De
verordening vindt zijn belang in een goede ordening van de gemeente. Het
wijzigen van de bestaande verordening vindt zijn grondslag in de wens om tot
een regeling te komen waarin nog slechts een beperkt aantal objecten kunnen
worden genummerd. Verder is de huidige verordening niet op alle situaties
toegespitst waardoor sommige objecten niet, dan wel niet op een eenduidige
wijze kunnen worden voorzien van een nummer. Tevens wordt geanticipeerd op
toekomstige wetgeving aangaande de Gemeentelijke Basis Administratie. Niet alle
objecten in de gemeente kunnen langer worden voorzien van een huisnummer.
De
nieuwe verordening kent een logischere opbouw en samenvoeging van een aantal
bepalingen. Hierdoor treedt een vereenvoudiging van de regelgeving op en komen
een drietal bepalingen te vervallen. Ook wordt aan de wens tegemoet gekomen om
bedrijfsverzamelgebouwen op een eenduidige wijze te nummeren. Alle te nummeren
objecten moeten nu vallen binnen de definitie van verblijfsobject, standplaats
of ligplaats. Daardoor vervalt in de toekomst een grote groep te nummeren
‘objecten’, zoals braakliggende terreinen, pompinstallaties, lantaarns etc.
etc. Objecten die, bijna vanzelfsprekend, niet voor een huisnummer in aanmerking
mogen komen. Dit komt de ordening van de gemeente ten goede.
Gelijk
de vorige verordening kent deze nieuwe verordening een regeling voor
compensatie indien aan een woning een nieuw nummer wordt toegekend. Deze
regeling is versoberd ten opzichte van de huidige. Voor het vaststellen van de
hoogte van de compensatie wordt een separaat besluit aan u voorgelegd. De
praktijk leert dat om een dergelijke compensatie niet of nauwelijks wordt verzocht en dientengevolge ook niet of
nauwelijks wordt toegekend. De financiële gevolgen voor een dergelijke bepaling
zijn dan ook gering. De kosten zullen ten laste komsten van de opbrengsten uit
de opgelegde leges bij huisnummerbesluiten.
De
verordening is opgesteld in samenwerking met het vakteam GEO en het concept is
aan alle vakteams voorgelegd die eventueel met deze verordening te maken kunnen
krijgen (waaronder publieksbalie, burgerzaken, belastingen, leefbaarheid,
technische dienst staf, Reiniging en Civiel). Alle vakteams hebben ingestemd.
Nu alle betrokkenen positief zijn inzake deze nieuwe verordening ligt deze
verordening aan u voor om te laten vast te stellen in de Raad. Nadat de Raad de
verordening heeft vastgesteld zal het vakteam BWT, die deze verordening
uitvoert, een ambtelijk handboek opstellen over de wijze waarop met deze
verordening wordt omgegaan.
Zie ook bijgevoegde bladen: wijzigingen op de verordening en toelichting op de verordening