615258
Oplegnotitie bij de cijfers 1 en 2e kwartaal 2005
ACB
22 juli 2005
1. Inleiding.
De kwartaalrapportage die voor u ligt, bevat gegevens over
het 1e en 2e kwartaal van het jaar 2005 welke u nog niet
eerder zijn gepresenteerd. Wegens grote ontwikkelingen binnen het
rechtsbeschermingsbedrijf aan het einde van het eerste kwartaal is een
kwartaalrapportage op dat moment achterwege gebleven.
Met het bezwaarschriftensysteem in DIS en reportnet wordt
halverwege het 3e kwartaal van 2005 gestart bij wijze van test. Per
1 januari 2006 zal het DIS –systeem volledig en zelfstandig in gebruik worden
genomen. Vanaf die datum zullen de rapportages dan ook een andere opzet kennen.
Vanaf volgend kwartaal zal reeds met de nieuwe normen uit de
nota Fundamentele Herbezinning op de Inrichting van het
Rechtsbeschermingsbedrijf (FHIRBB) gewerkt gaan worden, waardoor de cijfers en
verhoudingen zoals die u totnogtoe zijn gepresenteerd iets anders komen te
liggen.
Gedurende de laatste twee kwartalen van 2005 zullen de
diverse verbetervoorstellen uit de nota FHIRBB doorgevoerd worden door de keten
heen. De beoogde efficiencyverbeteringen zullen zich naar verwachting aan het
einde van het jaar tonen en in 2006.
De komende kwartalen staan dan ook in het teken van de
veranderde werkwijze.
Overigens dient hierover in het college in het 3e
kwartaal nog een formeel besluit te worden genomen (nota FHIRBB, incl.
invoeringsplan).
Gedetailleerde informatie per kamer kan desgewenst worden
opgevraagd bij en besproken worden met de ACB.
2. Inhaalslagen
In de eerste twee kwartalen van dit jaar zijn beide
inhaalslagen die in 2004 zijn opgestart, succesvol afgerond.
Het Wakatwee project in Kamer II heeft gelopen van augustus
2004 tot midden mei 2005. Daarbij zijn door de externe inhuur 308
bezwaarschriften behandeld. Het nagestreefde resultaat voor dit project was 260
stuks die als papieren achterstand waren begroot en waarvoor krediet was
aangevraagd.
Daarnaast heeft de vaste formatie de reguliere instroom
getracht het hoofd te bieden. Maar deze was zoals in de 4e
kwartaalrapportage 2004 aangegeven, 32,5% hoger dan het jaar daarvoor. De
werkvoorraad is ondanks een daling nog steeds hoog gebleven binnen deze kamer.
Per augustus zal een nieuw project worden opgestart om de
gevolgen van de bovennormale instroom aan te pakken.
Het inhaalproject K3 besloeg ongeveer 3 kwartalen, want het
kon dankzij het gehonoreerde overhevelingsverzoek voor 2005, voortgezet worden
gedurende het 1e kwartaal 2005. Echter, gedurende dit 1e
kwartaal was de instroom ongeveer 35% hoger dan de voorgaande kwartalen. Het
effect van de inhaalslag op de openstaande zaken aan het einde van het eerste
kwartaal werd daardoor teniet gedaan.
Gedurende de inhaalslag is een hoeveelheid van 66
bezwaarschriften meer afgehandeld dan met de vaste formatie aangepakt kon
worden. Het streven van het project was om een papieren achterstand van 38
zaken aan te pakken.
Per september 2005 zal de reguliere onderbezetting binnen
Kamer II aangepakt worden door een verhoging met maximaal 0,3 fte. Daarbij moet
wel gelijk opgemerkt worden dat er nog steeds sprake is van onderbezetting als
de instroom zoals in het eerste deel van 2005 zich voortzet.
3. Samenvatting bevindingen
De cijfers worden de eerste twee kwartalen van het jaar 2005
met name gedomineerd door de extreme piekinstromen binnen Kamer I en de nog
immer verhoogde instroom binnen Kamer II. Binnen Kamer I wordt dit met name
veroorzaakt doordat een aantal keer op één besluit extreem veel
bezwaarschriften zijn ingediend; welke overigens wel in enige mate gebundeld
door de commissie behandeld zijn.
Ook Kamer III blijft qua instroom en bezetting een zorgpunt.
De uitkomst van het project FHIRBB wordt geleidelijk
zichtbaar en zal voor onder meer deze Kamers verlichting brengen.
4. Noties voor het management
Tussen de ACB en de Lijn zijn er voortdurende contacten over
de voortgang van de werkzaamheden, de onderlinge samenwerking en de ingezette
acties naar aanleiding van de in deze rapportage aangestipte zorgpunten. Dit
heeft zijn positieve effecten op de gang van de bezwaarschriften door de keten
heen. Ook de verstevigde aandacht van management en Lijn voor het proces van
bezwaarafhandeling naar aanleiding van het project FHIRBB is duidelijk
merkbaar.
De verbetervoorstellen en nieuwe werkwijze zoals in de nota
FHIRBB voorgesteld, zullen vanaf augustus geleidelijk doorgevoerd worden door
de keten heen. In de volgende kwartaalrapportage zal al teruggeblikt kunnen
worden op de eerste ervaringen met de vernieuwde ketenbehandeling en de knelpunten
die daarin optreden.
Lida Wilson-Verboom
Coördinator RBB
Kwartaalrapportage Adviescommissie voor bezwaarschirften
1e en 2e
kwartaal 2005
Gehele Commissie
1.
In- en uitstroom bezwaarschriften 1e
kwartaal 2005 |
K I |
K II |
K III |
K IV |
Totaal |
Werkvoorraad per 1 januari 2005 |
101* |
380 |
22 |
9 |
512 |
Bij: nieuw ingekomen 1e kwartaal 2005 |
214 |
164 |
23 |
9 |
410 |
Af: uitgebrachte adviezen 1e kwartaal 2005 |
87 |
144** |
5 |
5 |
241** |
Af: ingetrokken/afgehandeld zonder advies |
8 |
42 |
11 |
1 |
62 |
Werkvoorraad per 31 maart
2005 |
220 |
361 |
29 |
12 |
622 |
* 66
bezwaarschriften tegen 2 samenhangende besluiten (kap- en sloopvergunning
Papsouwselaan).
** 2
adviezen over 3 bezwaarschriften.
In- en uitstroom bezwaarschriften 2e
kwartaal 2005 |
K I |
K II |
K III |
K IV |
Totaal |
Werkvoorraad per 1 april 2005 |
220 |
361 |
29 |
12 |
622 |
Bij: nieuw ingekomen 2e kwartaal 2005 |
215 |
139 |
14 |
2 |
370 |
Af: uitgebrachte adviezen 2e kwartaal 2005 |
211 |
174* |
7 |
4 |
396* |
Af: ingetrokken/afgehandeld zonder advies |
5 |
51 |
2 |
1 |
59 |
Werkvoorraad per 30 juni
2005 |
219 |
281 |
34 |
9 |
543 |
* 6x over
1 bezwaarschrift 2 adviezen uitgebracht.
1a.
|
FTE |
Norm |
Totaal |
Per kwartaal |
Kamer I |
2,46 |
70 |
172 |
43 |
Kamer II |
3,73 |
125 |
466 |
116 |
Kamer III |
0,28 |
70 |
20 |
5 |
Kamer IV |
0,50 |
70 |
35 |
9 |
Totaal |
6,97 |
- |
693 |
173 |
2.
Werk(voorraad)verdeling 2e kwartaal 2005
Peildatum 30 juni 2005 |
K I |
K II |
K III |
K IV |
Bij de ACB |
197 |
175 |
26 |
2 |
Bij de Lijn |
16 |
71 |
4 |
0 |
Overig |
6 |
35 |
4 |
7 |
Totaal werkvoorraad |
219 |
281 |
34 |
9 |
IJzeren werkvoorraad |
45 |
115 |
5 |
9 |
Kamer I :
Kamer
II:
Kamer III:
Kamer IV:
Bevindingen:
Kamer I heeft een werkvoorraad die bijna 5 keer zo hoog is als de
ijzeren werkvoorraad. Opvallend is dat de werkvoorraad in het 2e
kwartaal bijna geheel bij de commissie ligt. Dit is te verklaren door de
piekinstromen op een klein aantal besluiten. Gezien de hoge werkvoorraad
in deze kamer door dergelijke pieken is het zaak om bij een volgende piek te
handelen naar de verbetervoorstellen
uit de nota FHIRBB om zo extra tijdelijke ondersteuning te kunnen inroepen.
Kamer II : De
werkvoorraad is onder de 300 gedaald. Dit ondanks de voortdurende bovenmatige
instroom en dankzij de inspanningen van het Wakatwee inhaal project dat medio
mei 2005 succesvol is afgerond.
Kamer III laat weer
een stijgende werkvoorraad zien nu het inhaalproject K3 aan het begin van het
tweede kwartaal is gestopt. Aan de sterke onderbezetting van Kamer III komt in
het 3e kwartaal 2005 een einde als gevolg van één van de voorstellen
uit de nota FHIRBB. Effecten van de structurele formatie uitbreiding zullen
naar verwachting in het 4e kwartaal 2005 zichtbaar zijn.
Bij Kamer IV is de werkvoorraad op een
goed niveau. Opvallend aan het einde van het tweede kwartaal is dat er geen
werkzaamheden voor de lijn zijn momenteel.
3.
Totaal nieuw ingekomen bezwaarschriften
kwartaalsgewijs
|
2e kw 2004 |
3e kw 2004 |
4e kw 2004 |
1e kw 2005 |
2e kw 2005 |
Kamer I |
52 |
42 |
107 |
214 |
215 |
Kamer II |
145 |
135 |
140 |
164 |
139 |
Kamer III |
15 |
11 |
15 |
23 |
14 |
Kamer IV |
7 |
8 |
2 |
9 |
2 |
Totaal |
219 |
196 |
264 |
410 |
370 |
Bevindingen:
In Kamer I is de
extreem verhoogde instroom de afgelopen kwartalen te verklaren door 66 bezwaarschriften tegen een
verleende sloop- en kapvergunning op de locatie Papsouwselaan, 138
bezwaarschriften tegen de kapvergunning Maria Duijstlaan, 175 tegen de
kapvergunning Wallertuin en 32 tegen de aanleg van een ecozone.
In Kamer II is na de stijging in het
tweede kwartaal de instroom weer teruggezakt naar het gemiddelde van de
afgelopen 6 kwartalen! 2005 laat, gelijk 2004, weer een structureel hogere instroom
zien dan de formatie aan kan pakken. Een instroom die zelfs hoger is dan in de
twee helften van 2004. De capaciteit in deze kamer is 466 stuks per jaar. De
instroom in de 1e helft 2005 is reeds 303, conclusie is dat wederom
een half jaar met meer dan 1 fte te weinig de instroom tegemoet getreden is.
Dit heeft uiteraard gevolgen voor de hoogte van de werkvoorraad en de
doorlooptijden.
Kamer III heeft in het 1e kwartaal dit jaar een piek in de
instroom ervaren. Verder blijft de constatering van de voorgaande kwartalen
staan dat de gemiddelde instroom boven formatief is. Zie verder de eerder
gemaakte opmerkingen over de gevolgen van het project FHIRBB.
Kamer IV laat
wederom een lagere instroom zien dan formatief aangepakt kan worden. Voor de
afgelopen twee kwartalen kwam dat goed uit voor de inwerkperiode van een
onervaren secretaris die is aangesteld in de functie ter vervanging van een met
FPU uitgetreden ervaren collega. In het vervolg zal ongebruikte capaciteit
tijdelijk ingezet worden in kamers met ondercapaciteit.
4.
|
2e kw 2004 |
3e kw 2004 |
4e kw 2004 |
1e kw 2005 |
2e kw 2005 |
Gegrond (Deels) |
17 (18%) |
41 (28,5%) |
67 (31%) |
43 (18%) |
205 (52%) |
Ongegrond |
61 (65%) |
87 (60,5%) |
111 (52%) |
112 (46,5%) |
167 (42%) |
Niet Ontvankelijk |
16 (17%) |
16 (11%) |
37 (17%) |
86 (35,5%) |
24 (6%) |
Totaal |
94 (100%) |
144 (100%) |
215 (100%) |
241 (100%) |
396 (100%) |
Bevindingen:
Het percentage (Deels) Gegronde bezwaarschriften geeft
inzicht in de mate waarin primaire besluiten van de bestuursorganen geen stand
houden. Dit kan iets zeggen over de kwaliteit van het beleid en de
besluitvorming. Voor een globale toets van de kwaliteit van de primaire
besluitvorming moet meegenomen worden het percentage bezwaarschriften dat
herzien wordt zonder dat een advies van de commissie daaraan ten grondslag
ligt. De ACB beschikt over de aantallen ingetrokken bezwaarschriften per kamer.
Hieronder worden zowel de intrekkingen als de herzieningen verstaan. Vooral in
Kamer II is er sprake van een groot aandeel herzieningen. De overige kamers
hebben hier vrijwel niet mee te maken.
Het 2e
kwartaal 2005 laat met name een stijging zien van het percentage
gegrondverklaring. Dit is echter een vertekening doordat het hier een bulk
bezwaren tegen een kapvergunning betreft die allen gegrond werden verklaard. In
feite is het dus 1 besluit dat niet stand heeft gehouden dat de verschuiving
grotendeels veroorzaakt. Niet gelijk een reden om de kwaliteit van de primaire
besluitvorming in zijn algemeenheid in twijfel te trekken.
*-*