Voor u ligt een beschrijving van de huidige stand van zaken
van het project Spoorzone Delft.
In halfjaarlijks uit te brengen voortgangsrapportages wordt
voortaan ingegaan op de afwijkingen in de uitvoering ten opzichte van de
hoofdplanning, de financiële planning en risicobeheersing en wordt inzicht
verstrekt in de hoofdlijnen van de nabije toekomst..
Deze stand van zaken is te beschouwen als een startpunt voor
een integraal beeld met betrekking tot de voortgang. De hieronder verstrekte informatie
is gestoeld op verantwoordingen in kader van de grondexploitaties (MPV) en
jaarrekening 2006 (recent aan u uitgebracht) en de aan de commissie RO in
februari voorgelegde stukken in de vorm van de notitie voortgang project
spoorzone en de presentatie “Spoorzone: op de weg naar de uitvoering”.
·
Aanleg
van de spoortunnel, sloop van het spoorviaduct en herontwikkeling van het
stedelijk gebied door de bouw van circa 1500 woningen, circa 50.000 m2
kantoorruimte en een kwalitatief hoogwaardig ingerichte openbare ruimte, een
compacte OV-knoop en de realisatie van een nieuw stadskantoor in combinatie met
een nieuwe stationshal.
·
Het
mogelijk maken van spoorverdubbeling, op termijn noodzakelijk door de groei van
het treinverkeer.
·
Sloop
van het spoorviaduct zodat de barrière en (gevoelde) scheiding in de stad wordt
opgeheven en de bron van hinder (geluid, trillingen, neerslag van
metaaldeeltjes, vervuiling en sociale onveiligheid onder het viaduct)
verdwijnt.
·
Verbetering
van de sociale veiligheid in en de aantrekkelijkheid van het stationsgebied.
Om
deze doelen te bereiken zijn bestuurlijke besluiten genomen en in oktober en
december 2005 met
subsidiegevers en private partijen de nodige uitvoeringsovereenkomsten
gesloten. De hoofdplanning is erop gericht dat de bouw van de tunnel in 2008
begint, dat de eerste treinen in 2012 door de tunnel rijden en dat het hele
project wordt afgerond in 2019, als de laatste woningen worden opgeleverd.
In februari 2006 heeft de
gemeenteraad toestemming verleend tot uitvoering van het project door het
Ontwikkelingsbedrijf Spoorzone Delft B.V. (OBS), die het project (conform de businesscase) in opdracht en
voor risico van de gemeente en in samenwerking met ProRail en andere
marktpartijen realiseert.
Onderwerp |
Oorspronkelijke planning |
Stand van zaken |
1.
Algemeen |
|
|
OBS |
Oprichting in 2006 |
Februari 2006 verleende de gemeenteraad toestemming tot oprichting van het Ontwikkelingsbedrijf Spoorzone Delft B.V.. De provincie Zuid-Holland gaf op basis van kritische toets op risico’s de vereiste toestemming, zodat het Ontwikkelingsbedrijf Delft op 5 oktober 2006 formeel is opgericht. |
|
|
Financiële en administratieve ontvlechting tussen het OBS en de gemeente vindt plaats ingaande 2007. |
|
|
Het eerste jaarverslag van OBS verschijnt in april 2008. |
2.
Publieke procedures |
|
|
Bestemmingsplan |
|
In februari 2006 heeft de gemeenteraad het bestemmingsplan Spoorzone vastgesteld dat daarna in procedure is gebracht. 17 oktober 2006 verleende Gedeputeerde Staten van de provincie Zuid-Holland goedkeuring aan dit document. |
|
|
De gemeente heeft het plan vervolgens ter inzage gelegd van 7 november tot en met 18 december 2006. Gedurende deze termijn bestond de mogelijkheid beroep in te stellen bij de afdeling Bestuursrechtspraak van de Raad van State. Hier zijn 10 beroepen ingesteld, waarvan 1 met een verzoek om een voorlopige voorziening. De voorlopige voorziening is afgewezen. Ook het bezwaar tegen de grotere verkeersdruk Coenderstraat is door de Raad van State afgewezen. Naar verwachting zal het bestemmingsplan eind 2007 onherroepelijk zijn. |
Ruimtelijke
Ordening |
Kwaliteitskader, beeldkwaliteitsplan, inrichtingsplan openbare ruimte: in 2007 gereed |
De projectplanning van januari 2006 vermeldt dat deze producten worden voorbereid in 2006, met een doorloop in latere jaren. Deze planning is aangepast na het besluit in 2006 om de inrichting van de openbare ruimte op te nemen in de aanbesteding van de spoortunnel. |
3. Uitvoerings-projecten |
|
|
Spoorinfra |
Europese aanbesteding spoortunnel: · 1 januari 2007 aanneemsom bekend · 1 april 2007 gunning aan een bouwcombinatie ·
1
april 2007 go/no go beslissing. |
In programmabegroting 2007-2010 is de inmiddels gewijzigde planning aan de raad gemeld, inclusief de reden (de aanbesteding is uitgebreid met delen van de openbare ruimte): “In de eerste helft van 2007 vinden de onderhandelingen met de vier geselecteerde aannemerscombinaties plaats. In de tweede helft van 2007 wordt het werk na goedkeuring door de stuurgroep Rijk-Gemeente op voorstel van de OBS BV door ProRail gegund door afsluiting van een contract met één van de aannemerscombinaties.” |
|
|
De uitvoering van het project Spoorzone (spoortunnel én nieuwbouw bovengronds) neemt ruim tien jaar in beslag.De planning blijft erop gericht in 2008 te beginnen met de bouw van de spoortunnel. De haalbaarheid van deze planning hangt met name af van het verloop en het resultaat van de aanbestedingsprocedure. Na beoordeling van de biedingen wordt het voorstel tot gunning voorgelegd aan stuurgroep rijk/gemeente en kan het werk voorlopig worden gegund. Nadat alle benodigde vergunningen zijn verleend volgt half 2008 de definitieve gunning door ProRail, onder verantwoordelijkheid van het OBS Delft. Daarna kan de uitvoering onmiddellijk starten. |
OV-knoop
inclusief stationshal |
|
Het ontwerp voor het OV-knooppunt wordt voorbereid. Voor het ondergrondse deel van het knooppunt (perronhal en fietsenkelder) werkt architectenbureau Benthem Crouwel het ontwerp uit. |
Stedelijke herontwikkeling: |
Ontwikkelingsplannen bouwkavels in 2007 |
Het verkavelingsplan wordt voorbereid in 2007 en zal naar verwachting eind 2007/ begin 2008 gereed zijn. |
|
Verwervingen: 2007/2008 |
De gemeente is in 2000 begonnen met het aankopen van de
panden in het stationsgebied, omdat toen steeds zekerder werd dat de tunnel
er zou komen en de gemeente bewoners niet te lang in onzekerheid wilde laten.
Het meeste onroerend goed is inmiddels in handen van de gemeente. |
|
Nieuwbouw spoorzone 2008-2019 |
De nieuwbouw in de Spoorzone kan voor een klein deel beginnen tegelijk met de bouw van de tunnel. De meeste woningen zullen later volgen. De laatste fase van de stedelijke ontwikkeling kan in 2019 klaar zijn. |
4. Stadskantoor
en stationshal |
|
|
|
Architectenselectie Stadskantoor/station: 1 maart 2006 architect geselecteerd; 1 januari 2007 definitief ontwerp gereed |
De raad is op verschillende momenten schriftelijk en mondeling geïnformeerd over de verloop van het selectieproces. De architectenselectie voor het stadskantoor met stationshal heeft nog niet geleid tot een keuze voor één architect. Het voornemen om een ontwerpopdracht voor het stadskantoor met stationshal te gunnen aan twee architecten is eind 2006 ingetrokken. Aanleiding voor dit besluit waren de aard en diversiteit van de bezwaren die architecten hebben ingediend tegen de gevoerde selectieprocedure. Voor de selectie is inmiddels een vervolgprocedure gestart. Hieraan nemen de vier architecten deel die eerder een schetsontwerp hebben gemaakt. In 2007 moet een definitieve keus vallen voor een architect. |
|
Europese aanbesteding bouw Stadskantoor/station: tweede helft 2007 aanbesteding |
De aanbesteding van de bouw kan starten op het moment dat het definitief ontwerp gereed is. |
|
|
In 2010 is de start van de bouw van het stadskantoor en de stationshal gepland. De stationshal en de eerste fase van het stadskantoor komen direct boven de spoortunnel. Zodra de tunnel in gebruik is en het oude spoor weg is (2012), wordt naast de tunnel het tweede deel van het stadskantoor gebouwd, op de locatie van de spoorbaan die vrijkomt. |
.
Onderwerp |
Oorspronkelijke planning |
Stand van zaken |
Subsidies |
Subsidieaanvraag en –toekenning VROM: 1 november 2005 subsidieaanvraag naar VROM Eerste voorschot van € 25 mln. naar Delft. In volgende jaar verantwoording € 50 mln. uitbetaald in 2008 op basis van een liquiditeitsbegroting in 2007 Financiële verantwoording: jaarlijks, eindverantwoording in 2009 |
Eerste voorschot ad € 25 miljoen is uitgekeerd in 2005. |
Subsidieaanvraag en –toekenning Verkeer&Waterstaat Voor 1 januari 2006 subsidieaanvraag van Prorail aan V&W Uitbetaling door V&W aan Prorail in 2011 Voorwaarde: ingebruikneming in 2011 |
Subsidiebeschikking is ontvangen (januari 2007). |
|
Subsidie provincie Zuid-Holland: Aanvraag en toekenning |
Subsidie is toegekend. |
|
Subsidie Haaglanden (BOR): Aanvraag en toekenning |
Subsidie is toegekend. |
|
Eigen inbreng gemeente Delft Wijze van dekking van gekapitaliseerde OZB-opbrengsten Eventuele aan te trekken leningen in verband met voorfinancieringen |
Financiële en administratieve ontvlechting tussen het OBS en de gemeente vindt plaats ingaande 2007. De eigen bijdrage van Delft komt deels in 2007 en deels in 2008 beschikbaar. De financieel technische inpassing in de Delftse begroting en rekening wordt naar verwachting voor het zomerreces 2007 met de accountant afgestemd. |
Bij de jaarrekening 2006
treft u hieromtrent een uitgebreide beschouwing aan.
Het project Spoorzone wordt
in opdracht en voor risico van de gemeente Delft door het OBS gerealiseerd,
waarbij de kosten en opbrengsten voor de aanleg van de spoorinfrastructuur
(inclusief stationshal) en het bouw- en woonrijp maken onderdeel uitmaken van
de door alle bij het project betrokken partijen goedgekeurde business case en
de bovengrondse bouw van woningen en kantoren plaatsvindt voor rekening en
risico van externe partijen. Het stadskantoor wordt gerealiseerd voor rekening
en risico van de gemeente.
Dit betekent ook dat, indien
er per saldo aan het einde van de rit nog een restanttekort op het integrale
project zou drukken, de gemeente daar in principe aanvullende middelen ter
beschikking zal moeten stellen. Van belang is daarom dat mechanismen zijn
ingebouwd om de risico's zo goed mogelijk te kunnen opvangen (risicobuffers) en
beheersen.
Met de in de
uitvoeringsovereenkomst ingebouwde “veiligheidskleppen” zijn de aan dit project
inherente risico’s beheersbaar. Ten eerste is in de uitvoeringsovereenkomst
vastgelegd hoe om te gaan met kosten die het gevolg zijn van wijzigingen in
(Europese) wet- en regelgeving of van risico's die niet of niet tegen redelijke
commerciële voorwaarden verzekerbaar zijn. Ten tweede kan er geschakeld worden
in de te realiseren ambities van de spoortunnel. De bestuurlijke overeenkomst
voorziet in de keuze tussen de vier bestaande varianten (scopes). De
randvoorwaarden bij een scopewisseling (aanpassen ruimtelijk functioneel
ontwerp, toetsen aan de business case) zijn al opgenomen in de bestuurlijke
overeenkomst en vereisen geen uitgebreide herbezinning van betrokken publieke
partijen. Ten derde zijn in de business case - waarin alle baten en lasten van
zowel het spoorse deel als het stadse deel zijn opgenomen, afgezet in de tijd –
dynamische risicobuffers opgenomen. Gezien de looptijd van het project
(einddatum: 2019) zal dit samenstel steeds veranderen: de afzonderlijke
risicobuffers kunnen en moeten naarmate het project voortschrijdt in hun
onderlinge samenhang aangepast worden.
In het algemeen zal de
gemeente Delft bij de bepaling van haar totale benodigde weerstandscapaciteit
nadrukkelijk rekening moeten houden met een verhoogd risicoprofiel dat het
gevolg is van de uitvoering van complexe stedelijke projecten zoals het project
Spoorzone. Maar naar de huidige stand en verwachtingen kunnen de risico’s voor
het project Spoorzone opgevangen worden in de business case en is het niet
noodzakelijk om in het gemeentelijk weerstandsvermogen rekening te houden met
een risicobuffer.
Dit risico is incidenteel. Het project Spoorzone bevindt
zich op dit moment nog in een voorbereidende fase, de aanbesteding is in volle
gang. Er zijn op dit moment geen acties nodig om risico’s te beperken of op te lossen.
In het kader van aanbesteding van de bouw van de spoortunnel
vinden gesprekken plaats met gegadigden. De uitkomst van de aanbesteding is
bepalend voor de te realiseren scope en voor de projectplanning.