N.a.v.
de gemeenteraadsverkiezingen op 7 maart en de beëindiging van de huidige raadsperiode
op (uiterlijk) 15 maart a.s, dient geconstateerd te worden dat het presidium op
15 maart 2006 in zijn huidige samenstelling wordt beëindigd [1].
Indien
geen nieuw presidium bij de eerstvolgende raadsvergadering wordt samengesteld
betekent dat de volgende knelpunten::
Ø
Er
ontstaat een hiaat in de werkgeversfunctie richting de griffie(r).
Ø
Er
is geen benoemde commissievoorzitter, noch een plaatsvervanger voor de
vergadering van de Algemene Commissie van 23 maart 2006.
Ø
Er
is geen vervanging voor de voorzitter van de raad[2].
Ø
Na
15 maart kan geen invulling meer worden gegeven aan de procedurele rol m.b.t.
de voorbereiding van de raads-/commissievergaderingen van 16, 23 en 30 maart
(vaststelling agenda’s)
De
eerste mogelijkheid tot instelling van een nieuw presidium is op 16 maart a.s,
tijdens de installatieraad van de nieuwe gemeenteraad. Daar echter het
presidium bestaat uit de voorzitters van de raadscommissies en (naar alle
waarschijnlijkheid) op 16 maart nog geen kandidaten zullen worden voorgedragen voor
de commissies en haar voorzitters, wordt u onderstaand een tweetal
alternatieven voorgesteld ter overbrugging van de periode totdat finaal wordt
beslist op de samenstelling van de commissies en haar voorzitters. Het wordt
benadrukt dat de beide alternatieven tijdelijke oplossingen zijn, welke
tijdelijkheid ook tot uitdrukking zal worden gebracht In het uiteindelijke
voorstel.
Voor
de goede orde meld ik dat de geboden alternatieven:
·
conform
het reglement van orde zijn
·
draagvlak
hebben binnen het fractievoorzitteroverleg
Alternatieven
De
raad benoemt op 16 maart a.s. voor een overbruggingsperiode tot aan het moment
van benoeming van de
(plv.)commissievoorzitters:
1.
een
‘demissionair presidium’
of
2.
een
‘romppresidium’
Ad
1)
‘demissionair
presidium’
De
herkozen raadsleden, die eerder deel uitmaakten (laatste samenstelling) van het
presidium, worden voorgedragen voor een tijdelijke herbenoeming in hun eerdere
functie. Opengevallen plaatsen kunnen (indien gewenst) opnieuw worden ingevuld.
Ad
2)
‘romp’presidium.
Het
‘romp’ presidium bestaat uit de tijdelijk voorzitter en vice-voorzitter van de
Algemene Commissie.
Het
presidium wordt gevraagd zijn voorkeur uit te spreken.
Besproken
in het presidiumoverleg van 6 februari 2006:
Conclusie presidium:
Het
presidium spreekt de voorkeur uit voor de rompvariant.
Besloten
wordt de fractievoorzitters te vragen:
·
het onderwerp te agenderen voor de eerstvolgende
fractievoorzitterbijeenkomst (23 februari a.s.) en de fractievoorzitters te
vragen om een uitspraak.
·
om in een extra fractievoorzitteroverleg op 9 of 10 maart a.s. een
benoemingsvoordracht te doen voor een voorlopig in te stellen presidium.
[1] De zittingsperiode van een commissielid, de commissievoorzitter en hun
plaatsvervangers eindigt in ieder geval aan het einde van de zittingsperiode
van de raad. (Ia.VR). Het presidium bestaat uit de voorzitters van de
raadscommissies (1a.GR)
[2] De gemeentewet voorziet middels artikel 77 in een mogelijke oplossing.