nota college
BenW
(versie definitief 16-12-04)
482408
Inhoud:
3.1 Oude
situatie
3.2 Nieuwe taken
burgerzaken
3.3 Nieuwe taken
publieksbalie
4.1 Vergoedingen
4.2 Kosten en
inkomsten
4.3 Dekking
Bijlage
1
Personele gevolgen en financiën
Bijlage
2 Kostprijsberekening
centrumgemeente/kostendekkendheid
Nota t.b.v. college BenW (bvf 482408)
Betreft: Uitbreiding
frontoffice taken bij gemeenten n.a.v. taakoverheveling van
vreemdelingendiensten (VD) naar de immigratie –en naturalisatiedienst (IND).
1.
Inleiding:
De
vreemdelingendiensten in Nederland moesten zich meer gaan richten op
politietaken waaronder handhaving en toezicht. De administratieve taken m.b.t
de aanvragen van verblijfsvergunningen zijn overgedragen aan de IND. Deze heeft
op haar beurt aangegeven deze taken over te nemen onder de voorwaarde dat alle
“eerstelijns” klantcontacten bij de gemeenten komen te liggen. Deze
taakoverheveling van de VD naar de IND is georganiseerd door de landelijke
projectgroep: Reguliere Toelating en Intensivering Toezicht (RTIT).
Bestuurlijke overeenstemming:
De uiteindelijke taakoverdracht is vastgelegd in het “bestuursakkoord vereniging van Nederlandse gemeenten en het ministerie van justitie met betrekking tot de gemeentelijke frontofficetaken in de reguliere vreemdelingenprocedure” d.d 7 november 2003. (zie bijlage).
De implementatiedatum is 13 april 2004 geweest.
2. De Delftse situatie:
Delft
kent al een aantal jaren een vreemdelingenloket. Dit is voortgekomen uit een
pilot project in het kader van het toenmalige OL2000 programma. Omdat deze
1-loket werkwijze als zeer klantvriendelijk en succesvol werd ervaren is na de
evaluatie in 1998 besloten deze werkwijze in Delft voort te zetten. Deze
dienstverlening beperkte zich echter tot het invullen van een aanvraagformulier
verblijfsvergunning en het innen van de leges. In de oude situatie hadden de
vreemdelingendiensten (VD) nog wel degelijk frontoffice contacten met de
reguliere vreemdeling. Nu er voor een nieuwe organisatiestructuur binnen de VD
en de IND is gekozen, heeft dit geleid tot een forse uitbreiding van taken en klantcontacten bij de gemeenten.
3. De taken:
3.1 Oude situatie:
Voor de taakoverheveling van
de VD naar de IND en gemeenten voerde de publieksbalie de werkzaamheden uit.
Onderdeel van deze productgroep zijn de vreemdelingen die moeten worden
geregistreerd in de GBA en die aangemeld dienen te worden bij de
vreemdelingendienst in het kader van de vreemdelingenwet. Door de extra
werkzaamheden is het produkt verschoven naar Burgerzaken gezien de toegenomen
complexiteit, lange transactietijd en de benodigde dossierkennis/vorming en
backoffice werkzaamheden.
De (her)vestiging vanuit het
buitenland van personen met een Nederlandse nationaliteit is bij de
publieksbalie gebleven, evenals het aannemen en in eerste lijn beoordelen van
buitenlandse (bron)documenten (art. 82, wet GBA procedure) en de registratie
van buiten Nederland gesloten huwelijken (M-46 procedure).
Daarnaast is het vakteam
publieksbalie de verblijfsvergunningen gaan uitreiken welke een taakuitbreiding
en toename van klantcontacten met zich meebrengt. (zie taakuitbreiding puba)
3.2 Nieuwe taken voor Burgerzaken en Publieksbalie na
invoering van nieuwe werkwijze:
De Nieuwkomersklant komt in
totaal minimaal 3 x langs (voor de intake, de afspraak en het afhalen van het
document). Daarbij zijn er ook klanten die informatie komen vragen over
Nieuwkomers of de status van hun aanvraag willen weten.
Los van de hieronder genoemde
taken die duidelijk te benoemen zijn, krijgt het vakteam burgerzaken veel
vragen van klanten middels inloop, telefoontjes en e-mail. Het blijkt dat dit
veel extra tijd vraagt. De gemeente is het enige “fysieke” aanspreekpunt voor
de klant en bedrijven. De klant kan alleen contact opnemen met de IND middels
een 0900 nummer. Juist de vreemdeling heeft behoefte aan direct contact met een
ambtenaar, al is het alleen al vanwege de complexe procedures en de
taalbarrière. Het is een logisch gevolg van het feit dat de gemeenten steeds
meer de frontoffice worden van de rijksoverheid.
Wat komt er voor Burgerzaken
zoal kijken bij de werkzaamheden voor Nieuwkomers? :
De gemeente heeft in dit
proces geen beslissersrol. De IND is het beslissende orgaan. Wanneer er een negatieve
beslissing wordt genomen dan zal de IND dit zelf met de klant gaan afhandelen
en zal de gemeente daar verder geen rol meer in spelen.
3.3 Nieuwe taken voor de
publieksbalie:
Naast dat er een deel van de
productgroep nieuwkomers onder de publieksbalie blijft vallen zal ook bij dit
vakteam een uitbreiding van taken gaan plaatsvinden.
- Ontvangst en controle
verblijfsdocumenten
- Registreren
verblijfsdocumenten.
-
Opslaan verblijfsdocumenten, en uitnodigen klant
-
Uitreiken document
- Administratieve
afhandeling: uitreikbewijzen, oude documenten, niet opgehaalde
documenten, legesverantwoording
Contacten
met de klant via de receptie, telefoon en e-mail.
-Ontvangst
klant bij receptie
Telefonische
en elektronische klantcontacten
-Bij het Callcentre van de Publieksbalie komen alle
telefoontjes en e-mails binnen van klanten met vragen over vestiging in
Nederland en verblijfsdocumenten. Het Callcentre beantwoordt deze vragen of
schakelt deze vragen door naar Burgerzaken.
4. Personele gevolgen en
financiën.
Door de toename van taken en
de daaruit voortvloeiende toename van klantcontacten zal zowel het vakteam
burgerzaken als de publieksbalie extra fte nodig hebben om deze taken op een
professionele en klantgerichte wijze uit te voeren. Daarnaast zullen gemeenten
moeten kunnen voldoen aan de door de IND vastgestelde kwaliteitseisen. Een
belangrijke aantekening hierbij is dat er in 3.2 en 3.3 te vinden opsomming van
werkzaamheden en nieuwe taken geen onnodige, slechts klantvriendelijke
werkzaamheden zitten die onze dienstverlening extra duur maken. Alle opgesomde
onderdelen zijn noodzakelijk voor het correct en efficiënt kunnen uitoefenen
van de basistaak.
In het bestuursakkoord is
overeengekomen dat per 13 april 2004 de volgende bedragen per aanvraag mogen
worden ingehouden of gedeclareerd:
Voor elke vergunning aanvraag
€ 40,-
Voor elke
verblijfsaantekening voor gemeenschapsonderdanen € 8,33
Voor elke uitgegeven
verblijfsvergunning € 8,33
Vóór 13 april 2004 was de
vergoeding die de gemeente mocht inhouden voor het in behandeling nemen van een
verblijfsvergunningaanvraag € 12,18.
Bij deze bedragen is
afgesproken dat, indien uit het evaluatieonderzoek blijkt dat de kosten van de
gemeente significant hoger of lager zijn, er een verrekening plaats zal vinden.
Deze evaluatie wordt eind van dit jaar verwacht. Er is veel druk uitgevoerd van
de kant van de VNG en de NvvB en (middel-)grote gemeenten om kritisch naar de
hoogte van de vergoedingen te kijken. De uitkomst van de evaluatie valt echter
op dit moment nog niet te voorspellen.
Op basis van de landelijke
informatie en de ervaringscijfers van het eerste half jaar komt het aantal op
ongeveer 1200 (tegen 800 in de oude situatie). Hierin is meegenomen dat nu ook
de EU/EER onderdanen een vvr aan moeten vragen (nieuw beleid) en dat de
verandering van verblijfsdoelen wat volgens de vreemdelingenwet als een eerste
aanvraag wordt beschouwd. In de oude situatie werd deze laatste groep
afgehandeld door de VD. Die groep komt in Delft heel veel voor omdat wij veel
studenten hebben die hun studie verlengen door een betaalde stage- of
onderzoeksplek te vinden zodat dat voor de Vreemdelingenwet een wijziging van
verblijfsdoel betekent.
4.2 Kosten en inkomsten
Extra formatie
Burgerzaken:
Het vakteam burgerzaken heeft
structureel 1,3 ft nodig.
1,3 fte, functionele schaal 8
ad. €
70.884,-
(opgave PenO incl. Werkplek en
werknemers gebonden kosten)
Het verschil ad. € 353.000,-
moet afgedragen worden aan de IND. Nu na ervaring uitgekristalliseerd is wat
dit betekent voor de bedrijfsvoering moet in de begroting zowel aan de
inkomsten- als aan de uitgavenkant een verhoging doorgevoerd worden. Dat is een
harde tegenvaller. In de bijlage is duidelijk te zien wat dit betekent.
Inkomsten:
Dit betekent een
jaarlijkse/structurele compensatie van de IND op het verwachte aantal van 1210
aanvragen per jaar van € 48.400.
Kosten:
Structureel heeft de
publieksbalie extra formatie nodig van 0,5 fte.
0,5 fte, functionele schaal 7
ad. €
31.163,-
(opgave PenO. Incl. Werkplek en
werknemers gebonden kosten)
Inkomsten:
Voor het uitreiken van
vreemdelingendocumenten wordt via de IND een vergoeding ontvangen van € 8,33
per pasje. Het aantal uit te reiken pasjes is geraamd op zo’n 1613 per jaar.
Dit betekent een jaarlijkse/structurele compensatie van de IND van € 13.436,29
Samenvatting
Financiële dekking
Het dekkingstekort van 2004 is bij de beheersrapportage gemeld en naar aanleiding hiervan is er incidenteel budget gekregen om deze taak uit te kunnen voeren. Er is bij de bespreking rondom de invulling van de bezuinigingen besloten de kosten van het nieuwkomersloket mee te nemen als structurele tegenvaller voor 2006 e.v.:
Voor het dekkingstekort in 2005 wordt incidentele dekking gevonden voor 2005 door het budget onvoorzien.
5. Delft als
centrumgemeente:
In de landelijke projectgroep
“trojka” die de implementatie van de nieuwe taken heeft gecoördineerd, is vanaf
het begin af aan de vraag gesteld of het voor kleine gemeenten of gemeenten met
een klein aantal vreemdelingen wel rendabel is om alle frontoffice taken uit te
gaan voeren. Het vereist de nodige specialistische kennis en ICT applicaties.
Vooral het feit dat het aantal vreemdelingen klein is kan als gevolg hebben dat
de materie de medewerkers van dergelijke gemeenten de materie nooit echt in de
vingers krijgen. Daarom is landelijk geïnventariseerd of deze gemeenten niet
zouden willen aansluiten bij een grotere gemeente in de regio.
De gemeente
Pijnacker-Nootdorp is aangesloten bij Delft. Delft is hiermee centrumgemeente.
Dit betekent een toename van klantcontacten van 100 per jaar. Dit houdt in dat
Delft de aanvraag van de reguliere vergunningen voor inwoners van
Pijnacker-Nootdorp voor haar rekening neemt.
Daarnaast verzorgt Delft de
registratie voor de gemeentelijke basisadministratie (incl. de beoordeling van
alle buitenlandse brondocumenten) van Pijnacker-Nootdorp. Delft verzorgt de
dossiervorming en verzending naar de IND. Wanneer er een positieve beslissing
heeft plaatsgevonden dan krijgt, ook de in Pijnacker-Nootdorp woonachtig zijnde
nieuwkomer, van de publieksbalie in Delft een brief waarin staat aangegeven dat
hij/zij het document kan ophalen. Voor de aanvraag van de verblijfsvergunning
ontvangt de gemeente de landelijk vastgestelde vergoeding van € 40,-. Voor de
GBA taken die Delft voor zijn rekening neemt wordt op declaratiebasis een
vergoeding ontvangen van Pijnacker-Nootdorp van € 30,64 per aanvraag.
De kostprijsberekening heeft
er toe geleid dat er volledig kostendekkend wordt gewerkt. Ook voor elk
uitgegeven verblijfsdocument wordt een vergoeding uitgekeerd door het
ministerie van justitie van € 8,33. In bijlage 2 kunt u de specificatie van de
berekening nalezen.
-
Kennis nemen van de
consequenties van de invoer van de nieuwe werkwijze van het Nieuwkomersloket
-
Instemmen met de
dekkingsmogelijkheden 2005 en 2006 e.v:
Voor het dekkingstekort in 2005 wordt
incidentele dekking gevonden voor 2005 door het budget onvoorzien.
Voor het dekkingstekort vanaf 2006 e.v. wordt
dit nadeel meegenomen in het financiele beeld bij de behandeling van de
begroting 2006-2010 en wordt dit zichtbaar op het saldo exploitatie na
bestemming.
-
Bijlage 1 Personele
gevolgen en financiën |
|
||||||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Huidige begroting 2005 |
|
|
|
|
|
|
|
|
lasten |
baten |
saldo |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
afdracht rijksleges |
194.186,00 |
|
|
|
|
|
|
uren Burgerzaken |
52.184,00 |
|
|
|
|
|
|
uren Publieksbalie |
43.279,00 |
|
|
|
|
|
|
verkoop producten |
|
292.021,00 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Totaal huidige begroting 2005 |
289.649,00 |
292.021,00 |
2.372,00 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Benodigd structureel vanaf 2005 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
LASTEN: |
PuBa |
BuZa |
totaal |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
uren Burgerzaken |
|
52.184,00 |
52.184,00 |
|
|
|
|
uren Publieksbalie |
43.279,00 |
|
43.279,00 |
|
|
|
|
uitbreiding formatie 0,5 fte PuBa schaal 7 |
20.352,00 |
|
20.352,00 |
|
|
|
|
uitbreiding formatie 1,3 fte BuZa schaal 8 |
|
60.073,00 |
60.073,00 |
|
|
|
|
werkplek- en werknemerskosten * |
10.811,00 |
10.811,00 |
21.622,00 |
|
|
|
|
afdracht rijksleges |
|
353.000,00 |
353.000,00 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Totale kosten per jaar |
74.442,00 |
476.068,00 |
550.510,00 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
BATEN: |
PuBa |
BuZa |
totaal |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
verkoop producten |
|
402.000,00 |
402.000,00 |
|
|
|
|
vergoeding van € 8,33 per pasje |
13.436,29 |
|
13.436,29 |
|
|
|
|
verhoging rijksvergoeding |
|
48.400,00 |
48.400,00 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Totale inkomsten per jaar |
13.436,29 |
450.400,00 |
463.836,29 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Saldo nieuwkomersloket per jaar |
-61.005,71 |
-25.668,00 |
-86.673,71 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Recapitulatie |
|
|
|
|
|
|
|
|
lasten |
baten |
saldo |
|
|
|
|
huidige begroting 2005 |
289.649,00 |
292.021,00 |
2.372,00 |
|
|
|
|
benodigd budget |
550.510,00 |
463.836,29 |
-86.673,71 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
tekort nieuwkomers |
260.861,00 |
171.815,29 |
-89.045,71 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|||
|
|
|
|
||||
|
|
||||||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Bijlage 2 Kostprijsberekening
centrumfunctie en kostendekkendheid
Hieronder volgt de berekening
van transactietijden m.b.t de aanvragen van vergunningen voor
Pijnacker-Nootdorp. Hiervoor ontvangt Delft de door het rijk vastgestelde
vergoeding van € 40,- Delft verzorgt overigens ook de aanmelding voor de GBA
van Pijnacker-Nootdorp. Hiervoor is een kostprijsberekening gemaakt. Om
kostendekkend te werken wordt hiervoor een bedrag in rekening gebracht van €
30,64
Totale
transactietijd voor Burgerzaken 0,65
uur per dag
0,65 upd maal 253 dagen = 164,45 uur
per jaar.
1 fte = 1312 uren. = 164,45 :
1312 = 0,125 fte. Structureel per jaar.
Schaal 8 = € 56.069
0,125 maal € 56.069,-- = €
7008,62 personeelskosten per jaar
structureel
Inkomsten:
100 maal € 40,-- (vergoeding rijk)
= € 4000,--
100 maal € 30,64 (vergoeding van Pijnacker) = €
3064,--
-------------
Totale vergoeding regio € 7064,--
Kosten personeel -
7008,62
------------
over € 55,38