Het
project Spoorzone nadert wat betreft de bouw van de spoortunnel de
uitvoeringsfase. Het verwerven van de panden en percelen die daarvoor
vrijgemaakt moeten worden heeft de gemeente al vanaf 2000 actief aangepakt.
Eerst in het stationsgebied (Van Leeuwenhoeksingel en Houttuinen) en later,
vanaf 2004, ook in de gebieden waarvoor in het stedenbouwkundig Masterplan
(oktober 2003) vastgoedontwikkeling was voorzien (Voorhof-Noord,
emplacementsterrein, Engelsestraat).
Op
27 april 2000 heeft de gemeenteraad een krediet beschikbaar gesteld van
(omgerekend) € 22,7 miljoen + € 3,6 miljoen voor rente en prijsstijgingen (bvf
00/006826). Dit krediet bleek in 2005 niet toereikend om alle, toen in
ogenschouw genomen, percelen en (bedrijfs-)panden te kunnen verwerven. In 2005
is een aanvullend rendabel krediet van € 22 miljoen aangevraagd (bvf 584699).
De gemeenteraad heeft daartoe op 30 juni 2005 positief besloten.
Op
dit moment is het noodzakelijk opnieuw een aanvullend krediet van € 5 miljoen
aan te vragen. Deze aanvraag vindt zijn onderbouwing in het feit dat in het
voorstel van 2005 opgenomen was dat nog niet alle te verwachten verwervingen in
de berekeningen waren opgenomen. Bovendien zijn er in het kader van de
voorbereidingen van het onteigeningstraject nog weer extra percelen en panden
voor verwerving aangewezen. Tenslotte is in een beperkt aantal gevallen de
noodgedwongen buitengeveltaxatie ontoereikend gebleken om het
onderhandelingsresultaat goed te voorspellen.
Het
betreft, net als in de voorgaande gevallen, een rendabel krediet, omdat de
kosten uiteindelijk doorberekend worden aan het project Spoorzone, deels aan
het deelproject spoortunnel en voor de rest aan het deelproject Stedelijke
ontwikkeling (vastgoed en openbare ruimte). Om alle grond tijdig ter
beschikking te hebben ten behoeve van de spoorinfrastructuur start momenteel
ProRail de administratieve procedure onteigening op basis van Titel IIa
Onteigeningswet. Op het moment dat het bestemmingsplan Spoorzone onherroepelijk
is geworden, naar verwachting eind 2007, zal de gemeente de
onteigeningsprocedure ex titel IV starten. Ondertussen blijven ProRail en de
gemeente doende op minnelijke wijze de benodigde gronden te verwerven, waartoe
het aanvullend krediet strekt.
Het
gevraagde besluit is: