De afgelopen periode is er gewerkt aan een meer uitgebreide schaderegeling ten behoeve van de afhandeling van de schade, die is ontstaan bij de bouw van de Koepoortgarage. Hiertoe hebben verschillende gesprekken plaatsgevonden tussen de Bewonersbelangenvereniging Koepoort en de ontwikkelaar (Ceres/Vestia). Een vertegenwoordiger van de gemeente is bij deze gesprekken aanwezig geweest. 

 

De schaderegeling is uitgebreid en volledig herschreven. Belangrijke onderwerpen waarin verbeteringen zijn aangebracht zijn:

·        De procedure. Er is een heldere procedure voor de afhandeling van de schade opgenomen, die ook ruimte biedt voor een second opinion en arbitrage.

·        Dagwaarde of herstel. Gebruikelijk is om bij de bepaling van de schadevergoeding uit te gaan van dagwaarde. Binnen deze schaderegeling is niet de dagwaarde, maar herstel van de (bouwkundige) schade  uitgangspunt bij de bepaling van de hoogte van de schadevergoeding.

·        Immateriële kosten. Immateriële kosten worden niet standaard vergoed bij schades. In de regeling is opgenomen dat het schadebedrag standaard met 5% wordt verhoogd ter compensatie van dergelijke schades. 

 

Na de gevoerde gesprekken blijven er nog een paar geschilpunten over tussen de bewonersbelangenvereniging en Ceres/Vestia. Dit zijn:

·        Aansprakelijkheid Ceres/Vestia.  Ceres/Vestia geeft aan aansprakelijk te zijn voor schade, die door haar of door bedrijven in haar opdracht is veroorzaakt. De Bewonersbelangenvereniging vraagt op voorhand een onvoorwaardelijk erkenning van de aansprakelijkheid voor alle opgetreden schade.

·        Compensatie immateriële schade (o.a. stookkosten, vrije dagen) Volgens de Bewonersbelangenvereniging gaat de geboden compensatie niet ver genoeg. 


 

·        Waardedaling na oplevering. De bewonersbelangenvereniging is bang dat de woningen na herstel en na oplevering van de garage  minder waard zullen zijn dan voor de start van de bouw. Zij willen hier vooraf afspraken over maken. Vestia/Ceres ziet geen reden waarom de woningen na herstel minder waard zullen zijn en heeft een makelaar gevraagd dit nader aan te tonen op basis van een taxatie van de oude  en nieuwe situatie.

De bijgevoegde schaderegeling versie 3a is nog steeds een concept-versie. De bewonersbelangenvereniging heeft aangegeven de regeling nog juridisch te laten toetsen. Hier kunnen nog wijzigingen uit voort komen. Daarna moet de regeling nog formeel worden goedgekeurd door de directie van Vestia. Afgesproken is dat de  bewonersbelangenvereniging vervolgens een formele reactie geeft op de definitieve regeling. 

Ter informatie wordt ook de laatste nieuwsbrief bijgevoegd, waarin de laatste stand van zaken betreffende de bouw is weergegeven.

 

 

Ronald Vuijk