Het concept
ontwikkelingsplan en beeldkwaliteitplan Albert Heijn laan van Altena is op 8
april 2008 gepresenteerd tijdens een inloopbijeenkomst in het buurtcentrum de
Parel aan de Parel, Van Berensteynstraat 99 in Delft. De presentielijst is door
44 mensen getekend. Het feitelijke aantal bezoekers lag aanmerkelijk hoger.
Het plan is toegelicht
met verschillende panelen met tekeningen, foto’s en teksten. Er waren
deskundigen van de verschillende vakteams aanwezig voor het beantwoorden van vragen
en het geven van een nadere toelichting. Bij een inspraakloket is gelegenheid
geboden mondeling een inspraakreactie op het voorgenomen plan te geven. Deze
zijn in het verslag Memo
mondelinge inspraak concept ontwikkelingsplan en beeldkwaliteitplan Albert
Heijn Laan van Altena dd. 15 april 2008
opgenomen.
De inspraakreacties
hebben voor een groot deel betrekking op de inhoud van het ontwikkelingsplan.
Ook is er een aantal opmerkingen over de beeldkwaliteit gemaakt. Een aantal
reacties heeft betrekking op andere zaken dan het voorliggende ontwikkelingsplan
en beeldkwaliteitplan.
Omwonenden hadden graag
concrete bouwplannen op de inspraakavond gezien. Deze zijn er echter nog niet.
Een ontwikkelingsplan en beeldkwaliteitplan zijn twee kaders die de
bebouwingsvlakken en randvoorwaarden (hoogte, breedte, gewenste vormgeving)
aangeven op grond waarvan de architect zijn ontwerpen gaat maken.
Meerdere mensen vragen
zich af waarom de Albert Heijn uit mag breiden. Over de uitbreiding heeft reeds
eerder besluitvorming plaatsgevonden. In de Ontwikkelingsvisie Delft
Buurtwinkelcentra 2002 - 2010 (vastgesteld door de gemeenteraad op 26 juni
2003) is rekening gehouden met de voorgenomen uitbreidingsplannen van de Albert
Heijn aan de Laan van Altena. Mogelijke medewerking aan het bouwplan voor
Albert Heijn is ook vastgelegd in het bestemmingsplan Noordwest, deelgebied 1
(vastgesteld door de gemeenteraad op 20 januari 2003).
De vraag waarom er wel
meegewerkt wordt met de uitbreiding van de Albert Heijn terwijl het ‘Beschermd
Stadsgezicht Agnetapark’ nog niet is afgerond heeft geen relatie met het ter
inzage liggende ontwikkelingsplan. Het leidt daarom niet tot de aanpassing van
de planning van het ontwikkelingsplan.
Opmerkingen over de
uitvoering van de Ruys de Beerenbrouckstraat hebben ook geen relatie met het
ontwikkelingsplan. De uitvoering van deze straat zal binnenkort afgerond, tot
nu toe is het te koud geweest voor het plaatsen van thermoplast strepen en
markeringen op het wegdek.
Twee inspraakreacties
zijn binnengekomen ruim na het sluiten van de inspraaktermijn, deze zijn niet
meegenomen in de beantwoording. Er wordt een brief naar de indieners gestuurd
om hen hiervan op de hoogte te stellen en hen uit te nodigen voor de commissie.
In het navolgende wordt een toelichting gegeven op
de inspraakreacties op de inhoud van het ontwikkelingsplan en het
beeldkwaliteitplan. Er worden concreet 3 aanpassingen van het Ontwikkelingsplan
voorgesteld en 1 van het beeldkwaliteitplan (vet gedrukt weergegeven in de
tekst).
1.
Door omwonenden wordt gevraagd om een doorgang te
houden tussen het bestaande blok aan de Laan van Altena en de nieuwe woningen.
Hierbij moet rekening gehouden worden met de toegankelijkheid van mindervaliden.
Beantwoording:
Tussen de bestaande en
nieuwe woningen zal een pad komen. De plannen moeten voldoen aan het Handboek
toegankelijkheid (pagina 13 Ontwikkelingsplan). Hierin staat dat een pad met
incidenteel tegemoetkomend verkeer voor goede toegankelijkheid van mensen met
eventuele hulpmiddelen (rolstoel, rollator, krukken) en spullen (tassen, fiets,
brommer), een vrije doorgangsbreedte moet hebben van ten minste 1,20 meter.
Hieraan zal dit pad moeten voldoen. De plankaart en de tekst zullen hierop
worden aangepast.
2. Er
wordt betwijfeld of de op het aanzicht (tekening) van de Laan van Altena
aangegeven hoogtematen van de bestaande woningen kloppen met de werkelijkheid.
Tevens wordt gevraagd om de nieuwbouw niet hoger te maken dan het hoekblok aan
de Laan van Altena 2-8.
Beantwoording:
Dit is een terechte
opmerking. De tekening klopt met de bouwtekeningen van de genoemde woningen die
in het archief van de gemeente Delft aanwezig zijn. De gemeentelijke landmeter
heeft echter ter plaatse de woningen nagemeten en komt tot een andere
maatvoering. De lage woningen hebben een nokhoogte van +8,60 meter NAP
(maaiveld ca. +0,0 tot +0,10 m NAP) in plaats van de aangegeven +8,05 meter. De
hogere woningen hebben een nokhoogte van +10,20 meter NAP (maaiveld zie boven)
in plaats van de aangegeven +10,50 NAP. Het verschil tussen de woningen is dus
1,60 meter in plaats van 2,45 meter.
De tekening van de
bestaande woningen wordt op deze gegevens aangepast en in de tekst wordt
opgenomen dat de nieuwe woningen niet hoger mogen worden dan +10,20 NAP meter.
3.
De omwonenden vragen of de hoogte gelijk kan worden
aan de woningen ernaast. Daarnaast wordt de diepte van de nieuwe woningen te
groot gevonden.
Beantwoording:
De
woningen worden even hoog (ca. 10,20 meter) als de woningen die verderop in de
straat staan (Laan van Altena 2-8). Het ritme dat langs de Laan van Altena
wordt ingezet (hoog- laag- laag- hoog) wordt op een vloeiende manier afgemaakt
met de nieuwe woningen. Daarnaast worden de hoogte en de diepte van de woningen
afgestemd op de huidige normen van een eengezinswoning.
4. Omwonenden
vragen zich af hoeveel vrachtverkeer er dagelijks bij de Albert Heijn komt, of
de laad en los plek niet te klein is en waarom deze niet aan de Ruys de
Beerenbrouckstraat komt. Ook spreken ze de bezorgdheid uit over de toename van
geluidsoverlast door koelwagens en airco’s.
Beantwoording:
Op
dit moment komen er 4 vrachtwagens per dag + 1 bestelbus. Er zullen in de
toekomst naar verwachting 6 bevoorradingswagens komen + 1 bestelbus op maandag
t/m donderdag. Op vrijdag en zaterdag verwacht men 8 vrachtwagens.
De
laad- en loshof is aan de achterzijde gesitueerd, omdat de Ruys de Beerenbrouckstraat
te druk is voor manoeuvrerende vrachtauto’s. De laad en loshof wordt zodanig
gedimensioneerd, met een overhoekse deuropening (de hele hoek van het gebouw
kan open) dat achterwaarts binnenrijden door vrachtwagencombinaties van 12
meter geen probleem is. De vrachtwagens zullen vervolgens voorwaarts het hof
weer uitrijden en over de Storklaan en W.H. van Leeuwenlaan weer wegrijden.
Van de genoemde vrachtwagens zal de helft uitgerust zijn met een koelinstallatie.
De geluidsproductie van deze wagens zal niet hoger zijn dan nu, bovendien zal
er in de toekomst inpandig worden geladen en gelost. Dit beperkt de
geluidsoverlast in vergelijking met de huidige situatie.
In de samenwerkingsovereenkomst met Ahold Vastgoed BV is met betrekking tot de
winkel opgenomen dat het besluit ‘Detailhandel en ambachtsbedrijven’ van
toepassing is. Hierin staat dat te plaatsen geluidsproducerende apparaten zoals
airco’s niet mogen leiden tot een hogere geluidsbelasting op gevels van
woningen dan 50 dB(A). Opstelling van dergelijke apparatuur moet zodanig
plaatsvinden dat de geluidsbelasting op gevels van woningen tot het maximum
wordt gereduceerd.
5.
Opgemerkt wordt dat de woningen verspringen ten
opzichte van de rooilijn en het trottior ook. Men ziet liever dat de rooilijn
en het trottior recht doorlopen.
Beantwoording:
Er is gekozen voor een
heldere scheiding tussen openbaar en privé. Aangezien de parkeerplaatsen bij de
woningen verkocht gaan worden, heeft dit als gevolg dat het trottior op deze
plek enigszins zal verspringen. Door deze parkeerplaatsen te koppelen aan de
woningen (opritten) ontstaat er helderheid over de situatie tussen klanten van
de Albert Heijn, buurtbewoners en de eigenaren van de parkeerplaatsen.
De rooilijn van de woningen is gelijkgesteld aan
die van de erkers van het woningblok aan de Laan van Altena 2-8. De woningen
staan hierdoor 1,60 meter naar voren ten opzichte van de bestaande woningen om
een woning (10,5 meter) en tuin (11 meter op het noorden) te kunnen maken die
voldoen aan moderne maatvoeringen.
6.
Bewoners van de Donker Curtiusstraat willen de
parkeerplaatsen die verdwijnen ten gevolge van het opheffen van een deel van
deze straat, elders gecompenseerd krijgen.
Beantwoording:
De gemeente bekijkt in
hoeverre dit mogelijk is.
7.
De Lindenhof heeft een hoge parkeerdruk, er wordt
voorgesteld om deze parkeerdruk mee te nemen in de ontwikkeling van de Albert
Heijn. Dit omdat bezoekers van de Lindenhof nu ook gebruik maken van de
parkeerplaats van deze winkel.
Beantwoording:
Het staat de Lindenhof
vrij om hierover afspraken met de Albert Heijn te maken. De gemeente kan AH
juridisch niet afdwingen bij de mogelijke uitbreiding de bestaande parkeerdruk
ook te ondervangen.
8.
Inspreker meldt dat de afwijking van het vigerende
Bestemmingsplan dermate groot is dat procedures van Beroep en Bezwaar ex art 19
WRO grote kans van slagen hebben.
Dezelfde inspreker is van mening dat er in het Ontwikkelingsplan moet komen te
staan dat er tegen de wijzing Bestemmingsplan ex art 19 WRO de mogelijkheid van
Beroep en bezwaar open staat.
Gemengde doeleinden maakt volgens de inspreker een ‘grootwinkelbedrijf’ niet
mogelijk.
Beantwoording:
In het vigerende
bestemmingsplan is een bebouwingsvlak en bouwvolume opgenomen voor de nieuwe
supermarkt die weinig kleiner is dan de huidige bouwplannen. In het vigerende
bestemmingsplan wordt zelfs een hoger gebouw (14 meter met vrijstelling tot 15
meter) toegestaan dan in het ontwikkelingsplan. De vergroting van het
winkelvloeroppervlak is reeds onderdeel van het vigerende bestemmingsplan.
Zodra de bouwvergunning ingediend wordt zal het bouwplan samen met het
ontwikkelingsplan in het kader van de vrijstellingsprocedure ter inzage gelegd
worden (naar verwachting september 2008). Gedurende de periode van zes weken
staat het een ieder vrij om zienswijzen in te dienen. Bij de te verlenen
vrijstelling wordt helder aangegeven welke rechtsmiddelen vervolgens openstaan.
Indien medewerking wordt verleend aan een vrijstellingsprocedure ex. artikel 19 WRO kan, nadat de bouwvergunning ook is verleend,
tegen laatstgenoemde bezwaar en beroep worden aangetekend.
De vraag of een supermarkt is toegestaan binnen de
bestemming gemengde doeleinden is niet aan de orde. Het ontwikkelingsplan vormt
de onderbouwing voor de vrijstelling van de supermarkt. Met de vrijstelling
wordt de categorisering van de supermarkt mogelijk gemaakt.
9.
De fabriek van DSM is nog steeds een categorie V inrichting
waar met gevaarlijke en ontplofbare stoffen wordt gewerkt. Volgens de inspreker
zouden er om die reden geen woningen in de nabijheid van die fabriek mogen worden
gebouwd.
Beantwoording:
In het Bestemmingsplan
Noordwest 1 staat al opgenomen dat DSM-gist geen gevaar vormt voor
ontwikkelingen: bij DSM-Gist bevinden zich diverse opslagen met verschillende gevaarlijke
stoffen. De provincie Zuid Holland geeft aan dat voor dit bedrijf, op grond van
de aanwezige gevaarlijke stoffen, geen risico analyse hoeft te worden opgesteld.
De risicocontour van het plaatsgebonden risico van DSM-gist loopt niet over de
Laan van Altena heen, hij ligt er ver vandaan. Daarom levert de aanwezigheid
van DSM-gist geen beperkingen op voor de planvorming.
Omdat dit al in Bestemmingsplan Noordwest 1 vermeld staat, wordt het ontwikkelingsplan
hierop niet aangepast.
10. Inspreker
is van mening dat een landmark in de knik van de Ruys de Beerenbrouckstraat
niet gewenst is. En dat dit een te grote bouwmassa tot gevolg heeft.
Beantwoording:
Ahold
zet zich in om op deze plek méér te bouwen dan een standaard platte supermarkt
met ernaast een groot veld met geparkeerde auto’s. Het volume dat daarvoor
nodig is kan door de ruimte die geboden is in het ontwikkelingsplan op een
interessantere manier vormgegeven worden. Het accent, dat als ‘landmark’ werkt,
langs de Ruys de Beerenbrouckstraat draagt hieraan bij. Vroeger stond op deze
plek een kerk die als landmark fungeerde. Voor de nieuwe Albert Heijn komt
extra ruimte in de vorm van een plein met bomen en extra groen in het verlengde
van de waterpartij.
11. Bij
financiële uitvoerbaarheid van het project wordt de kanttekening gezet dat de
gemeente geen kosten wil maken aan dit project. Het bouwen tegen een beschermd
Rijksmonument zou de gemeente wel meer waard mogen zijn: minder woningen, zeer
bijzondere architectuur ed.
Beantwoording:
De
gemeente heeft veel tijd en energie besteed aan de totstandkoming van het
voorliggende ontwikkelingsplan. Hierin is altijd als uitgangspunt geweest (en
is nog steeds) de cultuurhistorische waarde van de plek. Na de uitvoering van
de bouwplannen zal er sprake zijn van een forse kwaliteitsimpuls van de
omgeving. De herinrichting van het openbaar gebied met de uitbreiding van de
groenfunctie en het doortrekken van de boomstructuren, zal aan deze impuls in
belangrijke mate bijdragen. Dat er in de paragraaf financiële uitvoerbaarheid
staat dat de ontwikkeling per saldo geen financiële consequenties heeft voor de
gemeente, betekent dus niet dat het daarom ten koste gaat van de kwaliteit.
Beeldkwaliteitplan:
12. Het
wordt wenselijk gevonden dat er in de criteria van het beeldkwaliteitplan
opgenomen wordt dat een schuine kap vereist is in plaats van gewenst.
Beantwoording:
Het beeldkwaliteitplan
zal hierop aangepast worden. Er zal in komen te staan dat een schuine kap een
vereiste is. Om architectonische variatie op de kop aan de W.H.
van Leeuwenlaan mogelijk te maken zal er aan toegevoegd worden dat maximaal 10%
plat mag zijn.
13. Omwonenden
willen dat de erfafscheidingen mooi zijn aan de voor- en achterkant en aansluiten
bij de sfeer van het Agnetapark.
Beantwoording:
In het beeldkwaliteitplan
worden erfafscheidingen in de vorm van hagen geëist aan de voorzijde direct in
het verlengde van de bestaande hagen.
In het kader van het vereiste politie keurmerk
veilig wonen, zullen aan de achterzijde de hagen gecombineerd worden met
gebouwde erfafscheidingen. Deze worden ook meeontworpen met de woningen en
zullen dus voor alle woningen gelijk zijn.
14. Er
wordt een aantal tips gegeven mbt de vormgeving van de woningen en de
inrichting van de openbare ruimte. Rekening houdend met een bereikbare
brievenbus aan de Albert Heijn, het aan het zicht onttrekken van de auto’s op
het parkeerdak, met ramen aan de zijkant van de bestaande woningen aan de Laan
van Altena, met het ritme, de kapopbouw en de architectuur (bouwstijl) van de
woningen. Ook wordt in de openbare ruimte het doortrekken van bomenrijen
genoemd.
Beantwoording:
De gemeente hecht veel
waarde aan de uitstraling van de nieuwe woningen, daarom is er een
beeldkwaliteitplan opgesteld, waarin heldere kaders staan weergegeven. Hierin
staat te lezen dat de nieuwbouw moet aansluiten en passen bij de bestaande woningen
en dat de auto’s op het dak van de winkel niet zichtbaar zijn vanaf de straat.
Het is aan de Welstandscommissie om hier streng op toe te zien. De gemeente zal
naast het advies van de welstandscommissie hier ook nadrukkelijk op toezien.
Bij het hoofdstuk Openbare ruimte staat dat de bestaande bomenrijen doorgetrokken
worden, voor zover dat fysiek mogelijk is. Op de plankaart zal een indicatie
van de doorgetrokken bomenrij in de Laan van Altena opgenomen worden.
Tenslotte is nog vermeldenswaard dat het verslag van de inspraak ook aan de
architect wordt verstrekt, zodat hij op de hoogte is van de gemaakte opmerkingen
van insprekers en de standpunten van de gemeente.