NOTA BUDGETOVERHEVELINGEN 2004 – 2005

 

Evenals voorheen zijn de budgethouders in de gelegenheid gesteld om een verzoek in te dienen voor budgetoverheveling. Uitgangspunt blijft, evenals voorgaande jaren, dat budgetoverheveling in principe niet is toegestaan, maar bij uitzondering  in principe alleen toegestaan wordt voor:

o        Incidenteel ter beschikking staande budgetten

o        of doeluitkeringen, die, door omstandigheden, nog niet volledig besteed zijn.

Onderuitputting op structurele budgetten valt niet onder dit uitgangspunt. 

 

U treft in dit voorstel het door de controllers van de clusters gescreende resultaat aan.

 

De notitie is als volgt opgebouwd:

A.      Budgetoverhevelingen in relatie tot het resultaat van de jaarrekening 2004

B.      Omgezette kredieten

C.      Voorziening Beheer Openbare Ruimte

D.      De concrete voorstellen per Programma

E.      Eind - Advies

 

A.         Budgetoverhevelingen in relatie tot het resultaat van de jaarrekening 2004

 

Budgetoverhevelingen spelen zich uiteraard af binnen de context van het rekeningsresultaat 2004. Immers wordt het rekeningsresultaat 2004 bij vaststelling van de budgetoverhevelingen deels bestemd voor de benoemde uitgaven in 2005. De (voorlopige) jaarrekeningcijfers zijn inmiddels bekend, het definitieve rekeningsresultaat wordt na de accountantscontrole aan u voorgelegd, inclusief de toelichting op het rekeningsresultaat.

 

Over te hevelen budgetten maken deel uit van het jaarrekeningresultaat 2004 en zullen als zodanig in eerste instantie in de Algemene Reserve vloeien. Na de vaststelling van de jaarrekening zullen de over te hevelen budgetten via een Algemene Begrotingswijziging 2005 vervolgens weer ten laste van de Algemene Reserve worden gebracht en worden opgevoerd als budget in boekjaar 2005.

 

De belangrijkste bestanddelen van het jaarrekeningresultaat worden toegelicht in het jaarverslag 2004 en de Programmarekening 2004.

 

Bestendige gedragslijn is, dat op “microniveau” alleen budget overgeheveld kan worden, als het gevraagde geld ook daadwerkelijk  en zichtbaar overblijft op het desbetreffende product van de jaarrekening 2004.  De in deze nota genoemde bedragen zijn daarop gescreend. In de bijlage treft u ter vergelijking het voor budgetoverheveling aangevraagde bedrag en het feitelijk op het product “beschikbare” bedrag.

 

B. Omgezette kredieten.

In 2004 zijn diverse investeringen omgezet naar een jaarlijks budget. Deze omzetting brengt het eerste jaar praktische problemen met zich mee, omdat  aanwending van die voormalige kredieten gerelateerd waren aan productie, aanschaf en planningen, die over de jaargrens heen lopen. Dit eerste jaar van omzetting vraagt deze realiteit om incidentele budgetflexibiliteit.  Voor een aantal omgezette kredieten wordt daarom budgetoverheveling aangevraagd.

 

C. Voorziening Beheer Openbare Ruimte

Het ritme van planning en uitvoering van grote projecten in de openbare ruimte sluit niet aan op de jaarlijkse budgetcyclus. Binnen de huidige regels voor budgetdiscipline kunnen hierdoor problemen ontstaan bij het beschikbaar houden van de benodigde budgetten waardoor uiteindelijk het risico ontstaat van verlies van kwaliteit van de openbare ruimte.

Grotere, civiele projecten in de openbare ruimte (bijvoorbeeld het vernieuwen van wegen, bruggen en kades) zijn veelal gebaseerd op meerjarige vervangingschema’s en kennen vaak een lange doorlooptijd. Omdat rekening moet worden gehouden met diverse exogene factoren (samenloop met andere projecten, derden, inspraak, vergunningen) zijn dergelijke projecten vaak lastig te plannen en zijn afwijkingen dan ook regelmatig aan de orde.  Dit  vereist budgetflexibiliteit voor de budgetten voor het beheer van de openbare ruimte. Het gebrek aan die flexibiliteit is het afgelopen jaar verder versterkt doordat in 2004 de periodieke kredieten zijn omgezet naar budgetten. De spaarmogelijkheid over de jaargrens heen, die de kredieten boden (en die ook benut werden) is hierdoor komen te vervallen.

 

Aangezien bij het beheer van de openbare ruimte veelal sprake is van structurele (onderhouds-)budgetten, is overheveling van budgetten voor beheer volgens de regels niet mogelijk. In de praktijk wordt jaarlijks toch een beperkt aantal overhevelingen van structurele budgetten, waaraan een bestedingsplan ten grondslag ligt, toch goedgekeurd vanwege het belang dat wordt gehecht aan de kwaliteit van de openbare ruimte. Wij stellen u voor vanwege het jaarlijks terugkerend patroon (maar wel wisselend in omvang) een afzonderlijke voorziening te treffen, waarmee de jaarlijkse voor- en nadelen kunnen worden afgerekend. De gevraagde budgetoverhevelingen in dit verband bedragen in totaliteit € 1,5 miljoen. Voorgesteld wordt akkoord te gaan met de instelling van een Voorziening Beheer Openbare ruimte (onderverdeeld naar de begrotingsproducten 5002, 8002 en 8009) , met voor de komende jaren als gezamenlijk plafond van € 1,5 miljoen. Voor toevoegingen aan deze voorziening moet uiteraard wel sprake zijn van concrete bestedingsdoeleinden. (Om het budgetrecht van de raad optimaal vorm te geven zal de verantwoording van alle lasten  van genoemde producten via de exploitatie zichtbaar te blijven en zal de onttrekking aan de Voorziening plaats vinden via een bijdrage uit de Voorziening aan de producten).

De voorziening wordt ingesteld met ingang van het begrotingsjaar 2005. Om de restant budgetten van 2004  hierin te storten, dienen deze bedragen eerst overgeheveld te worden naar 2005. Hiertoe wordt u een aantal voorstellen gedaan.

 

D.         De concrete voorstellen per Programma

Bij de jaarrekening 2003 is € 2,1 miljoen overgeheveld naar 2004. Bij deze jaarrekening wordt voorgesteld € 2,9 miljoen over te hevelen naar 2005. Dit bedrag wordt vertekend door de voorgestelde vorming van een voorziening Openbare Ruimte. Zonder deze vorming van een voorziening wordt er ruim € 1,5 miljoen overgeheveld naar 2005.

 

1.       reguliere budgetoverhevelingen                                           € 1.211.340

2.       budgetoverheveling omgezette kredieten                                  326.860

3.       budgetoverheveling t.b.v. voorziening                                   € 1.470.000

€ 3.008.200

D1          Reguliere budgetoverhevelingen

 

Programma Dienstverlening

 

1.                  Bedrijveninformatiesysteem Zwaan

Momenteel vindt er een aanvullende ontwikkeling plaats ter actualisering van het bedrijfsinformatiesysteem Zwaan. Het is nog niet exact vast te stellen welk bedrag hiermee gemoeid is. Tegelijkertijd dient een nieuwe bedrijvenatlas ontwikkeld te worden. Een actualisatie van de vergunningenwijzer vindt momenteel plaats. Het totale incidentele budget (€ 14.320) zal in 2005 aan beide onderdelen worden besteed.

Besluit BenW: akkoord. Betreft incidenteel budget.

 

 

Programma Werk Inkomen Zorg

 

2.                  Vrouwenopvang

Op grond van de rijksregelgeving mag maximaal 30% van de rijksbijdrage naar het volgend jaar worden overgeheveld. Dit budget moet beschikbaar blijven voor vrouwenopvang. Daarom wordt voorgesteld het restant budget vrouwenopvang 2004 (€ 18.760) over te hevelen naar 2005.

Besluit BenW: akkoord, betreft doeluitkering.

 

3.                  Maatschappelijke Opvang en Verslavingsbeleid

Op grond van de rijksregelgeving mag maximaal 30% van de rijksbijdrage naar het volgend jaar worden overgeheveld. Dit budget moet beschikbaar blijven voor maatschappelijke opvang en verslavingszorg. Daarom wordt voorgesteld het restant budget maatschappelijke opvang en verslavingszorg 2004 (€ 275.390)  over te hevelen naar 2005

Besluit BenW: akkoord, betreft doeluitkering.

 

4.                  Diverse subsidies gehandicaptenbeleid

Ten laste van de subsidiepot 2004 is een toezegging van € 10.000 aan de OGD gedaan. Tevens loopt er naar aanleiding van die toezegging nog een bezwaar met een risico van ± € 8.000. Voor deze posten zijn er in 2004 geen verplichtingen in de administratie vastgelegd. Daarom wordt voorgesteld het resterende bedrag ad € 15.350 over te hevelen.

Besluit BenW: akkoord met overheveling van € 10.000.  

 

5.                   Vrouwengezondheid / Preventieve Volksgezondheid.

Er is vertraging opgetreden bij de verhuizing van het vrouwengezondheidscentrum. De kosten hieraan verbonden, worden in 2005 i.p.v. 2004 verwacht. Verzocht wordt daarom om het resterende bedrag (€ 5.670) over te hevelen naar 2005.

Besluit BenW: akkoord met overheveling

 

6.                  Panel gehandicaptenbeleid

De bedoeling was dat in 2004 het Panel Gehandicaptenbeleid en het Panel Werk en Inkomen een gezamenlijke huisvesting zouden gaan betrekken aan de Nassaulaan 23. Deze verhuizing zal nu naar verwachting in het eerste kwartaal van 2005 gerealiseerd worden, waardoor de kosten t.b.v. verbouwing, inrichting en verhuiskosten (eenmalig) niet in 2004 vallen, maar in 2005.

Verzocht wordt voor de totale verhuis-, verbouwings- en inrichtingskosten een bedrag van €  25.400 over te hevelen, waarvan € 20.000 op basis van een in 2003 naar 2004 overgeheveld incidenteel bedrag ad € 20.000, en de rest uit de begrotingsonderuitputting 2004. 

In 2004 is besloten een evaluatie naar het functioneren van het Panel uit te laten voeren (door een extern bureau). De kosten van deze evaluatie zijn geraamd op EUR 5.500. Verzocht wordt tot overheveling van een bedrag van € 5.500 ten behoeve van deze evaluatie. 

Besluit BenW: akkoord met budgetoverheveling  

 

7.                  Panel Werk en Inkomen

De afgelopen jaren heeft het Panel steeds geld overgehouden. Afgelopen jaar is dat op de normale wijze teruggevloeid naar de algemene middelen. Het panel krijgt omstreeks 1 april 2005 een gezamenlijke huisvesting met het Panel Gehandicaptenbeleid aan de Nassaulaan. Deze verhuizing gaat gepaard met verschillende eenmalige kosten, zoals een noodzakelijke aanpassing van de huisvesting; evt. nieuw kantoormeubilair; computers etc. Om hiervoor voldoende middelen beschikbaar te hebben wordt voorgesteld om € 10.000 over te hevelen naar de begroting van volgend jaar. De structurele kosten van de huisvesting, alsmede de gewone vergaderkosten worden gedekt uit de normale panelbegrotingen.

Besluit BenW: akkoord met budgetoverheveling

 

 

8.         Opvang zwerfjongeren en daklozen

Voor de opvang van zwerfjongeren  is jaarlijks een bedrag van € 22.689 beschikbaar vanuit de EZH-gelden. Begin 2004 is St. Jeugdformaat gestopt met de opvang van zwerfjongeren tot 18 jaar in de huidige vorm. Hierdoor is niet het gehele budget benut. Later in 2004 zijn afspraken gemaakt over het opnieuw starten van de opvang in een andere vorm en een betere toeleiding. Gezien de vraag naar opvang onder de doelgroep zwerfjongeren wordt verzocht het overschot van 2004 (€ 7.550) over te hevelen naar 2005.
Besluit BenW: niet akkoord met overheveling naar 2005. Betreft immers een structureel budget.

 
9.         Gezondheidsaccommodaties

Het project om in iedere wijk een gezondheidscentrum te realiseren is nog volop gaande. Volgend jaar zal in Voorhof een nieuw centrum geopend worden en in het Westerkwartier wordt gestart met de nieuwbouw van een gezondheidscentrum. In drie wijken zal een jeugdgezondheidszorgteam starten. Ten behoeve van de communicatie van deze activiteiten in 2005 wordt verzocht het resterende budget van ruim € 7.000 over te hevelen. Besluit BenW: akkoord met overheveling van restantbedrag naar 2005. Betreft incidenteel budget.

 

10.       Onderzoek Toegankelijkheid

In 2003 is gestart met het project Toegankelijkheid. Het project is nog niet afgerond en zal in 2005 worden voortgezet, de resterende kosten die met het project gemoeid zijn zullen in 2005 worden gemaakt. Verzocht wordt om overheveling van het gehele budget ten bedrage van € 18.000.

Besluit BenW: akkoord met overheveling naar 2005. Betreft incidenteel budget.

11.       Maatwerkmiddelen 2004

De maatwerkmiddelen voor de uitvoering van de Jeugdgezondheidszorg zijn geoormerkte middelen voor de uitvoering van de JGZ. In 2004 is een deel van de middelen niet ingezet. Voorgesteld wordt € 48.561 over te hevelen naar 2005 om de verdere uitrol van 2 naar 5 JGZ-teams in 2005 te financieren.

Besluit BenW: akkoord met overheveling naar 2005. Betreft geoormerkt geld.

 

12.       JGZ teams Delft

Binnen de begroting van de JGZ resteert over 2004 een resultaat van € 27.125. Dit resultaat wordt deels  veroorzaakt doordat een aantal activiteiten niet in 2004 maar in 2005 uitgevoerd zullen gaan worden: opleiding en scholing Buitenhof, externe ondersteuning,  een deel extra huisvesting en afrekening GGD vanwege Investering JGZ.

 

De dekking voor de JGZ-teams in Delft wordt vooral gefinancierd vanuit geoormerkt en incidenteel budget. Verzocht wordt het resultaat over te hevelen naar 2005 en toe te voegen aan de dekking voor de uitrol van de pilots in 2005.

Besluit BenW: akkoord met overheveling naar 2005. Betreft geoormerkt geld.

 

 

 

13.       Voorziening Gehandicapten

Er is inmiddels één complexe aanvraag in 2004 in behandeling genomen (kosten ca. 4.000). Het project wordt niet in 2004 afgerond. De afrekening zal in 2005 worden afgehandeld. Verwacht wordt dat in 2005 de resterende
€ 15.000 nog benodigd is.

Besluit BenW: akkoord met overheveling, betreft geld dat alleen voor 2004 en 2005 is toegekend.

 

14.       Registratie aangepaste woningen

Doordat aangehaakt wordt op een gemeentebreed project zal pas in 2005 met dit project worden gestart. Het budget van € 25.000 is in 2004 dus niet gebruikt en is in 2005 opnieuw nodig.

Besluit BenW: akkoord met overheveling naar 2005, betreft incidenteel geld.

 

15.       Actielijnen I –JGZ  DWO

Binnen de begroting van de actielijnen I -JGZ van 2004 voor de regio DWO (totale begroting € 55.000) is een aantal activiteiten nog niet afgerond of gestart. De begroting actielijnen I –JGZ DWO wordt gezamenlijk gefinancierd door de 4 gemeenten in de regio DWO (Delft, Westland, Midden-Delfland en Pijnacker-Nootdorp). Het betreft geoormerkte middelen waarvoor Delft als coördinerende gemeente optreedt. De begroting is vastgesteld op basis van de nota Integrale Jeugdgezondheidszorg 2004.

Vanuit de begroting 2004 wordt  voorgesteld een totaal bedrag van € 26.850 over te hevelen naar 2005. 

Door een foutieve verwerking van inkomsten in 2003 is toen ten onrechte geld  teruggevloeid naar algemene middelen. Omdat het geoormerkt geld betrof, moest dit overgeheveld te worden. Dit is toen niet gebeurd, maar dient in 2005 recht getrokken te worden

Besluit BenW: akkoord met overheveling van € 26.850 van 2004 naar 2005.

 

 

16.       Subsidie Tijdelijke Stimuleringsregeling

Het betreft een subsidie van het Ministerie van Sozawe ten behoeve van het samenwerkingsverband sociale recherche Delft- Zoetermeer. Door Sozawe is een subsidie toegekend van € 19.210, waarvan € 15.368 als voorschot is ontvangen. Voor 1 juli 2005 moeten de uitgaven worden verantwoord aan Sozawe. De gemeente Delft en de gemeente Zoetermeer hebben bestellingen gedaan voor laptops. De kosten moeten in 2005 uit de subsidie worden voldaan. Definitieve verantwoording moet nog plaatsvinden, gevolgd door acceptatie van Sozawe. Het aanpassen van de werkprocessen moet nog in 2005 vorm krijgen. Hiervoor moet de subsidie gereserveerd blijven. Definitieve toekenning is nog afhankelijk van de acceptatie door Sozawe. Voorgesteld wordt het resterende bedrag van de toegekende subsidie 2004 ten bedrage van € 12.620 overhevelen naar 2005.

Besluit BenW: akkoord met budgetoverheveling naar 2005; betreft doeluitkering.

 

17.       Implementatie inlichtingenbureau

Voor de implementatie van het Inlichtingenbureau is een subsidiebedrag ontvangen. Van dit bedrag wordt onder andere de inhuur van uitzendpersoneel bekostigd. Ultimo 2004 resteert er naar verwachting nog een bedrag van € 2.370. De uitzendkracht die is aangetrokken voor de nog resterende werkzaamheden zal in 2005 nog worden gehandhaafd. In verband hiermee wordt verzocht om het resterende budget van  € 2.365 over te hevelen naar 2005.

Besluit BenW: akkoord met overheveling naar 2005; betreft een doeluitkering

 

18.       Nieuw dossierregistratiesysteem

Binnen het vakteam BDO vindt er uitlening van klantendossiers plaats. Op dit moment vertoont het huidige systeem gebreken waardoor informatie die schijnbaar vastgelegd wordt, later niet terug te vinden is. Ook zorgt dit soms voor onduidelijkheid waar het fysieke dossier ligt. Binnen GWS4all is er sprake van een functionaliteit “dossierbeheer”. Het huidige systeem is een verouderde versie en wordt niet meer onderhouden en moet vervangen worden. Er is intern afgesproken dat de kosten gefinancierd worden uit het overschot budget van salariskosten 2004. Het was de bedoeling om dit eind 2004 gerealiseerd te hebben. Aangezien dit niet gelukt is dient een gedeelte van het budget salariskosten 2004 (€ 7.000) overgeheld te worden naar 2005.

Besluit BenW: niet akkoord met budgetoverheveling naar 2005. Betreft geen incidenteel budget of doeluitkering.

 

19.       TWK regeling

De regeling tegemoetkoming woonlasten kamerbewoners is een regeling die is gestart op 1 oktober 2004 en doorloopt tot 1 januari 2005. Tot deze datum kunnen belanghebbenden een aanvraag indienen. De piek  is in de laatste 2 weken van december 2004 geweest. Er zijn 250 aanvragen binnengekomen. Op dit moment liggen er nog 211 aanvragen ter afhandeling . Van de  39 afgehandelde aanvragen is de gemiddelde verstrekking € 76,47. Uitgaande van een volledig toekenningspercentage moet er een budget van  € 16.500 overgeheveld worden van 2004 naar 2005 voor de nog te verwachten verstrekking. Daarnaast is er voor de uitvoering van de verwerking van de aanvragen € 7.000,- nodig.

Besluit BenW: akkoord met overheveling naar 2005 (in totaal € 23.500); betreft geoormerkt geld.

 

20.       Inhuur dienstverlening ISR

In de Programmabegroting van 2004-2007 is in het kader van nieuw beleid incidenteel € 57.000 budget beschikbaar gesteld. Het budget is ingezet om voor 20 uur per week een raadsvrouw aan te trekken in de periode januari 2004 tot en met december 2005. Een deel van het budget was voorzien om te worden overgeheveld naar 2005. In 2004 is voor een bedrag van € 27.000 benut, zodat een saldo resteert van € 30.000.

Besluit BenW: akkoord met overheveling naar 2005; betreft incidenteel budget.

 

21.       Coördinatie wijkbeheer

Voorgesteld wordt het budget Participatie woonconsument (€ 17.651) in z’n geheel over te hevelen naar 2005,  zodat dit dan ingezet kan worden voor het aantrekken van een coördinator Stadsetiquette.

Besluit BenW: afwijzen, dit is een structureel budget, waar overigens in 2003 ook niets op is uitgegeven.

 

 
Programma Welzijn

 

22.       Knelpunt ID

In de Programmabegroting van 2004-2007 is een bedrag van € 150.000 ter beschikking gesteld (incidenteel nieuw beleid) om de noodzakelijke professionalisering van het beheer van de wijkaccommodaties te realiseren. Hiervoor zou de BWD een aantal pilots opstarten waarbij de formatie van de wijkaccommodaties zou worden uitgebreid. De BWD heeft bij de uitvoering van deze pilots vertraging opgelopen waardoor de uitvoering pas in 2005 kan plaats vinden. Verzocht wordt € 150.000 naar 2005 over te hevelen.

Besluit BenW: akkoord, betreft incidenteel budget.

 

23.       Geluidsscherm Professorenbuurt

In 2004 is € 73.196 subsidie ontvangen voor voorbereiding en ontwerp van het geluidsscherm. In 2004 is reeds € 35.870,--. uitgegeven aan ontwerp en bestek. Verzocht wordt het restant € 37.325 over te boeken naar 2005 voor vervolg werkzaamheden. Het betreft een incidentele subsidie.

Besluit BenW: akkoord, betreft incidenteel budget

 

 

Programma Kennis en Economie

 

24.       Infozuilen

Het budget voor infozuilen is incidenteel geld dat in de programmabegroting 2004-2007 beschikbaar is gesteld voor de bouw van infozuilen. Dit project is in volle gang en zal in het voorjaar 2005 worden afgerond. Vanwege bezwaren van de commissie welstand is het project in 2004 vertraagd. Het oorspronkelijk begrote bedrag komt nog steeds overeen met de geschatte werkelijke kosten van de realisatie van het project. Verzocht wordt € 70.480 over te hevelen.

Besluit BenW: akkoord, betreft incidenteel budget

 

 

Programma Bestuur en Organisatie

 

25.       DIS fase 3

De derde fase van het DIS behelst het koppelen van DIS aan andere applicaties en het verkennen en uitvoeren van nieuwe gebruiks-mogelijkheden met het DIS. Voor het uitvoeren van fase 3 is € 135.000 incidenteel budget beschikbaar gesteld in de Programmabegroting 2004 t.b.v. het uitvoeren van pilots en het informatiebeheer. Diverse pilots, alsmede de inrichting van het Documentair Structuurplan moeten nog in 2005 worden afgerond dan wel gerealiseerd (zoals vermeld in het jaarplan KIS 2005, vastgesteld door de commissie M & B in december 2004). Voorgesteld wordt het restant van het hiervoor bestemde budget ( € 51.000) over te hevelen naar 2005.

Besluit BenW: Akkoord met voorstel. In het door het college vastgestelde (en aan de raadscommissie voorgelegde) jaarplan KIS 2005 is feitelijk al uitgegaan van overheveling van deze bedragen.

 

 

26.       Vorming en Opleiding Cluster Facilitaire Dienstverlening

Het CMT Facilitair heeft, met instemming van het GMT, eind 2004 een nieuwe koers bepaald voor doorontwikkeling van het cluster Facilitaire Dienstverlening, op basis van onder meer de benchmark, het klantwaarderingsonderzoek en de GMT-ontmoetingen. Het clusterbrede budget voor vorming en opleiding was bestemd voor de ondersteuning van de nieuwe koers in 2004. Omdat de nieuwe koers pas eind 2004 definitief is vastgesteld, konden de V&O-activiteiten niet meer in 2004 worden uitgevoerd, maar zullen ze in de eerste helft van 2005 plaatsvinden. Verzoek is daarom het daarvoor bestemde budget (€ 21.620) over te hevelen naar 2005.

Besluit BenW: Afwijzen, betreft structureel budget.

 

27.       Gemeentebrede Opleiding en Ontwikkeling

Het jaarlijkse Opleiding en Ontwikkelingsbudget is in 2002 aangevuld met een NEON reorganisatiebudget, dat in meerdere jaren te besteden zou zijn. Het resterende  extra budget is bedoeld als impuls om trainingen voor medewerkers te organiseren zodat ze mee kunnen groeien met de NEON reorganisatieontwikkelingen.Van dit aanvullende NEON reorganisatiebudget resteert momenteel nog eenmalig een bedrag van € 128.680. Voor dit bedrag zijn reeds verplichtingen m.b.t. de uitvoer van opleidings-programma’s aangegaan.

Bovengenoemde extra financiële NEON impuls voor Opleiding en Ontwik-keling loopt af in 2005. Al het beschikbare geld is nodig om de opleidingsplannen uit te gaan voeren. Verzocht wordt om voor de laatste keer het restantbedrag  van € 128.680 over te hevelen.

Besluit BenW: Akkoord. Conform bestendige gedragslijn afgelopen jaren.

 

28.       Achterstanden Rechtsbescherming

In de Beheersrapportage II 2004 is reeds een bedrag aangemeld dat in aanmerking komt om  over te hevelen voor het wegwerken van achterstanden in de afhandeling van bezwaarschriften. Van het toegekende incidentele budget van € 173.000,-  is eind 2004 een bedrag van € 56.209 nog niet benut. Het verzoek is om een bedrag van € 51.000,- over te hevelen naar 2005 en ter beschikking te stellen voor het wegwerken van achterstanden binnen beide kamers, mede gelet op de inzake het wegwerken van achterstanden door de raad aangenomen motie. 

Binnen Kamer III is het budget niet volledig benut, omdat de tijd te kort was waarbinnen de achterstand, gezien omvang en aard, achteraf gezien kon worden weggewerkt. De afronding van het project moet derhalve enkele maanden over de jaarwisseling heen worden getild.

Binnen Kamer II is budget onbenut gebleven door verschillen in begrote uren en daadwerkelijk gerealiseerde uren. Wil ook de inhaalslag binnen Kamer II een positief eindbeeld te zien geven dan is het ook hier noodzakelijk dat genoemde onbenutte financiële middelen overgeheveld worden naar 2005 omdat de niet gerealiseerde uren alsnog (deels) zullen moeten worden ingehaald.Tevens moet de aan het begin van het project reeds voorziene extra instroom, die zich nu inderdaad gerealiseerd heeft, toch gedeeltelijk (binnen het beoogde budget), het hoofd geboden worden, zodat aan het einde van het project in mei/juni 2005 de achterstand zoveel als mogelijk gereduceerd is.

Besluit BenW: Akkoord met voorstel. Overheveling is nodig om het afgesproken resultaat te halen. Gezien de datum van beschikbaar stellen van het budget was het niet mogelijk om het volledige bedrag al in 2004 te benutten.

 

29.       Beveiligingsinstallaties

In 2004 is in de eerste Beheersrapportage een incidentele bedrag ad  € 80.000 toegekend voor de aanpassing van beveiligingsinstallaties.  Na het beschikbaar komen van het extra bedrag voor de beveiligingsinstallaties heeft een (nieuwe) meervoudige aanbesteding plaatsgevonden conform het aanbestedingsbeleid. Deze aanbesteding heeft relatief veel tijd gekost. Vandaar de vertraging bij de realisatie van dit  project. De opdracht is inmiddels verstrekt, de werkzaamheden worden echter pas in 2005 gerealiseerd.

Besluit BenW: Akkoord, betreft een incidenteel budget..

 

30.       Internationaal Solidariteitsbeleid

In 2002 is er tijdens een bezoek aan Tschwane (Zuid Afrika) door de gemeente Delft een toezegging gedaan die tot een niet verwachte financiële verplichting heeft geleid. Deze toezegging bestond er uit dat de directeur van de woningbouw corporatie in Tschwane tegen vergoeding van een bedrag van $75.000 bepaalde prestaties zou leveren, hetgeen niet in de gemeentebegroting is opgenomen. Deze verplichting moet in de komende 2 jaar, afhankelijk van het leveren van de prestaties, worden uitbetaald. Om op deze gemeentelijke tegenvaller te anticiperen wordt verzocht het totale restantbudget (€ 19.400) over te hevelen naar 2005 ter dekking van een deel van de extra kosten.

Besluit BenW: Budgetoverheveling afwijzen. Toezegging resp. tegenvaller mee nemen in kader beheersrapportage.

 

 

“Programma” Algemene Dekkingsmiddelen

 

31.       Software aanpassing GH

In 2004 is gestart met de vervanging van het huidige belastingpakket GH+. De daadwerkelijke aanschaf en vervanging vindt plaats begin 2005.

Het betreft hier een voormalig investeringsbudget dat is omgezet naar regulier budget. Aangezien het ter dekking is van de aanschaf en vervanging van het huidige belastingpakket en hierbij nog geen sprake is van een ideaalcomplex (gelijke omvang van jaarlijkse uitgaven) dient dit budget (€ 41.790) wel beschikbaar te blijven in 2005.

Besluit BenW: akkoord; betreft voormalig investeringsbudget.

 

 


D2   Budgetoverheveling omgezette kredieten

 

 

Programma Wijkaanpak en Wonen

 

32.       Voetgangersvoorzieningen

Een aantal voor 2004 geplande werkzaamheden ten behoeve van het verbeteren voetgangersvoorzieningen zullen pas doorgang kunnen vinden in 2005.  Verzocht wordt € 24.710 over te hevelen naar 2005.

Besluit BenW: akkoord. Het betreft hier een omgezet krediet.

 

33.       Verbeteren Groenposten

In 2004 is er een begin gemaakt met de voorbereidingen voor de vervanging van de plantsoenpost op het sportpark Brasserskade, de oude EDH – kantine. Door bestemmingsplanperikelen kon de bouw niet beginnen in 2004. In 2005 moet de nieuwbouw zijn gerealiseerd. Verzocht wordt dit budget ( € 153.770) over te hevelen naar 2005. Dit budget is een voormalig

krediet. In het kader van het BBV is dit omgezet van een krediet naar een budget in de exploitatie.

Besluit BenW: akkoord. Het betreft hier een omgezet krediet

 

34.       Rationeel Wegbeheer

De aanschaf van de koppeling van wegbeheer met grafische omgeving is nog niet gerealiseerd. Door voortschrijdend inzicht is niet gekozen voor een koppeling met Microstation maar met ARC-GIS, welke keuze ook door ICT akkoord is bevonden. Dit heeft wel geleid tot vertraging, zodat de verdere uitvoering pas in 2005 kan geschieden. Hiervoor is het budget van 2004 ten bedrage van € 70.000 benodigd.

In 2005 zijn de volgende vernieuwingen van de beheerprogramma’s aan de orde:

-          Rioolbeheer, nieuwe inspectie norm invoeren en overgang naar Microstation 8

-          Kadebeheer, overgang naar Microstation 8

-          Bruggenbeheer, overgang naar Microstation 8

De overgang naar Microstation 8 wordt veroorzaakt door de overgang naar XP als besturing.

Besluit BenW: akkoord.  Het betreft hier een omgezet krediet

 

 

 Programma Duurzaamheid

 

35. Vervanging Parkeerautomaten

In 2004 zijn diverse investeringen omgezet naar een jaarlijks budget. De vervanging van de parkeerautomaten verloopt echter niet volgens een ideaalcomplex, waardoor de kosten niet jaarlijks gelijk zijn. In 2004 was het niet noodzakelijk om parkeerautomaten te vervangen. Het geld wordt echter komende jaren wel ingezet om de noodzakelijke vervangingen te plegen. € 78.380

Besluit BenW: akkoord.  Het betreft hier een omgezet krediet

 

 

 

D3  Budgetoverheveling Voorziening Beheer Openbare Ruimte

 

 

Programma Wijkaanpak & Wonen

 

36.       Verwijderen teerhoudend asfalt

In de beheersrapportage II – 2004 is het verzoek om € 50.000,- voor het verwijderen en  storten van teerhoudend asfalt granulaat (TAG)  over te hevelen reeds gehonoreerd omdat het in 2004 niet tot besteding kwam.

Besluit BenW: akkoord met budgetoverheveling. Tot deze budgetoverheveling was reeds besloten bij de Beheersrapportage II 2004.

 

 

37.             Asfalteren busroutes

In het onderhoudsprogramma van 2004 waren Ruys de Beerenbrouckstraat  en de Schoemakerstraat, die ook als busroutes fungeren, opgenomen om geasfalteerd te worden. Door voorbereidings- en omleidingstechnische  redenen, is de uitvoering doorgeschoven naar 2005. Teneinde de werkzaamheden op het juiste kwaliteitsniveau te kunnen uitvoeren dient het aangegeven bedrag (€ 80.000) overgeheveld te worden naar 2005.

Besluit BenW: akkoord, via de in te stellen voorziening onderhoudsbudgetten. Het betreft hier een omgezet krediet.

 

 

Programma Duurzaamheid

 

38.       Onderhoud en Vernieuwen bruggen

Door vertraging in de vergunning aanvraag (monumenten) van de Lepelbrug en Hopbrug zijn die werken niet in 2004 uitgevoerd. Van het overhevelen van € 800.000,- is al melding gemaakt in de prognose van het resultaat op product 8002 in de Beheersrapportage II (november 2004). De verwachting is dat de uitvoering van de werken in 2005 ter hand zal worden genomen.

Bij de Duyvelsgatbrug is vertraging ontstaan door de combinatie met de afsluitings- constructie die daar gelijktijdig voor het Hoogheemraadschap Delfland wordt gemaakt. Aanvullend wordt een budgetoverheveling van € 86.000 gevraagd voor het ADV-project Duyvelsgatbrug.

Besluit BenW: akkoord.  Het betreft hier een omgezet krediet

 

39.       Herstel, vernieuwen kademuren.

Zoals reeds aangeven in de beheersrapportage II, is het  vernieuwen van de kademuur Oosteinde (OZ)  door capaciteitsproblemen niet in 2004 uitgevoerd. De aanbesteding van het werk is vastgesteld op 21 februari 2005. Daarna zal de uitvoering van de werkzaamheden ter hand worden genomen. Het in de tweede beheersrapportage geprognotiseerde voordeel van € 100.000 blijkt een verkeerde inschatting te zijn geweest. Dit voordeel is niet geraliseerd en is ten onrechte in de 4e ATW 2004 verwerkt. Reden om budgetoverheveling aan te vragen voor in het totaal € 387.000. 

Besluit BenW: akkoord, met budgetoverheveling. Het betreft hier een omgezet krediet

 

 

 

40.       Onderhoudsbaggerwerk

De werkzaamheden zijn aanbesteed in november 2004 en zijn gereed om uitgevoerd te worden. Door een andere, intensievere inzet van materieel zal het werk worden gestart in januari 2005. Ondanks deze latere start  zal toch het werk gereed komen voor de in het bestek vastgelegd datum. Verzocht wordt € 67.000 over te hevelen naar 2005.

Besluit BenW: akkoord met budgetoverheveling. Het betreft hier een omgezet krediet

 

 

E.         Advies

 

1.         De hierboven toegelichte budgetoverhevelingen honoreren voor de in de tweede kolom van de bijlage genoemde beschikbare bedragen;

2.         Budgetten 2005  als gevolg van budgetoverhevelingen 2004 – 2005 in de eerstvolgende Algemene Raad Begrotingswijziging  2005 verhogen.

3.         Akkoord gaan met de instelling van een Voorziening Beheer
Openbare Ruimte met ingang van het begrotingsjaar 2005 ,
uitsluitend voor de begrotingsproducten 5002 (Wegen, straten en
pleinen), 8002 (Bruggen en tunnels), en 8009 (Havens, grachten en waterwegen).

4.         Aan deze voorziening de voorwaarden verbinden, dat:
- de Voorziening het totaal van € 1,5 miljoen niet mag overschrijden
- onttrekking aan en eventuele nieuwe stortingen in de Voorziening mag slechts plaatsvinden op basis van door het college goedgekeurde beheerplannen

 

 

 

Delft, 22 maart 2005, S&C, T.v.Doorn.