
naar agenda 17 januari 2006

naar agenda
14 februari 2006
|
|
Voorzitter: |
Mevrouw Van der Hoek |
Commissiegriffier: |
Mevrouw Van Delft |
Portefeuillehouders: |
Burgemeester Verkerk en wethouder
Mooiweer |
Aanwezig: |
De dames Bolten, Lourens en Steffen
De heren Aközbek, Blinker, Buis, De Wit, Van Tongeren, Van den Doel,
De Koning, Meuleman, Van Putten, Van Breukelen
|
Onafhankelijk raadslid Kroon en de SP
waren in deze commissievergadering niet vertegenwoordigd. Zij hebben
geen mededeling vooraf gedaan aangaande hun opvatting over één of
meer agendapunten.
|
0. Presentatie van dr. ir. G.P.J.
Dijkema en dr. Ir. L. de Vries, Universitair Hoofddocent Energie & industrie, TU Delft over de
mogelijke verkoop van aandelen Eneco.
|
|
1. |
Opening en mededelingen
De voorzitter opent de vergadering om 20.10 uur en geeft de
burgemeester de gelegenheid het woord tot de commissie te richten.
De burgemeester doet de
mededeling dat hij ongelukkig is met de krantenberichten waarin wordt
gemeld dat hij in de pauze van de commissie extern over Delft
Kennisstad op 11 januari jl. zich negatief heeft uitgelaten over
betogen en opvattingen van burgers en daarbij is de kwalificatie ‘dom
‘ gevallen. De burgemeester legt uit dat hij geen rol had tijdens de
bijeenkomst. Hij was aanwezig als toehoorder. De burgemeester heeft
zich tijdens de discussie opgewonden over het feit dat er burgers zijn
die niet de toegevoegde waarde van Delft Kennisstad zien. Hij heeft
bewust daarop tijdens het openbare debat niet gereageerd. In de pauze
op de gang heeft de burgemeester zijn ongenoegen geuit tegen een
medewerkster van de gemeente. Naar achteraf bleek, ook in het bijzijn
van een journalist. Hij betreurt dat en biedt zijn excuses aan aan
leden van de raad en de burgers van Delft. Het is jammer dat een goede
bijeenkomst met goede conclusies door dit incident naar de achtergrond
worden gedrongen.
De fracties van Stadsbelangen, VVD,
CDA, ChristenUnie/SGP, STIP, D66, PvdA en GroenLinks
stellen de excuses van de burgemeester op prijs en aanvaarden deze. De
fractie van Leefbaar Delft raadt de burgemeester aan zich op
zijn positie te beraden. |
|
|
2. |
Inventarisatie sprekers
Er zijn geen insprekers.
|
|
|
3 |
Vaststellen besluitenlijst Middelen en
Bestuur 12 december 2005
De besluitenlijst wordt ongewijzigd vastgesteld.
|
|
|
4. |
Vaststellen lijst niet te bespreken
stukken
De commissie gaat akkoord met de lijst niet te bespreken
stukken.
|
|
|
5. |
Rondvraag
De heer Meuleman (Stadsbelangen) vraagt om nogmaals door te
geven aan de portefeuillehouder dat de betaalautomaat in de
parkeergarage aan de Phoenixstraat nog steeds niet gerepareerd is.
De heer De Wit (Leefbaar Delft)
vraagt wethouder Mooiweer af te zien van de reis naar China, omdat
deze geen meerwaarde heeft. De heer De Wit attendeert verder op het
feit dat de heren Bot, Van Doeveren en Van Der Doel wegens hun lange
zittingsduur in de raad in aanmerking komen voor een onderscheiding.
Hij vraagt met klem dit eerbetoon in orde te maken. |
6. |
Notitie Eneco (692052)
De heer De Wit (Leefbaar Delft) geeft aan dat er nog veel
onzekerheid is, o.a. omdat de Tweede Kamer nog over het wetvoorstel
moet beslissen. Hij stemt niet in met de notitie en wil na de
verkiezingen over dit onderwerp verder praten. De heer Buis
(PvdA) geeft aan een pas op de plaats te willen maken en op dit moment
niet te willen verkopen.
Mevrouw Lourens (D66) vindt dat er op dit moment geen concrete
deal voorligt en vindt dat de wethouder door mag gaan met de
voorbereidingen voor eventuele verkoop op een later moment. De heer Van
Putten (STIP) is voor verdere voorbereiding van de verkoop van
aandelen. De heer Van den Doel (ChristenUnie/SGP) wil het
besluit van de Tweede Kamer (13 februari 2006) afwachten en pas daarna
een afweging maken. De heer Meuleman (Stadsbelangen) sluit zich
aan bij de inbreng van de heer Van den Doel. Mevrouw Steffen
(VVD), maakt onderscheid tussen persoonlijk (nutsfunctie bij overheid)
en fractie standpunt, is van mening dat de wethouder de verkoop van de
aandelen kan voorberereiden. De heer Van Tongeren (CDA) wil op
dit moment geen besluit nemen en l graag besluitvorming in de Tweede
Kamer en de gemeenteraadsverkiezingen afwachten. Mevrouw Bolten
(GroenLinks) vindt dat de aandelen voorlopig in handen van de gemeente
moeten blijven (nutsfunctie). Zij vraagt naar een eventueel conflict
tussen het bestuur en de aandeelhouders, waarover in het Financieel
Dagblad wordt bericht.
Wethouder Mooiweer geeft aan
geen diepe politieke wens hebben om de aandelen te verkopen. Echter,
hij zag aankomen dat gesplitste verkoop wellicht aan de orde is en
wilde vooraf de gevoelens van de commissie peilen en de commissie
daarover informeren. Veel is afhankelijk van externe ontwikkelingen.
Indien de aandelen in handen van de gemeente blijven, wenst de
portefeuillehouder het aandeelhouderschap actief in te vullen. Tijdens
de aandeelhoudersvergadering op 19 januari zal door de ambtelijke
vertegenwoordiging worden ingezet op het doorgaan met de
marktverkenning voor de verkoop van aandelen.
Toezeggingen van de wethouder:
- de raad heeft altijd het laatste
woord over verkoop
- er worden geen onomkeerbare
beslissingen genomen
- zoekt uit hoe het probleem van de
spooknota’s van Eneco opgelost kan worden
- informeert over fondsvorming
voorkomen afsluitingen.
Alle fracties,
behalve Leefbaar Delft, stemmen in met deze gang van zaken. |
|
|
7 |
Delfts Internationaal Beleid in
Perspectief (818310)
De heer Van Putten (STIP) vraagt hoe de samenwerking met
kennispartners vorm gegeven kan worden en wil weten hoe de
portefeuillehouder rapporteert aan de commissie. Hij zou graag de
communicatie over internationaal beleid via de website van de gemeente
verbeterd zien. De heer Van den Doel (ChristenUnie/SGP) kan
zich vinden in de aanbevelingen. De heer Meuleman
(Stadsbelangen) vindt het goed dat de notitie flinke ambities kent en
vraagt ook naar de wijze van rapporteren over het vervolg.
Mevrouw Steffen meldt dat de
VVD-fractie enthousiast is over de nota. Het is belangrijk om kennis
uit te wisselen. Zij vraagt wanneer de nota uitvoering stedenbanden te
verwachten is en hoe de verbinding met Delft Kennisstad wordt gelegd?
De heer Aközbek (CDA) wil dat
toerisme, economie en kennis met elkaar verbonden worden om zo
internationaal beleid te intensiveren, maar wenst geen uitbreiding van
het aantal steden. Als er een stedenband wegvalt, kan er uitsluitend
een economische stedenband voor in de plaats komen. Te denken valt aan
een Chinese stad. Hij doet de suggestie om eenmaal per jaar in de
Stadskrant te rapporteren. Voorts zou Delft Kennisstad bij
internationaal beleid ondergebracht moeten worden.
Mevrouw Bolten (GroenLinks) mist
diverse activiteiten in de nota (verleggen rivier in Nicaragua,
huisvesting etc. ) Zij vraagt om in het internationaal beleid Delft
Kennisstad -aspecten te benadrukken. Zij wijst op de bijzondere
positie die Adapazari inneemt volgens het Collegeprogramma, maar die
niet is terug te vinden in de nota.
De heer De Wit (Leefbaar Delft)
wil alleen de stedenband met Esteli behouden omdat het een zeer arm
land is en ziet geen meerwaarde in de andere stedenbanden.
De heer Blinker (PvdA)
ondersteunt het voorstel van intensivering en behoud. Ook de
economische ambities ondersteunt de PvdA, omdat hier wederzijds
voordeel is te behalen. Mevrouw Lourens (D66) ondersteunt de
nota, maar vraagt zich af hoe de 3 genoemde sporen met elkaar in
balans blijven. |
|
|
|
Burgemeester Verkerk is blij dat
de nota gunstig wordt ontvangen. De communicatie vanuit de gemeente
moet beter. Het is een goede suggestie om 1x per jaar in de Stadskrant
te rapporteren over dit onderwerp. De burgemeester wil een
expertisegroep oprichten, om de kennispartners bij elkaar te brengen.
Een soortgelijke expertisegroep zou voor economische stedenbanden
opgezet moeten worden, waarin bedrijven, de TU en TNO deelnemen. Er
wordt gestreefd naar aansluiting bij internationale netwerken en
samenwerking met waterinstituten. Bestaande stedenbanden mogen niet
ten koste gaan van het nieuwe beleid. De burgemeester zet in op
het structureel maken van de coördinator internationaal beleid. De
notitie werkwijze solidariteit stedenbanden komt voor de zomer. De
stedenbanden moeten iedere jaar worden geevalueerd en evt.
geintensiveerd. Indien er een stedenband wegvalt, zal er in de
raadscommissie worden besproken of er nieuwe worden aangegaan. De
samenwerking met Adapazari wordt ook geëvalueerd. De nota zal in lijn
worden gebracht met het Collegrprogramma.
De leden van de commissie wensen geen
verdere behandeling van de nota in de raad. |
|
|
8 |
Evaluatie gedragscode gemeenteraad
(856965)
Mevrouw Bolten (GroenLinks) heeft kennis genomen van de
evaluatie. De heer De Wit (Leefbaar Delft) is blij dat zijn
adviezen zijn overgenomen en is zeer tevreden. Het is beter dat de
nieuwe raad hierover beslist.
De heer Blinker (PvdA) onderschrijft de conclusies en de
aanbevelingen. Hij concludeert dat de gedragscode is gebruikt als een
wetboek van strafrecht. De nieuwe raad zou de gedragscode meer op
preventieve wijze in moeten zetten.
Mevrouw Lourens (D66) vindt de evaluatie een goed leesbaar stuk
dat aan de volgende raad doorgegeven moet worden. De heer Van
Breukelen (STIP) en de heer Van den Doel (ChristenUnie/SGP)
sluiten zich daarbij aan.
De heer Meuleman (Stadsbelangen) vindt de gedragscode sowieso
een papieren tijger die wettelijk is opgelegd. Hij meent dat
juridische wegen meer uitweg bieden.
Mevrouw Steffen (VVD) vindt de gedragscode niet werkbaar en is
niet enthousiast over de aanbevelingen. De heer Van Tongeren (CDA)
geeft het onderwerp graag in handen van de nieuwe raad.
|
|
|
8. |
1e Wijziging Verordening
Onroerendezaakbelastingen 2006
De heer De Wit (Leefbaar Delft) vraagt waarom de
portefeuillehouder de raad niet de juiste informatie heeft gegeven. De
heer Van den Doel (ChristenUnie/SGP) vraagt waarom de
reparatieverordening niet het wettelijk maximum van 2% respecteert en
constateert dat niet gewerkt volgens de Tarievennota zoals vastgesteld
in de raad.
De heer De koning (Stadsbelangen) sluit zich bij de vragen van
de heer Van den Doel aan. Mevrouw Steffen (VVD) vraagt of de
lasten voor de burgers nu zwaarder worden?
De heer Van Tongeren (CDA) vraagt waarom de OZB 3,25% stijgt,
i.p.v. de wettelijk toegestane prijsstijging van 2%? Hij mist een
uitleg daarvan in de stukken. Hij vraagt waarom dit geen beslispunt in
de raad is geweest. Het college heeft toestemming voor de hogere
tariefsstijging aan de provincie gevraagd. De brief van de provincie
is aan de raad gericht, maar werd pas bij navraag meegestuurd.
Wethouder Mooiweer meldt dat de
burgers niet worden geconfronteerd met een lastenstijging. Het
Ministerie heeft referentiewaarden gegeven, maar geen harde
richtlijnen. Er is immers ontheffing door de provincie mogelijk. De
portefeuillehouder erkent dat hij beter had kunnen communiceren, maar
het is in het debat over de tarieven in november niet aan de orde
geweest.
De heer Van Tongeren (CDA) merkt
op dat wethouder Mooiweer de raad wel had moeten informeren, omdat de
brieven om toestemming te vragen al klaar lagen. Wethouder Mooiweer
heeft in zijn ogen in het debat de reparatieverordening gelijk gesteld
aan ontheffing door de provincie. Echter, hij trekt het boetekleed aan
en constateert dat het melden aan
de raad er bij ingeschoten is. |
|
Het woord ‘vooralsnog’ had niet in
het stuk moeten staan. Indien de raad besluit het stijgingspercentage
op 2%, in plaats van 3,25% te houden, ontstaat er een gat van
160.000-200.000 euro in de begroting.
Toezeggingen van de wethouder:
- reconstrueert de besluitvorming
- zoekt uit wat de exacte hoogte van
de kosten is indien 2% wordt gehanteerd
- stuurt komende vrijdag een notitie
naar de commissieleden.
|
9. |
Sluiting
De vergadering wordt om 22.50 uur gesloten.
|
|