Gemeente Delft
Vakteam Vastgoed
Postbus 63
2600 AB DELFT
Registratienummer 20159216
Delft, 7 november 2006
|
|
|
|
|
|
|
|
Inhoud
1. Inleiding.......................................................................................................................... 4
2. Financiële
samenvatting................................................................................................... 5
3. Verloop
algemene reserve grondexploitatie....................................................................... 10
4. Risico’s........................................................................................................................ 11
5. Grondbedrijf;
actieve exploitaties en activiteiten................................................................ 11
5.1 Grondexploitaties 11
5.1.1 Cyclotronweg.................................................................................................... 11
5.1.2 Delftechpark...................................................................................................... 11
5.1.3 Delft
Gelatin...................................................................................................... 12
5.1.4 Harnaschpolder
Delft Woongebieden................................................................... 12
5.1.5 Ikea.................................................................................................................. 13
5.1.6 Mijnbouwstraat/Maerten
Trompstraat................................................................... 13
5.1.7 Paardenmarkt.................................................................................................... 14
5.1.8 Pootstraat......................................................................................................... 14
5.1.9 Tanthof............................................................................................................. 14
5.1.10 Van
Foreestweg – Vermeertoren......................................................................... 15
5.1.11 Zuidpoortgebied................................................................................................. 15
5.2 Samenwerkingsverbanden.................................................................................. 15
5.2.1 Harnaschpolder
Bedrijvenschap.......................................................................... 16
5.2.2 Station
Zuid – GEM........................................................................................... 16
5.2.3 Technopolis....................................................................................................... 17
5.3 Private
ontwikkeling........................................................................................... 17
5.3.1 Ceram
Boeroe................................................................................................... 17
6. Grondbedrijf;
in voorbereiding 18
6.1 Grondexploitaties............................................................................................... 18
6.1.1 Brahmslaan
40-42.............................................................................................. 18
6.1.2 Gasthuisplaats
- Koornmarkt 10.......................................................................... 18
6.1.3 Händellaan........................................................................................................ 19
6.1.4 Nieuwelaan
178, CWI......................................................................................... 19
6.1.5 Scheepmakerij/Rotterdamseweg
30..................................................................... 19
6.1.6 Sporthal
Buitenhof e.o........................................................................................ 20
6.1.7 Vulcanusweg,
de Boer....................................................................................... 20
6.1.8 ZUPO
fase II, herontwikkeling voormalig Brouwerpand c.a...................................... 21
7. Exploitaties en
activiteiten niet ten laste van het Grondbedrijf 22
7.1 Grondexploitaties............................................................................................... 22
7.1.1 Brandweerkazerne
plus kantoren......................................................................... 22
7.1.2 Die
Delfgaauwse Weye/Oostblok II - Staalweg...................................................... 22
7.1.3 Doelengebied
2a en 2b....................................................................................... 22
7.1.4 GGZ
Delfland ................................................................................................... 23
7.1.5 Koepoort........................................................................................................... 23
7.1.6 Oude
IJsbaan 72............................................................................................... 24
7.2 Samenwerkingsverbanden.................................................................................. 24
7.2.1 Poptahof........................................................................................................... 24
7.2.2 Spoorzone/Ontwikkelingsbedrijfs
Spoorzone BV................................................... 24
7.3 Niet
in exploitatie............................................................................................... 25
7.3.1 Binnenstad
Ontwikkeling/ VastgoedOntwikkelingsmaatschappij Delft BV................ 25
8. Grondbedrijf;
overige activiteiten...................................................................................... 26
8.1 Cubalaan
1........................................................................................................ 26
8.2 Deko/Nijverheidsstraat........................................................................................ 26
8.3 Delftse Hout, camping........................................................................................ 26
8.4 Kanaalweg
3b (en nabijgelegen grond)................................................................. 26
8.5 Marokkaanse
vereniging..................................................................................... 26
8.6 Het
Nieuwe kantoor............................................................................................ 26
8.7 Reinier
de Graaf Ziekenhuis/ecologische zone...................................................... 26
8.8 Röntgenweg
1................................................................................................... 27
8.9 Verwervingen
Spoorzone.................................................................................... 27
9. Afgesloten
plannen........................................................................................................ 28
10. Grondbedrijf; voorraad
nog te verkopen kavels................................................................... 29
10.1 Ypenburgse
Poort.............................................................................................. 29
X 1. Inleiding
HENK: MOET HET
VASTGOEDBEDRIJF NIET IN DIT STUK GENOEMD WORDEN?
Het tussentijds-MeerjarenProgramma
Vastgoed (in het kort: t-MPV) is een halfjaarlijkse rapportage en is een
actualisatie van het MeerjarenProgramma Vastgoed (MPV). Net zoals het MPV is
dit een product van het
vakteam Vastgoed.
1.1 Positie
t-MPV
Doelstelling t-MPV
Het
t-MPV) betreft een halfjaarlijkse rapportage van de financiële stand van
zaken van die projecten, die ten laste komen van het Grondbedrijf of de
Algemene Dienst. Het t-MPV laat de mutaties zien, ten opzichte van het MPV 2006-2009. De mutaties zijn
mutaties ten opzichte van de netto contante waarde van de projecten.
Relatie t-MPV met de beheersrapportage, de
jaarrekening en de begroting
Het t-MPV is te zien als een
beheersrapportage over de projecten. De meeste projecten vallen onder de
budgetverantwoordelijkheid van het vakteam Vastgoed. Daarom is de coördinatie
van het t-MPV bij dit vakteam neergelegd.
Het t-MPV heeft in 2006 nog geen juiste
plaats in de gemeentebrede planning & controlcyclus. Dit jaar is het t-MPV
nà de programmabegroting 2007 en na de beheersrapportage II van 2006
samengesteld. Voor deze laatste producten is er dan ook voor gekozen om aan te
sluiten bij het MPV 2006-2009. In 2007 zal het t-MPV vóór de programmabegroting
2008 en de beheersrapportage II van 2007 worden opgesteld. De rapportageperiode
zal dan het eerste half jaar beslaan. Het MPV 2007-2010 wordt dan gepresenteerd
ten tijde van de jaarrekening 2006.
Het t-MPV leidt tot bijstelling van de begroting van het lopende jaar en het
volgende begrotingsjaar.
Gehanteerde werkwijze t-MPV
Vakteam Vastgoed heeft met de
verantwoordelijke projectleiders (voor het product, proces en planning) en/of
planeconomen (voor de grondexploitaties) alle in het t-MPV opgenomen plannen
doorgesproken op risico’s, onzekerheden en budgetuitputting. Deze aspecten zijn
financieel ingeschat en vertaald naar een effect op de financiële uitkomsten.
De grondexploitatieopzet wordt overigens één keer per jaar herzien en is
voorzien voor ultimo 2006.
Nieuw in dit t-MPV is dat de input voor externe exploitaties gerapporteerd
wordt door de verantwoordelijke projectleider.
1.2 Beleidskaders
X Grondprijzen
Het vakteam Vastgoed stelt jaarlijks aan
het gemeentebestuur het beleid rond de te hanteren grondprijzen in de gemeente
Delft voor. In ????? november 2005 is dit beleid,
verwoord in de Grondprijzennota 2006, vastgesteld door het College van
Burgemeester en Wethouders. De commissie Duurzaamheid heeft ter kennisneming
een afschrift ontvangen. De geactualiseerde inschattingen, die ten grondslag
liggen aan dit t-MPV, baseren zich op dit beleid.
2. Financiële
samenvatting
Tabel 1 bevat een overzicht van de
boekwaarde van de grondexploitaties per 31 augustus 2006. Het betreft het saldo
van de uitgaven en ontvangsten.
Het t-MPV leidt tot bijstelling van de in
het MPV 2006-2009 gerapporteerde verwachte resultaten.
De nu bekende gegevens leiden tot een
prognose van het plansaldo van € 1.288.000 nadelig over het boekjaar 2006.
In het MPV 2006-2009 was de inschatting dat per saldo € 594.000 aan voordelige
plansaldi gerealiseerd zou worden.
Voor 2007 is de verwachting dat €
4.916.000 aan voordelige plansaldi gerealiseerd kan worden. In het MPV
2006-2009 was dit geraamd op € 6.064.000 voordelig.
De plansaldi worden gemuteerd op de algemene reserve Grondbedrijf. Het
toekomstig verloop van de algemene reserve Grondbedrijf is opgenomen in
hoofdstuk 3.
De algemene reserve Grondbedrijf laat,
gegeven de geplande afromingen, een negatieve stand zien. Ook in
meerjarenperspectief tot 2009 blijft de reserve negatief. Deze negatieve
positie is ook in het MPV 2006-2009 geschetst. De negatieve stand is echter
groter geworden. Op planniveau wordt in dit
t-MPV ingegaan op de oorzaken van de verschillen.
Een negatieve reserve betekent dat er een claim rust op de algemene reserve van
de Gemeente Delft. Om een goed inzicht in de financiële positie van de gemeente
te geven is het aan te bevelen geen afzonderlijke reserve Grondbedrijf in stand
te houden. Dit wordt versterkt door de verwachting dat in de nabije toekomst
geen grondexploitaties gerealiseerd worden die de negatieve stand ombuigen tot
een positief saldo.
De verwachte saldi zijn gebaseerd op ramingen en verwachtingen. Inherent
hieraan is dat de werkelijkheid zich anders kan voordoen. Ook zijn er nog
plannen waarvan op dit moment geen goede raming gegeven kan worden van het
eindresultaat. Van een aantal plannen is al wel bekend dat deze nog een groot
financieel beslag leggen op de middelen. Dit betreft o.a. Harnaschpolder Wonen,
Gasthuisplaats-Koornmarkt 10- en Zuidpoort fase II. Met deze plannen is nu dan
ook nog maar beperkt rekening gehouden.
Voor de plannen waar sprake is van een verlies is per ultimo 2005 een
voorziening getroffen voor de contante waarde van dit verlies. Dit betekent dat
in de jaren tot aan de afronding de voorziening jaarlijks opgehoogd dient te
worden om tot de eindwaarde te komen. Dit is te beschouwen als koopkrachthandhaving
van de voorziening.
Deze ophoging is voor 2006 in het verloop
van de algemene reserve Grondbedrijf verwerkt. Voor de jaren daarna nog niet.
Tot aan het einde van de looptijd van deze plannen betekent dit dat er nog
circa
€ 8 à 10 miljoen aan de voorziening toegevoegd dient te worden. Het gaat hier
met name om het project Technopolis met een looptijd tot 2029.
De
effecten van dit t-MPV worden met de 95e begrotingswijziging van 2006 verwerkt.
Tabel
Boekwaarde overzicht
planaanduiding |
hoofd- |
boekwaarde |
looptijd |
|
stuk |
31-aug-06 |
t/m jaar |
Grondbedrijf - actieve exploitaties - werken |
5 |
|
|
|
|
|
|
Grondexploitaties |
|
|
|
Cyclotronweg |
5.1.1 |
-685.000 |
2007 |
Delftechpark |
5.1.2 |
2.906.000 |
2007 |
Delft Gelatin |
5.1.3 |
3.856.000 |
2007 |
Harnaschpolder woongebieden |
5.1.4 |
49.176.000 |
2012 |
Ikea |
5.1.5 |
-799.000 |
2007 |
Mijnbouwstraat / Maerten trompstraat |
5.1.6 |
210.000 |
2008 |
Paardenmarkt |
5.1.7 |
-2.000 |
2006 |
Pootstraat 124 |
5.1.8 |
133.000 |
2007 |
Tanthof |
5.1.9 |
-3.438.000 |
2007 |
Van Foreestweg / Vermeerlocatie |
5.1.10 |
-340.000 |
2007 |
Zuidpoortgebied |
5.1.11 |
5.921.000 |
2007 |
|
|
|
|
Samenwerkingsverbanden |
|
|
|
Harnaschpolder bedrijvenschap |
5.2.1 |
167.000 |
-- |
Station - Zuid GEM |
5.2.1 |
1.843.000 |
2012 |
Technopolis |
5.2.3 |
8.060.000 |
2029 |
|
|
|
|
Particuliere ontwikkeling |
|
|
|
Ceram Boeroe |
5.3.1 |
30.000 |
-- |
|
|
|
|
sub-totaal actieve exploitaties - werken |
|
67.038.000 |
|
|
|
|
|
Grondbedrijf - in voorbereiding |
6 |
|
|
|
|
|
|
Grondexploitaties |
|
|
|
Brahmslaan 40-42 |
6.1.1 |
989.000 |
-- |
Gasthuisplaats - Koornmarkt 10 |
6.1.2 |
86.000 |
-- |
Handellaan |
6.1.3 |
-6.000 |
-- |
Nieuwelaan 178, CWI |
6.1.4 |
1.058.000 |
-- |
Scheepmakerij / Rotterdamsweg 30 |
6.1.5 |
54.000 |
-- |
Sporthal Buitenhof e.o. |
6.1.6 |
467.000 |
-- |
Vulcanusweg - de Boer |
6.1.7 |
420.000 |
-- |
Zuidpoort fase 2,
voormalig Brouwerpand |
6.1.8 |
64.000 |
-- |
|
|
|
|
sub-totaal in voorbereiding |
|
3.132.000 |
|
|
|
|
|
Exploitaties en werken NIET Grondbedrijf |
7 |
|
|
|
|
|
|
Grondexploitaties |
|
|
|
Brandweerkazerne |
7.1.1 |
-1.747.000 |
2006 |
Die Delfgauwse Weye / Oostblok II - Staalweg |
7.1.2 |
409.000 |
2007 |
Doelengebied fase 2A en 2b |
7.1.3 |
-80.000 |
2007 |
GGZ Delfland, Sint Joris |
7.1.4 |
52.000 |
2006 |
Koepoort |
7.1.5 |
7.000 |
|
Oude Ijsbaan |
7.1.6 |
1.000 |
|
|
|
|
|
Samenwerkingsverbanden |
|
|
|
Poptahof |
7.2.1 |
17.000 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Niet in exploitatie |
|
|
|
Binnenstad ontwikkeling (w.o. VOM) |
7.3.1 |
105.000 |
-- |
|
|
|
|
sub-totaal niet grondbedrijf |
|
-1.236.000 |
|
|
|
|
|
Toelichting: |
De boekwaarde is het huidige saldo van projectkosten en
-opbrengsten. |
Een negatieve boekwaarde betekent dat de opbrengsten hoger zijn
dan de kosten. |
planaanduiding |
hoofd- |
boekwaarde |
|
looptijd |
||||||
|
stuk |
31-aug-06 |
|
t/m jaar |
||||||
|
Grondbedrijf - overige activiteiten |
8 |
|
|
|
|
||||
|
|
|
|
|
|
|
||||
|
Cubalaan 1a |
8.1 |
1.000 |
|
-- |
|
||||
|
Deko |
8.2 |
30.000 |
|
-- |
|
||||
|
Delftse Hout - camping |
8.3 |
77.000 |
|
-- |
|
||||
|
Kanaalweg 3b |
8.4 |
-3.000 |
|
-- |
|
||||
|
Marokaanse vereniging |
8.5 |
2.000 |
|
-- |
|
||||
|
Nieuwe kantoor |
8.6 |
347.000 |
|
-- |
|
||||
|
Reinier de Graaf ziekenhuis |
8.7 |
3.000 |
|
-- |
|
||||
|
Rontgenweg 1 |
8.8 |
1.187.000 |
|
-- |
|
||||
|
Verwervingen Spoorzone |
8.9 |
7.125.000 |
|
-- |
|
||||
|
|
|
|
|
|
|
||||
|
sub-totaal overige activiteiten |
|
8.769.000 |
|
|
|
||||
|
|
|
|
|
|
|
||||
|
Grondbedrijf - voorraad te verkopen kavels |
10 |
|
|
|
|
||||
|
|
|
|
|
|
|
||||
|
Ypenburgse Poort |
10.1 |
0 |
|
-- |
|
||||
|
|
|
|
|
|
|
||||
|
sub-totaal- voorraad te verkopen kavels |
|
0 |
|
|
|
||||
|
|
|
|
|
|
|
||||
|
Totaal - generaal |
|
77.703.000 |
|
|
|
||||
Toelichting: |
De boekwaarde is het huidige saldo van projectkosten en
-opbrengsten. |
Een negatieve boekwaarde betekent dat de opbrengsten hoger zijn
dan de kosten. |
X 3. Verloop algemene reserve
grondexploitatie
Onderstaande tabel geeft inzicht in het
toekomstig verloop van de algemene reserve grondexploitatie. Daarbij is
rekening gehouden met de prognose voor het jaar 2006 en 2007.
De in deze tabel opgenomen afromingen zijn gebaseerd op het MPV 2006-2009 en
nog niet geactualiseerd.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
boekjaar |
|
||||||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
omschrijving |
2006 |
|
2007 |
|
2008 |
|
2009 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
beginstand algemene reserve vrij aanwendbaar |
3.122.000 |
V |
|
|
|
|
|
|
Resultaatbestemming 2005 |
3.000.000 |
N |
|
|
|
|
|
|
beginstand algemene reserve vrij aanwendbaar (na
resultaatbestemming) |
122.000 |
V |
-5.519.000 |
N |
-2.158.000 |
N |
-3.421.000 |
N |
bij : |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
plansaldi bij afsluiting |
-1.288.000 |
N |
4.916.000 |
V |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
subtotaal |
-1.166.000 |
|
-603.000 |
N |
-2.158.000 |
N |
-3.421.000 |
N |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Totaal geplande afromingen |
4.353.000 |
N |
1.555.000 |
N |
1.263.000 |
N |
254.000 |
N |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
eindstand algemene reserve |
-5.519.000 |
N |
-2.158.000 |
N |
-3.421.000 |
N |
-3.675.000 |
N |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Overige relevante
reserves en voorzieningen (beginsaldo 1 januari 2006) |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Algemene reserve weerstandvermogen |
566.000 |
V |
|
|
|
|
|
|
Reserve incidentele opdrachten vastgoed |
500.000 |
V |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Voorziening nadelige saldi actieve grondexploitaties |
25.459.000 |
V |
|
|
|
|
|
|
Voorziening nadelige saldi actieve grondexploitaties
Een voorziening wordt getroffen voor de te
verwachten verliezen op de grondexploitaties waarvan de omvang redelijkerwijs
kan worden ingeschat. De voorzieningen worden op basis van de contante waarde
getroffen en jaarlijks geactualiseerd. De hoogte van deze voorziening nadelige
saldi actieve grondexploitaties is op 1 januari 2006 € 25,5 miljoen. Deze systematiek brengt met zich mee dat de
voorziening jaarlijks verhoogd dient te worden om op het moment van afsluiting
van het plan toereikend te zijn voor het verlies. In bovenstaande tabel is alleen voor 2006 rekening gehouden met deze
last. Dit verlaagt de algemene reserve grondexploitaties.
4 Risico’s
Het produceren van bouwrijpe grond is een
bedrijfsmatig en veelal langdurig proces. Dit proces wordt gekenmerkt door
zowel publiekrechtelijke kanten, zoals de te volgen ruimtelijke
ordeningsprocedures als “drager” van de stedelijke ontwikkeling, als
privaatrechtelijke zaken waaronder verwerving van grond met de daaraan
gekoppelde procesplanningen. In het geheel kan worden gesproken van een
bedrijfsmatige activiteit met een relatief hoog gehalte aan externe factoren,
die in principe risico inhouden.
Door de lange tijdslijnen per
exploitatiecomplex is het marktgegeven een duidelijke. Bij de start van het
proces wordt op basis van de dan geldende waarden, met een zeker doorzicht naar
de toekomst, de verhouding prijs - volume bepaald. Dit in het licht van een
realisatietijdstip wat veelal ruim verder in de tijd gelegen is. Veranderende
markten als uitkomst van veranderende algemene economische omstandigheden zijn
daarmee in principe risicodragend.
Voor de bedrijfsvoering is het van belang
dat er inzicht bestaat in de risico’s. Dit zowel in algemene zin als per
project. De in het t-MPV opgenomen grondexploitatieberekeningen zijn op zich
uitkomsten gerealiseerde kosten en opbrengsten (de boekwaarde) en de nog te
verwachten kosten en opbrengsten (aannames).
In dit t-MPV is per exploitatie een
risicoprofiel aangegeven. De basis voor de risicobeschouwing wordt gevormd
door:
·
fase van het project; een project doorloopt een
aantal stadia (initiatief -, definitie -, ontwerp- en uitvoeringsfase), waarbij
per fase het risicoprofiel verandert;
·
relatie tussen reeds gerealiseerde opbrengsten
en totaal verwachte opbrengsten;
·
boekwaarde; als indicator wat het betekent
indien er acuut integraal gestopt zou worden (als gechargeerd model) bij een
volledig “afwezige economie” ;
·
relatie tussen tijdsplanning en de berekening
van de financiële resultaten (gevoeligheid ten aanzien van rente en inflatie).
De aangegeven risicoprofielen hebben
betrekking op het ontwikkelingsrisico van het specifieke plan. Deze zijn in
drie categorieën aangegeven:
·
Risicoprofiel:
Hoog;
·
Risicoprofiel:
Middel;
·
Risicoprofiel:
Laag.
Naarmate het risicoprofiel oploopt vindt
er, vanuit de gemeente, een stringentere bewaking op het project plaats.
Voor het inzicht is tevens het
risicoprofiel aangegeven zoals dat in het MPV 2006-2009 is opgenomen.
5. Grondbedrijf; actieve exploitaties en activiteiten
5.1 Grondexploitaties
5.1.1 Cyclotronweg
Mutatie
€ 145.000 voordeliger
Stand van zaken
Alle gronden zijn uitgegeven. In 2006
wordt de winst op het project afgeroomd. De verwachting is dat dit jaar € 670.000 toegevoegd kan worden aan de reserve.Het langer
actief blijven van de exploitatie vormt op zich geen risico, aangezien de
eindwaarde alleen maar positiever wordt. Het project valt, doordat
de geraamde civiel technische werken (ctw)-kosten lager uitvallen, naar
verwachting € 145.000 positiever uit. Technisch
(overdracht aan Stadsbeheer) en administratief af te sluiten in 2007.
Risico
MPV 2006-2009: laag
Dit project kent een laag risico.
5.1.2 Delftechpark
Mutatie
€ 75.000 nadeliger
Stand van zaken
In Delftechpark liggen twee nog uit te
geven kavels.
In 2006 zijn de laatste bouw- en
woonrijpmaken werkzaamheden uitgevoerd. Deze werkzaamheden zijn € 45.000 duurder uitgevallen; dit is inclusief gemaakte
plankosten.
Het project is verliesgevend. Voor dit
verlies is op contante waarde basis een voorziening gevormd. Het verlies op
eindwaarde is €
30.000 hoger. Dit
bedrag moet nog toegevoegd worden aan de voorziening.
Technisch (overdracht aan Stadsbeheer) en
administratief af te sluiten in 2007.
Risico
MPV 2006-2009: laag
Dit project kent een laag risico.
De kavels zijn nog niet uitgegeven maar er
is geen indicatie dat, gezien de gunstige ligging aan de rijksweg A13, er een
waardedaling zal plaatsvinden.
5.1.3 Delft
Gelatin
Mutatie
€ 250.000 nadeliger
Stand van zaken
Kavel 1 is geleverd.
Kavel 2 wordt
binnenkort geleverd.
Kavel 3 (Evenemententerrein) is nagenoeg
gereed en wordt ingebracht in het Vastgoedbedrijf.
Kavel 4 (Lijm & Cultuur) is
gesaneerd. Het woonrijpmaken vindt nu plaats. Officiële levering is in 2007
nadat de vergunningenprocedure is afgerond.
De bodemsanering is € 100.000 duurder geworden. Het betreft
hier de kosten van een olievervuiling die aan het licht kwam na levering van de
grond aan de gemeente. De kosten kunnen juridisch noch op de verkopende
grondeigenaar noch op de nieuwe grondeigenaar verhaald worden.
Ter compensatie van verwerking van
vervuilde grond is voor één van de nieuwe grondeigenaren het terrein ingericht.
De kosten hiervan komen voor rekening van de gemeente en zijn geraamd op een
bedrag van € 150.000.
Risico
MPV 2006-2009: laag
Dit project kent nu een laag risico.
Het
gebied
blijft overigens een verhoogd risicogebied voor grondvervuiling (voor rekening
van de eigenaren).
Kavel 3 kent mogelijk fiscaal een
bijzondere behandeling. Hierdoor is een risico aanwezig dat de btw op het
woonrijpmaken niet teruggevorderd kan worden. Dit risico is financieel vertaald
en niet in de grondexploitatie meegenomen. Voor dit aspect zal fiscaal advies
ingewonnen worden.
Het langer actief blijven
van de exploitatie vormt op zich geen risico, aangezien de eindwaarde alleen
maar positiever wordt.5.1.4 Harnaschpolder
Delft woongebieden
Mutatie
p.m.
Stand van zaken
De gemeente heeft een nieuwe
grondexploitatie in voorbereiding. Deze grondexploitatie krijgt voor het einde
van het jaar een afzonderlijke Raadsbehandeling. De indicatie is nu dat de
exploitatie aanzienlijk negatiever zal worden dan voorzien.
Risico
MPV 2006-2009: hoog
In het MPV 2007-2010 wordt het risicoprofiel
geactualiseerd op basis van de dan vastgestelde grondexploitatie.
5.1.5
IKEA (terrein en hotel)
Mutatie
€
0
Wel
wordt een deel van het resultaat eerder genomen dan gepland.
Stand
van zaken
De werkzaamheden aan het terrein zijn, op
het aanpassen van het gemaal na, afgerond. Deze werkzaamheden worden in 2007
uitgevoerd.
De werkzaamheden
(bouwrijpmaken) van de grond voor het hotel start in de loop van 2007.
Het resultaat dat te realiseren is op het
terrein kan goed worden ingeschat. Daarom wordt dit aandeel (€ 600.000) in
het totale resultaat (€ 1.720.000) in 2006 tussentijds uitgenomen.
Risico
MPV 2006-2009: laag
Dit project kent een laag risico. Punt
van discussie is het kwaliteits- en afwerkingsniveau van het bouwrijpmaken van
de hotellocatie. Ten opzichte van de eerdere ramingen kan dit tot een
financieel nadeel leiden (bandbreedte € 0 tot € 200.000).
5.1.6
Mijnbouwstraat/Maerten Trompstraat
Mutatie
€ 100.000 nadeliger
Stand van zaken
Voor de verwerving van deze locatie en
voor de verkoop aan particulieren ten behoeve van woningbouw zijn
overeenkomsten gesloten.
Onderdeel van de locatie is de inrichting
van een speelplek. Punt van discussie met omwonenden en toekomstige
grondeigenaren is de inrichting daarvan. Dit project vraagt veel ambtelijke
inzet, hetgeen zwaar drukt op de exploitatie. Dit is ook de oorzaak van de
bijstelling van het verwachte resultaat.
Risico
MPV 2006-2009: laag
Dit project kent een laag risico.
De belangrijkste risico’s zijn de kosten
van (het kwaliteitsniveau van de inrichting van) de speelplek en het
parkeerterrein. Dit is gekoppeld aan de op het terrein geconstateerde bodemsanering.
Deze sanering komt voor rekening van de huidige grondeigenaar. Dit kan tevens vertraging veroorzaken.
5.1.7 Paardenmarkt
Mutatie
€ 30.000 nadeliger
Stand van zaken
Met Ipse is overeenstemming over de
verkoop van een kleine strook grond. Deze verkoop moet nog contractueel en
notarieel afgehandeld worden.
Het project is afgerond, er zijn geen
werkzaamheden meer uit te voeren behoudens enkele kleine
opleveringswerkzaamheden. Onderdeel van het project was de aanleg van een door
te trekken fietspad. Dit is uit het ISV-budget bekostigd. De financiële
afhandeling van deze geldstromen is buiten de grondexploitatie gehouden waarna
bleek dat de grondexploitatie al nadelig was.
Risico
MPV 2006-2009: laag
Dit project kent een
laag risico.
5.1.8 Pootstraat
Mutatie
€ 30.000 nadeliger
Stand van zaken
De kosten van bouwrijp
maken (sloop en omleiding riolering) zijn hoger uitgevallen.
De oplevering van het gebouw is begin
2007. De herinrichting van het terrein vindt eveneens plaats in 2007.
Risico
MPV 2006-2009: laag
Dit project kent een
laag risico.
5.1.9 Tanthof
Mutatie
p.m.
Stand van zaken
Momenteel wordt Tanthof onderzocht op af
te ronden en nog te realiseren projecten. Alle nieuw te identificeren projecten
worden in het MPV 2007-2010 als nieuw te introduceren project onder hun eigen
naam opgenomen en geraamd.
Risico
MPV 2006-2009: laag
In het MPV 2007-2010 wordt het
risicoprofiel geactualiseerd op basis van de dan bekende projecten.
5.1.10 Van
Foreestweg - Vermeertoren
Mutatie
Geen, actualisatie
vindt momenteel plaats.
Stand van zaken
De belangrijkste nog te maken kosten
betreffen de verwerving van het wijkcentrum en het woonrijp maken. Deze raming
van de kosten van woonrijp maken moeten geactualiseerd worden vanwege de start
van deze werkzaamheden. De vastgoedexploitatie van het wijkcentrum moet
financieel vertaald worden. De financiële consequenties zijn bekend voor het
MPV 2007-2010.
Het wijkcentrum wordt ingebracht in het
Vastgoedbedrijf.
Het gezondheidscentrum blijft in bezit
bij de woningcorporatie.
Risico
MPV 2006-2009: laag
Dit project kent een
middelhoog risico.
Mutatie
€ 0
De eindwaarde is niet veranderd maar
omdat de voorziening op contante waardebasis is moet in 2006 nog een toevoeging
worden gedaan om op de eindwaarde uit te komen. Dit wordt nu geraamd op
€ 285.000.
Stand van zaken
Veld 1 en 2: start woonrijp maken begin
2007.
Veld 5 en 7: op voorraad is nog de
aanbouw Hoogovenspand en drie panden aan het Achterom (prijsvraag).
Veld 9: bouwrijp maken gereed.
Veld 10: op voorraad zijn twee nog te
verkopen woningen aan de Ezelsveldlaan. Deze worden in het Vastgoedbedrijf
ingebracht. Woonrijp maken start in 2008; dit was voorzien in 2007.
Dit is een project
met financieel gezien veel plussen en minnen, maar de indicatie is dat de
eindwaarde intact blijft.
Risico
MPV 2006-2009: laag
Dit project kent een laag risico, gegeven
de resterende looptijd en het totale projectvolume.
De risico’s zijn:
- het afronden van de prijsvraag van de
drie panden aan het Achterom;
- met de ontwikkelaar van veld 9 wordt
gediscussieerd over het uitbaggeren van de gracht in relatie tot de eisen van
het Hoogheemraadschap Delfland;
- de herinrichting van het Bastiaansplein
.
De totale bandbreedte
van deze risico’s is € 0 tot € 250.000.
5.2
Samenwerkingsverbanden
5.2.1 Bedrijvenschap
Harnaschpolder
Mutatie
geen
Stand van zaken
Het bedrijvenschap
heeft een eigen traject van begroten en verantwoorden.
De grondexploitatie binnen het
Bedrijvenschap is negatief. De contante waarde volgens de laatst vastgestelde
berekening bedraagt € 4,7 miljoen (bron concept Programmabegroting 2007 van het
Bedrijvenschap). De Gemeente Delft is voor 1/3 deel risicodrager. Hier is al in
voorzien middels een voorziening van € 3,5 miljoen. Over 2005 is nog
geen jaarrekening aanwezig.
Risico
MPV 2006-2009: hoog
Het Bedrijvenschap heeft een
gevoeligheidsanalyse gemaakt. Uit deze analyse volgt dat de uitkomsten van de
grondexploitatie een bandbreedte kennen van € 3,9 miljoen nadeliger tot € 3,3
miljoen voordeliger. Het risicoprofiel is hoog.
5.2.2 Station
Zuid - GEM
Mutatie
€ 1,8 miljoen
voordeliger
Stand van zaken
Het voordeel betreft de destijds geraamde
onrendabele top van de aankoop Vulcanusweg; de onrendabele top is in de
Jaarrekening 2005 genomen en abusievelijk niet meer uit de grondexploitatie van
Station Zuid gehaald. Overigens was de koppeling met Station Zuid niet meer
correct, omdat de grondexploitatie Vulcanusweg in het MPV 2006 – 2009 als
zelfstandige exploitatie is aangemerkt.
Risico
MPV 2006-2009: laag
Dit project kent een middelhoog risico,
gegeven de eenzijdige afzet (alleen kantorensegment) en de middellange
looptijd.
5.2.3 Technopolis
Mutatie
€ 900.000 nadeliger (dit is inclusief de
rentetoevoeging aan de voorziening (koopkrachtinstandhouding)
Stand van zaken
De in 2006 geraamde verkopen zijn nog
niet gerealiseerd; de kosten van bouwrijp maken ten behoeve van de te verkopen
kavels zijn daarentegen ook nog niet gemaakt
De voorziening voor het verlies is
contant gemaakt en moet daarom jaarlijks met rente opgehoogd worden.
De aanleg van de tram heeft gevolgen voor
de bereikbaarheid van de op de locatie gelegen bedrijven. Hiervoor dient een
tijdelijke ontsluitingsweg te worden aangelegd. De besluitvorming hierover
vindt voor het einde van het jaar plaats.
Risico
MPV 2006-2009: hoog
Dit project kent een hoog risico,
gegeven de afzetbaarheid aan het specifieke marktsegment en de voorfinanciering
van het bouwrijp maken door de gemeente conform contract.
5.3 Private ontwikkeling
5.3.1 Ceram
Boeroe
Mutatie
€ 30.000 nadeliger
Stand van zaken
Dit betreft een
private ontwikkeling waarbij de gemeente haar publieke rol vervult.
Risico
MPV 2006-2009: geen inschatting
Dit project kent een laag risico, gegeven
het feit dat het geen gemeentelijke grondexploitatie is.
6. Grondbedrijf; in voorbereiding
6.1.1
Brahmslaan 40-42
Mutatie
€
370.000 nadeliger
Stand
van zaken
Ten
laste van de ontwikkeling Brahmslaan 40 is op voorhand circa € 1 miljoen
toegezegd en verwerkt ter dekking van de renovatie van het bestaande schoolpand
aan de Brahmslaan 42. Dit laatstgenoemde pand zit niet in het Vastgoedbedrijf.
Alhoewel
de calculaties van bouw- en woonrijp maken nog geactualiseerd moeten worden, is
de inschatting dat dit project sluit met een nadeel van € 350.000.
De
overeenkomst met de ontwikkelaar is reeds gesloten.
De
school was eerst gevestigd in de twee locaties Brahmslaan 40 en Bizetstraat 50.
De Bizetstraat 50 is verkocht. Gegeven de verbondenheid is het voorstel het
boekverlies van deze verkoop (€ 20.000) te betrekken bij deze grondexploitatie.
Risico
MPV
2006-2009: laag
Dit
project kent een laag risico.
6.1.2
Gasthuisplaats-Koornmarkt 10
Mutatie
€
100.000 nadeliger
Stand
van zaken
Momenteel
vindt een studie plaats naar de exploitatiemogelijkheden van het ondergronds
parkeren op deze locatie in relatie tot de afzetmogelijkheden (onder andere
vergunninghouders binnenstad). Tevens worden de consequenties van de
archeologische staat van de bodem in beeld gebracht. Beide studies zijn zodanig
van omvang dat het project momenteel stil ligt.
Het
nadeel betreft de tot op heden en voor 2006 nog te maken plankosten. Dit
project zal naar verwachting niet budgettair neutraal te ontwikkelen zijn.
Risico
MPV
2006-2009: middel
Met
de ontwikkeling van dit project zijn aanzienlijke risico’s te verwachten, door
onder meer de te verwachten archeologische activiteiten. Het risicoprofiel is
hoog.
6.1.3
Händellaan
Mutatie
Geen,
aangezien het plan nog niet financieel vertaald is.
Stand
van zaken
Op
deze locatie wordt een nieuw te bouwen gezondheidscentrum gedacht. Om een
budgettair neutrale ontwikkeling mogelijk te maken, is contact gezocht met een
ontwikkelaar (eigen haalbaarheidsstudie laat een verliesgevende exploitatie
zien). Deze ontwikkelaar heeft recentelijk een grondbieding gedaan.
Risico
MPV
2006-2009: middel
Dit
project kent een middelhoog risico, gegeven het stadium van het plan.
6.1.4
Nieuwelaan 178, CWI
Mutatie
Geen,
aangezien het plan nog niet financieel vertaald is.
Stand
van zaken
Dit
gebouw komt binnenkort vrij van huurder. De gemeente beraadt zich op de
mogelijkheden. Deze variëren van herontwikkeling als kantoren- of
woningbouwlocatie tot opnieuw verhuren of verkopen.
Eerste
haalbaarheidsstudie van herontwikkeling tot woningbouwlocatie wijst uit dat het
plan negatief sluit. De uitkomsten variëren van € 200.000 tot € 800.000
negatief.
Risico
MPV
2006-2009: laag
Dit
project kent een middelhoog risico, gegeven het effect van de studie op de
exploitatie-uitkomsten. Afhankelijk van de taxatiewaarde en de verhuurbaarheid
van het pand zal voorgesteld worden om tot een afwaardering van de boekwaarde
van het pand over te gaan.
6.1.5
Scheepmakerij/Rotterdamseweg 30
Mutatie
Geen,
aangezien het plan voor het eerst financieel vertaald is.
Stand
van zaken
In
het MPV 2006-2009 is nog geen financieel resultaat vermeld. De grondexploitatie
is op 19 oktober 2006 aangeboden aan de commissie Ruimtelijke Ordening. De
exploitatie sluit met een nadelig exploitatiesaldo van € 40.000.
De
bouwvergunning is nog niet afgegeven.
In
het MPV 2007-2010 wordt dit project in de rubriek “actieve grondexploitatie”
opgenomen.
Risico
MPV
2006-2009: middel
Dit
project kent een laag risico, gegeven de korte looptijd en het inzicht in de
bodemsanering.
6.1.6
Sporthal Buitenhof e.o.
Mutatie
p.m.
Stand van zaken
Voor dit project is een prijsvraag
uitgeschreven. Met één van de inschrijvende partijen wordt het plan momenteel
nader uitgewerkt. Tijdens deze uitwerking is het belangrijk dat alle
disciplines bij het project betrokken blijven om een plan te ontwikkelen dat
tegemoet komt aan de eisen van de hoofdgebruiker (Sportbedrijf) van de sporthal
en de toekomstige eigenaar (Vastgoedbedrijf).
Het definitieve bouwplan (de sporthal, de
ligging van de appartementen (voor of boven de sporthal) en de openbare
parkeervoorziening) staat dus nog niet vast en moet ook nog bestuurlijk worden
goedgekeurd. Bij deze bestuurlijke goedkeuring behoort uiteraard ook een
financiële paragraaf. Op dit moment zijn er onvoldoende gegevens om de
financiële doorrekening van het totale plan te maken.
Risico
MPV 2006-2009: middel
Dit project kent een hoog risico.
De belangrijkste risico’s zijn:
- het effect van dit project op de
vastgoedexploitatie van de gemeente is nog onbekend;
- het eigenaarschap van de parkeergarage
onder de sporthal/woningen is nog niet duidelijk.
6.1.7 Vulcanusweg,
de Boer
Mutatie
Geen, aangezien het
plan nog niet opnieuw financieel vertaald is.
Stand van zaken
De gemeente werkt aan
een visie op de herontwikkeling.
Risico
MPV 2006-2009: laag
Dit project kent een laag risico.
Het object heeft een lage boekwaarde
omdat in 2005 is overgegaan tot afwaardering van de onrendabele top.
6.1.8 Zuidpoort
fase II, herontwikkeling voormalig Brouwerpand c.a.
Mutatie
€ 400.000 tot €
600.000 nadeliger
Stand van zaken
Het Brouwerpand (de bibliotheek) komt in
het voorjaar van 2007 leeg. De gemeente is voornemens het pand te slopen
vanwege de ligging en de technische staat van onderhoud.
De herontwikkeling van het gebied waar
dit pand onderdeel van is, ligt momenteel stil. Dit houdt verband met een
onderzoek naar de (ondergrondse) parkeerproblematiek in relatie tot de
vergunninghouders. Ook is er op korte termijn nog geen zicht op contractvorming
met een nieuwe eigenaar.
De gemeente heeft voor dit totale gebied
een concept grondexploitatie opgesteld. Deze exploitatie is nog niet in
bestuurlijke procedure gebracht. Aan deze concept grondexploitatie kan worden
ontleend dat herontwikkeling van deze totale locatie financieel nadelig (naar
verwachting miljoenen belopend) is.
Voor de kavel van het Brouwerpand geldt
dat er ook sprake is van een gecalculeerd tekort. Het tekort is nu becijferd op
circa € 400.000. De boekwaarde van het pand is € 600.000. In de jaarrekening
2006 zal dit verlies verwerkt worden.
Het parkeerdek is in eigendom van het
Vastgoedbedrijf. De exploitatiebaten komen ten gunste van het
Parkeerbedrijf. De exploitatielasten
komen echter voor rekening van het Vastgoedbedrijf. Beide partijen moeten nog
afspraken maken over de toerekening van de exploitatielasten.
Risico
MPV 2006-2009: laag
Het risico is middelhoog.
Het gaat dan vooral om
beheersing van de lokale situatie en de vastgoedexploitatie van het parkeerdek.
7. Exploitaties
en activiteiten niet ten laste van het Grondbedrijf
7.1 Grondexploitaties
7.1.1 Brandweerkazerne plus kantoren
Mutatie
€ 0 (wel een
technische correctie)
Stand van zaken
De brandweer is recent verhuisd en de
kantoren worden op korte termijn in gebruik genomen. De nacalculatie van de
grondexploitatie wordt momenteel gemaakt. De verwachting is dat de
grondexploitatie past binnen de raming.
In het MPV 2006-2009 is deze ontwikkeling als winstgevende ontwikkeling
opgenomen met een geraamd voordelig resultaat van € 1.272.000. In dit resultaat
is ook de fictieve grondopbrengst meegenomen van de kantoren. Omdat deze
kantoren in eigendom blijven van de gemeente is in werkelijkheid geen sprake
van een grondopbrengst. Daardoor daalt het voordelig resultaat. De
stichtingskosten van de kantoren worden uiteraard dienovereenkomstig verlaagd.
Daarom heeft dit per saldo geen effect op de financiële positie.
Risico
Dit project kent een laag risico, gegeven
de afronding van het project.
7.1.2 Die
Delfgaauwse Weye/Oostblok II - Staalweg
Mutatie
€ 0
Stand van zaken
Dit betreft een herstructureringslocatie.
Het woonrijpmaken van de omgeving is gestart.
De grondexploitatie krijgt een toereikende bijdrage uit het ISV-budget.
Risico
MPV 2006-2009: laag
Dit project kent een laag risico.
7.1.3 Doelengebied
2a en 2b
Mutatie
€ 110.000 nadeliger
Stand van zaken
De afbouw van de laatste werkzaamheden
vindt plaats in 2007. De omvang van deze werkzaamheden is echter gering. Door
een bijdrage van een ontwikkelaar heeft het project in 2006 meer ontvangsten
dan uitgaven.
De kosten van het bouwrijpmaken zijn
echter duurder geworden dan geraamd. De geraamde terugstorting aan het ISV was
€ 160.000 en wordt nu € 50.000.
Het openbaar gebied wordt voor eind 2006
overgedragen aan Stadsbeheer. Administratieve afsluiting van het project kan in
2007 plaatsvinden.
Risico
MPV 2006-2009: laag
Dit project kent een
laag risico, gegeven de afronding.
7.1.4
GGZ Delfland
Mutatie
€ 52.000 nadeliger
Stand van zaken
GGZ Delfland is geen grondexploitatie
maar een project in de categorie private ontwikkeling.
De projectkosten tot en met 2006 zijn
niet afgedekt. Reeds in het MPV 2006-2009 is aangegeven dat de dekking komt uit
de reserve incidentele opdrachten. Voor 2007 en volgende jaren wordt een projectvoorstel
gemaakt en is dekking te bepalen.
Risico
MPV 2006-2009: geen inschatting
Dit project kent een
laag risico.
7.1.5 Koepoort
Mutatie
€ 7.000 nadeliger
Het nadeel betreft het
afboeken van de plankosten.
Stand van zaken
De parkeergarage wordt
turn-key via de gemeente doorgeleverd aan Parking Delft.
Risico
MPV 2006-2009: geen inschatting
Dit project kent een
middelhoog risico.
Aan de ontwikkelaar is een optie verleend
om grond te verwerven voor realisering van een hotel. Bij beëindiging van deze
optie is de gemeente een vergoeding verschuldigd van € 225.000.
7.1.6 Oude
IJsbaan 72
Mutatie
€ 1.000 nadeliger
Het nadeel betreft het
afboeken van de plankosten.
Stand van zaken
Dit project wordt in
2006 administratief afgesloten.
Risico
MPV 2006-2009: geen inschatting
Dit project kent een
laag risico.
7.2 Samenwerkingsverbanden
X 7.2.1 Poptahof
Mutatie
€ 0
Stand van zaken
De gemeente Delft heeft zich via de
SamenwerkingsOvereenKomst Poptahof (SOK) geconformeerd aan een bijdrage aan de
stichting GEM Poptahof. Deze bijdrage bedraagt € 6 miljoen. De gemeente heeft
hiervoor in 2005 een voorziening gevormd.
De stichting GEM Poptahof is
verantwoordelijk voor de uitvoering van de grondexploitatie in de wijk
Poptahof. De stichting heeft in mei 2006 de grondexploitatie herzien. De
grondexploitatie past binnen de financiële kaders zoals opgenomen in de SOK. De
stichting GEM Poptahof heeft een eigen intern toezichthoudend orgaan voor wat
betreft grondexploitatie en risicoanalyse. De gemeente is vertegenwoordigd in
dit orgaan.
Risico
MPV 2006-2009: geen inschatting
Dit project kent een
middelhoog risico, gegeven de lange looptijd (tot 2014) en het totale
projectvolume.
7.2.2 Spoorzone – OBS
In oktober 2006 is het OntwikkelBedrijf
Spoorzone (OBS) bv opgericht. De OBS bv is belast met de integrale uitvoering
van het project en werkt samen met ProRail en andere marktpartijen. De
businesscase die ten grondslag ligt aan de samenwerking en de overeenkomsten
(oktober 2005) is niet gewijzigd. De financiële ontvlechting met de gemeente is
voorzien in het eerste kwartaal van 2007. Met de financiële ontvlechting wordt
een eigen rapportagelijn naar het (t)MPV ontwikkeld.
7.3 Niet
in exploitatie
7.3.1 Binnenstad
Ontwikkeling (VastgoedOntwikkelingsMaatschappij Delft bv)
Mutatie
p.m.
Het betreft hier het aandeel in de
voorbereiding- en oprichtingskosten die niet ten laste van de VOM bv komen.
Stand van zaken
De VOM bv is medio 2006 opgericht.
Aandeelhouders zijn de gemeente Delft en Vestia. Het aandelenkapitaal bedraagt
€ 18.000 (€ 9.000 per partner). De gemeente stelt samen met Vestia en de
Rabobank een werkkapitaal ter beschikking van € 500.000 in totaal (€ 166.000
per partner). Dit werkkapitaal wordt ter beschikking gesteld in de vorm van een
achtergestelde lening met in eerste aanleg een rentepercentage van 0. De
gemeente heeft diverse kosten voorgefinancierd die met deze achtergestelde
lening verrekend gaan worden. Voor het aandeel van de gemeente in het
risicodragende kapitaal (totaal € 175.000) dient de algemene dienst
weerstandsvermogen aan te houden.
De VOM bv heeft nog geen beroep gedaan op
aanvullende financiering of gemeentegarantie voor een concrete aankoop.
De VOM bv heeft een eigen intern
toezichthoudend orgaan. Dit orgaan houdt toezicht op onder andere de verwerving
van aan te kopen panden. De gemeente is vertegenwoordigd in dit orgaan. De
directiefunctie is tijdelijk ingevuld.
Risico
MPV 2006-2009: geen inschatting
Dit
project kent nu een laag risico, gegeven dat de VOM bv nog geen objecten in
haar bezit heeft.
8. Grondbedrijf; overige
activiteiten
8.1
Cubalaan 1
Afgewikkeld, geen opmerkingen.
8.2 Deko/Nijverheidsstraat
Voor de financiële gevolgen wordt
kortheidshalve verwezen naar paragraaf 8.9 “Verwervingen Spoorzone”.
8.3
Delftse Hout, camping
Mutatie
€ 77.000 nadeliger
Het betreft hier met name de plankosten
die vanwege de onzekerheid over de ontwikkelingen dit jaar afgeboekt worden.
8.4 Kanaalweg
3b (en nabijgelegen grond)
Mutatie
€ 3.000 voordeliger
Betreft de financiële
afronding van een verkooptransactie.
X 8.5 Marokkaanse vereniging
Mutatie
€ 2.000 nadeliger
Betreft de financiële
afronding van een verkooptransactie.
8.6 Het
Nieuwe Kantoor
Mutatie
Niet van toepassing.
Voor de voorbereiding (inclusief
architectenselectie) is een separaat krediet beschikbaar waaruit de kosten van
de projectorganisatie gedekt worden. De overall kredietaanvraag wordt momenteel
voorbereid.
8.7 Reinier
de Graaf Ziekenhuis/ecologische zone
Mutatie
Niet van toepassing.
De met de uitvoering gemoeide kosten
komen niet ten laste van het Grondbedrijf maar worden separaat gefinancierd.
8.8 Röntgenweg
1
Mutatie
€ 0
Stand van zaken
Herontwikkeling staat pas gepland voor
2010 gelet op de gesloten huurcontracten. Nieuwe planvorming sluit bij voorkeur
naadloos aan op het leegkomen en slopen van het pand. Planvorming is nog niet
gestart.
Risico
MPV 2006-2009: laag
Dit project kent een hoog risico, gegeven
de leegstand, de nog vast te stellen parameters voor de ontwikkeling en de
onderhoudsverplichting.
8.9 Verwervingen
Spoorzone
Mutatie
Niet van toepassing.
Stand van zaken
Het betreft hier de ten behoeve van de ontwikkeling
van de Spoorzone aan te kopen gronden en opstallen. Deze gronden en opstallen
worden gekocht namens en onder leiding van het OntwikkelingsBedrijf Spoorzone
bv (OBS bv). Onderzoek loopt om na te gaan of het per saldo voordeliger is dat
deze verworven gronden en opstallen bij de ontvlechting bij OBS bv overgedragen
worden. De financiële ontvlechting vanuit de gemeente is voorzien in 2007.
Risico
Niet van toepassing.
9. Afgesloten projectenplannen
Voor de in 2005 afgesloten plannen (Aart
van der Leeuwlaan, Oostsingel-De laatste eer, Paulus Mavo, VDD-terrein) zijn
nog wat kosten binnengekomen. Deze kosten worden afgeboekt (€ 35.000).
10. Grondbedrijf;
voorraad nog te verkopen kavels
10.1 Ypenburgse
Poort
In het MPV 2006-2009 is de verkoop van één
laatste kavel in het plan Ypenburgse Poort voorzien. Deze kavel is nog niet
verkocht en verkoop wordt ook in 2006 niet meer verwacht. In de prognose van de
ontwikkeling van de algemene reserve grondexploitatie is rekening gehouden met
een opbrengst uit hoofde van de verkoop van € 566.000. Gegeven de specifieke doelgroep
(commercieel recreatieve bedrijven dan wel uit te plaatsen Delftse bedrijven)
is niet te zeggen wanneer uitgifte gaat plaatsvinden.