Gedurende het afgelopen jaar is als risico
aangemerkt de mogelijk te verwachten minder opbrengst van 0,6 milj van de
geraamde bouwleges in de begroting van 2004 (2,2 milj). Dit werd mede
veroorzaakt door het niet vaststaan van de werkelijke datum van indiening van
een aantal grote bouwplanprojecten. In het laatste kwartaal zijn echter alsnog
meerdere plannen voor een bouwvergunning ingediend en lopen er momenteel en
groot aantal vrijstellingsprocedures ex
art 19 wro.
Het betreft met name bouwplannen van o.a. het VDD
terrein, Zuidpoort velden 12 en 9, Ikea, Keijzerweg, Ceram boeroe, e.a.
De opbrengsten in december 2004 op basis van de
ingediende plannen bedragen meer dan 4 milj.. Hierbij zijn de inkomsten voor
het volgen van de noodzakelijke vrijstellingsprocedure WRO inbegrepen. (Bijlage
1). In de tweede beheersrapportage 2004 is deze verwachting aangegeven.
Analoog aan hetgeen destijds bij de ontwikkeling
van het project Zuidpoort fase1 (veld 5 en veld 7) is gesteld doet zich hier
eenzelfde situatie voor.
In de kostendekkendheid van de leges is meeberekend
het uitvoeren van toezicht tijdens de uitvoering van het bouwproject,
betrokkenheid bij de bouwplaatsinrichting, de veiligheidsaspecten en het
uitvoeren van controle na realisatie in relatie tot de wetgeving en
vergunningsvoorwaarden.
Deze werkzaamheden worden uitgevoerd na de
vergunningverlening en gedurende de gehele bouwtijd.
De begrotingssystematiek waarbij de inkomsten in
het jaar 2004 worden opgenomen geeft geen mogelijkheid rekening te houden met
het gegeven dat een groot deel van de hier tegenoverstaande werkzaamheden nog
moeten plaats vinden. (baten voor de volledige kosten uit)
Een continu proces van aanvragen en vergunningen
welke telkens een gelijke trend vertonen van kwantiteit, kwaliteit en
legesinkomsten, laat een evenwichtig terugkerend beeld zien van de te
verwachten inspanningen die verricht moeten worden, hierin kunnen pieken in
aanvragen opgevangen worden door het verschuiven van prioriteiten.
Nu echter een excessief groot aantal plannen
(bijlage 2) aan het eind van een begrotingsjaar ontvangen zijn waarvoor mede
voor de toetsing nog een groot aantal werkzaamheden doorlopen naar het volgend
jaar en toezicht en handhaving zelfs de komende jaren gedurende de bouwtijd
plaatsvindt, ontstaat echter een onevenredige verschuiving in de
kostendekkendheid in relatie tot de urenverantwoording in de begroting van de
komende jaren.
In de gelijke situatie bij de legesinkomsten van
het project Zuidpoort fase 1
In dit voorstel is uitsluitend opgenomen het
toezicht op de uitvoering van de plannen, waarbij voor de berekening is
uitgegaan van kengetallen op basis van ervaring, nacalculatie en uitbestede
werkzaamheden in het verleden.
Wel dient hierbij opgemerkt te worden dat inzake de
handhavende toezichttaken door het college in 2004 prioriteiten zijn gesteld en
bij de inspectie van het ministerie VROM in 2002 we hebben kunnen constateren
dat het niet mogelijk is alle uit de regelgeving voortvloeiende werkzaamheden
kunnen worden uitgevoerd.
|
Leges 2004 |
|
|
Inkomsten op basis van beschikkingen
2004-12-13 > € |
4.071.634 |
|
Reservering handhaving en toezicht 2005-2009 € |
509.720 |
|
Totaal legesinkomsten 2004 € |
3.561.914 |
|
Geraamde legesinkomsten begroting 2004 € |
2.211.034 |
|
Toevoegen algemene middelen 2004 > € |
1.350.880 |
Blijkt dat in enig jaar de bestaande capaciteit
mogelijkheden geeft voor het compenseren van de vraag kan telkens in de tweede
beheersrapportage van elk jaar een verantwoording plaatsvinden over de
bestedingen en de eventuele vrijval in het betreffende jaar van deze
voorziening worden aangegeven.
Voorstellen:
-
Instemmen met het treffen van een meerjarige
voorziening ter dekking van de in bijlage 3 genoemde kosten;
-
Instemmen met een dotatie van deze nieuwe
voorziening van 590.000 euro, vanuit het boekjaar 2004;
-
Het restant van de balanspost Zuidpoort volledig
vrij te laten vallen ten gunste van het boekjaar 2004 en vervolgens op te
heffen;
-
In te stemmen met de jaarlijks onttrekking van de
voorziening zoals opgenomen is in bijlage 3 ten gunste van de exploitatie;
-
In te stemmen om bij elke tweede beheersrapportage
vanaf 2005 de hoogte van de voorziening beoordelen in samenspraak met de
budgethouder. Indien blijkt dat het regulier budget voldoende mogelijkheden
biedt, de ruimte in de voorziening vrij te laten vallen ten gunste van het
betreffende exploitatiejaar.
J.M.V.
van Vilsteren
Bijlage 1,2,3,