Uitgewerkt alternatief plan voor uitbreiding Camping
Alternatief voorstel om de rode strook de uitbreiding van de Camping te
maken
Datum 10 juni 2006
Natuurlijk hopen wij dat het Referendum over de Oostelijke uitbreiding van de
Camping in de Delftse Hout doorgaat. Maar ik zie dat op de agenda van de commissie Ruimtelijke Ordening op 22 juni
zowel de ontvankelijkheid Referendum als ook het ontwikkelingsplan uitbreiding
camping staat.
Mocht het referendum niet doorgaan dan wil het college gelijk het huidige
voorstel aannemen. Tijdens de behandeling in de algemene commissie op 23 mei
bleek een meerderheid te zijn om de zuidelijke variant van Leefbaar Delft nader
te onderzoeken.
Dit was de eerste grove schets van de zuidelijke uitbreiding (zie bovenstaand
figuur) van de camping op de huidige parkeerstrook voor de camping.
Voordelen zuidelijke variant:
1 het recreatiegebied Delftse Hout blijft onaangetast
2 geen vernietiging van een natuurstrook met veel flora en fauna
3 geen horizonvervuiling in het recreatiegebied.
4 de grootte van het honden uitlaatgebied en inrichting blijft gehandhaafd.
5 de zuidelijke uitbreiding is een meer logisch geheel met het huidige
campinggebied
6 geen ingrijpende reconstructies van sloten wandel- en fietspaden noodzakelijk
Vanuit ambtelijke zijde werd mij gevraagd om het alternatief wat meer te
verduidelijken.
Zuidelijke en oostelijke variant op de kaart
Bestemmingsplan Camping Delftse Hout
Oppervlaktes zuidelijk variant
van leefbaar Delft
- gehele strook voor camping (*1) 290m x 25,5 m = 0,74 ha (zonder sloot)
-stuk gemeente groenpost (*2) 67m x 34 m = 0,23 ha
Totaal uitbreiding bestemming camping 0,97 ha
(*1) de strook voor de camping heeft nu niet de bestemming camping maar
dezelfde bestemming als de gehele Delftse Hout
(*2) in het oorspronkelijke plan van 2001 werd de groenpost ook opgeheven (zie
link Bijlage 2001, tekeningen
uitbreiding camping Delftse Hout)
Legenda
Kortom de zuidelijke variant
komt tegemoet aan de toezegging in 2001 om de bestemming camping met ongeveer 1
ha. te laten toenemen.
Weliswaar is de zuidelijk strook (0,25 ha) ten westen van de ingang in bezit
van de camping. Op dit stukje ligt nu een grote zandhoop en is een openbaar
toegankelijke parkeerplaats.
De strook ten oosten van de camping ingang is in bezit van de gemeente.
Op de strook voor de camping kunnen 198 auto’s staan. Over het hele jaar gezien
is die strook nauwelijks gebruikt. Zelfs in het hoogseizoen staan daar soms wat
illegale campers.
Het voorstel van Leefbaar Delft komt in feite neer op het efficiënter gebruik
van deze strook. Aan de Korftlaan ter hoogte van de Schaapskooi is nog ruimte
genoeg om deze parkeerplaatsen te compenseren. Er zou ook een nieuw verkeers-
en parkeervisie ontwikkeld moeten worden voor de gehele Korftlaan. De huidige
fietsstraat langs het deel van de Delftse Hout is van één richting verboden
voor auto's. Echter deze sluiproute naar Pijnacker wordt nog steeds veelvuldig
gebruikt.
Ik verzoek de commissie om het college een gedegen onderzoek te laten doen naar
een zuidelijke variant ten opzicht van een oostelijke variant van de
uitbreiding. Ook moet daarbij een verkeers- en parkeervisie Korftlaan betrokken
worden. Dit onderzoek aan de commissie te rapporteren alvorens een besluit te
nemen.
|
links:
Bijlage 2001, tekeningen
uitbreiding camping Delftse Hout pdf
Intentie overeenkomst grondruil tussen Camping en
Gemeente Delft (pdf 1,4 mb)