Algemeen

Op verzoek van de commissie WIJZO is een gesprek geweest met de Stichting Librijn Openbaar Onderwijs. Dit gesprek is gehouden op 14 oktober 2008.

 

Inhoud

De heren Van Engeldorp Gastelaars en Hiemstra lichten de algemene recente ontwikkelingen binnen Librijn toe. Zij geven aan dat Librijn een jonge organisatie is die steeds een goede relatie met de gemeente (wethouder) heeft. Voorts merken zij op dat het karakter van het onderwijs sterk verandert, het onderwijs wordt steeds meer maatschappelijk betrokken. Dat is iets dat het onderwijs zelf wil maar ook van het onderwijs wordt verwacht.

 

Naast een presentatie van de “cijfers” met betrekking tot Librijn, worden ook de ambities in het strategisch beleidsplan besproken:

-        beter onderwijs op de beste scholen

-        aantrekkelijk profiel van en aanbod door Librijn

-        goed schoolklimaat / kwaliteit

-        voortgaande professionalisering

-        modern onderwijs: klaar voor 2012

 

Aan de orde komt eveneens de relatie met gemeenten (partnership):

-        visie op de positie en inbreng van de gemeenten

-        beleid: er samen voor gaan

-        afstemming met de besturen PO-VO-SO

-        afstemming met andere partners

-        communicatie

 

 

Vanuit de commissie worden de navolgende gespreksonderwerpen naar voren gebracht:

-        benoeming directeur / algemeen wervingsbeleid / wervingsdagen

-        (onbezoldigde) bestuursleden

-        beeldvorming / profiel / imago scholen en onderwijs

-        medewerkers als auditor / eigen certificaat / kwaliteitskeurmerk Librijn

-        Leonardo-onderwijs / onderwijs voor hoogbegaafden / kosten

-        samenwerking met de TU / scholen voor kinderen van expats

-        onderwijs aan leerlingen met een handicap / zorgteams in de scholen

-        spreiding vakantie / summerschool / zomerprogrammering

-        subsidies

 

Tot slot

Van te voren hebben de commissieleden enkele gespreksonderwerpen aangedragen. Deze zijn door Librijn schriftelijk beantwoord en worden ter plekke uitgedeeld. Het betreft de navolgende onderwerpen:

-        weerstandsvermogen

-        ontwikkelingen leerling-aantallen openbaar onderwijs versus bijzonder onderwijs

-        werving

De sheets met een toelichting op bovengenoemde onderwerpen worden als bijlage bij dit verslag gevoegd.

 

Zowel Librijn als de commissie spreken de wens uit in de nabije toekomst wederom een soortgelijk gesprek te houden.

 

-0-