In deze bijlage worden alle verzoeken tot
budgetoverhevelingen per programma toegelicht en is het aangevraagde budget
opgenomen. Per verzoek wordt het besluit toegelicht.
1. ISR
inhuur dienstverlening € 30.000,00
In 2004 heeft het vakteam Instituut Sociale
Raadslieden incidenteel budget toegewezen gekregen om de extra benodigde
capaciteit te kunnen opvangen. In 2005 is dit budget overgeheveld met als
oogmerk dat deze capaciteit in 2005 ingehuurd zou kunnen worden. Deze extra
capaciteit is in 2005 ook daadwerkelijk ingezet, echter is hiervoor
alternatieve dekking gevonden door middel van ontvangen ID-subsidie en zijn de
kosten beperkt gebleven door middel van een deal met een medewerker van de
gemeente Den Haag. Hierdoor resteert het incidentele budget in 2005, maar is
tevens aangegeven bij de productenraming 2006-2009 en de 2e
beheersrapportage dat continuering van de extra inzet gewenst is voor 2006.
Inmiddels is het contract met de betrokken medewerker dan ook verlengd.
Voorstel S&C: akkoord;
betreft incidenteel budget.
2. Maatschappelijke
opvang en verslavingsbeleid € 65.234,00
Op grond van de regelgeving mag maximaal 30% van de
rijksbijdrage voor maatschappelijke opvang en verslavingsbeleid naar het volgend
jaar worden overgeheveld. Voorwaarde is dat het budget beschikbaar blijft voor
maatschappelijke opvang en verslavingsbeleid.
Voorstel S&C: akkoord;
betreft geoormerkt budget.
3. Vrouwenopvang € 15.296,00
Op grond van de regelgeving mag maximaal 30% van de
rijksbijdrage voor vrouwenopvang naar
het volgend jaar worden overgeheveld. Voorwaarde is dat het budget beschikbaar
blijft voor maatschappelijke vrouwenopvang.
Voorstel S&C: akkoord; betreft geoormerkt
budget.
4. Gezamenlijke
huisvesting panels € 5.500,00
In de zomer van 2005 is
de gezamenlijke huisvesting van organisaties uit het Panel Gehandicaptenbeleid
op de Nassaulaan 23 gerealiseerd. Nog niet alle met de verhuizing gemoeide
kosten zijn gemaakt. Op het gebied van de telecommunicatie en bewegwijzering
worden begin 2006 nog kosten verwacht van ongeveer € 2.000,-. Naast deze kosten is in dit project een bedrag ad € 3.500,-
opgenomen als tegemoetkoming in de kosten die de deelnemende organisatie maken
ten aanzien van telefoonabonnement, internetabonnement
en inboedelverzekering. Door de aanvang
van de huisvesting in de tweede helft van 2005, zijn deze kosten nog niet
(geheel) gemaakt en worden deze begin 2006 verwacht.
Voorstel S&C: niet akkoord. Incidenteel budget
ad € 20.000 is volledig benut; restant op projectnummer betreft structureel
budget.
5. Uitreiking
prijs toegankelijkheid € 13.000,00
In 2005 is ten aanzien
van het project toegankelijkheid het onderdeel “uitreiking Prijs
Toegankelijkheid” ter hand genomen, waarvoor een deel van het budget besteed
is. Andere onderdelen van het project
toegankelijkheid hebben vertraging opgelopen. Thans ligt er een projectdocument
om het project in 2006 te starten.
Voorstel S&C: akkoord; betreft incidenteel
budget.
6. Actielijnen
I-JGZ € 49.110,00
Binnen de begroting 2005
van de actielijnen I-JGZ van de regio
DWO (totale begroting € 59.150,-) zijn een aantal activiteiten nog niet
afgerond. De begroting actielijnen I-JGZ DWO wordt gezamenlijk gefinancierd
door de 4 gemeenten in de regio DWO (Delft, Westland, Midden-Delfland en
Pijnacker-Nootdorp). Het betreft geoormerkte middelen waarvoor Delft als
coördinerende gemeente optreed. De begroting van 2005 is vastgesteld op basis
van nota Integrale Jeugdgezondheidszorg 2005.
Vanaf 2006 zal een dergelijke
budgetoverheveling via een voorziening gaan verlopen. Deze voorziening was
echter nog niet gereed in 2005, vandaar dat er nu nog een verzoek tot
budgetoverheveling wordt gedaan.
Voorstel S&C: akkoord; betreft geoormerkt
budget.
7. JGZ € 87.895,00
Binnen de begroting van de JGZ resteert over
2005 een resultaat van € 87.985,-. Dit resultaat wordt voornamelijk
gerealiseerd omdat een aantal activiteiten niet in 2005 zijn uitgevoerd, maar
in 2006 uitgevoerd zullen gaan worden. Dit betreft de uitgestelde start van 2
JGZ-locaties, Voorhof en Vrijenban, en daarmee verbandhoudende activiteiten als
openingsactiviteiten, communicatie, opleiding en teambuilding enzovoort. De
dekking voor de JGZ-teams in Delft wordt vooral gefinancierd vanuit geoormerkt
en incidenteel budget.
Vanaf 2006 zal een
dergelijke budgetoverheveling via een voorziening gaan verlopen. Deze
voorziening was echter nog niet gereed in 2005, vandaar dat er nu nog een
verzoek tot budgetoverheveling wordt gedaan.
Voorstel S&C: akkoord; betreft geoormerkt
budget.
8. Brede
school voortgezet onderwijs € 80.000,00
De
kosten van het project brede school voortgezet onderwijs konden bij nader
inzien ook in 2005 ten laste worden gebracht van de rijksbijdrage voor het
preventiebeleid, aangezien deze regeling met een jaar werd verlengd (t/m 31
december 2005). Er zijn derhalve geen kosten geboekt op dit projectnummer.
In het jaar 2006 zullen de brede schoolprogramma’s
worden uitgebreid naar andere scholen voor voortgezet onderwijs. Gelijktijdig
zal een verdere verdieping plaatsvinden waarbij wordt aangehaakt bij nieuwe
ontwikkelingen in het V(MB)O. Er zullen extra kosten moeten worden gemaakt om
een goede start en invulling te geven aan dit vervolgtraject. Met de
overheveling € 80.000 kan hieraan een financiële impuls worden gegeven.
Voorstel S&C: akkoord; betreft incidenteel
budget.
9. Verbetering groenposten €
197.418,00
Naar
aanleiding van de herindeling van de wijkposten in het kader van het
wijkgericht werken is dit budget in 2005 niet gebruikt. In 2006 zal dit budget
benodigd zijn voor de kosten voor de aanpassingen van de wijkposten. Voor de besteding van deze middelen is de
nota “huisvesting wijkposten” opgesteld. Deze nota wordt in januari 2006 in
B&W behandeld. Het gevraagde budget van budgetoverheveling maakt daar een
onmisbaar onderdeel vanuit.
Dit budget is een voormalig krediet. In het kader
van de BBV is het omgezet van een krediet naar een budget in de exploitatie.
Een deel van dit budget (€ 153.768,-) is in 2005 middels budgetoverheveling
incidenteel toegevoegd aan de begroting.
Voorstel S&C: akkoord; betreft voormalig
krediet.
10. Projectleiding
ontwikkelingsprojecten € 26.290,00
Om initiatieven op het gebied van Wonen, Zorg en
Welzijn te ondersteunen en te stimuleren was in 2005 € 50.000,- toegekend voor
projectleiding op afzonderlijke ontwikkelingsprojecten. Het ging om de regie op
concrete samenwerking tussen Delftse corporaties, GGZ, IPSE, Kwadraad,
maatzorg, Stichting Ouderenwerk Delft, ouderenbonden, RPCP en woonbegeleiding.
Een aantal projecten is later gestart omdat er eerst een convenant afspraak met
de externe partners moest worden gemaakt. Als gevolg hiervan is er een
restbudget van € 26.290.
Voorstel S&C: akkoord; betreft incidenteel
budget.
11. Beheer
welzijnsaccommodaties € 58.000,00
De
afgelopen jaren werd het beheer van de welzijnsaccommodaties uitgevoerd door
ID/WIW medewerkers o.l.v. de BWD. Vanaf 2005 wordt geleidelijk overgegaan op
medewerkers van Combiwerk. Om deze overgang soepel te laten verlopen en de
doelstelling van professionalisering van het beheer te behalen, verzoeken wij
om overheveling van het restant bedrag, groot € 58.000 naar 2006.
Voorstel S&C: akkoord; betreft incidenteel
budget.
12. Vervangen/verplaatsen
parkeerautomaten €
152.000,00
Het bovengenoemd budget is incidenteel en heeft tot
en met 2004 altijd als krediet op de begroting gestaan. Ter hoogte van dit
bedrag zijn nieuwe parkeerautomaten aangeschaft ter vervanging van een aantal
verouderde automaten. Door een externe oorzaak is de levering van de automaten
verlaat maar zal zeker in het 1e kwartaal van 2006 geschieden.
De vervanging van parkeerautomaten is geen
ideaalcomplex waardoor de aanschaf per jaar kan verschillen.
Voorstel S&C: akkoord; betreft incidenteel
budget.
13. Bestemmingsplan
TU € 15.000,00
In de programmabegroting 2005 – 2008 is als
incidenteel nieuw beleid toegekend een bedrag van € 50.000,- voor het opstellen
van het bestemmingsplan TU midden. In 2005 is met deze werkzaamheden gestart
maar gegeven de doorlooptijd van het maken en goedkeuren van een
bestemmingsplan van +/- 2,5 jaar is dit nog niet afgerond. Naar verwachting zal
B&W in juni 2006 het voorontwerp vaststellen. Verzocht wordt het resterende
budget € 15.000,- van de € 50.000,- over te hevelen naar 2006. Doordat het
budget met goedkeuring van B&W & Raad ook gebruikt is als dekkingbron
voor andere activiteiten die direct gerelateerd zijn aan de ontwikkeling van
het TU gebied is er onvoldoende budget beschikbaar. Hier zal in de
programmabegroting 2007 een voorstel voor worden gedaan.
Voorstel S&C: akkoord; betreft incidenteel
budget.
14. Infozuilen € 22.705,00
Het budget is incidenteel geld dat in de
programmabegroting 2004 beschikbaar gesteld voor de bouw van infozuilen. Dit
project is in volle gang. In 2005 zijn twee zuilen gerealiseerd. De laatste
infozuil wordt in 2006 geplaatst.
Voorstel S&C: akkoord; betreft incidenteel
budget.
15. Hulp
aan door Tsunami getroffen gebieden € 97.000,00
De raad
heeft een bedrag van € 1,- per inwoner beschikbaar gesteld voor hulp aan het
door de Tsunami getroffen gebied. Op dit moment is nog niet bekend aan welke
organisatie het bedrag overgemaakt zal worden. Reden waarom budgetoverheveling
noodzakelijk is .
Voorstel S&C: akkoord; betreft incidenteel
budget.
16. Inhaalslag
gevelreclame € 18.000,00
De inhaalslag gevelreclame is een eenmalig project
waarbij alle gevelreclames beoordeeld zouden worden aan de hand van het
vastgestelde handhavingsprogramma en welstandcriteria. Alle ondernemers zouden
een brief krijgen en de handhaving van enkele excessen zou tot aan de
rechtszaken toe worden afgehandeld. Inmiddels is het project grotendeels
afgerond met uitzondering van de juridische afhandeling (opleggen en innen
dwangsommen en rechtszaken). Daarnaast is het project eind januari 2006 wat
betreft de inhuur van de projectmedewerker pas afgerond.
Voorstel S&C: akkoord; betreft incidenteel
budget.
17. Stelpost
invoeringskosten WMO €
216.500,00
Een eenmalig bedrag is toegekend in de septembercirculaire
van september 2005, bestemd voor de implementatie van de Wet Maatschappelijke
Ondersteuning (WMO). Over deze wet heeft nog geen besluitvoering plaatsgevonden
in de Tweede en Eerste Kamer. Hiervan is al eerder melding gemaakt in de nota
van S&C bij de septembercirculaire d.d. 11 oktober 2005.
Gezien het verwachte uitstel van de invoeringdatum van de
WMO naar 1 januari 2007 zijn er in 2005 geen kosten geboekt op dit
projectnummer. Voorgesteld wordt om het gehele bedrag over te hevelen naar
2006.
Voorstel S&C: akkoord; betreft incidenteel
budget.
Kostenplaatsen
18. Inhuur
inhaalslagen JZ € 80.000,00
Het budget op dit onderdeel bestaat uit incidentele
bedragen: (€ 90.000,- programmabegroting 2005, €
120.000,- vanuit beheersrapportage II 2005, € 51.000,- vanuit
budgetoverheveling 2004). Van dit budget is eind 2005 een bedrag van circa
€ 80.000,- niet benut. Het verzoek is om het volledige onbenutte bedrag
over te hevelen naar 2006 en ter beschikking te stellen voor het aanpakken van
de werkvoorraad door de verhoogde instroom aan bezwaarschriften binnen de
kamers van de ACB en wel met name binnen Kamer II.
In augustus
2005 is een project opgestart om de aanhoudende grotere instroom aan
bezwaarschriften binnen Kamer II van de Adviescommissie voor bezwaarschriften
het hoofd te bieden. Het budget was begroot op basis van een gelijkblijvende gemiddelde
instroom. Gebleken is dat de instroom hoger lag dan begroot en dat de
daadwerkelijk gerealiseerde uren inhuur achter zijn gebleven bij de begrote
uren voor inhuur.
De extra instroom zal in 2006 moeten worden opgepakt
en ook de niet gerealiseerde uren zullen alsnog moeten worden ingehaald, wil
het beoogde resultaat (een werkbare werkvoorraad en tijdige afhandeling)
behaald worden.
Daarnaast heeft de nota FHIRBB eind september uiteindelijk
extra wijzigingen in formatie, budget en de inhuurbehoefte met zich
meegebracht. De termijn tot het einde van het jaar was echter te kort om de
wijzigingen en het toegekende budget volledig te verwezenlijken. Voortzetting
in 2006 is een logisch gevolg van met de nota gemaakte afspraken.
Voorstel S&C: akkoord; betreft incidenteel
budget.
19. Inkoopdiagnose
FIA € 12.567,00
Elke twee jaar laat de afdeling Inkoopmanagement een
kwalitatieve en kwantitatief onderzoek uitvoeren op inkoop. De kosten hiervan
bedragen bij benadering € 25.000,- en worden begroot over 2 jaar. In 2004 heeft
het laatste onderzoek plaatsgevonden. In 2006 is het weer zo ver. Conclusie:
2005 dient te worden overgeheveld om in 2006 het betreffende onderzoek weer te
kunnen uitvoeren.
Voorstel S&C: akkoord; betreft tweejaarlijks
budget.
20. Gemeentebrede
opleiding en ontwikkeling € 54.000,00
De post Opleiding en Ontwikkeling is bedoeld voor
gemeentebrede vorming en opleiding en werd in de afgelopen jaren grotendeels
gevoed door de incidentele middelen die in het kader van NEON beschikbaar waren
gesteld. Het afgelopen jaar is een aantal cursussen niet doorgegaan, vandaar
dat er nog budget is. De bedoeling voor het komende jaar is dat de cursussen
die in 2005 niet doorgingen in 2006 wel door zullen gaan.
Voorstel S&C: akkoord; betreft incidenteel
budget.