De
afgelopen periode is er gewerkt aan een meer uitgebreide schaderegeling ten
behoeve van de afhandeling van de schade, die is ontstaan bij de bouw van de
Koepoortgarage. Hiertoe hebben verschillende gesprekken plaatsgevonden tussen
de Bewonersbelangenvereniging Koepoort en de ontwikkelaar (Ceres/Vestia). Een
vertegenwoordiger van de gemeente is bij deze gesprekken aanwezig geweest.
De schaderegeling is uitgebreid en volledig herschreven. Belangrijke onderwerpen waarin verbeteringen zijn aangebracht zijn:
·
De procedure.
Er is een heldere procedure voor de afhandeling van de schade opgenomen, die
ook ruimte biedt voor een second opinion en arbitrage.
·
Dagwaarde of herstel. Gebruikelijk
is om bij de bepaling van de schadevergoeding uit te gaan van dagwaarde. Binnen
deze schaderegeling is niet de dagwaarde, maar herstel van de (bouwkundige)
schade uitgangspunt bij de bepaling
van de hoogte van de schadevergoeding.
·
Immateriële kosten.
Immateriële kosten worden niet standaard vergoed bij schades. In de regeling is opgenomen
dat het schadebedrag standaard met 5% wordt verhoogd ter compensatie van
dergelijke schades.
Na de gevoerde gesprekken blijven er nog een paar
geschilpunten over tussen de bewonersbelangenvereniging en Ceres/Vestia. Dit
zijn:
·
Aansprakelijkheid Ceres/Vestia. Ceres/Vestia geeft aan
aansprakelijk te zijn voor schade, die door haar of door bedrijven in haar
opdracht is veroorzaakt. De Bewonersbelangenvereniging vraagt op voorhand een
onvoorwaardelijk erkenning van de aansprakelijkheid voor alle opgetreden schade.
·
Compensatie immateriële schade (o.a.
stookkosten, vrije dagen) Volgens de Bewonersbelangenvereniging
gaat de geboden compensatie niet ver genoeg.
·
Waardedaling na oplevering. De
bewonersbelangenvereniging is bang dat de woningen na herstel en na oplevering
van de garage minder waard zullen zijn
dan voor de start van de bouw. Zij willen hier vooraf afspraken over maken.
Vestia/Ceres ziet geen reden waarom de woningen na herstel minder waard zullen
zijn en heeft een makelaar gevraagd dit nader aan te tonen op basis van een
taxatie van de oude en nieuwe situatie.
De
bijgevoegde schaderegeling versie 3a is nog steeds een concept-versie. De
bewonersbelangenvereniging heeft aangegeven de regeling nog juridisch te laten
toetsen. Hier kunnen nog wijzigingen uit voort komen. Daarna moet de regeling
nog formeel
worden goedgekeurd door de directie van Vestia. Afgesproken is dat de bewonersbelangenvereniging vervolgens een
formele reactie geeft op de definitieve regeling.
Ter informatie wordt ook de laatste nieuwsbrief
bijgevoegd, waarin de laatste stand van zaken betreffende de bouw is
weergegeven.
Ronald Vuijk