Nota - Tweede financiële stand van zaken WVG | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Geacht college, 1.Inleiding In september 1998 is de nota Herbezinning WVG: voorstellen tot beleidswijzigingen door de gemeenteraad vastgesteld. Gedurende de tweede helft van 1998 en de eerste helft van 1999 zijn diverse beleidsvoorstellen uit deze nota nader uitgewerkt. In april is reeds een eerste financiële stand van zaken WVG gepresenteerd (D991216). De conclusie uit de eerste financiële stand van zaken was dat de besparingen 1999 nog niet volledig zijn gerealiseerd. Met name op het gebied van de woonvoorzieningen, rolstoelvoorzieningen en advisering waren de besparingen nog niet gerealiseerd. Ten aanzien van de vervoersvoorzieningen was een veel hogere besparing gerealiseerd. De besparing als gevolg van de Europese aanbesteding was nog onder voorbehoud. In totaal leidde dit tot (verwacht) een negatief resultaat over 1999 van fl. 467.000,-. In deze nota wordt nader ingegaan op de financiële stand van zaken tot en met juli 1999 is ten aanzien van de WVG. Voor de gegevens wordt u verwezen naar de kwartaalrapportage van de DMZ. Het onderdeel WVG is als bijlage bij deze nota gevoegd. In deze nota worden de volgende onderwerpen behandeld: Hoofdstuk 2: Beschikbare middelen WVG 1999 Hoofdstuk 3: Beschrijving besparingen en (beleids-)ontwikkelingen per onderdeel Hoofdstuk 4: (Financiële) samenvatting voor 1999 Hoofdstuk 5: Meerjarenperspectief 2000 e.v. Hoofdstuk 6: Voorstel
In de eerste financiële stand van zaken (D991216) is het totaaloverzicht van beschikbare middelen voor 1999 opgenomen (pag. 5). Het totale beschikbare budget voor 1999 bedraagt:
Actueel budget WVG 9.966.500 In de periode tussen de eerste financiële stand van zaken en deze notitie is bekend geworden dat er nog fl. 23.000 aan het WVG budget is toegevoegd. Het betreft hier een extra bijdrage voor het vervoer naar/van AWBZ-voorzieningen. Het totale budget voor 1999 bedraagt hierdoor: fl 9.989.500.
3. Beschrijving besparingen en (beleids-)ontwikkelingen per onderdeel 3.1.Uitvoeringskosten Ten aanzien van dit punt zijn er geen wijzigingen ten opzichte van de eerste financiële stand van zaken. Wel is er gestart met de herinrichting van het Specialistenteam. In de Marap van de Dienst Maatschappelijke Zorg (p.8) is hierover reeds gerapporteerd. Bij de start van de herinrichting van het Specialistenteam is gebleken dat er problemen bestaan in de bedrijfsvoering. Deze zijn deels veroorzaakt door de perikelen rondom de invoering van de ketenkaart, deels door de overgang naar een ander automatiseringssysteem. Ook was er al langere tijd sprake van organisatorische problemen die echter vanwege de herstructurering van de rest van de sector nog niet waren opgelost. Dit alles heeft als gevolg dat er extra financiële middelen voor het Specialistenteam nodig zijn. Het bedrag hiervoor bedraagt fl. 70.000,-. Voorgesteld wordt dit bedrag in principe ten laste van het WVG-budget te brengen. 3.2. Woonvoorzieningen In de commissie WZO d.d. 7 september is de gewijzigde nota WVG woonvoorzieningen behandeld (S99006346). In deze nota zijn diverse nieuwe bezuinigingsmaatregelen voorgesteld en is inzicht gegeven in de mogelijke kostenbesparingen van de verschillende bezuinigingsmaatregelen voor de periode 1999 tot en met 2003. In deze nota is gemeld dat de bezuinigingstaakstelling ad. Fl. 1.025.000,- voor 1999 zeker niet gehaald gaat worden. De redenen waarom deze bezuinigingen niet gehaald worden, staan beschreven in bovengenoemde nota. Diverse bezuinigingsmaatregelen moeten nog ingevoerd worden en sommige maatregelen hebben pas effect op de lange termijn (onder meer aanpasbaar verbouwen). Het doel van de verschillende bezuinigingsmaatregelen is de kosten van de woningaanpassingen te verlagen. In het pakket woningaanpassingen wordt dus niet gesnoeid. De bezuinigingseffecten zullen dan ook vooral blijken uit verlaging van de kosten van de woonaanpassingen. De bezuinigingsmaatregelen hebben een beperkt effect op vermindering van het aantal beschikkingen. De rapportage over het eerste kwartaal van 1999 geeft inzicht in het huidige kostenniveau van de woonvoorzieningen in vergelijking met de situatie voor de bezuinigingen in 1998. De rapportage over de periode t/m juli biedt deze informatie niet, omdat het aantal verplichtingen niet bekend is. De gemiddelde kosten per verplichting is in het eerste kwartaal 1999 ruim fl 3100,- en in 1998 gemiddeld ruim fl. 5100,-. Op grond van deze rapportage kan geconstateerd worden dat de gemiddelde uitgave per verplichting in 1999 aanzienlijk lager ligt dan de gemiddelde uitgaven in 1998. Op grond van deze informatie kan voorzichtig geconcludeerd worden dat de maatregelen een bezuinigingseffect hebben. Daarbij wordt benadrukt dat de analyseperiode beperkt is, om op grond hiervan te kunnen concluderen dat er sprake is van een structurele daling in de uitgave aan woningaanpassingen. Ook uit de rapportage over de periode t/m juli (zie tabel 3.3. in bijlage) blijkt dat er meer geld is uitgegeven aan verplichtingen onder de fl. 2000,- en aanzienlijk minder aan de verplichtingen boven de fl. 2000,- dan in de vergelijkbare periode in 1998. Als gevolg van de overgang naar een nieuw registratiesysteem is er over deze periode geen informatie over het aantal verplichtingen in de verschillende categorieën. Wel is het aantal aanvragen voor woonvoorzieningen in deze periode bekend. In de eerste 7 maanden van 1999 lag het aantal aanvragen 6% hoger dan in de vergelijkbare periode van 1998. De geconstateerde daling van het aantal aanvragen (zie ook paragraaf 4.2.) in de gehele WVG geldt dus niet voor de woonvoorzieningen. Bij de woonvoorzieningen is dus een tweetal belangrijke ontwikkelingen te constateren:
Indien nu gekeken wordt naar de (bijgestelde) prognose voor de uitgaven op de woonvoorzieningen dan kan voorlopig geconcludeerd worden dat de uitgaven met een stijging in het aantal aanvragen - binnen het beschikbare budget blijven. Ook ten opzichte van 1998 is de prognose voor heel 1999 dat er aanzienlijk minder wordt uitgegeven (ruim 7 ton). Ondanks dat de omvang van de besparingen niet exact is aan te geven, geven deze gegevens aan dat er wel degelijk besparingen binnen de woonvoorzieningen gerealiseerd zijn. Op de uitgave aan onderhoud, keuringen en reparaties zal de komende periode bezuinigd gaan worden, hiervoor is een nieuw bezuinigingsvoorstel in de gewijzigde nota WVG-woonvoorzieningen opgenomen. De kosten op dit onderdeel komen daarmee grotendeels te vervallen. De uitgave aan de verhuiskostenregeling zijn in 1999 gestegen in vergelijking met vorig jaar. In de gewijzigde nota was rekening gehouden met deze stijging. In de gewijzigde nota woonvoorzieningen (S99006346) is een meerjarenoverzicht gegeven van de verwachte besparingen. Dit overzicht wordt meegenomen in paragraaf 5. Momenteel ligt er bij de Tweede Kamer een wetsvoorstel om woningaanpassingen tot fl. 100.000 onder de verantwoordelijkheid van de gemeente te leggen per 1 januari 2000. Momenteel worden aanpassingen boven de fl. 45.000 gefinancierd vanuit de AWBZ. Deze wijziging gaat gepaard met overheveling van financiële middelen naar de gemeente en betekent een uitbreiding van de taak van Wonen. 3.3. Vervoersvoorzieningen 3.3.1. Stand van zaken Herbezinningsnota In de eerste rapportage is uitvoerig gerapporteerd over de bezuinigingen op de vervoersvoorzieningen. Het beeld dat toen naar voren kwam was zeer positief. De uitgaven voor de vervoersvoorzieningen bleven ruim binnen het budget. De besparing lag fl. 973.000 boven de geprognotiseerde uitgaven. Aanvullende taxikosten voor lokaal vervoer Hier is geen verandering opgetreden. Besparing is fl. 290.000 op jaarbasis Bovenregionale vervoersvoorzieningen In september bent u middels een memo van de Dienst Stadsontwikkeling geïnformeerd over de stand van zaken bovenregionale gehandicaptenvervoer en de Stadstax. De conclusie uit dit memo is dat de gemeente Delft ruimschoots aan haar verplichtingen voldoet en dat uitbreiding met een 3e zone op dit moment weinig zinvol wordt geacht. Uitbreiding zou naar alle waarschijnlijkheid maar voor een korte periode nodig zijn. Dit heeft als gevolg dat er ten opzichte van de eerste financiële stand van zaken geen veranderingen zijn opgetreden ten aanzien van het bezuinigingsresultaat zoals dat in de eerste rapportage is vermeld. Besparing is: fl. 2.418.000. AVD Door middel van nota D991690 bent u geïnformeerd over de integratie Aangepast Vervoer Delft (AVD) en de Stadstax. Hieruit komt naar voren dat de oorspronkelijke bezuiniging van fl. 55.000,- niet volledig wordt gerealiseerd. De besparing bedraagt: fl. 18.574,- Totale besparing 1999 De totale besparing voor 1999 op de vervoersvoorzieningen als gevolg van de herbezinningsnota bedraagt: fl. 2.726.574,-. Dit is fl. 991.574,- meer dan de geprognotiseerde besparing van fl. 1.735.000. 3.3.2. Ontwikkelingen vervoersvoorzieningen In 1999 zijn er een aantal beleidskeuzen gemaakt ten aanzien van de vervoersvoorzieningen. Een aantal daarvan is voor een kortere termijn gemaakt. Dit omdat er nog geen duidelijke inzichten waren in met name de landelijke ontwikkelingen voor het bovenregionale vervoer.
3.4 Rolstoelvoorzieningen Aanbesteding levering rolstoelen & andere hulpmiddelen In de eerste rapportage is een voorlopige besparing bepaald voor de Europese aanbesteding. Hierbij werd uitgegaan van een besparing in 1999 van fl. 325.000,- (in plaats van de fl. 410.000 genoemd in de herbezinningsnota).
Ondertussen zijn de onderhandelingen met de Harting bank bijna afgerond. Voorlopige berekeningen wijzen uit:
De besparing voor 1999 valt lager uit dan dat in de eerste financiële tussenrapportage nog werd aangenomen. De besparing in 1999 is fl. 252.500,- lager dan in de herbezinningsnota werd verwacht. Vanaf 2000 is de besparing fl. 147.500,- lager dan dat in de herbezinningsnota werd aangenomen. Heronderzoeken In de eerste rapportage kon nog geen inzicht worden gegeven in de besparingen die het gevolg zijn van de heronderzoeken. Als gevolg van de heronderzoeken blijkt dat er in enkele gevallen wel voorzieningen worden ingetrokken (27), maar aan de andere kant worden er ook weer nieuwe voorzieningen toegekend (ook 27). Het merendeel van de voorzieningen blijft ongewijzigd (229). Uiteindelijk heeft deze besparingsmaatregel geen besparing opgeleverd. Er is sprake van een hogere uitgave van fl. 16.000,-. Hierbij zijn ook de extra apparaatskosten die gemoeid zijn met de heronderzoeken in beschouwing genomen. Totale besparing De herbezinningsnota ging nog uit van een netto besparing op de rolstoelvoorzieningen van fl. 665.000,-. De resultaten geven aan dat dit niet haalbaar is voor 1999. De totale verwachte besparing bedraagt: fl. 157.500 minus fl. 16.000 = 141.500,-. 3. 5. Advisering In de eerste rapportage was het nog niet mogelijk de besparing die wordt gerealiseerd met het zelf indiceren door consulenten. De gegevens die nu bekend zijn geven aan dat de besparing die wordt gerealiseerd door het zelf indiceren fl. 102.064 bedraagt. Dit bedrag is vooralsnog lager dan de geprognotiseerde netto besparing van fl. 180.000,-.
4. (Financiële) samenvatting voor 1999 4.1. Besparingen 1999 In het nu volgende overzicht worden alle besparingen zoals genoemd in de herbezinningsnota en de daadwerkelijke besparingen op een rij gezet: Tabel 1: Totaal overzicht besparingen 1999
* zie toelichting woonvoorzieningen in paragraaf 3.2. Uit de bovenstaande tabel kan geconcludeerd worden dat de besparingen 1999 nog niet volledig zijn gerealiseerd op met name het gebied van de woonvoorzieningen, rolstoelvoorzieningen en advisering. Ten aanzien van de vervoersvoorzieningen is een veel hogere besparing gerealiseerd. Aangezien de hoogte van de besparingen op de woonvoorzieningen niet exact is weer te geven is de totale afwijking ten aanzien van de besparingen t.o.v. de herbezinningsnota ook niet exact aan te geven. Uit de bovenstaande tabel volgt dat dit verschil tussen de - fl. 634.862,- en + 65.138,- bedraagt. 4.2.Uitgaven 1999 In de voorgaande paragrafen zijn de gerealiseerde besparingen vergeleken met de besparingen uit de herbezinningsnota. Deze besparingen waren geprognostiseerd op basis van een groei in het aantal aanvragen en als gevolg daarvan de uitgaven. Indien gekeken wordt naar de gerealiseerde uitgaven t/m juli 1999 (tabel 3.2) kan geconcludeerd worden dat de uitgaven aanzienlijk minder zijn.
In deze paragraaf wordt daarom het totale financiële plaatje voor de WVG gepresenteerd. Hierbij wordt uitgegaan van de totale uitgaven t/m juli 1999 welke zijn geëxtrapoleerd naar een cijfer voor heel 1999 (tabel 3.2. van de bijlage). Daar is het totaal beschikbare budget tegenover gezet.
Tabel 2
Uit tabel 2 komt naar voren dat er in de prognose op basis van juli in 1999 bijna 9 ton minder uitgegeven zal worden dan het binnen de gemeente beschikbare budget dat aan inkomsten wordt ontvangen. Het positieve verschil kan in beginsel worden toegevoegd aan de vereveningsreserve WVG. 4.3. Aanvragen 1999 In de herbezinningsnota werd uitgegaan van een groeipercentage van de uitgaven van 10% in 1999. Deze groei blijkt echter niet reëel in 1999. Een belangrijke oorzaak hiervan is dat het aantal aanvragen daalt. Deze daling is al ingezet in de tweede helft van 1998 en zet zich nu door in 1999. Een eerste analyse van het aantal aanvragen geeft het volgende beeld: Tabel 3: Ontwikkeling aanvragen
* In het aantal aangevraagde vervoersvoorzieningen over 1995 is een aftrekpost van 800 doorgevoerd i.v.m. herindicaties; ** Cijfers 1999 zijn geëxtrapoleerd op basis van het cijfer over juli *** De aanvragen scootmobielen zijn m.i.v. 1-1-99 opgenomen onder vervoersvoorzieningen, voorheen onder rolstoelen Tabel 3 geeft een daling te zien in het aantal aanvragen. Onderstaand figuur geeft hier ook inzicht in: Grafiek 1
Woonvoorzieningen Ten aanzien van de woonvoorzieningen is er nog wel een stijging in de aanvragen. In paragraaf 3.2. is reeds geconstateerd dat ondanks deze toename in aanvragen er wel een duidelijke daling in uitgaven is. Rostoelvoorzieningen Met ingang van 1999 zijn de scootermobielen ondergebracht bij de vervoersvoorzieningen. Dit verklaart echter slechts gedeeltelijk de afname in de aanvragen. De verdere daling kan veroorzaakt worden doordat het verzadigingspunt in de groei is bereikt. Vervoersvoorzieningen De scootermobielen vallen nu onder de vervoersvoorzieningen. Ondanks deze toevoeging is er toch sprake van een daling in het aantal aanvragen voor vervoersvoorzieningen. Deze daling wordt naar alle waarschijnlijkheid voor een groot deel veroorzaakt door het afschaffen van de bovenlokale taxikostenvergoeding. Het SGBO onderzoek heeft ook geprognostiseerd dat ondanks dat de uitgaven sterk stijgen bij ongewijzigd beleid het aantal aanvragen procentueel afneemt vanaf 1999. Het beleid is nu wel ingrijpend gewijzigd en daardoor kan voor een deel verklaard worden dat de uitgaven binnen de perken blijven.
In tabel 2 staan de verwachte uitgaven zoals die voortkomen uit de besparingen naar aanleiding van de herbezinningsnota. Desalniettemin is in deze nota een aantal beleidsbeslispunten neergelegd die van invloed zijn op de uitgaven in het kader van de WVG 1999. Het betreft voor 1999 extra uitvoeringskosten voor het Specialistenteam ad. fl. 70.000.
5. Meerjaren overzicht In deze paragraaf wordt een nader inzicht gegeven in de verwachte ontwikkeling voor 2000 en verder. Dit omdat diverse besparingsmaatregelen (m.n. die voor de woonvoorzieningen) een effect op de lange termijn hebben. Daarnaast zijn er in 2000 e.v. ook extra middelen te verwachten. 5.1. Besparingen 2000 e.v. In de volgende tabel worden de besparingen zoals die nu haalbaar lijken op de voorstellen in de herbezinningsnota voor 2000 e.v. gepresenteerd: Tabel 4: besparingen 2000 e.v.
* Zie nota S99006346 ** Resultaat 1999. De verwachting is dat dit hoger zal uitvallen in 2000 e.v. Uit bovenstaande tabel komt naar voren dat er m.n. ten aanzien van de vervoersvoorzieningen nog een aantal onzekerheden is. Hierdoor is het niet goed mogelijk totaalbesparingen voor de jaren 2000 e.v. te presenteren. 5.2. Uitgaven 2000 e.v. Zoals in het vorige hoofdstuk is gebleken, gaat de herbezinningsnota uit van een groei in de uitgaven van 10% per jaar (bij ongewijzigd beleid). Een eerste analyse van de aanvragen wijst uit dat die groei in ieder geval voor het aantal nieuwe aanvragen in 1999 niet wordt gehaald. Met de gegevens t/m juli 1999 is het moeilijk om zeer gedegen uitspraken voor 2000 e.v. te doen. Desalniettemin is het aannemelijk dat de groei lager zal zijn dan dat in de herbezinningsnota werd aangenomen. De uitgaven zullen in 2000 e.v. nog wel stijgen als gevolg van prijsstijgingen. Verwacht wordt dat dit circa 3% per jaar bedraagt. De inkomsten in het gemeentefond worden hiermee echter ook geindexeerd. Ontwikkelingen die gevolgen hebben op uitgavenniveau 2000 e.v. In deze nota is een aantal beleidspunten genomen welke invloed kunnen hebben op het uitgaven niveau. Het betreft hier:
Wellicht moet de gemeente in de toekomst ook zorg dragen voor het vervoer in de derde zone / vervoer naar Den Haag CS. Hoeveel dit aan extra uitgaven meebrengt is nog niet bekend. In paragraaf 3.3.2. is reeds aangegeven dat er wellicht rekening gehouden moet worden met een bedrag van circa fl. 900.000,- Daarnaast is ook de ontwikkeling van de aanvragen van invloed op de ontwikkeling van de uitgaven. In het voorgaande hoofdstuk is geconstateerd dat de groei in het aantal aanvragen niet aanhoudt. In 1999 is er sprake van een aanzienlijk daling (verwacht 10%). Ook het SGBO rapport geeft duidelijk aan dat de groei in het aantal aanvragen afneemt. Voor 1999 had SGBO dit geprognotiseerd op een afname van 19%. Voor het jaar 2000 op 11%, in 2001 op 1% en in 2002 weer een zeer lichte groei van 1%. Ook al neemt de groei in het aantal nieuwe aanvragen af; er komen wel nieuwe aanvragen. Dit leidt tot toekenningen en daardoor tot een stijging in de uitgaven. SGBO prognotiseert de toename in het totaal aantal clienten als volgt: 2000 0.4%, 2001 0,4%, 2002 0,45%. Aangezien clienten ook meerdere toekenningen kunnen krijgen, wordt hier een groeipercentage gehanteerd van 3% per jaar. Opgemerkt wordt dat dit een grove aanname is. Bovenstaande punten leiden tot het volgende meerjarenbeeld voor de uitgaven: Tabel 5: uitgavenontwikkeling 2000 e.v.
5.3. Extra inkomsten 2000 e.v. Extra Rijksinkomsten 2000 e.v. Op grond van het regeerakkoord worden extra middelen voor de WVG aan het gemeentefonds toegevoegd. In 1999 is al fl. 25 miljoen beschikbaar gesteld (dit leverde voor Delft fl. 150.000,- zie paragraaf 2). In 2000 wordt nog eens fl. 50 miljoen toegevoegd. Dit betekent voor de gemeente Delft structureel fl. 343.000 extra vanaf 2000. Na het jaar 2000 loopt de reeks tot fl. 200 miljoen vanaf 2002. Dit leidt naar verwachting tot een extra structureel budget voor de WVG van ruim een miljoen vanaf 2002. Extra middelen gemeente Delft In de zomernota zijn extra financiële middelen beschikbaar gesteld voor de WVG. Deze reeks is aflopend van fl. 500.000 in 1999 naar fl. 100.000 in 2003. In 2004 worden er geen extra middelen meer beschikbaar gesteld.
CVV-gelden Indien gekeken wordt naar de opbrengsten CVV Delft (Stadstax Delft) voor de periode 1 juni 1998 t/m 30 juni 1999, dan bedragen de opbrengsten fl. 264.498,-. Indien de CVV-regel wordt toegepast (paragraaf 3.3.2. punt d), zou dit een OV-financiering van fl. 396.747,- opleveren. Deze post wordt in deze nota als indicatie opgevoerd. Wanneer het meerjarenbeeld duidelijker is, wordt u hiervan zo spoedig mogelijk op de hoogte gesteld. Tabel 6: Middelen WVG
* Geprognotiseerd o.b.v. de gegevens in de meicirculaire 1999 ** Inkomsten zijn niet geindexeecrd
Hieronder worden alle bovengenoemde ontwikkelingen voor 2000 e.v. op een rijtje gezet. Benadrukt wordt dat er nog diverse open einden zijn. De tabel moet dan ook met de nodige voorzichtigheid gehanteerd worden. Tabel 7 Totaaloverzicht
* Uitgaven en inkomsten zijn niet geindexeerd 6. Voorstel Voorgesteld wordt:
Delft, 27 september 1999 H. van Doodewaard Hoofd sector Sociaal Beheer a.i. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
![]() |
![]() |