
naar agenda

naar agenda
commissie algemeen 23 maart 2006
|
|
Voorzitter: |
De heer Meuleman |
Commissiegriffier: |
Mevrouw Van Delft |
Portefeuillehouders: |
Burgemeester Verkerk |
Aanwezig: |
De dames Lourens en Steffen
De heren Blinker, De Wit, Van Tongeren, Van den Doel, De Koning, Tas,
Van Putten en Van Breukelen
|
Afwezig: |
De dames Van der Hoek en Bolten (met
kennisgeving) |
|
|
Onafhankelijk raadslid Kroon en de SP
waren in deze commissievergadering niet vertegenwoordigd. Zij hebben
geen mededeling vooraf gedaan aangaande hun opvatting over één of
meer agendapunten.
|
|
|
1. |
Opening en mededelingen
De voorzitter opent de vergadering om 20.00 uur.
|
|
|
2. |
Inventarisatie sprekers
Er zijn geen insprekers.
|
|
|
3 |
Vaststellen besluitenlijst Middelen en
Bestuur 17 januari 2005
Het verslag wordt vastgesteld, behoudens agendapunt 8 1e
Wijziging Verordening Onroerendezaakbelastingen 2006. Wethouder
Mooiweer doet een voorstel voor wijzigingen in de besluitenlijst met
betrekking tot dit punt. De commissie vraagt de griffier de band na te
luisteren, van de tekst die wethouder Mooiweer heeft uitgesproken
inzake de OZB kwestie een woordelijk verslag te maken en dit toe te
sturen aan de commissie. Mevrouw Steffen (VVD)
vraagt of de conceptbesluitenlijst normaliter vooraf wordt voorgelegd
aan de portefeuillehouders. De griffier antwoordt dat dit het geval
is, maar indien een portefeuillehouder fundamentele zaken in de
besluitenlijst wenst te wijzigen, het aan de commissie is deze
wijzigingen goed te keuren.
|
|
|
4. |
Vaststellen lijst niet te bespreken
stukken
De commissie gaat akkoord met de lijst niet te bespreken stukken.
|
|
|
5. |
Rondvraag
De heer De Wit (Leefbaar Delft) vraagt naar de veranderde procedure
bij het aanbieden van geheime stukken. Hij vraagt bovendien wanneer
dit in het presidium is besloten en in welk artikel van het Reglement
van Orde dit is vastgelegd. Hij vraagt ontvangt graag een
geactualiseerd financieel overzicht van Het Nieuwe Kantoor. De
voorzitter legt uit dat er in het fractievoorzitteroverleg van 29
september 2005 door de burgemeester is gesproken over het beleid met
betrekking tot geheime stukken. Dit naar aanleiding van het lekken van
geheime stukken over de Spoorzone. De burgemeester kondigde aan niet
in alle gevallen meer over te gaan tot verzending aan van geheime
stukken aan raadsleden. Het college kan zelf bepalen op welke wijze
men de raad op de hoogte brengt van de inhoud van geheime stukken.
Het college kiest er veiligheidshalve
vaker voor om de stukken alleen geheim ter inzage te leggen. Dit is
niet vastgelegd in het Reglement van Orde van de raad omdat het aan
het college is. In de Gemeente- wet staan ook geen artikelen opgenomen
over de wijze waarop geheime stukken moeten worden aangeboden. De
burgemeester meldt dat er geen geactualiseerd financieel overzicht van
Het Nieuwe Kantoor beschikbaar is. De heer De Wit (Leefbaar Delft)
verzoekt de burgemeester om een oproep te doen aan landelijke politici
om zich niet in te zetten bij de komende gemeenteraadsverkiezingen. De
burgemeester antwoordt dat hij zich niet in de verkiezingsstrijd mengt
en dat iedereen in Delft welkom is. De
heer De Wit (Leefbaar Delft) heeft op een website gelezen dat de heer
Clason van de PvdA is meegereden met de politie. Tijdens de rit werd
een grote drugsbaas gesignaleerd, maar de politie trad niet op. Waarom
niet? De burgemeester antwoordt dat hij dergelijke afwegingen aan de
politie zelf overlaat. De heer Van
Tongeren (CDA) vraagt of er bestuurders of ambtenaren in de gemeente
Delft zijn die meer verdienen dan een gemiddeld ministerssalaris. De
burgemeester antwoordt dat dit niet het geval is.
|
|
|
6. |
Huisvesting raadsgerelateerde functies
(832769)
De voorzitter legt uit dat een raadsvoorstel naar aanleiding van de
behandeling in de commissie zal worden gemaakt. Indien de raad in
februari geen beslissing neemt, wordt er geen raadzaal opgenomen in
het programma van eisen voor het nieuwe stadskantoor. Mevrouw
Steffen (VVD) meldt dat haar fractie twee voor- en drie tegenstanders
kent. Aan de ene kant is het stadhuis een onding, dat niet is gebouwd
om fracties en raad te huisvesten. Een deel hecht aan het oude
stadhuis als vergaderlocatie. Wellicht komen er op termijn minder
raadsleden/ partijen. Indien de vergaderfunctie naar het nieuwe
stadskantoor verhuist, blijft er op de Markt slechts een zalencentrum
over? Mevrouw Steffen stelt voor een grote zaal in het programma van
eisen op te nemen. Indien deze niet nodig blijkt, moet het mogelijk
zijn de ruimte weer in kleine kamertjes te verdelen. Zij spreekt de
voorkeur uit voor scenario 1. De
heer Van Tongeren (CDA) wil niet verhuizen. Er zijn een beperkt aantal
voordelen aan het verhuizen, zoals meer ruimte, betere beveiliging en
de griffie dichterbij de raad situeren. Het nadeel is dat het stads-
bestuur verdwijnt van de plek waarvan het al 760 zit. Op de Markt
blijft een dood monument, in plaats van een levend monument over. De
heer Van Tongeren spreekt uit tegen scenario 3 te zijn, maar kiest nog
niet tussen scenario 1 en 2. De
heer De Wit (Leefbaar Delft) wil graag het stadhuis op de Markt
behouden. Delft moet uitstralen dat het een historische stad is. Hij
doet als suggestie om bij beladen onderwerpen met veel insprekers deze
op locatie in de wijken aan te horen. Voorts vraagt De Wit nogmaals of
het programma van eisen van het Nieuwe Kantoor in een raadscommissie
besproken kan worden. Het is hem onduidelijk wat er nu precies wordt
aanbesteed. Leefbaar Delft kiest voor scenario 1. De
heer Blinker (PvdA) ziet de voordelen van verhuizen wel, maar kiest
toch voor scenario 1, omdat dit het goedkoopste is. Hij vraagt waarom
het programma van eisen niet in de commissie duurzaamheid wordt
besproken. De heer Tas (GroenLinks)
meldt dat een meerderheid van zijn fractie voor in het stadhuis
blijven is. Eén fractielid wil wel verhuizen. De fractie is
voorstander van het verhuizen van de fractiekamers naar het nieuwe
stadkantoor. Tas spreekt zich uit voor scenario 2, waarbij het
stadhuis geschikter wordt gemaakt voor de toekomst. Mevrouw Lourens
(D66) vindt dat het bestuur op de Markt hoort. Echter, door het
dualisme is het ook goed om aandacht te besteden aan de faciliteiten
voor insprekers, toehoorders en bijvoorbeeld de fractiekamers. Dat
maakt de afweging lastig. Mevrouw Lourens pleit voor een
kaderstellende opdracht aan de architecten waarbij er in het nieuwe
stadskantoor een grote ruimte wordt gepland die flexibel ingevuld kan
worden. De heer Van Putten (STIP)
meldt dat de fractie is nog niet uit is. Men hecht aan traditie, maar
heeft nog vele vragen over scenario 1 en 2. Wordt het nieuwe
stadskantoor niet te klein? Hoe kunnen vergaderruimten dubbel worden
gebruikt? Meer uitleg graag. De
heer Van den Doel (ChristenUnie/SGP) spreekt een voorkeur voor
scenario 1 uit. Echter, de huidige huisvesting van de fracties is
slecht. Misschien moeten de fractie- kamers wel naar het stadskantoor
verhuizen? Is het mogelijk deze keuze later te maken? De
heer De Koning (Stadsbelangen) kiest voor scenario 1. Hij vraagt zich
af of het mogelijk is om commissievergaderingen in het stadskantoor te
houden en de raad in het oude stadhuis te laten vergaderen.
Besluitvorming in de raad is immers het belangrijkste. De
fractiekamers zouden eventueel ook naar het nieuwe stadskantoor kunnen
verhuizen. Burgemeester Verkerk
proeft een groot gevoel voor historie bij de fracties. Hij ziet grote
voordelen van het huisvesten van het hele politieke bedrijf onder een
dak. Het stadhuis op de Markt kan worden gebruikt om te trouwen en
voor representatieve bijeenkomsten van raad, college en derden. De
consequenties van in het stadhuis blijven vergaderen zijn dat er
veiligheidsmaatregelen genomen moeten worden. Daarbij bestaat het
risico dat er afbreuk aan de monumentaliteit van het pand wordt gedaan
door veiligheids- maatregelen, zoals het opbergen van jassen en tassen
en een gereguleerde toegang tot de raadzaal. Hier zijn tevens
aanzienlijke kosten mee gemoeid. Verder moet de positionering van
sommige fractiekamers worden heroverwogen. Het is qua volume en
bereikbaarheid mogelijk de mogelijkheid om later een grote
vergaderzaal te realiseren op te nemen in het programma van eisen.
Verder is het mogelijk alleen de commissievergaderingen en/of de
fractiekamers naar het nieuwe stadskantoor te verhuizen. De
voorzitter concludeert na de 1e termijn dat de commissie in
meerderheid voor scenario 1 kiest, waarbij een optie tot het eventueel
realiseren van een grote zaal in het programma van Eisen voor Het Nieuwe Kantoor
zal worden opgenomen. Voorts concludeert de voorzitter dat op dit
moment de keuze tussen scenario 1 of 2 minder van belang is omdat het
er nu om gaat te beslissen of de vergaderfunctie in het stadhuis op de
Markt blijft of dat men wil verhuizen naar het nieuwe stadskantoor.
De fractie STIP ziet graag meer uit-
werking van het voorstel voor de raad en neemt het mee terug naar de
fractie. De fractie van Stadsbelangen ziet geen meerwaarde in het
opnemen van een optie voor een grote zaal in het nieuwe stadskantoor,
omdat de discussie over een paar jaar niet anders zal zijn. De VVD
vindt een belangrijk uitgangspunt dat alle ambtenaren in het nieuwe
stadskantoor passen. De voorzitter
concludeert dat geen enkele fractie zich heeft uitgesproken voor
scenario 3. De fracties van Leefbaar Delft, PvdA, Stadsbelangen, VVD,
D66 en ChristenUnie/SGP hebben zich uitgesproken voor scenario 1.
GroenLinks heeft zich uitgesproken voor scenario 2. Het CDA kiest niet
voor scenario 3, maar maakt nog geen keuze tussen scenario 1 en 2. De
fractie van STIP neemt het voorstel mee terug. De
meerderheid van de commissie adviseert om in de bouwtechnische
voorwaarden de mogelijkheid op te nemen van een grote ruimte om op een
later moment nog te kunnen besluiten om alsnog een raadzaal op te
nemen.
|
|
|
7. |
Wijziging RvO gemeenteraad
De heer De Wit (Leefbaar Delft) is voorstander van het goed regelen
van de taakverdeling tussen fractievoorzittersoverleg en presidium en
wacht verder af.De heer Blinker (PvdA) is geen voorstander van het
opnemen van beperkingen bij een motie over een niet geagendeerd
onderwerp, noch wenst hij in het RvO regels op te nemen over de wijze
van behandelen van onderwerpen waar maatschappelijke onrust over is
ontstaan. De raad bepaalt immers de eigen agenda. Hij pleit voor het
afbakenen van de taak van het fractievoorzittersoverleg. De heer Tas (GroenLinks)
is voor het opnemen van beperkingen met betrekking tot een motie over
een niet geagendeerd onderwerp. Hij vraagt zich wel af wie
uiteindelijk de toelaatbaarheid van een dergelijke motie bepaalt. De
raad bepaalt eigen agenda, dus is hij geen voorstander van het
aanpassen van het RvO om vast te leggen dat bepaalde onderwerpen in 2e
termijn in de raad behandeld moeten worden. De taakverdeling tussen
presidium en fractievoorzittersoverleg moet helder opgenomen worden.
Voorts merkt hij op dat zijn fractie er bijzonder aan hecht om de
eindtijd van de vergadering niet later dan 24.00 uur te laten zijn
(art 6, lid 2). Mevrouw Lourens (D66) vraagt om het criterium ‘recent
afgerond debat’ verder toe te lichten. De
heer Van Putten (STIP) vraagt om de definitie van ‘recent’ op te
nemen, indien er beperkingen komen aan de toelaatbaarheid van een
motie over een niet geagendeerd onderwerp. Hij vindt het bovendien
geen goed idee om een dergelijke motie slechts in een termijn te
behandelen. Wat de behandelwijze van maatschappelijke kwesties betreft
roep de STIP-fractie op om geen afbreuk te doen aan de
beslissingsbevoegdheid van de commissies. De
heer Van den Doel (ChristenUnie/SGP) merkt op dat maatschappelijke
onrust is te meten aan het aantal mensen op de publieke tribune zit
bij de behandeling van een agendapunt. Wanneer een onderwerp een
collegebevoegdheid is, maar wel maatschappelijke onrust veroorzaakt,
dan is het belangrijk dit punt te behandelen in de raad. De heer Van
den Doel wil dit op nemen in het RvO om er niet iedere keer over te
hoeven discussiëren in de commissie. Hij geeft aan het advies van de
afdeling Juridische Zaken te missen. De heer De Koning (Stadsbelangen)
is voorstander van het opnemen van de mogelijkheid onderwerpen die
maatschappelijke onrust veroorzaken in de raad te behandelen. De
indiener van een motie over een niet geagendeerd onderwerp moet wel in
de gelegenheid worden gesteld een toelichting te geven, maar wellicht
moet daarbij spreektijd gehanteerd worden.
Mevrouw Steffen (VVD) vraagt om het woord ‘recent’ nader toe te
lichten bij de beperkingen aan een motie over een niet geagendeerd
onderwerp. Wie bepaalt de toelaatbaarheid van een motie? De
heer Van Tongeren (CDA) is geen voorstander van het opnemen van
restricties in artikel 33, lid 2a, maar wenst wel op te nemen dat
onderwerpen waarbij maatschappelijke onrust ontstaat in 2e
termijn in de raad worden behandeld. Burgemeester
Verkerk licht toe dat hij zeer ongelukkig is met het huidige artikel
over de motie over een niet geagendeerd onderwerp, omdat de kans
bestaat dat de raad onvoorbereid uitspraken gaat doen over
belangwekkende onderwerpen. Niet alle belanghebbenden krijgen op deze
manier de gelegenheid hun zegje over het onderwerp te doen. Deze wijze
van behandelen kan leiden tot onzorgvuldige besluitvorming, omdat er
soms sprake is van geen volledige feitenkennis. De
burgemeester raadt aan niet vast te leggen dat zaken die
maatschappelijke onrust veroorzaken in 2e termijn in de
raad worden behandeld. Hij pleit voor terughoudendheid van de raad om
zaken die aan het college zijn ook te willen behandelen. De raad moet
niet mee willen besturen, maar toezicht houden en kaders stellen. Hij
roept op om alle beschikbare instrumenten, zoals het recht van
interpellatie en schriftelijke vragen op gepaste wijze in te zetten.
De voorzitter meldt dat de opmerkingen van
de fracties worden doorgegeven aan de volgende raad.
|
|
|
8. |
Initiatiefvoorstel VVD-fractie
uitbreiding trouwlocaties met Watertoren en Meisjeshuis
Mevrouw Steffen (VVD) licht toe dat het initiatiefvoorstel een verzoek
aan het college is om te onderzoeken of twee specifieke locaties
toegevoegd kunnen worden als mogelijke trouwlocatie. De
heer De Koning (Stadsbelangen) had van de VVD-fractie een meer
uitgewerkt voorstel verwacht. Hij wijst op de toezegging van raadslid
Vuijk destijds om extra aandacht aan de financiële aspecten te
besteden. Hij vindt geen oproep meer terug in het voorstel om de
mogelijkheden van op zondag trouwen bekend maken. Bovendien ontbreken
criteria waaraan een locatie moet voldoen en de gevolgen voor de
leges, de bodes en de brandveilig- heid. De
heer Van den Doel (ChristenUnie/SGP) is in principe voor
keuzevrijheid. Hij ziet dat het voorstel wat betreft gevolgen voor
personeel en logistiek nog moet worden uitgewerkt en ziet graag nog
meer mogelijkheden voor uitbreiding. De
heer Van Breukelen (STIP) spreekt zijn waardering uit voor het
initiatiefvoorstel. Het is een goed begin. Zijn fractie is voor de
grootst mogelijke keuzevrijheid. Van Breukelen vraagt om een
tussentijdse evaluatie. Mevrouw
Lourens (D66) gaat akkoord met het voorstel. De
heer Tas (GroenLinks) is voor meer keuzevrijheid en stemt in met het
voorstel. Hij vraagt om de vragen van de heer De Koning mee te nemen
bij de uiteindelijke besluitvorming. De
heer Blinker (PvdA) stemt in met het voorstel, want hij is voorstander
van meer keuzevrijheid. Hij had liever gezien dat eerst de criteria
worden vastgesteld, en dat pas daarna een keuze voor een
uitbreidingslocatie wordt gemaakt. Hij vraagt om de financiële
consequenties van het voorstel in beeld te brengen. De heer De Wit
(Leefbaar Delft) refereert aan de truc om heel Delft tot toeristisch
gebied te verklaren om zo zondagsopenstelling van winkels in de wijken
mogelijk te maken. In zijn ogen kan heel Delft dus tot trouwgebied
worden verklaard. Hij had liever eerst een kaderstellend stuk gezien,
waarna alle geïnteresseerde locaties kunnen intekenen. De heer Van
Tongeren (CDA) spreekt zijn teleurstelling over het voorstel uit. Hij
had een veel beter onderbouwd voorstel verwacht. Mevrouw
Steffen (VVD) legt uit dat haar fractie contact heeft gezocht met
diverse locaties, maar de Watertoren en het Meisjes- huis hebben als
enige positief gereageerd. Zij stelt voor om het onderzoek naar de
uitbreiding met deze 2 locaties te gebruiken om alle vragen van de
heer De Koning uit te zoeken. De vraag aan het college is of het
haalbaar is om het aantal trouwlocaties met deze twee nieuwe locaties
uit te breiden. Pas na het onderzoek hoeft de raad definitief te
beslissen. Vervolgens is het mogelijk uit te breiden met andere
locaties. De VVD had graag volledige keuzevrijheid bij de bruidsparen
bij de keuze van een trouwlocatie gezien, maar beseft dat daar
momenteel geen meerderheid voor in de raad is. De
fractie Leefbaar Delft stemt niet in met het voorstel. De fracties van
GroenLinks, PvdA, D66, STIP, Christen Unie/SGP en CDA stemmen in met het
voorstel. De fractie Stadsbelangen neemt het voorstel mee terug naar
de fractie.
|
|
|
9. |
Sluiting
De vergadering wordt om 22.40 uur gesloten.
|
|
|
|