Stuk 36 I

542210                                                                                                          Delft, 8 februari 2005.

 

 

Onderwerp:    wijziging Reglement van Orde Gemeenteraad.

                       

 

Aan de gemeenteraad.

 

Geachte dames en heren,

 

Op 21 maart 2002 heeft de raad het Reglement van Orde voor zijn vergaderingen (gewijzigd bij raadsbesluit van 24 april 2003, 27 mei  en 24 juni 2004) vastgesteld. Op 8 november 2004 heeft het presidium besloten een nieuwe ‘publieksvriendelijke’ raadsagenda in te voeren.


Deze agenda ‘nieuwe stijl’ bestaat uit:

1.      Een bespreekagenda, waarbij de publieksgevoelige punten boven aan de bespreekagenda worden geplaatst.

2.      Een hamerstukkenagenda, waarbij op de hamerstukkenagenda worden opgenomen:
a) voorstellen uit de raadscommissies die zijn geplaatst op de lijst niet te bespreken
    stukken en rechtstreeks worden doorgeleid naar de raad;
b) voorstellen aan de raad, die in de raadscommissies zijn voorzien van een unaniem
    positief advies.

Genoemd presidiumbesluit behoeft een aanpassing van het Reglement van Orde van de Gemeenteraad en de toelichting op de verordening.

 

Gelet op het bovenstaande stellen wij u voor, in overeenstemming met het besluit van het presidium, het Reglement van Orde als volgt te wijzigen en na vaststelling de toelichting overeenkomstig aan te passen:

 

Artikel 1 Begripsomschrijvingen

Voorgesteld wordt aan artikel 1 toe te voegen:

- agenda:                      bespreekagenda + hamerstukkenlijst

 

Artikel 7 Oproep – Lid 3

Lid 3 luidt thans: ‘Indien een aanvullende agenda wordt vastgesteld als bedoeld in artikel 8, tweede lid, worden deze agenda en de daarbijbehorende stukken …..

 

Voorgesteld wordt lid 3 als volgt te wijzigen:

·         Indien een aanvullende bespreekagenda wordt vastgesteld als bedoeld in artikel 8, twee lid, worden deze bespreekagenda en de daarbij behorende stukken ……

 

Artikel 8 Agenda - Lid 2

Lid 2 luidt thans: ‘In spoedeisende gevallen ………. een aanvullende agenda opstellen.

 

Voorgesteld wordt lid 2 als volgt te wijzigen:

·         In spoedeisende gevallen ………. een aanvullende bespreekagenda opstellen.

 

Lid 3
Lid 3 luidt thans: ‘Bij aanvang van de vergadering stelt de raad de agenda vast. Op voorstel van een lid van de raad of de voorzitter kan de raad bij de vaststelling van de agenda onderwerpen aan de agenda toevoegen of van de agenda afvoeren’.

 

Voorgesteld wordt lid 3 als volgt te wijzigen:

·         Bij aanvang van de vergadering stelt de raad de agenda vast. Op voorstel van een lid van de raad of de voorzitter kan de raad bij de vaststelling van de bespreekagenda onderwerpen toevoegen of afvoeren. Voorstellen van de hamerstukkenlijst kunnen tot uiterlijk 48 uur voorafgaand aan de dag van de raadsvergadering worden overgeheveld naar de bespreekagenda.

 

 

Hoogachtend,

Het presidium. 

Niek van Doeveren                 ,voorzitter.

Y. van Delft                             ,griffier.


 

Stuk 36 II

542210

 

 

De raad der gemeente Delft,

 

gelezen het voorstel van het presidium d.d. 8 november 2004;

 

b e s l u i t :

 

het Reglement van Orde Gemeenteraad als volgt te wijzigen:

 

Artikel 1 Begripsomschrijvingen

Aan artikel 1 wordt toegevoegd:

- agenda:                      bespreekagenda + hamerstukkenlijst

 

Artikel 7 Oproep – lid 3

Het woord ‘agenda’ wordt geschrapt en vervangen door het woord ‘bespreekagenda’

 

Artikel 8 Agenda - lid 2

Het woord ‘agenda’ wordt geschrapt en vervangen door het woord ‘bespreekagenda’

 

Lid 3
De zin: ‘Op voorstel van een lid van de raad of de voorzitter kan de raad bij de vaststelling van de agenda onderwerpen aan de agenda toevoegen of van de agenda afvoeren’ wordt geschrapt en vervangen door.

 

Op voorstel van een lid van de raad of de voorzitter kan de raad bij de vaststelling van de bespreekagenda onderwerpen toevoegen of afvoeren. Voorstellen van de hamerstukkenlijst kunnen tot uiterlijk 48 uur voorafgaand aan de dag van de raadsvergadering worden overgeheveld naar de bespreekagenda.

 

Aldus vastgesteld in de openbare raadsvergadering van 24 februari 2005.

 

 

 

                                               ,burgemeester.

 

 

 

                                               ,secretaris.