PERSBERICHT
Herbeoordeling
van vier schetsontwerpen
Delft
trekt het voornemen in om een ontwerpopdracht voor het stadskantoor met
stationshal te gunnen aan twee architecten. In plaats daarvan worden de vier
schetsontwerpen opnieuw beoordeeld. Dit gebeurt op korte termijn.
Aanleiding voor de herbeoordeling zijn de aard en diversiteit van
de bezwaren die architecten hebben ingediend tegen de gevoerde
selectieprocedure. De herbeoordeling vindt nog deze maand plaats. Dat gebeurt
door de selectiecommissie die de schetsontwerpen eerder heeft beoordeeld.
Afhankelijk van de uitkomst van de herbeoordeling wordt een besluit genomen
over het vervolg van de selectieprocedure. De betrokken architecten zijn
hierover geďnformeerd.
Een herbeoordeling past binnen de regels die gelden voor
aanbestedingen, als bezwaren daartoe aanleiding geven. Bovendien
voorkomt het tijdrovende juridische procedures, die schade kunnen opleveren in
de onderlinge relaties.
Begin
dit jaar zijn vier architecten uitgenodigd om een schetsontwerp te maken voor
het nieuwe stadskantoor met stationshal: Kraaijvanger • Urbis, Mecanoo, Soeters Van Eldonk Ponec en Rudy Uytenhaak. Na beoordeling
van de ontwerpen door een selectiecommissie en een meningspeiling onder
Delftenaren eindigden Soeters en Uytenhaak gelijk, terwijl Mecanoo moest worden
uitgesloten op basis van een kostentoets. Op grond van deze uitkomst maakte het
college in oktober bekend Soeters en Uytenhaak opdracht te willen geven elk een
volgende fase van de ontwerpopdracht te maken, om op basis daarvan de
definitieve keuze te maken.
Tegen dit voornemen konden de architecten volgens de procedure
bezwaar maken, door een kort geding aanhangig te maken. Dat is gebeurd door
drie bureaus: Mecanoo, Kraaijvanger • Urbis en Soeters. Gezien
deze bezwaren is het voornemen tot gunning ingetrokken. Door een herbeoordeling
te laten plaatsvinden worden de bezwaarmakers tegemoet gekomen.
Het stadskantoor gaat ruimte bieden aan de publieksbalies en
voorziet in werkplekken voor ongeveer 1000 medewerkers van de gemeente. Het
stadskantoor wordt gecombineerd met de hal van het nieuwe NS-station Delft. De
nieuwbouw komt aan de noordkant van het Stationsplein (aan de kant van de
Houttuinen) en ligt grotendeels boven de spoortunnel.
De bouw van het station en het stadskantoor begint in 2009. De
planning is erop gericht dat het station in 2011 klaar is, zodra de eerste
treinen door de nieuwe tunnel rijden. Naar verwachting is het stadskantoor in
2014 helemaal af.