Hoofdstuk 1. Inleidende
bepalingen
Deze verordening
is van toepassing op het aanleggen, (onder)houden, exploiteren en verwijderen
van kabels en leidingen in openbare gronden. Dit voor zover de Gemeente deze
gronden beheert dan wel daarover coördinatieverplichtingen heeft. Werkzaamheden
op het grondgebied TU Delft worden beheert en gecoördineerd door de TU Delft
zelf.
Artikel 2. Begripsomschrijvingen
In deze verordening wordt
verstaan onder:
a.
college: college van burgemeester en wethouders;
b.
elektronisch communicatienetwerk: elektronisch
communicatienetwerk als genoemd in artikel 1.1, onder e, van de
Telecommunicatiewet;
c.
openbaar elektronisch communicatienetwerk:
elektronisch communicatienetwerk als genoemd in artikel 1.1, onder h, van de
Telecommunicatiewet;
d.
kabels en leidingen: (data)kabels en leidingen
zoals genoemd in de Telecommunicatiewet of ten behoeve van nutsvoorzieningen;
e.
openbare gronden: openbare gronden, als omschreven
in artikel 1.1, onder aa, van de Telecommunicatiewet welke in eigendom zijn of
in beheer van de gemeente Delft;
f.
netbeheerder: degene die de kabel- en
leidinginfrastructuur aanlegt, in eigendom heeft of beheert.
g.
Binnen de gemeente Delft herkennen we drie soorten
werkzaamheden te weten:
o klein
werk; werkzaamheden van niet ingrijpende aard:
o groot
werk; werkzaamheden waarbij een instemmingsbesluit /vergunning vereist is;
o calamiteit
/storing; werkzaamheden die op basis van veiligheid of schade aan het netwerk
niet uitgesteld kunnen worden.
h. gedoogplichtge:
degene op wie een gedoogplicht rust als bedoeld in artikel 5.1, eerste lid, van
de Telecommunicatiewet of als bedoeld in artikel 1, van de Belemmeringenwet
Privaatrecht;
i.
melding: voor aanvang van de werkzaamheden door de
netwerkbeheerder tevens bedoeld in artikel 5.4, eerste lid, aanhef en onder a,
van de Telecommunicatiewet;
j.
netwerkaansluitpunt: het geheel van verbindingen,
met hun technische toegangsspecificaties, die deel uitmaken van een openbaar
elektronisch communicatienetwerk of een netwerk ten behoeve van nutsvoorzieningen
en nodig zijn om toegang te verkrijgen tot deze netwerken;
k.
voorzieningen: boven- en of ondergrondse
constructies welke deel uitmaken van de kabel of leidingnetwerk ten behoeve van
de levering en afvoer van bijvoorbeeld energie, water en warmte;
l.
verordening: Verordening Ondergrondse
Infrastructuren.
m.
Delflandregeling: inwerkingtreding 20 december 1994
(regeling vastgesteld door college en rechtsvoorgangers nutsbedrijven.
Hoofdstuk 2. Regulering werken in openbare gronden
Artikel 3. Informatie-uitwisseling werkzaamheden
1.
Netbeheerders informeren het college tijdig over
voorgenomen werkzaamheden als bedoeld in artikel 8;
2.
Netbeheerders voldoen aan de informatieplicht uit
de Wet Informatie-uitwisseling Ondergrondse Netwerken (WION);
3.
Op verzoek van het college leveren netbeheerders
tenminste een keer per jaar een langetermijnplanning van de werkzaamheden aan.
Artikel 4. Combineren
van werkzaamheden en richtlijnen graafwerkzaamheden
1.
Werkzaamheden worden zoveel mogelijk gecombineerd
tenzij dat redelijkerwijs niet mogelijk is;
2.
Bij het verrichten van graafwerkzaamheden wordt de
Richtlijn zorgvuldig graven van het CROW publicatie 250 in acht genomen.
1.
Netbeheerders maken zoveel mogelijk (mede)gebruik
van bestaande, hetzij door andere kabel- en leidingbeheerders en
netwerkaanbieders dan wel door of in opdracht van het college aangelegde
voorzieningen zoals mantelbuizen, kabelgoten of kabel- en leidingstunnels;
2.
Als een netbeheerder een aanbod tegen marktconforme
prijs wordt gedaan om (mede)gebruik te maken van de voor aangelegde
voorzieningen als bedoeld in het eerste lid, is de netbeheerder verplicht om
voor de aanleg of uitbreiding van zijn infrastructuur hiervan gebruik te maken;
3.
Indien de openbare gronden geen ruimte bieden voor
de aanleg van nieuwe kabels en leidingen, dient de netbeheerder een alternatief
tracé te kiezen of aan andere netbeheerder een billijk verzoek tot medegebruik
van kabels en leidingen en/of voorzieningen te doen.
Hoofdstuk 3. Uitvoeren
van Kabel en Leiding werkzaamheden
Artikel 6. Wijze van indiening
melding
Een melding geschiedt op een door het college
vastgestelde wijze.
Artikel 7. Onderscheid type werkzaamheden
De gemeente Delft maakt een
onderscheid in de uit te voeren werkzaamheden door de netbeheerders die
belangen hebben binnen haar gemeente te weten:
§ het
maken van huisaansluitingen tot 10 meter,
§ het
uitvoeren van klein onderhoud of reparaties aan het netwerk met een totale
lengte/graaf opp. van minder dan 1,5 m² of
1,5m² in niet gesloten verhardingen/groen;
Artikel 8. Tijdstip melding werkzaamheden
De gemeente Delft maakt een
onderscheid in het tijdstip van melding voor aanvang van werkzaamheden door de
netbeheerders die belangen hebben binnen haar gemeente te weten:
·
Klein werk; deze werkzaamheden dienen tenminste 3
werkdagen voor aanvang te worden gemeld bij de gemeente;
·
Groot werk; deze werkzaamheden dienen tenminste 3
werkdagen voor aanvang te worden gemeld bij de gemeente;
·
Calamiteit /storing; deze werkzaamheden dienen
maximaal 24 uur na aanvang van de werkzaamheden te worden gemeld bij de
gemeente.
Artikel
9. Tijdstip afmelden werkzaamheden
Maximaal 21 werkdagen na de beëindiging van de
werkzaamheden dient hiervan een melding gemaakt te worden volgens een door het
college vastgestelde procedure.
Artikel
10. Weigeringgronden melding
De melding zal pas in behandeling worden genomen
indien deze compleet is aangeleverd.
Hoofdstuk 4. Aanvraag Kabel en Leiding werkzaamheden
Artikel 11. Aanvragen vergunning /instemmingsbesluit
Een aanvraag om
een vergunning of instemmingsbesluit geschiedt op een door het college
vastgesteld formulier “aanvraag Kabel- /Leiding werkzaamheden”.
Artikel 12. Te overleggen gegevens
1.
Bij een aanvraag om een vergunning/instemmingsbesluit
of bij een melding worden in ieder geval de volgende gegevens overlegd:
a.
de naam, (e-mail)adres en telefoon- en faxnummer
van degene die de betreffende kabel- en leidinginfrastructuur in eigendom heeft
en degene die de betreffende kabel- en leidinginfrastructuur beheert;
b.
naam, (e-mail)adres en telefoon- en faxnummer van
degene die de werkzaamheden gaat uitvoeren;
c.
een uittreksel uit het handelsregister van de Kamer
van Koophandel en Fabrieken van degene die opdracht heeft gegeven tot de
werkzaamheden en van degene die de werkzaamheden gaat uitvoeren;
d.
factuuradres voor het kunnen innen van de
legeskosten /degeneratiekosten;
e.
een kopie van de door de Onafhankelijke Post en
Telecommunicatie Autoriteit (OPTA) afgegeven registratie (alleen voor openbare
communicatie netwerken).
f.
een opgave van belanghebbenden en instanties die
vooraf in kennis worden gesteld van de voorgenomen datum van aanvang,
beëindiging en de aard van de werkzaamheden;
2.
Een uitvoeringsplan met daarin opgenomen:
a.
een opgave van het gewenste tracé met daarbij
duidelijke (digitale) tekeningen en daarop aangegeven wat de te verbinden
locaties zijn;
b.
een opgave van de (bovengrondse)voorzieningen die
worden geplaatst of verwijderd;
c.
de lengte van de kabel/leidingsleuf;
d.
beschrijving van het type uit te voeren
werkzaamheden;
e.
het dwarsprofiel (van erfgrens tot erfgrens) van de
huidige kabel- en leidinginfrastructuur;
f.
het beoogde gebruik van de voorzieningen en een
omschrijving van de eventueel tijdelijk te plaatsen objecten
g.
een specificatie van het aantal lege of ingeblazen
buizen en het aantal kabels en leidingen;
h.
de maatregelen voor de bereikbaarheid van de
openbare gronden een aanliggende percelen, met daarbij indien mogelijk een
omleidingsplan;
i.
het voorgenomen tijdstip van aanvang en beëindiging
van de werkzaamheden.
Artikel 13. Tijdstip aanvraag vergunning/instemmingsbesluit
Een aanvraag om een vergunning /instemmingsbesluit
geschiedt minimaal acht weken voor aanvang van de werkzaamheden;
Het college
beslist uiterlijk binnen acht weken na ontvangst van een aanvraag om een
vergunning/instemmingsbesluit. Het college kan deze termijn éénmaal met acht
weken te verlengen. Hiervan dient het college de netbeheerder uiterlijk na vier
weken na aanvraagdatum schriftelijk te informeren.
Artikel
15. Aanhouding aanvraag
Het college kan
een beslissing op een aanvraag om een vergunning /instemmingsbesluit aanhouden
als een andere vergunning vereist is en deze nog niet is verleend en het zonder
deze verlening niet vaststaat of de werkzaamheden doorgang kunnen vinden.
Hiervan dient het college de netbeheerder uiterlijk na vier weken na
aanvraagdatum schriftelijk te informeren.
Artikel
16. Weigeringgronden
Indien een aanvraag om een
vergunning /instemmingsbesluit onvolledig is, wordt de netbeheerder in de
gelegenheid gesteld de aanvraag aan te vullen met de ontbrekende gegevens. De
aanvraag zal pas in behandeling worden genomen indien deze compleet is
aangeleverd. De vergunning /instemmingsbesluit kan worden geweigerd in het
belang van:
1.
een efficiënt, ordelijk en doelmatig gebruik en
beheer van de openbare gronden;
2.
een snelle en veilige afwikkeling van het verkeer;
3.
de openbare orde en veiligheid;
4.
de bescherming van gemeentewerken;
5.
het uiterlijk aanzien van de openbare gronden.
Artikel
17. Intrekkinggronden
Het college kan een
vergunning/ instemmingsbesluit die is verstrekt intrekken of uitstellen als:
1.
Blijkt dat bij de aanvraag onjuiste of onvolledige
gegevens zijn verstrekt en de verstrekking van de onjuiste of onvolledige
gegevens tot een ander besluit op de aanvraag zou hebben geleid;
2.
Niet of niet langer wordt voldaan aan de
voorschriften gesteld welke in de vergunning/ instemmingsbesluit zijn
opgenomen;
3.
De verlening van de vergunning onjuist was en de
houder van de vergunning dit wist of behoorde te weten;
4.
Zich een wijziging voordoet in de omstandigheden
voor zover die gewijzigde omstandigheden zich verzetten tegen instandhouding
van de vergunning;
5.
Er in strijd wordt gehandeld met de aan de
vergunning verbonden voorschriften.
De houder van de vergunning
draagt er zorg voor dat de aan de vergunning verbonden voorschriften,
beperkingen en de verplichtingen vastgesteld bij of krachtens deze verordening
worden nageleefd:
1.
Het is verboden zonder, of in afwijking van, een
voorafgaand door het college verleende vergunning/instemmingsbesluit omtrent de
plaats, het tijdstip en de wijze van uitvoering van de werkzaamheden, kabels
en/of leidingen en/of voorzieningen in of op openbare gronden aan te leggen, of
te (onder)houden, exploiteren of op te ruimen;
2.
Een kopie van de vergunning/ instemming moet altijd
op het werk aanwezig zijn;
3.
Aan herstel van bijzondere bestrating kan het
college nadere voorwaarden stellen;
4. De wijze van uitvoering bij aanleg, onderhoud,
verplaatsing en opruiming van kabels en leidingen en medegebruik van
voorzieningen dient te geschieden conform de CROW publicatie 250 (richtlijn
zorgvuldig graven);
Hoofdstuk 5. Kostenverdeling kabel- en leiding
werkzaamheden
Artikel 19. Herstel openbare
gronden
Netbeheerders zijn in de openbare gronden van de gemeente
Delft verantwoordelijk voor het herstel van het straatwerk / niet gesloten
verhardingen en groen na de kabel en leiding werkzaamheden, het onderhoud zal
door de gemeente worden gegaan.
Artikel 20. Kwaliteit van herstel
De netbeheerder is verantwoordelijk voor het herstel van
het straatwerk van de kabel en leiding werkzaamheden, volgens de
kwaliteitseisen welke door de gemeente gesteld word. De openbare gronden worden
na voltooiing van de werkzaamheden in de vooraf aangetroffen staat
teruggebracht. Indien de netbeheerder deze verplichting niet nakomt, zal de
gemeente Delft nadat de netbeheerder in gelegenheid is gesteld dit te
herstellen, de herstelwerkzaamheden zelf uitvoeren en de hiermee samenhangende
kosten in rekening brengen bij de betreffende netbeheerder.
Indien
binnen 5 jaar na groot onderhoud of herinrichting van de openbare gronden (
geïnitieerd door de gemeente) de aanbieder werkzaamheden moet uitvoeren, kan
het college bijzondere voorwaarden stellen aan het herstel. De hiermee gepaard
gaande kosten zijn voor rekening van de netbeheerder. Dit met uitzondering bij
calamiteiten en storing werkzaamheden.
Artikel 21. Verrekening
straatwerk
De
onderhouds-, beheers- en degeneratiekosten worden na afronding van de
werkzaamheden in rekening gebracht aan de netbeheerder volgens verrekentarieven
VNG.
Werkzaamheden gecombineerd uitgevoerd:
Werkzaamheden
waarbij sprake is van combi zullen de gemaakte kosten naar aandeel worden
verrekenend aan de netbeheerders. Er dient door de netbeheerders vooraf bij de
melding bij de gemeente duidelijk te worden gemaakt of er sprake is van
combiwerk.
Artikel 22. Verrekening kosten
verplaatsen/ verwijderen van kabels en/of leidingen
Indien
ten gevolge van gemeentelijke werkzaamheden, verplaatsing, wijziging of
verwijdering van enig eigendom van de netwerkbeheerder/ eigenaar anders dan vastgesteld door de Telecomwet
dient plaats te vinden, dan wel ten behoeve van werkzaamheden speciale
voorzieningen moeten worden getroffen, worden de kosten afgewikkeld volgens de
“Delflandregeling”.
Artikel 23 Opruimplicht
De
netbeheerder is verplicht zijn eigen kabels en leidingen die geen dienst meer
doen indien mogelijk te verwijderen. Bij de eerste mogelijkheid tot verwijderen
van de niet meer in gebruik zijnde kabel- en leidinginfrastructuur is de
netbeheerder verplicht deze kabels en of leidingen te verwijderen op eigen
kosten.
Hoofdstuk 5. Strafbepalingen, toezicht en overige
bepalingen
Artikel 24. Strafbepaling
Overtreding
van het bij of krachtens artikelen 7 en 8 gegeven voorschriften en beperkingen
wordt gestraft met een geldboete van de tweede categorie en openbaarmaking van
de uitspraak.
Artikel 25. Toezichthouders
Met het toezicht op de naleving van het
bepaalde bij of krachtens deze verordening zijn belast de bij besluit van het
college aangewezen ambtenaren.
Artikel 26. Hardheidsclausule
Het
college kan bij of krachtens deze verordening bepaalde buiten toepassing laten
of hiervan afwijken als toepassing naar zijn oordeel zou leiden tot een
onbillijkheid van overwegende aard.
Artikel 27. Rechtsopvolging
Een vergunning wordt op verzoek van de houder van de
vergunning overgeschreven op naam van de rechtsopvolger.
Artikel 28. Overige bepalingen
a.
De netbeheerder stelt het college terstond in
kennis van een wijziging in de eigendom of het beheer van de kabel- en
leidinginfrastructuur.
b.
De netbeheerder stelt het college onverwijld in
kennis van het feit dat het eigendom, de exploitatie of het beheer van de kabel
of leiding verandert en het feit dat de kabel of leiding niet langer ten
dienste staat van een openbaar elektronisch communicatienetwerk, van een
niet-openbaar elektronisch communicatienetwerk of van een netwerk ten behoeve
van nutsvoorzieningen in of op openbare gronden. In dit kader wordt van de
netwerkaanbieder jaarlijks een overzicht van alle (niet) in gebruik zijnde
kabels en leidingen verlangd.
c.
Het college kan van de netbeheerder verlangen dat
deze de in het vorige lid genoemde gegevens in nader te bepalen digitale vorm
verstrekt.
d.
Indien de kabel of leiding wordt overgedragen aan
een nieuwe netbeheerder, gaan de rechten en plichten die betrekking hebben op
de kabel of leiding van de oude netwerkaanbieder over op de nieuwe
netbeheerder/eigenaar.
e.
Indien ten gevolge van werkzaamheden, niet zijnde
gemeentelijke werkzaamheden, verplaatsing, wijziging of verwijdering van enig
eigendom van de gemeente noodzakelijk is dan wel ten behoeve van werkzaamheden
speciale voorzieningen moeten worden getroffen, komen de kosten voor rekening
van opdrachtgever, tenzij er aanleiding bestaat om de kosten over meerdere
partijen te verdelen dan wel om geen kosten in rekening te brengen.
f.
Het college behoudt zich het recht voor om
specifieke projectgebonden afspraken te maken die afwijkend zijn met de
betrokken netbeheerders binnen het projectgebied.
Artikel 29. Leges
De aanvrager is leges verschuldigd conform “verordening
op de heffing en de invordering van leges” van de gemeente Delft.
Artikel 30. Inwerkingtreding
Deze verordening treedt in werking met ingang van de dag
na bekendmaking.
Artikel
31. Citeerregel
Deze
verordening wordt aangehaald als:
Algemene
Verordening Ondergrondse Infrastructuren gemeente Delft.
Aldus vastgesteld in de
openbare raadsvergadering van,
De raad voornoemd,
de griffier, de
voorzitter,