Geachte dames en heren,

 

1         Inleiding

Als gevolg van Neon is het rechtsbeschermingsbedrijf opgericht. Sinds 2002 is er herhaaldelijk vanuit het rechtsbeschermingsbedrijf om incidentele dan wel structurele gelden gevraagd voor het aanpakken van achterstanden in de afhandeling van bezwaarschriften. De achterstanden waren: meegenomen oude achterstanden van voor Neon, resultaat van onvoldoende verwerkingscapaciteit ten opzichte van de instroom en gevolg van een stijgende instroom van het aantal bezwaarschriften de laatste jaren. Voor dit laatste kunnen als mogelijke, maar niet hard te maken, oorzaken worden aangehaald de economische recessie, het mondiger worden van de burger en de toegenomen complexiteit en hoeveelheid van rijks- en lokale regelgeving.

Ook voor 2004 en 2005 werd door het rechtsbeschermingsbedrijf een substantiële claim ingediend voor incidentele gelden voor het wegwerken en voorkomen van achterstanden.

 

De gemeenteraad heeft in 2003 en in herhaling in september 2004 moties aangenomen waarin aandacht wordt gevraagd voor het tijdig en adequaat afhandelen van bezwaarschriften.

Ook het college heeft zich medio 2004 afgevraagd hoe bewerkstelligd kan worden dat bezwaarschriften afgehandeld worden binnen de wettelijke termijn van 10 dan wel 14 weken (Awb-conform).

Het Gemeentelijk Managementteam besloot hiertoe eind 2004 een projectgroep FHIRBB in te stellen. Deze projectgroep heeft onderzoek gedaan naar de haalbaarheid dat bezwaarschriften binnen de wettelijke termijnen, op inhoudelijk zorgvuldige wijze en tegen aanvaardbare kosten afgehandeld kunnen worden (tijdigheid, kwaliteit en betaalbaarheid). Het betreft in feite een herbezinning op de inrichting van de keten voor bezwaarafhandeling.


 

Via een dertigtal vragenlijsten en persoonlijke interviews is informatie ingewonnen over de voor Delft meest wenselijke situatie. Benaderd is een brede groep van bij de bezwaarschriftafhandeling betrokkenen[1].

Tevens zijn 9 gemeenten[2] uitgenodigd om de gemeentelijke praktijken voor bezwaarschriftafhandeling voor zover als mogelijk met elkaar te vergelijken.

 

De animo voor deelname eind 2004 was groot. Landelijk wordt het de laatste tijd steeds meer duidelijk dat vele gemeenten kampen met hetzelfde vraagstuk als waarvoor Delft zich gesteld ziet, te weten: de toename en fluctuaties in de instroom van bezwaarschriften, het groeiende besef dat een tijdige reactie op een bezwaarschrift een onderdeel is van zorgvuldig bestuur en de beperktheid van de gemeentelijke financiële middelen.

 

Afgelopen maanden is, vooral in overleg met het lijnmanagement. Het actieprogramma opgesteld waar het college om gevraagd heeft. De resultaten zijn beland in een uitwerkingsplan dat in bijlage 1 is opgenomen.

 

Voorafgaand aan de inhoud van deze nota gaat de samenvatting daarvan.


1.1        Samenvatting

De verbetervoorstellen voor het rechtsbeschermingsbedrijf kunnen reeds leiden tot een efficiencyverhoging van 10%. Deze efficiencyverbeteringen kunnen kostenneutraal worden ingevoerd. Professionele inhoudelijke kwaliteit en zorgvuldigheid blijven gewaarborgd.

 

Aanvullend wordt nadrukkelijk voorgesteld om in de lijn instroombeperkende maatregelen door te voeren: zoals kwaliteit van beleid en regelgeving, het hanteren van drempelbedragen bij terugvorderingen, beleid tot overslaan van bezwaarschriftenfase, beleid omtrent de uniforme openbare voorbereidings-procedure, intensivering van de focus op ambtelijk herzien, mondeling toelichten van het bestreden besluit.

 

Voor de ACB worden qua werkwijze en procedure een aantal voorstellen gedaan die een positieve invloed hebben op de efficiency en de termijn. Hierbij gaat het o.a. om het beperken tot de kern van het geschil op de hoorzitting, het horen door de voorzitter alleen, frequenter vergaderen en het alleen en binnen 1 week door de voorzitter reageren op het conceptadvies.

 

Alle efficiencybevorderende maatregelen die voorgesteld worden om door te voeren, zijn te vinden in de paragrafen 2.1 en 2.2 en bijlage 1 van deze nota.

 

Mocht de instroom boven een bepaalde norm komen, dan zal worden gewerkt met de maatwerkplusformule. De capaciteit van het rechtsbeschermingbedrijf is gebaseerd op een bepaalde instroom van zaken. Bij pieken in de instroom is die capaciteit niet voldoende en zal voor de afhandeling extra externe capaciteit worden ingehuurd die doorberekend wordt aan de lijn/de bron. Dekking voor deze extra kosten kan door de lijn o.a. gevonden worden door kosten van bezwaarschrift-afhandeling als onderdeel van de projectkosten op te nemen.

 

Met bovenstaande wordt de keten van bezwaarschriftafhandeling ingericht naar het concept van de lerende organisatie. De maatwerkplusformule verschaft de  financiële prikkel om o.a. de instroombeperkende maatregelen daadwerkelijk naar gelang de situatie aan te wenden. De rechtsbescherming als onderdeel van verlengd bestuur vraagt om een dergelijke cultuurverandering, waarbij ambtelijk meer prioriteit wordt gegeven aan de inrichting van de heroverwegingsfase. Waar mogelijk dient door de ambtelijke organisatie/het primair proces geleerd te worden van de uitkomsten van de bezwaarschriftafhandeling..

 

Er kunnen vier basismodellen voor het afhandelen van bezwaarschriften worden onderscheiden: het commissiemodel, het ambtelijk horen model, het gemengde model en het bestuurlijk horen model. Voor ieder model geldt dat eerst de huidige achterstanden moeten worden weggewerkt. De kosten hiervoor zijn niet in deze nota opgenomen.

Het bestuurlijk horen model wordt niet verder uitgewerkt, omdat het voor Delft niet wenselijk te achten is dat burgemeester en wethouders gaan horen.

 

Het ambtelijk horen levert een aanvullende efficiencyverbetering van rond de 7% (Kamer II 6%). Ambtelijk horen kan alleen bij eenvoudige zaken worden toegepast en leent zich voor een deel van de zaken binnen de Kamers I, II en III. In combinatie met de algemene verbetervoorstellen uit hoofdstuk 2 levert dit een totale efficiencywinst van 17% (Kamer II 16%).


Bij het gemengde model, waarin rekening gehouden is met de gedeeltelijke toepasbaarheid van het ambtelijk horen, wordt een op het commissiemodel aanvullende efficiency bereikt van 3% en een totale efficiencywinst van 13%. Kamer IV is hiervan uitgezonderd.

 

Het Commissiemodel is het model dat momenteel gehanteerd wordt. Indien tegen één besluit meerdere bezwaarschriften binnenkomen, wordt uit efficiency-overwegingen de zaak zoveel mogelijk als één geheel/geclusterd behandeld, dit geldt voor het rechtsbeschermingsbedrijf en voor de commissie (hoorzitting, advies)

 

Het commissie-, ambtelijk horen- en gemengd-model zijn onder bepaalde voorwaarden in gelijke mate in staat een bezwaarschrift Awb-conform en met goede kwaliteit af te handelen. Er is wel een (beperkt) verschil in de kosten die gemoeid zijn met het doorvoeren van een bepaald model.

 

Commissiemodel:

 

Meerkosten

Claim

Tijdigheid: Gewaarborgd indien:

 

 

uitbreiding fte 0,95 * € 59.000 (schaal 10)

S € 56.050

S € 38.350

frequenter vergaderen door de commissie

S € 10.000

S € 10.000

Kwaliteit:

 

 

Gewaarborgd

-

-

NB:  de claim van 48.000 euro is opgenomen in de begroting 2006 e.v. .

 

Ambtelijk horen model:

 

Meerkosten

Claim

Tijdigheid: Gewaarborgd indien:

 

 

Uitbreiding fte 0,52 * € 68.000 (schaal 11)

S € 35.360

S € 17.660

Kwaliteit: Gewaarborgd indien:

 

 

V&O traject  8 personen circa € 1.250

I € 10.000

-

Implementatie

Nihil

-

Werving

I € 1.000

-

Functiewaardering

PM

PM

 

Gemengd model:

 

Meerkosten

Claim

Tijdigheid: Gewaarborgd indien:

 

 

uitbreiding fte 0,78 * € 59.000 (schaal 10)

S € 46.020

S € 28.320

Kwaliteit: Gewaarborgd indien:

 

 

V&O traject 4 personen a € 1.250

I € 5.000

-

Implementatie

Nihil

-

Functiewaardering

PM

PM

 

100% Awb-conform werken is in de praktijk moeilijk haalbaar. De instroom is op sommige momenten lastig te voorspellen en beperkt te beïnvloeden. Dat kan er toe leiden dat de 14-wekentermijn niet op elk moment gehaald wordt. Het halen van de Awb-termijnen valt of staat verder met het nakomen van afspraken daarover. Het is bijvoorbeeld van belang om de verantwoordelijke actor in de lijn aan te spreken op de overschrijding van de termijnen.

 

Op basis van bijlage 3 laat het ambtelijk horen model de grootste verruiming van de verwerkingscapaciteit van het rechtsbeschermingsbedrijf zien. Gelet op de nadelen (zie paragraaf 3.2) die kleven aan dit model en gelet op de omstandigheid dat het model onvoldoende op alle zaken toepasbaar is, gaat de voorkeur niet naar dit model uit. Bovendien betekent dit model een aanzienlijk verandertraject voor zowel lijn als rechtsbeschermingsbedrijf, waarvan de uitkomst niet altijd te voorspellen valt.

 


Het gemengde model geeft ook een verhoging van de verwerkingscapaciteit van het rechtsbeschermingsbedrijf te zien. Echter, gekeken moet worden naar de effecten voor de hele keten van rechtsbescherming, dus inclusief het opdrijvende effect op de hoeveelheid vervolgprocedures en de bijbehorende ambtelijke capaciteit- en ondersteuningskosten. Het beoogde efficiencyvoordeel gaat hierdoor nagenoeg teniet. Ook dit model betekent een aanzienlijk verandertraject voor zowel lijn als rechtsbeschermingsbedrijf, met nog onzekere resultaten.

 

Op basis van het uitgevoerde onderzoek blijkt dat er in het commissiemodel nog voldoende verbetermogelijkheden zijn om bezwaarschriften binnen de wettelijke termijnen, op inhoudelijk zorgvuldige wijze en tegen aanvaardbare kosten af te handelen (tijdigheid, kwaliteit en betaalbaarheid).

Dit leidt er toe dat wordt voorgesteld vooralsnog met het commissiemodel voort te gaan met inachtname van de doorvoering van de in deze nota voorgestelde maatregelen als efficiencyverbeteringen, instroombeperkende maatregelen en hanteren van de maatwerkplusformule.

 

Een medio 2006 geplande evaluatie ten aanzien van de werking van de in deze nota opgenomen maatregelen moet duidelijk maken of door deze maatregelen bezwaarschriften daadwerkelijk tijdig, inhoudelijk zorgvuldig en betaalbaar worden afgehandeld.


2         Algemene efficiencyverbeteringen

Dit hoofdstuk beschrijft welke wijzigingen binnen elke schakel van de keten wenselijk en mogelijk zijn.

Wijzigingen in de bezwaarschriftafhandeling kunnen betrekking hebben op ‘werkwijze’ en ‘procedure’. Bij wijzigingen in de werkwijze zullen gevolgen optreden voor de tijdsbesteding per zaak waardoor meer zaken met dezelfde formatie kunnen worden afgehandeld.

Bij wijzigingen in de procedure zal het aspect tijdigheid effecten ondervinden. Hiermee wordt namelijk de efficiency van het huidige proces aangescherpt.

Deze efficiencyverbeteringen kunnen kostenneutraal worden ingevoerd.

 

2.1        Verbetervoorstellen werkwijze

Voor elke actor binnen de keten zijn verbetervoorstellen in de werkwijze mogelijk. Via vragenlijsten en interviews zijn de volgende mogelijkheden naar boven gekomen.

Een uitgebreide beschrijving van de verbetervoorstellen treft u aan in Bijlage 1.

 

Voor het lijnmanagement wordt voorgesteld de volgende maatregelen door te voeren:

·        Instroombeperkende maatregelen door verhoging kwaliteit van beleid en regelgeving.

·        Instroombeperkende maatregelen als het hanteren van een drempelbedrag bij terugvorderingen.

·        Opnemen van een post voor bezwaarschriftafhandeling als onderdeel van  de projectkosten.

·        Beleid omtrent het overslaan van de bezwaarschriftenfase.

·        Beleid omtrent de uniforme openbare voorbereidingsprocedure.

·        Intensivering van de focus op ambtelijk herzien.

·        Mondeling toelichten van het bestreden besluit.

 

Voor het rechtsbeschermingsbedrijf wordt voorgesteld de volgende maatregelen door te voeren:

·        Werken met een korter preadvies.

·        Werken met beknopte verslaglegging van de hoorzitting.

·        Mededeling omtrent het ontbreken van de verschijningsplicht voor een hoorzitting.

·        Instellen van de maatwerkplus-formule bij overschrijding van de formatieve capaciteit.

 

Voor de ACB wordt voorgesteld de volgende maatregelen door te voeren:

·        Beperken tot de kern van het geschil op de hoorzitting.

·        Horen door de voorzitter alleen.

·        Frequenter vergaderen.

 


2.2        Verbetervoorstellen procedure

Door het binnen de keten maken van afspraken over de beschikbare termijnen per schakel, kan per bezwaarschrift een traject ingezet worden waarbij Awb-conform gewerkt wordt. Het halen van de termijnen valt of staat dan ook met het nakomen van die afspraken. Het is van belang om de verantwoordelijke actor in de lijn aan te spreken op de overschrijding van de termijnen.

Een uitgebreide beschrijving van de verbetervoorstellen treft u aan in Bijlage 1.

In Bijlage 2 staan de processtappen en bijbehorende termijnen van de huidige procedure beschreven indien er Awb-conform wordt gewerkt.

 

Voor het lijnmanagement wordt voorgesteld de volgende maatregelen door te voeren:

·        Verweervoering binnen 2 weken.

·        Voorleggen van heroverwegingsbesluit aan college binnen 2 weken.

 

Voor het rechtsbeschermingsbedrijf wordt voorgesteld de volgende maatregelen door te voeren:

·        Ontvankelijkheidbepaling binnen 1 week.

·        Voorbereiden en houden zitting gedurende 3 weken.

·        Opstellen advies 2 weken.

 

Voor de ACB wordt voorgesteld de volgende maatregelen door te voeren:

·        Reactie op conceptadvies alleen door voorzitter en binnen 1 week.

 

 

Voor de werkprocessen van het rechtsbeschermingsbedrijf wordt momenteel een automatiseringssysteem (Cerberus) ingericht. Dit systeem wordt dusdanig ingericht dat het de volledige keten van bezwaarafhandeling ondersteunt. Hierdoor zal het goed kunnen dienen als signaleringsinstrument van structurele knelpunten in het nakomen van de afspraken.


3         De modellen

Vier basismodellen laten zich benoemen voor de afhandeling van bezwaarschriften:

·        het commissiemodel : een onafhankelijke adviescommissie, zoals wij dat nu kennen;

·        het ambtelijk horen model : ambtelijk horen en adviseren;

·        het gemengde model : deels een onafhankelijke commissie en deels ambtelijk horen en adviseren;

·        het bestuurlijk horen model : horen en adviseren door burgemeester of wethouder.

 

Het bestuurlijk horen model wordt niet verder uitgewerkt, omdat alleen al de tijdsbelasting om te horen aan de zijde van het betreffende bestuursorgaan als onwenselijk wordt ervaren. Hieronder de overige modellen waarbij de trits ‘tijdigheid, kwaliteit en betaalbaarheid’ als meetlat wordt gehanteerd.

In Bijlage 3 staat een gedetailleerde berekening van de huidige en na invoering van de efficiencymaatregelen voor het rechtsbeschermingsbedrijf geldende afhandelingsnormen bij de verschillende modellen.

 

3.1        Het commissiemodel

Binnen Delft wordt momenteel gewerkt met het commissiemodel. Bezwaarschriftafhandeling gebeurt in een keten door de actoren lijnmanagement, rechtsbeschermingsbedrijf en ACB, waarbij elke actor medeverantwoordelijk geacht moet worden voor het Awb-conform werken.

 

Positieve punten:

1.     Hoge kwaliteit
Vastgesteld moet worden dat het commissiemodel in zijn huidige vorm garant staat voor een hoge kwaliteit.

2.     Grote zeefwerking
Door de hoge kwaliteit is het aantal vervolgprocedures dat ingesteld wordt bij overige gerechtelijke instanties zeer laag. Dit heeft positieve gevolgen voor het imago van de gemeente Delft bij zowel de burger als de rechterlijke macht. Tevens heeft het tot gevolg dat niet nogmaals verweer gevoerd hoeft te worden bij een rechterlijke instantie, waardoor een kostenbesparing op ambtelijke inzet wordt gerealiseerd.

3.     Lange Awb-termijn
Bij het werken met een onafhankelijke commissie geeft de Algemene wet bestuursrecht een termijn van 14 weken.

 

Negatieve punten:

1.      Veel ambtelijke ondersteuning
Om de commissieleden goed te ondersteunen en de hoorzittingen te organiseren, is relatief veel ambtelijke ondersteuning nodig door secretarissen en administratieve krachten.

2.      Weinig directe sturingsmogelijkheid
De onafhankelijkheid van de ACB betekent dat zij zelf bepaalt hoe de werkwijze ter zitting is en dat de secretarissen inhoudelijk alleen verantwoording verschuldigd zijn aan de commissie. Dit betekent minder directe sturingsmogelijkheid vanuit de ambtelijke organisatie.

 

3.2        Het ambtelijk horen model

Ook binnen dit model moet bedacht worden dat het Awb-conform werken valt of staat met de prioriteit die gegeven wordt door de organisatie aan het tijdig reageren op de verzoeken om informatie van de hoorambtenaar.

De tijd benodigd voor het zich inhoudelijk verdiepen in een zaak en het opstellen van een advies wijkt bij dit alles niet af van de situatie in het commissiemodel.

 

Positieve punten

1.      Geen vaste tijdschema’s
Een hoorzitting kan in principe op elk gewenst moment belegd worden. Maar het is waarschijnlijk dat bij grote aantallen bezwaarschriften ook gewerkt zal worden met vaste momenten in de week vanuit een oogpunt van organisatorisch indelen van de werklast.

2.      Geen verweerschrift
Een verweerschrift is niet een noodzakelijk vereiste. Door de hoorambtenaar kan mondeling informatie ingewonnen worden. Dit betekent een ontlasting aan de kant van de lijn.

3.      Snel advies
Na het horen kan relatief snel een advies uitgebracht worden (inclusief een concept heroverwegingsbesluit).

4.      Weinig overhead
Er zijn weinig vaststaande procedures en de hoorambtenaar opereert volledig zelfstandig. De procesgang vindt dus plaats over een minimaal aantal schijven. Dit werkt sneller en levert tijdswinst op.

 

Negatieve punten

1.      Zwaardere voorbereiding
Het opstellen van een stuk als voorbereiding zal vermoedelijk zwaarder gaan wegen omdat de extra check van deskundige commissieleden op juistheid en volledigheid tijdens de hoorzitting ontbreken zal. Mogelijk kan worden volstaan met persoonlijke aantekeningen, zodat het minder tijd zal vergen om het op te stellen.

2.      Minder kwaliteit
Minder tijdsbesteding en niet de deskundige check van een commissie, kan leiden tot minder kwaliteit van het advies en dus tot minder kwaliteit van de beslissingen op bezwaar. De eenheid in de besluitvorming zal moeilijker te waarborgen zijn.In de beroepsfase kan het heroverwegingsbesluit dan ook minder vaak stand houden.

3.      Risico toename beroepsprocedures
Gebleken bij andere gemeenten is dat het horen en adviseren door een ambtenaar als minder deskundig en onpartijdig wordt ervaren. Een  verslechtering van het imago van de gemeente en toename van het aantal beroepsprocedures met ongeveer 12% was het gevolg.

4.      Kortere Awb-termijn
Volgens de Algemene wet bestuurswet is voor bezwaarschriftafhandeling zonder onafhankelijke adviescommissie 10 weken beschikbaar zijn; dit is 4 weken minder dan bij het commissiemodel.

5.      Niet geschikt voor alle zaken
Niet alle besluiten lenen zich ervoor om via ambtelijk horen te worden afgedaan. Complexe zaken, ingewikkelde juridische vraagstukken en rechtspositionele aangelegenheden laten zich in ieder geval slecht ambtelijk behandelen.

6.      Hogere personeelslasten
De functie van ambtelijk hoorder is een andere dan die van secretaris rechtsbeschermingsbedrijf of verweervoerder. Een hogere inschaling is waarschijnlijk op zijn plaats.

Personele gevolgen

Een volgende vraag is door wie en waar dit ambtelijk horen en adviseren, dient plaats te vinden. Gedacht kan worden aan de huidige secretarissen van de ACB en aan ambtenaren uit de lijn die zich momenteel bezighouden met verweervoering.

Het is van belang dat de onafhankelijkheid van deze hoorambtenaren en de zorgvuldigheid van afhandeling worden gewaarborgd. Schijn van partijdigheid van de hoorambtenaren moet zoveel mogelijk voorkomen worden. Door handhaving van het statuut dat nu voor de secretarissen geldt en door een van de lijn onafhankelijke organisatorische ophanging zou dit gerealiseerd kunnen worden.

 

Zowel secretarissen als lijnfunctionarissen zullen voor een dergelijke functie terdege toegerust moeten worden. Een vorming- en opleidingstraject zal nodig zijn. De effecten hiervan zullen zich pas na een benodigde implementatieperiode openbaren. Een wervingstraject zal nodig zijn, omdat niet elke secretaris of lijnfunctionaris de wens heeft om als hoorambtenaar ingezet te worden.

Het zelfstandig horen en adviseren wordt gezien als een zwaardere functie en vraagt andere competenties dan het voeren van verweer of het ondersteunen van de ACB. Het betreft hier dan ook een functiewijziging met rechtspositionele aspecten, waarvoor een functiewaarderingstraject uitgezet zal moeten worden en de Ondernemingsraad geconsulteerd zal horen te worden.

 

3.3        Het gemengde model

Bij het gemengde model is het van belang de focus te richten op hoe bepaald zou kunnen worden welk soort zaken zich leent voor behandeling door een commissie en in welke gevallen het ambtelijk horen model op zijn plaats zou zijn.

Hiervoor is denkbaar dat of per geval dit door of namens het bestuursorgaan wordt vastgesteld of dat tevoren dit structureel in de verordening voor de commissie geregeld wordt. De eerste optie heeft het relatieve voordeel van de flexibiliteit, maar heeft als nadeel dat voor elk bezwaarschrift een extra beslismoment moet worden ingelast om te bepalen welke wijze van behandeling geschikt is.

De mogelijkheid van vastlegging in de verordening scoort hoog uit een oogpunt van rechtszekerheid. De burger weet tevoren waar hij aan toe is en ook voor de gemeentelijke organisatie is deze zekerheid op voorhand vanuit organisatorisch oogpunt wenselijk. Deze laatste wijze verdient dan ook de voorkeur.

 

Voor het bepalen welk soort zaken niet langer onder de competentie van de ACB zou moeten vallen en waarom niet, zijn belang criteria als: de ingewikkeldheid van de zaak, ingrijpende nieuwe wetgeving, of er derde-belanghebbenden in het spel zijn, of het om een één op één relatie gaat tussen burger en overheid en of het om veelvuldig terugkerende soorten zaken gaat binnen relatief vaststaande wettelijke en beleidsmatige kaders. Gesteld kan worden dat de complexiteit van een zaak bepaald welke soort zaken via ambtelijk horen kunnen worden afgedaan en dat in ieder geval de zaken uit Kamer IV (rechtspositionele aangelegenheden) zich niet lenen voor ambtelijk horen.

 

4         Mogelijke verbeterresultaten

Als verbeterresultaten leveren de efficiencymaatregelen bij het rechtsbedrijf sec en in combinatie met de verschillende modellen een positief effect op de benodigde hoeveelheid extra verwerkingscapaciteit om de instroom het hoofd te kunnen bieden. De efficiencywinst van 10% bij het commissie model leidt er toe dat in plaats van 1,72 fte uitbreiding, 0,95 fte nodig is. Een besparing van 0,77 fte.

Voor het ambtelijk horen model en het gemengde model betreft dit een besparing van 1,2 fte respectievelijk 0,94 fte.

In bijlage 4 is een nadere uitwerking te vinden.



[1]Secretarissen van de Adviescommissie voor bezwaarschriften (ACB), commissieleden van de ACB, verweervoerders, clusterdirecteuren, collegeleden en raadsleden.

[2]Den Haag, Leiden, Zoetermeer, Maassluis, Schiedam, Heerlen, Breda, Tilburg en Nijmegen.