
naar agenda
3 februari 2009

naar agenda
3 maart 2009
|
|
Voorzitter: A. Meuleman
Griffier: A.P. Oostdijk
Leden: B. Mousavi Gourabi, R. Clason
(PvdA), M. de Jong (CDA),
R. Bolsenbroek (VVD), C. Tas (GroenLinks),
B.J.J. Bennebroek,
F.B. Gorte, J. Veltman (STIP), W. de Koning, J.
de Jong
(Stadsbelangen), L.P. Vokurka, P. Kuijper (D66), A. van der Pot
(CU-SGP), J. van Pagée (SP);
College: wethouder: Rensen |
1. |
Opening
De voorzitter opent de
vergadering om 20.20 uur. |
|
2. |
Inventarisatie insprekers
Er hebben zich geen insprekers
gemeld. |
|
3. |
Vaststellen agenda
De agenda wordt ongewijzigd
vastgesteld. |
|
4. |
Vaststellen besluitenlijst
overlegvergadering commissie S&V 13 januari 2009
Dhr Bennebroek geeft aan dat
hij genoemd staat als spreker bij punt 8 op pagina 3, maar dit is niet
het geval geweest. Dit zal worden aangepast.
Met betrekking tot de vraag van mw De Jong (zie de rondvraag) of er in
Delft problemen zijn geweest voor daklozen door de strenge vorst,
antwoordt wethouder Van Rensen dat hij hierover geen signalen heeft
gekregen.
Vervolgens wordt door
wethouder Rensen ingegaan op een vraag van dhr Tas over de toezegging
over kwartaalrapportages zorg (zie ook de besluitenlijst van de
procedurevergadering d.d. 3 februari 2009). Door wethouder Rensen
wordt toegezegd om na te gaan of de rapportage over het 3e
en 4e kwartaal 2008 op korte termijn in de nieuwe stijl kan
worden aangeleverd. Zoniet, dan zal over deze kwartalen een rapportage
oude stijl worden toegezonden. |
|
5. |
Notitie systeemkeuze
WMO-vervoer
Achtereenvolgens komen aan
het woord de leden: Tas, Bennebroek, mw De Jong, van Pagee,
Bolsenbroek, De Koning, dhr De Jong, Vokurka, Clason en Van der Pot
Commissie
De commissie maakt
opmerkingen en heeft vragen over onder meer:
- de keus van het college
voor regionale aanbesteding in plaats van lokaal
aanbesteden;
- het voldoende borgen van de lokale invloed binnen de regionale
organisatie;
- de financiële consequenties van de systeemkeuze;
- de voor- en nadelen van het door de gemeente Lansingerland
ingevoerde
systeem;
- de verantwoordelijkheid bij wanprestatie en de mogelijkheid om
per
deelgebied een contract te kunnen ontbinden;
- de kosten van eigen beheer;
- het experiment van gratis openbaar vervoer voor WMO-pashouders
in de
daluren;
- de interventiemogelijkheden op lokaal niveau;
- het borgen van een onafhankelijk klanttevredenheidsonderzoek;
College
Wethouder Rensen dankt
de commissie dat deze de notitie over de systeemkeuze vandaag heeft
willen agenderen voor bespreking, gelet op het belangrijke bestuurlijk
overleg wat de volgende dag in Haaglanden over dit onderwerp zal
plaatsvinden. Hij gaat vervolgens in op de inbreng van de commissie en
beantwoordt de vragen.
De keus van het college voor het collectieve regionale systeem is
vooral ingegeven door de uitgangspunten van het college: brede
doelgroep, geen of zo min mogelijk beperkingen bij het gebruik en
binnen harde financiële randvoorwaarden.
Het systeem van de gemeente Lansingerland is uitermate serieus
onderzocht maar was niet in overeenstemming te brengen met deze
uitgangspunten.
Ten opzichte van de vorige periode lijkt het in de nieuwe opzet
mogelijk om binnen het hoofdcontract nadere afspraken te maken voor
deelgebieden/afzonderlijke gemeenten. Hierdoor zou bij wanprestatie
ook eenvoudiger een deelcontract ontbonden kunnen worden.
Het experiment van gratis OV voor bepaalde doelgroepen heeft te maken
met de vraag of het reguliere OV wellicht te lijden heeft onder de
populariteit van de regiotaxi in Delft. Zou dat dmv ‘gratis’ OV te
beïnvloeden zijn? Het college wil dit serieus onderzoeken.
De vraag is verder welk kwaliteitsniveau je wilt gaan eisen van de
vervoerder. In de vorige periode is ingezet op een relatief hoog
niveau, maar dat had ook ongewenste neveneffecten. Een ‘rustiger’
systeem met een lagere prestatie-eisen is dan wellicht te prefereren.
De voorzitter constateert
na de bespreking dat een ruime meerderheid van de commissie de
systeemkeuze van het college ondersteunt. De SP-fractie is tegen het
regionaal aanbesteden en heeft bedenkingen bij de verbeteringen die de
wethouder heeft geschetst bij de nieuwe opzet. De VVD-fractie pleit
voor meer keuzemogelijkheid.
De wethouder wordt succes gewenst bij het bestuurlijk overleg in
Haaglanden.
Advies/conclusie
Aangezien het geen raadsbesluit
betreft, is een advies/conclusie van de commissie niet van toepassing. |
|
|
6. |
Raadsvoorstellen
begrotingen 2009 openbare scholen:
a) begroting
2009 Librijn Openbaar Onderwijs
b) begroting 2009
Grotius College; vaststellen 15e begrotingswijziging
Achtereenvolgens komen aan het
woord de leden: mw De Jong, Van
der Pot, Tas, en vervolgens wethouder Rensen.
Commissie
De commissie maakt ten
aanzien van Librijn opmerkingen en heeft vragen over onder meer:
- de lay-out van de begroting
Librijn (onduidelijk en erg detaillistisch);
- het calamiteitenfonds bij
Librijn;
- het structurele karakter van de betalingen boven de CAO-norm;
- financiering van investeringen;
- de invloed van de onttrekkingen aan de algemene reserve op het
weerstandsvermogen van Librijn;
College
Wethouder Rensen gaat in
op de opmerkingen en beantwoordt de vragen.
Hij licht eerst toe dat de gemeente geen bevoegd gezag meer is bij
Librijn en slechts de taak heeft om toezicht te houden op de
continuïteit van deze onderwijsstichting en op een aantal specifieke
kenmerken ervan.
Het strategisch beleidsplan moet een structurele werking gaan krijgen.
De beoordeling van het calamiteitenfonds is niet aan de gemeente, maar
aan de accountant.
Het weerstandsvermogen van Librijn is prima in orde. |
|
|
7. |
Rondvraag
Mevrouw De Jong vraagt
aan de wethouder om een toelichting op het GGZ-crisisteam en de
problemen die daar zouden zijn.
Verder zou ze graag de taakomschrijving en het reglement van de
WMO-raad willen ontvangen.
Tot slot stelt ze een brief van het Ministerie van VROM aan de orde
over een inventarisatie naar platte daken en risico’s daarvan. In
hoeverre is hier in Delft onderzoek naar gedaan?
Wethouder Rensen antwoordt
hierop dat voorzover hij weet het crisisteam GGZ niet is opgeheven.
Verder meldt hij dat de taken van de WMO-raad door de gemeenteraad
zijn vastgesteld in het WMO-beleidsplan en dus bekend zijn bij de
raadsleden.
Het is hem niet bekend dat de WMO-raad beperkt zou worden door het
college of ambtenaren in hun werkzaamheden.
Ten aanzien van de vraag over de constructie van platte daken kan hij
geen antwoord geven. Dit valt onder een andere wethouder en een andere
commissie.
Wethouder Rensen heeft
vervolgens nog enkele mededelingen voor de commissie. Binnenkort zal
de nieuwe Startgids worden toegestuurd aan de leden van de commissie,
met daarin ook een folder over ondersteuning van mantelzorg vanuit
Startpunt.
Verder kondigt hij aan dat de definitieve begroting 2009 van de GGD
onderweg is naar de raad ter vaststelling. Dit heeft ernstige
vertraging opgelopen maar zal nu zo spoedig mogelijk worden
toegezonden.
Tenslotte informeert hij de commissie over het Besluit locatiegebonden
subsidies en de woningproductie. Bij de minister van Stedelijke
Vernieuwing was gevraagd om 2010 mee te kunnen laten tellen voor de
woningproductie.
Dit verzoek is afgewezen, waardoor productie in 2009 bepalend is. De
sociale taakstelling van 1290 woningen wordt wel gehaald en de
subsidie van
ruim 7 mio wordt wel ontvangen, maar de totale taakstelling van 4000
woningen wordt niet gehaald. Dat betekent dat per niet gerealiseerde
woning waarschijnlijk 1600 euro terugbetaald moet worden. Per saldo
zal dan netto ruim 4 mio BLS –subsidie ontvangen worden die
uitgekeerd kan worden aan de woningcorporaties. Als gemeente wordt
hierdoor financieel geen schade geleden, want er wordt niet meer
uitgekeerd dan er wordt ontvangen.
De woningen zullen nog wel geproduceerd worden, maar met vertraging in
2010. Overigens is er een brief teruggestuurd naar de minister, waarin
het college haar teleurstelling heft uitgesproken over het besluit. |
|
|
8. |
Sluiting
De voorzitter sluit de
vergadering om 21.55 uur. |
|
|
|