Stuk 92 I                                                                                                Delft, 17 mei 2005.

560255

                                                                                  .

Onderwerp: Opdracht accountantscontrole 2005-2008

 

Aan de gemeenteraad

 

Geachte dames en heren,

 

Bij de invoering van het duaal stelsel is de rol van de accountant geherdefinieerd. In artikel 213 van de Gemeentewet is vastgelegd dat de raad één of meer accountants aanwijst en belast met de controle van de jaarrekening en het daarbij verstrekken van een accountantsverklaring en het uitbrengen van een verslag van bevindingen.

 

Op basis van de Startnotitie Aanbesteding Accountantsfunctie voor de controle voor de rekeningsjaren 2005-2008 heeft u  24 juni 2004 besloten een Europees aanbestedingstraject te volgen. U heeft daartoe vanuit het midden van de raad de aanbestedingscommissie ingesteld. In het verloop van het aanbestedingstraject heeft u het Programma van Eisen voor de accountantscontrole vastgesteld en  heeft u tevens gelet op de wijzigingen in de accountantscontrole voor de controle op de jaarrekening 2004 (verricht door de huidige accountant) een afzonderlijk controleprotocol vastgesteld.

 

Het verheugt ons u thans het eindresultaat van de aanbestedingscommissie te kunnen aanbieden.

 

Het mandaat voor de aanbestedingscommissie accountantsfunctie

Gelet op de geobjectiveerde werkwijze van de Europese aanbesteding heeft u (oktober 2004) besloten, dat  het eindresultaat van het werk van de aanbestedingscommissie bepalend is voor wie vanaf 2005 de gemeentelijk accountant kan worden. De aanbestedingscommissie is door u derhalve gemandateerd om de accountantskeus te kunnen bepalen en vervolgens het (overeenkomstig de controleverordening) door de burgemeester te ondertekenen contract met de gemeentelijke accountant voor te bereiden. Het door u vastgestelde Programma van Eisen is onderdeel van het contract.

 

De raad kan in aanvulling daarop wel via het separaat voor te bereiden accountantsprotocol 2005 voor zover daar behoefte aan is eigen inhoudelijke accenten plaatsen bij de accountantscontrole ingaande het rekeningsjaar 2005.

 

Het resultaat van de aanbesteding

Offertes: Er zijn offertes ingediend door 5 accountantskantoren. De uiterste datum voor het indienen van deze offertes was 22  februari 2005. Deze offertes zijn beoordeeld door een door de aanbestedingscommissie ingesteld Inkoopteam. De beoordelingsregels van het Inkoopteam zijn van te voren in de aanbestedingscommissie besproken en vastgesteld. Belangrijke beoordelingsaspecten waren: de kwaliteit van de organisatie, de visie van de accountant (bijv. op het vlak van rechtmatigheid), de prijsstelling, en de wijze waarop de accountant aansluit op Delftse contractvoorwaarden.Het Programma van Eisen was daarbij uiteraard leidend.


 

 

Presentaties 7 april 2005: Het Inkoopteam heeft vervolgens aan de aanbestedingscommissie voorgesteld, dat drie accountantskantoren uitgenodigd zouden worden om  zich (aan de hand van een gerichte vraagstelling) nader te kunnen presenteren. Deze presentaties zijn beoordeeld door de aanbestedingscommissie.

 

Eindbeoordeling 12 april: Het accountantskantoor Deloitte& Touche had voor de totaalbeoordeling van de offertes en presentaties de beste scores, en daarmee ook de beste kwaliteit-/prijsverhouding.

 

Verificatie 15 april: Er heeft inmiddels ook een verificatievergadering met de voorlopige winnaar plaatsgevonden, er zijn geen openstaande punten, het door beide partijen te sluiten contract wordt voorbereid. 

 

Het totaal benodigd budget voor de accountantscontrole ligt met € 78.000 ca  € 47.000 onder het huidige controlebudget (€ 125.000).  Gelet het feit, dat het rechtmatigheidsbeheer aangescherpt moet worden, geven wij u in overweging om een deel hiervan beschikbaar te houden als onderzoeksbudget voor de gemeenteraad.

 

Contract

Nadat het bestuurlijke besluitvormingsproces is doorlopen, worden alle accountants schriftelijk op de hoogte gebracht van al dan niet gunning. Daarbij wordt gemeld dat er in eerste instantie sprake is van voorgenomen gunning. De voorgenomen gunning wordt na een redelijke termijn, tenminste 2 weken, omgezet in een definitieve gunning. Gunning heeft pas plaatsgevonden na ondertekening van het contract.

 

In formele zin is er zolang er niet op alle punten volledige overeenstemming is bereikt en er nog geen schriftelijke en door beide partijen ondertekend contract tot stand is gekomen nog geen sprake van enige gebondenheid van opdrachtgever. Wij verwachten overigens gelet op de met de accountant gevoerde besprekingen, dat zich op dit vlak geen problemen zullen voordoen.

 

De overeenkomst wordt aangegaan voor een periode van 4 boekjaren. Het betreft de controle van de boekjaren 2005 tot en met 2008 (inclusief de jaarafsluiting van het desbetreffende boekjaar en het betreffende accountantsrapport en de accountantsverklaring) en kan maximaal 1 maal verlengd worden met één jaar.

 

Indien de raad geen gebruik zou willen maken van de mogelijkheid tot verlenging, zal medio 2008 een nieuwe aanbesteding in gang worden gezet voor de controle over 2009 e.v.

 

Controleopdracht 2005

In de raad van 28 april heeft u de controleopdracht 2004 vastgesteld. In deze controleopdracht is een inventarisatie van de interne regelgeving (m.n. de verordeningen) opgenomen, die van belang is in het kader van de rechtmatigheidscontrole. De controleopdracht 2005 is overeenkomstig vastgesteld. Wij stellen u voor om dit als basis te hanteren voor de door de accountant uit te voeren rechtmatigheidscontrole. In het periodieke overleg van de commissie Middelen en Bestuur met de accountant kan nader besproken worden in hoeverre dienaangaande nadere accenten te plaatsen zijn.


 

Décharge van de aanbestedingscommissie

De aanbestedingscommissie was samengesteld uit vier vertegenwoordigers uit het midden van de gemeenteraad en diverse adviseurs (griffier, rekenkamerlid, wethouder financiën, gemeentecontroller, hoofd financiën en ad hoc het hoofd Inkoop&aanbesteding).

 

De aanbestedingscommissie  heeft in de periode september 2004/oktober 2004 het traject voor de Europese aanbesteding nader uitgewerkt, en heeft daarbij (in de vorm van het Aanbestedingsdocument Accountantsfunctie) een programma van eisen opgesteld voor de nieuw in te vullen accountantsfunctie.  Dit programma van eisen is oktober 2004 door de gemeenteraad vastgesteld.

 

Vervolgens hebben wij tot april 2005 met genoegen het aanbestedingstraject uitgevoerd. Het was een leerzaam proces ook door de onzekerheid die er nog is over de toepassing van de rechtmatigheidscontrole en wat dit voor de Delftse organisatie en de accountant zal gaan betekenen. Dat zal nog een proces van ontwikkeling en gewenning zijn, echter wij zijn er van overtuigd, dat wij met de nieuwe accountant een goede gesprekspartner voor de gemeenteraad hebben gevonden. Wij hebben daar in onze vraagstellingen van de presentaties ook nadrukkelijk op doorgevraagd.

 

In het verlengde van de opdracht voor de aanbesteding van de accountantsfunctie heeft de commissie zich op verzoek van de raad ook gericht op een aantal aanverwante zaken, zoals de controleopdracht voor 2004 en de instelling van een subcommissie voor de rekening.

 

Thans verzoeken wij u ons décharge te verlenen voor de door ons uitgevoerde opdracht van de gemeenteraad.

 

Eindvoorstel

Met inachtneming van het advies van de commissie Middelen en Bestuur stellen wij u voor te besluiten:

1.      Accountantskantoor Deloitte&Touche de opdracht te geven voor de controle  van de boekjaren 2005 tot en met 2008 (inclusief de jaarafsluiting van het desbetreffende boekjaar en het betreffende accountantsrapport en de accountantsverklaring).

2.      Het controleprotocol 2005 vast te stellen.

3.      De aanbestedingscommissie te déchargeren voor de uitgevoerde opdracht van de gemeenteraad.

 

Hoogachtend,

 

S.C.C.M. Bolten                                                           Y. van Delft      

voorzitter aanbestedingscommissie                                griffier

 

 

 

 

De raad der gemeente Delft;

 

gelet op artikel 213 Gemeentewet en de Verordening voor de controle op het financieel beheer en op de inrichting van de financiële organisatie van de gemeente Delft;

 

gelezen het initiatiefvoorstel van de aanbestedingscommissie;

 

gelezen het advies van de commissie Middelen en Bestuur;

 

b e s l u i t :

 

1.         Accountantskantoor Deloitte&Touche de opdracht te geven voor de controle  van de boekjaren 2005 tot en met 2008 (inclusief de jaarafsluiting van het desbetreffende boekjaar en het betreffende accountantsrapport en de accountantsverklaring).

2.         Het controleprotocol 2005 vast te stellen.

3.         de aanbestedingscommissie te déchargeren voor de uitgevoerde opdracht van de gemeenteraad onder dankzegging voor de verleende diensten.

 

Aldus vastgesteld in de openbare raadsvergadering van 2 juni 2005.

 

 

  

                                                           ,burgemeester.

  

 

                                  

                        ,griffier.