Nota - Zorgplan swv op/ab Delft/Pijnacker schooljaar 1999/2000 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Inhoud: Hoofdstuk 1 - inleiding Hoofdstuk 2 - het samenwerkingsverband Hoofdstuk 2.1 - deelnemers Hoofdstuk 2.2 - kengetallen in het samenwerkingsverband Hoofdstuk 2.3 - strategisch beleid Hoofdstuk 2.3.1 - visie (uitgangspunten) Hoofdstuk 2.3.2 - samenhang met andere beleidsterreinen
Hoofdstuk 2.3.3 - doelen voor de middellange termijn Hoofdstuk 2.4 - resultaten van het tot nu toe gevoerde beleid Hoofdstuk 2.5 - inrichting en organisatie op hoofdlijnen
Hoofdstuk 3 - de zorgstructuur van het samenwerkingsverband
Hoofdstuk 3.1 - algemeen overzicht Hoofdstuk 3.2 - inzet zorgformatie - personele en financiële middelen per 1 augustus 1999 Hoofdstuk 3.3 - sbo - voorziening Hoofdstuk 3.4 - overige voorzieningen Hoofdstuk 3.4.1 - pcl Hoofdstuk 3.4.2 - projectleiding Hoofdstuk 3.4.3 - centrale dienst Hoofdstuk 3.4.4 - omvang samenwerkingsverband Hoofdstuk 4 - tot slot bijlage 1 - samenstelling bestuur bijlage 2 - lijst van afkortingen bijlage 3 - overzicht rekenflop gegevens WSNS + meerjarenperspectief bijlage 4 - overzicht functies WSNS en formatie 1/8/99 -1/8/03
Hoofdstuk 1 -- Inleiding Dit zorgplan sluit aan bij de voorgaande zorgplannen. Om tegemoet te komen aan opmerkingen over de leesbaarheid zal het voorliggende zorgplan compact zijn, het aantal bijlagen beperkt. Op aanvraag zijn meer cijfers te verkrijgen. Een lijst van afkortingen is in de bijlage opgenomen. De opzet van dit zorgplan sluit aan bij de wettelijke verplichtingen (wpo art. 19) Voor een weergave van de kwalitatieve ontwikkelingen wordt verwezen naar hoofdstukken waar onderwijskundige plannen aan de orde komen. Het cijfermateriaal geeft een indruk over de kwantitatieve ontwikkelingen van het zorgbeleid. In het hoofdstuk "zorgformatie" wordt de inzet van het schooljaar 98/99 beschreven (verantwoording) en de inzet voor het schooljaar 99/00 voorgesteld. In het meerjarenperspectief t/m schooljaar 03/04 ontstaat inzicht in de omvang van de zorgformatie, nadat wsns garantie en so - boventalligheid zijn uitgewerkt. Met dat perspectief voor ogen kan een eindplaatje gemaakt worden over de inzet (omvang en disciplines) van de zorgformatie nadat de extra faciliteiten zijn uitgewerkt. In het hoofdstuk "samenhang met andere beleidsterreinen" komen het schoolplan, het onderwijs- achterstandsplan en het onderwijsbeleidsplan aan de orde. Er worden opmerkingen gemaakt over de wsns (onderwijskundige ontwikkelingen) en het jaarlijkse aanbod van de sbd. Aan de werkgroep directeuren en het netwerk IB'ers zijn een aantal discussiepunten voorgelegd. In de bestuursvergadering van 11 maart 1999 is het concept zorgplan vastgesteld. Overeenkomstig de reglementen zal de mr/gmr een oordeel gevraagd worden. In de bestuursvergadering van 26 april 1999 worden deze reacties besproken en het zorgplan vastgesteld. Uiterlijk 15 mei 1999 zal de reactie van de rijksinspectie bekend zijn. Leo Romijn projektleider 8/2/99
Hoofdstuk 2 -- Het samenwerkingsverband 2.1 Deelnemers De volgende besturen nemen aan het samenwerkingsverband deel:
De bovenstaande besturen beheren met elkaar de stichting Samenwerkingsverband openbaar/ algemeen bijzonder onderwijs Delft/ Pijnacker. (zie bijlage 1 samenstelling bestuur van de stichting) De volgende scholen voor basisonderwijs nemen aan het samenwerkingsverband deel:
De volgende speciale scholen voor basisonderwijs nemen aan het samenwerkingsverband deel:
Per 1 augustus 1999 zijn beide scholen samengevoegd. 2.2 Kengetallen van het samenwerkingsverband
Overzicht formatie (teldatum 1/10/98) en meerjaren raming
Bij de berekening van de sbo formatie is uitgegaan van afbouw deelname tot 3 % (1/10/02) Bij de berekening van de formatie swv is uitgegaan van toename so boventalligen. 2.3 Strategisch beleid 2.3.1 Visie (uitgangspunten) Het samenwerkingsverband is erop gericht om de zorg zoveel mogelijk naar de leerling te brengen in plaats van de leerling naar de zorg. Zij richt daartoe een continuüm van zorgvoorzieningen in, waarbij kinderen zo optimaal mogelijk een ononderbroken ontwikkelingslijn kunnen doorlopen. Het samenwerkingsverband stimuleert daartoe de ontwikkeling van scholen tot professionele organisaties met een eigen schoolconcept en een open relatie tot de omgeving. Binnen het samenwerkingsverband ontwikkelt zij een leercultuur waarin betrokkenen zelf verantwoordelijkheid nemen voor verdere professionalisering en kwaliteitsverbetering. 2.3.2 Samenhang met andere beleidsterreinen Naast het WSNS beleid zoals beschreven in dit zorgplan, staan de schoolbesturen voor de taak ook andere beleidsinitiatieven te ondernemen. Deze zijn:
Een verbetering van het overleg gericht op afstemming en integratie van plannen is al in voorgaande zorgplannen voorgesteld. Ondanks de besluiten daarover in het gemeentelijk onderwijsbeleidsplan is dat nog niet van de grond gekomen. De activiteiten van de drie beleidsterreinen richten zich op:
Bij het erkennen van de verschillen tussen leerlingen moet uitgegaan worden dat ze voort komen uit de kenmerken van het kind (intelligentie, ontwikkelingsverloop) en uit de omgeving (sociaal-economisch, cultureel, e.d) Leerkrachten aanvaarden die verschillen en stemmen hun onderwijsgedrag daarop af. De vormgeving van dit beleid wordt vervolgens vastgelegd in het schoolplan/ zorgplan. Het (zorg)plan omschrijft de organisatie, de zorgstructuur, de inzet van formatie en de evaluatie van de resultaten. Voor het verkrijgen van wsns faciliteiten moeten de (zorg)plannen aan het bestuur ter goedkeuring worden voorgelegd. Het bestuur stelt regels en criteria op. Er wordt zoveel mogelijk aansluiting gezocht bij overige planprocedures. Uitgegaan wordt van versterking van het primair proces in de school, dat wil zeggen dat de verbetering van het onderwijskundig handelen centraal staat. Inzet is het handhaven van leerlingen in de basisschool. De coördinatoren GOA, WSNS en SBD richten hun overleg op integratie van de deelactiviteiten voor alle zorgleerlingen, zowel autochtoon als allochtoon. Zorg voor jonge kinderen. De wijze waarop de zorg voor jonge kinderen is ingericht maakt een nadere bezinning noodzakelijk. De wettelijke mogelijkheden om aan iedere sbo een afdeling 4-6 jarigen te stichten heeft voor de omvang van deze groep leerlingen aan de eigen sbo gevolgen gehad. Jaarlijks verwijzen scholen van het eigen swv 1/2 leerlingen. Het bestuur is van mening dat op grond van ervaringsgegevens en de actuele aanmeldingssituatie het komend schooljaar vooralsnog geen groep van 4-6 jarigen aan de SBO in stand is te houden. Mocht blijken dat in de toekomst zich andere feiten ontwikkelen, dan zal het bestuur dit besluit opnieuw in overweging nemen. De PCL zal bij eventueel aangemelde leerlingen, na onderzoek en bespreking een passend advies geven. Afhankelijk van het advies kan hierbij onder andere worden gedacht aan (tijdelijke) plaatsing op een basisschool met extra rt-hulp (wsns) of plaatsing op een sbo- school in een ander samenwerkingsverband 2.3.3 Doelen voor de middellange termijn Het swv richt zich op de ontwikkeling van basisscholen die optimaal kunnen voorzien in de behoefte aan extra zorg in de scholen zelf, waarbij het beroep dat wordt gedaan op zorgvoorzieningen buiten de basisschool wordt verminderd tot maximaal 3% van de leerlingen op 1 augustus 2003 (teldatum 1 oktober 2002). Het swv houdt een centraal geplaatste voorziening voor speciaal basisonderwijs in stand waarin de onderwijsfunctie voor leerlingen met complexe hulpvragen wordt gerealiseerd. Door de nog te maken keuze over de opvang van het jonge kind kunnen kinderen vanaf 4 jaar - 12/14 jaar of vanaf 6/7 jaar - 12/14 jaar toegelaten worden. Het swv onderzoekt de mogelijkheden om kinderen gedeeltelijk of tijdelijk als leerling in een speciale basisschool te plaatsen. Alle basisscholen leggen accent op professionalisering van leerkrachten in het omgaan met verschillen tussen leerlingen. Daartoe wordt een samenhangend professionaliseringsaanbod opgesteld waarin het realiseren van adaptief onderwijs centraal staat. Het ligt voor de hand een samenhang te zoeken met het nascholingsplan en sbd- aanbod. Op alle basisscholen is het inrichten van de interne begeleidingsstructuur van leerlingenzorg een vereiste. Alle scholen richten daartoe interne begeleiding in voor de minimale omvang van 8 uur per week. Het bestuur ontvangt aan het eind van een schooljaar een verslag. Voor dat verslag stelt het bestuur criteria op. De door het bestuur vastgestelde taakomschrijving van de ib'er blijft gehandhaafd. De bekostiging van de IB faciliteiten zal voor 4 uur per school plaats vinden uit het schoolprofielbudget en voor 4 uur per school uit de zorgmiddelen van het samenwerkingsverband. 2.4 Resultaten van het tot nu toe gevoerde beleid. Bij de uitgangspunten voor het meerjarenbeleid is vastgesteld dat de omvang van de sbo voorziening uiterlijk 1 augustus 2003 maximaal 3% van de leerlingen van het swv mag omvatten. De uitvoering van het vastgestelde instroombeleid laat zich aflezen uit de volgende kengetallen:
Door goede afspraken met het rk/pc swv is het probleem van de grensoverschrijders opgelost. Ieder swv richt nu het zorgbeleid op de leerlingen van het eigen swv. Vanuit de bovenschoolse zorgmiddelen werden aan de basisscholen leerkrachten voor rt-werk toegekend. De volgende kengetallen zijn daarover beschikbaar:
Ruim 70% van de tijd werd besteed aan lees, taal activiteiten. De deelname van leerlingen uit de clusters groep 1,2,3 en groep 4,5 en groep 6,7,8 was evenredig. Alle volgleerlingen voor de PCL waren in het rt-rooster opgenomen. Per bovengenoemde periode werd door de rt-leerkracht verslag gemaakt. De volgleerlingen werden met de IB'er besproken. De koppeling van de resultaten van de rt-leerkracht met het lvs van de basisschool is goed op gang gekomen. De verwerking van de toetsgegevens in het computerprogramma komt in steeds meer scholen op gang. Een 6 tal scholen vroeg hierbij aan het swv om hulp. Naast de gegeven hulp werd ook een informatieve middag voor alle scholen georganiseerd. Aangemelde leerlingen voor toelating SBO werden via clz/pcl besproken, onderzocht en geplaatst als dat nodig was. Aan het begin van het schooljaar was er slechts 1 leerling, die niet geplaatst kon worden. In de basisschool werd er via de rt- faciliteiten gericht aandacht aangegeven. De leerling kon in januari toegelaten worden. Het verwijzingsgedrag van de meeste scholen blijft binnen de normen van het meerjaren toelatingsbeleid. Onderzoek van de gegevens van scholen over een periode van 7 afgelopen jaren geeft aan dat 3 scholen aan het stijgen zijn in het aantal aangemelde leerlingen over de laatste drie jaar. Er zal onderzoek gedaan worden naar mogelijke schoolspecifieke oorzaken.
2.5 Inrichting en organisatie op hoofdlijnen De meeste onderdelen van dit hoofdstuk zijn uitgewerkt in reglementen. De organisatiestructuur: Bestuur swv (samenstelling in bijlage) - reglement "federatieve stichting" projektleider taken - bestuur -advies, administratie, dagelijkse leiding swv
organisatie vergadering pcl, advies, besluitvorm - informatie mr/ gmr/ schoolteams
functioneringsgesprekken, beoordelingsgesprekken
volgleerlingen
Overzicht instituties swv:
Informatie aan ouders. De IB'er bespreekt in elke school de vorderingen van de zorgleerling met leerkracht en de ouders. Ouders en IB'er overleggen over een mogelijke aanmelding bij PCL. Desgewenst kan de voorzitter van de PCL informatie verschaffen Aanmelding bij de PCL vindt plaats met een toestemmingsformulier ouders. De IB'er informeert de over de inhoud van het toe te zenden leerling dossier De voorzitter nodigt de ouders uit voor een informatief gesprek, daarna volgt een intake gesprek. De PCL bespreekt de leerling-gegevens in relatie tot de vraagstelling. Er kan eventueel aanvullend onderzoek plaats vinden. De voorzitter informeert de ouders. De PCL neemt in een vergadering een besluit. De voorzitter bespreekt het besluit met de ouders. De ouders ontvangen in dat gesprek de beschikking en bijlagen. (tekenen voor ontvangst) Ouders kunnen tegen het besluit in beroep gaan (wpo en reglementen) Indien het gaat om plaatsing in de sbo voorziening volgt een gesprek met de directeur van de school en kennismaking van de leerling met de school. Alle ouders kunnen verder via mr/ en gmr oudergeleding over beleidsmatige zaken geïnformeerd worden. In elke schoolgids van de scholen van het samenwerkingsverband is de standaardtekst over de PCL opgenomen.
Hoofdstuk 3 De zorgstructuur van het samenwerkingsverband 3 De zorgstructuur van het swv; voorzieningen en projecten 3.1 Algemeen overzicht van de voorzieningen en projecten - inzet van bovenschoolse wsns faciliteiten Dit vindt plaats in de vorm van inzet van rt-leerkrachten: Binnen de gegeven financiële kaders van de zorgmiddelen vanuit de centrale dienst zal dit beleid voortgezet worden. Het meerjarenbeleid geeft inzicht in de omvang op 1/8/2003. Met ingang van deze laatste datum zal het te ontwikkelen eindplaatje in werking treden. - ib netwerk: Elke school krijgt 8 uur ib - faciliteiten, de financiering van 4 uur vindt plaats uit formatie van de basisschool (schoolprofielbudget) en 4 uur uit de zorgmiddelen wsns. De vastgestelde taakomschrijving blijft gehandhaafd, via bijeenkomsten werken de IB'ers aan verdieping en verdere professionalisering - sbo voorziening: In het kader van de fusie per 1/8/1999 van de Juliana van Stolbergschool en Het Kompas wordt uitwerking gegeven aan het onderwijskundig model, nl. de integratie van de oude mlk en lom groepen - pcl: De PCL werkt verder aan de ontwikkeling van "beoordeling en toelating" naar "advies, handhaving en preventie". (brede doelstelling) Er volgt een evaluatie van het formulier "onderwijskundig rapport" - werkgroep directeuren: Het directeurenoverleg wsns geeft advies over het zorgbeleid en is belast met de uitvoering van het zorgplan. Tevens wordt geadviseerd over de inzet van de zorgmiddelen bij het te ontwerpen eindplaatje voor 1/8/2003, en wordt een gemeenschappelijk nascholingsplan ontwikkeld, gericht op professionalisering van leerkrachten (omgaan met verschillen en vormgeving adaptief onderwijs) - scholen: De basisscholen geven via in te leveren zorgplannen hun schoolspecifieke ontwikkeling aan naar adaptief onderwijs. in de scholen wordt gewerkt naar acceptatie van verschillen tussen leerlingen en een vormgeving van de daarop gebaseerde onderwijsleersituatie. De schoolorganisatie wordt aangepast, zodat een ononderbroken leerweg mogelijk wordt. De zorgplannen per school passen binnen het zorgplan van het samenwerkingsverband. De zorgplannen van de scholen worden daarop door het bestuur beoordeeld. - rt - netwerk: In relatie met de sbd zal bekeken worden hoe een aanbod tot stand kan komen om de verdere professionalisering van rt-leerkrachten te realiseren. - studiedag wsns organiseren: Het streven is erop gericht om evenals voorgaande jaren een studiedag wsns te organiseren voor alle schoolteams. Bij voldoende financiën en participatie (deelname werkgroep), zal de werkgroep directeuren een voorstel maken. - sbd: Er moet afstemming komen over het aanbod van de sbd aan de scholen en de professionaliseringswensen van het samenwerkingsverband. Voor de looptijd van dit zorgplan gaat het om adaptief onderwijs, leesstrategien, rt- professionalisering - scholen: De scholen gaan het leerlingenvolgsysteem verder uitbouwen. In elke school functioneert daartoe het computer programma Esis b - goa: Er komt een overleg over de integratie van het zorgbeleid, de ib verworvenheden op het gebied van wsns en goa, en de monitoring van de goa- scholen. - rk/pc swv: Het bestaande functioneel overleg tussen de twee samenwerkingsverbanden zal worden voortgezet. - centrale opvang allochtone leerlingen: Er wordt een relatie gelegd met het zorgbeleid wsns, vooral in het kader van de preventie taakstelling, testen en opbouw leerlingen dossier. - meerjaren raming De meerjarenraming geeft inzicht in het: eindplaatje voor de besteding zorgmiddelen per 1/8/2003. Er komt een actief personeelsbeleid inzake vroegtijdige herplaatsing van met name onderwijs ondersteunend personeel. - intake-beleid De scholen in het samenwerkingsverband hanteren een uniform intake beleid voor nieuwe (zorg)leerlingen bao: het directeurenoverleg wsns stuurt een protocol ter goedkeuring aan het bestuur. de werkgroep directeuren stuurt een protocol ter goedkeuring aan het bestuur. 3.2 Inzet zorgformatie -- personele en financiële middelen per 1 augustus 1999 Uitgangspunt blijft: investeren in het bao met faciliteiten, waardoor mogelijkheden voor handhaving van de zorgleerling in bao dient toe te nemen. Inzet faciliteiten vanuit centrale dienst Toekenning via bestuursbesluit.
Bekostiging sbo school 2% -- 2790 fre's verplichte overheveling zorgmiddelen bao --1242 fre's totaal beschikbaar voor sbo voorziening 4032 fre's mogelijke inkomsten obp voor coördinatorenoverleg wsns-goa -- f 30.000,-- Meerjaren perspectief weergegeven in fre's zorgmiddelen. Het saldo tekort ontstaat door toename boventalligheid en onvoldoende herplaatsingsresultaat en een te groot beslag op financiering uit de zorgmiddelen bao
3.3 SBO voorziening Bij voorgaande hoofdstukken is al aangegeven dat de mogelijke opvang van jonge kinderen op organisatorische gevolgen bekeken moet worden. Als de sbo voorziening geen verantwoorde mogelijkheden ziet voor de opvang van een gering aantal kinderen, dan zal het besuur over de elders beschreven mogelijkheden een besluit nemen. Na de fusie is de onderwijskundige integratie van de "oude mlk en lom" groepen aan de orde. De omvang van de school zal als gevolg van de genomen besluiten (maximaal 3 % van de leerlingen van het swv op 1/10/2002) dalen naar ongeveer 108 leerlingen. Als gevolg van het langer handhaven van de leerlingen in de basisscholen, zullen leerlingen ook op latere leeftijd instromen in de sbo school. Het accent zal naar verwachting komen te liggen op 8+. De heterogeniteit (leeftijd en niveau) in de groepssamenstelling in de onderbouw zal daarmee voor de hand liggen. De uitdaging om leerlingen kortdurend op te vangen en/ of terug te plaatsen in de basisscholen is daardoor niet eenvoudig te realiseren. 3.4 Overige voorzieningen 3.4.1 PCL gaat vorm geven aan de verdere ontwikkeling van het brede takenpakket, zoals omschreven in zorgplan 98/99. Daarbij moet ook nader bezien worden op welke wijze de inzet van onderzoeksfaciliteiten gebruikt kan worden. De maximaal te bekostigen omvang, zoals weer gegeven in het nog te ontwikkelen "eindplaatje" is daarbij uitgangspunt. Onder inzet wordt ook verstaan: een keuze maken tussen functies in vast dienstverband of op afroep en/ of eventueel op declaratie basis. 3.4.2 Projectleiding Gezien het beslag op de middelen dient een nadere afweging gemaakt te worden over de omvang van het takenpakket en uren voor de projectleiding. Vermindering overhead lijkt gezien de financiële situatie na afloop boventalligheid en verplichtingen so- personeel noodzakelijk. Uitgangspunt dient te blijven dat het hoofdaccent van de inzet van de zorgmiddelen is het directe contact met de zorgleerling. 3.4.3 Centrale dienst Vooralsnog blijft de keuze voor een zogenaamde lege centrale dienst gehandhaafd. 3.4.4 Omvang swv De gemiddelde omvang van de samenwerkingsverbanden in het land zou ongeveer rond de 6000 leerlingen zijn. Het swv op/ab Delft/ Pijnacker zal in de buurt komen van 3600 leerlingen. De daaraan gekoppelde toekenning van zorgmiddelen is redelijk beperkt gezien de ambities. De omvang van de sbo voorziening (max. 3% van de leerlingen) geeft veel organisatorische problemen. De inzet van de bovenschoolse rt- faciliteiten zullen in het eerder genoemde eindplaatje max. 3 fte kunnen claimen. Er dient een nadere afweging gemaakt te worden over de omvang van het swv. We blijven "klein en fijn" of we gaan zoeken naar schaalvergroting. Te denken valt daarbij aan het rk/pc swv of swv in de regio van de sbd Delft/ Zoetermeer/ Westland Als er een besluit genomen wordt over schaalvergroting swv dan kan de datum van realisering niet voor 1/8/2003 gekozen worden (regelgeving over wijziging samenstelling swv en financiële positie verplichtingen 4. Tot slot. Dit zorgplan heeft de looptijd van een schooljaar. Het eerste concept moest op grond van tijdpad 8 maanden voordien geproduceerd worden. De feitelijke vaststelling vindt plaats 3 maanden voor aanvang van dat schooljaar. De eerste verslaggeving van het voorgaande zorgplan vindt plaats als dit zorgplan al 5 maanden in werking is. Het lijkt daarom gewenst om een volgend zorgplan meer in termen van een meerjarenplan te schrijven. Bezien moet in hoeverre de regelgeving hierbij een belemmering vormt. bijlage 1 - samenstelling bestuur samenwerkingsverband voorzitter - hr. D. Rensen - openbaar onderwijs Delft plv. voorzitter - hr. R.Hoeben - openbaar onderwijs Delft secretaris - hr. H.Verheijde - Delftsche Schoolvereeniging plv. - mevr. M. Oomen - Delftsche Schoolvereeniging penningmeester - hr. R. Holling - Delftse vereniging voor Montessori onderwijs plv. - - Delftse vereniging voor Montessori onderwijs lid. - mevr. M.Pelk - Bestuurscommissie openbaar basisonderwijs Pijnacker plv. - mevr. B. van Leeuwen - Bestuurscommissie openbaar onderwijs Pijnacker
bijlage 2 - lijst van afkortingen
bijlage 3 Overzicht rekenflop gegevens WSNS + meerjarenperspectief 01/99
bijlage 4 Overzicht functies WSNS en formatie 1/8/99-1/8/03
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
![]() |
![]() |