CONTROLEPROTOCOL VOOR DE
ACCOUNTANTSCONTROLE OP DE JAARREKENING 2004 VAN DE GEMEENTE Delft.
Bij
besluit van 28 oktober 2004 heeft de gemeenteraad van Delft het
controleprotocol voor de controle van de jaarrekening 2004 vastgesteld, en
heeft daarmee de lopende controleopdracht aan Ernst&Young accountants
aangepast voor het rekeningsjaar 2004.
Ter voorbereiding en ondersteuning van de uitvoering van de
accountantscontrole heeft de gemeenteraad in dit protocol een aantal zaken
geregeld die van belang zijn voor de uitvoering van de controleopdracht. Dit controleprotocol is per raadsbesluit van
28 april 2005 aangepast op het onder de rechtmatigheidscontrole brengen van
alle verordeningen met financiële bepalingen.
Object van controle is de jaarrekening 2004
en daarmede tevens het financieel beheer over het jaar 2004 zoals uitgeoefend
door of namens het college van burgemeester en wethouders.
Dit controleprotocol heeft als doel nadere
aanwijzingen te geven aan de accountant over de reikwijdte van de
accountantscontrole, de daarvoor geldende normstellingen en de daarbij verder
te hanteren goedkeurings- en rapporteringstoleranties voor de controle van de
jaarrekening 2004.
De gemeentewet(GW), art. 213, schrijft voor
dat de gemeenteraad één of meer accountants aanwijst als bedoeld in art. 393
eerste lid Boek2 Burgerlijk Wetboek voor de controle van de in art 197 GW
bedoelde jaarrekening en het daarbij verstrekken van een accountantsverklaring
en het uitbrengen van een verslag van bevindingen. De gemeenteraad heeft op 30
oktober 2003 gelet op art. 213 GW en het Besluit Accountantscontrole Provincies
en Gemeenten
de verordening voor de controle op het financieel beheer en op de inrichting
van de financiële
organisatie vastgesteld.
In het kader van de opdrachtverstrekking
aan de accountant geeft de gemeenteraad nadere aanwijzingen voor te hanteren
goedkeurings- en rapporteringstoleranties. Tevens wordt in de
opdrachtverstrekking aangegeven welke wet- en regelgeving in het kader van het
financieel beheer onderwerp van rechtmatigheidscontrole zal zijn.
Met dit controleprotocol stelt de
gemeenteraad nadere aanwijzingen vast die specifiek van toepassing zijn voor
het controlejaar 2004.
Ter bevordering van een efficiënte en
doeltreffende accountantscontrole vindt periodiek (afstemmings-)overleg plaats
tussen de accountant en (een vertegenwoordiging uit) de raad, de
portefeuillehouder Financiën, en de gemeentecontroller. In bijlage 2 is het
communicatietraject nader uitgewerkt.
Zoals in art 213 GW is
voorgeschreven is de accountantscontrole op de jaarrekening gericht zijn op het
afgeven van een oordeel over:
·
de
getrouwe weergave van de in de jaarrekening gepresenteerde baten en lasten en
de activa en passiva;
·
het
rechtmatig tot stand komen van de baten en lasten en balansmutaties in overeenstemming met de begroting en met de
van toepassing zijnde wettelijke regelingen, waaronder gemeentelijke
verordeningen;
·
de
inrichting van het financieel beheer en de financiële organisatie gericht op de
vraag of deze een getrouwe en rechtmatige verantwoording mogelijk maken;
·
het
in overeenstemming zijn van de door het college opgestelde jaarrekening met de
bij of krachtens algemene maatregel van bestuur te stellen regels bedoeld in
artikel 186 Gemeentewet (Besluit Begroting en Verantwoording Provincies en
Gemeenten);
·
de
verenigbaarheid van het jaarverslag met de jaarrekening.
Voor de bijzondere verklaringen zal per
onderdeel nader afgestemd aan welk accountantskantoor de opdracht gegeven wordt
voor het verrichten van de controle. Het gaat hierbij bijv. om controles op
specifieke uitkeringen waar ministeries hun eigen eisen aan stellen m.b.t. de
rechtmatigheid en daar een verantwoording van de gemeente met accountantsverklaring over verlangen.
Deze controles worden vaak na het
jaarrekeningsproces verricht. Dit terwijl medio 2005 in verband met de Europese
aanbesteding dan sprake kan zijn van een wisseling van accountantskantoren. Dit
vergt per onderwerp nadere afstemming door welk accountantskantoor de controle
het best kan plaatsvinden. In aanvulling hierop geldt overigens dat er ook
redenen kunnen zijn om de controle gericht op een specifieke verklaring aan een
ander accountantskantoor dan de gemeentelijke accountant te geven.
Bij de controle zijn de nadere regels die
bij of krachtens algemene maatregel van bestuur worden gesteld op grond van
artikel 213, lid 6 Gemeentewet (Besluit Accountantscontrole Provincies en
Gemeenten) bepalend voor de uit te voeren werkzaamheden.
Onder rechtmatigheid
wordt begrepen de definitie volgens het besluit Accountantscontrole Provincies
en Gemeenten (BAPG) dat de in de rekening verantwoorde lasten, baten en balansmutaties
rechtmatig tot stand zijn gekomen, dat wil zeggen “in overeenstemming zijn met
de begroting en met de van toepassing zijnde wettelijke regelingen, waaronder gemeentelijke verordeningen
”.
In het hierna opgenomen schema is de
goedkeuringstolerantie opgenomen zoals door de gemeenteraad vastgesteld voor
het controlejaar 2004.
Goedkeuringstolerantie |
Goedkeurend |
Beperking |
Oordeelonthouding |
Afkeurend |
Fouten in de jaar- |
≤ 1% |
>1%<3% |
- |
≥ 3% |
Onzekerheden in de controle (%
lasten) |
≤ 3% |
>3%<10% |
≥ 10% |
- |
Dit is overeenkomstig de eisen in het
Besluit accountantscontrole Provincies en Gemeenten. Deze toleranties zijn
afzonderlijk voor toepassing op de aspecten getrouwheid en financiële
rechtmatigheid. Van de accountant wordt naast deze kwantitatieve benadering bij
de weging van fouten en onzekerheden ook een kwalitatieve beoordeling verwacht
(professional judgement).
Voor de rapporteringstolerantie stelt de
raad als maatstaf dat de accountant op het niveau van programma’s in de
begroting elke fout of onzekerheid > 25 % van de goedkeuringstolerantie
rapporteert.
De accountantscontrole
op rechtmatigheid voor het kalenderjaar 2004 is limitatief gericht op:
4.1 de naleving
van wettelijke kaders, zoals die in de kolom “Wetgeving extern” van de
“Inventarisatie wet- en regelgeving in het kader van de rechtmatigheidcontrole
bij gemeenten” is opgenomen (bijlage 1 van dit protocol). Dit uitsluitend voor
zover deze directe financiële beheershandelingen betreffen of kan betreffen;
4.2 de naleving van regels die (voorzover niet vallend onder de bovengenoemde wettelijke kaders) daarnaast bij raadsbesluit zijn vastgesteld aangaande de in bijlage 1 geïnventariseerde regelgeving;
4.3
Deze
afspraken in het kader van de rechtmatigheidstoets zijn tevens van toepassing
voor Combiservices BV.
De
accountant rapporteert naar aanleiding van de interim-controle en de
jaarrekeningcontrole op de wijze als aangegeven in bijlage 3.
Bijlagen:
1.
Inventarisatie
wet- en regelgeving in het kader van de rechtmatigheidscontrole bij gemeenten
1.2. Communicatie en
periodiek overleg
1.3. Rapportagemomenten
Bijlage 1: Inventarisatie wet- en
regelgeving in het kader van de rechtmatigheidscontrole bij gemeenten
In het navolgende overzicht is een
inventarisatie gegeven van de in het kader van de rechtmatigheidscontrole voor
Delft relevante algemene wet- en regelgeving.
Dit overzicht moet als volgt worden
gelezen:
o
In
de eerste kolom wordt een algemene omschrijving gegeven geordend naar de indeling
van de Programmabegroting 2004-2007.
o
In
de kolom wetgeving extern wordt de te toetsen algemene wet- en regelgeving aangegeven
die direct een relatie heeft met het financieel beheer en de inrichting van de
financiële organisatie van de gemeente. De randvoorwaarden waarbinnen uitgaven
(lasten) mogen worden (aan)gedaan worden onder meer ontleend aan de begroting,
en de beheersverordening
o
De
verordeningen met financiële bepalingen zijn in de laatste kolom opgenomen. In samenspraak met de accountant zal in de komende jaren
een ontwikkelingstraject voor de transparantie/versterking van het
rechtmatigheidsbeheer.
Programma/activiteit |
Wetgeving extern |
Regelgeving intern |
Bestuur en organisatie |
|
|
Algemeen financieel middelenbeheer |
Grondwet Burgerlijk Wetboek Gemeentewet Besluit Begroting en Verantwoording Wet gemeenschappelijke regelingen Algemene Wet Bestuursrecht |
Verordening ex art 212: financieel beleid, beheer en
inrichting financiële organisatie Verordening ex art. 213: controle Delegatiebesluit (College-)regeling: mandaat, machtiging en
vertegenwoordiging Gedragscode gemeenteraad, gedragscode college |
Treasurybeheer |
Wet financiering decentrale overheden |
Collegeregeling: Treasurystatuut |
Arbeidsvoorwaarden en personeelsbeleid |
Ambtenarenwet Fiscale wetgeving Sociale verzekeringswetten CAR/UWO |
Ambtenaren reglement Regelingen op studiefaciliteiten, reiskosten e.d. |
Betreft onevenredige schade o.b.v. besluiten/handelingen
gemeente |
|
Verordening Algemene nadeelscompensatie,
Planschadeverordening |
Inkopen en contractbeheer |
EU-aanbestedingsregels |
(College-)regelingen inkoopbeleid |
Kostenvergoedingen, vacatiegelden van
commissies, fracties |
Gemeentewet |
Verordeningen: o
Regeling
voor ambtelijke bijstand (onderdeel fractievergoedingen) o Verordening Secundaire voorzieningen raadsleden |
Kostenvergoedingen, vacatiegelden van
commissies, fracties |
Gemeentewet |
Verordeningen vervolgd: o
Verordening
voorzieningen raads- en commissieleden o
Geldelijke
voorzieningen raadsleden o
Adviescommissie
bezwaarschriften o
Commissie
voor advies beeldend kunstbeleid o
Geldelijke
vergoeding voor leden van de dagelijkse besturen van commissies (Commissie
voor advies beeldend kunstbeleid, Commissie Welstand en Wonen, Begeleidingscommissie,
ombudscommissie, commissie beroep en bezwaar, etc.) o
Besluit
vergoeding leden stichtingsbesturen |
Diverse gemeenschappelijke regelingen |
WGR |
Gemeenschappelijke regeling Basisgezondheidsdienst
Delft Westland Oostland Hulpverleningsregio Haaglanden Stadsgewest Haaglanden Gemeenschappelijke regeling IZA |
Algemene Middelen |
|
|
OZB |
Gemeentewet, Algemene Wet rijksbelastingen, Invorderingswet Wet waardering Onroerende Zaken |
OZB verordening Verordening kwijtschelding gemeentelijke belastingen Leidraad invordering |
Toeristenbelasting |
Gemeentewet, Algemene Wet rijksbelastingen, Algemene
termijnenwet. Woningwet, Huisvestingswet |
Verordening heffing en inning toeristenbelasting |
Precarioheffing |
Gemeentewet, Algemene Wet rijksbelastingen, Woningwet |
Verordening op de heffing en invordering van de
precariobelasting |
Dienstverlening |
|
|
Burgerlijke stand en afgifte documenten |
Burgerlijke wetboek Gemeentewet Wet GBA Wet rechten burgerlijke stand Algemene Wet rijksbelastingen, Invorderingswet |
Verordening verstrekking persoonsgegevens Verordening heffing en inning van Leges |
Werk, inkomen en Zorg |
|
|
Sociale inkomensvoorzieningen |
Wet Werk en Bijstand IOAW en IOAZ Sociale en Fiscale wetgeving |
Verordening maatregelen en toeslagen WWB Reïntegratieverordening WWB Verordening/ raadsbesluiten inzake bijzondere
bijstand Verordening verhoging/verlaging norm categorieën
bijstand |
|
Wet Inburgering Nieuwkomers |
Boeteverordening Wet Inburgering Nieuwkomers |
Werkgelegenheid |
Wet Werk en Bijstand Wet Inkomensvoorziening Kunstenaars WSW |
Verordening/ raadsbesluiten inzake gesubsidieerde
arbeid Beheersverordening Bedrijven Sociale werkvoorziening
Delft |
Gehandicaptenzorg |
Wet Voorziening Gehandicapten |
Verordening voorzieningen gehandicapten |
|
Algemene Wet Bijzondere Ziektekosten/WMO |
|
Preventie volksgezondheid |
GW, WGR, wet collectieve preventie volksgezondheid |
Gemeenschappelijke regeling Zuid Holland West |
Subsidies zorginstellingen |
GW, AWB |
Subsidieverordening Maatschappelijke activiteiten:
Regeling stimuleringssubsidies volksgezondheid, gehandicaptenbeleid,
vrouwengezondheid, soc. zaken |
Integratie en activering |
|
|
Integratie |
Wet inburgering nieuwkomers |
Boeteverordening inburgering nieuwkomers |
Jeugd en Onderwijs |
|
|
Verzorgen basis- en speciaal-onderwijs |
Rijksregelgeving Basiseducatie volwassenen Wet
primair onderwijs Wet op de basiseducatie GOA OALT |
Basiseducatie volwassenen (subsidieverlening) Verordening leerlingenvervoer Verordening basiseducatie volwassenen Verordening gebruik school- en gymnastieklokalen Verordening voorzieningen huisvesting onderwijs Verordening financiële gelijkstelling onderwijs |
Godsdienstonderwijs, vormingsonderwijs |
GW, Wet basisonderwijs |
Verordening subsidieverlening voor geven
Godsdienstonderwijs en vormingsonderwijs |
Verzorgen voortgezet onderwijs |
Wet op het voortgezet onderwijs, WGR Wet op het hoger onderwijs en wetenschappelijk onderzoek Wet educatie- en beroepsonderwijs |
Gemeenschappelijke Regeling behartiging belangen
voortgezet onderwijs Verordening Bestuurscommissie voortgezet openbaar
onderwijs Hugo Grotius |
Wijkaanpak en Wonen |
|
|
Grafrechten |
Gemeentewet, Algemene Wet rijksbelastingen, Wet op de lijkbezorging |
Beheerverordening begraafplaatsen, Heffing en invordering lijkbezorgingsrechten. |
Afvalstoffenbeheer |
Gemeentewet, Wet Milieubeheer |
Afvalstoffenverordening, Verordening op de
afvalstoffenheffing |
Rioolbeheer en reiniging |
Gemeentewet Algemene Wet rijksbelastingen, Algemene termijnenwet,
Invorderingswet Wet op de waterhuishouding Waterleidingwet |
Aansluitverordening riolering. Lozingsverordening Verordening heffing en inning reinigingsheffingen Verordening heffing en inning rioolrechten |
Milieubeheer |
Wet belastingen op milieugrondslag |
Verordening milieubeheer |
Intensivering Stedelijke Vernieuwing |
Wet ISV |
MISV-beleid met bijbehorende subsidieregelingen |
Wonen |
Leegstandswet Woningwet Huurprijzenwet woonruimte Huisvestingswet Huurwet Huursubsidiewet Besluit woninggebonden subsidies Wet bevordering eigen woningbezit ABW |
Huisvestingsverordening Haaglanden Subsidieverordening Stimuleringsregeling verbetering
panden Tegemoetkoming woonlasten kamerhuurders |
Welzijn |
|
|
Algemeen welzijn en sport |
Welzijnswet, GW, AWB |
Subsidieverordening Maatschappelijke activiteiten Uitvoeringsregeling activiteiten subsidie stedelijke
evenementen Verordening in gebruikneming en gebruik
sportterreinen |
Recreatie |
WGR |
Gemeenschappelijke Regeling Midden Delfland |
Binnenstad |
|
|
|
|
|
Duurzaamheid |
|
|
Parkeerbeheer |
Gemeentewet, Algemene Wet rijksbelastingen, Wet Mulder administratiefrechtelijke heffingen Besluit administratieve bepalingen wegverkeer |
Verordening Heffing en invordering van parkeerbelastingen Regeling parkeergarages Wegsleepverordening Verordening fiscale handhaving gebruik
parkeerplaatsen en verlening vergunningen |
Bouwen/Grondexploitatie |
Wet ruimtelijke ordening Besluit op de ruimtelijke ordening |
Verordening inzake exploitatie van gronden, Nota
grondprijsbeleid, Algemene voorwaarden voor de verkoop van bouwterreinen,
Beheersverordening Grondbedrijf Algemene erfpachtbepalingen gemeente Delft Nadeelcompensatieverordening Planschadeverordening Bouwverordening, Verordening duurzaam bouwen
(sanctiebepaling), Legesverordening (bouwleges) |
Milieu/Geluid |
WGR Wet geluidhinder GW/AWB |
Gemeenschappelijke regeling geluidssanering
Delft/Pijnacker Subsidieverordening milieureserves |
|
Gemeentewet Algemene Wet rijksbelastingen, Invorderingswet,
Algemene termijnenwet |
Verordening Heffing en invordering van rioolrechten, verordening aansluiten op de
openbare riolering |
Kennisstad en Economie |
|
|
Marktgelden |
Gemeentewet Algemene Wet rijksbelastingen, Algemene termijnenwet |
Marktgeldverordening Verordening op de warenmarkten |
Havenbeheer |
Binnenschepenwet Besluit administratieve bepalingen wegverkeer |
Verordening heffing en invordering kadegelden |
Reclame |
Gemeentewet Algemene Wet rijksbelastingen, Invorderingswet |
Verordening Subsidieverlening verwijdering of
vervangen reclames aan bedrijfs- en of winkelpanden Reclameverordening, Verordening heffing en inning
reclamebelasting |
Cultuur |
|
|
Cultuur en lokale media |
Mediawet, Wet op het specifiek cultuurbeleid; GW, AWB |
Subsidieverordening Ateliers Beeldende Kunstenaars Subsidieverordening Uitvoeringsregeling activiteitensubsidie Stedelijke
evenementen |
Betreft dientverleningsovereenkomsten
(lichte GR) archeologie |
WGR, Monumentenwet |
Gemeenschappelijke regelingen archeologie voor de
Lier en Schipluiden |
Betreft dientverleningsovereenkomsten
(lichte GR) archief |
WGR, Archiefwet |
Gemeenschappelijke regelingen archief voor de
Pijnacker en Schipluiden |
Musea |
|
Reglement stedelijk museum Het Prinsenhof |
Veiligheid |
|
|
Handhaving |
Gemeentewet |
APV |
|
Winkeltijdenwet |
Marktverordening/ APV |
Brandweer en rampenbestrijding |
Brandweerwet 1995 |
Gemeenschappelijke regeling Brandweer Rijswijk/Delft GR regionale brandweer |
Brandbeveiligingsvergunningen |
Gemeentewet |
Verordening Brandbeveiligingsvergunningen |
Stedelijke projecten |
|
|
Grondexploitatie |
Wet ruimtelijke ordening Besluit op de ruimtelijke ordening |
Verordening inzake exploitatie van gronden Nota grondbeleid Bouwverordening (leges) Nadeelcompensatieverordening Planschadeverordening |
Samenwerkingsconvenant Harnaschpolder |
WGR |
Gemeenschappelijke Regeling Bedrijvenschap
Harnaschpolder |
Onderstaand is de overlegstructuur in een
communicatiematrix vastgelegd voor het boekjaar 2004.
|
Aantal per jaar |
Toelichting |
(Vertegenwoordiging)
commissie Middelen en Bestuur |
Minimaal drie |
De gemeenteraad is opdrachtgever van de
accountant. De commissie Middelen en Bestuur is het aanspreekpunt voor de
accountant voor de opdrachtformulering. Met de commissie (dan wel een
vertegenwoordiging daarvan) vindt voorafgaand aan de jaarrekening een overleg
plaats om te komen tot een afstemming
inzake de nadere invulling van de controle-opdracht. Eventuele tussentijdse
belangrijke bijstellingen van de controle worden tussentijds teruggekoppeld
naar de commissie. Daarnaast zullen worden besproken: o
de
bevindingen van de eindejaarscontrole (op basis van het definitief rapport
van bevindingen) o
en
op basis van de interimcontrole de belangrijkste bevindingen m.b.t.de
beheersing van de organisatie (Bedrijfsvoeringsoverleg). |
Griffier |
Minimaal één |
Met de griffier vindt overleg plaats over de opdrachtverstrekking en de naar de
gemeenteraad te volgen procedure. informeel
voortgangsoverleg naar behoefte. |
Gemeentecontroller/ Financieel management |
Minimaal drie |
De gemeentecontroller, het hoofd vakteam
financiën, en het hoofd AO/IC zijn voor de accountant belangrijke gesprekspartners
binnen de gemeentelijke organisatie. Bijeenkomsten: pre-audit gesprek, de
bespreking van de bevindingen van interim-controle (op basis van de concept managementletter)
en de eindejaarscontrole (op basis van het concept rapport van bevindingen). Daarnaast kan naar behoefte worden
gekozen voor tussentijdse voortgangsgesprekken. |
Sectoren/ diensten GMT |
PM PM |
Binnen de sectoren/ diensten zal, in het
kader van onze controle, nader overleg van toepassing kunnen zijn met de directeuren/
hoofden en verantwoordelijken voor de relevante primaire processen. Op
verzoek zal de accountant verschijnen in het GMT. |
Portefeuillehouder Financiën |
Twee |
Bespreking bevindingen interim-controle
en eindejaarscontrole. |
College van burgemeester en wethouders en
gemeenteraad |
PM |
Op verzoek zal de accountant verschijnen
in de vergaderingen van college en gemeenteraad. |
Bijlage 3: Rapportage
De volgende standaard rapportagevormen
worden onderkend:
Rapportage |
Tijdstip |
Inhoud |
Gericht aan |
Managementletter interim-controle[1],
uit te brengen uiterlijk 1 december 2004 |
Na afronding van de |
Mogelijke risico’s, verbeter- en
aandachtspunten betreffende de processen en procedures (beheersingsstructuur),
beheersing specifieke subsidiestromen evenals overige van belang zijnde
onderwerpen. Voortgang groeiproces invoering rechtmatigheid. |
College |
Verslag van bevindingen jaarrekening (gelijktijdig
met het aanbieden van de jaarrekening aan de raad) |
Na afronding van de controle van de
jaarrekening. |
Het gaat hierbij om bevindingen: -
fouten,
onzekerheden m.b.t. de getrouwheid en rechtmatigheid (in relatie tot de controletoleranties)
-
of
de inrichting van het financieel beheer en van de financiële organisatie een
getrouwe en rechtmatige verantwoording mogelijk maken. -
fouten,
onzekerheden of verbeteringen op het gebied van verslaglegging rekening
houdend met afgesproken rapporteringstoleranties. |
Raad |
Accountantsverklaring(gelijktijdig
met het aanbieden van de jaarrekening aan de raad) |
Na afronding van de controle van de
jaarrekening. |
Het oordeel over de mate waarin de
gemeenterekening een getrouw beeld geeft i.o.m. verslaggevingsvoorschriften
en voldoet aan de eisen van rechtmatigheid. |
Raad |
Uitgangspunten voor de rapportagevorm
Gesignaleerde onrechtmatigheden
worden toegelicht gespecificeerd naar de aard van het criterium
(begrotingscriterium, voorwaardencriterium, etc.). Fouten of onzekerheden die
de rapporteringstolerantie als bedoeld in hoofdstuk 3 van dit controleprotocol
overschrijden, worden weergegeven in een apart overzicht bij het verslag van
bevindingen.De accountant rapporteert ook over eventuele bevindingen met
betrekking tot de betrouwbaarheid en de continuïteit van de door de gemeente
gehanteerde geautomatiseerde informatieverzorging.