Aanleiding

Artikel 16 van de Gemeentewet schrijft voor dat de raad een reglement van orde voor zijn vergaderingen en andere werkzaamheden vaststelt. Echter, het reglement van orde (RvO) is geen statisch document, maar dient aangepast te worden indien de vastgestelde regels niet meer voldoen. In de afgelopen periode zijn een aantal knelpunten in het reglement geconstateerd waardoor herbezinning en eventueel aanpassing zinnig is.

De voornaamste knelpunten zijn de volgende:

 

  1. Artikel 33, lid 2 en lid 5 bieden de mogelijkheid om een motie over een niet geagendeerd onderwerp in te dienen tijdens de raadsvergadering. Door het indienen van deze moties zijn willekeurige onderwerpen op de raadsagenda te plaatsen. Vanuit diverse partijen uit de raad is de wens geuit enige criteria op te nemen in het RvO waarin een dergelijke motie moet voldoen om behandeld te worden.

 

  1. In de verschillende vakcommissies worden geagendeerde onderwerpen voorzien van een advies richting college (overleg) of raad (raadsvoorstel). Vanuit verschillende partijen is de wens geuit om onderwerpen, die een collegebevoegdheid betreffen, maar waarover maatschappelijke onrust is ontstaan, niet slechts in de vakcommissies te bespreken, maar ook, bijvoorbeeld in tweede termijn, in de raadsvergadering te agenderen.

 

  1. Artikel 3b van het RvO beschrijft de taken en bevoegdheden van het presidium. Tevens komen regelmatig de fractievoorzitters bijeen. In de praktijk blijkt de taakverdeling/bevoegdheden etc. niet helder.

 

 

Oplossingsrichting motie niet-geagendeerd onderwerp

Om de mogelijkheid van het indienen van een motie over een niet-geagendeerd onderwerp enigszins te reguleren, zouden in artikel 33 criteria opgenomen moeten worden inzake de toelaatbaarheid van een motie.

 

 

Tekstvoorstel artikel 33

 

Bovendien kan worden overwogen de volgende beperking in de behandeling aan te brengen. Het gaat immers om een onderwerp dat niet door de overige fracties voorbereid is. Indien fracties een onderwerp intensief besproken willen hebben bestaat immers de mogelijkheid van het indienen van een initiatiefvoorstel.

 

 

Oplossingsrichting raadsbehandeling maatschappelijke onderwerpen

De raad bepaalt zijn eigen agenda. Het staat de raad dus vrij om onderwerpen die tot de bevoegdheid van het college behoren toch te agenderen in de raadsvergadering.

De raad zou de wens uit kunnen spreken om onderwerpen die maatschappelijke onrust veroorzaken in de raad te agenderen. De commissievoorzitters/presidium kunnen met deze wens rekening houden bij het opstellen van de agenda van commissies en raad. In dat geval is het niet nodig deze wens op te nemen in een Reglement van Orde. Indien u deze werkwijze wel vast wilt liggen kunt u kiezen voor het aanpassen van de Verordening op de raadscommissies. Aangezien deze verordening naar alle waarschijnlijkheid na de installatie van de nieuwe raad aangepast moet worden kan deze wijziging meegenomen worden.

 

Taakverdeling presidium/fractievoorzittersoverleg

 De taken en bevoegdheden van het presidium staan beschreven in artikel 3b. Kort samengevat stelt het presidium de planning en de voorlopige agenda van commissies en de raad vast. Daarnaast doet het presidium voorstellen voor en uitspraken over de uitleg van reglementering en handhaving van de orde.

De taken en bevoegdheden van het fractievoorzittersoverleg zijn niet vastgelegd. U kunt overwegen deze wel vast te leggen.

 

Tekstvoorstel: toevoegen artikel 3c

 

Overige wijzigingen

Onderstaande overige wijzigingen zijn een poging om het Reglement van Orde aan te passen aan de huidige vergaderpraktijk of bevatten redactionele wijzigingen.

 

Tekstvoorstellen:

 

Procedure

Op14 februari 2006 vindt behandeling in de commissie Middelen en Bestuur plaats. De besluitvorming over dit voorstel vindt plaats na de verkiezingen.