Uitgewerkt alternatief plan voor uitbreiding Camping


Alternatief voorstel om de rode strook de uitbreiding van de Camping te maken


Datum 10 juni 2006

Natuurlijk hopen wij dat het Referendum over de Oostelijke uitbreiding van de Camping in de Delftse Hout doorgaat. Maar ik zie dat op de agenda van de commissie Ruimtelijke Ordening op 22 juni zowel de ontvankelijkheid Referendum als ook het ontwikkelingsplan uitbreiding camping staat.

Mocht het referendum niet doorgaan dan wil het college gelijk het huidige voorstel aannemen. Tijdens de behandeling in de algemene commissie op 23 mei bleek een meerderheid te zijn om de zuidelijke variant van Leefbaar Delft nader te onderzoeken.
Dit was de eerste grove schets van de zuidelijke uitbreiding (zie bovenstaand figuur) van de camping op de huidige parkeerstrook voor de camping.

Voordelen zuidelijke variant:

1 het recreatiegebied Delftse Hout blijft onaangetast
2 geen vernietiging van een natuurstrook met veel flora en fauna
3 geen horizonvervuiling in het recreatiegebied.
4 de grootte van het honden uitlaatgebied en inrichting blijft gehandhaafd.
5 de zuidelijke uitbreiding is een meer logisch geheel met het huidige campinggebied
6 geen ingrijpende reconstructies van sloten wandel- en fietspaden noodzakelijk

Vanuit ambtelijke zijde werd mij gevraagd om het alternatief wat meer te verduidelijken.


Zuidelijke en oostelijke variant op de kaart


Bestemmingsplan Camping Delftse Hout

Oppervlaktes zuidelijk variant van leefbaar Delft

- gehele strook voor camping (*1) 290m x 25,5 m = 0,74 ha (zonder sloot)

-stuk gemeente groenpost (*2) 67m x 34 m = 0,23 ha

Totaal uitbreiding bestemming camping 0,97 ha

(*1) de strook voor de camping heeft nu niet de bestemming camping maar dezelfde bestemming als de gehele Delftse Hout

(*2) in het oorspronkelijke plan van 2001 werd de groenpost ook opgeheven (zie link Bijlage 2001, tekeningen uitbreiding camping Delftse Hout)


Legenda

Kortom de zuidelijke variant komt tegemoet aan de toezegging in 2001 om de bestemming camping met ongeveer 1 ha. te laten toenemen.

Weliswaar is de zuidelijk strook (0,25 ha) ten westen van de ingang in bezit van de camping. Op dit stukje ligt nu een grote zandhoop en is een openbaar toegankelijke parkeerplaats.

De strook ten oosten van de camping ingang is in bezit van de gemeente.

Op de strook voor de camping kunnen 198 auto’s staan. Over het hele jaar gezien is die strook nauwelijks gebruikt. Zelfs in het hoogseizoen staan daar soms wat illegale campers.

Het voorstel van Leefbaar Delft komt in feite neer op het efficiënter gebruik van deze strook. Aan de Korftlaan ter hoogte van de Schaapskooi is nog ruimte genoeg om deze parkeerplaatsen te compenseren. Er zou ook een nieuw verkeers- en parkeervisie ontwikkeld moeten worden voor de gehele Korftlaan. De huidige fietsstraat langs het deel van de Delftse Hout is van één richting verboden voor auto's. Echter deze sluiproute naar Pijnacker wordt nog steeds veelvuldig gebruikt.

Ik verzoek de commissie om het college een gedegen onderzoek te laten doen naar een zuidelijke variant ten opzicht van een oostelijke variant van de uitbreiding. Ook moet daarbij een verkeers- en parkeervisie Korftlaan betrokken worden. Dit onderzoek aan de commissie te rapporteren alvorens een besluit te nemen.

 



links:

Bijlage 2001, tekeningen uitbreiding camping Delftse Hout pdf

Intentie overeenkomst grondruil tussen Camping en Gemeente Delft (pdf 1,4 mb)