Versie definitief 15 mei 2007

 


 

            Ontwikkelingsovereenkomst  vernieuwing Bomenwijk te Delft

                                                           

Stichting Vestia Groep

en

de Gemeente Delft  

 INHOUDSOPGAVE

A.                          ALGEMENE BEPALINGEN
Artikel 1                  Definities                                                                                          

Artikel 2                  Doel van de Overeenkomst; Projectbeschrijving 

Artikel 3                  Algemene verplichtingen van Vestia

Artikel 4                  Algemene verplichtingen van de Gemeente       

Artikel 5                  Organisatiestructuur

Artikel 6                  Planning

Artikel 7                  Wijziging Planning / Project

Artikel 8                  Vergunningen, ontheffingen en goedkeuringen

Artikel 9                  Uitplaatsing

B.                          GRONDTRANSACTIES
Artikel 10                Uitvoering grondtransacties

Artikel 10.1             Aan te kopen gronden door Vestia van derden

Artikel 10.2             Gronden A; Gronden ten behoeve van de nieuwbouw Commerciële Ruimte en Huurwoningen Lindeplein door Vestia, overdracht door gemeente

Artikel 10.3             Gronden B1 en Gronden B2;

Artikel 10.3.1.a        Gronden B1 Gronden aan de Tweemolentjeskade ten behoeve van de aanleg van Openbare Voorzieningen waaronder water door gemeente

Artikel 10.3.1.b        Gronden B2 Gronden aan het Lindeplein ten behoeve van de aanleg van Openbare Voorzieningen door Vestia

Artikel 10.4             Gronden C

Artikel 10.5             Voorwaarden grondoverdrachten

Artikel 11                Bodem en Archeologie

 

 

C.                          UITVOERING PROJECT, BOUWPLANNEN, PLANNEN, OPENBARE RUIMTE

Artikel 12                Planologisch kader

Artikel 13                De Bouw

Artikel 14                Openbare ruimte

Artikel 15                Parkeren

Artikel 16                Tijdelijk Buurtgebouw

Artikel 17                vervallen

Artikel 18                Duurzaamheid en milieu

Artikel 19                Waterhuishouding

Artikel 20                Sociaal plan

Artikel 21                Beheeraanpak

Artikel 22                Communicatie 

Artikel 23                Diversen

Artikel 24                Financiën

 

D. SLOTBEPALINGEN

Artikel 25              Planschadevergoedingen

Artikel 26              Overdracht contractspositie

Artikel 27              Duur en beëindiging van de Overeenkomst

Artikel 28              Tekortkomingen / aansprakelijkheid

Artikel 29              Geschillenregeling en toepasselijk recht

Artikel 30              Overige bepalingen

Artikel 31              Opschortende voorwaarde

 


 

BIJLAGEN EN VERWIJZINGEN

1.         Tekening  Plangebied d.d. 10 mei 2007 met daarop aangegeven de verschillende Deelplannen en de  Gronden A, Gronden B en Gronden C.

2.         Beeldkwaliteitplan Bomenwijk, Gemeente Delft in samenwerking met Hebly Theunissen architecten, vastgesteld in de gemeenteraad op 21 december 2006. (Niet bijgevoegd.)

3.         Ontwikkelingsplan Deelplan 1, Gemeente Delft, vastgesteld in de gemeenteraad op 21 december 2006. (Niet bijgevoegd.)

4.         Planning Bomenwijk d.d. 14 mei 2007.

5.         Uitsnede bestemmingsplan Noord Oost, met daarop aangegeven de toekomstige waterstructuur Tweemolentjeskade, gemeente Delft. De verwachte datum van vaststelling is 30-06-2007.

6.         a. Tekening toekomstige waterstructuur Tweemolentjeskade, d.d. 23–02-2007, Hebly Theunissen Architecten.
b. Tekening toekomstige Waterstructuur Tweemolentjeskade,  Profielen Grachtvariant d.d. 03-05-2005, Hebly Theunissen Architecten.

7.         a. Memo Parkeren Bomenwijk d.d. 13 maart 2007, vastgesteld in B&W van 13 maart 2007.
b. Notitie Parkeerbalans in relatie tot Woningprogramma, d.d. 14 mei 2007.

8.         Programma van Eisen Openbare Ruimte Bomenwijk, Gemeente Delft d.d.15-11-2006.

9.         a. Rapportage historisch onderzoek bodemkwaliteit Bomenwijk.
b. Verslaglegging gesprek d.d. 21 september 2006 en mailverkeer tussen Ceres projecten en de gemeente Delft d.d. 25 september 2006.

10.      Vervallen.

11.      Sociaal Plan Bomenwijk, 8 maart 2006

12.      Beheeraanpak Bomenwijk, maart 2007, vastgesteld in de Stuurgroep op 10 april 2007.

13.      Management Summary EPA Bomenbuurt Delft, 16 maart 2007.

13.                    


Ontwikkelingsovereenkomst

VERNIEUWING BOMENWIJK

TE DELFT

Ondergetekenden:

A.         De GEMEENTE DELFT, zetelend aan de Martinus Nijhofflaan 2, Postbus 78, 2600

ME te Delft, te dezen rechtsgeldig vertegenwoordigd door mevrouw S.C.C.M. Bolten in haar hoedanigheid van wethouder en daartoe gemachtigd door de burgemeester, de heer G.A.A. Verkerk, handelend op basis van het besluit van het college van burgemeester    en wethouders, hierna te noemen ‘de Gemeente’,

en

B.         Stichting Vestia Groep, statutair gevestigd te Rotterdam en kantoor houdend aan het Kruisplein 15 c te Rotterdam, te dezen rechtsgeldig vertegenwoordigd door de heer  G.P.M den Ouden daartoe gemachtigd door haar bestuurder de heer E.Th.P. Staal, hierna te noemen ‘Vestia’.

De Gemeente en Vestia, hierna ook te noemen ‘partij’ en gezamenlijk ‘partijen’,

overwegende dat:

a.         partijen terzake van de vernieuwingsopgave van de Bomenwijk een Intentieovereenkomst Vernieuwing Bomenwijk d.d 27 april 2004, alsmede een Convenant geheten: Aanpak Bomenwijk Afspraken en intenties, d.d. 8 maart 2006 en een Raamovereenkomst Financiële Afspraken Bomenwijk d.d.8 maart 2006 zijn aangegaan, waarin prestatieafspraken zijn vastgelegd en waarin is afgesproken dat de afspraken verder zullen worden uitgewerkt;

b.         partijen in dit kader met elkaar in overleg zijn getreden over de vernieuwing van de Bomenwijk;

c.         partijen afspraken met elkaar hebben gemaakt over de programmatische en financiële uitgangspunten voor de vernieuwing van de Bomenwijk, waarbij tevens afspraken zijn gemaakt over de eigendomsverhouding van de diverse daarvoor benodigde gronden;

d.         deze afspraken hebben geleid tot plannen voor de realisatie van de Bouw als bedoeld in artikel 13 en Openbare Voorzieningen als bedoeld in artikel 14, in de Bomenwijk;

e.         deze plannen hebben geleid tot een gezamenlijk Project, als nader uitgewerkt in artikel 2;

f.          partijen hun afspraken in het kader van het Project wensen vast te leggen in deze overeenkomst (hierna de “Overeenkomst”).

Partijen komen overeen als volgt:

A.         ALGEMENE BEPALINGEN

Artikel 1.           Definities

Naast de hiervoor vermelde definities hebben in deze overeenkomst de volgende termen, indien geschreven met een hoofdletter, de navolgende betekenis:

Plangebied.

Het gebied waarop deze overeenkomst betrekking heeft, zoals aangegeven op de kaart, aangehecht als Bijlage 1 aan deze Overeenkomst.

Project.

Het totaal van de werkzaamheden in het Plangebied, een en ander als nader omschreven in artikel 2.

Deelplan.

Een deel van het Plangebied waarvoor een afzonderlijk plan wordt gemaakt voor het Bouwrijp maken, de Bouw en de Openbare Voorzieningen. De afzonderlijke Deelplannen zijn aangegeven op de tekening, aangehecht als Bijlage 1.

Ontwikkelingsplan.

Voor ruimtelijke ontwikkelingen die zijn vastgesteld in de in artikel 5 genoemde  Stuurgroep en die afwijken van het op dat moment geldende bestemmingsplan, dient een vrijstellingsprocedure doorlopen te worden. Voor de plannen  binnen dit Project betreft het een procedure volgens artikel 19 lid 2 van de Wet Ruimtelijke Ordening (WRO). Deze procedure vereist "een goede ruimtelijke onderbouwing". De gemeente hanteert daartoe het Ontwikkelingsplan als planvorm. Een ontwikkelingsplan wordt gedurende de in Delft gebruikelijke termijnen ter inzage gelegd en is onderwerp van inspraak.

 

Beeldkwaliteitsplan.

Ten behoeve van de ontwikkeling in de Bomenwijk is de Welstandnota, in werking sinds  01 07 2004, aangevuld met het Beeldkwaliteitsplan Bomenwijk. Dit Beeldkwaliteitsplan biedt een reeks maatregelen op stedenbouwkundig en architectonisch niveau die als toetsingskader voor de Welstandsaspecten van de bouwplannen gaan fungeren. Tevens beoogt het Beeldkwaliteitsplan samenhang aan te brengen tussen het stedenbouwkundig ontwerp voor de verschillende Deelplannen en de architectonische ontwerpen van de verschillende architecten voor de Bouw.

 

Gronden A.

De gronden als bedoeld in artikel 10.2 en aangegeven in Bijlage 1, thans in eigendom  van de Gemeente te leveren aan Vestia ten behoeve van de realisatie van de  "nieuwbouw Lindeplein" (onderdeel van Deelplan 1) bestaande uit commerciële ruimten, sociale huurwoningen en mogelijk een gebouwde parkeervoorziening.

 

Gronden B1.

De gronden als bedoeld in artikel 10.3.1.a. en aangegeven in Bijlage 1, die thans eigendom zijn van Vestia te leveren aan de gemeente met daarop te slopen onroerend goed in verband met de aanleg van openbare  voorzieningen, waaronder water aan de Tweemolentjeskade.

 

Gronden B2.

De gronden als bedoeld in artikel 10.3.1.b. en aangegeven in Bijlage 1, die thans eigendom zijn van Vestia te leveren aan de gemeente met daarop te slopen onroerend goed in verband met de aanleg van openbare  voorzieningen aan het Lindeplein.

 

Gronden C.

De gronden genoemd in artikel 10.4 die thans volle eigendom zijn van de Gemeente en die bestemd zijn voor de realisatie van de Openbare Voorzieningen door Vestia.

Huurwoningen.

De door Vestia te realiseren Huurwoningen als omschreven in artikel 13.

 

Koopwoningen.

De door Vestia te realiseren Koopwoningen als omschreven in artikel 13.

Commerciële Ruimte.

De door Vestia te realiseren Commerciële Ruimte als omschreven in artikel 13.

 

Parkeervoorziening.

De door Vestia te realiseren parkeervoorziening als omschreven in artikel 15.

 

Parkeeropgave.

De op basis van de Nota Parkeren en Stallen (november 2003) en de aanvulling hierop van januari 2006, gebaseerde Memo Parkeren Bomenwijk 13 maart 2007 (bijlage 7a), zoals vastgesteld in B&W van 13 maart 2007, en zoals nader uitgewerkt in artikel 15.

Openbare Ruimte.

Het gebied als aangegeven op de tekening van het Plangebied (Bijlage 1) , waarin de Openbare Voorzieningen worden gerealiseerd.

Openbare Voorzieningen.

De in het kader van het project te realiseren openbare voorzieningen, waaronder parkeerplaatsen, aanpassingen in de woonomgeving, infrastructurele aanpassingen en groen- en nutsvoorzieningen, alsmede water, zoals bedoeld in artikel 14 en 19.

 

Planning.

De planning als bedoeld in artikel 6 van deze Overeenkomst, die als

Bijlage 4 aan deze overeenkomst is gehecht.

Waterhuishouding.

Het geheel van waterloopkundige elementen c.a. binnen het plangebied.

Stedenbouwkundig Ontwerp Deelplan 1.

Het door Vestia met betrekking tot Deelplan 1 van het gebied uitgewerkte Stedenbouwkundig Ontwerp dat deel uitmaakt van het Ontwikkelingsplan als bedoeld in artikel 12.

Bouw.

De bouw van Huurwoningen en Koopwoningen, Commerciële ruimten en  Parkeervoorzieningen met aanhorige voorzieningen, zoals bedoeld in artikel 13.

 

Bouwrijpmaken.

Het geschikt maken van de gronden door Vestia binnen het Plangebied voor verdere inrichting en bebouwing door middel van het slopen en verwijderen van opstallen, het verwijderen van boven- en ondergrondse obstakels, bomen, struiken etc., alsmede - voor zover noodzakelijk – het verrichten van bodemsaneringen en/of grondwatersaneringen en de aanleg van de riolering en nutsvoorzieningen.


 

Artikel 2.           Doel van de Overeenkomst; Projectomschrijving

2.1. Deze Overeenkomst heeft ten doel het vastleggen van afspraken tussen partijen

omtrent de gehele aanpak van de Bomenwijk op basis van de Intentieovereenkomst Vernieuwing Bomenwijk d.d 27 april 2004, een convenant Aanpak Bomenwijk: afspraken en intenties d.d. 8 maart 2006  en de Raamovereenkomst Financiële afspraken Bomenwijk d.d. 8 maart 2006.

Het Project behelst het totaal van werkzaamheden in het Plangebied ter voorbereiding en realisatie van de Bouw en Openbare Voorzieningen en bestaat onder meer uit:

 

1.         de planontwikkeling met betrekking tot het Plangebied, zoals omschreven in artikel 12;

2.         de uitplaatsing zoals omschreven in artikel 9;

3.         sloopwerkzaamheden ter voorbereiding van de realisatie van de Bouw en de   Openbare Voorzieningen;

4.         de grondtransacties zoals uitgewerkt in artikel 10 en Bijlage 1;

5.         de realisatie van de Bouw door Vestia, zoals omschreven in artikel 13;

6.         de realisatie van de Openbare Voorzieningen door Vestia, zoals omschreven in

            artikel 14;

Alle werkzaamheden van Vestia in het kader van het Project worden uitgevoerd

door Vestia of in haar opdracht werkzame derden.

Artikel 3.           Algemene verplichtingen van Vestia

Tot de algemene verplichtingen die in het kader van het project op Vestia rusten, behoren onder meer, naast de overige in deze Overeenkomst omschreven verplichtingen:

a. het doen realiseren van het Project en het doen opleveren daarvan;

b. het zo spoedig mogelijk en volledig informeren van de Gemeente omtrent

ontwikkelingen binnen of buiten Vestia die relevant (kunnen) zijn voor de

uitvoering van deze overeenkomst;

c. het voldoen aan haar financiële verplichtingen uit hoofde van deze Overeenkomst;

d. het zorgdragen voor een adequate aansprakelijkheidsverzekering;

e. het verrichten van alle werkzaamheden, prestaties en leveranties die redelijkerwijs nodig zijn voor de juist en tijdige uitvoering van deze Overeenkomst.

Artikel 4.           Algemene verplichtingen van de Gemeente

Tot de algemene verplichtingen die in het kader van het project op de Gemeente rusten, behoren onder meer, naast de overige in deze Overeenkomst omschreven verplichtingen:

a. het zo spoedig mogelijk – voorzover uit publiekrechtelijk oogpunt haalbaar - opstarten en doorlopen van alle publiekrechtelijke procedures die noodzakelijk zijn voor het Project, respectievelijk de bevordering daarvan;

b. het verlenen van medewerking waar wenselijk of nodig voor het project en voorzover uit publiekrechtelijk oogpunt haalbaar, aan alle publiekrechtelijke en andere maatre  gelen in verband met de inrichting van de sloop- en/of bouwplaats en de directe omgeving daarvan, zoals wegverleggingen, wegafsluitingen e.d.;

c. het tijdig reageren op verzoeken van Vestia om informatie of verzoeken tot

goedkeuring van bepaalde besluiten, documenten of werkzaamheden van Vestia, of in haar opdracht werkzame derden;

d. het zo spoedig mogelijk en volledig informeren van Vestia omtrent ontwikkelingen binnen of buiten de Gemeente die relevant (kunnen) zijn voor de uitvoering van         deze Overeenkomst;

e. het jegens Vestia tijdig voldoen aan haar financiële verplichtingen verband

houdende met deze overeenkomst en de daaruit voortvloeiende overeenkomsten;

f. het sluiten van een overeenkomst met het Hoogheemraadschap van Delfland inzake de diverse aspecten die verband houden met de Waterhuishouding binnen het plangebied;

g. het verrichten van alle werkzaamheden, die redelijkerwijs nodig zijn voor de juiste en tijdige uitvoering van deze Overeenkomst.

Artikel 5.           Organisatiestructuur

5.1. Ten behoeve van het benodigde overleg stellen partijen de volgende projectorganisatie in:

5.1.1. Een Stuurgroep, waarin de gemeente is vertegenwoordigd door een vertegenwoordiger uit het college van burgemeester en wethouders en de gemeentelijke projectleider, en Vestia door de directeur Vestia Delft en de projectmanager. Deze Stuurgroep komt minimaal eenmaal per kwartaal bijeen onder voorzitterschap van Vestia. Het secretariaat van de Stuurgroep wordt gevestigd bij  gemeente.

5.1.2. Een Projectgroep, waarin de gemeente is vertegenwoordigd door de projectleider en Vestia door de projectmanager. Deze Projectgroep komt minimaal een keer per maand bijeen onder voorzitterschap van Vestia. Het secretariaat van de Projectgroep wordt gevestigd bij  gemeente.

5.1.3. Een bewonersoverleg, waarin de bewoners van de Bomenwijk vertegenwoordigd zijn. Het bewonersoverleg adviseert de stuurgroep, gevraagd en ongevraagd, over de ontwikkeling van de Bomenwijk. Het Secretariaat van het Bewonersoverleg wordt gevestigd bij Vestia.

5.1.4 Een kwaliteitsteam,  waarin zitting hebben een door  de gemeente en Vestia gezamenlijk benoemde stedenbouwkundig supervisor, een deskundige afgevaardigd door het Bewonersoverleg, de gemeentelijke projectleider en de projectmanager van Vestia

Het kwaliteitsteam adviseert de Stuurgroep inzake de stedenbouwkundige en architectonische uitwerking van het bouwvergunningsplichtige deel van het Project.

5.2. De Stuurgroep in haar rol als hoeder van deze  Overeenkomst, is belast met het toezicht op de uitvoering van het Project en stelt in dat kader onder meer de volgende documenten vast:

- respectievelijke schetsontwerpen voor de Deelplannen;

- de Planning als bedoeld in artikel 6 en de eventuele wijzigingen daarop; programmering van deelplannen;

- de ontwerpen als bedoeld in artikel 12;

- het beheer als bedoeld in artikel 21;

- het communicatieprogramma als bedoeld in artikel 22.

5.3. Door de Stuurgroep genomen besluiten zijn bindend voor partijen, tenzij een of meer van de leden van de Stuurgroep met betrekking tot een specifiek besluit een uitdrukkelijk voorbehoud maakt van goedkeuring door het gemeentebestuur dan wel door het Bestuur en/of Raad van Commissarissen van Vestia. Binnen de Stuurgroep heeft ieder der partijen één stem.

5.4. De Stuurgroep komt zoveel vaker bijeen dan bepaald in artikel 5.1.1., respectievelijk in  de in dit artikel genoemde documenten, wanneer een of meer leden van de Stuurgroep zulks nodig achten. De leden van de Projectgroep zijn gerechtigd vergaderingen van de Stuurgroep bij te wonen. Zij hebben in de Stuurgroep geen stemrecht, maar een adviserende rol.



5.5. De Projectgroep is belast met de coördinatie en aansturing van het Project. Zij bereidt besluitvorming voor in de Stuurgroep. Wanneer in de Projectgroep over bepaalde onderwerpen geen overeenstemming kan worden bereikt, zal het desbetreffende onderwerp ter besluitvorming worden voorgelegd aan de Stuurgroep.

Artikel 6.           Planning

6.1. Vestia stelt in overleg met de Gemeente een planning op, welke als Bijlage 4,

onderdeel uitmaakt van deze Overeenkomst. De planning kan, indien nodig of gewenst naderhand verder worden uitgewerkt. In de Planning wordt zoveel mogelijk de onderlinge tijdsafhankelijkheid van de te verrichten werkzaamheden en de overige activiteiten weergegeven en wordt rekening gehouden met de benodigde proceduretijd voor de beoordeling van de bouw- en/of andere plannen binnen de projectorganisatie, de afgifte van sloop- bouw- en/of andere vergunningen en eventueel benodigde procedures ter verkrijging van goedkeuring van andere overheidslichamen.

6.2. Partijen zullen hun werkzaamheden zoveel als redelijkerwijs mogelijk is, (laten)

verrichten met inachtneming van de Planning. Daartoe zal Vestia de Planning

met de architect en de aannemer doorspreken, zodat zij hun werkzaamheden

eveneens op basis van deze Planning kunnen inrichten.

6.3. Vestia heeft het recht om pas met de Bouw voor een Deelplan aan te vangen, indien Vestia tenminste 70% van de woningen in het betreffende Deelplan heeft verkocht en de termijn van ontbinding van de betreffende koopovereenkomsten is verstreken. Vestia zal zich inspannen om de start van de Bouw voor een Deelplan in beginsel niet later dan uiterlijk 18 (achttien) maanden na de start van de sloop in het betreffend Deelplan te laten plaatsvinden.

Artikel 7.         Wijziging Planning / Project

7.1. Wijziging van de planning kan slechts plaatsvinden met instemming van de Stuurgroep. Indien overschrijding van de in de Planning vastgestelde tijdstippen dreigt, stelt de meest gerede partij de andere partij daarvan onmiddellijk schriftelijk op de hoogte en overleggen partijen alsdan over de gevolgen van de overschrijding en de eventueel te nemen maatregelen.

7.2. Indien zich een of meer van de volgende omstandigheden voordoen, treden partijen in overleg over de alsdan ontstane situatie teneinde kostenverhogingen voor beide partijen te voorkomen, waarbij eventueel ook de wijziging of gehele of gedeeltelijke            beëindiging van deze Overeenkomst aan de orde kan komen, inclusief een verdeelsleutel inzake mogelijke financiële gevolgen:

a. indien belemmeringen van publiekrechtelijke aard optreden die ongewijzigde

uitvoering van het Project niet of niet tijdig mogelijk maken;

b. indien wijzigingen in wet- of regelgeving wezenlijke gevolgen hebben voor de

realisering van het Project;

c. indien zich onvoorziene omstandigheden voordoen, of

d. indien anderszins het Project of een deel daarvan niet gerealiseerd kan worden

als gepland en/of de geplande sloop- en/of bouw niet gerealiseerd kan worden.

Partijen spannen zich in om wijzigingen als bedoeld in artikel 7.2. zoveel mogelijk

te voorkomen.




Artikel 8.           Vergunningen, ontheffingen en goedkeuringen

8.1. De Gemeente bevordert zoveel mogelijk dat op aanvraag van Vestia, de

aannemer of de architect alle vergunningen, ontheffingen en goedkeuringen

nodig voor de uitvoering van het Project conform de planning worden verleend.

Daartoe stelt de Gemeente al de voor de uitvoering van het project vereiste juridische

en planologische procedures, waaronder de procedure tot wijziging van het bestem-

mingsplan, respectievelijk en zonodig een artikel 19 WRO procedure, tijdig in

werking en wikkelt zij deze zo voortvarend mogelijk af. Hierbij neemt de Gemeente

wettelijke procedures, de eigen bestuurlijke verantwoordelijkheid en de jegens derden

te betrachten zorgvuldigheid in acht.

 

8.2. Vestia zal zo tijdig dat de Planning niet in gevaar komt, de benodigde vergunningen, goedkeuringen en ontheffingen voor het Project aanvragen of doen aanvragen. Vestia draagt ervoor zorg dat de aanvragen volledig en ontvankelijk zijn.

 

8.3. Vestia zal, met inachtneming van de Planning, gebruikmaken van bruikbare vergunningen, tenzij Vestia gemotiveerd aannemelijk maakt dat in verband met de inhoud van ingediende bezwaar- of beroepschriften, die gebruikmaking voor Vestia veel risico’s meebrengt. Onder een bruikbare vergunning wordt te dezen verstaan een vergunning ten aanzien waarvan na het verstrijken van de bezwaar- of beroepstermijn nog een termijn van vier weken is verstreken zonder dat een bezwaar- of beroepschrift is ingediend, of ingeval een bezwaar- of beroepschrift is ingediend, zonder dat tevens een schorsingsverzoek is ingediend dan wel een ingediend schorsingsverzoek is afgewezen.

 

8.4. Indien, ondanks alle inspanningen van partijen, een vergunning, ontheffing of

goedkeuring niet wordt verleend, of een verleende vergunning, ontheffing of

goedkeuring wordt geschorst of vernietigd, is artikel 7.2. van overeenkomstige

toepassing.

Artikel 9.           Uitplaatsing

9.1. Uitplaatsing van rechthebbende huurders en overige gebruikers van woningen en/of bedrijfsruimten in het Plangebied is voor rekening en verantwoordelijkheid van Vestia, die het overleg met de betrokkenen voert.

9.2. De rechthebbende huurders in het Plangebied krijgen op grond van het Sociaal Plan een tegemoetkoming in de verhuis- en herinrichtingskosten.

 

9.3. De Gemeente en Vestia streven naar het efficiënt inzetten van de instrumenten van de Leegstandwet, met het oog op het  mogelijk maken van tijdelijke verhuurcontracten in alle  fasen van de vernieuwing.


B.         GRONDTRANSACTIES

Artikel 10.         Uitvoering grondtransacties

 






Artikel 10.1.      Aan te kopen gronden door Vestia van derden

Vestia spant zich ter voorbereiding en uitvoering van deze overeenkomst maximaal in om conform de Planning de volgende percelen grond te verwerven:

·         kadastraal bekend gemeente Delft, sectie P, nummer 1480,  ter grootte van circa  863  m² [partycentrum];

·         kadastraal bekend gemeente Delft, sectie P, nummer 1499  en 1521,  ter grootte van circa 280 m² [hondentrimsalon];

·         kadastraal bekend gemeente Delft, sectie P,  nummer 1654 , ter grootte van circa 69 m2 [snackbar];

·         kadastraal bekend gemeente Delft, sectie P, nummer 1500, ter grootte van circa 43 m2 [voormalig bankgebouwtje].

 

De kosten en belastingen van deze transacties zijn voor rekening van Vestia.

 

Artikel 10.2       Gronden A

Gronden ten behoeve van de nieuwbouw Commerciële Ruimte en Huurwoningen Lindeplein door Vestia , overdracht door gemeente

10.2.1. De Gemeente zal conform de Planning de gronden die benodigd zijn voor de realisatie van de Huurwoningen en de Commerciële Ruimte, te weten:

·         (het gedeelte van) de percelen zoals nader aangeduid op de als Bijlage 1 aangehechte tekening, kadastraal bekend Gemeente Delft, sectie P, nummers 1601,  totaal omstreeks  838  m² (hierna te noemen de “Gronden A”),

verkopen en overdragen aan Vestia, die deze Gronden A zal kopen en in eigendom aanvaarden.

 

10.2.2. De Gronden A hebben thans de status van groenvoorziening en water. De Gemeente zal de Gronden A in de huidige status (voor aanvang van werkzaamheden en voor afgifte bouwvergunning) overdragen, zodat over de levering van de Gronden A geen omzetbelasting verschuldigd zal zijn.

 

10.2.3. De door Vestia aan de Gemeente te betalen koopprijs voor de Gronden A bedraagt      € 1,-- (zegge: Eén Euro), exclusief BTW.

 

10.2.4. De ter zake van de overdracht van de Gronden A verschuldigde kosten en belastingen zijn voor rekening van Vestia.

 

10.2.5.  De verkoop en levering van de Gronden A vindt  plaats met inachtneming van de bepalingen van deze Overeenkomst en de Planning.  Gemeente zal uiterlijk één maand voor de in de Planning genoemde overdrachtsdatum een concept van de notariële akte voor de levering van de Gronden A voorleggen aan Vestia .

 

10.2.6. Vestia is de koopprijs en de daarover verschuldigde belastingen verschuldigd bij de notariële levering van de Gronden A.

 

10.2.7. Gemeente levert de in artikel 10.2.1 genoemde gronden tegen in de in artikel 10.2.3. genoemde prijs aan Vestia onder de voorwaarde dat de in artikel 14 omschreven  werkzaamheden in de openbare ruimte  voor eigen rekening en risico door Vestia worden uitgevoerd.

 

 

 

Artikel 10.3.      Gronden B1 en Gronden B2

Gronden te leveren door Vestia aan gemeente  ten behoeve van de aanleg van Openbare Voorzieningen

 

 

10.3.1.a.           Gronden B1

Gronden aan de Tweemolentjeskade ten behoeve van de aanleg van Openbare Voorzieningen, waaronder water door gemeente           

Vestia zal conform de Planning de gronden die benodigd zijn voor de realisatie van  Openbare Voorzieningen, te weten:

·         (het gedeelte van) de percelen zoals nader aangeduid op de als Bijlage 1  aangehechte tekening, kadastraal bekend Gemeente Delft, sectie  P, nummers   1602, 1604, 1605, 1606, 1655, totaal omstreeks  2199  m² (hierna te noemen de “Gronden B1”),

verkopen en overdragen aan de Gemeente, die deze gronden zal kopen en in eigendom aanvaarden. De verkoop en overdracht zal in overleg tussen Partijen  plaatsvinden. De precieze maatvoering van de Gronden B1 van het te leveren perceel zoals hierboven omschreven, wordt tussen partijen overeengekomen in relatie tot de watertoevoeging zoals omschreven in artikel 19.2.1 sub a en de nieuwbouw aan de Tweemolentjeskade zoals weergegeven in Bijlagen 1 en 6.

 

10.3.1.b.           Gronden B2

Gronden aan het Lindeplein ten behoeve van de aanleg van Openbare Voorzieningen door Vestia

Vestia zal conform de planning de gronden die benodigd zijn voor de realisatie van openbare Voorzieningen, te weten:

·         het gedeelte van de percelen zoals nader aangeduid op de als bijlage 1 aangehechte tekening, kadastraal bekend Gemeente Delft, sectie  P, nummers  1654 en 1655, totaal omstreeks  236  m2 (hierna te noemen de “Gronden B2”),

verkopen en overdragen aan de Gemeente, die deze gronden zal kopen en in eigendom aanvaarden.

 

10.3.2. De Gronden B1 en Gronden B2 hebben thans de status van bebouwing met opstal ouder dan 2 jaar, dan wel  privé-tuin.

Vestia zal de Gronden B1 als omschreven in artikel 10.3.1.a. met opstallen aan de gemeente leveren. De kosten gemoeid met de sloop van de opstallen zijn voor rekening van de gemeente.

Vestia zal de Gronden B2 als bedoeld in artikel 10.3.1. b. leveren bij de oplevering van de openbare ruimte in Deelplan 1.

 

10.3.3. De onder 10.3.1.a omschreven levering van de Gronden B1 van Vestia aan Gemeente zal pas  plaatsvinden nadat de in Bijlage 6 uitgewerkte open waterverbinding langs de Tweemolentjeskade op tijdstip van levering door Partijen als optimaal wordt gezien om de waterproblematiek in de Bomenwijk op te lossen.  Levering van de Gronden B1 zal bovendien pas plaatsvinden nadat de nieuwbouwwoningen aan de Tweemolentjeskade  die op de kaart in Bijlage 1 zijn aangeduid met F1, L1, L2, L3 en L4, zijn opgeleverd (volgens planning januari 2018).

 

10.3.4. Gemeente garandeert Vestia dat, indien aan de onder 10.3.3.omschreven voorwaarden is voldaan, de in Bijlage 6 uitgewerkte open waterverbinding inclusief alle civieltechnische werken door of in opdracht en voor rekening en risico van de betrokken overheden wordt aangelegd.

 

10.3.5. De door de Gemeente aan Vestia te betalen koopprijs voor de Gronden B1 en de Gronden B2  bedraagt € 1 (zegge: Eén euro), exclusief eventueel verschuldigde BTW per levering.

 

10.3.6. De ter zake van de overdracht van de Gronden B1 en de Gronden B2 verschuldigde kosten en belastingen zijn voor rekening van de Gemeente.

 

10.3.7. De verkoop en levering van de Gronden B1 en de Gronden B2 vindt plaats met inachtneming van de bepalingen van deze Overeenkomst en de Planning. Vestia zal uiterlijk één maand voor de in de Planning genoemde overdrachtsdata een concept van de notariële akte voor de levering van de Gronden B1 en de Gronden B2 voorleggen aan de Gemeente.

 

10.3.8. De Gemeente is de koopprijs en de daarover verschuldigde belastingen verschuldigd bij de notariële levering van de gronden van de betreffende fase.


10.3.9.
Vestia verklaart dat het plan in fiscale zin kostendekkend is. Dit betekent dat de meente ter zake van de transacties genoemd in gronden B1 en B2 en de openbare ruimte, geen risico loopt op strafheffing overdrachtsbelasting. Dit risico neemt Vestia voor haar rekening.  

 

 

Artikel 10.4.      Gronden C

De percelen die in Bijlage1 zijn weergegeven als Gronden C zijn bestemd voor de aanleg van Openbare Voorzieningen en zijn reeds volledig en in volle eigendom bij de Gemeente. Voor deze Gronden zijn derhalve geen grondtransacties vereist.

 

Artikel 10.5.      Voorwaarden grondoverdrachten

Op de Gronden A zijn voor zover daarvan in deze Overeenkomst niet is afgeweken, van toepassing: de Algemene Voorwaarden voor verkoop van bouwterreinen door de gemeente Delft van 1994 (AV 1994).

Op de Gronden A en de Gronden B zijn de volgende bepalingen van toepassing:

a.         Tot het moment van de notariële overdracht zijn de Gronden A,  B1 en B2  voor rekening en risico en in de beschikkingsmacht van de verkopende Partij. Belastingen en alle andere gewone en buitengewone lasten die ter zake van de Gronden A, B1 en B2  of de opstallen daarop, worden geheven, komen per datum van de transportakte voor rekening van de koper. Indien na notariële levering blijkt dat een perceel zodanige belemmeringen (bijv; bodemvervuiling) bevat dat  verkrijger schade lijdt, dan is die schade voor rekening van de verkopende partij.

b.         De exacte maat en ligging van de Gronden A, B1 en B2 zullen door kadastrale inmeting worden bepaald. Voor alle overdrachten van Gronden A, B1 en B2 geldt dat een verschil tussen de werkelijke en de opgegeven grootte geen aanleiding geeft voor compensatie of enige rechtsvordering jegens de verkopende Partij.

c.         Partijen verwachten dat, behalve de onder 10.1, 10.2 en 10.3 genoemde percelen,  binnen het kader van het Project geen grote grondtransacties nodig zijn.

d.         De gemeente verleent haar medewerking aan het splitsen van de gronden voor de Bouw als bedoeld in artikel 13 van deze overeenkomst in afzonderlijke kavels of appartementsrechten.

 

 

Artikel 11.         Bodem en Archeologie

11.1 Bodem.

 

11.1.1 Vestia dient ter verkrijging van de benodigde bouwvergunningen de bij of krachtens de terzake geldende wet- en regelgeving voorgeschreven vereiste bodemonderzoeken te verrichten.

 

11.1.2. Ter voorbereiding van de nieuwbouw aan het Lindeplein (Deelplan 1)  is door Vestia verkennend bodemonderzoek verricht waarvan de conclusies en vervolgstappen zijn weergegeven in Bijlage 9.

 

11.1.3. In de huidige openbare ruimte aan de Van Miereveltlaan is een bodemverontreiniging aangetroffen.(zie bijlage 9). Indien deze verontreiniging dient te worden gesaneerd dan zal de gemeente hier voor eigen rekening voor zorgdragen. Vanuit kostenoverwegingen zal gemeente de voorbereiding en uitvoering van eventuele saneringswerkzaamheden waar mogelijk afstemmen met werkzaamheden van Vestia.

 

 

11.2. Archeologie.

 

11.2.1. In het kader van de Nederlandse Archeologische Monumentenzorg verricht Vestia tegen de achtergrond van de aard en omvang van de betreffende bodemingrepen, binnen het plangebied een verkennend archeologisch veldonderzoek volgens de terzake bij of krachtens de betreffende wet- en regelgeving gegeven voorschriften.

 

11.2.2. Op basis van het onderzoek als genoemd in het vorige artikel bepaalt de Gemeente per deelplan of dit op archeologische gronden kan worden vrijgegeven of dat archeologisch vervolgonderzoek noodzakelijk is. Het voorgaande in overeenstemming met de terzake geldende wet- en regelgeving.

 

11.2.3. De kosten verband houdend met vanuit wet- en regelgeving voorgeschreven archeologisch onderzoek zijn voor rekening van Vestia.

C.         UITVOERING PROJECT, BOUWPLANNEN, PLANNEN,

            OPENBARE RUIMTE

Artikel 12.         Planologisch  kader

Het Project is niet in overeenstemming met het thans vigerende bestemmingsplan dat op het Plangebied van toepassing is. De herontwikkeling wordt procesmatig aangepakt, waardoor het bij het aangaan van deze Overeenkomst niet mogelijk is een eindbeeld vast te leggen.  De gemeente zal  middels een Ontwikkelingsplan per Deelplan het Bestemmingsplan aanpassen.

Deelplan 1 is reeds tot Ontwikkelingsplan uitgewerkt en vastgesteld door de gemeenteraad (Bijlage 3). Vestia zal voor volgende Deelplannen financieel en ruimtelijk realiseerbare schetsontwerpen aanleveren. Na vaststelling van het  schetsontwerp in de Stuurgroep, zal gemeente een Ontwikkelingsplan vaststellen op basis van dit Schetsontwerp. Uitgangspunt is dat maximaal 5 Ontwikkelingsplannen worden opgesteld.

 

 

Artikel 13.         De Bouw

13.1. Vestia zal in de  Bomenwijk het volgende programma realiseren:

·                     totaal circa 450 tot 500 woningen waarvan:

·                     circa 1000 m2 Commerciële Ruimte in Deelplan 1;

·                     aantal parkeerplaatsen op eigen terrein van Vestia volgend uit de afspraken zoals weergegeven in artikel 15.

Vestia realiseert de Bouw voor eigen rekening en risico. 

 

13.2. De Bouw wordt in Deelplannen gerealiseerd. De begrenzing van de Deelplannen 1 tot en met 5 is weergegeven in Bijlage 1.

 

13.3. Voor Deelplan 1 is op 21 december 2006 door de Raad van de gemeente Delft een Ontwikkelingsplan vastgesteld (zie Bijlage 3).

 

13.4. Tijdens de voorbereiding van Deelplan 4 wordt nader onderzocht in hoeverre sprake kan zijn van ontwikkeling van de zogeheten A 13 zone ten behoeve woningbouw of anderszins.

 

 

 

Artikel 14.         Openbare ruimte

 

14.1. Eisen.

De Gemeente heeft in samenspraak met Vestia een Programma van Eisen voor de Openbare Ruimte Bomenwijk opgesteld (Bijlage 8) aan de hand waarvan Vestia voor eigen risico en rekening het openbaar gebied aanpast en herinricht ten behoeve van haar bouwplannen voor bestaande bouw en nieuwbouw. De herinrichting van de openbare ruimte door Vestia vindt plaats met handhaving van de bestaande ondergrondse infrastructuur en  de bestaande inrichtingselementen in de openbare ruimte.

Indien genoemd Programma van Eisen na het afsluiten van deze Overeenkomst door gemeente wordt gewijzigd, worden eventuele meer- en minderkosten die door deze wijzigingen ontstaan tussen Partijen verrekend.

 

14.2. Aanleg en oplevering Openbare voorzieningen.

De in het kader van het Project te realiseren Openbare Voorzieningen bestaan onder meer uit:

a.         aanpassingen van reeds bestaande infrastructuur op gronden van de Gemeente;

b.         groenvoorzieningen op gronden van de Gemeente;
c.         openbare parkeerplaatsen op gronden van de gemeente conform het bepaalde in artikel 15.

 

14.2.1. Vestia zal de Openbare Voorzieningen voor eigen rekening en risico per fase doen realiseren met inachtneming van de Planning, het bepaalde in deze Overeenkomst en het bestek zoals goedgekeurd door de Gemeente.

 

14.2.2.  De oplevering van de Openbare Voorzieningen vindt per Deelplan plaats door middel van een opneming waarbij de Gemeente en Vestia vertegenwoordigd zijn, een en ander zoals nader geregeld in het Programma van Eisen (Bijlage 8). Van deze opneming wordt een proces-verbaal opgemaakt dat door de bij de opneming aanwezige personen wordt ondertekend. Wanneer tijdens de opneming geen gebreken worden geconstateerd geldt de Openbare Voorzieningen met de ondertekening van het proces-verbaal als opgeleverd, zowel aan Vestia als aan de Gemeente. Indien tijdens de opneming wel gebreken worden geconstateerd wordt van die gebreken melding gemaakt in het proces-verbaal en geldt de Openbare Voorzieningen pas als opgeleverd, nadat de gebreken ten genoege van de Gemeente zijn hersteld en de Gemeente daarvan met een schriftelijke mededeling aan Vestia heeft doen blijken. De dag en het tijdstip van de opneming worden in onderling overleg tussen Partijen vastgesteld.

           



 

14.2.3.  Vestia levert de Openbare Voorzieningen tegen een bedrag van €  1 (zegge: één euro) op aan de Gemeente. Over het totale bedrag is omzetbelasting verschuldigd. Deze omzetbelasting is voor rekening van de Gemeente.. Vestia zal bij de oplevering een factuur met BTW uitreiken. Eventuele niet aftrekbare BTW terzake van de aanleg van de Openbare Voorzieningen is voor rekening van Vestia. De eventueel verschuldigde overdrachtsbelasting terzake van de oplevering van de Openbare Voorzieningen is voor rekening van Vestia

De gemeente verklaart dat zij de Openbare Voorzieningen zal gebruiken voor activiteiten die recht geven op compensatie van BTW als bedoeld in de Wet op het BTW-Compensatiefonds.

 

14.2.4.  Na de oplevering als hiervoor in artikel 14.2.2 bedoeld is het beheer en onderhoud van de Openbare Voorzieningen voor rekening en risico van de Gemeente, echter met inachtneming van een garantietermijn voor openbaar groen van één jaar en een garantietermijn als bedoeld in het Programma van Eisen Openbare Voorzieningen voor de overige onderdelen van de Openbare Voorzieningen. Alle gebreken die binnen de genoemde garantietermijn ontstaan zullen voor rekening van Vestia worden hersteld. Indien de Gemeente aanspraak maakt op garantie zal Vestia de benodigde herstelwerkzaamheden binnen een door de Gemeente te stellen redelijke termijn verrichten. Indien dat niet gebeurt, is de Gemeente gerechtigd de benodigde herstelwerkzaamheden voor rekening van Vestia door een derde uit te laten voeren.

 

14.2.5.  Indien de aannemer dan wel Vestia een geschil aanhangig mocht maken omtrent de oplevering, zal Vestia er voor zorgdragen dat namens haar al datgene naar voren wordt gebracht, dat de Gemeente nodig acht en dat desgewenst een vertegenwoordiger van de Gemeente namens Vestia (mede) het woord kan voeren. De uitspraak in het geschil tussen de aannemer en Vestia zal eveneens gelden in de relatie tussen Vestia en de Gemeente tenzij uit de uitspraak mocht blijken dat sprake is van aan Vestia toerekenbare tekortkomingen, die in de relatie tussen Vestia en de Gemeente voor rekening van Vestia behoren te blijven.

 

14.3.     Tijdelijk beheer.

De Gemeente  zal de inzet van haar beheerbudgetten in het kader van openbare ruimte en beheerplanningen afstemmen op de werkzaamheden in verband met de vernieuwing.

 

Artikel 15.         Parkeren

Partijen zijn op basis van een indicatief woningprogramma (bijlage 7b) en het gemeentelijk parkeerbeleid een parkeeropgave voor de Bomenwijk  overeengekomen van 635 parkeerplaatsen.

 

15.1.  Partijen zijn bovendien overeengekomen dat hierboven genoemde 635 plaatsen  als volgt worden gerealiseerd:

 

15.2.          Partijen komen overeen dat in alle Deelplannen waar sprake is van een gebouwde parkeervoorziening, bij realisatie ervan, de mogelijkheid van natuurlijke ventilatie kan worden toegepast, mits passend binnen het Ontwikkelingsplan Deelplan 1 en het Beeldkwaliteitsplan.




15.3.          Bij de eerste verhuur van de 66 nieuwbouw-huurappartementen in Deelplan 1 geldt geen verplichte afname van de gebouwde parkeerplaatsen voor Bomenwijkers met terugkeergarantie (Bomenwijkgarantie) , behorende tot de BBSH doelgroep en waarvoor het nieuwbouwappartement passend is conform de normen van Stadsgewest Haaglanden.

 

15.4      Indien het in bijlage 7 opgenomen woningprogramma wijzigt, wijzigt ook de  in lid 1. genoemde parkeeropgave. De alsdan gewijzigde parkeeropgave wordt gerealiseerd middels een aanpassing van het aantal  parkeerplaatsen op eigen terrein van Vestia. Bedoelde wijzigingen zullen worden berekend volgens de wijze die is vastgelegd in Bijlage 7.

 

Artikel 16.         Tijdelijk Buurtgebouw

16.1. De Gemeente zal een  tijdelijke buurthuisvoorziening in combinatie met een Projectinformatiepunt (laten) realiseren op de locatie voormalige plantsoenpost Beukenlaan.

 

16.2. De sloop van het  huidige buurthuis door of in opdracht van Vestia, vindt plaats na oplevering van het tijdelijke buurthuis doch uiterlijk vóór de bouwvoorbereiding Deelplan 1, nu gepland medio 2008 (bijlage 4).

 

16.3. De Gemeente spant zich in aan het zo voorspoedig mogelijk doen verlopen van de procedure ex artikel 19 lid 2 WRO voor het realiseren van het tijdelijke buurthuis.

 

 

Artikel 17         

Vervallen

 

Artikel 18.         Duurzaamheid en milieu

18.1. Partijen hebben een gezamenlijke energievisie laten opstellen om de mogelijkheden ten aanzien van energiebesparing bij de vernieuwing van de Bomenwijk te kunnen beoordelen. Aanleiding voor deze visie is het 3E: Klimaatplan Delft 2003-2012, waarin de Gemeente haar ambitie voor energiebesparing en CO2-emissiereductie heeft verwoord. Het doel van de energievisie is een keuze te maken voor energiebesparing en toepassing van duurzame energie op woning- en locatieniveau. Op basis van de energievisie hebben partijen een onderscheid gemaakt tussen de nieuwbouwwoningen in de Bomenwijk en de woningen die worden gerenoveerd in het zgn GOV-project.

 

18.2. Vestia zal in de periode tot medio 2008 met gemeente en eventuele derden voor de nieuwbouwwoningen in de Bomenwijk een energieconcept ontwikkelen waarmee de  energieprestatiecoefficiënt (EPC) van de woningen ten opzichte van het vigerend Bouwbesluit met gemiddeld 20% verbetert; de gemiddelde  EPC van de nieuwbouwwoningen wordt dan: 0,64. Bij de uitwerking van het energieconcept leggen partijen prioriteit bij maatregelen die de warmtevraag van de woningen verminderen.

Als referentie voor de bepaling van de meerkosten geldt de in de Toolkit Duurzaam Bouwen (uitgave 2007) omschreven nieuwbouwwoning met een EPC van 0,8.

 

18.3. Indien Vestia besluit tot de realisatie van het in art. 18.2 genoemd energieconcept, ontvangt zij van de gemeente een financiële bijdrage vanuit de Reserve Energiebesparende Maatregelen van 25% van de meerkosten met een maximum van € 750,-- (prijspeil 2006) per woning. Hiertoe dient Vestia voor het gehele plangebied een subsidieaanvraag in. De definitieve bijdrage wordt door gemeente vastgesteld en uitbetaald aan de hand van de aantoonbaar gemaakte meerkosten bij oplevering van de woningen per Deelplan.




18.4. Vestia heeft voor de te renoveren  eengezinswoningen in de Bomenwijk een Energieprestatieadvies (EPA) op laten opstellen (bijlage 13). Door het GOV-project voert Vestia de energiebesparende maatregelen uit die zijn opgenomen in tabel 1.3 van de  EPA. Daarnaast zal Vestia de GOV-woningen van winddruk-geregelde ventilatieroosters voorzien

 

18.5. Vestia ontvangt voor de in artikel 18.4 omschreven prestatie van gemeente een financiële bijdrage vanuit de Reserve Energiebesparende Maatregelen van 25% van de meerkosten met een maximum van € 500,- (prijspeil 2006) per woning. Hiertoe dient Vestia voor het gehele plangebied een subsidieaanvraag in. De definitieve bijdrage wordt door de gemeente vastgesteld en aan de hand van de aantoonbaar gemaakte meerkosten uitbetaald bij de oplevering van het GOV-project. Als referentie voor het bepalen van de meerkosten geldt de bestaande situatie overeenkomstig het Energieprestatieadvies (EPA, bijlage 13).

 

18.6. Indien Vestia woningen ontwikkelt met zgn. collectieve warmtesystemen, geldt als uitgangspunt  dat de eindgebruikers gedurende de exploitatieperiode nooit meer betalen dan in de situatie waarin de woningen zijn aangesloten op een conventioneel gas- en elektriciteitsnet.

 

Artikel 19.         Waterhuishouding

 

19.1.  Afkoppeling regenwater.

Gedurende de afwikkeling van de vernieuwing Bomenwijk wordt het regenwater afgekoppeld van het rioleringssysteem. Dit betekent dat er een tweede afvoerbuis (HWA-riool) wordt aangelegd. Op deze wijze wordt de nieuwe waterstructuur aangepast. De kosten voor het inpandige dubbele systeem zijn voor rekening van Vestia. De kosten die betrekking hebben op het aanbrengen van de tweede afvoerbuis in grond van Vestia zijn voor rekening van Vestia. Overige kosten in verband met  werkzaamheden aan de riolering in het openbaar gebied zijn voor rekening van de Gemeente.

 

19.2. Waterberging.

In het kader van de berging van water zijn partijen de volgende maatregelen overeengekomen:

  

19.2.1.a.   Gemeente legt een bovengrondse watergang aan  tussen de Elzenlaan en de  Wilgenlaan, zoals weergegeven in de Bijlagen 6a en 6b. Partijen verrichten hiertoe de grondtransacties zoals nader omschreven in artikel 10.3.1 a van deze overeenkomst.

 

19.2.1.b.  Vestia levert de openbare ruimte op met verruimde watergangen aan Elzenlaan en     Wilgenlaan, zoals weergegeven in Bijlage 6 a en 6b.

 

19.2.2. Om de bedoelde watertoevoeging mogelijk te maken zal Vestia Delft de 16 eengezinswoningen aan de Tweemolentjeskade slopen. Het bepaalde in artikel 10.3.2. is van toepassing. Vestia Delft zal geen verkooptransacties verrichten met betrekking tot deze woningen.

 

19.2.3. Vooruitlopend op de uitvoering van de onder 19.2.1.a beschreven watertoevoeging, zullen partijen onderzoeken in hoeverre de beoogde open waterverbinding open waterverbinding tussen Wilgenlaan en Elzenlaan , gelet op eventuele nieuwe inzichten en technieken, nog steeds de meest optimale oplossing is voor de waterbergingsproblematiek in de Bomenwijk. Behalve partijen worden ook het Hoogheemraadschap van Delfland en de Bewonerswerkgroep Bomenwijk bij dit onderzoek betrokken.

 

19.2.4. De realisatie van de onder 19.2.1.a. omschreven watergang zal in ieder geval niet eerder dan in 2015 tot stand komen. Bewoners van woningen aan de Twee Molentjeskade hebben een woongarantie tot ten minste 2015.

 

Artikel 20.         Sociaal plan

De  Bewonerswerkgroep Bomenwijk en Vestia hebben een sociaal plan vastgesteld (bijlage 11) waarin de wederzijdse rechten en plichten zijn opgenomen. Gemeente Delft is de facto geen partij in deze overeenkomst, maar zal erop toezien dat dit plan stipt wordt uitgevoerd.

 

 

Artikel 21.         Beheeraanpak

Gemeente en Vestia hebben in samenspraak met verschillende partijen een beheeraanpak Bomenwijk opgesteld (bijlage 12) die tot doel heeft de leefbaarheid in de wijk in aanloop naar en gedurende de vernieuwing  op peil te houden. Deze aanpak wordt periodiek

bijgesteld middels een op te stellen beheerprogramma.

 

Artikel 22.         Communicatie  

22.1. De communicatiekosten op projectniveau worden door Vestia gedragen.

 

22.2. De plannen voor communicatie en PR- plannen op wijk/buurtniveau worden op elkaar afgestemd en de kosten die daaruit voortvloeien worden op 50-50-basis door Vestia en de Gemeente gedeeld.

 

22.3. Door beide partijen worden, wanneer dat nodig is, tijdig mensen en middelen ingezet om het communicatieproces zo soepel mogelijk te laten verlopen. Partijen maken nadere afspraken over communicatieprogrammering na de start van de bouwactiviteiten en de bekostiging hiervan.

 

Artikel 23.         Diversen

23.1 Woonkeur.

Vestia en de Gemeente streven ernaar de Bomenwijk te herontwikkelen conform Woonkeur waarbij onderscheid wordt gemaakt tussen nieuwbouw en bestaande bouw. De kosten hiervoor worden in de totale plankosten verwerkt.

.

Artikel 24.         Financiën

Naast de in artikel 18 opgenomen financiële afspraken m.b.t  duurzaamheid en mileu, zijn tussen partijen de volgende financiële afspraken gemaakt:

 

24.1. De gemeente stelt tijdig voldoende menskracht ter beschikking ten behoeve van het afstemmen van gemeentelijke procedures op de planontwikkeling.

 

24.2. Gemeente Delft stelt voor woningen die voor 1-1-2010 worden gerealiseerd dan wel gerenoveerd en beschikbaar komen in de categorie sociale huur (aanvangshuur lager dan de maximale huurgrens (€ 615,01, prijspeil 2006)) of sociale koop (koopprijs lager dan de maximale sociale koopgrens (€ 163.508,- prijspeil 2006), aan Vestia BLS-subsidie beschikbaar overeenkomstig de (in voorbereiding zijnde) gemeentelijke Subsidieverordening Besluit Locatiegebonden Subsidies: 

·         per nieuwbouwwoning groter dan 85 m2 en meer dan 5 kamers:  € 6.000,-;

·         per overige nieuwbouwwoning: € 3.000,-;

·         per gerenoveerde woning met een investering groter dan € 22.689,- (stichtingskosten),  een oppervlakte groter dan 85 m2 en meer dan  5 kamers: € 3000,-;

·         per overige gerenoveerde woning met een investering groter dan € 22.689,- (stichtingskosten): € 1.600,- .

Alle bedragen in dit artikel zijn prijspeil 2006 en worden uitbetaald conform de op dat moment geldende bedragen in de BLS-verordening.

De in dit artikel genoemde gemeentelijke bijdrage wordt conform de bepalingen in de BLS-verordening (no. 20268829) uitgekeerd, gerelateerd aan het opgeleverde aantal sociale huurwoningen. Naar verwacht wordt deze verordering in juni 2007 vastgesteld.

 

24.3. Vestia garandeert dat de huurwoningen waarop de gemeente BLS-subsidie heeft verleend, minimaal gedurende 10 jaar na oplevering in de sociale sector gehouden worden. De gerenoveerde eengezins-huurwoningen worden bij mutatie verkocht. Partijen gaan er vanuit dat 10 jaar na oplevering nog 70% van deze woningen in de sociale huursector worden geëxploiteerd. De in dit artikel omschreven BLS-subsidie is daarmee op 70% van het aantal gerenoveerde sociale huurwoningen van toepassing.

10 jaar na oplevering van de gerenoveerde huurwoningen zullen partijen aan de hand van het feitelijk aantal verkochte sociale huurwoningen het overschot of tekort aan BLS-subside    met elkaar verrekenen.

 

 

D.         SLOTBEPALINGEN

 

Artikel 25.         Planschadevergoedingen          

Verzoeken van derden, op grond van planschade en/of nadeelcompensatie, voortvloeiende uit of samenhangende met het door de gemeente geschapen publiekrechtelijk kader, zullen als volgt tussen partijen worden verdeeld en beoordeeld, respectievelijk, indien daartoe gronden bestaan, worden gehonoreerd:

Deelplan 1: 50% Gemeente - 50 % Vestia;

Deelplan 2 en Deelplan 3: 100 % Vestia;

Deelplan 4 : 50% gemeente en 50% Vestia;

Deelplan 5 : schade voortvloeiend uit de bouw van de eengezinswoningen: 100 % Vestia;

Deelplan 5:  schade voortvloeiend uit  de aanleg open water (incl. civieltechnische werken) :100% gemeente.

 

Artikel 26.         Overdracht contractspositie

Vestia is gerechtigd de voor haar uit deze overeenkomst voortvloeiende rechten en verplichtingen geheel of gedeeltelijk over te dragen aan een derde, mits zij nakoming van deze overeenkomst door de betreffende rechtsopvolger garandeert jegens de Gemeente in een schriftelijke verklaring, welke door de rechtsopvolger alsmede de Gemeente voor akkoord getekend wordt. In een zodanig geval gaan alle betrokken rechten en verplichtingen die voor Vestia voortvloeien uit deze Ontwikkelingsovereenkomst over op de rechtsopvolger van Vestia.

 

Artikel 27.         Duur en beëindiging van de Overeenkomst

 

27.1. Deze overeenkomst eindigt op het tijdstip waarop door partijen wordt  vastgesteld dat zij over en weer aan al hun verplichtingen voortvloeiend uit deze Overeenkomst met

betrekking tot de realisering van het Project hebben voldaan.

 

27.2. Deze Overeenkomst kan tussentijds slechts worden beëindigd in de situaties als omschreven in de artikelen 7.2 en 28 van deze Overeenkomst. Partijen sluiten

uitdrukkelijk iedere andere mogelijkheid tot ontbinding dan wel vernietiging van deze Overeenkomst uit, in het bijzonder vernietiging op grond van artikel 6:228 (dwaling) van het Burgerlijk Wetboek.

 

27.3. In geval van tussentijdse beëindiging van deze Overeenkomst is met betrekking tot

de daaruit voor partijen voortvloeiende financiële gevolgen van toepassing het

bepaalde in artikel 7.2 inzake een door partijen op te stellen verdeelsleutel.

 

 




Artikel 28.         Tekortkomingen / aansprakelijkheid

 

28.1. Iedere toerekenbare tekortkoming door een partij in de nakoming van haar ververplichtingen uit hoofde van deze Overeenkomst, verplicht die partij ertoe de

tekortkoming alsmede de gevolgen daarvan binnen een – door de andere partij door middel van een aangetekende schriftelijke ingebrekestelling – redelijke termijn ongedaan te maken. Indien dit ongedaan maken niet binnen de gestelde termijn plaatsvindt, is de betreffende partij automatisch in verzuim.

Indien sprake is van verzuim is de benadeelde partij gerechtigd nakoming van de verplichtingen van de in verzuim zijnde partij te vorderen, of aan die partij mee te delen dat die verplichtingen worden omgezet in vervangende schadevergoeding, of deze Overeenkomst naar haar keuze geheel of gedeeltelijk met onmiddellijke ingang zonder rechterlijke tussenkomst en bij aangetekende brief te ontbinden, zulks onverminderd haar overige rechten waaronder het recht op schadevergoeding (inclusief vertragingsschade).

 

De bevoegdheid tot de omzetting of ontbinding als bedoeld in artikel 28.1. is niet van toepassing indien de tekortkoming, gezien haar bijzondere aard of geringe betekenis, een ontbinding naar maatstaven van redelijkheid en billijkheid niet rechtvaardigt.

 

Een tekortkomende partij is niet aansprakelijk jegens de andere partij ingeval van een tekortkoming die de tekortkomende partij niet kan worden toegerekend (overmacht). In geval van overmacht treden partijen zo spoedig mogelijk in overleg over de alsdan ontstane situatie en de te nemen maatregelen, waarbij als uitgangspunt geldt dat de gerechtvaardigde belangen van partijen zoveel als mogelijk onder de dan geldende omstandigheden worden gerespecteerd.

 

Artikel 29.         Geschillenregeling en toepasselijk recht

 

29.1. Tussen partijen gerezen geschillen met betrekking tot deze Overeenkomst en daaruit voortvloeiende overeenkomsten worden in eerste instantie beslecht door de

bevoegde rechter te ’s-Gravenhage. Een geschil wordt door een partij niet aan de

rechter voorgelegd dan nadat zij getracht heeft om het geschil in der minne te

schikken en deze poging voor haar onvoldoende resultaat heeft opgeleverd.

 

29.2. Deze Overeenkomst, de daaruit voortvloeiende overeenkomsten en de totstandkoming   van deze overeenkomsten worden beheerst door het Nederlands recht.

 

 

Artikel 30.         Overige bepalingen

 

30.1. Wijzigingen in of aanvullingen op deze Overeenkomst binden partijen uitsluitend indien en voorzover die wijzigingen of aanvullingen schriftelijk zijn overeengekomen, onder vermelding van de datum met ingang waarvan de wijzigingen en/of aanvullingen gelden.

 

30.2.De Bijlagen bij deze Overeenkomst maken een geïntegreerd onderdeel uit van deze Overeenkomst.

 

30.3. De kosten van het opstellen van deze Overeenkomst en de daaruit voortvloeiende

Overeenkomsten worden door partijen gedeeld.

 

30.4.Over alle kosten die voortkomen uit planvoorbereiding en uitvoering van de vernieuwing van de Bomenwijk en waarover in deze overeenkomst geen nadere afspraken zijn gemaakt, treden Partijen in overleg.

 

 

Artikel 31.         Opschortende voorwaarde

 

31.1 Deze Overeenkomst wordt, gelet op het bepaalde in artikel 169 lid 4 van de Gemeentewet, aangegaan onder de opschortende voorwaarde dat de raad, daartoe in de gelegenheid gesteld, geen wensen en bedenkingen ter kennis van het college van burgemeester en wethouders heeft gebracht, die het college hebben doen besluiten af te zien van het aangaan van deze Overeenkomst.

 

31.2 Deze overeenkomst is eveneens aangegaan onder de opschortende voorwaarde dat de Raad van Commissarissen van Vestia, daartoe in de gelegenheid gesteld, haar goedkeuring aan deze overeenkomst zal verlenen.



 

Aldus overeengekomen en getekend in tweevoud te Delft op                   2007,

 

 

 

 

De Gemeente Delft                                                            Stichting Vestia Groep,                                                                                                                 

 

 

mevrouw S.C.C M Bolten                                              de heer G.P.M. den Ouden

 

 wethouder                                                                               directeur Vestia Delft,

gemachtigde

                                                                                                        

                                                                                   

 















Bijlagen