Aanleiding
Artikel 16 van de Gemeentewet schrijft voor dat de
raad een reglement van orde voor zijn vergaderingen en andere werkzaamheden
vaststelt. Echter, het reglement van orde (RvO) is geen statisch document, maar
dient aangepast te worden indien de vastgestelde regels niet meer voldoen. In
de afgelopen periode zijn een aantal knelpunten in het reglement geconstateerd
waardoor herbezinning en eventueel aanpassing zinnig is.
De voornaamste knelpunten zijn de volgende:
- Artikel 33, lid 2 en lid 5 bieden de mogelijkheid om een motie over
een niet geagendeerd onderwerp in te dienen tijdens de raadsvergadering.
Door het indienen van deze moties zijn willekeurige onderwerpen op de
raadsagenda te plaatsen. Vanuit diverse partijen uit de raad is de wens geuit
enige criteria op te nemen in het RvO waarin een dergelijke motie moet
voldoen om behandeld te worden.
- In de verschillende vakcommissies worden geagendeerde onderwerpen
voorzien van een advies richting college (overleg) of raad
(raadsvoorstel). Vanuit verschillende partijen is de wens geuit om
onderwerpen, die een collegebevoegdheid betreffen, maar waarover
maatschappelijke onrust is ontstaan, niet slechts in de vakcommissies te
bespreken, maar ook, bijvoorbeeld in tweede termijn, in de raadsvergadering
te agenderen.
- Artikel 3b van het RvO beschrijft de taken en bevoegdheden van het
presidium. Tevens komen regelmatig de fractievoorzitters bijeen. In de
praktijk blijkt de taakverdeling/bevoegdheden etc. niet helder.
Oplossingsrichting motie niet-geagendeerd onderwerp
Om de mogelijkheid van het indienen van een motie
over een niet-geagendeerd onderwerp enigszins te reguleren, zouden in artikel
33 criteria opgenomen moeten worden inzake de toelaatbaarheid van een motie.
Tekstvoorstel artikel 33
- toevoegen lid 2a: Een motie over een niet geagendeerd onderwerp
kan niet ten doel hebben een recent afgerond debat te herhalen, zonder
dat zich daarbij nieuwe –politieke- feiten, inzichten of omstandigheden
hebben voorgedaan.
Bovendien kan worden overwogen de volgende
beperking in de behandeling aan te brengen. Het gaat immers om een onderwerp
dat niet door de overige fracties voorbereid is. Indien fracties een onderwerp
intensief besproken willen hebben bestaat immers de mogelijkheid van het
indienen van een initiatiefvoorstel.
- toevoegen lid 2b: Een motie over een niet-geagendeerd onderwerp
wordt in een termijn behandeld, waarna direct stemming over de motie
plaatsvindt.
Oplossingsrichting raadsbehandeling maatschappelijke
onderwerpen
De raad bepaalt zijn eigen agenda. Het staat de
raad dus vrij om onderwerpen die tot de bevoegdheid van het college behoren
toch te agenderen in de raadsvergadering.
De raad zou de wens uit kunnen spreken om
onderwerpen die maatschappelijke onrust veroorzaken in de raad te agenderen. De
commissievoorzitters/presidium kunnen met deze wens rekening houden bij het
opstellen van de agenda van commissies en raad. In dat geval is het niet nodig
deze wens op te nemen in een Reglement van Orde. Indien u deze werkwijze wel
vast wilt liggen kunt u kiezen voor het aanpassen van de Verordening op de
raadscommissies. Aangezien deze verordening naar alle waarschijnlijkheid na de
installatie van de nieuwe raad aangepast moet worden kan deze wijziging
meegenomen worden.
Taakverdeling presidium/fractievoorzittersoverleg
De taken en
bevoegdheden van het presidium staan beschreven in artikel 3b. Kort samengevat
stelt het presidium de planning en de voorlopige agenda van commissies en de
raad vast. Daarnaast doet het presidium voorstellen voor en uitspraken over de
uitleg van reglementering en handhaving van de orde.
De taken en bevoegdheden van het
fractievoorzittersoverleg zijn niet vastgelegd. U kunt overwegen deze wel vast
te leggen.
Tekstvoorstel: toevoegen artikel 3c
- Lid 1: De raad heeft een fractievoorzittersoverleg, bestaande uit
alle fractievoorzitters van de in de raad vertegenwoordigde partijen
- Lid 2: Fractievoorzitters kunnen zich laten vervangen door een
ander raadslid uit de fractie
- Lid 3: Het fractievoorzittersoverleg wordt voorgezeten door de
burgemeester
- Lid 4: De vergaderingen van het fractievoorzittersoverleg zijn
besloten, tenzij het fractievoorzittersoverleg anders bepaalt. De agenda
en de besluiten van het fractievoorzittersoverleg zijn openbaar, tenzij het fractievoorzittersoverleg anders
bepaalt.
- Lid 5: Het fractievoorzittersoverleg of de voorzitter kan een of
meerdere leden van het college of de gemeentesecretaris uitnodigen bij de
vergadering aanwezig te zijn en desgevraagd adviseren.
- Lid 6: Het fractievoorzittersoverleg behandelt alle onderwerpen
aangaande raad, niet zijnde onderwerpen die aan het presidium toebehoren
zoals de planning en de voorlopige agenda van commissies en de raad,
voorstellen voor reglementering en handhaving van de orde of uitspraken
over de uitleg van reglementering en handhaving van de orde.
- Lid 7: Het fractievoorzittersoverleg kan voorstellen doen aan de
gemeenteraad.
Overige wijzigingen
Onderstaande overige wijzigingen zijn een poging om
het Reglement van Orde aan te passen aan de huidige vergaderpraktijk of
bevatten redactionele wijzigingen.
Tekstvoorstellen:
- Art.1 Initiatiefvoorstel toevoegen: ‘of burger(s)’
- Art.3, lid 2, vervang ‘een door de raad daartoe aangewezen
ambtenaar’ door ‘plaatsvervangend griffier’
- Art.3, lid 3, vervangen door ‘ nadere instructies over de taken
van de griffier worden, gehoord het advies van het presidium en de
burgemeester, door de raad vastgesteld’
- Art.6, lid 2, toevoegen ‘…, tenzij 2/3 van de aanwezige
raadsleden besluit de vergadering voort te zetten’.
- Art.6, lid 3, wijzigen: Indien de vergadering wordt geschorst,
wordt onmiddellijk het tijdstip van behandeling van de resterende punten
van de agenda bepaald, dmv een ordevoorstel van de voorzitter.
- Art.8, lid 3, schrappen ‘toevoegen’
- Art.8, lid 4, schrappen
- Art.9, lid 3, toevoegen ‘door de gemeenteraad of een
raadsadviescommissie’
- Art. 12, lid 2, vervang ‘presidium’ door ‘fractievoorzittersoverleg’
- Art. 28, toevoegen lid 5: de volgorde van stemming tussen
moties en amendementen wordt bepaald door de verstrekkendheid. Het meest
verstrekkende motie of amendement wordt eerst in stemming gebracht.
Procedure
Op14 februari 2006 vindt behandeling in de
commissie Middelen en Bestuur plaats. De besluitvorming over dit voorstel vindt
plaats na de verkiezingen.