30 March 2000

Nota Verdeelvoorstel instroom/doorstroombanen 1999


lijst ingekomen stukken


Op 1 januari 1999 is de regeling Extra Werkgelegenheid Langdurig Werklozen (EWLW) beter bekend onder de naam "Melkert-baan"vervangen door de Regeling Instroom en Doorstroombanen voor langdurig werklozen (de zogenoemde I/D-banen).

Voortvloeiend uit het Regeerakkoord 1998 zullen aan het aantal arbeidsplaatsen (40.000) voor langdurig werklozen 20.000 instroom/doorstroombanen worden toegevoegd zodat er in 2002 een totaal van 60.000 arbeidsplaatsen zijn gecreëerd.

Delft heeft in het kader van deze regeling voor 1999 29 arbeidsplaatsen toegekend gekregen.

De nieuwe regeling heeft een aantal wijzigingen ondergaan ten opzichte van de oude regeling.

 

Toekenning van de nieuwe arbeidsplaatsen

Alle 20.000 nieuwe banen worden in één keer toegewezen aan de gemeenten. De toekenning van de arbeidsplaatsen vindt plaats voor de periode van 4 jaar (van 1999 tot en met 2002). Met deze toekenning wordt de gemeente in staat gesteld om over een langere periode beleid te maken inzake de I/D-banen. Van deze toewijzing (116 in totaal) moet de gemeente Delft een bepaald aantal arbeidsplaatsen per jaar realiseren (29 per jaar).

 

Bekostigingssystematiek

De maximum-beloning van de bestaande (instroom)banen is verhoogd tot 130 % van het wettelijk minimumloon. Daarmee passen de banen in de reguliere CAO-schalen van de betrokken sectoren. Tot op heden werd er door het ministerie een vaste vergoeding per geplaatste kandidaat gegeven aan de gemeente. Vanaf 2 januari 1999 wordt het vergoedingssysteem herzien. Er komen vier verschillende categorieën vergoedingen aan de gemeenten. De duur van de dienstbetrekking van de werknemers bepaalt welke categorie.
De gemeente zal met iedere werkgever - minimaal voor 4 jaar- vaststellen wat de beloningsruimte en de daar aan gekoppelde gemeentelijke subsidie zal zijn voor de betrokken werknemer met wie de organisatie een arbeidsovereenkomst heeft gesloten. De periodieke verhogingen worden gecompenseerd door de subsidie. De CAO die geldt voor de betrokken sector dient uiteraard wel gevolgd te worden.

Aan afspraken tussen gemeente en werkgevers en over de relatie met het incentivebeleid wordt nog gewerkt.

 

Uitbreiding sectoren bij realiseren arbeidsplaatsen

Tot op heden was het niet mogelijk om in alle sectoren arbeidsplaatsen te creëren. De nieuwe regeling geeft de gemeente de vrijheid om ook arbeidsplaatsen in te zetten in andere sectoren met groeiperspectieven wat betreft laaggeschoolde banen. Wel wordt gevraagd om extra arbeidsplaatsen te blijven realiseren in de "traditionele" sectoren als toezicht/beheer, onderwijs, kinderopvang en zorg. Met de uitbreiding van sectoren kan tegemoet gekomen worden aan kandidaten met een andersoortige achtergrond/vaardigheden.

 

Doorstroming

De nieuwe regeling legt een duidelijker accent op doorstroming.

Doorstroming kan onder andere bevorderd worden door gerichte scholing en training of door het geven van voorrang bij sollicitaties voor banen op hogere functieniveaus bij dezelfde werkgever. De mogelijkheden om een uitstroompremie beschikbaar te stellen worden nog uitgewerkt door het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid. Doorstroming naar andere (niet of gedeeltelijk gesubsidieerde) functies geeft ruimte voor nieuwe instroom aan de onderkant van de arbeidsmarkt zodat er meer kansen zijn voor andere langdurig werklozen. Per individu zal gekeken moeten worden of doorstroming een mogelijkheid is. Een doorstroombaan kan dus mogelijk volgen na een instroombaan.

Vooral bij mensen die nu enige tijd via de Melkert-regeling werken zal gekeken worden of deze doorstroom gerealiseerd kan worden hetzij bij dezelfde werkgever ( doorstroombaan, zie hierna, of regulier) hetzij bij een andere werkgever (doorstroombaan of regulier)

 

B. Doorstroom banen kunnen ook ingezet worden (als nieuw gecreëerde banen) bij werkgevers als start banen voor hoger opgeleiden.

 

Doorstroombanen kunnen echter pas vanaf het jaar 2000 gecreëerd worden en niet iedereen heeft een doorstroombaan nodig. Het ministerie zal hierover dit jaar met voorstellen komen.

In het navolgende gaat het alleen om nieuwe instroombanen.

 

Zorgsector

De zorgsector heeft tot nu toe een eigen regeling gekend. Vanaf 1 januari 1999 verandert dat. Gemeenten kunnen dan ook nieuwe banen in de zorgsector realiseren. Vanaf 1 januari 2000 zal ook het financiële beheer (nu nog ondergebracht bij de diverse sectorfondsen in de zorg) overgeheveld gaan worden naar de gemeenten. Om de overheveling zorgvuldig te laten verlopen is er voor gekozen om 1999 te gebruiken als overgangsjaar. Op dit moment werken er 70 werknemers in I/D-banen in de zorgsector. Dit betekent voor de gemeente Delft dat er (definitieve aantal banen in de zorgsector wordt in de loop van 1999 bekend gemaakt) circa 70 (vervulde) banen bij de reeds bestaande/toegekende gemeentelijke banen zullen worden gevoegd. Begin 2000 zal het totaal aantal banen in het kader van de I-/Dbanen dan rond de 260 bedragen.

Op dit moment zijn er in totaal 124 arbeidsplaatsen aangevraagd door de diverse organisaties in Delft.

Hieronder volgt een totaaloverzicht van de organisaties, aantallen functies, soort functie en sector.

In de laatste tabel is de toekenning voor 1999 aangegeven

Gemeente Afdeling Onderwijs

2

Conciërge

Toezicht

2

Gemeente Stadstoezichthouders

3

Stadstoezichthouders

Toezicht

3

IHE (Institute Hydraulic Engineering)

1

Conciërge

Toezicht

 

Holland College Levensmiddelentechnologie

1

Mediatheekassistent

Beheer

 

Laurentiusschool (VSO/MLK)

1

Mediatheekassistent

Beheer

 

TRE-groep (Tinbergen/Reynevelt/Educatief Centrum)

3

Toezichthouders

Toezicht

 

JOS ‘98

5

Ass. Jongeren op straatmedewerkers

Toezicht

2

 

       

Atletiekvereniging AV’40

1

Verenigingsassistent

Sport

1

SV Wippolder

1

Verenigingsassistent

Sport

 

Tennisver. Tanthof Delft

1

Verenigingsassistent

Sport

 

DHC

1

Verenigingsassistent

Sport

1

Rugbyclub Delft

1

Verenigingsassistent

Sport

1

Concordia

1

Verenigingsassistent

Sport

 

SEP

1

Verenigingsassistent

Sport

 

DVV

1

Verenigingassistent

Sport

 
         

Discotheek Delft

1

Medewerker uitgifte

Overig

1

St.Kringloopbedrijf Delft

17

Witgoedreparateur (15), beheerder kantine, verlader papier

Overig

 

Gemeente Delft

6

Groepshulpen NSO

Kinderopvang

2

St.Octopus

12

Groepshulpen (10) technisch-groen medew.

Kinderopvang

 

St. Welzijn Delft

10

Buurthuis/wijkmedew.

Toezicht/

Beheer

4

Vluchtelingenwerk Delft

2

Tolk/vertaler

Overig

1

Diensten en Werkwinkel Delft (DWW)

10

Wijkonderhoudsteam, huishoudelijk/klussen-medew etc

Beheer, Overig

2

Biesieklette

2

Fietsenstallingbeheeders

Toezicht

 

St. Woonzorg Delft locatie Abtswoude

6

Gastvrouw/assistent mantelzorg

Zorg

 

St Woonzorg Delft locatie Delfshove

2

Gastvrouw/assistent mantelzorg

Zorg

1

DKSB locatie Monica/ Stefanna

4

Gastvrouw/assistent mantelzorg beveiligingsmed.

Zorg

1

Verpleeghuis Bieslandhof

12

Algemeen assistent, medew. Patiëntenvervoer

Zorg

1

St. IPSE (geest. gehandicapten)

4

Assistent groepshulp

Zorg

1

Sociaal Pedagogische Dienst

1

Activiteitenbegeleider vrijetijdsclub

Zorg

1

St Maatschappelijke Opvang/Sociaal Pension

3

Gastvrouw, ass.kok etc

Zorg

1

St. Maatzorg

4

Tolk/ consultatiebureauassistent

Zorg

 

Sophia St. voor Revalidatie

2

Technisch medew, groepshulp

Zorg

1

PCVB Lindenhof

2

Gastvrouw, assistent mantelzorg

Zorg

 

Huize St. Christoffel

2

Algemeen assistent

Zorg

1

St. Woonbegeleiding DWO

2

Assistent groepshulp

Zorg

1

 

 

Sinds 1996 heeft de gemeente Delft arbeidsplaatsen in het kader van bovengenoemde regelingen toegekend aan diverse Delftse organisaties. Dit gebeurde middels aanvragen door de organisaties zelf bij de gemeente en middels collegebesluiten. Het initiatief voor het aanvragen van een Melkert-I/D-baan lag bij de organisaties zelf.

Voor 1999 is gekozen voor voortzetting van de uitgezette beleidslijnen en een zo breed mogelijke verdeling van de banen over de gemeente. Tevens is rekening gehouden met mogelijke doorstroomperspectieven. Het inzetten van I/D-banen in sectoren die doorstroomperspectief bieden is aan te bevelen

In de toekomst zal dit motief een nog grotere rol gaan spelen. Daarnaast zal een scherp beeld moeten ontstaan omtrent aantallen eindfuncties zowel in het kader van de I/D-banen als ook de WIW. Voor 2000 zal de onderlinge verhouding daartussen scherper in beeld komen.

 

TOELICHTING TOEKENNING

Onderwijs

Uitbreiding arbeidsplaatsen in het kader van continuïteit van het beleid zullen resulteren in:

2 plaatsen voor de afdeling WOC (alle basisscholen Delft en voortgezet onderwijs een conciërge danwel beheerder). Afdeling WOC is op dit moment werkgever voor circa 50 conciërges.

De aanvragen van IHE (Institute of Hydraulic Engineering) en Holland College (mbo voor levensmiddelentechnologie) passen niet in dit beleid en worden daarom afgewezen.

 

Stadstoezichthouders

In 1996 heeft het toenmalige College zich uitgesproken voor het creëren van totaal maximaal 17 plaatsen voor dit project. In 1998 heeft er geen verdere uitbreiding plaatsgevonden en bleef het aantal van 14 gehandhaafd.

Met het toekennen van drie nieuwe plaatsen komt het totaal aantal arbeidsplaatsen op 17 plaatsen conform de gemaakte afspraak.

 

Sportsector

Het realiseren van arbeidsplaatsen in de sport heeft de laatste jaren steeds meer bekendheid gekregen. De gemeente Delft heeft in deze sector de afgelopen jaren een actief beleid gevoerd om I/D-banen te creëren. In de sportsector worden de meeste werkzaamheden traditioneel verricht door vrijwilligers. Door toenemende activiteiten van sportverenigingen als de vrijwilligers komt de continuïteit en de kwaliteit van de dienstverlening aan de leden onder druk te staan door een afname van vrijwilligers die zich hiervoor willen inzetten. Met de inzet van een medewerker in het kader van de I/D-baan kan dit mede-ondervangen worden.

Op advies van afdeling Cultuur , Recreatie en Sport is besloten om de drie voor de sport beschikbare I/D-banen aan AV’40 , Rugbyclub Delft en DHC toe te kennen.

De overige aanvragen worden afgewezen.

Wijkgericht werken

Het afgelopen jaar heeft het College zich zeer nadrukkelijk uitgesproken over het creëren van (nieuwe) werkgelegenheid in de wijk en het verhogen van onder andere de leefbaarheid in de wijk en aandacht voor specifieke doelgroepen zoals jongeren/ouderen.

Met het continueren van banen als beheerder buurthuizen/wijkcentra, inzet van buurtcontactvrouwen in de wijk voor anderstalige inwoners, assistent Jossers (jongerenpreventiemedewerkers), ondersteunende activiteiten middels inzet Diensten- en Werkwinkel, wordt hier mede vorm aangegeven.

4 plaatsen toekennen aan St.Welzijn Delft i.v.m. invulling van een buurthuisbeheerder (1 plek in het Westerkwartier) en wijk/buurtgericht werken (3 buurtcontactvrouwen) , 2 plaatsen aan de Diensten- en Werkwinkel, uitbreiding werken in de wijk en 2 medewerkers aan JOS’98.

Om aan de toekenning vast te houden dat alle buurthuizen in Delft in principe een gesubsidieerde arbeidsplek krijgen wordt alvast een reservering gemaakt voor 2000 voor 3 plekken.

 

Zorgsector

De zorgsector is bij uitstek een sector waar banen gecreëerd kunnen worden voor de doelgroep die laaggeschoold is en waarbij het inzetten van banen in het kader van de regeling zal leiden tot een verhoging van de leefbaarheid van bewoners. De zorgsector kent een sterke infrastructuur qua begeleiding, opleidingsstelsel zodat aan veel voorwaarden voldaan kan worden om kandidaten in de gelegenheid te stellen door te laten stromen binnen de gezondheidszorg. Deze doorstroming wordt de komende jaren een belangrijk onderwerp.

De zorgsector is ook een sector die de specifieke doelgroep (her)intredende vrouwen mogelijkheden biedt.

Gezien het bovenstaande is besloten om een derde van het totaal aantal toegekende banen voor het jaar 1999

(29 plekken ) te reserveren voor de zorgsector. Dit betekent dat de zorgsector 9 banen krijgt toegekend.

Delft sluit hierbij ook aan bij het beleid van het ministerie om een groot gedeelte van de I/D-banen te reserveren voor de zorgsector.

 

Kinderopvang

Nog steeds een sector met groeiperspectieven zodat toekenning van arbeidsplaatsen een zeer goede mogelijkheid biedt voor kandidaat-werknemers om door te stromen.

Aangezien er nog 2 arbeidsplaatsen resteren wordt voorgesteld om die toe te kennen aan kinderopvang en wel specifiek aan de naschoolse opvang. Op advies van afdeling Welzijn worden deze plekken aan stichting Octopus toegekend.

De afgelopen jaren heeft stichting Octopus al ervaring opgedaan met Melkert-medewerkers en de specifieke begeleiding ervan.

 

Discotheek Delft

Het college hecht eraan dat deze organisatie blijft bestaan. Toekenning van een I/D-baan kan hieraan een grote bijdrage leveren.

 

Vluchtelingenwerk Delft

Gezien het grote belang van tolken bij het inburgeren van vluchtelingen wordt aan deze organisatie een plek toegekend.

 

TOELICHTING AFWIJZING

St. Kringloopbedrijf Delft. De gemeente levert middels ESF/educatieplan al een bijdrage aan het opleidingstraject voor witgoedreparateur. Daarnaast is de afspraak gemaakt dat indien kandidaten die de opleiding met goed gevolg afsluiten een baangarantie via de Wet Inschakeling Werkzoekenden (WIW) wordt aangeboden.

Biesieklette. Tot op heden zijn alle plekken in Delft via de WIW vervuld. Er is voor 1999 nog geen perspectief op uitbreiding van het aantal stallingen in Delft. Voor het jaar 2000 is dit perspectief wel aanwezig. Derhalve voor 1999 aanvraag niet honoreren en in 2000 bekijken of uitbreiding middels de WIW of de I/D-banen gerealiseerd moet worden.

 

Bij de afwijzingen van sportverenigingen is afgegaan op het advies van afdeling Welzijn , Sport en Recreatie.

En een aantal sportverenigingen hadden in 1997 danwel in 1998 al een I/D-baan toegekend gekregen.

TRE-groep toezichthouders hebben 1 arbeidsplaats in het kader van I/D-baan en 2 toezichthouders via WIW. Niet verder uitbreiden gezien de hoeveelheid aanvragen van andere organisaties op dit moment

Toewijzing van een I/D-baan aan de Laurentiusschool zou de eerste worden in het speciaal onderwijs. Dit aspect zou daarom eerst, op verzoek van de afdeling Onderwijs, meer principieel in het voorzittersoverleg aan de orde moeten komen, omdat dan ook andere instellingen in het speciaal onderwijs hiervan gebruik kunnen maken. Daarbij is ook relevant dat binnen het speciaal onderwijs een (ten opzichte van het regulier onderwijs) andere financieringssystematiek aan de orde is voor het onderwijsondersteunend personeel.

Gezien het bovenstaande en in verband met het beperkte aantal , wordt thans voorgesteld het verzoek af te wijzen.

terug naar boven