkeurende rechtmatigheidsverklaring te kunnen bereiken.
Is
een goedkeurend rechtmatigheidsoordeel voor 2005 nog mogelijk?
Wij
zien twee belangrijke verklaringen waarom geen goedkeurend
rechtmatigheidsoordeel over 2005 te verwachten is:
1.
besluitvormingsprocessen kunnen niet overgedaan worden, voor inkopen en
het verlenen van subsidies zijn de nu nog de geldende verordeningen en
beleidsregels van toepassing. Het screenen van de verordeningen op praktische
werkzaamheidheeft pas effect in 2006.
2.
het volledig en juist maken van dossiers vergt een zware en onevenredig
grote inspanning, ook al omdat er nadere informatie opgevraagd zal moeten
worden van betrokken organisaties. Individuele doorlichting en correctie of
aanvulling hiervan heeft geen toegevoegde waarde voor het
rechtmatigheidsoordeel van de accountant over het verslagjaar 2005.
We
bepleiten dan ook voor 2005 geen bijzondere inspanningen te doen om te pogen de
naleving van wet- en regelgeving met terugwerkende kracht te corrigeren. Het
belangrijkste wat we voor 2005 kunnen realiseren is BBV-proof zijn, en een
aantal belangrijke voorbereidende stappen te zetten voor 2006. Met de in de
organisatie te nemen maatregelen op het vlak van dossiervorming etc. zouden wij
ons volledig willen richten op 2006.
Balans
zoeken
Het publiek belang is gediend met een doelmatige en
doeltreffende overheid, die uiteraard zich behoort te houden aan wet- en
regelgeving, waaronder ook de eigen regelgeving. Wij zien vanuit het door het rijk “verordonneerde” rechtmatigheidsbeheer
het gevaar, dat vanuit een eenzijdige focus op de rechtmatigheid de
bureaucratie verhevigd wordt en een belemmering gaat vormen voor de
slagvaardigheid.
Via het Plan van Aanpak Rechtmatigheidsbeheer
hebben we gekozen voor een gerichte aanpak, waardoor de belangrijkste
(rechtmatigheids)risico’s geborgd worden, en waarbij wij een balans willen
vinden tussen extra vastleggingen, extra controles en versterken van de
discipline in toepassing van regelgeving ten opzichte van efficiency en effectiviteit
van handelen. Het moet immers per saldo voor Bestuur en organisatie wel
werkbaar blijven.
De
uitvoering van het Plan van Aanpak wordt afgestemd met de accountant. Over de voortgang zullen
wij u periodiek informeren.
Verlenen van Subsidies
Het
GMT hecht er grote waarde aan dat de subsidieverstrekking in 2006 efficiënt en
effectief verloopt en voldoet aan rechtmatigheidsvereisten, opdat bij de
jaarrekening 2006 voor dit proces de “goedkeuring” wordt gekregen van de
accountant. In de afgelopen periode heeft het GMT ten gevolge van de zgn.
Gondelaffaire het beleid en de uitvoering ten aanzien van de
subsidieverstrekking aangescherpt. Voorbeelden van de getroffen maatregelen
zijn:
Ø De subsidieverordeningen
zijn gescreend op de voorkomende financiële rechtmatigheidsaspecten. Het
controleprotocol 2005 kan hierdoor binnenkort (januari 2006) aangescherpt
worden.
Ø Voorafgaand aan de interim
controle van de accountant heeft AO/IC het subsidieproces getoetst op de
toepassing van de subsidieverordeningen. Ook in controleprogramma 2006 van
AO/IC is de verbijzonderde controle op de gemeentebrede subsidieverstrekking
weer ingepland.
Ø Er is en wordt het nodige
gedaan aan kennisverbreding door middel van de “training subsidieverlening” .
Daarnaast is en wordt ook in de
tweedaagse Management Development Module Financiën (in 2005 voor drie
groepen leidinggevenden) aandacht besteed aan de risico's van het
subsidieproces. En ook in de meest betrokken managementteams zijn
de rechtmatigheidsrisico’s van het subsidieproces besproken.
Ø Via
het verbetertraject rechtmatigheidsbeheer zijn vervolgstappen voorzien leidend
tot aanvullende maatregelen van interne controle: samen met de betrokken
organisatie-onderdelen wordt bijv. kritisch bezien of/waar een scherpere
functiescheiding, een aanpassing in de mandatering en/of geregelde procesaudits
benodigd zijn.
In
het college is gesproken over de nadere planning van het project. Wij zien
daarbij op hoofdlijnen de volgende stappen:
Activiteit |
Termijn |
Vaststelling controleprotocol 2006 |
Januari 2006 |
Aanpassing
procesbeschrijvingen (met functiescheidingen, controlepunten, dossiervorming) |
1e kw. 2006 |
Keus
subsidievolgsysteem |
2e kwartaal |
Check
op lopende subsidiedossiers (anno 2006) op juistheid./volledigheid. |
2e kwartaal |
Opschonen
regelgeving |
1e helft
2006 |
Uitvoeren
van correctieacties en evt. aanvullende interne controlemaatregelen |
3e kwartaal |
Het
verbetertraject wordt gemeentebreed uitgevoerd onder centrale regie van een
projectleider. Het lijnmanagement blijft verantwoordelijk voor de realisatie
van de verbeteringen en de naleving hiervan. De projectleider rapporteert
rechtstreeks aan het GMT. Over de voortgang van het verbetertraject en de
borging hiervan zult u worden geïnformeerd via kwartaalsgewijze voortgangsrapportages.
Inkoop
en aanbesteden
Op
het gebied van de inkoop kennen we volgens de accountant de volgende
tekortkomingen:
Ø
Inkopen
vanuit de verschillende vakteams worden nog te weinig gebundeld (geclusterd) en
in hun geheel aanbesteed
Ø
Mantelcontracten
worden nog te weinig nageleefd
Ø
We
voldoen niet altijd aan de detailregelgeving van ons eigen Inkoop- en
aanbestedingsbeleid.
De
accountant onderkent daarbij dat Delft een professionele Inkoop-/adviesfunctie
bezit, die de organisatie ook bijstaat in bijv. de Europese aanbestedingen. Het
voldoen aan Europese aanbestedingsregels is voor veel gemeentes een
weerbarstige materie. Er wordt in Delft voor een belangrijk deel van de inkopen
overigens wel geclusterd. Dit is ook een uitvloeisel van de instelling van het
cluster middelen. Voor ICT, huisvestingsmiddelen etc. vindt de vereiste
clustering dan ook plaats. Dat geldt niet voor overige inkoopacties van de
vakteams. We zijn een inventarisatie gestart van de grote uitgaven van de
vakteams en bijbehorende producten. Op basis hiervan willen we beoordelen waar
het mogelijk en wenselijk is om tot verdergaande clustering te komen.
Voor
het naleven van de mantelcontracten zullen we in 2006 de interne discipline
aanscherpen.
In
aanvulling op de Europese en rijksregelgeving worden in de financiële
verordening de kaders van de gemeenteraad op het gebied van Inkoop en
aanbesteding vastgesteld. In
aanvulling
daarop zullen we in het college een apart besluit vaststellen voor de door de
organisatie toe te passen collegeregels.
d.
Voorkomen en ontdekken van fraude
Vanuit
de verscherpte wet- en regelgeving zullen de gemeentelijke accountants zich ook
een oordeel vormen over de wijze waarop gemeentes invulling geven aan het voorkomen en ontdekken van fraude. Ook Delft geeft
daar met onder meer de gedragscode integriteit en maatregelen op het vlak van
administratieve organisatie invulling aan.
We zullen samen met het
GMT met de accountant nader in gesprek komen over de door hem voorgestelde
risico-analyse, waarbij passend bij de verschillende vormen van fraude de
genomen maatregelen en evt. nog te nemen maatregelen in kaart gebracht worden.
We stellen ons voor een dergelijke risico-analyse
uit te doen voeren in het eerste kwartaal 2006. Wij zullen u vervolgens over de
uitkomsten van die analyse en de daaruit te trekken conclusies informeren.
In vertrouwen u hiermede voldoende geïnformeerd te
hebben,
Hoogachtend,
College
van Burgemeester en Wethouders,
,burgemeester
,secretaris
Bijlage: Actiepuntenlijst Raadsbrief interim
Managementletter 2005
Nr. |
Aandachtspunt |
Bevindingen
van de accountant in zijn Interim Managementletter 2005 |
Uitwerkingsrichting |
Gereed
op |
1 |
Financieel
Beheer |
Structuur/werking moet op orde zijn. Verbeteringen mogelijk: |
|
|
|
|
Ontwikkeling werkzaamheden AO/IC: |
Organisatorische aanpassingen zijn in
voorbereiding |
1e
helft 2006 |
|
|
Ø Follow up aanbevelingen AO/IC |
Wordt een soortgelijke procedure als bij de
aanbevelingen van de accountant; monitoring via voortgangsactiepuntenlijsten
in GMT |
Ingaande 2006 |
|
|
Ø Toets
AO/IC op procesbeschrijvingen van vakteams |
In 2006 toepassen |
In 2006 |
|
|
Ø Afstemming
met werkzaamheden accountant |
Wordt verder versterkt gericht op
jaarrekeningproces |
1e helft 2006 |
|
|
Ø Toets
op discipline bij uitvoering processen |
Via uitvoering
jaarprogramma AO/IC |
2006 |
2 |
Rechtmatigheid |
Gemeentes
moeten rechtmatigheidsproof worden. Delft ligt op schema van norm ministerie. |
|
|
|
|
De
norm van het ministerie is, dat de gemeentes minimaal beschikken over
een normenkader (de regels die vallen
onder de rechtmatigheidscontrole) en een toetsingskader (wat moet er worden
getoetst uit het normenkader). Volgens
het Plan van aanpak rechtmatigheids-beheer wordt daaraan voldaan bij
vaststelling door de gemeenteraad van het (aan te passen) controleprotocol
voor de accountant. |
1.
Uitvoering
Plan van aanpak rechtmatigheidsbeheer op basis van risico-analyse 2.
Aanpak
en planning interne audits 3.
afstemming
risico-analyse en aanpak audits met accountant mede op basis van de interim
managementletter 4.
doorlichting
financieel meest omvangrijke verordeningen en processen (waaronder inkoop en
subsidies) 5.
Aanpassen
controleprotocol 2005 6.
In
kaart brengen gemeentelijk M&O-beleid 7.
Uitvoering
project rechtmatigheidsbeheer subsidieprocessen 8.
inventarisatie
verplichtingen bij de jaarrekening 9.
Check
op toepassing MMV |
2005/2006 dec.
2005 dec.
2005 Okt./dec.
05 Jan.
2006 1e
kw. 2006 dec.
’05- 3e
kw. 2006 dec.
2005 dec.
2005 |
3 |
BBV |
Jaarrekening
2005 moet BBV-proof zijn: |
|
|
|
|
Beoordeling
waardering balansposten |
1.
Herclassificatie
reserves en voorzieningen 2.
Afboeking
materiële vaste activa die volgens BBV niet geactiveerd behoren te worden |
Dec. 2005Commissie
M+B/raad Dec. 2005Commissie
M+B/raad |
|
|
Beoordeling
waardering balansposten |
3.
Inventarisatie
hoogte reserves/voorzieningen 4.
Opstellen
nota reserves en voorzieningen 5.
Analyse
juist gebruik kostencategorieën |
Feb. 2006 April 2006 Januari 2006 |
4 |
Frauderisico-analyse |
Er
moet systematisch aandacht zijn voor voorkomen en ontdekken van fraude |
|
|
|
|
Bij de risico-analyse aandacht besteden aan: bewustwording
verschillende vormen van fraude, in kaart brengen werking van genomen
maatregelen, zoals o.m. de gedragscode integriteit,in kaart brengen evt.
aanvullend te nemen maatregelen |
1.
Overleg
met GMT over aanpak frauderisicoanalyse 2.
Frauderisicoanalyse
3.
Evt.
aanvullende maatregelen voor beheersing van het frauderisico |
Dec.
2005 1e
kw. 2006 Vanaf
2e kw. 2005 |