De wens om centrale huisvesting voor de gemeente op een representatieve, voor iedereen goed bereikbare en aansprekende plaats te bieden blijkt alleen te realiseren in de Spoorzone. De Spoorzone zal tot ontwikkeling komen als alle samenwerkingscontracten getekend zijn. Dat zal binnen afzienbare tijd gebeuren. Vooruitlopend daarop is het noodzakelijk de voorbereidende werkzaamheden voor het nieuwe kantoor te starten, waaronder een Europese aanbesteding voor de architect. Bovendien draagt het nieuwe kantoor bij aan de grondopbrengst in de Spoorzone, en maakt daarmee deel uit van de bijdrage uit de vastgoedontwikkeling in de Spoorzone aan het tunnelproject.

 

Een overzicht tot nu toe

Op 29 maart 2001 nam de raad een besluit over de huisvesting van de gemeentelijke organisatie. In dit besluit zocht de raad uitvoering te geven aan een belangrijk aspect in de reorganisatie NEON (Naar Externe Oriëntatie in Negentiennegenennegentig). Het samenbrengen van een zo groot mogelijk deel van de ambtelijke organisatie onder “een dak” ondersteunt de “één-gemeente-gedachte” en de wens te komen tot “één loket”.

 

Een ambtelijke werkgroep heeft sindsdien een globaal programma van eisen voorbereid, om de ruimtevraag in kaart te brengen ambitieniveaus van uitvoering en inrichting voor te stellen. Tenslotte heeft de werkgroep de haalbaarheid van het streven onderzocht. In deze fase is een voorstel gedaan welke onderdelen van de gemeentelijke organisatie in het stadskantoor ondergebracht worden en op welke wijze uitvoering gegeven kan worden aan het idee slechts een loket aan te bieden. Op basis van deze afweging kreeg ook het (toen) in oprichting zijnde Regionaal Historisch Centrum (RHC) een plek in het stadskantoor.

 

Op 12 november 2002 gaat het college van B&W akkoord met het op 25 oktober 2002 gedateerde globaal programma van eisen voor het stadskantoor, aangeduid als “Het Nieuwe Kantoor”. Als (geheime) bijlage is een financiële onderbouwing van investering en financiering van de bouw van HNK gevoegd. Op 4 maart 2003 neemt de Commissie Middelen en Bestuur kennis van het globaal programma van eisen.

 

De locatie van “Het Nieuwe Kantoor” is met het aanvaarden van het Masterplan Spoorzone door uw raad op 30 oktober 2003 vastgesteld op de bouwplek tussen de Westsingel en de Coenderstraat, aan de noordzijde van het nieuwe busstation. Naar aanleiding van het Masterplan is het globaal programma van eisen bijgesteld tot een versie gedateerd op 9 februari 2004. Bij de vertaling van het Masterplan in het bestemmingsplan is uitwerking gegeven aan de optie het nieuwe NS-station, met name de stationshal, te combineren met “Het Nieuwe Kantoor” in één architectonische opdracht. Deze afspraak is afgestemd met de andere betrokken partijen, en is daarmee onderdeel van de besluitvorming over de spoortunnel.

 

Ten aanzien van het globale programma van eisen, dat steeds als onderlegger voor de ruimtelijke inpassing van “Het Nieuwe Kantoor” heeft gediend, heeft het college van B&W op 24 mei 2005 het besluit genomen het Regionaal Historisch Centrum (RHC) weer uit het programma voor “Het Nieuwe Kantoor” te halen en voor het RHC een apart traject voor herhuisvesting te starten. Daarmee komt de ruimtevraag voor het stadskantoor op ca. 29.000 m² bvo (bruto vloeroppervlak). Hiermee is rekening gehouden in het ontwerp-bestemmingsplan.

 

Zoals bekend bestaat er een directe relatie tussen “Het Nieuwe Kantoor” en het project Spoorzone. Dat betreft niet alleen de fysieke locatie, maar ook het feit dat de opbrengsten uit de gebiedsontwikkeling bijdragen aan de financiering van het tunnelproject. Voor alle ontwikkeling van vastgoed in de Spoorzone heeft de gemeente een principeakkoord bereikt met private partijen (NS Vastgoed en Ballast Nedam). De uitzondering hierop is “Het Nieuwe Kantoor”, dat vanwege de gemeente als eindgebruiker een specifieke openbare (Europese) aanbesteding vergt. “Het Nieuwe Kantoor” is vanuit dit perspectief een “klant” in de grondafname in de Spoorzone. Een raadsbesluit over de bouw van “Het Nieuwe Kantoor” is daarom onderdeel van de algemene, ruimtelijke en financiële haalbaarheid van de gebiedsontwikkeling van de Spoorzone als geheel.

 

Vervolg

Na het expliciete besluit een nieuw stadskantoor te realiseren in de Spoorzone, in combinatie met het NS-station, is de verdere voorbereiding van het bouwwerk aan te pakken. In afstemming met de belanghebbenden bij het spoorstation, NS-bedrijven en ProRail, moet ook voor de architectenkeuze een openbare procedure (Europese aanbesteding) gevolgd worden. De aanpak zal zijn dat stapsgewijs de keuze uit de inschrijvende architecten gemaakt zal worden. Eerst zal een voorselectie plaatsvinden op basis van criteria (uitsluitingsgronden en minimumeisen) om te komen tot (maximaal) 5 architecten. Deze 5 zullen vervolgens een aanbieding doen, waaruit tenslotte de keuze gemaakt wordt. De keuze zal in 2006 zijn beslag krijgen.

De geselecteerde architect zal een nader ontwerp uitwerken tot op het niveau dat een bouwvergunning kan worden afgegeven. Omdat het treinstation een onlosmakelijk verbonden deel van “Het Nieuwe Kantoor” is, zal er steeds een nauwe afstemming met de architect van het ondergrondse deel van het station (Benthem Crouwel) moeten plaatsvinden. Volgens de bouwfasering van de spoortunnel zullen de eerste treinen in de loop van 2011 door de tunnel rijden. Daarom zal met de bouw van het stadskantoor al ruim voor dat moment begonnen worden. Het laatste deel van “Het Nieuwe Kantoor” kan pas gebouwd worden als de huidige sporen langs de Coenderstraat zijn opgeruimd. De definitieve oplevering zal daarom niet eerder dan 2013 zijn.

 

Het aan de raad voor te leggen besluit

In het globaal programma van eisen (versie van februari 2004) is opgenomen dat er huisvesting wordt geboden aan vooral de kantoorfuncties van de gemeente, aan de geïntegreerde baliefuncties en aan (een deel van) de archieven. Er blijven dus om praktische redenen decentrale vestigingen voor enkele vooral op de buitendienst georiënteerde onderdelen: groenonderhoud, vuilverwerking, brandweer. Ook de VAK en de musea zullen hun huidige, eigen vestiging behouden. Naast allerlei ruimtelijke eisen zijn in het globaal programma van eisen ook ambities geformuleerd op het vlak van Duurzaamheid en Duurzaam Bouwen. Nu het tijdstraject helder is, zal het globale programma van eisen uitgewerkt worden tot een ruimtelijk functioneel programma van eisen.

 

Bij de onderbouwing van de financiële haalbaarheid wordt uitgegaan van het afstoten van huidige panden dan wel opbrengsten uit de verhuur van kantoren in eigen bezit. Aanvullend is een financiering noodzakelijk. De jaarlijkse lasten daarvan dienen opgenomen te worden in de exploitatielasten. Het verschil met de huidige exploitatiekosten kan de gemeente grotendeels opbrengen door verhoogde efficiency als gevolg van het samenbrengen onder één dak van een zeer aanzienlijk deel van de ambtenaren. In het (geheime) stuk van februari 2002 is op basis van kengetallen een kostenoverzicht opgesteld. Het verdient aanbeveling er op te wijzen dat de getallen in dit overzicht op prijspeil januari 2002 zijn gefixeerd. Dat betekent dat alle kosten (en opbrengsten!) vanaf dat moment geïndexeerd moeten worden, tot ten minste het moment dat de bouw start (verwacht in 2009, uiterlijk 2010). Daarmee zijn de in 2002 genoemde bedragen inmiddels achterhaald. Dit wordt geactualiseerd.

 

Het gevraagde besluit is instemming te verlenen met de voorbereiding van een stadskantoor, te realiseren in de Spoorzone, op de locatie conform het Masterplan Spoorzone. Ook bevestigt het besluit het opnemen van de stationshal in het stadskantoor, waarbij die stationshal zijn eigen identiteit krijgt binnen een architectonisch concept. Dit vereist samenwerking met NS.

Tenslotte bevestigt het besluit de start van de Europese aanbesteding van de architect.

 

Het te nemen raadsbesluit komt dan als volgt te luiden:

1.   Het Nieuwe Kantoor te realiseren in de Spoorzone conform het Masterplan Spoorzone van 30 oktober 2003, geïntegreerd met de stationshal conform het Masterplan Spoorzone

2.   in te stemmen met de start van de Europese aanbesteding voor de opdracht aan de architect van Het Nieuwe Kantoor en de stationshal