Dames / heren,

 

N.a.v. de gemeenteraadsverkiezingen op 7 maart en de beëindiging van de huidige raadsperiode op (uiterlijk) 15 maart a.s, dient geconstateerd te worden dat het presidium op 15 maart 2006 in zijn huidige samenstelling  wordt beëindigd [1].

 

Indien geen nieuw presidium bij de eerstvolgende raadsvergadering wordt samengesteld betekent dat de volgende knelpunten::

Ø       Er ontstaat een hiaat in de werkgeversfunctie richting de griffie(r).

Ø       Er is geen benoemde commissievoorzitter, noch een plaatsvervanger voor de vergadering van de Algemene Commissie van 23 maart 2006.

Ø       Er is geen vervanging voor de voorzitter van de raad[2].

Ø       Na 15 maart kan geen invulling meer worden gegeven aan de procedurele rol m.b.t. de voorbereiding van de raads-/commissievergaderingen van 16, 23 en 30 maart (vaststelling agenda’s) 

 

De eerste mogelijkheid tot instelling van een nieuw presidium is op 16 maart a.s, tijdens de installatieraad van de nieuwe gemeenteraad. Daar echter het presidium bestaat uit de voorzitters van de raadscommissies en (naar alle waarschijnlijkheid) op 16 maart nog geen kandidaten zullen worden voorgedragen voor de commissies en haar voorzitters, wordt u onderstaand een tweetal alternatieven voorgesteld ter overbrugging van de periode totdat finaal wordt beslist op de samenstelling van de commissies en haar voorzitters. Het wordt benadrukt dat de beide alternatieven tijdelijke oplossingen zijn, welke tijdelijkheid ook tot uitdrukking zal worden gebracht In het uiteindelijke voorstel.  

 

Voor de goede orde meld ik dat de geboden alternatieven:

·         conform het reglement van orde zijn

·         draagvlak hebben binnen het fractievoorzitteroverleg


Alternatieven

De raad benoemt op 16 maart a.s. voor een overbruggingsperiode tot aan het moment van  benoeming van de (plv.)commissievoorzitters:

 

1.                  een ‘demissionair presidium’

of

2.                  een ‘romppresidium’

 

Ad 1)

‘demissionair presidium’

De herkozen raadsleden, die eerder deel uitmaakten (laatste samenstelling) van het presidium, worden voorgedragen voor een tijdelijke herbenoeming in hun eerdere functie. Opengevallen plaatsen kunnen (indien gewenst) opnieuw worden ingevuld.

 

Ad 2)

‘romp’presidium.

Het ‘romp’ presidium bestaat uit de tijdelijk voorzitter en vice-voorzitter van de Algemene Commissie.    

   

Het presidium wordt gevraagd zijn voorkeur uit te spreken.

 

 

Besproken in het presidiumoverleg van 6 februari 2006:


Conclusie presidium:

Het presidium spreekt de voorkeur uit voor de rompvariant.

 

Besloten wordt de fractievoorzitters te vragen:

·         het onderwerp te agenderen voor de eerstvolgende fractievoorzitterbijeenkomst (23 februari a.s.) en de fractievoorzitters te vragen om een uitspraak.

·         om in een extra fractievoorzitteroverleg op 9 of 10 maart a.s. een benoemingsvoordracht te doen voor een voorlopig in te stellen presidium.

 



[1] De zittingsperiode van een commissielid, de commissievoorzitter en hun plaatsvervangers eindigt in ieder geval aan het einde van de zittingsperiode van de raad. (Ia.VR). Het presidium bestaat uit de voorzitters van de raadscommissies (1a.GR)

[2] De gemeentewet voorziet middels artikel 77 in een mogelijke oplossing.