Gedurende het afgelopen jaar is als risico aangemerkt de mogelijk te verwachten minder opbrengst van 0,6 milj van de geraamde bouwleges in de begroting van 2004 (2,2 milj). Dit werd mede veroorzaakt door het niet vaststaan van de werkelijke datum van indiening van een aantal grote bouwplanprojecten. In het laatste kwartaal zijn echter alsnog meerdere plannen voor een bouwvergunning ingediend en lopen er momenteel en groot aantal vrijstellingsprocedures  ex art 19 wro.

Het betreft met name bouwplannen van o.a. het VDD terrein, Zuidpoort velden 12 en 9, Ikea, Keijzerweg, Ceram boeroe, e.a.

 

De opbrengsten in december 2004 op basis van de ingediende plannen bedragen meer dan 4 milj.. Hierbij zijn de inkomsten voor het volgen van de noodzakelijke vrijstellingsprocedure WRO inbegrepen. (Bijlage 1). In de tweede beheersrapportage 2004 is deze verwachting aangegeven.

Analoog aan hetgeen destijds bij de ontwikkeling van het project Zuidpoort fase1 (veld 5 en veld 7) is gesteld doet zich hier eenzelfde situatie voor.

In de kostendekkendheid van de leges is meeberekend het uitvoeren van toezicht tijdens de uitvoering van het bouwproject, betrokkenheid bij de bouwplaatsinrichting, de veiligheidsaspecten en het uitvoeren van controle na realisatie in relatie tot de wetgeving en vergunningsvoorwaarden.

Deze werkzaamheden worden uitgevoerd na de vergunningverlening en gedurende de gehele bouwtijd.

 

De begrotingssystematiek waarbij de inkomsten in het jaar 2004 worden opgenomen geeft geen mogelijkheid rekening te houden met het gegeven dat een groot deel van de hier tegenoverstaande werkzaamheden nog moeten plaats vinden. (baten voor de volledige kosten uit)

Een continu proces van aanvragen en vergunningen welke telkens een gelijke trend vertonen van kwantiteit, kwaliteit en legesinkomsten, laat een evenwichtig terugkerend beeld zien van de te verwachten inspanningen die verricht moeten worden, hierin kunnen pieken in aanvragen opgevangen worden door het verschuiven van prioriteiten.


Nu echter een excessief groot aantal plannen (bijlage 2) aan het eind van een begrotingsjaar ontvangen zijn waarvoor mede voor de toetsing nog een groot aantal werkzaamheden doorlopen naar het volgend jaar en toezicht en handhaving zelfs de komende jaren gedurende de bouwtijd plaatsvindt, ontstaat echter een onevenredige verschuiving in de kostendekkendheid in relatie tot de urenverantwoording in de begroting van de komende jaren.

In de gelijke situatie bij de legesinkomsten van het project Zuidpoort fase 1 ge zation in services takes a lot of money. d kind of cultures. is gekozen om voor een aantal een balanspost in te richten. Het huidige voorstel beslaat een meerjarige voorziening waarbij de nog openstaande balanspost van Zuidpoort is opgenomen. (Bijlage 3).

 

In dit voorstel is uitsluitend opgenomen het toezicht op de uitvoering van de plannen, waarbij voor de berekening is uitgegaan van kengetallen op basis van ervaring, nacalculatie en uitbestede werkzaamheden in het verleden.

Wel dient hierbij opgemerkt te worden dat inzake de handhavende toezichttaken door het college in 2004 prioriteiten zijn gesteld en bij de inspectie van het ministerie VROM in 2002 we hebben kunnen constateren dat het niet mogelijk is alle uit de regelgeving voortvloeiende werkzaamheden kunnen worden uitgevoerd.

 

 

Leges 2004

 

 

Inkomsten op basis van beschikkingen 2004-12-13     >    

4.071.634

 

Reservering handhaving en toezicht  2005-2009               

509.720

 

Totaal legesinkomsten 2004                                                

3.561.914

 

Geraamde legesinkomsten begroting 2004                        

2.211.034

 

Toevoegen algemene middelen 2004                           >    

1.350.880

 

Blijkt dat in enig jaar de bestaande capaciteit mogelijkheden geeft voor het compenseren van de vraag kan telkens in de tweede beheersrapportage van elk jaar een verantwoording plaatsvinden over de bestedingen en de eventuele vrijval in het betreffende jaar van deze voorziening worden aangegeven.

 

Voorstellen:

 

-                Instemmen met het treffen van een meerjarige voorziening ter dekking van de in bijlage 3 genoemde kosten;

-                Instemmen met een dotatie van deze nieuwe voorziening van 590.000 euro, vanuit het boekjaar 2004;

-                Het restant van de balanspost Zuidpoort volledig vrij te laten vallen ten gunste van het boekjaar 2004 en vervolgens op te heffen;

-                In te stemmen met de jaarlijks onttrekking van de voorziening zoals opgenomen is in bijlage 3 ten gunste van de exploitatie;

-                In te stemmen om bij elke tweede beheersrapportage vanaf 2005 de hoogte van de voorziening beoordelen in samenspraak met de budgethouder. Indien blijkt dat het regulier budget voldoende mogelijkheden biedt, de ruimte in de voorziening vrij te laten vallen ten gunste van het betreffende exploitatiejaar.

 

J.M.V. van Vilsteren

Bijlage 1,2,3,