
naar agenda
|
|
Bestuurlijke keuzen in Onderwijs Allochtonen Levende Talen
In deze startnotitie worden een aantal beslispunten aan de leden van de raadscommissie
Werk, Zorg en Onderwijs voorgelegd.
Voor het schooljaar 1998-1999 is besloten om het OALT beleidsarm in te voeren, deze
notitie is een vervolg.
Huidige situatie
Het huidig onderwijs in Onderwijs Allochtone levende talen (voorheen OETC) wordt zowel
onder schooltijd als buiten schooltijd gegeven. Het overzicht geeft aan dat bij veel
taalgroepen de lessen buiten schooltijd worden gegeven.
Onder schooltijd (de uren geven de aanstellingsomvang van de leerkrachten aan)
Turks 83 uur
Marokkaans 8 uur
aantal leerkrachten: 4
Onder schooltijd in het kader van GOA (taalondersteuning)
Turks 20 uur
Marokkaans 17 uur (is vanaf 19-10-98 een vacature)
aantal leerkrachten: 2
Buiten schooltijd
Spaans 8 uur
Turks 5 uur
Iraans 16 uur
Marokkaans 15 uur
Vietnamees 12 uur
Aantal leerkrachten: 5
Financiën
Aan rijksvergoeding wordt f. 630.000,- ontvangen. Van dit bedrag wordt gedurende het
schooljaar 1998-1999 f. 80.000,- ingezet als
taalondersteuning (dit is opgenomen in het gemeentelijk achterstandenplan).
De ruimte voor de nieuwe taalgroepen bedraagt f. 130.000,-
De Wet OALT
De Wet Oalt regelt de decentralisatie van het Onderwijs Allochtone Levende Talen naar
de gemeenten. Het uitgangspunt voor Oalt is dat allochtone kinderen om zich optimaal in de
Nederlandse samenleving kunnen oriënteren, naast een goede kennis van het Nederlands als
tweede taal, een degelijke kennis van de eigen taal en cultuur nodig hebben. OALT kan op
deze wijze bijdragen aan de emancipatie en participatie van allochtonen in de Nederlandse
samenleving. OALT wordt beschouwd als cultuurbeleid omdat de eigen taal een wezenlijk
element van cultuur vormt.
In de Wet Oalt is de mogelijkheid aangegeven om de beschikbare .middelen in te zetten voor
cultuuronderwijs of taalonderwijs in de ondersteunende zin. Taalondersteuning mag alleen
in de groepen 1 t/m 4 worden gegeven en maakt deel uit van het curriculum van de school.
De middelen worden dan overgeheveld naar het gemeentelijk onderwijs-achterstandenplan.
In de nieuwe situatie is het mogelijk dat er een uitbreiding van nieuwe taalgroepen komt.
(onder de oude wetgeving waren de taalgroepen beperkt).
In principe komen nu alle taalgroepen in aanmerking.
De gemeente Delft is verplicht om een OALT-plan vast te stellen en daarvoor is het nodig
dat allochtone ouders worden voorgelicht over de mogelijkheid OALT te volgen en de
behoefte ten aanzien van dit onderwijs te peilen.
De uitkomsten van de peiling vormen de basis om het OALT-plan definitief vast te stellen.
Enkele onderwerpen, die zeker terug komen: welke taalgroepen komen in aanmerking, hoe
liggen de keuzen van ouders, kan er een werkbare en efficiënte verdeling van de
beschikbare uren OALT worden gemaakt. Dit kan betekenen dat niet alle keuzen van ouders
gehonoreerd kunnen worden.
De mogelijkheden voor de nieuwe taalgroepen zijn beperkt, omdat de huidige
OALT-leerkrachten in vaste dienst zijn. De rechtspositie onderwijs (regels over wachtgeld
verplichtingen) is uiteraard hier van toepassing . Op dit moment worden in Delft de
volgende talen aangeboden:
- Turks
- Marokkaans (Arabisch)
- Spaans
- Iraans
- Vietnamees
Delft kent vele nationaliteiten (zie bijlage 2). Het is
niet zinvol om een behoeftenpeiling onder alle taalgroepen te houden, omdat de kans groot
is dat er verkeerde verwachtingen bij de allochtone ouders en leerlingen worden gewekt.
Een andere vraag die onmiddellijk opkomt is, hoeveel leerlingen zich moeten aanmelden om
in aanmerking te komen voor het OALT.
De volgende uitgangspunten worden gehanteerd:
- om in aanmerking te komen moeten er minimaal 12 leerlingen
aangemeld zijn
- leerlingen krijgen per week 2 ½ uur les
- gemiddelde groepsgrootte is 12 leerlingen
De praktijk geeft aan dat voor 8 uur les (lesgebonden 5 ½
uur en niet lesgebonden 2 ½ uur) 24 leerlingen een werkbare eenheid is.
Het is naar onze overtuiging niet zinvol om elk jaar te bekijken voor welke taalgroepen
onderwijs wenselijk is. Een afbakening van het OALT-plan voor 8 jaar geeft een zekere
waarborg van continuïteit, zo kan het lesprogramma goed ontwikkeld worden.
Op dit moment zijn de huidige OALT-leerkrachten in dienst bij het openbaar onderwijs. De
huidige situatie, de leerlingen zijn van alle scholen afkomstig, maakt een herziening van
de werkgeverssituatie noodzakelijk. De leerkrachten kunnen verschillende aanstellingen bij
de schoolbesturen hebben of bij één (nieuwe) werkgever. Omdat de gemeente Delft een
belangrijke verantwoordelijkheid heeft ten aan zien van het OALT wordt voorgesteld om te
onderzoeken of de leerkrachten in dienst bij de gemeente Delft (lokale overheid) kunnen
komen.
Voorstel 1
Aan de allochtone ouders worden de volgende keuzen voorgelegd:
OALT als cultuurbeleid
de lessen vallen buiten de reguliere schooltijd
het programma is gericht op stimulering van de moedertaal en/of de officiële landstaal
OALT als taalondersteuning
de lessen vallen onder schooltijd en maken deel uit van het curriculum van de
betrokken school
alleen de leerlingen uit de groepen 1 t/m 4 mogen deze lessen ontvangen
de lessen zijn gericht op het leren van Nederlands als tweede taal (de eigen taal vervult
hier een belangrijke rol)
OALT als taalondersteuning in de groepen 1 t/m 4 en daarna OALT als cultuurbeleid .
OALT als taalondersteuning na schooltijd (verlengde schooldag)
de lessen vinden aansluitend op de schooltijd plaats (verlengde schooldag) en maken
deel uit van het curriculum van de betrokken school
alleen de leerlingen in de groepen 1 t/ 4 mogen aan deze lessen deelnemen
de lessen zijn gericht op het leren van Nederlands als tweede taal
Voorstel 2
Bij de behoeftepeiling gaan we uit van de grootste taalgroepen in Delft (zie bijlage
2).
Dit betekent dat in de eerste peiling de volgende nieuwe taalgroepen worden opgenomen:
Surinaams
Iraaks
Wanneer er onvoldoende belangstelling is, wordt de volgende taalgroep (zie bijlage) in de
peiling betrokken.
Gezien het huidige vrije budget is het mogelijk om 60 uur (salaris, kosten voor
vervanging, materiaal, scholing , coördinatie en evaluatie) voor de nieuwe taalgroepen
uit te geven.
De peiling moet antwoord geven over de mogelijkheden en verdeling van de faciliteiten.
Voorstel 3
Onder de huidige taalgroepen ( Turks, Marokkaans, Spaans, Iraans en Vietnamees) wordt
de behoeftepeiling ook uitgevoerd.
Het kan zijn dat de belangstelling in vergelijking met het schooljaar 1998-1999 terugloopt
of groter wordt. Bij terugloop hebben we te maken met wachtgeld verplichtingen, en komen
we in een overgangssituatie. Wanneer de belangstelling toeneemt is uitbreiding alleen
mogelijk wanneer er financiële ruimte is en de taalgroep volgens de bijlage 2 in
aanmerking komt.
voorstel 4
Om het mogelijk te maken om in aanmerking te komen voor OALT zijn de volgende
aantallen leerlingen noodzakelijk.
Aantal leerlingen per taalgroep uren
12 tot en met 24 8
25 tot en met 37 12
38 tot en met 50 16
51 tot en met 63 20
64 tot en met 76 24
77 tot en met 89 28
te verhogen met 12 leerlingen en 4 uur
lesgebonden en niet lesgebonden uren
Per jaar wordt bijgehouden hoeveel leerlingen daadwerkelijk de lessen volgen. Wanneer er
geen of verminderde belangstelling is, worden de uren aangepast (zie ook voorstel 5).
Voorstel 5
Indien een vacature voor de huidige taalgroepen ontstaat
wordt deze vacature aangewend voor de grootste taalgroepen. Per jaar zal er een overzicht
worden gemaakt over de invulling van de beschikbare OALT-uren.
Indien tussentijds het aantal leerlingen terugloopt wordt bekeken welke taalgroep in
aanmerking komt voor uitbreiding of start van de lessen.
Voorstel 6
Het OALT-plan wordt voor 8 jaar aangeboden. Na die periode zal
een nieuwe behoefte peiling onder de allochtone ouders worden gehouden en een nieuw
OALT-plan worden vastgesteld..
Voorstel 7
Het is noodzakelijk om een goede voorlichting over de Wet
OALT te geven.
De eerste stap is om de betrokken zelforganisaties invulling te gegeven aan de
voorlichting voor ouders. De tweede stap is om samen met de zelforganisaties de
voorlichting aan de ouders te verzorgen.
Deze voorlichting wordt alleen gericht op de taalgroepen die aanspraak op het OALT kunnen
maken. De voorlichting dient verder vanaf meet af objectief zijn en duidelijk aan te geven
welke criteria gelden om in aanmerking te komen voor het OALT.
Voorstel 8
Het ITS is gevraagd een voorstel voor een behoeftenpeiling
onder ouders van allochtonen kinderen in Delft uit te brengen.
Wij stellen voor dit onderzoek te laten uitvoeren. Het voorstel wordt, indien nodig ,
aangepast aan de besluiten van de raadscommissie Werk, Zorg en Onderwijs.
De kosten (f. 40.000) voor dit onderzoek worden gedekt door het huidig OALT-budget (jaar
98-99).
Voorstel 9
Er wordt een onderzoek gestart om te bekijken of het
mogelijk is dat de Oalt- leerkrachten in dienst van de gemeente Delft kunnen komen. De
betrokken leerkrachten worden uiteraard nauw bij het onderzoek betrokken.
Voorstel 10
De gemeente Delft is in samenwerking met de schoolbesturen verantwoordelijk voor het
OALT aanbod in Delft. Dit betekent dat de schoolbesturen hun medewerking verlenen op
diverse terreinen, zoals het vaststellen inhoud programma, beschikbaar stellen van
gebouwen, overleg over functioneren leerkrachten. In het overleg met de schoolbesturen
wordt deze notitie ter goedkeuring voorgelegd.
Voorstel 11
Opzet van een evaluatie- en monitoringsysteem.
Kernvragen zijn hierbij:
nzet OALT middelen voor de doelgroepen
zijn de ouders tevreden over het OALT-aanbod
wat zijn de ervaringen van de leerkrachten
hoe ontwikkelt de behoefte aan OALT zich
hoe zijn de ervaringen van de scholen waar de lessen worden gegeven
een inhoudelijk overzicht van de lessen
Per jaar zal een verslag worden uitgebracht.
Voor de evaluatie wordt per jaar f. 5.000,- gereserveerd (budget OALT).
Planning
besluit college B&W maart 1998
commissie Werk, Zorg en Onderwijs maart 1998
overleg schoolbesturen april 1998
start voorlichting en onderzoek april 1998
uitkomsten onderzoek en vaststelling OALT-plan juli 1998
start nieuwe taalgroepen/aantrekken leerkrachten september 1998
Begroting (1999-2000)
Inkomsten rijk |
|
f. 630.000,- |
Uitgaven: |
|
|
Aangegane verplichtingen huidige leerkrachten |
f. 440.000,- |
|
kosten salarisadministratie |
f. 10.000,- |
|
materiële zaken |
f. 20.000,- |
|
nascholing |
f. 5.000,- |
|
evaluatie |
f. 5.000,- |
|
coördinatie |
f. 20.000,- |
|
|
|
f. 500.000,- |
resteert voor nieuwe taalgroepen |
f. 130.000,- |
|
|
|
|
Afdeling onderwijs
17-02-99
Bijlage 2 (bron gemeente Delft CCO)
Delftse bevolking
van 3-11 jaar naar afkomst op 1 oktober 1998 |
|
|
|
|
|
Nederlanders |
6330 |
|
|
|
Amerikanen |
31 |
|
|
|
Belgen |
47 |
|
|
|
Britten |
79 |
|
|
|
Duitsers |
67 |
|
|
|
Fransen |
40 |
|
|
|
vm.Ned.Indië/Nw.Guin |
42 |
|
|
|
overige rijke landen |
93 |
|
|
|
Turken |
413 |
|
|
|
Surinamers |
275 |
|
|
|
Irakezen |
192 |
|
|
|
Indonesiërs |
165 |
|
|
|
Marokkanen |
151 |
|
|
|
Somaliers |
131 |
|
|
|
Iraniërs |
78 |
|
|
|
Antillianen/Arubanen |
75 |
|
|
|
Italianen |
71 |
|
|
|
Chinezen |
60 |
|
|
|
vm. Joegoslaven |
51 |
|
|
|
Afganistanen |
42 |
|
|
|
Egyptenaren |
40 |
|
|
|
Vietnamezen |
34 |
|
|
|
vm. Sovjetunie |
26 |
|
|
|
Hongaren |
22 |
|
|
|
Ghanezen |
21 |
|
|
|
Filipijnen |
21 |
|
|
|
Thailanders |
21 |
|
|
|
Grieken |
20 |
|
|
|
Spanjaarden |
20 |
|
|
|
Polen |
19 |
|
|
|
Colombianen |
16 |
|
|
|
Pakistanen |
16 |
|
|
|
Zaïren |
15 |
|
|
|
Brazilianen |
15 |
|
|
|
Tunezen |
14 |
|
|
|
India |
14 |
|
|
|
Srilankezen |
12 |
|
|
|
Jemenieten |
10 |
|
|
|
vm. Tsjechoslowaken |
10 |
|
|
|
Libiërs |
9 |
|
|
|
Etiopiërs |
9 |
|
|
|
Koeweiti |
9 |
|
|
|
Roemenen |
8 |
|
|
|
overige minderheden |
179 |
|
|
|
|
|
|
|
|
totaal |
9013 |
|
|
|
|