Evenals
voorheen zijn de budgethouders in de gelegenheid gesteld om een verzoek in te
dienen voor budgetoverheveling. Uitgangspunt blijft, evenals voorgaande jaren,
dat budgetoverheveling in principe niet
is toegestaan, maar bij uitzondering in
principe alleen toegestaan wordt voor:
o
Incidenteel ter beschikking staande budgetten
o
of doeluitkeringen, die, door omstandigheden, nog
niet volledig besteed zijn.
Onderuitputting op structurele budgetten
valt niet onder dit uitgangspunt.
U treft in dit voorstel het door de
controllers van de clusters gescreende resultaat aan.
De notitie is als volgt opgebouwd:
A. Budgetoverhevelingen
in relatie tot het resultaat van de jaarrekening 2004
B. Omgezette
kredieten
C. Voorziening
Beheer Openbare Ruimte
D. De
concrete voorstellen per Programma
E. Eind
- Advies
A. Budgetoverhevelingen
in relatie tot het resultaat van de jaarrekening 2004
Budgetoverhevelingen
spelen zich uiteraard af binnen de context van het rekeningsresultaat 2004. Immers
wordt het rekeningsresultaat 2004 bij vaststelling van de budgetoverhevelingen
deels bestemd voor de benoemde uitgaven in 2005. De (voorlopige)
jaarrekeningcijfers zijn inmiddels bekend, het definitieve rekeningsresultaat
wordt na de accountantscontrole aan u voorgelegd, inclusief de toelichting op
het rekeningsresultaat.
Over te hevelen budgetten
maken deel uit van het jaarrekeningresultaat 2004 en zullen als zodanig in
eerste instantie in de Algemene Reserve vloeien. Na de vaststelling van de
jaarrekening zullen de over te hevelen budgetten via een Algemene
Begrotingswijziging 2005 vervolgens weer ten laste van de Algemene Reserve
worden gebracht en worden opgevoerd als budget in boekjaar 2005.
De belangrijkste
bestanddelen van het jaarrekeningresultaat worden toegelicht in het jaarverslag
2004 en de Programmarekening 2004.
Bestendige gedragslijn
is, dat op “microniveau” alleen budget overgeheveld kan worden, als het
gevraagde geld ook daadwerkelijk en zichtbaar overblijft op het
desbetreffende product van de jaarrekening 2004. De in deze nota genoemde
bedragen zijn daarop gescreend. In de bijlage treft u ter vergelijking het voor
budgetoverheveling aangevraagde bedrag en het feitelijk op het product
“beschikbare” bedrag.
B. Omgezette kredieten.
In 2004 zijn diverse investeringen omgezet naar een
jaarlijks budget. Deze omzetting brengt het eerste jaar praktische problemen
met zich mee, omdat aanwending van die
voormalige kredieten gerelateerd waren aan productie, aanschaf en planningen,
die over de jaargrens heen lopen. Dit eerste jaar van omzetting vraagt deze
realiteit om incidentele budgetflexibiliteit.
Voor een aantal omgezette kredieten wordt daarom budgetoverheveling
aangevraagd.
C. Voorziening Beheer
Openbare Ruimte
Het ritme van
planning en uitvoering van grote projecten in de openbare ruimte sluit niet aan
op de jaarlijkse budgetcyclus. Binnen de huidige regels voor budgetdiscipline
kunnen hierdoor problemen ontstaan bij het beschikbaar houden van de benodigde
budgetten waardoor uiteindelijk het risico ontstaat van verlies van kwaliteit
van de openbare ruimte.
Grotere, civiele
projecten in de openbare ruimte (bijvoorbeeld het vernieuwen van wegen, bruggen
en kades) zijn veelal gebaseerd op meerjarige vervangingschema’s en kennen vaak
een lange doorlooptijd. Omdat rekening moet worden gehouden met diverse exogene
factoren (samenloop met andere projecten, derden, inspraak, vergunningen) zijn
dergelijke projecten vaak lastig te plannen en zijn afwijkingen dan ook
regelmatig aan de orde. Dit vereist budgetflexibiliteit voor de
budgetten voor het beheer van de openbare ruimte. Het gebrek aan die
flexibiliteit is het afgelopen jaar verder versterkt doordat in 2004 de
periodieke kredieten zijn omgezet naar budgetten. De spaarmogelijkheid over de
jaargrens heen, die de kredieten boden (en die ook benut werden) is hierdoor
komen te vervallen.
Aangezien bij het beheer van de openbare ruimte veelal
sprake is van structurele (onderhouds-)budgetten, is overheveling van budgetten
voor beheer volgens de regels niet mogelijk. In de praktijk wordt jaarlijks
toch een beperkt aantal overhevelingen van structurele budgetten, waaraan een
bestedingsplan ten grondslag ligt, toch goedgekeurd vanwege het belang dat
wordt gehecht aan de kwaliteit van de openbare ruimte. Wij stellen u voor
vanwege het jaarlijks terugkerend patroon (maar wel wisselend in omvang) een
afzonderlijke voorziening te treffen, waarmee de jaarlijkse voor- en nadelen
kunnen worden afgerekend. De gevraagde budgetoverhevelingen in dit verband
bedragen in totaliteit € 1,5 miljoen. Voorgesteld wordt akkoord te gaan met de
instelling van een Voorziening Beheer Openbare ruimte (onderverdeeld naar de
begrotingsproducten 5002, 8002 en 8009) , met voor de komende jaren als
gezamenlijk plafond van € 1,5 miljoen. Voor toevoegingen aan deze voorziening
moet uiteraard wel sprake zijn van concrete bestedingsdoeleinden. (Om het
budgetrecht van de raad optimaal vorm te geven zal de verantwoording van alle
lasten van genoemde producten via de
exploitatie zichtbaar te blijven en zal de onttrekking aan de Voorziening
plaats vinden via een bijdrage uit de Voorziening aan de producten).
De voorziening wordt ingesteld met ingang van het
begrotingsjaar 2005. Om de restant budgetten van 2004 hierin te storten, dienen deze bedragen eerst overgeheveld te
worden naar 2005. Hiertoe wordt u een aantal voorstellen gedaan.
Bij de jaarrekening 2003
is € 2,1 miljoen overgeheveld naar 2004. Bij deze jaarrekening wordt
voorgesteld € 2,9 miljoen over te hevelen naar 2005. Dit bedrag wordt vertekend
door de voorgestelde vorming van een voorziening Openbare Ruimte. Zonder deze
vorming van een voorziening wordt er ruim € 1,5 miljoen overgeheveld naar 2005.
1. reguliere
budgetoverhevelingen € 1.211.340
2. budgetoverheveling
omgezette kredieten €
326.860
3. budgetoverheveling
t.b.v. voorziening €
1.470.000
€
3.008.200
D1
Reguliere budgetoverhevelingen
Programma Dienstverlening
1.
Bedrijveninformatiesysteem Zwaan
Momenteel
vindt er een aanvullende ontwikkeling plaats ter actualisering van het
bedrijfsinformatiesysteem Zwaan. Het is nog niet exact vast te stellen welk
bedrag hiermee gemoeid is. Tegelijkertijd dient een nieuwe bedrijvenatlas
ontwikkeld te worden. Een actualisatie van de vergunningenwijzer vindt
momenteel plaats. Het totale incidentele budget (€ 14.320) zal in 2005 aan
beide onderdelen worden besteed.
Besluit
BenW: akkoord. Betreft incidenteel budget.
Programma Werk Inkomen
Zorg
2.
Vrouwenopvang
Op grond van de
rijksregelgeving mag maximaal 30% van de rijksbijdrage naar het volgend jaar
worden overgeheveld. Dit budget moet beschikbaar blijven voor vrouwenopvang.
Daarom wordt voorgesteld het restant budget vrouwenopvang 2004 (€ 18.760) over
te hevelen naar 2005.
Besluit BenW: akkoord,
betreft doeluitkering.
3.
Maatschappelijke Opvang en Verslavingsbeleid
Op
grond van de rijksregelgeving mag maximaal 30% van de rijksbijdrage naar het
volgend jaar worden overgeheveld. Dit budget moet beschikbaar blijven voor
maatschappelijke opvang en verslavingszorg. Daarom wordt voorgesteld het
restant budget maatschappelijke opvang en verslavingszorg 2004 (€ 275.390) over te hevelen naar 2005
Besluit BenW: akkoord,
betreft doeluitkering.
4.
Diverse subsidies gehandicaptenbeleid
Ten laste van de
subsidiepot 2004 is een toezegging van € 10.000 aan de OGD gedaan. Tevens loopt
er naar aanleiding van die toezegging nog een bezwaar met een risico van ± €
8.000. Voor deze posten zijn er in 2004 geen verplichtingen in de administratie
vastgelegd. Daarom wordt voorgesteld het resterende bedrag ad € 15.350 over te
hevelen.
Besluit BenW: akkoord met
overheveling van € 10.000.
5.
Vrouwengezondheid / Preventieve
Volksgezondheid.
Er is vertraging opgetreden bij de verhuizing van
het vrouwengezondheidscentrum. De kosten hieraan verbonden, worden in 2005
i.p.v. 2004 verwacht. Verzocht wordt daarom om het resterende bedrag (€ 5.670)
over te hevelen naar 2005.
Besluit BenW: akkoord met
overheveling
6.
Panel gehandicaptenbeleid
De bedoeling was dat in
2004 het Panel Gehandicaptenbeleid en het Panel Werk en Inkomen een
gezamenlijke huisvesting zouden gaan betrekken aan de Nassaulaan 23. Deze
verhuizing zal nu naar verwachting in het eerste kwartaal van 2005 gerealiseerd
worden, waardoor de kosten t.b.v. verbouwing, inrichting en verhuiskosten
(eenmalig) niet in 2004 vallen, maar in 2005.
Verzocht wordt voor de
totale verhuis-, verbouwings- en inrichtingskosten een bedrag van € 25.400 over te hevelen, waarvan € 20.000 op
basis van een in 2003 naar 2004 overgeheveld incidenteel bedrag ad € 20.000, en
de rest uit de begrotingsonderuitputting 2004.
In 2004 is besloten een evaluatie
naar het functioneren van het Panel uit te laten voeren (door een extern
bureau). De kosten van deze evaluatie zijn geraamd op EUR 5.500. Verzocht wordt
tot overheveling van een bedrag van € 5.500 ten behoeve van deze evaluatie.
Besluit BenW:
akkoord met budgetoverheveling
7.
Panel Werk en Inkomen
De afgelopen jaren heeft
het Panel steeds geld overgehouden. Afgelopen jaar is dat op de normale wijze
teruggevloeid naar de algemene middelen. Het panel krijgt omstreeks 1 april
2005 een gezamenlijke huisvesting met het Panel Gehandicaptenbeleid aan de
Nassaulaan. Deze verhuizing gaat gepaard met verschillende eenmalige kosten,
zoals een noodzakelijke aanpassing van de huisvesting; evt. nieuw
kantoormeubilair; computers etc. Om hiervoor voldoende middelen beschikbaar te
hebben wordt voorgesteld om € 10.000 over te hevelen naar de begroting van
volgend jaar. De structurele kosten van de huisvesting, alsmede de gewone
vergaderkosten worden gedekt uit de normale panelbegrotingen.
Besluit BenW: akkoord met budgetoverheveling
8. Opvang
zwerfjongeren en daklozen
Voor de opvang van zwerfjongeren is jaarlijks een bedrag van € 22.689 beschikbaar vanuit de
EZH-gelden. Begin 2004 is St. Jeugdformaat gestopt met de opvang van
zwerfjongeren tot 18 jaar in de huidige vorm. Hierdoor is niet het gehele
budget benut. Later in 2004 zijn afspraken gemaakt over het opnieuw starten van
de opvang in een andere vorm en een betere toeleiding. Gezien de vraag naar
opvang onder de doelgroep zwerfjongeren wordt verzocht het overschot van 2004
(€ 7.550) over te hevelen naar 2005.
Besluit BenW:
niet akkoord met overheveling naar 2005. Betreft immers een structureel
budget.
9. Gezondheidsaccommodaties
Het project om in iedere
wijk een gezondheidscentrum te realiseren is nog volop gaande. Volgend jaar zal
in Voorhof een nieuw centrum geopend worden en in het Westerkwartier wordt
gestart met de nieuwbouw van een gezondheidscentrum. In drie wijken zal een
jeugdgezondheidszorgteam starten. Ten behoeve van de communicatie van deze activiteiten
in 2005 wordt verzocht het resterende budget van ruim € 7.000 over te hevelen.
Besluit BenW: akkoord met overheveling van restantbedrag naar 2005. Betreft
incidenteel budget.
10. Onderzoek
Toegankelijkheid
In 2003 is gestart met het
project Toegankelijkheid. Het project is nog niet afgerond en zal in 2005
worden voortgezet, de resterende kosten die met het project gemoeid zijn zullen
in 2005 worden gemaakt. Verzocht wordt om overheveling van het gehele budget
ten bedrage van € 18.000.
Besluit BenW: akkoord met
overheveling naar 2005. Betreft incidenteel budget.
11. Maatwerkmiddelen 2004
De maatwerkmiddelen voor
de uitvoering van de Jeugdgezondheidszorg zijn geoormerkte middelen voor de
uitvoering van de JGZ. In 2004 is een deel van de middelen niet ingezet.
Voorgesteld wordt € 48.561 over te hevelen naar 2005 om de verdere uitrol van 2
naar 5 JGZ-teams in 2005 te financieren.
Besluit BenW: akkoord met
overheveling naar 2005. Betreft geoormerkt geld.
12. JGZ teams Delft
Binnen
de begroting van de JGZ resteert over 2004 een resultaat van € 27.125.
Dit resultaat wordt deels veroorzaakt
doordat een aantal activiteiten niet in 2004 maar in 2005 uitgevoerd zullen
gaan worden: opleiding en scholing Buitenhof, externe ondersteuning, een deel extra huisvesting en afrekening GGD
vanwege Investering JGZ.
De dekking voor de
JGZ-teams in Delft wordt vooral gefinancierd vanuit geoormerkt en incidenteel
budget. Verzocht wordt het resultaat over te hevelen naar 2005 en toe te voegen
aan de dekking voor de uitrol van de pilots in 2005.
Besluit BenW: akkoord met overheveling naar
2005. Betreft geoormerkt geld.
13. Voorziening Gehandicapten
Er is inmiddels één complexe aanvraag in 2004 in
behandeling genomen (kosten ca. 4.000). Het project wordt niet in 2004
afgerond. De afrekening zal in 2005 worden afgehandeld. Verwacht wordt dat in
2005 de resterende
€ 15.000 nog benodigd is.
Besluit BenW: akkoord met overheveling, betreft
geld dat alleen voor 2004 en 2005 is toegekend.
14. Registratie aangepaste woningen
Doordat aangehaakt wordt op een gemeentebreed
project zal pas in 2005 met dit project worden gestart. Het budget van € 25.000
is in 2004 dus niet gebruikt en is in 2005 opnieuw nodig.
15. Actielijnen
I –JGZ DWO
Binnen de begroting van
de actielijnen I -JGZ van 2004 voor de regio DWO (totale begroting € 55.000) is
een aantal activiteiten nog niet afgerond of gestart. De begroting actielijnen
I –JGZ DWO wordt gezamenlijk gefinancierd door de 4 gemeenten in de regio DWO
(Delft, Westland, Midden-Delfland en Pijnacker-Nootdorp). Het betreft
geoormerkte middelen waarvoor Delft als coördinerende gemeente optreedt. De
begroting is vastgesteld op basis van de nota Integrale Jeugdgezondheidszorg
2004.
Vanuit
de begroting 2004 wordt voorgesteld een
totaal bedrag van € 26.850 over te hevelen naar 2005.
Door een foutieve
verwerking van inkomsten in 2003 is toen ten onrechte geld teruggevloeid naar algemene middelen. Omdat
het geoormerkt geld betrof, moest dit overgeheveld te worden. Dit is toen niet
gebeurd, maar dient in 2005 recht getrokken te worden
Besluit BenW: akkoord met overheveling van € 26.850
van 2004 naar 2005.
16. Subsidie Tijdelijke Stimuleringsregeling
Het betreft een subsidie van het Ministerie van
Sozawe ten behoeve van het samenwerkingsverband sociale recherche Delft-
Zoetermeer. Door Sozawe is een subsidie toegekend van € 19.210, waarvan €
15.368 als voorschot is ontvangen. Voor 1 juli 2005 moeten de uitgaven worden
verantwoord aan Sozawe. De gemeente Delft en de gemeente Zoetermeer hebben
bestellingen gedaan voor laptops. De kosten moeten in 2005 uit de subsidie
worden voldaan. Definitieve verantwoording moet nog plaatsvinden, gevolgd door
acceptatie van Sozawe. Het aanpassen van de werkprocessen moet nog in 2005 vorm
krijgen. Hiervoor moet de subsidie gereserveerd blijven. Definitieve toekenning
is nog afhankelijk van de acceptatie door Sozawe. Voorgesteld wordt het
resterende bedrag van de toegekende subsidie 2004 ten bedrage van € 12.620
overhevelen naar 2005.
Besluit BenW: akkoord met
budgetoverheveling naar 2005; betreft doeluitkering.
17. Implementatie
inlichtingenbureau
Voor de implementatie van
het Inlichtingenbureau is een subsidiebedrag ontvangen. Van dit bedrag wordt
onder andere de inhuur van uitzendpersoneel bekostigd. Ultimo 2004 resteert er naar verwachting nog een
bedrag van € 2.370. De uitzendkracht die is aangetrokken voor de nog resterende
werkzaamheden zal in 2005 nog worden gehandhaafd. In verband hiermee wordt
verzocht om het resterende budget van
€ 2.365 over te hevelen naar 2005.
Besluit
BenW: akkoord met overheveling naar 2005;
betreft een doeluitkering
18. Nieuw dossierregistratiesysteem
Binnen het vakteam BDO vindt er uitlening van
klantendossiers plaats. Op dit moment vertoont het huidige systeem gebreken
waardoor informatie die schijnbaar vastgelegd wordt, later niet terug te vinden
is. Ook zorgt dit soms voor onduidelijkheid waar het fysieke dossier ligt.
Binnen GWS4all is er sprake van een functionaliteit “dossierbeheer”. Het
huidige systeem is een verouderde versie en wordt niet meer onderhouden en moet
vervangen worden. Er is intern afgesproken dat de kosten gefinancierd worden
uit het overschot budget van salariskosten 2004. Het was de bedoeling om dit
eind 2004 gerealiseerd te hebben. Aangezien dit niet gelukt is dient een
gedeelte van het budget salariskosten 2004 (€ 7.000) overgeheld te worden naar
2005.
Besluit BenW: niet akkoord met
budgetoverheveling naar 2005. Betreft geen incidenteel budget of doeluitkering.
19. TWK
regeling
De regeling tegemoetkoming
woonlasten kamerbewoners is een regeling die is gestart op 1 oktober 2004 en
doorloopt tot 1 januari 2005. Tot deze datum kunnen belanghebbenden een
aanvraag indienen. De piek is in de
laatste 2 weken van december 2004 geweest. Er zijn 250 aanvragen binnengekomen.
Op dit moment liggen er nog 211 aanvragen ter afhandeling . Van de 39 afgehandelde aanvragen is de gemiddelde
verstrekking € 76,47. Uitgaande van een volledig toekenningspercentage moet er
een budget van € 16.500 overgeheveld
worden van 2004 naar 2005 voor de nog te verwachten verstrekking. Daarnaast is
er voor de uitvoering van de verwerking van de aanvragen € 7.000,- nodig.
Besluit BenW: akkoord met
overheveling naar 2005 (in totaal € 23.500); betreft geoormerkt geld.
20. Inhuur
dienstverlening ISR
In de Programmabegroting
van 2004-2007 is in het kader van nieuw beleid incidenteel € 57.000 budget
beschikbaar gesteld. Het budget is ingezet om voor 20 uur per week een
raadsvrouw aan te trekken in de periode januari 2004 tot en met december 2005.
Een deel van het budget was voorzien om te worden overgeheveld naar 2005. In
2004 is voor een bedrag van € 27.000 benut, zodat een saldo resteert van
€ 30.000.
Besluit BenW: akkoord met
overheveling naar 2005; betreft incidenteel budget.
21.
Coördinatie wijkbeheer
Voorgesteld wordt het
budget Participatie woonconsument (€ 17.651) in z’n geheel over te hevelen naar
2005, zodat dit dan ingezet kan worden
voor het aantrekken van een coördinator Stadsetiquette.
Besluit BenW:
afwijzen, dit is een structureel budget, waar overigens in 2003 ook niets op
is uitgegeven.
22. Knelpunt
ID
In de Programmabegroting van 2004-2007 is een
bedrag van € 150.000 ter beschikking gesteld (incidenteel nieuw beleid) om de
noodzakelijke professionalisering van het beheer van de wijkaccommodaties te
realiseren. Hiervoor zou de BWD een aantal pilots opstarten waarbij de formatie
van de wijkaccommodaties zou worden uitgebreid. De BWD heeft bij de uitvoering
van deze pilots vertraging opgelopen waardoor de uitvoering pas in 2005 kan
plaats vinden. Verzocht wordt € 150.000 naar 2005 over te hevelen.
Besluit BenW: akkoord, betreft incidenteel budget.
23. Geluidsscherm Professorenbuurt
In 2004 is € 73.196 subsidie ontvangen voor
voorbereiding en ontwerp van het geluidsscherm. In 2004 is reeds € 35.870,--.
uitgegeven aan ontwerp en bestek. Verzocht wordt het restant € 37.325 over te
boeken naar 2005 voor vervolg werkzaamheden. Het betreft een incidentele
subsidie.
Besluit BenW: akkoord,
betreft incidenteel budget
Programma Kennis en
Economie
24. Infozuilen
Het budget voor
infozuilen is incidenteel geld dat in de programmabegroting 2004-2007
beschikbaar is gesteld voor de bouw van infozuilen. Dit project is in volle
gang en zal in het voorjaar 2005 worden afgerond. Vanwege bezwaren van de
commissie welstand is het project in 2004 vertraagd. Het oorspronkelijk begrote
bedrag komt nog steeds overeen met de geschatte werkelijke kosten van de
realisatie van het project. Verzocht wordt € 70.480 over te hevelen.
Besluit BenW: akkoord, betreft incidenteel budget
Programma Bestuur en
Organisatie
25. DIS fase 3
De
derde fase van het DIS behelst het koppelen van DIS aan andere applicaties en
het verkennen en uitvoeren van nieuwe gebruiks-mogelijkheden met het DIS. Voor
het uitvoeren van fase 3 is € 135.000 incidenteel budget beschikbaar gesteld in
de Programmabegroting 2004 t.b.v. het uitvoeren van pilots en het
informatiebeheer. Diverse pilots, alsmede de inrichting van het Documentair
Structuurplan moeten nog in 2005 worden afgerond dan wel gerealiseerd (zoals
vermeld in het jaarplan KIS 2005, vastgesteld door de commissie M & B in
december 2004). Voorgesteld wordt het restant van het hiervoor bestemde budget
( € 51.000) over te hevelen naar 2005.
Besluit BenW: Akkoord met
voorstel. In het door het college vastgestelde (en aan de raadscommissie
voorgelegde) jaarplan KIS 2005 is feitelijk al uitgegaan van overheveling van
deze bedragen.
26. Vorming en Opleiding Cluster Facilitaire
Dienstverlening
Het CMT Facilitair heeft,
met instemming van het GMT, eind 2004 een nieuwe koers bepaald voor
doorontwikkeling van het cluster Facilitaire Dienstverlening, op basis van
onder meer de benchmark, het klantwaarderingsonderzoek en de GMT-ontmoetingen.
Het clusterbrede budget voor vorming en opleiding was bestemd voor de
ondersteuning van de nieuwe koers in 2004. Omdat de nieuwe koers pas eind 2004
definitief is vastgesteld, konden de V&O-activiteiten niet meer in 2004
worden uitgevoerd, maar zullen ze in de eerste helft van 2005 plaatsvinden.
Verzoek is daarom het daarvoor bestemde budget (€ 21.620) over te hevelen naar
2005.
Besluit BenW:
Afwijzen, betreft structureel budget.
27.
Gemeentebrede Opleiding en
Ontwikkeling
Het jaarlijkse Opleiding en Ontwikkelingsbudget is
in 2002 aangevuld met een NEON reorganisatiebudget, dat in meerdere jaren te
besteden zou zijn. Het resterende extra
budget is bedoeld als impuls om trainingen voor medewerkers te organiseren
zodat ze mee kunnen groeien met de NEON reorganisatieontwikkelingen.Van dit
aanvullende NEON reorganisatiebudget resteert momenteel nog eenmalig een bedrag
van € 128.680. Voor dit bedrag zijn reeds verplichtingen m.b.t. de uitvoer
van opleidings-programma’s aangegaan.
Bovengenoemde extra
financiële NEON impuls voor Opleiding en Ontwik-keling loopt af in 2005. Al het
beschikbare geld is nodig om de opleidingsplannen uit te gaan voeren. Verzocht
wordt om voor de laatste keer het restantbedrag van € 128.680 over te hevelen.
Besluit BenW: Akkoord. Conform bestendige
gedragslijn afgelopen jaren.
28.
Achterstanden Rechtsbescherming
In de Beheersrapportage II 2004 is reeds een bedrag
aangemeld dat in aanmerking komt om
over te hevelen voor het wegwerken van achterstanden in de afhandeling
van bezwaarschriften. Van het toegekende incidentele budget van € 173.000,- is eind 2004 een bedrag van € 56.209 nog
niet benut. Het verzoek is om een bedrag van € 51.000,- over te hevelen naar
2005 en ter beschikking te stellen voor het wegwerken van achterstanden binnen
beide kamers, mede gelet op de inzake het wegwerken van achterstanden door de
raad aangenomen motie.
Binnen Kamer III is het budget niet volledig benut,
omdat de tijd te kort was waarbinnen de achterstand, gezien omvang en aard,
achteraf gezien kon worden weggewerkt. De afronding van het project moet
derhalve enkele maanden over de jaarwisseling heen worden getild.
Binnen Kamer II is budget onbenut gebleven door
verschillen in begrote uren en daadwerkelijk gerealiseerde uren. Wil ook de
inhaalslag binnen Kamer II een positief eindbeeld te zien geven dan is het ook
hier noodzakelijk dat genoemde onbenutte financiële middelen overgeheveld
worden naar 2005 omdat de niet gerealiseerde uren alsnog (deels) zullen moeten
worden ingehaald.Tevens moet de aan het begin van het project reeds voorziene
extra instroom, die zich nu inderdaad gerealiseerd heeft, toch gedeeltelijk
(binnen het beoogde budget), het hoofd geboden worden, zodat aan het einde van
het project in mei/juni 2005 de achterstand zoveel als mogelijk gereduceerd is.
Besluit BenW: Akkoord met
voorstel. Overheveling is nodig om het afgesproken resultaat te halen. Gezien
de datum van beschikbaar stellen van het budget was het niet mogelijk om het
volledige bedrag al in 2004 te benutten.
29. Beveiligingsinstallaties
In 2004 is in de eerste
Beheersrapportage een incidentele bedrag ad
€ 80.000 toegekend voor de aanpassing van beveiligingsinstallaties. Na het beschikbaar komen van het extra
bedrag voor de beveiligingsinstallaties heeft een (nieuwe) meervoudige
aanbesteding plaatsgevonden conform het aanbestedingsbeleid. Deze aanbesteding
heeft relatief veel tijd gekost. Vandaar de vertraging bij de realisatie van
dit project. De opdracht is inmiddels
verstrekt, de werkzaamheden worden echter pas in 2005 gerealiseerd.
Besluit BenW: Akkoord,
betreft een incidenteel budget..
30.
Internationaal Solidariteitsbeleid
In 2002 is er
tijdens een bezoek aan Tschwane (Zuid Afrika) door de gemeente Delft een
toezegging gedaan die tot een niet verwachte financiële verplichting heeft
geleid. Deze toezegging bestond er uit dat de directeur van de woningbouw
corporatie in Tschwane tegen vergoeding van een bedrag van $75.000 bepaalde
prestaties zou leveren, hetgeen niet in de gemeentebegroting is opgenomen. Deze
verplichting moet in de komende 2 jaar, afhankelijk van het leveren van de
prestaties, worden uitbetaald. Om op deze gemeentelijke tegenvaller te
anticiperen wordt verzocht het totale restantbudget (€ 19.400) over te hevelen
naar 2005 ter dekking van een deel van de extra kosten.
Besluit BenW:
Budgetoverheveling afwijzen. Toezegging resp. tegenvaller mee nemen in kader
beheersrapportage.
“Programma” Algemene
Dekkingsmiddelen
31. Software aanpassing GH
In 2004 is gestart met de
vervanging van het huidige belastingpakket GH+. De daadwerkelijke aanschaf en
vervanging vindt plaats begin 2005.
Het betreft hier een voormalig investeringsbudget
dat is omgezet naar regulier budget. Aangezien het ter dekking is van de
aanschaf en vervanging van het huidige belastingpakket en hierbij nog geen
sprake is van een ideaalcomplex (gelijke omvang van jaarlijkse uitgaven) dient
dit budget (€ 41.790) wel beschikbaar te blijven in 2005.
Besluit BenW: akkoord; betreft voormalig investeringsbudget.
D2 Budgetoverheveling omgezette kredieten
32. Voetgangersvoorzieningen
Een aantal voor 2004 geplande
werkzaamheden ten behoeve van het verbeteren voetgangersvoorzieningen zullen
pas doorgang kunnen vinden in 2005.
Verzocht wordt € 24.710 over te hevelen naar 2005.
Besluit BenW:
akkoord. Het betreft hier een omgezet krediet.
In 2004 is er een begin gemaakt met de
voorbereidingen voor de vervanging van de plantsoenpost op het sportpark
Brasserskade, de oude EDH – kantine. Door bestemmingsplanperikelen kon de bouw
niet beginnen in 2004. In 2005 moet de nieuwbouw zijn gerealiseerd. Verzocht
wordt dit budget ( € 153.770) over te hevelen naar 2005. Dit budget is een
voormalig
krediet. In het kader van het BBV is dit omgezet
van een krediet naar een budget in de exploitatie.
Besluit BenW:
akkoord. Het betreft hier een omgezet krediet
34. Rationeel
Wegbeheer
De aanschaf van de koppeling van wegbeheer met
grafische omgeving is nog niet gerealiseerd. Door voortschrijdend inzicht is
niet gekozen voor een koppeling met Microstation maar met ARC-GIS, welke keuze
ook door ICT akkoord is bevonden. Dit heeft wel geleid tot vertraging, zodat de
verdere uitvoering pas in 2005 kan geschieden. Hiervoor is het budget van 2004
ten bedrage van € 70.000 benodigd.
In 2005 zijn de volgende vernieuwingen van de
beheerprogramma’s aan de orde:
-
Rioolbeheer, nieuwe inspectie norm invoeren en
overgang naar Microstation 8
-
Kadebeheer, overgang naar Microstation 8
-
Bruggenbeheer, overgang naar Microstation 8
De overgang naar Microstation 8 wordt veroorzaakt
door de overgang naar XP als besturing.
Besluit BenW:
akkoord. Het betreft hier een omgezet
krediet
Programma Duurzaamheid
35. Vervanging
Parkeerautomaten
In 2004 zijn diverse investeringen omgezet naar een
jaarlijks budget. De vervanging van de parkeerautomaten verloopt echter niet
volgens een ideaalcomplex, waardoor de kosten niet jaarlijks gelijk zijn. In
2004 was het niet noodzakelijk om parkeerautomaten te vervangen. Het geld wordt
echter komende jaren wel ingezet om de noodzakelijke vervangingen te plegen.
€ 78.380
Besluit BenW:
akkoord. Het betreft hier een omgezet
krediet
D3 Budgetoverheveling Voorziening Beheer
Openbare Ruimte
36.
Verwijderen teerhoudend asfalt
In
de beheersrapportage II – 2004 is het verzoek om € 50.000,- voor het
verwijderen en storten van teerhoudend
asfalt granulaat (TAG) over te hevelen
reeds gehonoreerd omdat het in 2004 niet tot besteding kwam.
Besluit
BenW: akkoord met budgetoverheveling. Tot deze
budgetoverheveling was reeds besloten bij de Beheersrapportage II 2004.
37. Asfalteren busroutes
In het onderhoudsprogramma van 2004 waren Ruys de
Beerenbrouckstraat en de
Schoemakerstraat, die ook als busroutes fungeren, opgenomen om geasfalteerd te
worden. Door voorbereidings- en omleidingstechnische redenen, is de uitvoering doorgeschoven naar 2005. Teneinde de
werkzaamheden op het juiste kwaliteitsniveau te kunnen uitvoeren dient het
aangegeven bedrag (€ 80.000) overgeheveld te worden naar 2005.
Besluit BenW:
akkoord, via de in te stellen voorziening onderhoudsbudgetten. Het betreft hier
een omgezet krediet.
Programma Duurzaamheid
38. Onderhoud en Vernieuwen bruggen
Door vertraging in de vergunning aanvraag
(monumenten) van de Lepelbrug en Hopbrug zijn die werken niet in 2004
uitgevoerd. Van het overhevelen van € 800.000,- is al melding gemaakt in
de prognose van het resultaat op product 8002 in de Beheersrapportage II
(november 2004). De verwachting is dat de uitvoering van de werken in 2005 ter
hand zal worden genomen.
Bij de Duyvelsgatbrug is vertraging ontstaan door
de combinatie met de afsluitings- constructie die daar gelijktijdig voor het
Hoogheemraadschap Delfland wordt gemaakt. Aanvullend wordt een
budgetoverheveling van € 86.000 gevraagd voor het ADV-project
Duyvelsgatbrug.
Besluit BenW:
akkoord. Het betreft hier een omgezet
krediet
39. Herstel,
vernieuwen kademuren.
Zoals reeds aangeven in de beheersrapportage II, is
het vernieuwen van de kademuur
Oosteinde (OZ) door
capaciteitsproblemen niet in 2004 uitgevoerd. De aanbesteding van het werk is
vastgesteld op 21 februari 2005. Daarna zal de uitvoering van de werkzaamheden
ter hand worden genomen. Het in de tweede beheersrapportage geprognotiseerde
voordeel van € 100.000 blijkt een verkeerde inschatting te zijn geweest. Dit
voordeel is niet geraliseerd en is ten onrechte in de 4e ATW 2004
verwerkt. Reden om budgetoverheveling aan te vragen voor in het totaal
€ 387.000.
Besluit BenW:
akkoord, met budgetoverheveling. Het betreft hier een omgezet krediet
40. Onderhoudsbaggerwerk
De werkzaamheden zijn aanbesteed in november 2004
en zijn gereed om uitgevoerd te worden. Door een andere, intensievere inzet van
materieel zal het werk worden gestart in januari 2005. Ondanks deze latere
start zal toch het werk gereed komen
voor de in het bestek vastgelegd datum. Verzocht wordt € 67.000 over te
hevelen naar 2005.
Besluit BenW:
akkoord met budgetoverheveling. Het betreft hier een omgezet krediet
E. Advies
1.
De hierboven toegelichte
budgetoverhevelingen honoreren voor de in de tweede kolom van de bijlage genoemde
beschikbare bedragen;
2.
Budgetten 2005 als gevolg van budgetoverhevelingen 2004 –
2005 in de eerstvolgende Algemene Raad Begrotingswijziging 2005 verhogen.
3.
Akkoord gaan met de
instelling van een Voorziening Beheer
Openbare Ruimte met ingang van het begrotingsjaar 2005 ,
uitsluitend voor de begrotingsproducten 5002 (Wegen, straten en
pleinen), 8002 (Bruggen en tunnels), en 8009 (Havens, grachten en
waterwegen).
4.
Aan deze voorziening de voorwaarden verbinden, dat:
- de Voorziening het totaal van € 1,5 miljoen niet mag overschrijden
- onttrekking aan en eventuele nieuwe stortingen in de Voorziening mag slechts
plaatsvinden op basis van door het college goedgekeurde beheerplannen
Delft,
22 maart 2005, S&C, T.v.Doorn.