Van : college van B&W[Anne Post1]
Datum : 27 mei 2008
Pfh. : S.C.C.M. Bolten; A.L.
Koning, [Anne Post2]
Steller : B. den Uijl[Anne Post3]
tel.nr. : 2602539[Anne Post4]]
e-mail : bduijl@delft.nl
Programma : [Anne Post5]Ontwikkelen,
grond en vastgoed; deelprogramma Spoorzone
Registratie nr. : 359642[Anne Post6]
Stuk :
Onderwerp :
Begroting Spoorzone[Anne Post7]
Gevraagde beslissing: a. het restant van het in
de EZH-reserve geoormerkte deel voor de Spoorzone ad b. akkoord te gaan met een
aanvullende bijdrage ad € 5 miljoen voor realisatie van scope 2B c. de 45e wijziging van de
gemeentebegroting 2008-2011 vast te stellen |
De financieel-technische relatie tussen gemeente
Delft en OBS is complex, enerzijds vanwege fiscale aspecten anderzijds omdat de
gemeentelijke bijdrage aan de Spoorzone-ontwikkeling ad € 45 miljoen zich in
een lange reeks van jaren (ca 30) zal terugverdienen vanuit opbrengsten
gemeentefonds, OZB en compensatie bouwleges. Dat maakt het ook
begrotingstechnisch complex. Deloitte Belastingadviseurs is ingeschakeld voor
het inregelen van de fiscale relatie, Deloitte Accountants heeft geadviseerd in
de begrotingstechnische oplossing opdat deze voldoet aan de voorschriften van
het Besluit Begroting en Verantwoording.
Op basis van intensief bestuurlijk overleg tussen
Rijk, Regio en Delft is geconcludeerd dat scope 2B (ruwbouw voor vier sporen,
waarvan twee sporen direct operationeel worden gemaakt) gegund zal worden. Voor
de definitieve keus voor scope 2B is een hogere gemeentelijke bijdrage benodigd
van 5 miljoen.
De hogere gemeentelijke bijdrage is
financierbaar volgens het mechanisme dat geschetst wordt in de nota Begroting
Spoorzone; het gaat hierbij om een "gesloten systeem" met het op
termijn terugverdienen van de gemeentelijke bijdrage via OZB, gemeentefonds en
compensatie bouwleges.
Als
uitvloeisel van de Begroting Spoorzone melden wij u, dat wij de
financiële verordening op het onderdeel afschrijving activa specifiek voor de
Spoorzone als volgt gaan toepassen. Artikel 6 “vaste activa” geeft als regel
aan, dat de afschrijving van activa start op 1 januari na het jaar van
ingebruikname. Vanwege de materialiteit en de duur van het project is het
echter te adviseren om de afschrijving in delen/fasen tot aan de ingebruikname
van het geheel te laten plaatsvinden. Lid 20 van artikel 6 van dezelfde
verordening geeft aan, dat het college van de verschillende bepalingen in dit
artikel 6 kan afwijken. Aan de toelichting van dit artikel kan specifiek voor
het spoorzoneproject toegevoegd worden:
“Van deze bepaling wordt specifiek gebruik gemaakt voor het project
Ontwikkeling Spoorzone. Vanwege de materialiteit van het project ontwikkeling
spoorzone en de realisatie van materiële vaste activa (onder meer voor de
investeringen in de openbare ruimte, parkeerplaatsen, fietsenstallingen,
OV-knoop) zal de afschrijving in delen/fasen tot aan de ingebruikname van het
geheel plaatsvinden.”
1. Aanleiding
In
de Nota “Begroting Spoorzone” wordt in aanvulling op de gemeentelijke bijdrage
ad € 45 miljoen rekening gehouden met een aanvullende bijdrage ad € 5 miljoen
in verband met de laatste ontwikkelingen met de scopewijziging naar scope 2B.
Dit wordt via afzonderlijk raadsvoorstel aan de gemeenteraad voorgelegd.
De
financieel te volgen werkwijze moet via begrotingswijziging verwerkt worden in
de meerjarenbegroting 2008-2011 (en daarop volgende meerjarenbegrotingen). De
begroting van de gemeente Delft is dan meerjarig ingericht op de
financiën met betrekking tot de ontwikkeling van de Spoorzone.
2. Bevoegdheid
Het vast stellen van de begrotingswijziging op
programmaniveau, het ter beschikking stellen van de hogere bijdrage ad € 5
miljoen en het instellen van de reserve spoorzone behoort tot het budgetrecht
van de raad.
3. Historie
/ relatie met eerdere besluiten/ proces
Bij raadsbesluit van juni 2001 is besloten, dat de
gemeente ƒ 100 mln beschikbaar stelt als bijdrage voor de
ontwikkeling van de Spoorzone. Bij het sluiten van de Bestuurlijke Overeenkomst
op 5 oktober 2005 is dat herbevestigd met de gemeentelijke bijdrage ad € 45 miljoen (prijspeil 5 oktober 2005). De
gemeentelijke bijdrage wordt vanaf die datum geïndexeerd tot het moment van
betaalbaarstelling van drie tranches ad € 15 miljoen elk in 2007 en 2008. Bij
de jaarrekening 2007 zijn inmiddels twee tranches afgewikkeld, juli 2008 volgt
de derde en laatste tranche.
4. Wat
willen we bereiken? (Beoogd effect)
Realisatie van scope 2B met een gemaximeerde
bijdrage, waarbij de gemeente beperkt risicodrager is. De gemeente was bij scope 3 (en scope 4)
volledig risicodrager voor zowel de spoortunnel als de bovengrondse
ontwikkeling. Met de betrokken
overheden is voor scope 2B overeengekomen, dat de gemeente nog een maximaal
risico van 5 miljoen loopt op de realisatie van de spoortunnel. Dit
risico zal als het zich voordoet worden opgevangen binnen de Business Case van
de Spoorzone.
5. Wat
gaan we daarvoor doen? (Oplossingsrichtingen / kanttekeningen)
Beheersing van het risico is onderdeel van het
projectmanagement en procesbewaking OBS.
6. Wat
mag het kosten? (Financiële paragraaf )
Bij het sluiten van de Bestuurlijke Overeenkomst op
5 oktober 2005 is de gemeentelijke bijdrage vastgesteld op € 45 miljoen
(prijspeil 5 oktober 2005).
De hogere bijdrage voor scope 2B bedraagt € 5
miljoen. Het prijspeil zal naar verwachting bepaald worden op de datum van de
op scope 2B aan te passen Bestuurlijke Overeenkomst.
7. Communicatie
Is onderdeel van de communicatie over de
voorgenomen gunning.[Anne Post9]
8. Verdere
procedure
De begrotingswijziging wordt ook verwerkt in de
komende Programmabegroting 2009-2012.
Bijlagen:
Nota Begroting Spoorzone
Begrotingswijziging 2008-2011
Hoogachtend,
Datum : 26 juni 2008
Registratie nr. : 359642
Stuk :
Onderwerp :
Gemeentelijke bijdrage Spoorzone
De raad van de gemeente Delft;
Gelezen het voorstel van het college van 27 mei
2008;
BESLUIT:
a) het restant
van het in de EZH-reserve geoormerkte deel voor de Spoorzone ad € 2.578.308 te
storten in een afzonderlijke reserve spoorzone
b) akkoord te
gaan met een aanvullende bijdrage ad € 5 miljoen voor realisatie van scope 2B
c) de 45e
wijziging van de gemeentebegroting 2008-2011 vast te stellen
Aldus vastgesteld in de openbare raadsvergadering
van 26 juni 2008
[Anne Post1]In de meeste gevallen betreft dit het college van B&W, In sommige gevallen kan een voorstel ook afkomstig zijn van het presidium
[Anne Post2]Hier komen de initialen en achternaam van de betreffende portefeuillehouder te staan
[Anne Post3] Hier vul je de naam van de steller van het stuk in. Raadsleden kunnen contact opnemen met deze persoon over (technisch) inhoudelijke vragen.
[Anne Post4]Hier staat het telefoonnummer van de steller van het voorstel.
[Anne Post5]Hier komt de naam te staan van het betreffende programma uit de programmabegroting
[Anne Post6]Het registratienummer dat ook op het besluitvormingsformulier wordt gezet.
[Anne Post7]Hier komt in zeer korte bewoordingen (max. 3 –4 woorden)het onderwerp te staan. Het gaat om het onderwerp en niet om de procedure, omdat soms slechts onderdelen die voorliggen bij het college doorgeleid worden naar de raad Dus niet “evaluatie en vaststellen nieuwe legesverordening” maar “vaststellen legesverordening” Dit is in principe de titel die ook op het besluitvormingsformulier staat.
[Anne Post8]Hier wordt de aanleiding weergegeven waarom het voorstel wordt aangeboden aan de raad.er doet zich een probleem voorhet betreft een cyclisch documentop verzoek van de raad…..
[Anne Post9]Ondervinden anderen gevolgen van het besluit, op welke wijze wordt daarover gecommuniceerd. In sommige gevallen is actieve communicatie of publicatie noodzakelijk voor het verdere vervolg.