Sinds de Regiotaxi Haaglanden in 2006 is overgegaan
naar een nieuwe vervoerder (BTR), heeft deze de afspraken ten aanzien van de te
leveren kwaliteit niet kunnen nakomen. Inmiddels is het contract met BTR
ontbonden nadat deze vervoerder niet heeft kunnen voldoen aan de eisen van een
ingebrekestelling. Connexxion heeft tijdelijk het Regiotaxi-vervoer
overgenomen. Per september 2009 dient het Regiotaxi-vervoer opnieuw te zijn
aanbesteed. Inmiddels wordt er in Haaglanden gesproken over het verschuiven van
deze datum, dit met de bedoeling een zorgvuldige procedure en invoering te
kunnen realiseren.
De vorige aanbestedingsronde is uitvoerig
geëvalueerd. Het evaluatierapport is in bijlage 1 toegevoegd. De leerpunten die
uit de vorige aanbestedingsronde gehaald kunnen worden zijn dat bij de
toekomstige aanbesteding van Regiotaxi:
· Extra
aandacht moet worden besteed aan de planning en organisatie van het
implementatieproces, inclusief een hierin op te nemen kritiek pad en ‘go-no-go’
momenten.
· Een
selectie van inschrijvers moet, voor zover toegestaan in het kader van het
aanbestedingsproces, waarborgen dat het aanbod bij inschrijving beter wordt
verankerd in de uitvoering.
Nu een nieuwe ronde WMO-vervoer in voorbereiding
is, is een herbezinning op de inrichting van dit vervoer op haar plaats.
Daartoe is zowel door de Gemeente Delft als het Stadsgewest Haaglanden een
uitgebreid voorbereidingstraject doorlopen.
In de aanloop naar onderhavige notitie zijn binnen
de gemeente Delft diverse stappen ondernomen. In onderstaand overzicht worden
de mijlpalen van het voortraject genoemd:
· verkenningsnotitie
aanbestedingsmogelijkheden (bijlage #);
· advies
WIJZO keuzevariant Regiotaxi;
· ‘ophaalronde’:
presentatie voor gehandicaptenpanel;
· advies
van het panel naar aanleiding van de ophaalronde.
In de commissievergadering van 13 mei 2008 is
afgesproken om de uitgangspunten voor het nieuwe WMO-vervoer verder uit te
werken.
In het overleg heeft het gehandicaptenpanel
aangegeven een voorkeur te hebben voor het in stand houden van het huidige
systeem met de kanttekening daarbij dat het panel een betere kwaliteit nodig
acht.
Teneinde tijdig de aanbestedingsprocedure te kunnen
doorlopen, is een keuze op hoofdlijnen nodig ten aanzien van het WMO-vervoer in
de komende jaren. In deze notitie worden daarvoor voorstellen gedaan met
betrekking tot systemen, aandachtspunten en (mogelijke) financiële gevolgen.
Voor een goede keuze is het nodig om inzicht te hebben in de huidige situatie.
Vandaar dat deze notitie begint met een beschrijving van de huidige wijze
waarop de Regiotaxi Haaglanden is georganiseerd in hoofdstuk 2. Hoofdstuk 3
gaat in op de ontwikkelingen met betrekking tot de Regiotaxi. In hoofdstuk 4
worden de mogelijke systeemkeuzen besproken. Hoofdstuk 5 behandelt de mogelijkheden
voor het reguliere openbaar vervoer als alternatief voor de Regiotaxi. Deze
notitie sluit af met de financiële consequenties en mogelijkheden in hoofdstuk
6. In hoofdstuk 7 wordt een voorstel geformuleerd voor de systeemkeuze van het
WMO-vervoer.
2. Huidige
situatie
2.1 Voortraject
De mijlpalen in het traject tussen Haaglanden en de
gemeenten waren:
· Inventarisatieronde
met onder meer interview met de 9 gemeenten aangaande de wensen ten aanzien van
de Regiotaxi;
· Werkconferentie
voor ambtenaren WMO en Mobiliteit van de 9 gemeenten.
· Bestuurlijk
overleg tussen portefeuillehouder Verkeer en Vervoer van Haaglanden en de
wethouders WMO en/of Mobiliteit van de 9 gemeenten.
· Brieven
van gemeenten Delft en Zoetermeer aan het Stadsgewest Haaglanden over diverse
standpunten van de gemeenten over onderwerpen die ook in deze notitie aan de
orde komen. De brieven zijn bijgevoegd
in bijlage 4.
2.2 Opzet
huidig systeem
Op basis van de Wet Maatschappelijke Ondersteuning
(WMO) kunnen inwoners aanspraak doen op een collectieve vervoersvoorziening.
Binnen Haaglanden is dit collectieve vervoersysteem ondergebracht in de
Regiotaxi. Regiotaxi Haaglanden is een vervoersysteem dat - hoewel iedereen er
gebruik van mag maken - speciaal is ingericht voor reizigers met een
mobiliteitsbeperking. Reizigers kunnen vanuit Delft met de Regiotaxi iedere
gewenste reis maken tot en met 5 openbaar vervoer zones als de heen- en
terugreis gelijktijdig zijn gereserveerd.
Wanneer men verder wil reizen dan 5 Openbaar
Vervoer zones kan men gebruik maken van het systeem Valys.
Binnen Delft kunnen 65-plussers en/of mensen met
een WMO-indicering tegen een gereduceerd tarief met de Regiotaxi reizen.
Uitgangspunt van deze notitie is dat deze doelgroep niet wijzigt, waarmee wordt
aangesloten op de participatiedoelstellingen zoals die in het Beleidsplan WMO
en deelnota’s zijn vastgelegd. Eventuele (tariefs-)regelingen worden door de
gemeente bepaald en zijn in de regel ook per gemeente verschillend.
Hoewel het Stadsgewest Haaglanden geen WMO-verplichting
heeft, is zij als opdrachtgever van het openbaar vervoer in de regio Haaglanden
wel verantwoordelijk voor de uitvoering van de Regiotaxi. Deze
verantwoordelijkheid komt voort uit de afspraken die binnen het Stadsgewest
zijn gemaakt en heeft dus de instemming van de betrokken gemeenten. De gemeente
Den Haag heeft ervoor gekozen om haar eigen WMO-vervoer te regelen onder de
naam TaxiBus. In principe is het dus mogelijk dat gemeenten zelf de
verantwoordelijkheid oppakken voor het (zelf) organiseren van een
WMO-vervoersysteem.
2.3 Probleemstelling
huidig systeem
De problemen met betrekking tot de huidige situatie
zijn als volgt samen te vatten. Onder de huidige situatie wordt verstaan: de
situatie die gold voordat het contract met BTR werd ontbonden.
-
Het aantal ritten dat op tijd wordt gereden is te
laag;
-
Het aantal klachten over de Regiotaxi is te hoog;
-
De gemeente heeft te weinig sturingsmogelijkheden
op de organisatie en de uitvoering van de Regiotaxi;
-
De gemeente heeft onvoldoende inzicht in de
managementinformatie of moet teveel moeite doen om de gegevens tijdig te
verkrijgen;
-
De Regiotaxi heeft imagoschade opgelopen. Dit is
deels te wijten aan bovenstaande punten.
2.4 Omvang
en kosten huidig systeem
In onderstaande tabel is de omvang (gemiddeld
aantal ritten per maand in 2008) van Regiotaxi Haaglanden weergegeven.
Gemeente |
inwoners |
totaal ritten per maand |
OV-ritten per maand* |
% OV-ritten |
huidige
BDU |
Delft |
95.379 |
14.025 |
1.007 |
7% |
€ 1.731.804 |
Zoetermeer |
118.024 |
8.453 |
954 |
11% |
€ 1.043.772 |
Midden-Delfland |
17.536 |
438 |
61 |
14% |
€ 19.536 |
Rijswijk |
47.041 |
1.245 |
569 |
46% |
€ 153.732 |
Westland |
98.869 |
1.280 |
113 |
9% |
€ 158.052 |
Wassenaar |
25.608 |
162 |
14 |
9% |
€ 20.004 |
Pijnacker-Nootdorp |
43.718 |
516 |
201 |
39% |
€ 63.720 |
Den
Haag |
473.941 |
4.317 |
381 |
9% |
€ 533.064 |
Leidschendam-Voorburg |
72.824 |
1.065 |
623 |
58% |
€ 131.508 |
Totaal |
992.940 |
31.501 |
3.923 |
12% |
€ 3.855.192 |
Tabel 1 Omvang Regiotaxi
Haaglanden 2008.
*
OV-ritten zijn ritten die door reguliere reizigers (niet-pashouders) zijn
gemaakt.
De huidige kostendekking voor de Regiotaxi is voor
de gemeente Delft als volgt:
·
Dekking vanuit Haaglanden (BDU + OV-explotatie): € 1.731.805
·
Dekking vanuit OV-reiziger: € 65.254
·
Dekking vanuit WMO-reiziger (eigen bijdrage): € 215.578
·
Dekking WMO-budget gemeente Delft: € 480.000
OV-exploitatie
= Openbaar vervoer exploitatie
3. Ontwikkelingen
Kostentechnisch zijn er met betrekking tot de
Regiotaxi Haaglanden een tweetal ontwikkelingen gaande:
1.
Een bezuiniging op het totale budget;
2.
De herverdeling van het budget.
In de hierop volgende paragrafen wordt nader op
deze ontwikkelingen en de consequenties ingegaan:
3.1 Bezuiniging
budget
Uit de tabel in het vorige hoofdstuk kan worden
afgeleid dat de jaarlijkse kosten van Haaglanden voor de Regiotaxi circa € 3,8
mln bedragen. Dit bedrag is exclusief de bedragen van de gemeenten voor het
WMO-vervoer en exclusief de reizigersopbrengsten. Op dit moment wordt de
Regiotaxi bekostigd uit de Brede Doeluitkering (BDU) (€ 2,8 mln) en uit de
OV-exploitatie (€ 1,0 mln). Haaglanden is voornemens om de Regiotaxi voortaan
alleen nog uit de BDU (€ 2,8 mln) te bekostigen. Er zou dan dus € 1,0 mln
minder beschikbaar zijn voor de Regiotaxi. Haaglanden is van mening dat dit
bedrag voor het reguliere openbaar vervoer moet worden aangewend.
3.2 Herverdeling
budget
Het BDU budget is in het verleden opgebouwd uit de
eigen bijdrage vanuit de gemeenten plus een suppletie (aanvulling). Doordat
zowel Delft als Zoetermeer veel ritten in het systeem hebben gegenereerd,
hebben zij een grotere eigen bijdrage geïnvesteerd in de Regiotaxi. Op basis
van deze bijdragen is de suppletie toegekend, waardoor het beschikbare budget
voor de Regiotaxi is gegroeid naar € 2,8 mln.
Op dit ogenblik wordt de BDU onderling verdeeld op
basis van het aandeel Regiotaxiritten. Omdat in Delft en in Zoetermeer
aanzienlijk meer Regiotaxiritten worden gereden dan in overige gemeenten, komt
een groot deel van deze bijdrage naar Delft en Zoetermeer.
Oorspronkelijke verdeling
Haaglanden heeft in het kader van de heroriëntatie
van de Regiotaxi aanvankelijk voorgesteld om het beschikbare budget (€ 2,8 mln
uit de BDU) te verdelen op basis van het aandeel ritten (50%) en op basis van
het inwonersaantal (50%). Deze verdeling komt voor Delft en Zoetermeer zeer
ongunstig uit door het relatief lage aandeel inwoners.
De oorspronkelijke verdeling is in onderstaande
tabel weergegeven.
gemeente |
huidig budget Haaglanden |
herverdeling budget
Haaglanden (50% ritten en 50% inwoners) |
Delft |
€ 1.731.804 |
€ 765.342 |
Zoetermeer |
€ 1.043.772 |
€ 546.634 |
Midden-Delfland |
€ 19.536 |
€ 27.470 |
Rijswijk |
€ 153.732 |
€ 122.327 |
Westland |
€ 158.052 |
€ 196.976 |
Wassenaar |
€ 20.004 |
€ 43.393 |
Pijnacker-Nootdorp |
€ 63.720 |
€ 84.852 |
Den
Haag |
€ 533.064 |
€ 862.420 |
Leidschendam-Voorburg |
€ 131.508 |
€ 150.584 |
Tabel 2 Oorspronkelijke
verdeling.
Nieuw voorstel verdeling BDU
Onlangs heeft Haaglanden ambtelijk voorgesteld om
de BDU te herverdelen op basis van de historische opbouw van de BDU (50%) en op
basis van het inwonersaantal (50%); Hoewel een overzicht van de nieuwe
verdeling nog niet beschikbaar is, is de verwachting dat deze verdeling
waarschijnlijk iets gunstiger zal uitkomen voor Delft en Zoetermeer.
Een onzekere factor in de discussie is nog de vraag
in hoeverre lokale keuzes passen in de systematiek van aanvullend openbaar
vervoer. Omdat de BDU gelden alleen voor algemeen toegankelijke systemen mogen
worden ingezet, kan herverdeling uiteindelijk anders uitvallen.
Omdat bezuiniging en herverdeling ingrijpende
gevolgen hebben voor Zoetermeer en Delft hebben beide gemeenten bijgaande
brieven naar het Stadsgewest verstuurd. (zie bijlage 4).
4. Systeemkeuze Regiotaxi
4.1 Afweging
inzet vervoersmakelaar
De kosten van het Regiotaxi-vervoersysteem zijn
dermate hoog dat hiervoor een Europese aanbestedingsplicht geldt. Er is echter
een mogelijkheid om niet te hoeven aanbesteden als de klant zelf het vervoer
regelt met de vervoerder. De organisatie en administratie van het
vervoersysteem wordt in dit geval geregeld door een vervoersmakelaar.
Een dergelijk systeem is onlangs ingevoerd in de gemeente Lansingerland.
Kortweg werkt het vervoersysteem in Lansingerland
als volgt:
-
de gemeente geeft een externe vervoersmakelaar
(Mybility) de opdracht om het volgende te regelen:
o de
(financiële) administratie;
o informatieverstrekking
aan de klant;
o klachtenafhandeling
van klanten;
o managementinformatie
aan de gemeente.
-
de klant beschikt over een vervoerbudget waarmee
vervoer kan worden afgenomen. De klant maakt rechtstreeks afspraken met één van
de drie lokale vervoerders. Er is dus geen contract tussen de gemeente en de
vervoerders. De vervoerder regelt uitsluitend de inboeking en de uitvoering van
de ritten;
-
de vervoerders boeken de ritten in in het systeem
van de vervoersmakelaar (Mybility). De vervoersmakelaar zorgt voor de
financiële afhandeling van de ritten en beschikt te allen tijde over de
informatie om haar overige taken uit te kunnen voeren.
Omdat er geen contract is tussen de gemeente en de
vervoersbedrijven is er geen sprake van aanbestedingsplicht tenzij de kosten
voor de vervoersmakelaar boven de aanbestedingsgrens uitkomen. Dit is voor
Delft het geval. Bij het Mybility systeem koopt de klant het vervoer feitelijk
zelf in. Dit betekent echter ook dat er tussen de gemeente en de vervoerders
geen contractuele afspraken gemaakt kunnen worden over de uitvoering van het
vervoer en dat de financiële voordelen van collectief inkopen van vervoer
vervallen. Wel kunnen de wensen ten aanzien van de uitvoering van het vervoer
(de spelregels) door de mobiliteitsmakelaar worden bemiddeld met de
vervoerders.
De kosten per rit liggen in Lansingerland
significant hoger dan de kosten voor Regiotaxi.
Hiervoor zijn 3 oorzaken aan te wijzen:
-
de overheadkosten voor de vervoermakelaar (€ 1,10
per rit)
-
meerdere vervoerders waardoor minder ritten worden
gecombineerd
-
een lokaal systeem kan minder goed combineren bij
ritten buiten de kernzones
In Lansingerland is het systeem alleen toegankelijk
voor WMO-geïndiceerden, die per persoon een bepaald aantal zones mogen
verrijden, een persoonsgebonden budget dus.
In Delft zou, gezien het hoge aantal ritten, alleen
al voor de kosten van de vervoersmakelaar al snel de aanbestedingsgrens worden
bereikt.
Tenslotte vervalt met een dergelijk systeem de
aanspraak op de Brede doeluitkering. Dit wordt in paragraaf 4.2 nader
toegelicht.
Nadelen vervoersmakelaar:
-
geen contractuele afspraken met vervoerders
mogelijk en geen financieel voordeel collectief inkopen vervoer;
-
hogere totaalkosten door overhead externe
mobiliteitsmakelaar; indien budget gelijk blijft kunnen reizigers minder ritten
inkopen.
-
alsnog aanbestedingsplicht voor kosten
vervoersmakelaar bij groot aantal ritten.
-
geen aanspraak op BDU mogelijk.
Beslissing: geen vervoersmakelaar:
gezien het feit dat de gemeente Delft haar invloed op de uitvoering van het
vervoer wil vergroten, is het niet aan te bevelen een vervoersmakelaar
in te schakelen, maar het WMO-vervoer aan te besteden. Dit is de enige
manier om contractuele afspraken te maken over de aansturing en de uitvoering
van het vervoer. Bovendien zijn de totaalkosten hoog, moeten werkzaamheden van
de vervoersmakelaar alsnog worden aanbesteed, zal het gebruik van de
voorziening moeten worden beperkt en vervalt de mogelijkheid om aanspraak te maken
op de BDU.
4.2 Afweging Regiotaxi-vervoer alleen openstellen
WMO-reizigers (OV-functie vervalt)
Bij het aanbieden van het Regiotaxi-vervoer wordt
uitgegaan van de brede doelgroep binnen de WMO. Wanneer regiotaxi alleen wordt
aangeboden aan WMO geïndiceerden vervalt daarmee de aanspraak op de BDU
uitkering. Hiermee vervalt ook de belangrijkste financieringsbron voor het
systeem. Consequentie daarvan is dat moet worden overgegaan naar een
persoonsgebonden budget en zal het gebruik van voorzieningen moeten worden
beperkt. Dit is niet gewenst.
4.3 Aanbesteden door de Gemeente Delft of door het
Stadsgewest Haaglanden
Het Regiotaxi-vervoer kan voor heel Haaglanden
worden aanbesteed of voor bepaalde gemeenten afzonderlijk. In het laatste geval
is de gemeente zelf contracthouder en opdrachtgever van het Regiotaxi-vervoer.
Dit betekent dat de gemeente ook meer tijd en energie moet steken in de
aansturing van de Regiotaxi.
Kosten
Over het algemeen geldt dat de omvang van het
systeem bepalend is voor de kosten en de uitvoeringsmogelijkheden. Het
collectief aanbesteden van vervoer leidt over het algemeen tot een gunstiger
prijs. Daarnaast kunnen, omdat het systeem omvangrijker is makkelijker ritten
worden gecombineerd. Dit is vooral van belang voor de verdere (regionale)
ritten die op lokaal niveau mogelijker te organiseren zijn.
De algemene (landelijke) ervaring is dat het
afzonderlijk gemeentelijk aanbesteden van het Regiotaxi-vervoer duurder uitvalt
dan regionaal aanbesteden.
In discussies naar aanleiding van het slechte
functioneren van BTR als uitvoerder van het Regiotaxi-vervoer is de
wenselijkheid van een grotere gemeentelijke invloed op het vervoer nadrukkelijk
naar voren gekomen. Het aanbesteden door de gemeente zelf geeft maximale
invloed. Zij het, dat in een combi van “eigen”vervoer binnen 2 zones en
“Haaglanden”-vervoer voor de overige zones de regie nog altijd op twee plaatsen
zou komen te liggen.
In Haaglanden verband is naar aanleiding van deze
vragen nagedacht over het vergroten van de gemeentelijke invloed bij handhaving
van het opdrachtgeverschap voor aanbesteding en uitvoering door Haaglanden.
Vier zaken komen daaruit naar voren:
-
door scherper te verifiëren en te werken met
mijlpalen in de gunningprocedure moet een situatie zoals met BTR is ontstaan,
voorkomen kunnen worden;
-
gemeenten worden rechtstreeks betrokken bij het
uitvoeringsoverleg met hun vervoerders;
-
gemeenten kunnen de mogelijkheid krijgen een ‘gele
kaart’ te geven, wanneer de uitvoering van het vervoer te kort schiet;
-
Er bestaat een mogelijkheid om binnen de regionale
aanbesteding van het Regiotaxi-vervoer aparte gebieden te onderscheiden. Het
voordeel hiervan is dat, in het geval de vervoerder zijn afspraken in een
bepaalde gemeente niet nakomt, er alleen in die gemeente het contract kan
worden ontbonden. Dit heeft dus geen consequenties voor het vervoer in heel Haaglanden.
Voordelen zelf aanbesteden:
-
gemeentelijk contract en dus directere aansturing
mogelijk;
-
meer kans voor lokale vervoerders om in te schrijven.
Nadelen
zelf aanbesteden:
-
arbeidsintensiever voor gemeente;
-
gemeentelijk aanbesteden werkt veelal
kostenverhogend. Collectief inkopen van vervoer biedt financiële voordelen.
-
een collectief systeem biedt betere mogelijkheden
voor het combineren van ritten; dit is zeker van belang voor de verdere ritten;
-
kans bestaat dat het gemeentelijk systeem afwijkt
van het regionaal systeem. Dit is onduidelijk voor de klant.
Beslissing: aanbesteding door Haaglanden laten
uitvoeren: de belangrijkste overwegingen hiervoor zijn de
betere mogelijkheid van ritcombinaties, de eenduidigheid van het systeem en de
kosten. Ook binnen een door het Stadsgewest Haaglanden aanbesteed systeem kan
de gemeentelijke invloed worden vergroot.
4.4 Zeeuws model
In een eerdere discussie is het toepassen van het
“Zeeuws Model” op het WMO-vervoer aan de orde geweest. Hoofdkenmerk van een
dergelijk model is dat de uitvoering kan worden gegund aan meerdere aanbieders,
die bereid zijn voor een vooraf vastgestelde prijs en kwaliteitsniveau te
rijden.
Dit model blijkt echter het beste toepasbaar te
zijn bij systemen waarbij de cliënt zelf stuurt op de keuze van de vervoerder
(PGB, Mybility). Bij collectieve systemen, waar de systeemvoordelen zitten in
eenheid van acquisitie, combinatiemogelijkheden en volumevoordelen, ligt een
keuze voor het Zeeuws model niet voor de hand.
4.5 Systeemkeuze
Op basis van de hiervoor doorlopen mogelijkheden
kan worden vastgesteld dat de voorkeur uitgaat uit naar een vervoersysteem met
de volgende basiskenmerken:
-
geen inzet van een vervoermakelaar: dit is de enige
manier om contractuele afspraken te maken met de vervoerder en het bedienen van
de grotere doelgroep;
-
collectief vervoer in plaats van individuele
vervoersbudgetten: het collectief inkopen van vervoer is kostentechnisch en
uitvoeringstechnisch gunstiger;
-
het systeem openstellen voor alle reizigers
(aanvullende openbaar vervoerfunctie): hiermee kan aanspraak worden gedaan op
de Brede doeluitkering (BDU);
-
de aanbesteding door Haaglanden te laten
verrichten; hiermee is het regionale systeem het beste geborgd. Daarbij
grotere, gemeentelijke invloed borgen;
-
niet te kiezen voor het Zeeuws model;
5. Openbaar
vervoer als alternatief voor de Regiotaxi
De Regiotaxi staat open voor alle reizigers. Omdat
de Regiotaxi ook een openbaar vervoerfunctie heeft, kan aanspraak gemaakt
worden op de BDU waaruit vervolgens de Regiotaxi grotendeels wordt bekostigd.
Ondanks het feit dat de Regiotaxi een open systeem is, is Stadsgewest
Haaglanden van mening dat de Regiotaxi teveel wordt gebruikt door mensen die
ook (fysiek) in staat zijn om met het reguliere openbaar vervoer te reizen. De
belangrijkste overweging hiertoe zijn de kosten. De Regiotaxi is aanzienlijk
duurder dan het reguliere openbaar vervoer.
Het argument dat Regiotaxi-reizigers zoveel
mogelijk gebruik moeten kunnen maken van het openbaar vervoer is valide. Om die
reden werkt Delft, samen met de andere gemeenten, onder meer aan de aanleg van
toegankelijke haltes. De belangrijke aanvullende openbaar vervoerfunctie van de
Regiotaxi moet echter niet worden onderschat. Het stadsbuslijnennet is,
weliswaar om begrijpelijke redenen zoals de aanleg van RandstadRail en tramlijn
19, aanzienlijk ingeperkt. Voor gebieden die buiten de acceptabele loopafstand
naar een halte liggen, is de Regiotaxi voor vele reizigers nog steeds het beste
(of het enige) alternatief.
Een en ander neemt niet weg dat de gemeenten
Zoetermeer en Delft geïnteresseerd zijn in het beïnvloeden van de keuze van de
huidige Regiotaxi-reiziger ten gunste van het regulier openbaar vervoer. De
promotie van het openbaar vervoer zou zich daarin voornamelijk moeten richten
op de keuzereiziger, ofwel de reiziger die goed gebruik kan maken van
het openbaar vervoer, maar momenteel kiest voor het gemak van Regiotaxi. Het
moet mogelijk zijn om de keuzereiziger te verleiden om van het reguliere
openbaar vervoer gebruik te maken. Dit zou vervolgens een vermindering van het
gebruik van Regiotaxi kunnen opleveren. Uit landelijke evaluaties is gebleken
dat, onder meer in Rotterdam, het aantal WMO-ritten daalde bij tariefsacties in
het openbaar vervoer.
Gratis openbaar vervoer
Concreet denken wij aan gratis openbaar vervoer
voor WMO-pashouders (65+ en/of medisch geïndiceerd) in de daluren. Weliswaar
kan een dergelijke aanpak naar onze mening het beste starten als experiment met
evaluatie, maar wij voelen er veel voor een dergelijke beleidsrichting
structureel te maken.
Over de mogelijkheden en de concrete uitvoering van
gratis openbaar vervoer moet de dialoog worden opgestart met het Stadsgewest
Haaglanden.
6. Financiële
consequenties en mogelijkheden
Indien de herverdeling van het budget van
Stadsgewest Haaglanden wordt doorgevoerd en de systeemkeuze uit hoofdstuk 4
wordt gemaakt, heeft dit financiële consequenties voor de gemeente Delft. Deze
financiële consequenties zijn in onderstaande tabel weergegeven. Hierbij is
uitgegaan van de huidige ritaantallen en de huidige kostprijs
|
huidige verdeling* |
na herverdeling budget
Haaglanden en systeemkeuze** |
na herverdeling budget
50% historie en 50% inwoners* |
Haaglanden |
€ 1.731.805 |
€ 757.794 |
€ 1.030.822. |
OV-reiziger |
€ 65.254 |
€ 65.254 |
€ 65.254 |
WMO-reiziger
|
€ 215.578 |
€ 215.578 |
€ 215.578 |
WMO-budget
(gemeente Delft) |
€ 480.000 |
€ 1.601.999 |
€ 1.328.971 |
Tabel 3 Verdelingen kosten
Regiotaxi
* totale dekking Haaglanden bedraagt € 3,8 mln
(BDU + OV-exploitatie)
** totale dekking Haaglanden bedraagt € 2,8 mln
(BDU)
De financiële dekking vanuit het WMO-budget van de
gemeente Delft zal aanzienlijk moeten worden verhoogd. In de vertrouwelijke
bijlage bij de notitie (in te zien bij de gemeentesecretaris) wordt ingegaan op
de (on)mogelijkheden hiervan.
De introductie van gratis openbaar vervoer kan een
kostenbesparing opleveren ten opzichte van de bedragen die in bovenstaande
tabel genoemd worden. Het is moeilijk te voorspellen of deze besparing zich
daadwerkelijk zal voordoen en zo ja, in welke mate. Zorgvuldige en goed
gemotiveerde introductie is daarom gewenst.
7. Voorstellen
-
Kiezen voor het WMO-vervoersysteem zoals
geformuleerd in paragraaf 4.5;
-
Uitwerken gratis openbaar vervoer voor houders van
een WMO-vervoerpas in de daluren;
-
Nagaan of gratis openbaar vervoer voor houders van
een WMO-vervoerpas of andere maatregelen kunnen leiden tot een minder grote
stijging van het beslag van dit WMO-vervoersysteem op de WMO middelen;
-
Deze notitie voor overleg aanbieden aan de
Gemeenteraad.
BIJLAGEN
1.
Evaluatie aanbesteding Regiotaxi;
2.
Notitie heroriëntatie Regiotaxi Haaglanden
(inclusief bijlage Discussiepunten overleg portefeuillehouders 9 oktober 2008);
3a. Brief van gemeenten Delft en Zoetermeer aan
Haaglanden
3b. Brief van gemeenten Delft en Zoetermeer aan
Haaglanden.