Het project Spoorzone nadert wat betreft de bouw van de spoortunnel de uitvoeringsfase. Het verwerven van de panden en percelen die daarvoor vrijgemaakt moeten worden heeft de gemeente al vanaf 2000 actief aangepakt. Eerst in het stationsgebied (Van Leeuwenhoeksingel en Houttuinen) en later, vanaf 2004, ook in de gebieden waarvoor in het stedenbouwkundig Masterplan (oktober 2003) vastgoedontwikkeling was voorzien (Voorhof-Noord, emplacementsterrein, Engelsestraat).

 

Op 27 april 2000 heeft de gemeenteraad een krediet beschikbaar gesteld van (omgerekend) € 22,7 miljoen + € 3,6 miljoen voor rente en prijsstijgingen (bvf 00/006826). Dit krediet bleek in 2005 niet toereikend om alle, toen in ogenschouw genomen, percelen en (bedrijfs-)panden te kunnen verwerven. In 2005 is een aanvullend rendabel krediet van € 22 miljoen aangevraagd (bvf 584699). De gemeenteraad heeft daartoe op 30 juni 2005 positief besloten.

 

Op dit moment is het noodzakelijk opnieuw een aanvullend krediet van € 5 miljoen aan te vragen. Deze aanvraag vindt zijn onderbouwing in het feit dat in het voorstel van 2005 opgenomen was dat nog niet alle te verwachten verwervingen in de berekeningen waren opgenomen. Bovendien zijn er in het kader van de voorbereidingen van het onteigeningstraject nog weer extra percelen en panden voor verwerving aangewezen. Tenslotte is in een beperkt aantal gevallen de noodgedwongen buitengeveltaxatie ontoereikend gebleken om het onderhandelingsresultaat goed te voorspellen.

 

Het betreft, net als in de voorgaande gevallen, een rendabel krediet, omdat de kosten uiteindelijk doorberekend worden aan het project Spoorzone, deels aan het deelproject spoortunnel en voor de rest aan het deelproject Stedelijke ontwikkeling (vastgoed en openbare ruimte). Om alle grond tijdig ter beschikking te hebben ten behoeve van de spoorinfrastructuur start momenteel ProRail de administratieve procedure onteigening op basis van Titel IIa Onteigeningswet. Op het moment dat het bestemmingsplan Spoorzone onherroepelijk is geworden, naar verwachting eind 2007, zal de gemeente de onteigeningsprocedure ex titel IV starten. Ondertussen blijven ProRail en de gemeente doende op minnelijke wijze de benodigde gronden te verwerven, waartoe het aanvullend krediet strekt.

 

Het gevraagde besluit is: