Nota - Stand van zaken DelftActiefPas | ||
|
Geacht college, In januari jongstleden is de startnotitie DelftActiefPas (D983577) vastgesteld. Hierin was opgenomen dat er een haalbaarheidsonderzoek wordt uitgevoerd naar de DelftActiefpas. Gedurende het voorjaar hebben besprekingen plaatsgevonden met een in stadspassen gespecialiseerd onderzoeksbureau. Omdat de aanpak van dit bureau onvoldoende bleek aan te sluiten bij de invalshoek die door de gemeente met de Startnotitie gekozen was, zijn de besprekingen met dit bureau uiteindelijk afgeboken. In de zomer is een nieuw plan van aanpak geschreven, dat meer in overeenstemming is met hetgeen in de Startnotitie is neergelegd. In de onderliggende notitie wordt u op de hoogte gesteld van de stand van zaken met betrekking tot het haalbaarheidsonderzoek. Als basis hiervoor dient het plan van aanpak. Dit is als bijlage toegevoegd. Het plan van aanpak Het plan van aanpak kent verschillende stappen. Na elke stap volgt besluitvorming over de verdere voortgang van het project. In de startnotitie is vastgelegd dat der DelftActiefPas niet primair bedoeld is om kortingen op commerciële activiteiten te geven. Daarom is het onderzoek naar mogelijke participanten in de beginfase gericht op Delftse instellingen, vooral die instellingen die in de huidige DMZ-kortingsregeling zijn opgenomen. Wanneer uit dit onderzoek blijkt dat onder deze instellingen voldoende draagvlak bestaat om deel te nemen aan de DelftActiefPas, kan in een volgende fase ook samenwerking gezocht worden met commerciële aanbieders om de attractiewaarde van de pas te verhogen en/of de pas financieel haalbaar te maken. Na de inventarisatie en onderzoek (stap 1) vindt discussie met de politiek en belangenorganisaties plaats. De uitkomsten van deze discussie vormen de basis voor het projectplan. Organisatie Omdat de reikwijdte van het project DelftActiefPas breder is dan alleen minimabeleid, is er een werkgroep ingesteld waaraan medewerkers van dienst WOC, DMZ/uitkeringen, Burgerzaken en Economische zaken deelnemen. Verkennende gesprekken met gesubsidieerde instellingen uit de stad worden gevoerd door de gemeentelijke "accounthouders" van de betreffende instellingen (doorgaans medewerkers van dienst WOC) samen met medewerkers van DMZ/Sociaal Beheer. Het project wordt door de DMZ, sector Sociaal Beheer getrokken. Belangrijkste reden hiervoor zijn de relaties met de huidige kortingsregeling en het armoedebeleid. Overigens zal de organisatorische inbedding onderdeel zijn van het in stap 3 op te stellen projectplan. Zoals uit het plan van aanpak blijkt, is het haalbaarheidsonderzoek een proces dat veel capaciteit vraagt. Voor een aantal activiteiten uit stap 1 (inventarisatie en onderzoek) wordt dan ook een beroep gedaan op SGBO. Het gaat hierbij voornamelijk om het verwerken en analyseren van gegevens en het aan de hand hiervan opstellen van een notitie ten behoeve van de discussie met politiek en belangenorganisaties (stap 2). Dekking hiervoor wordt gehaald uit het budget van 50.000,- dat bij de Startnotitie voor 1999 beschikbaar gesteld is ten behoeve van een haalbaarheidsonderzoek. Stand van zaken/planning najaar 99 Verschillende activiteiten uit stap 1 van het plan van aanpak zijn al in gang gezet. Het betreft:
In de tweede helft van september is SGBO op basis hiervan gestart met de aan hen verstrekte opdracht. Het voeren van gesprekken met instellingen/potentiële participanten vindt plaats in oktober. Begin december wordt de discussienota afgerond. De discussie hierover vindt plaats medio december a.s.. Delft, 27 september 1999
H. van Doodewaard Hoofd sector Sociaal Beheer a.i. |
|
![]() |
![]() |