De presentielijst is door
44 belangstellenden getekend. Het feitelijke aantal bezoekers lag aanmerkelijk
hoger. In totaal zijn er 12 reacties genoteerd bij het inspraakloket, tevens
zijn er 3 schriftelijke reacties binnen gekomen die opgenomen zijn in het
verslag.
Het ontwikkelingsplan en
beeldkwaliteitplan zijn op panelen toegelicht met plattegronden, foto’s en
aanzichten om de beoogde vrijstelling weer te geven. De panelen behandelden de
onderwerpen: locatie, stedenbouwkundige visie, beeldkwaliteitplan woningen en
winkel, mobiliteit en milieu. Van de betrokken vakteams waren deskundigen
aanwezig om de bewoners te woord te staan. Bij een inspraakloket is de
gelegenheid geboden een mondelinge reactie te geven op de voorgenomen plannen.
Reacties
bij het inspraakloket:
Vraagt of er een brievenbus kan komen aan de
buitenkant van de nieuwe Albert Heijn, zodat de postbode makkelijker de post
kan bezorgen.
2. dhr.
en mw. De Pater, Verkadestraat 6, 2613 ZL Delft
Vragen of er voor gezorgd kan worden dat de tuinen
van de woningen er aan de achterkant mooi uit gaan en blijven zien. Ze zien
graag doorgetrokken heggen in de sfeer van het Agnetapark.
Ze vinden het jammer dat
achterkant van de woningen van de Verkadestraat niet meer bereikbaar zullen
zijn met de auto.
Ze willen dat de nieuwe
huizen niet hoger worden dan de daarop aansluitende huizen van het Agnetapark.
Nieuwe huizen graag in dezelfde stijl houden als de woningen van het
Agnetapark.
Er moet een doorgang
komen tussen het nieuwe blok woningen en de oude bebouwing zodat de mensen van
de Verkadestraat snel vanuit de achterkant van hun huizen/tuinen naar de Laan
van Altena kunnen doorsteken.
Ze vragen er rekening mee
te houden dat het naast de nieuwbouw liggende huis aan de Laan van Altena ramen
heeft aan de zijkant.
3. dhr.
R. Oet, Laan van Altena 10, 2613 AJ Delft
De rooilijn en het trottoir verspringen ten
opzichte van de aansluitende oude woningen aan de Laan van Altena. Dit
verstoort het straatbeeld. Gevraagd wordt de straat af te maken door lijnen rechtdoor
te trekken en parkeerplekken aan tussen trottoir en straat aan te leggen. Dit
moet bekeken worden in relatie met het beschermde stadsgezicht.
Hij betwijfelt of de op
tekening (aanzicht) aangegeven hoogtematen van de oude huizenblokken op de Laan
van Altena kloppen. Het blok met 2 verdiepingen + kap op hoek Laan van
Altena/Wallerstraat is volgens hem hooguit één meter hoger dan blok met één
verdieping + kap. Hij wil graag dat we dit nameten.
Hij geeft aan dat het
nieuwbouw niet hoger moet worden dan het hoekblok Laan van
Altena(2-8)/Wallerstraat (deze is 2 bouwlagen met kap).
4. dhr.
Pool, Laan van Altena 32, 2613 AJ Delft
Vraagt hoe breed de brandgang tussen het nieuwe
huizenblok en de andere huizen op de Laan van Altena wordt. Hij wil graag een minimale
breedte van 2 meter, dit in verband met toegankelijkheid voor invaliden.
5. dhr
en mw. Van Heeckeren van Brantsenburg, W.H. van Leeuwenlaan
74, 2613 ZG Delft
Stellen dat in de nieuwe situatie er veel verkeer
langs hun huis/gevel komt. Zij hebben er met name bezwaar tegen dat er in de
nieuwe situatie veel vrachtwagens voor de bevoorrading van AH vlak langs hun
huis zullen rijden.
Ze vragen hoeveel
vrachtwagens er in de nieuwe situatie langs hun huis komen. Zij kunnen zich niet
voorstellen dat er maar 3 zullen zijn.
Ze willen graag weten
wanneer de bouw begint en op welke plek deze precies start.
6. dhr.
P. Bender, Weteringlaan 17, 2613 WN Delft
Heeft een klacht over de aanleg van de Ruys de
Beerenbrouckstraat. Er zijn geen voetpaden en strepen bij rotonde Ruys de
Beerenbrouckstraat/Hof van Delftlaan, hij wil graag dat daar iets aan gedaan
wordt door de gemeente.
7. dhr.
E.J. de Gier, Beyerinckstraat 8, 2613 ZS Delft
Vindt het jammer dat er geen 24 woningen voor
50-plussers worden gebouwd in plaats van 12 woningen. In die 24 woningen hadden
dan de ouderen uit het Agnetapark kunnen gaan wonen.
8. dhr.
W.J. van den Haak, Wallerstraat 24, 2613 ZS Delft
De parkeerdruk vanuit bezoekers voor de Lindenhof
is op dit moment erg groot. De bezoekers maken als overloop gebruik van de
parkeerplaats van de Albert Heijn. Als dat in de toekomst niet meer kan, is dat
een gemiste kans. Hij wil graag dat dubbelgebruik mogelijk blijft en stelt voor
de parkeerproblemen van de Lindenhof mee te nemen in de planvorming voor AH
Laan van Altena.
De laad- en losplek geeft
volgens de inspreker veel verkeers/vrachtwagen-bewegingen in de straten daar
naar toe. Hij vraagt waarom de laad- en losruimte niet aan de Ruys de
Beerenbrouckstraat komt.
Hij wil graag dat de
bomenrij aan de Laan van Altena doorgetrokken wordt langs nieuwbouw.
Er komen 2 parkeerlagen
op het dak van de Albert Heijn. De auto’s op de 2e laag steken
volgens de inspreker op de tekening boven het muurtje uit. Hij wil graag dat
dit muurtje hoger gemaakt wordt, zodat de auto’s niet meer te zien zijn.
9. Op
verzoek geanonimiseerd
Hij vraagt waarom de gemeente een grote supermarkt
wil hebben op die plek.
Hij heeft bezwaar tegen
de entree van de winkel en van de laad- en losplek, dit in verband met de
verkeers-/vrachtwagenbewegingen in de straat. Hij wil weten hoeveel vracht- en
bestelwagens er per dag de Albert Heijn komen bevoorraden.
De inspreker vindt het
jammer dat op deze inloop/inspraakavond geen tekeningen/ontwerpen van de nieuwe
huizen te zien zijn.
10. dhr.
R.A. Gordeau, Hof van Delftlaan 69, 2613 BK Delft
Omdat de gemeente zeer enthousiast was over
instandhouden buurtsuper/winkelstrip en dat stimuleerde met subsidie heeft dhr.
Gordeau zelf 2 jaar geleden veel geld gestoken in de verbouw van zijn
buurtsuper aan de Hof van Delftlaan. Nu de gemeente een vergunning dreigt af te
geven voor een 2 x zo grote Albert Heijn, vreest hij voor het voortbestaan van
zijn buurtsuper. Als de buurtsuper het niet gaat redden, zullen de andere
winkels aan de Hof van Delftlaan volgens hem daarin worden meegetrokken en is
de winkelstrip ten dode opgeschreven. Een winkelstrip zonder buurtsuper wordt
naar zijn mening een 2e Hugo de Grootstraat.
11. dhr.
S.M. de Vries, Donker Curtiusstraat 6, 2613 AP Delft
Hij wil graag dat er in de criteria van het
beeldkwaliteitplan opgenomen wordt dat een schuine kap vereist is in
plaats van gewenst. Ook wil hij graag dat de maatvoering één bouwlaag met kap
wordt.
12. dhr.
G. Hougée, Donker Curtiusstraat 4, 2613 AP Delft
Dit betreft een reactie, schriftelijk ingeleverd
bij het inspraakloket. In het verslag zijn de opmerkingen over het
ontwikkelingsplan samengevat opgenomen.
De inspreker vraagt
waarom de Gemeente voorlopige ontwerpen voor de supermarkt en de woningen laat
zien. Hij vindt dat de inspraak avond nutteloos is als er al concrete plannen
zijn.
Hij vraagt waarom de
Gemeente wel energie steekt in het behulpzaam zijn van Ahold en nog steeds de procedure
die moet leiden tot de aanwijzing van het “Beschermd Stadsgezicht Agnetapark”
niet heeft afgerond.
De door Ahold gewenste en
door de Gemeente gesteunde uitbreiding van de supermarkt (volgens hem meer dan
een verdubbeling) zal volgens hem leiden tot veel extra overlast voor de
omwonenden. Hij denkt dat de afwijking van het vigerende Bestemmingsplan
dermate groot is dat procedures van Beroep en Bezwaar ex art 19 WRO grote kans
van slagen hebben.
De inspreker is van
mening dat er voor de winkel een veel te grote bouwmassa te ontstaat. De
noodzaak van deze verdubbeling is volgens hem niet aangetoond. De bestaande
winkelcentra Van Foreestweg en Hof van Delftlaan kunnen volgens hem de extra
impuls van de nieuwe woningen in de Harnaschpolder goed gebruiken.
De inspreker is van
mening dat de huidige bestemming Gemengde Doeleinden niet in overeenstemming is
met die van het ‘grootwinkelbedrijf’.
Een bebouwing van 100%
van het westelijk kavel past volgens hem niet in het open karakter van de wijk.
De kerk die eerder op die plaats stond nam hooguit 60% van het kavel in beslag
en was daarbij gedifferentieerd van vorm en massa.
Het parkeren in de
voortuin van de woningen is volgens hem niet te combineren met het doortrekken
van hagen. Hij stelt voor haaks langs de Laan van Altena te parkeren in de
openbare ruimte.
De inspreker wil bezwaar
maken tegen de afwijkingen van het van het huidige bestemmingsplan: de
bestemming, het bebouwingsoppervlak, de hoogte en de massaliteit van de
bebouwing voor wat betreft de supermarkt.
Hij stelt dat er geen
woningen in nabijheid van DSM mogen worden gebouwd omdat deze fabriek een
categorie V inrichting is. Er wordt met gevaarlijke en ontplofbare stoffen
gewerkt, in het kader van Externe veiligheid is dit volgens hem niet toegestaan.
Is er overleg geweest met
de Rijksdienst voor Monumentenzorg in relatie tot het beschermde stadsgezicht
en wat is hiervan de uitkomst?
Hij stelt dat hij geen
enkele behoefte heeft aan een landmark van 13 meter in de knik van de Ruys de
Beerenbrouckstraat. Hij stelt de villa Solheim voor als landmark, die van grote
architectonische kwaliteit is,
Hij vraagt zicht af of
laden en lossen met vrachtauto’s van meer dan 12 meter haalbaar is bij de
breedte van de Storklaan. Hij vraagt ook hoe de gemeente dit gaat handhaven. Op
dit moment staan er vele malen per dag, zes dagen per week, grote vrachtauto’s
met draaiende diesels te lossen.
Het blok woningen houdt
volgens hem onvoldoende afstand tot de bestaande (veel lagere) bebouwing;
De maat van het bouwblok
is veel groter dan de bestaande blokken aan de Laan van Altena. Beter zou zijn
6 + 5, dus maximaal 11 woningen, dat schept meer ruimte ten opzichte van de
bestaande woningen.
De diepte van de woningen
wordt te groot bevonden, waardoor de bouwmassa op geen enkele wijze zal
aansluiten op die van de bestaande bebouwing. Ook vindt hij dat er rekening
gehouden moet worden met de verhouding en hellingshoek van de kap, het ritme en
de contour (schoorstenen, gespiegelde plattegronden) van de bestaande woningen.
Het lawaai van de airco’s
zal volgens hem zeker de 60dB overschrijden, dit is echter een continue geluid
dat 7 dagen per week zal door gaan vanwege de koelinstallaties in de winkel
(koel- en vrieskisten).
De inspreker merkt op dat
op tekening 11 een hagenstructuur is aangegeven die onjuist is: achter de
woningen (bestaand) lopen de hagen achter de schuurtjes en niet langs de
achtergevels.
De voorgestelde hagen,
muurtjes, erkers etc. zijn volgens de inspreker cosmetisch van karakter en
zorgen niet dat de vorm en massa een relatie krijgen met de bestaande woningen
van de Laan van Altena uit 1925.
Hij is, als reactie op
het hoofdstuk financiële uitvoerbaarheid, van mening dat het bouwen tegen een
beschermd Rijksmonument de gemeente wel wat waard zou mogen zijn. Hij stelt
voor dat er minder woningen komen en een bijzondere architectuur.
Na de inspraakavond zijn nog 3 schriftelijke
reacties binnen gekomen bij de gemeente. Deze zijn hieronder opgenomen in het
verslag en zijn meegenomen in de beantwoordingsmemo.
13. mw.
L. Tolman-Matthee, Donker Curtiusstraat 3, 2613 AP Delft
Door de afsluiting van de Donker Curtiusstraat,
verdwijnen er een aantal parkeerplaatsen. De inspreker wil dat hier een
oplossing voor komt en dat deze vakken elders terug komen.
14. C.J.G.
v.d. Akker, Storklaan 54, 2613 XV Delft
De inspreker had graag een inspraakavond gezien
waar een publieke presentatie gehouden werd. Het was naar zijn mening te druk
om de panelen goed te bekijken. Ook had hij graag bij de uitnodiging enige
afbeeldingen van de plannen ontvangen.
De inspreker is geen
voorstander van de uitbreiding van de Albert Heijn, de huidige situatie
voorziet in de behoefte. Als de Albert Heijn dan toch groter moet worden moet
deze volgens hem het huidige pand maar uitbreiden.
Volgens hem is er niet of
nauwelijks plaats geweest voor inspraak en kan dit project daarom niet
verworpen worden.
Hij vraagt waarom de
dubbele parkeerlaag niet ondergronds wordt aangebacht, in de lijn van de
Phoenixstraat, Zuidpoort, Koepoortgarage en de treintunnel.
Hij vindt dat er niet
voldoende ruimte is voor het laden en lossen aan de Storklaan en het
manoeuvreren wat hiermee gepaard gaat.
Hij merkt op dat er geen
ruimte is voor planten en groen in de Libourellaan en de Storklaan.
Hij maakt zich zorgen
over de verkeerstoename als de Van Foreestweg doorgetrokken is naar de
Harnaschpolder.
Door het weghalen van de
knik uit de W.H. van Leeuwenlaan zal volgens hem de snelheid van de
automobilist toenemen.
15. dhr.
S.A.F. Leers, W.H. van Leeuwenlaan 76, 2613 ZG Delft
De inspreker wil weten wat het exacte uitzicht
wordt als hij uit zijn raam kijkt.
Hij vraagt wat de directe afstand van de geplande
Albert heijn is ten opzichte van zijn woning, ook vraagt hij naar de exacte
hoogte van het gebouw ten opzichte van zijn woning. Verder vraagt hij of er een
gevel komt voor het parkeerdek.