1.       Inleiding

 

Sinds de Regiotaxi Haaglanden in 2006 is overgegaan naar een nieuwe vervoerder (BTR), heeft deze de afspraken ten aanzien van de te leveren kwaliteit niet kunnen nakomen. Inmiddels is het contract met BTR ontbonden nadat deze vervoerder niet heeft kunnen voldoen aan de eisen van een ingebrekestelling. Connexxion heeft tijdelijk het Regiotaxi-vervoer overgenomen. Per september 2009 dient het Regiotaxi-vervoer opnieuw te zijn aanbesteed. Inmiddels wordt er in Haaglanden gesproken over het verschuiven van deze datum, dit met de bedoeling een zorgvuldige procedure en invoering te kunnen realiseren.

 

De vorige aanbestedingsronde is uitvoerig geëvalueerd. Het evaluatierapport is in bijlage 1 toegevoegd. De leerpunten die uit de vorige aanbestedingsronde gehaald kunnen worden zijn dat bij de toekomstige aanbesteding van Regiotaxi:

·       Extra aandacht moet worden besteed aan de planning en organisatie van het implementatieproces, inclusief een hierin op te nemen kritiek pad en ‘go-no-go’ momenten.

·       Een selectie van inschrijvers moet, voor zover toegestaan in het kader van het aanbestedingsproces, waarborgen dat het aanbod bij inschrijving beter wordt verankerd in de uitvoering.

 

Nu een nieuwe ronde WMO-vervoer in voorbereiding is, is een herbezinning op de inrichting van dit vervoer op haar plaats. Daartoe is zowel door de Gemeente Delft als het Stadsgewest Haaglanden een uitgebreid voorbereidingstraject doorlopen.

 

In de aanloop naar onderhavige notitie zijn binnen de gemeente Delft diverse stappen ondernomen. In onderstaand overzicht worden de mijlpalen van het voortraject genoemd:

·       verkenningsnotitie aanbestedingsmogelijkheden (bijlage #);

·       advies WIJZO keuzevariant Regiotaxi;

·       ‘ophaalronde’: presentatie voor gehandicaptenpanel;

·       advies van het panel naar aanleiding van de ophaalronde.


In de commissievergadering van 13 mei 2008 is afgesproken om de uitgangspunten voor het nieuwe WMO-vervoer verder uit te werken.

 

In het overleg heeft het gehandicaptenpanel aangegeven een voorkeur te hebben voor het in stand houden van het huidige systeem met de kanttekening daarbij dat het panel een betere kwaliteit nodig acht.

 

Teneinde tijdig de aanbestedingsprocedure te kunnen doorlopen, is een keuze op hoofdlijnen nodig ten aanzien van het WMO-vervoer in de komende jaren. In deze notitie worden daarvoor voorstellen gedaan met betrekking tot systemen, aandachtspunten en (mogelijke) financiële gevolgen. Voor een goede keuze is het nodig om inzicht te hebben in de huidige situatie. Vandaar dat deze notitie begint met een beschrijving van de huidige wijze waarop de Regiotaxi Haaglanden is georganiseerd in hoofdstuk 2. Hoofdstuk 3 gaat in op de ontwikkelingen met betrekking tot de Regiotaxi. In hoofdstuk 4 worden de mogelijke systeemkeuzen besproken. Hoofdstuk 5 behandelt de mogelijkheden voor het reguliere openbaar vervoer als alternatief voor de Regiotaxi. Deze notitie sluit af met de financiële consequenties en mogelijkheden in hoofdstuk 6. In hoofdstuk 7 wordt een voorstel geformuleerd voor de systeemkeuze van het WMO-vervoer.

 

 

2.    Huidige situatie

 

2.1  Voortraject

 

De mijlpalen in het traject tussen Haaglanden en de gemeenten waren:

·       Inventarisatieronde met onder meer interview met de 9 gemeenten aangaande de wensen ten aanzien van de Regiotaxi;

·       Werkconferentie voor ambtenaren WMO en Mobiliteit van de 9 gemeenten.

·       Bestuurlijk overleg tussen portefeuillehouder Verkeer en Vervoer van Haaglanden en de wethouders WMO en/of Mobiliteit van de 9 gemeenten.

·       Brieven van gemeenten Delft en Zoetermeer aan het Stadsgewest Haaglanden over diverse standpunten van de gemeenten over onderwerpen die ook in deze notitie aan de orde komen. De brieven zijn  bijgevoegd in bijlage 4.

 

2.2  Opzet huidig systeem

 

Op basis van de Wet Maatschappelijke Ondersteuning (WMO) kunnen inwoners aanspraak doen op een collectieve vervoersvoorziening. Binnen Haaglanden is dit collectieve vervoersysteem ondergebracht in de Regiotaxi. Regiotaxi Haaglanden is een vervoersysteem dat - hoewel iedereen er gebruik van mag maken - speciaal is ingericht voor reizigers met een mobiliteitsbeperking. Reizigers kunnen vanuit Delft met de Regiotaxi iedere gewenste reis maken tot en met 5 openbaar vervoer zones als de heen- en terugreis gelijktijdig zijn gereserveerd.

 

Wanneer men verder wil reizen dan 5 Openbaar Vervoer zones kan men gebruik maken van het systeem Valys.

 

Binnen Delft kunnen 65-plussers en/of mensen met een WMO-indicering tegen een gereduceerd tarief met de Regiotaxi reizen. Uitgangspunt van deze notitie is dat deze doelgroep niet wijzigt, waarmee wordt aangesloten op de participatiedoelstellingen zoals die in het Beleidsplan WMO en deelnota’s zijn vastgelegd. Eventuele (tariefs-)regelingen worden door de gemeente bepaald en zijn in de regel ook per gemeente verschillend.

 

Hoewel het Stadsgewest Haaglanden geen WMO-verplichting heeft, is zij als opdrachtgever van het openbaar vervoer in de regio Haaglanden wel verantwoordelijk voor de uitvoering van de Regiotaxi. Deze verantwoordelijkheid komt voort uit de afspraken die binnen het Stadsgewest zijn gemaakt en heeft dus de instemming van de betrokken gemeenten. De gemeente Den Haag heeft ervoor gekozen om haar eigen WMO-vervoer te regelen onder de naam TaxiBus. In principe is het dus mogelijk dat gemeenten zelf de verantwoordelijkheid oppakken voor het (zelf) organiseren van een WMO-vervoersysteem.

 

 

2.3  Probleemstelling huidig systeem

 

De problemen met betrekking tot de huidige situatie zijn als volgt samen te vatten. Onder de huidige situatie wordt verstaan: de situatie die gold voordat het contract met BTR werd ontbonden.

 

-          Het aantal ritten dat op tijd wordt gereden is te laag;

-          Het aantal klachten over de Regiotaxi is te hoog;

-          De gemeente heeft te weinig sturingsmogelijkheden op de organisatie en de uitvoering van de Regiotaxi;

-          De gemeente heeft onvoldoende inzicht in de managementinformatie of moet teveel moeite doen om de gegevens tijdig te verkrijgen;

-          De Regiotaxi heeft imagoschade opgelopen. Dit is deels te wijten aan bovenstaande punten.

 

 

2.4  Omvang en kosten huidig systeem

 

In onderstaande tabel is de omvang (gemiddeld aantal ritten per maand in 2008) van Regiotaxi Haaglanden weergegeven.


 

Gemeente

inwoners

totaal ritten

per maand

OV-ritten

per maand*

% OV-ritten

huidige BDU

Delft

95.379

14.025

1.007

7%

€ 1.731.804

Zoetermeer

118.024

8.453

954

11%

€ 1.043.772

Midden-Delfland

17.536

438

61

14%

€ 19.536

Rijswijk

47.041

1.245

569

46%

€ 153.732

Westland

98.869

1.280

113

9%

€ 158.052

Wassenaar

25.608

162

14

9%

€ 20.004

Pijnacker-Nootdorp

43.718

516

201

39%

€ 63.720

Den Haag

473.941

4.317

381

9%

€ 533.064

Leidschendam-Voorburg

72.824

1.065

623

58%

€ 131.508

Totaal

992.940

31.501

3.923

12%

€ 3.855.192

Tabel 1 Omvang Regiotaxi Haaglanden 2008.

* OV-ritten zijn ritten die door reguliere reizigers (niet-pashouders) zijn gemaakt.

 

De huidige kostendekking voor de Regiotaxi is voor de gemeente Delft als volgt:

·       Dekking vanuit Haaglanden (BDU + OV-explotatie):                   € 1.731.805

·       Dekking vanuit OV-reiziger:                                                   € 65.254

·       Dekking vanuit WMO-reiziger (eigen bijdrage):                           € 215.578

·       Dekking WMO-budget gemeente Delft:                                     € 480.000

 

BDU = Brede Doeluitkering

OV-exploitatie = Openbaar vervoer exploitatie

 

 

3.    Ontwikkelingen

 

Kostentechnisch zijn er met betrekking tot de Regiotaxi Haaglanden een tweetal ontwikkelingen gaande:

1.     Een bezuiniging op het totale budget;

2.     De herverdeling van het budget.

 

In de hierop volgende paragrafen wordt nader op deze ontwikkelingen en de consequenties ingegaan:


3.1  Bezuiniging budget

 

Uit de tabel in het vorige hoofdstuk kan worden afgeleid dat de jaarlijkse kosten van Haaglanden voor de Regiotaxi circa € 3,8 mln bedragen. Dit bedrag is exclusief de bedragen van de gemeenten voor het WMO-vervoer en exclusief de reizigersopbrengsten. Op dit moment wordt de Regiotaxi bekostigd uit de Brede Doeluitkering (BDU) (€ 2,8 mln) en uit de OV-exploitatie (€ 1,0 mln). Haaglanden is voornemens om de Regiotaxi voortaan alleen nog uit de BDU (€ 2,8 mln) te bekostigen. Er zou dan dus € 1,0 mln minder beschikbaar zijn voor de Regiotaxi. Haaglanden is van mening dat dit bedrag voor het reguliere openbaar vervoer moet worden aangewend.

 

 

3.2  Herverdeling budget

 

Het BDU budget is in het verleden opgebouwd uit de eigen bijdrage vanuit de gemeenten plus een suppletie (aanvulling). Doordat zowel Delft als Zoetermeer veel ritten in het systeem hebben gegenereerd, hebben zij een grotere eigen bijdrage geïnvesteerd in de Regiotaxi. Op basis van deze bijdragen is de suppletie toegekend, waardoor het beschikbare budget voor de Regiotaxi is gegroeid naar € 2,8 mln.

 

Op dit ogenblik wordt de BDU onderling verdeeld op basis van het aandeel Regiotaxiritten. Omdat in Delft en in Zoetermeer aanzienlijk meer Regiotaxiritten worden gereden dan in overige gemeenten, komt een groot deel van deze bijdrage naar Delft en Zoetermeer.

 

Oorspronkelijke verdeling

Haaglanden heeft in het kader van de heroriëntatie van de Regiotaxi aanvankelijk voorgesteld om het beschikbare budget (€ 2,8 mln uit de BDU) te verdelen op basis van het aandeel ritten (50%) en op basis van het inwonersaantal (50%). Deze verdeling komt voor Delft en Zoetermeer zeer ongunstig uit door het relatief lage aandeel inwoners.

 

De oorspronkelijke verdeling is in onderstaande tabel weergegeven.

 

gemeente

huidig budget Haaglanden

herverdeling budget Haaglanden (50% ritten en 50% inwoners)

Delft

€ 1.731.804

€ 765.342

Zoetermeer

€ 1.043.772

€ 546.634

Midden-Delfland

€ 19.536

€ 27.470

Rijswijk

€ 153.732

€ 122.327

Westland

€ 158.052

€ 196.976

Wassenaar

€ 20.004

€ 43.393

Pijnacker-Nootdorp

€ 63.720

€ 84.852

Den Haag

€ 533.064

€ 862.420

Leidschendam-Voorburg

€ 131.508

€ 150.584

Tabel 2 Oorspronkelijke verdeling.
Nieuw voorstel verdeling BDU

Onlangs heeft Haaglanden ambtelijk voorgesteld om de BDU te herverdelen op basis van de historische opbouw van de BDU (50%) en op basis van het inwonersaantal (50%); Hoewel een overzicht van de nieuwe verdeling nog niet beschikbaar is, is de verwachting dat deze verdeling waarschijnlijk iets gunstiger zal uitkomen voor Delft en Zoetermeer.

 

Afrekening achteraf

Een onzekere factor in de discussie is nog de vraag in hoeverre lokale keuzes passen in de systematiek van aanvullend openbaar vervoer. Omdat de BDU gelden alleen voor algemeen toegankelijke systemen mogen worden ingezet, kan herverdeling uiteindelijk anders uitvallen.

 

Brieven Zoetermeer en Delft

Omdat bezuiniging en herverdeling ingrijpende gevolgen hebben voor Zoetermeer en Delft hebben beide gemeenten bijgaande brieven naar het Stadsgewest verstuurd. (zie bijlage 4).

 

 

4.       Systeemkeuze Regiotaxi

 

4.1  Afweging inzet vervoersmakelaar

 

De kosten van het Regiotaxi-vervoersysteem zijn dermate hoog dat hiervoor een Europese aanbestedingsplicht geldt. Er is echter een mogelijkheid om niet te hoeven aanbesteden als de klant zelf het vervoer regelt met de vervoerder. De organisatie en administratie van het vervoersysteem wordt in dit geval geregeld door een vervoersmakelaar. Een dergelijk systeem is onlangs ingevoerd in de gemeente Lansingerland.

Kortweg werkt het vervoersysteem in Lansingerland als volgt:

-        de gemeente geeft een externe vervoersmakelaar (Mybility) de opdracht om het volgende te regelen:

o      de (financiële) administratie;

o      informatieverstrekking aan de klant;

o      klachtenafhandeling van klanten;

o      managementinformatie aan de gemeente.

-        de klant beschikt over een vervoerbudget waarmee vervoer kan worden afgenomen. De klant maakt rechtstreeks afspraken met één van de drie lokale vervoerders. Er is dus geen contract tussen de gemeente en de vervoerders. De vervoerder regelt uitsluitend de inboeking en de uitvoering van de ritten;

-        de vervoerders boeken de ritten in in het systeem van de vervoersmakelaar (Mybility). De vervoersmakelaar zorgt voor de financiële afhandeling van de ritten en beschikt te allen tijde over de informatie om haar overige taken uit te kunnen voeren.

 

Omdat er geen contract is tussen de gemeente en de vervoersbedrijven is er geen sprake van aanbestedingsplicht tenzij de kosten voor de vervoersmakelaar boven de aanbestedingsgrens uitkomen. Dit is voor Delft het geval. Bij het Mybility systeem koopt de klant het vervoer feitelijk zelf in. Dit betekent echter ook dat er tussen de gemeente en de vervoerders geen contractuele afspraken gemaakt kunnen worden over de uitvoering van het vervoer en dat de financiële voordelen van collectief inkopen van vervoer vervallen. Wel kunnen de wensen ten aanzien van de uitvoering van het vervoer (de spelregels) door de mobiliteitsmakelaar worden bemiddeld met de vervoerders.

 

De kosten per rit liggen in Lansingerland significant hoger dan de kosten voor Regiotaxi.

Hiervoor zijn 3 oorzaken aan te wijzen:

-        de overheadkosten voor de vervoermakelaar (€ 1,10 per rit)

-        meerdere vervoerders waardoor minder ritten worden gecombineerd

-        een lokaal systeem kan minder goed combineren bij ritten buiten de kernzones

 

In Lansingerland is het systeem alleen toegankelijk voor WMO-geïndiceerden, die per persoon een bepaald aantal zones mogen verrijden, een persoonsgebonden budget dus.

 

In Delft zou, gezien het hoge aantal ritten, alleen al voor de kosten van de vervoersmakelaar al snel de aanbestedingsgrens worden bereikt.

Tenslotte vervalt met een dergelijk systeem de aanspraak op de Brede doeluitkering. Dit wordt in paragraaf 4.2 nader toegelicht.

 

Nadelen vervoersmakelaar:          

-        geen contractuele afspraken met vervoerders mogelijk en geen financieel voordeel collectief inkopen vervoer;

-        hogere totaalkosten door overhead externe mobiliteitsmakelaar; indien budget gelijk blijft kunnen reizigers minder ritten inkopen.

-        alsnog aanbestedingsplicht voor kosten vervoersmakelaar bij groot aantal ritten.

-        geen aanspraak op BDU mogelijk.

 

Beslissing: geen vervoersmakelaar: gezien het feit dat de gemeente Delft haar invloed op de uitvoering van het vervoer wil vergroten, is het niet aan te bevelen een vervoersmakelaar in te schakelen, maar het WMO-vervoer aan te besteden. Dit is de enige manier om contractuele afspraken te maken over de aansturing en de uitvoering van het vervoer. Bovendien zijn de totaalkosten hoog, moeten werkzaamheden van de vervoersmakelaar alsnog worden aanbesteed, zal het gebruik van de voorziening moeten worden beperkt en vervalt de mogelijkheid om aanspraak te maken op de BDU.


4.2  Afweging Regiotaxi-vervoer alleen openstellen WMO-reizigers (OV-functie vervalt)

 

Bij het aanbieden van het Regiotaxi-vervoer wordt uitgegaan van de brede doelgroep binnen de WMO. Wanneer regiotaxi alleen wordt aangeboden aan WMO geïndiceerden vervalt daarmee de aanspraak op de BDU uitkering. Hiermee vervalt ook de belangrijkste financieringsbron voor het systeem. Consequentie daarvan is dat moet worden overgegaan naar een persoonsgebonden budget en zal het gebruik van voorzieningen moeten worden beperkt. Dit is niet gewenst.

 

 

4.3  Aanbesteden door de Gemeente Delft of door het Stadsgewest Haaglanden

 

Het Regiotaxi-vervoer kan voor heel Haaglanden worden aanbesteed of voor bepaalde gemeenten afzonderlijk. In het laatste geval is de gemeente zelf contracthouder en opdrachtgever van het Regiotaxi-vervoer. Dit betekent dat de gemeente ook meer tijd en energie moet steken in de aansturing van de Regiotaxi.

 

Kosten

Over het algemeen geldt dat de omvang van het systeem bepalend is voor de kosten en de uitvoeringsmogelijkheden. Het collectief aanbesteden van vervoer leidt over het algemeen tot een gunstiger prijs. Daarnaast kunnen, omdat het systeem omvangrijker is makkelijker ritten worden gecombineerd. Dit is vooral van belang voor de verdere (regionale) ritten die op lokaal niveau mogelijker te organiseren zijn.

 

De algemene (landelijke) ervaring is dat het afzonderlijk gemeentelijk aanbesteden van het Regiotaxi-vervoer duurder uitvalt dan regionaal aanbesteden.

 

Gemeentelijke invloed

In discussies naar aanleiding van het slechte functioneren van BTR als uitvoerder van het Regiotaxi-vervoer is de wenselijkheid van een grotere gemeentelijke invloed op het vervoer nadrukkelijk naar voren gekomen. Het aanbesteden door de gemeente zelf geeft maximale invloed. Zij het, dat in een combi van “eigen”vervoer binnen 2 zones en “Haaglanden”-vervoer voor de overige zones de regie nog altijd op twee plaatsen zou komen te liggen.


In Haaglanden verband is naar aanleiding van deze vragen nagedacht over het vergroten van de gemeentelijke invloed bij handhaving van het opdrachtgeverschap voor aanbesteding en uitvoering door Haaglanden. Vier zaken komen daaruit naar voren:

-        door scherper te verifiëren en te werken met mijlpalen in de gunningprocedure moet een situatie zoals met BTR is ontstaan, voorkomen kunnen worden;

-        gemeenten worden rechtstreeks betrokken bij het uitvoeringsoverleg met hun vervoerders;

-        gemeenten kunnen de mogelijkheid krijgen een ‘gele kaart’ te geven, wanneer de uitvoering van het vervoer te kort schiet;

-        Er bestaat een mogelijkheid om binnen de regionale aanbesteding van het Regiotaxi-vervoer aparte gebieden te onderscheiden. Het voordeel hiervan is dat, in het geval de vervoerder zijn afspraken in een bepaalde gemeente niet nakomt, er alleen in die gemeente het contract kan worden ontbonden. Dit heeft dus geen consequenties voor het vervoer in  heel Haaglanden.

 

Voordelen zelf aanbesteden:  

-        gemeentelijk contract en dus directere aansturing mogelijk;

-        meer kans voor lokale vervoerders om in te schrijven.

 

Nadelen zelf aanbesteden:            

-        arbeidsintensiever voor gemeente;

-        gemeentelijk aanbesteden werkt veelal kostenverhogend. Collectief inkopen van vervoer biedt financiële voordelen.

-        een collectief systeem biedt betere mogelijkheden voor het combineren van ritten; dit is zeker van belang voor de verdere ritten;

-        kans bestaat dat het gemeentelijk systeem afwijkt van het regionaal systeem. Dit is onduidelijk voor de klant.

 

Beslissing: aanbesteding door Haaglanden laten uitvoeren: de belangrijkste overwegingen hiervoor zijn de betere mogelijkheid van ritcombinaties, de eenduidigheid van het systeem en de kosten. Ook binnen een door het Stadsgewest Haaglanden aanbesteed systeem kan de gemeentelijke invloed worden vergroot.


4.4 Zeeuws model

 

In een eerdere discussie is het toepassen van het “Zeeuws Model” op het WMO-vervoer aan de orde geweest. Hoofdkenmerk van een dergelijk model is dat de uitvoering kan worden gegund aan meerdere aanbieders, die bereid zijn voor een vooraf vastgestelde prijs en kwaliteitsniveau te rijden.

 

Dit model blijkt echter het beste toepasbaar te zijn bij systemen waarbij de cliënt zelf stuurt op de keuze van de vervoerder (PGB, Mybility). Bij collectieve systemen, waar de systeemvoordelen zitten in eenheid van acquisitie, combinatiemogelijkheden en volumevoordelen, ligt een keuze voor het Zeeuws model niet voor de hand.

 

 

4.5  Systeemkeuze

 

Op basis van de hiervoor doorlopen mogelijkheden kan worden vastgesteld dat de voorkeur uitgaat uit naar een vervoersysteem met de volgende basiskenmerken:

-        geen inzet van een vervoermakelaar: dit is de enige manier om contractuele afspraken te maken met de vervoerder en het bedienen van de grotere doelgroep;

-        collectief vervoer in plaats van individuele vervoersbudgetten: het collectief inkopen van vervoer is kostentechnisch en uitvoeringstechnisch gunstiger;

-        het systeem openstellen voor alle reizigers (aanvullende openbaar vervoerfunctie): hiermee kan aanspraak worden gedaan op de Brede doeluitkering (BDU);

-        de aanbesteding door Haaglanden te laten verrichten; hiermee is het regionale systeem het beste geborgd. Daarbij grotere, gemeentelijke invloed borgen;

-        niet te kiezen voor het Zeeuws model;

 

 

5.    Openbaar vervoer als alternatief voor de Regiotaxi

 

De Regiotaxi staat open voor alle reizigers. Omdat de Regiotaxi ook een openbaar vervoerfunctie heeft, kan aanspraak gemaakt worden op de BDU waaruit vervolgens de Regiotaxi grotendeels wordt bekostigd. Ondanks het feit dat de Regiotaxi een open systeem is, is Stadsgewest Haaglanden van mening dat de Regiotaxi teveel wordt gebruikt door mensen die ook (fysiek) in staat zijn om met het reguliere openbaar vervoer te reizen. De belangrijkste overweging hiertoe zijn de kosten. De Regiotaxi is aanzienlijk duurder dan het reguliere openbaar vervoer.


Het argument dat Regiotaxi-reizigers zoveel mogelijk gebruik moeten kunnen maken van het openbaar vervoer is valide. Om die reden werkt Delft, samen met de andere gemeenten, onder meer aan de aanleg van toegankelijke haltes. De belangrijke aanvullende openbaar vervoerfunctie van de Regiotaxi moet echter niet worden onderschat. Het stadsbuslijnennet is, weliswaar om begrijpelijke redenen zoals de aanleg van RandstadRail en tramlijn 19, aanzienlijk ingeperkt. Voor gebieden die buiten de acceptabele loopafstand naar een halte liggen, is de Regiotaxi voor vele reizigers nog steeds het beste (of het enige) alternatief.

 

Een en ander neemt niet weg dat de gemeenten Zoetermeer en Delft geïnteresseerd zijn in het beïnvloeden van de keuze van de huidige Regiotaxi-reiziger ten gunste van het regulier openbaar vervoer. De promotie van het openbaar vervoer zou zich daarin voornamelijk moeten richten op de keuzereiziger, ofwel de reiziger die goed gebruik kan maken van het openbaar vervoer, maar momenteel kiest voor het gemak van Regiotaxi. Het moet mogelijk zijn om de keuzereiziger te verleiden om van het reguliere openbaar vervoer gebruik te maken. Dit zou vervolgens een vermindering van het gebruik van Regiotaxi kunnen opleveren. Uit landelijke evaluaties is gebleken dat, onder meer in Rotterdam, het aantal WMO-ritten daalde bij tariefsacties in het openbaar vervoer.

 

Gratis openbaar vervoer

Concreet denken wij aan gratis openbaar vervoer voor WMO-pashouders (65+ en/of medisch geïndiceerd) in de daluren. Weliswaar kan een dergelijke aanpak naar onze mening het beste starten als experiment met evaluatie, maar wij voelen er veel voor een dergelijke beleidsrichting structureel te maken.

 

Over de mogelijkheden en de concrete uitvoering van gratis openbaar vervoer moet de dialoog worden opgestart met het Stadsgewest Haaglanden.

 

 

6.    Financiële consequenties en mogelijkheden

 

Indien de herverdeling van het budget van Stadsgewest Haaglanden wordt doorgevoerd en de systeemkeuze uit hoofdstuk 4 wordt gemaakt, heeft dit financiële consequenties voor de gemeente Delft. Deze financiële consequenties zijn in onderstaande tabel weergegeven. Hierbij is uitgegaan van de huidige ritaantallen en de huidige kostprijs


 

 

huidige verdeling*

na herverdeling budget Haaglanden en systeemkeuze**

na herverdeling budget 50% historie en 50% inwoners*

Haaglanden

€ 1.731.805

€ 757.794

€ 1.030.822.

OV-reiziger

€ 65.254

€ 65.254

€ 65.254

WMO-reiziger

€ 215.578

€ 215.578

€ 215.578

WMO-budget (gemeente Delft)

€ 480.000

€ 1.601.999

€ 1.328.971

Tabel 3 Verdelingen kosten Regiotaxi

*    totale dekking Haaglanden bedraagt € 3,8 mln (BDU + OV-exploitatie)

**   totale dekking Haaglanden bedraagt € 2,8 mln (BDU)

 

De financiële dekking vanuit het WMO-budget van de gemeente Delft zal aanzienlijk moeten worden verhoogd. In de vertrouwelijke bijlage bij de notitie (in te zien bij de gemeentesecretaris) wordt ingegaan op de (on)mogelijkheden hiervan.

 

De introductie van gratis openbaar vervoer kan een kostenbesparing opleveren ten opzichte van de bedragen die in bovenstaande tabel genoemd worden. Het is moeilijk te voorspellen of deze besparing zich daadwerkelijk zal voordoen en zo ja, in welke mate. Zorgvuldige en goed gemotiveerde introductie is daarom gewenst.

 

 

 


7. Voorstellen

 

-        Kiezen voor het WMO-vervoersysteem zoals geformuleerd in paragraaf 4.5;

-        Uitwerken gratis openbaar vervoer voor houders van een WMO-vervoerpas in de daluren;

-        Nagaan of gratis openbaar vervoer voor houders van een WMO-vervoerpas of andere maatregelen kunnen leiden tot een minder grote stijging van het beslag van dit WMO-vervoersysteem op de WMO middelen;

-        Deze notitie voor overleg aanbieden aan de Gemeenteraad.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

BIJLAGEN

 

1.     Evaluatie aanbesteding Regiotaxi;

2.     Notitie heroriëntatie Regiotaxi Haaglanden (inclusief bijlage Discussiepunten overleg portefeuillehouders 9 oktober 2008);

3a. Brief van gemeenten Delft en Zoetermeer aan Haaglanden

3b. Brief van gemeenten Delft en Zoetermeer aan Haaglanden.