Het college van burgemeester en wethouders van Delft heeft op 24 juni 2008 het concept ontwikkelingsplan Lindelaan - Elzenlaan vrijgegeven voor inspraak. Het concept ontwikkelingsplan heeft daartoe terinzage gelegen van 1 juli t/m 14 juli en op 9 juli 2008 is een inspraakbijeenkomst voor belangstellenden in het nieuwe buurthuis aan de Beukenlaan georganiseerd. Belangstellenden zijn in de gelegenheid gesteld hun mondelinge inspraakreacties naar voren te brengen. Op de inspraakavond hebben dertien mensen de presentielijst getekend, de meeste waren met hun tweeën gekomen. Ook is een aantal mensen langs geweest om zich te informeren zonder de presentielijst te tekenen.
De
inspraakreacties zijn opgenomen in het verslag en als bijlage bij deze notitie
gevoegd. In dit verslag zijn tevens de beantwoording van zowel Vestia als de
gemeente opgenomen.
In
deze notitie worden de hoofdpunten van de inspraak weergegeven alsmede een
reactie op het advies van Welstand.
Insprekers
kwamen allen uit de directe omgeving van de te bouwen supermarkt, Bomenwijk èn
Schilderswijk, voornamelijk Lindelaan en Van Mierenveltlaan. Hoewel veel van
hun reacties zich niet toespitsen op het ontwikkelingsplan, worden deze
reacties wel beantwoord. Dit heeft niet geleid tot inhoudelijke wijzigingen van
het ontwikkelingsplan. Gemeente en Vestia hebben naar aanleiding van de
reacties van bewoners uit de van Mierenveltlaan geconcludeerd dat deze bewoners
meer over de plannen in de Bomenwijk geïnformeerd moeten worden. Afgesproken is
dat bewoners aan de Van Mierenveltlaan tegenover de Bomenwijk in het vervolg
ook de Bomenwijkkrant zullen krijgen.
Insprekers
voorzien parkeerproblemen door de supermarkt. Er zouden onvoldoende
parkeerplaatsen overblijven voor bewoners en ook wordt getwijfeld of wel
voldoende plekken ten behoeve van de supermarkt in het plan zijn opgenomen.
De
parkeerbehoefte van de supermarkt is
bepaald conform het gemeentelijke beleid zoals vastgelegd in de nota parkeren
en stallen (2006). Het bewonersparkeren voor de nieuw te bouwen woningen wordt deels opgelost door het realiseren van
(een) gebouwde parkeervoorziening(en) onder de woningen en deels door
parkeerplekken in de openbare ruimte.
Insprekers
vrezen schade aan hun eigendom (woningen) door het bouwproces en overlast
vanwege de bouwactiviteiten. Voorafgaand aan de uitvoering va het bouwplan voor
het deelplan Lindelaan-Elzenlaan worden waar nodig opnames van de bestaande
bebouwing uitgevoerd. Hierbij worden de gebruikelijke procedures gevoerd. Met
aannemer en ontwikkelaar worden afspraken gemaakt over de bouwplaatsinrichting
en het beperken van bouwoverlast.
Naar aanleiding van het advies van de commissie
voor Welstand en Monumentenzorg is een aantal aanpassingen doorgevoerd. Zo is
de mogelijkheid voor een flauwhellende kap op het haakblok expliciet verwoord,
en is de afbeelding op pagina 11 aangepast. De afbeelding geeft nu ook
schematisch het principe van korte rijen in de bouwblokken weer. Tevens is de
suggestie dat langs de te realiseren watergang aan de Tweemolentjeskade een
tweede weg komt te liggen uit het beeld verwijderd om misverstanden te
voorkomen. De exacte uitwerking voor het profiel van de Tweemolentjeskade moet
nog worden gedaan.