Raadsvoorstel                                                                       

                                                                      

 

 

Van                     : college van B&W                

Datum                  : [dd-maand-jaar[JMP1] ]

Pfh.                     : A.L. Koning                        

Steller                  : Margot de Vaal/ Maurice Klaver                               

tel.nr.                   : 2034/ 2116

e-mail                  : mdevaal@delft.nl/ mklaver@delft.nl

Programma          : [programmanaam[JMP2] ]              

Registratie nr.       : 355543

Stuk                    : [Wordt ingevuld door Griffie[JMP3] ]                        

 

Onderwerp        : nieuwe Wet ruimtelijke ordening (Wro)

 

 

Gevraagde beslissing:

 

1. Ten aanzien van de structuurvisie:

-          Eén structuurvisie voor het gehele grondgebied vast te stellen;

-          Na vaststelling van de thans in voorbereiding zijnde structuurvisie voor het gehele grondgebied, de mogelijkheid open te houden om in de toekomst structuurvisies voor gedeelten van het grondgebied van Delft vast te stellen.

 

2. Ten aanzien van het bestemmingsplan/ de beheersverordening:

-          Het project Actualiseren en Uniformeren Bestemmingsplannen (AUB) met bestemmingsplannen af te ronden;

-          In een later stadium kan bij de dan reguliere actualiseringsronde alsnog gekozen worden voor het toepassen van de beheersverordening als instrument;

-          Afwijking van het vigerend bestemmingsplan mogelijk te maken met een postzegelbestemmingsplan

-          Bij de bestemmingsplannen in het kader van het AUB conform huidig praktijk gebruik te maken van het voorontwerpbestemmingsplan met inspraak voor een ieder.

 

3. Ten aanzien van het projectbesluit/ de ontheffing:

-          Nieuwe ontwikkelingen, die afwijken van het vigerend bestemmingsplan mogelijk te maken met toepassing van (postzegel)bestemmingsplannen en in beginsel niet te werken met projectbesluiten;

-          Voor postzegelplannen alleen de formele procedure doorlopen, met dien verstande dat tijdens de periode van ter visie leggen van het ontwerpbestemmingsplan een informatieavond wordt georganiseerd waar mondelinge zienswijzen kunnen worden ingebracht;

-          De "Woninguitbreidingen", zoals opgenomen in het aangepaste Handboek bestemmingsplannen 2007, met een paraplubestemmingsplan voor het gehele grondgebied in één keer te regelen.

 

4. Ten aanzien van de grondexploitatiewet:

-          Primair in te zetten op anterieure privaatrechtelijke overeenkomsten met ontwikkelende partijen;

-          Een 'go/no go'-beslismoment vast te leggen indien geen privaatrechtelijke overeenkomst kan worden afgesloten bij gewenste ruimtelijke ontwikkelingen.

 

5. Ten aanzien van de in het raadsbesluit opgenomen actielijst:

-     In te stemmen met de te voeren acties en het tijdspad die er aan verbonden is.

 

 

Samenvatting

Vanwege de komende inwerkingtreding van de nieuwe Wro is de gemeente gestart met een implementatietraject om de gemeentelijke organisatie voor te bereiden op de nieuwe wetgeving en deze te verankeren in de gemeentelijke procedures en processen. De gemeente is met dit traject reeds sinds 2004 bezig (project Actualiseren en Uniformeren Bestemmingsplannen (AUB), waardoor de gemeente voldoende tijd heeft ingebouwd om tijdig alle 120 bestemmingsplannen van de gemeente Delft te actualiseren op basis van uniforme voorschriften en uitgangspunten en samen te voegen tot ca 20.

Aangezien de komende inwerkingtreding voor meer planvormen gevolgen heeft dan alleen voor het bestemmingsplan, is in samenwerking met Oranjewoud een Plan van Aanpak opgesteld om de verdere organisatorische consequenties voor het gemeentelijk apparaat in kaart te krijgen. Hierin wordt door de gemeenteraad aangegeven hoe zij om zal gaan met haar bevoegdheden.

 

1.         Aanleiding

Op 1 juli 2008 treedt de nieuwe Wet ruimtelijke ordening (Wro) in werking, waarin tevens de Grondexploitatiewet is opgenomen.

 

2.         Bevoegdheid

De gevraagde beslissingen zijn onder verwijzing naar de nieuwe regels Wet ruimtelijke ordening een raadsbevoegdheid.

 

3.         Historie / relatie met eerdere besluiten/ proces

Om te komen tot het Plan van Aanpak heeft allereerst een inventarisatie plaatsgevonden van onze huidige beleidsdocumenten en werkwijze. De resultaten van de inventarisatiefase zijn verwoord in de discussienota “Invoering nieuwe Wet ruimtelijke ordening Gemeente Delft”. In deze nota zijn de gevolgen weergegeven van de nieuwe Wro voor de bestaande gemeentelijke aanpak. In de nota worden ook de keuzemogelijkheden beschreven welke de gemeenteraad heeft bij de implementatie van de nieuwe Wro. Van de verschillende implementatiemogelijkheden zijn tevens de voor- en nadelen voor de gemeentelijke proces- en productvoering beschreven.

Deze discussienota is op 18 maart jl. in het college en op 3 april jl. in de raadscommissie Ruimtelijke Ordening besproken.

 

4.         Wat willen we bereiken? (Beoogd effect)

In dit raadsvoorstel willen we de nieuwe planvormen van de nieuwe Wro summier behandelen om deze inzichtelijk te maken voor de raad om vervolgens een beslissing te nemen met betrekking tot de raadsbevoegdheden in het kader van de nieuwe Wro. Uit de overgang van de huidige naar de nieuwe wet vloeien een aantal acties voort. Bij de uit te voeren acties die betrekking hebben op raadsbevoegdheden, wordt tevens inzichtelijk gemaakt, wanneer deze aan de raad op zijn vroegst kunnen worden voorgelegd.

 

 

 

 

Hieronder zullen de voorstellen summier worden toegelicht:

 

Een gemeentelijke structuurvisie is belangrijk voor de belangenbehartiging richting buurgemeenten en andere overheden en is door de wetgever ook verplicht voor het gehele gemeentelijke grondgebied. De wetgever laat het echter aan de gemeente zelf over of zij kiest voor één of meerdere structuurvisies, zolang deze het gehele grondgebied beslaan. Op dit moment wordt één structuurvisie voor het gehele grondgebied voorbereid. Mocht na vaststelling van deze structuurvisie blijken dat bijvoorbeeld vanuit ruimtelijk dan wel financieel oogpunt een herziening nodig is voor een gedeelte van het grondgebied van Delft, dan staat het voor de raad open om alleen voor dat gedeelte een nieuwe structuurvisie vast te stellen.

Verder kan de structuurvisie gebruikt worden om de grondexploitatie te maximaliseren, als (ontwikkelings)locaties onderling met elkaar verbonden worden. Bovenplanse verevening is alleen toegestaan als hieraan aandacht is besteed in de visie. Op deze wijze kan een overzicht ontstaan van samenhangende projecten, mede in het kader van het kostenverhaal.

 

De wetgever legt bij de inwerkingtreding van de nieuwe Wro opnieuw het primaat bij het bestemmingsplan. In gebieden waar geen ruimtelijke ontwikkelingen worden voorzien, kan in plaats van een bestemmingsplan een beheersverordening worden vastgesteld. Was onder de huidige WRO reeds de plicht om tijdig het bestemmingsplan te actualiseren, onder de nieuwe Wro is een sanctie verbonden aan het niet tijdig vaststellen van een bestemmingsplan of een beheersverordening. Als er niet tijdig is geactualiseerd, kunnen  bouw- en vrijstellingsleges niet langer worden gevorderd.

In 2004 heeft de gemeenteraad reeds ingestemd met het project Actualiseren en Uniformeren van Bestemmingsplannen (AUB) om alle, bij aanvang van het project ca 120, bestemmingsplannen van de gemeente Delft samen te voegen tot ca 20 bestemmingsplannen en deze te actualiseren op basis van de uniforme voorschriften en uitgangspunten. Een voorontwerp bestemmingsplan is wettelijk niet verplicht, maar wel gebruikelijk in Delft bij het AUB project. Volgens de planning zijn met het AUB-project in 2010 alle nieuwe bestemmingsplannen vastgesteld en geldt voor het gehele grondgebied een actueel planologisch regime, zodat ruim voldaan wordt aan de verplichting in de Wro. De planning moet in het kader van de nieuwe Wro wel weer herzien worden. De beheersverordening is daarentegen op dit moment nog onbekend en kent een bepaald afbreukrisico.

 

Onder de huidige WRO worden nieuwe ontwikkelingen bij de gemeente Delft als uitzonderingssituatie gezien en wordt alleen medewerking aan een vrijstelling verleend indien met de ontwikkelende partij overeenkomsten zijn gesloten. Grote ontwikkelingen worden mogelijk gemaakt met behulp van Ontwikkelingsplannen, kleine (zoals de zgn. planologische kruimelgevallen) met Ruimtelijke Onderbouwingen. Deze twee laatste mogelijkheden vervallen bij de inwerkingtreding van de nieuwe Wro. Om de tweedeling in grootte van projecten ook onder de nieuwe Wro te kunnen ondervangen, kan medewerking worden verleend aan de zgn. planologische kruimelgevallen (komt ongeveer overeen met het huidige artikel 19 lid 3) gecombineerd met een aantal oude artikel 19 lid 2-gevallen middels een ontheffing. Voor de grote ontwikkelingen kan bij afwijking van het vigerend bestemmingsplan medewerking worden verleend door een projectbesluit of een partiele herziening bestemmingsplan (postzegelplan). De procedure die gevolgd moet worden voor een projectbesluit is zowel inhoudelijk als formeel nagenoeg hetzelfde als voor een bestemmingsplan. Kiezen voor een projectbesluit betekent daarnaast dat dat besluit in principe binnen één jaar in een bestemmingsplan of beheersverordening moet worden ingepast. Gebeurt dit niet, dan kunnen geen leges worden geïnd of wordt het vorderen van leges opgeschort totdat het projectbesluit in het bestemmingsplan is opgenomen. Bovendien staat tegen een projectbesluit beroep in twee instanties open (rechtbank en Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State(AbRS) en bij het bestemmingsplan uitsluitend beroep bij AbRS.

 

·         Grondexploitatie

Voor iedere ontwikkeling die onder de Wro met een ruimtelijk plan wordt mogelijk gemaakt, dient een exploitatieovereenkomst of een exploitatieplan opgesteld te worden. Het grote verschil met de nieuwe Wro is het feit dat dwingend wordt voorgeschreven dat de grondexploitatie van ontwikkelingen wordt vastgelegd. In de huidige werkwijze van de gemeente wordt hier al aan voldaan; medewerking vindt in principe uitsluitend plaats indien met de ontwikkelende partij sluitende afspraken zijn gemaakt in het kader van een exploitatieovereenkomst en afwenteling van planschade. In dit privaatrechtelijke spoor zijn twee soorten overeenkomsten; anterieure en postieure overeenkomsten. Anterieure overeenkomsten zijn exploitatieovereenkomsten die worden gesloten voordat er een exploitatieplan wordt gemaakt of in geval er helemaal geen exploitatieplan wordt gemaakt. Posterieure overeenkomst zijn exploitatieovereenkomsten die na vaststelling van het exploitatieplan worden gesloten en dan dus niet van het exploitatieplan mogen afwijken. Ook onder de nieuwe Wro is het publiekrechtelijke spoor (exploitatieplan) niet verplicht, als de gemeente met de ontwikkelende partij er privaatrechtelijk met een overeenkomst uitkomt.

 

5.         Wat gaan we daarvoor doen? (Oplossingsrichtingen / kanttekeningen)

 

-          Voorgesteld wordt om na 1 juli 2008 één structuurvisie voor het gehele grondgebied vast te stellen, met daarin:

·        aangegeven de gebieden met, respectievelijk zonder ruimtelijke ontwikkelingen;

·        bij gebieden met ruimtelijke ontwikkeling: bepalen gewenste/noodzakelijke ruimtelijke ontwikkelingen in onderlinge samenhang (met bovenplanse kostenverhaalmogelijkheid);

·        de grondslag voor financieel kostenverhaal (grondexploitatie, financiële paragraaf);

·        aandacht voor bovengemeentelijke projecten.

-          Voorgesteld wordt om na de vaststelling van de thans in voorbereiding zijnde structuurvisie voor het gehele grondgebied, de mogelijkheid open te houden om in de toekomst structuurvisies voor gedeelten van het grondgebied van Delft vast te stellen.

 

-          Voorgesteld wordt het AUB-project met bestemmingsplannen af te ronden.

-          In een later stadium kan bij de dan reguliere actualiseringsronde alsnog gekozen worden voor het toepassen van de beheersverordening als instrument

-          Bij de bestemmingsplannen in het kader van het AUB conform huidig praktijk gebruik te maken van het voorontwerpbestemmingsplan met inspraak voor een ieder.

 

·         Voorstel projectbesluit/postzegelbestemmingsplan

-          Voorgesteld wordt om nieuwe ontwikkelingen, die afwijken van het vigerend bestemmingsplan, mogelijk te maken met toepassing van (postzegel)bestemmingsplannen en in beginsel niet te werken met projectbesluiten.

-          Voor postzegelplannen alleen de formele procedure doorlopen, met dien verstande dat tijdens de periode van ter visie leggen van het ontwerpbestemmingsplan een informatieavond wordt georganiseerd waar mondelinge zienswijzen kunnen worden ingebracht.

-          Voorgesteld wordt de "Woninguitbreidingen", zoals opgenomen in het aangepaste Handboek bestemmingsplannen 2007, met een paraplubestemmingsplan voor het gehele grondgebied in één keer te regelen. Dit zijn de 'kruimelgevallen' die op basis van artikel 19.3 WRO met een vrijstellingsprocedure kunnen worden toegestaan;

·        Hierin dienen de in het nieuwe Besluit ruimtelijke ordening (Bro) opgenomen "Gevallen van geringe planologische betekenis" te worden betrokken.

 

-          Voorgesteld wordt om primair in te zetten op anterieure privaatrechtelijke overeenkomsten met ontwikkelende partijen.

-          Voorgesteld wordt een 'go/no go'-beslismoment vast te leggen indien geen privaatrechtelijke overeenkomst kan worden afgesloten bij gewenste ruimtelijke ontwikkelingen.

 

 

6.         Wat mag het kosten? (Financiële paragraaf )

De huidige budgetten van Ruimtelijke Ordening zijn ontoereikend om de werkzaamheden als gevolg van de nWRO op te vangen. De financiële consequenties van de nWRO worden momenteel inzichtelijk gemaakt en zullen tijdens de voorbereiding van de programmabegroting 2009-2012 worden afgewogen.

 

7.         Communicatie

Publicatie van dit onderwerp is niet wettelijk verplicht, maar om de werkwijze van de gemeente Delft wel breder bekend te maken, zal een persbericht rond de inwerkingtreding van de nieuwe Wro worden vrijgegeven.

 

8.         Verdere procedure

Bij dit raadsbesluit is een actiepuntenlijst gevoegd die inzichtelijk maakt wanneer acties worden uitgevoerd die betrekking hebben op raadsbevoegdheden.

 

Hoogachtend,

 

Het college van burgemeester en wethouders van Delft,

 

 

 

mr. drs. G.A.A. Verkerk                        ,burgemeester.

 

 

 

 

mr. drs. H.G.L.M. Camps                      ,secretaris.

 

 

 

 

Raadsbesluit                                                                                                         

 

 

Datum                  : 26-06-2008

Registratie nr.       : 355543[JMP4] 

Stuk                    : [Wordt ingevuld door Griffie[JMP5] ]                        

 

Onderwerp            : nieuwe Wet ruimtelijke ordening (Wro)

 

De raad der gemeente Delft;

 

gelezen het voorstel van het college van 13 mei 2008;

 

gelet op de nieuwe regels van de Wet ruimtelijke ordening

 

BESLUIT:

 

1. Ten aanzien van de structuurvisie:

-          Eén structuurvisie voor het gehele grondgebied vast te stellen;

-          Na vaststelling van de thans in voorbereiding zijnde structuurvisie voor het gehele grondgebied, de mogelijkheid open te houden om in de toekomst structuurvisies voor gedeelten van het grondgebied van Delft vast te stellen.

 

2. Ten aanzien van het bestemmingsplan/ de beheersverordening:

-          Het project Actualiseren en Uniformeren Bestemmingsplannen (AUB) met bestemmingsplannen af te ronden;

-          In een later stadium kan bij de dan reguliere actualiseringsronde alsnog gekozen worden voor het toepassen van de beheersverordening als instrument;

-          Afwijking van het vigerend bestemmingsplan mogelijk te maken met een postzegelbestemmingsplan

-          Bij de bestemmingsplannen in het kader van het AUB conform huidig praktijk gebruik te maken van het voorontwerpbestemmingsplan met inspraak voor een ieder.

 

3. Ten aanzien van het projectbesluit/ de ontheffing:

-          Nieuwe ontwikkelingen, die afwijken van het vigerend bestemmingsplan mogelijk te maken met toepassing van (postzegel)bestemmingsplannen en in beginsel niet te werken met projectbesluiten;

-          Voor postzegelplannen alleen de formele procedure doorlopen, met dien verstande dat tijdens de periode van ter visie leggen van het ontwerpbestemmingsplan een informatieavond wordt georganiseerd waar mondelinge zienswijzen kunnen worden ingebracht;

-          De "Woninguitbreidingen", zoals opgenomen in het aangepaste Handboek bestemmingsplannen 2007, met een paraplubestemmingsplan voor het gehele grondgebied in één keer te regelen.

 

4. Ten aanzien van de grondexploitatiewet:

-          Primair in te zetten op anterieure privaatrechtelijke overeenkomsten met ontwikkelende partijen;

-          Een 'go/no go'-beslismoment vast te leggen indien geen privaatrechtelijke overeenkomst kan worden afgesloten bij gewenste ruimtelijke ontwikkelingen.

 

5. Ten aanzien van de in het raadsbesluit opgenomen actielijst:

-           In te stemmen met de te voeren acties en het tijdspad die er aan verbonden is.

 

 

 

Aldus vastgesteld in de openbare raadsvergadering van 26 juni 2008

 

 

                       ,burgemeesters.

 

 

 

                       ,griffier.

 

 

Bijlage

·         Actiepuntenlijst met tijdschema


Bijlage 1: Actiepuntenlijst met tijdschema

 

Wat

Wanneer

Beleid voor Ontwikkelingsplannen en Ruimtelijke Onderbouwingen vervangen door Beleid voor postzegelbestemmingsplan met ruimtelijke consequenties

Vierde kwartaal 2008

Opstellen paraplubestemmingsplan woninguitbreidingen (+ algemeen geldende ontheffingen)

Vierde kwartaal 2008

Aanpassen delegatie- en mandaatbesluit

Derde/Vierde kwartaal 2008

Actualiseren beleidsnota's over onderwerpen waarvoor verevening mogelijk is (detailhandelsbeleid, grondbeleid etc.)

Loopt samen op met opstellen structuurvisie; tweede helft 2009

Beleidsnota 19 lid 3 WRO vervangen

Derde/vierde kwartaal 2008

 

Gemeentelijk planschadebeleid aanpassen

Derde kwartaal 2008

 

Aanpassen Handboek 2007

-    op SVBP2008

-   postzegelbestemmingsplan

Verplichting is opgeschort tot 1 juli 2009; midden 2009

Opstellen Plan van Aanpak digitalisering

Verplichting tot digitaliseren is opgeschort tot 1 juli 2009; midden 2009

Wettelijke implementatieacties

Wat

Wro

Wanneer

Aanpassen Regeling Planschade 2005

Artikel 6.1 e.v.

Derde kwartaal 2008

Aanpassen legesverordening bouwvergunningen/ontheffingen

 

Derde kwartaal 2008

Opstellen wijze van overleg met overige instanties (conform Code Interbestuurlijke Verhoudingen)

Artikel 3.8 en 3.11

Vierde kwartaal 2008

Aanpassen inspraakverordening

-    aan procedures      bestemmingsplan en/of      beheersverordening

-    aan procedures post-   zegelbestemmingsplan

 

Derde kwartaal 2008

In stand houden geldende Exploitatieverordening Delft 2002 voor alle WRO-zaken

 

Zo lang als projecten cf WRO lopen

 

 


Pagina: 1
 [JMP1]Dit betreft de datum van de vergadering van het Presidium, in principe de derde maandag voorafgaand aan de raad. (zie RIS) evt kan dit opengelaten worden dan vult de griffie dit in.

Pagina: 1
 [JMP2]Hier komt de naam te staan van het betreffende programma uit de programmabegroting

Pagina: 1
 [JMP3]Dit betreft het raadsstuknummer, de griffie vult dit nummer in.

Pagina: 1
 [JMP4]Het registratienummer dat ook op het besluitvormingsformulier wordt gezet.

Pagina: 1
 [JMP5]Dit betreft het raadsstuknummer, de griffie vult dit nummer in.