Versie
definitief 15 mei 2007
Ontwikkelingsovereenkomst
vernieuwing Bomenwijk te Delft
Stichting Vestia Groep
en
de Gemeente Delft
INHOUDSOPGAVE
A. ALGEMENE BEPALINGEN
Artikel 1 Definities
Artikel
2 Doel van de
Overeenkomst; Projectbeschrijving
Artikel
3 Algemene verplichtingen
van Vestia
Artikel
4 Algemene verplichtingen
van de Gemeente
Artikel
5 Organisatiestructuur
Artikel
6 Planning
Artikel
7 Wijziging Planning /
Project
Artikel
8 Vergunningen,
ontheffingen en goedkeuringen
Artikel
9 Uitplaatsing
B. GRONDTRANSACTIES
Artikel 10 Uitvoering
grondtransacties
Artikel
10.1 Aan te kopen gronden door
Vestia van derden
Artikel 10.2 Gronden A;
Gronden ten behoeve van de nieuwbouw Commerciële Ruimte en Huurwoningen
Lindeplein door Vestia, overdracht door gemeente
Artikel 10.3 Gronden B1
en Gronden B2;
Artikel 10.3.1.a Gronden B1
Gronden aan de Tweemolentjeskade ten behoeve van de aanleg van Openbare
Voorzieningen waaronder water door gemeente
Artikel 10.3.1.b Gronden B2
Gronden aan het Lindeplein ten behoeve van de aanleg van Openbare Voorzieningen
door Vestia
Artikel 10.4 Gronden C
Artikel 10.5 Voorwaarden
grondoverdrachten
Artikel 11 Bodem en
Archeologie
C. UITVOERING PROJECT,
BOUWPLANNEN, PLANNEN, OPENBARE RUIMTE
Artikel
12 Planologisch kader
Artikel
13 De Bouw
Artikel
14 Openbare ruimte
Artikel
15 Parkeren
Artikel
16 Tijdelijk Buurtgebouw
Artikel
17 vervallen
Artikel
18 Duurzaamheid en milieu
Artikel
19 Waterhuishouding
Artikel
20 Sociaal plan
Artikel
21 Beheeraanpak
Artikel
22 Communicatie
Artikel
23 Diversen
Artikel
24 Financiën
D. SLOTBEPALINGEN
Artikel 25 Planschadevergoedingen
Artikel 26 Overdracht contractspositie
Artikel 27 Duur en beëindiging van de
Overeenkomst
Artikel 28 Tekortkomingen / aansprakelijkheid
Artikel 29 Geschillenregeling en toepasselijk
recht
Artikel 30 Overige bepalingen
Artikel 31 Opschortende voorwaarde
BIJLAGEN
EN VERWIJZINGEN
1.
Tekening
Plangebied d.d. 10 mei 2007 met daarop aangegeven de verschillende
Deelplannen en de Gronden A, Gronden B
en Gronden C.
2.
Beeldkwaliteitplan Bomenwijk, Gemeente Delft in
samenwerking met Hebly Theunissen architecten, vastgesteld in de gemeenteraad
op 21 december 2006. (Niet bijgevoegd.)
3.
Ontwikkelingsplan Deelplan 1, Gemeente Delft,
vastgesteld in de gemeenteraad op 21 december 2006. (Niet bijgevoegd.)
4.
Planning Bomenwijk d.d. 14 mei 2007.
5.
Uitsnede bestemmingsplan Noord Oost, met daarop
aangegeven de toekomstige waterstructuur Tweemolentjeskade, gemeente Delft. De
verwachte datum van vaststelling is 30-06-2007.
6.
a. Tekening toekomstige waterstructuur
Tweemolentjeskade, d.d. 23–02-2007, Hebly Theunissen Architecten.
b. Tekening toekomstige Waterstructuur Tweemolentjeskade, Profielen Grachtvariant d.d. 03-05-2005,
Hebly Theunissen Architecten.
7.
a. Memo Parkeren Bomenwijk d.d. 13 maart 2007,
vastgesteld in B&W van 13 maart 2007.
b. Notitie Parkeerbalans in relatie tot Woningprogramma, d.d. 14 mei 2007.
8.
Programma van Eisen Openbare Ruimte Bomenwijk,
Gemeente Delft d.d.15-11-2006.
9.
a. Rapportage historisch onderzoek bodemkwaliteit
Bomenwijk.
b. Verslaglegging gesprek d.d. 21 september 2006 en mailverkeer tussen Ceres
projecten en de gemeente Delft d.d. 25 september 2006.
10. Vervallen.
11. Sociaal Plan Bomenwijk, 8 maart 2006
12.
Beheeraanpak Bomenwijk, maart 2007, vastgesteld in
de Stuurgroep op 10 april 2007.
13.
Management Summary EPA Bomenbuurt Delft, 16 maart
2007.
13.
Ontwikkelingsovereenkomst
VERNIEUWING BOMENWIJK
TE DELFT
Ondergetekenden:
A. De GEMEENTE
DELFT, zetelend aan de Martinus Nijhofflaan 2, Postbus 78, 2600
ME te Delft, te dezen rechtsgeldig vertegenwoordigd
door mevrouw S.C.C.M. Bolten in haar hoedanigheid van wethouder en daartoe
gemachtigd door de burgemeester, de heer G.A.A. Verkerk, handelend op basis van
het besluit van het college van burgemeester en
wethouders, hierna te noemen ‘de Gemeente’,
en
B. Stichting
Vestia Groep, statutair gevestigd te Rotterdam en kantoor houdend aan het
Kruisplein 15 c te Rotterdam, te dezen rechtsgeldig vertegenwoordigd door de
heer G.P.M den Ouden daartoe
gemachtigd door haar bestuurder de heer E.Th.P. Staal, hierna te noemen ‘Vestia’.
De Gemeente en Vestia, hierna ook te noemen ‘partij’
en gezamenlijk ‘partijen’,
overwegende dat:
a. partijen
terzake van de vernieuwingsopgave van de Bomenwijk een Intentieovereenkomst
Vernieuwing Bomenwijk d.d 27 april 2004, alsmede een Convenant geheten: Aanpak
Bomenwijk Afspraken en intenties, d.d. 8 maart 2006 en een Raamovereenkomst
Financiële Afspraken Bomenwijk d.d.8 maart 2006 zijn aangegaan, waarin
prestatieafspraken zijn vastgelegd en waarin is afgesproken dat de afspraken
verder zullen worden uitgewerkt;
b. partijen
in dit kader met elkaar in overleg zijn getreden over
de vernieuwing van
de Bomenwijk;
c. partijen
afspraken met elkaar hebben gemaakt over de programmatische en financiële
uitgangspunten voor de vernieuwing van de
Bomenwijk, waarbij tevens afspraken zijn gemaakt over de eigendomsverhouding
van de diverse daarvoor benodigde gronden;
d. deze
afspraken hebben geleid tot plannen voor de realisatie van de Bouw als bedoeld
in artikel 13 en Openbare Voorzieningen als bedoeld in artikel 14, in de
Bomenwijk;
e. deze
plannen hebben geleid tot een gezamenlijk Project, als nader uitgewerkt in artikel
2;
f. partijen
hun afspraken in het kader van het Project wensen vast te leggen in deze
overeenkomst (hierna de “Overeenkomst”).
Partijen komen overeen als volgt:
A. ALGEMENE
BEPALINGEN
Artikel 1. Definities
Naast de hiervoor vermelde definities hebben in deze
overeenkomst de volgende termen, indien geschreven met een hoofdletter, de
navolgende betekenis:
Plangebied.
Het gebied waarop
deze overeenkomst betrekking heeft, zoals aangegeven op de kaart, aangehecht
als Bijlage 1 aan deze Overeenkomst.
Project.
Het totaal van de werkzaamheden in het Plangebied,
een en ander als nader omschreven in artikel 2.
Deelplan.
Een deel van het Plangebied waarvoor een
afzonderlijk plan wordt gemaakt voor het Bouwrijp
maken, de Bouw en de Openbare Voorzieningen. De afzonderlijke
Deelplannen zijn aangegeven op de tekening, aangehecht als Bijlage 1.
Ontwikkelingsplan.
Voor ruimtelijke ontwikkelingen
die zijn vastgesteld in de in artikel 5 genoemde Stuurgroep en die afwijken van het op dat
moment geldende bestemmingsplan, dient een vrijstellingsprocedure doorlopen te
worden. Voor de plannen binnen dit Project betreft het een procedure volgens artikel 19
lid 2 van de Wet Ruimtelijke Ordening (WRO). Deze procedure vereist "een
goede ruimtelijke onderbouwing". De gemeente hanteert daartoe het
Ontwikkelingsplan als planvorm. Een ontwikkelingsplan wordt gedurende de in
Delft gebruikelijke termijnen ter inzage gelegd en is onderwerp van inspraak.
Beeldkwaliteitsplan.
Ten behoeve van de ontwikkeling in de Bomenwijk is
de Welstandnota, in werking sinds 01 07 2004, aangevuld met het
Beeldkwaliteitsplan Bomenwijk. Dit Beeldkwaliteitsplan biedt een reeks
maatregelen op stedenbouwkundig en architectonisch niveau die als
toetsingskader voor de Welstandsaspecten van de bouwplannen gaan fungeren.
Tevens beoogt het Beeldkwaliteitsplan samenhang aan te brengen tussen het
stedenbouwkundig ontwerp voor de verschillende Deelplannen en de
architectonische ontwerpen van de verschillende architecten voor de Bouw.
Gronden A.
De gronden als bedoeld in artikel 10.2 en aangegeven
in Bijlage 1, thans in eigendom van de
Gemeente te leveren aan Vestia ten behoeve van de realisatie van de "nieuwbouw Lindeplein" (onderdeel
van Deelplan 1) bestaande uit commerciële ruimten, sociale huurwoningen en
mogelijk een gebouwde parkeervoorziening.
Gronden B1.
De gronden als bedoeld in artikel 10.3.1.a. en
aangegeven in Bijlage 1, die thans eigendom zijn van Vestia te leveren aan de
gemeente met daarop te slopen onroerend goed in verband met de aanleg van
openbare voorzieningen, waaronder water
aan de Tweemolentjeskade.
Gronden B2.
De gronden als bedoeld in artikel 10.3.1.b. en
aangegeven in Bijlage 1, die thans eigendom zijn van Vestia te leveren aan de
gemeente met daarop te slopen onroerend goed in verband met de aanleg van
openbare voorzieningen aan het
Lindeplein.
Gronden C.
De gronden genoemd in artikel 10.4 die thans volle
eigendom zijn van de Gemeente en die bestemd zijn voor de realisatie van de
Openbare Voorzieningen door Vestia.
Huurwoningen.
De door Vestia te realiseren
Huurwoningen als omschreven in artikel 13.
Koopwoningen.
De door Vestia te realiseren
Koopwoningen als omschreven in artikel 13.
Commerciële Ruimte.
De door Vestia te realiseren Commerciële
Ruimte als omschreven in artikel 13.
Parkeervoorziening.
De door Vestia te realiseren
parkeervoorziening als omschreven in artikel 15.
Parkeeropgave.
De op basis van de Nota Parkeren en
Stallen (november 2003) en de aanvulling hierop van januari
2006, gebaseerde Memo Parkeren Bomenwijk 13 maart 2007 (bijlage 7a), zoals vastgesteld in B&W van 13 maart 2007, en zoals nader
uitgewerkt in artikel 15.
Openbare Ruimte.
Het gebied als aangegeven op de tekening
van het Plangebied (Bijlage 1) , waarin de Openbare Voorzieningen
worden gerealiseerd.
Openbare Voorzieningen.
De in het kader van het project te
realiseren openbare voorzieningen, waaronder parkeerplaatsen, aanpassingen in
de woonomgeving, infrastructurele aanpassingen en groen- en nutsvoorzieningen,
alsmede water, zoals bedoeld in artikel 14 en 19.
Planning.
De planning als bedoeld in artikel 6 van
deze Overeenkomst, die als
Bijlage 4 aan deze overeenkomst is
gehecht.
Waterhuishouding.
Het geheel van waterloopkundige
elementen c.a. binnen het plangebied.
Stedenbouwkundig Ontwerp Deelplan 1.
Het door Vestia met betrekking tot Deelplan 1 van
het gebied uitgewerkte Stedenbouwkundig Ontwerp dat deel uitmaakt van het
Ontwikkelingsplan als bedoeld in artikel 12.
Bouw.
De bouw van Huurwoningen en Koopwoningen,
Commerciële ruimten en
Parkeervoorzieningen met aanhorige voorzieningen, zoals bedoeld in
artikel 13.
Bouwrijpmaken.
Het geschikt maken van de gronden door Vestia binnen
het Plangebied voor verdere inrichting en bebouwing door middel van het slopen
en verwijderen van opstallen, het verwijderen van boven- en ondergrondse
obstakels, bomen, struiken etc., alsmede - voor zover noodzakelijk – het
verrichten van bodemsaneringen en/of grondwatersaneringen en de aanleg van de
riolering en nutsvoorzieningen.
Artikel 2. Doel
van de Overeenkomst; Projectomschrijving
2.1. Deze Overeenkomst heeft ten doel het vastleggen
van afspraken tussen partijen
omtrent de gehele aanpak van de Bomenwijk op basis
van de Intentieovereenkomst Vernieuwing Bomenwijk d.d 27 april 2004, een
convenant Aanpak Bomenwijk: afspraken en intenties d.d. 8 maart 2006 en de Raamovereenkomst Financiële afspraken
Bomenwijk d.d. 8 maart 2006.
Het Project behelst het totaal van werkzaamheden in
het Plangebied ter voorbereiding en realisatie van de Bouw en Openbare Voorzieningen
en bestaat onder meer uit:
1. de
planontwikkeling met betrekking tot het Plangebied, zoals omschreven in artikel
12;
2. de
uitplaatsing zoals omschreven in artikel 9;
3. sloopwerkzaamheden
ter voorbereiding van de realisatie van de Bouw en de Openbare Voorzieningen;
4. de
grondtransacties zoals uitgewerkt in artikel 10 en Bijlage 1;
5. de
realisatie van de Bouw door Vestia, zoals omschreven in artikel 13;
6. de
realisatie van de Openbare Voorzieningen door Vestia, zoals omschreven in
artikel
14;
Alle werkzaamheden van Vestia in het kader van het
Project worden uitgevoerd
door Vestia of in haar opdracht werkzame derden.
Artikel 3. Algemene
verplichtingen van Vestia
Tot de algemene verplichtingen die in het kader van
het project op Vestia rusten, behoren onder meer, naast de overige in deze
Overeenkomst omschreven verplichtingen:
a. het doen realiseren van het Project en het doen
opleveren daarvan;
b. het zo spoedig mogelijk en volledig informeren
van de Gemeente omtrent
ontwikkelingen binnen of buiten Vestia die relevant
(kunnen) zijn voor de
uitvoering van deze overeenkomst;
c. het voldoen aan haar financiële verplichtingen
uit hoofde van deze Overeenkomst;
d. het zorgdragen voor een adequate
aansprakelijkheidsverzekering;
e. het verrichten van alle werkzaamheden, prestaties
en leveranties die redelijkerwijs nodig zijn voor de juist en tijdige
uitvoering van deze Overeenkomst.
Artikel 4. Algemene
verplichtingen van de Gemeente
Tot de algemene verplichtingen die in het kader van
het project op de Gemeente rusten, behoren onder meer, naast de overige in deze
Overeenkomst omschreven verplichtingen:
a. het zo spoedig mogelijk – voorzover uit
publiekrechtelijk oogpunt haalbaar - opstarten en doorlopen van alle
publiekrechtelijke procedures die noodzakelijk zijn voor het Project,
respectievelijk de bevordering daarvan;
b. het verlenen van medewerking waar wenselijk of
nodig voor het project en voorzover uit publiekrechtelijk oogpunt haalbaar, aan
alle publiekrechtelijke en andere maatre gelen
in verband met de inrichting van de sloop- en/of bouwplaats en de directe
omgeving daarvan, zoals wegverleggingen, wegafsluitingen e.d.;
c. het tijdig reageren op verzoeken van Vestia om
informatie of verzoeken tot
goedkeuring van bepaalde besluiten, documenten of
werkzaamheden van Vestia, of in haar opdracht werkzame derden;
d. het zo spoedig mogelijk en volledig informeren
van Vestia omtrent ontwikkelingen binnen of buiten de Gemeente die relevant
(kunnen) zijn voor de uitvoering van deze
Overeenkomst;
e. het jegens Vestia tijdig voldoen aan haar
financiële verplichtingen verband
houdende met deze overeenkomst en de daaruit
voortvloeiende overeenkomsten;
f. het sluiten van een overeenkomst met het
Hoogheemraadschap van Delfland inzake de diverse aspecten die verband houden
met de Waterhuishouding binnen het plangebied;
g. het verrichten van alle werkzaamheden, die
redelijkerwijs nodig zijn voor de juiste en tijdige uitvoering van deze
Overeenkomst.
Artikel 5. Organisatiestructuur
5.1. Ten behoeve van het benodigde overleg stellen
partijen de volgende projectorganisatie in:
5.1.1. Een Stuurgroep, waarin de gemeente is
vertegenwoordigd door een vertegenwoordiger uit het college van burgemeester en
wethouders en de gemeentelijke projectleider, en Vestia door de directeur
Vestia Delft en de projectmanager. Deze Stuurgroep komt minimaal eenmaal per
kwartaal bijeen onder voorzitterschap van Vestia. Het secretariaat van de
Stuurgroep wordt gevestigd bij
gemeente.
5.1.2. Een Projectgroep, waarin de gemeente is
vertegenwoordigd door de projectleider en Vestia door de projectmanager. Deze
Projectgroep komt minimaal een keer per maand bijeen onder voorzitterschap van
Vestia. Het secretariaat van de Projectgroep wordt gevestigd bij gemeente.
5.1.3. Een bewonersoverleg, waarin de bewoners van
de Bomenwijk vertegenwoordigd zijn. Het bewonersoverleg adviseert de
stuurgroep, gevraagd en ongevraagd, over de ontwikkeling van de Bomenwijk. Het
Secretariaat van het Bewonersoverleg wordt gevestigd bij Vestia.
5.1.4 Een kwaliteitsteam, waarin zitting hebben een door
de gemeente en Vestia gezamenlijk benoemde stedenbouwkundig supervisor,
een deskundige afgevaardigd door het Bewonersoverleg, de gemeentelijke
projectleider en de projectmanager van Vestia
Het kwaliteitsteam adviseert de Stuurgroep inzake de
stedenbouwkundige en architectonische uitwerking van het
bouwvergunningsplichtige deel van het Project.
5.2. De Stuurgroep in haar rol als hoeder van
deze Overeenkomst, is belast met het
toezicht op de uitvoering van het Project en stelt in dat kader onder meer de
volgende documenten vast:
- respectievelijke schetsontwerpen voor de
Deelplannen;
- de Planning als bedoeld in artikel 6 en de
eventuele wijzigingen daarop; programmering van deelplannen;
- de ontwerpen als bedoeld in artikel 12;
- het beheer als bedoeld in artikel 21;
- het communicatieprogramma als bedoeld in artikel
22.
5.3. Door de Stuurgroep
genomen besluiten zijn bindend voor partijen, tenzij een of meer van de leden
van de Stuurgroep met betrekking tot een specifiek besluit een uitdrukkelijk
voorbehoud maakt van goedkeuring door het gemeentebestuur dan wel door het Bestuur en/of
Raad van Commissarissen van Vestia. Binnen de Stuurgroep heeft ieder der
partijen één stem.
5.4. De Stuurgroep komt zoveel vaker bijeen dan
bepaald in artikel 5.1.1., respectievelijk in
de in dit artikel genoemde documenten, wanneer een of meer leden van de
Stuurgroep zulks nodig achten. De leden van de Projectgroep zijn gerechtigd vergaderingen
van de Stuurgroep bij te wonen. Zij hebben in de Stuurgroep geen stemrecht,
maar een adviserende rol.
5.5. De Projectgroep is belast met de coördinatie en
aansturing van het Project. Zij bereidt besluitvorming voor in de Stuurgroep.
Wanneer in de Projectgroep over bepaalde onderwerpen geen overeenstemming kan
worden bereikt, zal het desbetreffende onderwerp ter besluitvorming worden
voorgelegd aan de Stuurgroep.
Artikel 6. Planning
6.1. Vestia stelt in overleg met de Gemeente een
planning op, welke als Bijlage 4,
onderdeel uitmaakt van deze Overeenkomst. De
planning kan, indien nodig of gewenst naderhand verder worden uitgewerkt. In de
Planning wordt zoveel mogelijk de onderlinge tijdsafhankelijkheid van de te
verrichten werkzaamheden en de overige activiteiten weergegeven en wordt rekening
gehouden met de benodigde proceduretijd voor de beoordeling van de bouw- en/of
andere plannen binnen de projectorganisatie, de afgifte van sloop- bouw- en/of
andere vergunningen en eventueel benodigde procedures ter verkrijging van
goedkeuring van andere overheidslichamen.
6.2. Partijen zullen hun werkzaamheden zoveel als
redelijkerwijs mogelijk is, (laten)
verrichten met inachtneming van de Planning. Daartoe
zal Vestia de Planning
met de architect en de aannemer doorspreken, zodat
zij hun werkzaamheden
eveneens op basis van deze Planning kunnen
inrichten.
6.3. Vestia heeft het recht om pas met de Bouw voor
een Deelplan aan te vangen, indien Vestia tenminste 70% van de woningen in het
betreffende Deelplan heeft verkocht en de termijn van ontbinding van de
betreffende koopovereenkomsten is verstreken. Vestia zal zich inspannen om de
start van de Bouw voor een Deelplan in beginsel niet later dan uiterlijk 18
(achttien) maanden na de start van de sloop in het betreffend Deelplan te laten
plaatsvinden.
Artikel 7. Wijziging Planning / Project
7.1. Wijziging van de planning kan slechts
plaatsvinden met instemming van de Stuurgroep. Indien overschrijding van de in
de Planning vastgestelde tijdstippen dreigt, stelt de meest gerede partij de
andere partij daarvan onmiddellijk schriftelijk op de hoogte en overleggen
partijen alsdan over de gevolgen van de overschrijding en de eventueel te nemen
maatregelen.
7.2. Indien zich een of meer van de volgende
omstandigheden voordoen, treden partijen in overleg over de alsdan ontstane
situatie teneinde kostenverhogingen voor beide partijen te voorkomen, waarbij
eventueel ook de wijziging of gehele of gedeeltelijke beëindiging van deze Overeenkomst aan de orde kan komen,
inclusief een verdeelsleutel inzake mogelijke financiële gevolgen:
a. indien belemmeringen van publiekrechtelijke aard
optreden die ongewijzigde
uitvoering van het Project niet of niet tijdig
mogelijk maken;
b. indien wijzigingen in wet- of regelgeving
wezenlijke gevolgen hebben voor de
realisering van het Project;
c. indien zich onvoorziene omstandigheden voordoen,
of
d. indien anderszins het Project of een deel daarvan
niet gerealiseerd kan worden
als gepland en/of de geplande sloop- en/of bouw niet
gerealiseerd kan worden.
Partijen spannen zich in om wijzigingen als bedoeld
in artikel 7.2. zoveel mogelijk
te voorkomen.
Artikel 8. Vergunningen,
ontheffingen en goedkeuringen
8.1. De Gemeente bevordert zoveel mogelijk dat op
aanvraag van Vestia, de
aannemer of de architect alle vergunningen,
ontheffingen en goedkeuringen
nodig voor de uitvoering van het Project conform de
planning worden verleend.
Daartoe stelt de Gemeente al de voor de uitvoering
van het project vereiste juridische
en planologische procedures, waaronder de procedure
tot wijziging van het bestem-
mingsplan, respectievelijk en zonodig een artikel 19
WRO procedure, tijdig in
werking en wikkelt zij deze zo voortvarend mogelijk
af. Hierbij neemt de Gemeente
wettelijke procedures, de eigen bestuurlijke
verantwoordelijkheid en de jegens derden
te betrachten zorgvuldigheid in acht.
8.2. Vestia zal zo tijdig dat de Planning niet in
gevaar komt, de benodigde vergunningen, goedkeuringen en ontheffingen voor het
Project aanvragen of doen aanvragen. Vestia draagt ervoor zorg dat de aanvragen
volledig en ontvankelijk zijn.
8.3. Vestia zal, met inachtneming van de Planning,
gebruikmaken van bruikbare vergunningen, tenzij Vestia gemotiveerd aannemelijk
maakt dat in verband met de inhoud van ingediende bezwaar- of beroepschriften,
die gebruikmaking voor Vestia veel risico’s meebrengt. Onder een bruikbare
vergunning wordt te dezen verstaan een vergunning ten aanzien waarvan na het
verstrijken van de bezwaar- of beroepstermijn nog een termijn van vier weken is
verstreken zonder dat een bezwaar- of beroepschrift is ingediend, of ingeval
een bezwaar- of beroepschrift is ingediend, zonder dat tevens een
schorsingsverzoek is ingediend dan wel een ingediend schorsingsverzoek is
afgewezen.
8.4. Indien, ondanks alle inspanningen van partijen,
een vergunning, ontheffing of
goedkeuring niet wordt verleend, of een verleende
vergunning, ontheffing of
goedkeuring wordt geschorst of vernietigd, is
artikel 7.2. van overeenkomstige
toepassing.
9.1. Uitplaatsing van rechthebbende huurders en
overige gebruikers van woningen en/of bedrijfsruimten in het Plangebied is voor
rekening en verantwoordelijkheid van Vestia, die het overleg met de betrokkenen
voert.
9.2. De rechthebbende huurders in het Plangebied
krijgen op grond van het Sociaal Plan een tegemoetkoming in de verhuis- en
herinrichtingskosten.
9.3. De Gemeente en Vestia streven naar
het efficiënt inzetten van de instrumenten van de Leegstandwet, met het oog op
het mogelijk maken van tijdelijke
verhuurcontracten in alle fasen van de vernieuwing.
B. GRONDTRANSACTIES
Artikel 10. Uitvoering grondtransacties
Artikel 10.1. Aan
te kopen gronden door Vestia van derden
Vestia spant zich ter voorbereiding en uitvoering
van deze overeenkomst maximaal in om conform de
Planning de volgende percelen grond te verwerven:
·
kadastraal bekend gemeente Delft, sectie P, nummer
1480, ter grootte van circa 863
m² [partycentrum];
·
kadastraal bekend gemeente Delft, sectie P, nummer
1499 en 1521, ter grootte van circa 280 m² [hondentrimsalon];
·
kadastraal bekend gemeente Delft, sectie P, nummer 1654 , ter grootte van circa 69 m2
[snackbar];
·
kadastraal bekend gemeente Delft, sectie P, nummer
1500, ter grootte van circa 43 m2 [voormalig bankgebouwtje].
De kosten en belastingen van deze transacties zijn
voor rekening van Vestia.
Artikel 10.2 Gronden
A
Gronden ten behoeve van de nieuwbouw Commerciële
Ruimte en Huurwoningen Lindeplein door Vestia , overdracht door gemeente
10.2.1. De Gemeente zal conform de Planning de
gronden die benodigd zijn voor de realisatie van de Huurwoningen en de
Commerciële Ruimte, te weten:
·
(het gedeelte van) de percelen zoals nader aangeduid
op de als Bijlage 1 aangehechte tekening, kadastraal bekend Gemeente Delft,
sectie P, nummers 1601, totaal
omstreeks 838 m² (hierna te noemen de “Gronden A”),
verkopen en overdragen aan Vestia, die deze Gronden
A zal kopen en in eigendom aanvaarden.
10.2.2. De Gronden A hebben thans de status van
groenvoorziening en water. De Gemeente zal de Gronden A in de huidige status
(voor aanvang van werkzaamheden en voor afgifte bouwvergunning) overdragen,
zodat over de levering van de Gronden A geen omzetbelasting verschuldigd zal
zijn.
10.2.3. De
door Vestia aan de Gemeente te betalen koopprijs voor de Gronden A bedraagt €
1,-- (zegge: Eén Euro), exclusief BTW.
10.2.4. De ter zake van de overdracht van de Gronden
A verschuldigde kosten en belastingen zijn voor rekening van Vestia.
10.2.5. De
verkoop en levering van de Gronden A vindt
plaats met inachtneming van de bepalingen van deze Overeenkomst en de
Planning. Gemeente zal uiterlijk één
maand voor de in de Planning genoemde overdrachtsdatum een concept van de
notariële akte voor de levering van de Gronden A voorleggen aan Vestia .
10.2.6. Vestia is de koopprijs en de daarover
verschuldigde belastingen verschuldigd bij de notariële levering van de Gronden
A.
10.2.7.
Gemeente levert de in artikel 10.2.1 genoemde gronden tegen in de in artikel
10.2.3. genoemde prijs aan Vestia onder de voorwaarde dat de in artikel 14 omschreven werkzaamheden in de openbare ruimte voor eigen rekening en risico door Vestia
worden uitgevoerd.
Artikel
10.3. Gronden B1 en Gronden B2
Gronden
te leveren door Vestia aan gemeente ten
behoeve van de aanleg van Openbare Voorzieningen
10.3.1.a. Gronden
B1
Gronden aan de Tweemolentjeskade ten behoeve van de
aanleg van Openbare Voorzieningen, waaronder water door gemeente
Vestia zal conform de Planning de gronden die
benodigd zijn voor de realisatie van
Openbare Voorzieningen, te weten:
·
(het gedeelte van) de percelen zoals
nader aangeduid op de als Bijlage 1 aangehechte tekening, kadastraal bekend Gemeente Delft,
sectie P, nummers 1602, 1604, 1605, 1606, 1655, totaal
omstreeks 2199 m² (hierna te noemen de “Gronden B1”),
verkopen en overdragen aan de Gemeente, die deze
gronden zal kopen en in eigendom aanvaarden. De
verkoop en overdracht zal in overleg tussen Partijen plaatsvinden. De precieze maatvoering van de Gronden B1 van het
te leveren perceel zoals hierboven omschreven, wordt tussen partijen
overeengekomen in relatie tot de watertoevoeging zoals omschreven in artikel
19.2.1 sub a en de nieuwbouw aan de Tweemolentjeskade zoals weergegeven in Bijlagen
1 en 6.
10.3.1.b. Gronden
B2
Gronden aan het Lindeplein ten behoeve van de aanleg
van Openbare Voorzieningen door Vestia
Vestia zal conform de planning de
gronden die benodigd zijn voor de realisatie van openbare Voorzieningen, te
weten:
·
het gedeelte van de percelen zoals nader
aangeduid op de als bijlage 1 aangehechte tekening, kadastraal bekend Gemeente
Delft, sectie P, nummers 1654 en 1655, totaal omstreeks 236
m2 (hierna te noemen de “Gronden B2”),
verkopen en overdragen aan de Gemeente,
die deze gronden zal kopen en in eigendom aanvaarden.
10.3.2. De Gronden B1 en Gronden B2 hebben thans de
status van bebouwing met opstal ouder dan 2 jaar, dan wel privé-tuin.
Vestia zal de Gronden B1
als omschreven in artikel 10.3.1.a. met opstallen aan de gemeente leveren. De
kosten gemoeid met de sloop van de opstallen zijn voor rekening van de
gemeente.
Vestia zal de Gronden B2 als bedoeld in
artikel 10.3.1. b. leveren bij de oplevering van de openbare ruimte in Deelplan
1.
10.3.3. De onder 10.3.1.a omschreven levering van de
Gronden B1 van Vestia aan Gemeente zal pas
plaatsvinden nadat de in Bijlage 6 uitgewerkte open waterverbinding
langs de Tweemolentjeskade op tijdstip van levering door Partijen als optimaal
wordt gezien om de waterproblematiek in de Bomenwijk op te lossen. Levering van de Gronden B1 zal bovendien pas
plaatsvinden nadat de nieuwbouwwoningen aan de Tweemolentjeskade die op de kaart in Bijlage 1 zijn aangeduid
met F1, L1, L2, L3 en L4, zijn opgeleverd (volgens planning januari 2018).
10.3.4. Gemeente garandeert Vestia dat, indien aan
de onder 10.3.3.omschreven voorwaarden is voldaan, de in Bijlage 6 uitgewerkte
open waterverbinding inclusief alle civieltechnische werken door of in opdracht
en voor rekening en risico van de betrokken overheden wordt aangelegd.
10.3.5. De door de Gemeente aan Vestia te betalen
koopprijs voor de Gronden B1 en de Gronden B2
bedraagt € 1 (zegge: Eén euro), exclusief eventueel verschuldigde BTW
per levering.
10.3.6. De ter zake van de overdracht van de Gronden
B1 en de Gronden B2 verschuldigde kosten en belastingen zijn voor rekening van
de Gemeente.
10.3.7. De verkoop en levering van de Gronden B1 en
de Gronden B2 vindt plaats met inachtneming van de
bepalingen van deze Overeenkomst en de Planning. Vestia zal uiterlijk één maand
voor de in de Planning genoemde overdrachtsdata een concept van de notariële
akte voor de levering van de Gronden B1 en de Gronden B2 voorleggen aan de
Gemeente.
10.3.8. De Gemeente is de koopprijs en
de daarover verschuldigde belastingen verschuldigd bij de notariële levering
van de gronden van de betreffende fase.
10.3.9. Vestia verklaart dat het plan in fiscale zin
kostendekkend is. Dit betekent dat de meente ter zake van de transacties
genoemd in gronden B1 en B2 en de openbare ruimte, geen risico loopt op
strafheffing overdrachtsbelasting. Dit risico neemt Vestia voor haar rekening.
Artikel 10.4.
Gronden C
De percelen die in Bijlage1 zijn weergegeven als
Gronden C zijn bestemd voor de aanleg van Openbare Voorzieningen en zijn reeds
volledig en in volle eigendom bij de Gemeente. Voor deze Gronden zijn derhalve
geen grondtransacties vereist.
Artikel 10.5.
Voorwaarden grondoverdrachten
Op de Gronden A zijn voor zover daarvan in deze
Overeenkomst niet is afgeweken, van toepassing: de Algemene Voorwaarden voor
verkoop van bouwterreinen door de gemeente Delft van 1994 (AV 1994).
Op de Gronden A en de Gronden B zijn de volgende
bepalingen van toepassing:
a. Tot
het moment van de notariële overdracht zijn de Gronden A, B1 en B2
voor rekening en risico en in de beschikkingsmacht van de verkopende
Partij. Belastingen en alle andere gewone en buitengewone lasten die ter zake
van de Gronden A, B1 en B2 of de
opstallen daarop, worden geheven, komen per datum van de transportakte voor
rekening van de koper. Indien na notariële levering blijkt dat een perceel
zodanige belemmeringen (bijv; bodemvervuiling) bevat dat verkrijger schade lijdt, dan is die schade
voor rekening van de verkopende partij.
b. De
exacte maat en ligging van de Gronden A, B1 en B2 zullen door kadastrale
inmeting worden bepaald. Voor alle overdrachten van Gronden A, B1 en B2 geldt
dat een verschil tussen de werkelijke en de opgegeven grootte geen aanleiding
geeft voor compensatie of enige rechtsvordering jegens de verkopende Partij.
d.
De gemeente verleent haar
medewerking aan het splitsen van de gronden voor de Bouw als bedoeld in artikel
13 van deze overeenkomst in afzonderlijke kavels of appartementsrechten.
Artikel 11. Bodem
en Archeologie
11.1 Bodem.
11.1.1 Vestia dient ter verkrijging van de benodigde
bouwvergunningen de bij of krachtens de terzake geldende wet- en regelgeving
voorgeschreven vereiste bodemonderzoeken te verrichten.
11.1.2. Ter voorbereiding van de nieuwbouw aan het
Lindeplein (Deelplan 1) is door Vestia
verkennend bodemonderzoek verricht waarvan de conclusies en vervolgstappen zijn
weergegeven in Bijlage 9.
11.1.3. In de huidige openbare ruimte aan de Van Miereveltlaan
is een bodemverontreiniging aangetroffen.(zie bijlage 9). Indien deze
verontreiniging dient te worden gesaneerd dan zal de gemeente hier voor eigen
rekening voor zorgdragen. Vanuit kostenoverwegingen zal gemeente de
voorbereiding en uitvoering van eventuele saneringswerkzaamheden waar mogelijk
afstemmen met werkzaamheden van Vestia.
11.2. Archeologie.
11.2.1. In het kader van de Nederlandse
Archeologische Monumentenzorg verricht Vestia tegen de achtergrond van de aard
en omvang van de betreffende bodemingrepen, binnen het plangebied een
verkennend archeologisch veldonderzoek volgens de terzake bij of krachtens de
betreffende wet- en regelgeving gegeven voorschriften.
11.2.2. Op basis van het onderzoek als
genoemd in het vorige artikel bepaalt de Gemeente per deelplan of dit op
archeologische gronden kan worden vrijgegeven of dat archeologisch
vervolgonderzoek noodzakelijk is. Het voorgaande in overeenstemming met de
terzake geldende wet- en regelgeving.
11.2.3. De kosten verband houdend met
vanuit wet- en regelgeving voorgeschreven archeologisch onderzoek zijn voor rekening van Vestia.
C. UITVOERING
PROJECT, BOUWPLANNEN, PLANNEN,
OPENBARE
RUIMTE
Artikel 12. Planologisch kader
Het Project is niet in overeenstemming
met het thans vigerende bestemmingsplan dat
op het Plangebied van toepassing is. De herontwikkeling wordt procesmatig
aangepakt, waardoor het bij het aangaan van deze Overeenkomst niet mogelijk is
een eindbeeld vast te leggen. De
gemeente zal middels een
Ontwikkelingsplan per Deelplan het Bestemmingsplan aanpassen.
Deelplan 1 is reeds tot
Ontwikkelingsplan uitgewerkt en vastgesteld door de gemeenteraad (Bijlage 3).
Vestia zal voor volgende Deelplannen financieel en ruimtelijk realiseerbare
schetsontwerpen aanleveren. Na vaststelling van het schetsontwerp in de Stuurgroep, zal gemeente
een Ontwikkelingsplan vaststellen op basis van
dit Schetsontwerp. Uitgangspunt is dat maximaal 5 Ontwikkelingsplannen worden
opgesteld.
13.1. Vestia zal in de Bomenwijk het volgende programma realiseren:
·
totaal circa 450 tot 500 woningen waarvan:
·
aantal parkeerplaatsen op eigen terrein van Vestia
volgend uit de afspraken zoals weergegeven in artikel 15.
Vestia realiseert de Bouw voor eigen rekening en
risico.
13.2. De Bouw wordt in Deelplannen gerealiseerd. De
begrenzing van de Deelplannen 1 tot en met 5 is weergegeven in Bijlage 1.
13.3. Voor Deelplan 1 is op 21 december 2006 door de
Raad van de gemeente Delft een Ontwikkelingsplan vastgesteld (zie Bijlage 3).
13.4. Tijdens de voorbereiding van Deelplan 4 wordt
nader onderzocht in hoeverre sprake kan zijn van ontwikkeling van de zogeheten
A 13 zone ten behoeve woningbouw of anderszins.
Artikel 14. Openbare
ruimte
14.1. Eisen.
De Gemeente heeft in samenspraak met Vestia een
Programma van Eisen voor de Openbare Ruimte Bomenwijk opgesteld (Bijlage 8) aan
de hand waarvan Vestia voor eigen risico en rekening het openbaar gebied
aanpast en herinricht ten behoeve van haar bouwplannen voor bestaande bouw en
nieuwbouw. De herinrichting van de openbare ruimte door Vestia vindt plaats met
handhaving van de bestaande ondergrondse infrastructuur en de bestaande inrichtingselementen in de
openbare ruimte.
Indien genoemd Programma van Eisen na het afsluiten
van deze Overeenkomst door gemeente wordt gewijzigd, worden eventuele meer- en
minderkosten die door deze wijzigingen ontstaan tussen Partijen verrekend.
14.2. Aanleg en oplevering Openbare voorzieningen.
De in het kader van het
Project te realiseren Openbare Voorzieningen bestaan onder meer uit:
a. aanpassingen van reeds bestaande infrastructuur op gronden
van de Gemeente;
b. groenvoorzieningen op gronden van de Gemeente;
c. openbare parkeerplaatsen op
gronden van de gemeente conform het bepaalde in artikel 15.
14.2.1. Vestia zal de
Openbare Voorzieningen voor eigen rekening en risico per fase doen realiseren
met inachtneming van de Planning, het bepaalde in deze Overeenkomst en het
bestek zoals goedgekeurd door de Gemeente.
14.2.2. De
oplevering van de Openbare Voorzieningen vindt per Deelplan plaats door middel
van een opneming waarbij de Gemeente en Vestia vertegenwoordigd zijn, een en
ander zoals nader geregeld in het Programma van Eisen (Bijlage 8). Van deze
opneming wordt een proces-verbaal opgemaakt dat door de bij de opneming
aanwezige personen wordt ondertekend. Wanneer tijdens de opneming geen gebreken
worden geconstateerd geldt de Openbare Voorzieningen met de ondertekening van
het proces-verbaal als opgeleverd, zowel aan Vestia als aan de Gemeente. Indien
tijdens de opneming wel gebreken worden geconstateerd wordt van die gebreken
melding gemaakt in het proces-verbaal en geldt de Openbare Voorzieningen pas
als opgeleverd, nadat de gebreken ten genoege van de Gemeente zijn hersteld en
de Gemeente daarvan met een schriftelijke mededeling aan Vestia heeft doen
blijken. De dag en het tijdstip van de opneming worden in onderling overleg
tussen Partijen vastgesteld.
14.2.3.
Vestia levert de Openbare Voorzieningen tegen een bedrag van € 1 (zegge: één euro) op aan de Gemeente. Over
het totale bedrag is omzetbelasting verschuldigd. Deze omzetbelasting is voor
rekening van de Gemeente.. Vestia zal bij de oplevering een factuur met BTW
uitreiken. Eventuele niet aftrekbare BTW terzake van de aanleg van de Openbare
Voorzieningen is voor rekening van Vestia. De eventueel verschuldigde
overdrachtsbelasting terzake van de oplevering van de Openbare Voorzieningen is
voor rekening van Vestia
De gemeente verklaart dat zij de Openbare
Voorzieningen zal gebruiken voor activiteiten die recht geven op compensatie
van BTW als bedoeld in de Wet op het BTW-Compensatiefonds.
14.2.4. Na
de oplevering als hiervoor in artikel 14.2.2 bedoeld is het beheer en onderhoud
van de Openbare Voorzieningen voor rekening en risico van de Gemeente, echter
met inachtneming van een garantietermijn voor openbaar groen van één jaar en
een garantietermijn als bedoeld in het Programma van Eisen Openbare
Voorzieningen voor de overige onderdelen van de Openbare Voorzieningen. Alle
gebreken die binnen de genoemde garantietermijn ontstaan zullen voor rekening
van Vestia worden hersteld. Indien de Gemeente aanspraak maakt op garantie zal
Vestia de benodigde herstelwerkzaamheden binnen een door de Gemeente te stellen
redelijke termijn verrichten. Indien dat niet gebeurt, is de Gemeente
gerechtigd de benodigde herstelwerkzaamheden voor rekening van Vestia door een
derde uit te laten voeren.
14.2.5.
Indien de aannemer dan wel Vestia een geschil aanhangig mocht maken
omtrent de oplevering, zal Vestia er voor zorgdragen dat namens haar al datgene
naar voren wordt gebracht, dat de Gemeente nodig acht en dat desgewenst een
vertegenwoordiger van de Gemeente namens Vestia (mede) het woord kan voeren. De
uitspraak in het geschil tussen de aannemer en Vestia zal eveneens gelden in de
relatie tussen Vestia en de Gemeente tenzij uit de uitspraak mocht blijken dat
sprake is van aan Vestia toerekenbare tekortkomingen, die in de relatie tussen
Vestia en de Gemeente voor rekening van Vestia behoren te blijven.
14.3. Tijdelijk
beheer.
De Gemeente
zal de inzet van haar beheerbudgetten in het kader van openbare ruimte
en beheerplanningen afstemmen op de werkzaamheden in verband met de
vernieuwing.
Artikel 15. Parkeren
Partijen zijn op basis van een
indicatief woningprogramma (bijlage 7b) en het gemeentelijk parkeerbeleid een
parkeeropgave voor de Bomenwijk
overeengekomen van 635 parkeerplaatsen.
15.1.
Partijen zijn bovendien overeengekomen dat hierboven genoemde 635
plaatsen als volgt worden gerealiseerd:
15.2.
Partijen komen overeen dat in alle
Deelplannen waar sprake is van een gebouwde parkeervoorziening, bij realisatie
ervan, de mogelijkheid van natuurlijke ventilatie kan worden toegepast, mits
passend binnen het Ontwikkelingsplan Deelplan 1 en het Beeldkwaliteitsplan.
15.3.
Bij de eerste verhuur van de 66
nieuwbouw-huurappartementen in Deelplan 1 geldt geen verplichte afname van de
gebouwde parkeerplaatsen voor Bomenwijkers met terugkeergarantie
(Bomenwijkgarantie) , behorende tot de BBSH doelgroep en waarvoor het nieuwbouwappartement
passend is conform de normen van Stadsgewest Haaglanden.
15.4 Indien
het in bijlage 7 opgenomen woningprogramma wijzigt, wijzigt ook de in lid 1. genoemde parkeeropgave. De alsdan
gewijzigde parkeeropgave wordt gerealiseerd middels een aanpassing van het
aantal parkeerplaatsen op eigen terrein
van Vestia. Bedoelde wijzigingen zullen worden berekend volgens de wijze die is
vastgelegd in Bijlage 7.
Artikel 16. Tijdelijk Buurtgebouw
16.1. De Gemeente zal een tijdelijke buurthuisvoorziening in
combinatie met een Projectinformatiepunt (laten) realiseren op de locatie
voormalige plantsoenpost Beukenlaan.
16.2. De sloop van het huidige buurthuis door of in opdracht van
Vestia, vindt plaats na oplevering van het tijdelijke buurthuis doch uiterlijk
vóór de bouwvoorbereiding Deelplan 1, nu gepland medio 2008
(bijlage 4).
16.3. De Gemeente spant zich in aan het
zo voorspoedig mogelijk doen verlopen van de procedure ex artikel 19 lid 2 WRO
voor het realiseren van het tijdelijke buurthuis.
Artikel 18. Duurzaamheid
en milieu
18.1. Partijen hebben een gezamenlijke energievisie
laten opstellen om de mogelijkheden ten aanzien van energiebesparing bij de
vernieuwing van de Bomenwijk te kunnen beoordelen. Aanleiding voor deze visie
is het 3E: Klimaatplan Delft 2003-2012, waarin de Gemeente haar
ambitie voor energiebesparing en CO2-emissiereductie heeft verwoord. Het doel
van de energievisie is een keuze te maken voor energiebesparing en toepassing
van duurzame energie op woning- en locatieniveau. Op basis van de energievisie
hebben partijen een onderscheid gemaakt tussen de nieuwbouwwoningen in de
Bomenwijk en de woningen die worden gerenoveerd in het zgn GOV-project.
18.2. Vestia zal in de periode tot medio 2008 met
gemeente en eventuele derden voor de nieuwbouwwoningen in de Bomenwijk een
energieconcept ontwikkelen waarmee de
energieprestatiecoefficiënt (EPC) van de woningen ten opzichte van het
vigerend Bouwbesluit met gemiddeld 20% verbetert; de gemiddelde EPC van de nieuwbouwwoningen wordt dan:
0,64. Bij de uitwerking van het energieconcept leggen partijen prioriteit bij
maatregelen die de warmtevraag van de woningen verminderen.
Als referentie voor de bepaling van de meerkosten
geldt de in de Toolkit Duurzaam Bouwen (uitgave 2007) omschreven
nieuwbouwwoning met een EPC van 0,8.
18.3. Indien Vestia besluit tot de realisatie van
het in art. 18.2 genoemd energieconcept, ontvangt zij van de gemeente een
financiële bijdrage vanuit de Reserve Energiebesparende Maatregelen van 25% van
de meerkosten met een maximum van € 750,-- (prijspeil 2006) per woning. Hiertoe
dient Vestia voor het gehele plangebied een subsidieaanvraag in. De definitieve
bijdrage wordt door gemeente vastgesteld en uitbetaald aan de hand van de
aantoonbaar gemaakte meerkosten bij oplevering van de woningen per Deelplan.
18.4. Vestia
heeft voor de te renoveren
eengezinswoningen in de Bomenwijk een Energieprestatieadvies (EPA) op
laten opstellen (bijlage 13). Door het GOV-project voert Vestia de energiebesparende
maatregelen uit die zijn opgenomen in tabel 1.3 van de EPA. Daarnaast zal Vestia de GOV-woningen
van winddruk-geregelde ventilatieroosters voorzien
18.5. Vestia ontvangt voor de in artikel 18.4
omschreven prestatie van gemeente een financiële bijdrage vanuit de Reserve
Energiebesparende Maatregelen van 25% van de meerkosten met een maximum van €
500,- (prijspeil 2006) per woning. Hiertoe dient Vestia voor het gehele
plangebied een subsidieaanvraag in. De definitieve bijdrage wordt door de gemeente
vastgesteld en aan de hand van de aantoonbaar gemaakte meerkosten uitbetaald
bij de oplevering van het GOV-project. Als referentie voor het bepalen van de
meerkosten geldt de bestaande situatie overeenkomstig het
Energieprestatieadvies (EPA, bijlage 13).
18.6. Indien Vestia woningen ontwikkelt met zgn.
collectieve warmtesystemen, geldt als uitgangspunt dat de eindgebruikers gedurende de exploitatieperiode nooit meer
betalen dan in de situatie waarin de woningen zijn aangesloten op een
conventioneel gas- en elektriciteitsnet.
Artikel 19.
Waterhuishouding
19.1. Afkoppeling
regenwater.
Gedurende de afwikkeling van de vernieuwing
Bomenwijk wordt het regenwater afgekoppeld van het rioleringssysteem. Dit
betekent dat er een tweede afvoerbuis (HWA-riool)
wordt aangelegd. Op deze wijze wordt de nieuwe waterstructuur aangepast. De
kosten voor het inpandige dubbele systeem zijn voor rekening van Vestia. De
kosten die betrekking hebben op het aanbrengen van de tweede afvoerbuis in
grond van Vestia zijn voor rekening van Vestia. Overige kosten in verband
met werkzaamheden aan de riolering in
het openbaar gebied zijn voor rekening van de Gemeente.
19.2. Waterberging.
In het kader van de berging van water
zijn partijen de volgende maatregelen overeengekomen:
19.2.1.a.
Gemeente legt een bovengrondse watergang aan tussen de Elzenlaan en de
Wilgenlaan, zoals weergegeven in de Bijlagen 6a en 6b. Partijen
verrichten hiertoe de grondtransacties zoals nader omschreven in artikel 10.3.1
a van deze overeenkomst.
19.2.1.b.
Vestia levert de openbare ruimte op met verruimde watergangen aan
Elzenlaan en Wilgenlaan, zoals
weergegeven in Bijlage 6 a en 6b.
19.2.2. Om de bedoelde watertoevoeging mogelijk te
maken zal Vestia Delft de 16 eengezinswoningen aan de Tweemolentjeskade slopen.
Het bepaalde in artikel 10.3.2. is van toepassing. Vestia Delft zal geen
verkooptransacties verrichten met betrekking tot deze woningen.
19.2.3. Vooruitlopend op de uitvoering van de onder
19.2.1.a beschreven watertoevoeging, zullen partijen onderzoeken in hoeverre de
beoogde open waterverbinding open waterverbinding tussen Wilgenlaan en
Elzenlaan , gelet op eventuele nieuwe inzichten en technieken, nog steeds de
meest optimale oplossing is voor de waterbergingsproblematiek in de Bomenwijk.
Behalve partijen worden ook het Hoogheemraadschap van Delfland en de
Bewonerswerkgroep Bomenwijk bij dit onderzoek betrokken.
19.2.4. De realisatie van de onder 19.2.1.a.
omschreven watergang zal in ieder geval niet eerder dan in 2015 tot stand
komen. Bewoners van woningen aan de Twee Molentjeskade hebben een woongarantie
tot ten minste 2015.
Artikel 20. Sociaal
plan
De
Bewonerswerkgroep Bomenwijk en Vestia hebben een sociaal plan
vastgesteld (bijlage 11) waarin de wederzijdse rechten en plichten zijn
opgenomen. Gemeente Delft is de facto geen partij in deze overeenkomst, maar
zal erop toezien dat dit plan stipt wordt uitgevoerd.
Artikel 21. Beheeraanpak
Gemeente en Vestia hebben in samenspraak
met verschillende partijen een beheeraanpak Bomenwijk opgesteld
(bijlage 12) die tot doel heeft de leefbaarheid in de wijk in aanloop naar en
gedurende de vernieuwing op peil te houden. Deze aanpak wordt periodiek
bijgesteld middels een op te stellen
beheerprogramma.
Artikel 22. Communicatie
22.1. De communicatiekosten op projectniveau worden
door Vestia gedragen.
22.2. De plannen voor communicatie en PR- plannen op
wijk/buurtniveau worden op elkaar afgestemd en de kosten die daaruit
voortvloeien worden op 50-50-basis door Vestia en de Gemeente gedeeld.
22.3. Door beide partijen worden, wanneer dat nodig
is, tijdig mensen en middelen ingezet om het communicatieproces zo soepel
mogelijk te laten verlopen. Partijen maken nadere afspraken over
communicatieprogrammering na de start van de bouwactiviteiten en de bekostiging
hiervan.
Artikel 23. Diversen
23.1 Woonkeur.
Vestia en de Gemeente streven ernaar de Bomenwijk te
herontwikkelen conform Woonkeur waarbij onderscheid wordt gemaakt tussen
nieuwbouw en bestaande bouw. De kosten hiervoor worden in de totale plankosten
verwerkt.
.
Artikel 24. Financiën
Naast de in artikel 18 opgenomen financiële
afspraken m.b.t duurzaamheid en mileu,
zijn tussen partijen de volgende financiële afspraken gemaakt:
24.1. De gemeente stelt tijdig voldoende menskracht
ter beschikking ten behoeve van het afstemmen van gemeentelijke procedures op
de planontwikkeling.
24.2. Gemeente Delft stelt voor woningen die voor
1-1-2010 worden gerealiseerd dan wel gerenoveerd en beschikbaar komen in de
categorie sociale huur (aanvangshuur lager dan de maximale huurgrens (€ 615,01,
prijspeil 2006)) of sociale koop (koopprijs lager dan de maximale sociale
koopgrens (€ 163.508,- prijspeil 2006), aan Vestia BLS-subsidie beschikbaar
overeenkomstig de (in voorbereiding zijnde) gemeentelijke Subsidieverordening
Besluit Locatiegebonden Subsidies:
·
per nieuwbouwwoning groter dan 85 m2 en meer dan 5
kamers: € 6.000,-;
·
per overige nieuwbouwwoning: € 3.000,-;
·
per gerenoveerde woning met een investering groter
dan € 22.689,- (stichtingskosten), een
oppervlakte groter dan 85 m2 en meer dan
5 kamers: € 3000,-;
·
per overige gerenoveerde woning met een investering
groter dan € 22.689,- (stichtingskosten): € 1.600,- .
Alle bedragen in dit artikel zijn prijspeil 2006 en
worden uitbetaald conform de op dat moment geldende bedragen in de
BLS-verordening.
De in dit artikel genoemde gemeentelijke bijdrage
wordt conform de bepalingen in de BLS-verordening (no. 20268829) uitgekeerd,
gerelateerd aan het opgeleverde aantal sociale huurwoningen. Naar verwacht wordt
deze verordering in juni 2007 vastgesteld.
24.3. Vestia garandeert dat de huurwoningen waarop
de gemeente BLS-subsidie heeft verleend, minimaal gedurende 10 jaar na
oplevering in de sociale sector gehouden worden. De gerenoveerde
eengezins-huurwoningen worden bij mutatie verkocht. Partijen gaan er vanuit dat
10 jaar na oplevering nog 70% van deze woningen in de sociale huursector worden
geëxploiteerd. De in dit artikel omschreven BLS-subsidie is daarmee op 70% van
het aantal gerenoveerde sociale huurwoningen van toepassing.
10 jaar na oplevering van de gerenoveerde
huurwoningen zullen partijen aan de hand van het feitelijk aantal verkochte
sociale huurwoningen het overschot of tekort aan BLS-subside met elkaar verrekenen.
D. SLOTBEPALINGEN
Artikel 25. Planschadevergoedingen
Verzoeken van derden, op grond van planschade en/of
nadeelcompensatie, voortvloeiende uit of samenhangende met het door de gemeente
geschapen publiekrechtelijk kader, zullen als volgt tussen partijen worden
verdeeld en beoordeeld, respectievelijk, indien daartoe gronden bestaan, worden
gehonoreerd:
Deelplan 1: 50% Gemeente - 50 % Vestia;
Deelplan 2 en Deelplan 3: 100 % Vestia;
Deelplan 4 : 50% gemeente en 50% Vestia;
Deelplan 5 : schade voortvloeiend uit de bouw van de
eengezinswoningen: 100 % Vestia;
Deelplan 5:
schade voortvloeiend uit de
aanleg open water (incl. civieltechnische
werken) :100% gemeente.
Artikel 26. Overdracht
contractspositie
Vestia is gerechtigd de voor haar uit deze
overeenkomst voortvloeiende rechten en verplichtingen geheel of gedeeltelijk
over te dragen aan een derde, mits zij nakoming van deze overeenkomst door de
betreffende rechtsopvolger garandeert jegens de Gemeente in een schriftelijke
verklaring, welke door de rechtsopvolger alsmede de Gemeente voor akkoord
getekend wordt. In een zodanig geval gaan alle betrokken rechten en
verplichtingen die voor Vestia voortvloeien uit deze Ontwikkelingsovereenkomst
over op de rechtsopvolger van Vestia.
Artikel 27. Duur
en beëindiging van de Overeenkomst
27.1. Deze overeenkomst eindigt op het tijdstip
waarop door partijen wordt vastgesteld
dat zij over en weer aan al hun verplichtingen voortvloeiend uit deze
Overeenkomst met
betrekking tot de realisering van het Project hebben
voldaan.
27.2. Deze Overeenkomst kan tussentijds slechts
worden beëindigd in de situaties als omschreven in de artikelen 7.2 en 28 van
deze Overeenkomst. Partijen sluiten
uitdrukkelijk iedere andere mogelijkheid tot
ontbinding dan wel vernietiging van deze Overeenkomst uit, in het bijzonder
vernietiging op grond van artikel 6:228 (dwaling) van het Burgerlijk Wetboek.
27.3. In geval van tussentijdse beëindiging van deze
Overeenkomst is met betrekking tot
bepaalde in artikel 7.2 inzake een door partijen op
te stellen verdeelsleutel.
Artikel 28. Tekortkomingen
/ aansprakelijkheid
28.1. Iedere toerekenbare tekortkoming door een
partij in de nakoming van haar ververplichtingen uit hoofde van deze Overeenkomst,
verplicht die partij ertoe de
tekortkoming alsmede de gevolgen daarvan binnen een
– door de andere partij door middel van een aangetekende schriftelijke
ingebrekestelling – redelijke termijn ongedaan te maken. Indien dit ongedaan
maken niet binnen de gestelde termijn plaatsvindt, is de betreffende partij
automatisch in verzuim.
Indien sprake is van verzuim is de benadeelde partij
gerechtigd nakoming van de verplichtingen van de in verzuim zijnde partij te
vorderen, of aan die partij mee te delen dat die verplichtingen worden omgezet
in vervangende schadevergoeding, of deze Overeenkomst naar haar keuze geheel of
gedeeltelijk met onmiddellijke ingang zonder rechterlijke tussenkomst en bij
aangetekende brief te ontbinden, zulks onverminderd haar overige rechten
waaronder het recht op schadevergoeding (inclusief vertragingsschade).
De bevoegdheid tot de omzetting of ontbinding als
bedoeld in artikel 28.1. is niet van toepassing indien de tekortkoming, gezien
haar bijzondere aard of geringe betekenis, een ontbinding naar maatstaven van
redelijkheid en billijkheid niet rechtvaardigt.
Een tekortkomende partij is niet aansprakelijk
jegens de andere partij ingeval van een tekortkoming die de tekortkomende
partij niet kan worden toegerekend (overmacht). In geval van overmacht treden
partijen zo spoedig mogelijk in overleg over de alsdan ontstane situatie en de
te nemen maatregelen, waarbij als uitgangspunt geldt dat de gerechtvaardigde
belangen van partijen zoveel als mogelijk onder de dan geldende omstandigheden worden
gerespecteerd.
Artikel 29. Geschillenregeling
en toepasselijk recht
29.1. Tussen partijen gerezen geschillen met
betrekking tot deze Overeenkomst en daaruit voortvloeiende overeenkomsten
worden in eerste instantie beslecht door de
bevoegde rechter te ’s-Gravenhage. Een geschil wordt
door een partij niet aan de
rechter voorgelegd dan nadat zij getracht heeft om
het geschil in der minne te
schikken en deze poging voor haar onvoldoende
resultaat heeft opgeleverd.
29.2. Deze Overeenkomst, de daaruit voortvloeiende
overeenkomsten en de totstandkoming
van deze overeenkomsten worden beheerst door het Nederlands recht.
Artikel 30. Overige
bepalingen
30.1. Wijzigingen in of aanvullingen op deze
Overeenkomst binden partijen uitsluitend indien en voorzover die wijzigingen of
aanvullingen schriftelijk zijn overeengekomen, onder vermelding van de datum
met ingang waarvan de wijzigingen en/of aanvullingen gelden.
30.2.De Bijlagen bij deze Overeenkomst maken een
geïntegreerd onderdeel uit van deze Overeenkomst.
30.3. De kosten van het opstellen van deze
Overeenkomst en de daaruit voortvloeiende
Overeenkomsten worden door partijen gedeeld.
30.4.Over alle kosten die voortkomen uit
planvoorbereiding en uitvoering van de vernieuwing van de Bomenwijk en waarover
in deze overeenkomst geen nadere afspraken zijn gemaakt, treden Partijen in
overleg.
Artikel 31. Opschortende
voorwaarde
31.1 Deze Overeenkomst wordt, gelet op het bepaalde
in artikel 169 lid 4 van de Gemeentewet, aangegaan onder de opschortende voorwaarde
dat de raad, daartoe in de gelegenheid gesteld, geen wensen en bedenkingen ter
kennis van het college van burgemeester en wethouders heeft gebracht, die het
college hebben doen besluiten af te zien van het aangaan van deze Overeenkomst.
31.2 Deze overeenkomst is eveneens aangegaan onder
de opschortende voorwaarde dat de Raad van Commissarissen van Vestia, daartoe
in de gelegenheid gesteld, haar goedkeuring aan deze overeenkomst zal verlenen.
De Gemeente Delft
Stichting Vestia Groep,
mevrouw S.C.C M
Bolten de heer G.P.M. den
Ouden
wethouder directeur Vestia Delft,
gemachtigde
Bijlagen