BESLUITVORMINGS-FORMULIER *            

Korte inhoud en motivering voorstel:

 1.

 

·       Sluitende aanpak voor jongeren 16-23, op het terrein van onderwijs, werk en inkomen,

en jongerenwerk. Een sluitende aanpak is m.n. bestemd voor jongeren die zonder bijzondere aandacht een aanzienlijk risico lopen de schoolloopbaan voortijdig te onderbreken, d.w.z. geen startkwalificatie te behalen, waardoor zij zonder voldoende toerusting aan hun maatschappelijke loopbaan kunnen beginnen, en als gevolg hiervan een beroep doen op een uitkering, dan wel geen betaald werk hebben.

 

 

Conform de nota inzet RMC-middelen wordt voorgesteld om over te gaan tot het

 

·       Instellen beleidsmatig projectteam gericht op voortijdig schoolverlaters.

Tevens dient een uitvoerend team van case-managers te worden samengesteld, met als opdracht

1.         Centrale melding en registratie van voortijdig schoolverlaters, uitkeringsgerechtigden.

2.         Centrale intake en doorverwijzing.

3.           Begeleiding op basis van handelingsplan.

 

Ten aanzien van Melding en registratie kan worden gesteld dat voor het realiseren van een sluitende aanpak het noodzakelijk is dat in aansluiting op de systematiek van de Leerplichtwet ook de niet-leerplichtige voortijdig schoolverlaters, uitkeringsgerechtigden, en jongeren zonder betaald werk centraal worden geregistreerd.

Naast het aspect van centrale registratie en centrale intake is coördinatie een belangrijk aspect van de sluitende aanpak. Juist hierbij is de gemeente nadrukkelijk in beeld. Coördinatie betekent in dit verband het op elkaar afstemmen van de inspanningen van de diverse instanties die betrokken zijn bij de teruggeleiding naar school, de doorgeleiding naar een leerwerkplaats c.q. betaald werk of de toeleiding naar specifieke hulpverlening.

Hierdoor ontstaat:

·          Beleidsmatige afstemming,

·          Een externe oriëntatie, 

·          Eén loket voor jongeren van 16-23 jaar.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                                                                           eventueel vervolg op pag. 2

Voorstel:

 2.

 

·       Het aanstellen van de RMC Case-managers bij het vakteam onderwijs per 01-09-2000. Structurele financiële basis is aanwezig.

 

Þ   De RMC middelen (ƒ.160.000) dienen dit jaar nog ingezet te 

         worden om de RMC-werkzaamheden met ingang van het 

         schooljaar 2000-2001 voort te zetten.

Þ   Tevens loopt het SMC Delft West/Oostland het risico om de niet uitgegeven RMC-middelen over het jaar 2000, te moeten terug betalen aan het RMC Haaglanden.

 

·       Te kiezen voor een projectorganisatie gedurende de periode

     2000-2004, als de definitieve besluitvorming over de

     oudkomersgelden en de zomernota is afgerond.

·       De beleidsmatig leerplichtambtenaar aan te stellen als projectleider ‘Sluitende aapak 16-23 jarigen’.

·       De overige Casemanagers op detacheringsbasis te laten participeren in het projectteam, na afronding van de definitieve besluitvorming over deze functies.

·       In afwachting van de uitkomsten omtrent de zomernota, en de mogelijke toekenning van de oudkomersgelden, de twee RMC Case-managers te huisvesten bij het vakteam onderwijs.

·       Een onderzoek te starten naar de haalbaarheid van centrale huisvesting.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

OP­MER­KIN­GEN:

REDEN/VERKLARING:

 3.

Onder­werp

A/B

Deadline (o.a. w­ette­lij­ke bepa­lin­gen)

ja, omdat

·       De RMC middelen (ƒ.160.000) dienen dit jaar nog ingezet te 

     worden om de RMC-werkzaamheden met ingang van het 

     schooljaar 2000-2001 voort te zetten.

·       Tevens loopt het SMC Delft West/Oostland het risico om de niet uitgegeven RMC-middelen over het jaar 2000, te moeten terug betalen aan het RMC Haaglanden.

 

Financ­iële con­se­quen­ties

ja: overeenkomstig (meer)jarenbegro­ting, ja/nee; vul vak 9 in.

Persone­le con­se­quen­ties

ja, zo ja, zie toelichting op pag. 3.

Publici­taire conse­quen­ties

( o.a. moet nota aan alle

 raadsleden worden gezon­den)

ja.

Voorstel van:E.Beers.

d.d.18-04-2000

dst/proj.Wijk- en Stadszaken

             Vakteam Onderwijs

toest.2602331.

 4.

Naam porte­feuil­le­hou­de­r(s):

1.D.Rensen

2.A. Jansen

hoofd van Dienst/prl: par. FG

d.d. 28-04-2000

naam        F.A. de Graaf

toest.

 5.

                                                                         (niet in te vullen door de dienst)

6.

Paraaf Portefeuillehouder(s):

Paraaf secretaris:

 

1. par. DR

d.d. 28-04-00 

par.

d.d. 

2. par DR b/a

d.d.  28-04-00

 

Besluit b en w:

Aanhouden tot 4 mei 2000

d.d. 2 mei 2000

nr.  9

                          secr. DvD

 7.

Besluit b en w:                                   d.d. 4 mei 2000                                           nr. 3.

Conform

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

secr. DvD 

Aantekeningen leden college/diensten/afdelingen

 8.

 

.

 

 

 

 

 

 

 

 

financiële consequenties, afwijkend van de geldende begroting en meerja­ren­begro­ting:

 9.

Er is wel/niet sprake van volledige, meerjarige compensatie.

Zo niet vul onderstaande tabel in:                                                               paraaf administrateur

 

begrotingsjaar:

2000

19

19

19

19

 

 

Netto resultaat *

0.

 

 

 

 

 

 

(gewone dienst)

 

 

 

 

* bedragen x ¦ 1.000;

 

 

 

 

 

 

 

N = Nadelig  V = Voorde­lig

                Ook investeringen uitdrukken in lasten/baten voor de gewone dienst.

               

Personele consequenties van het voorstel

10.

Aanstellen RMC Case-manager werkzaam voor Delft, (inclusief werkplaatsgebonden kosten)

Aanstellen RMC Case manager werkzaam voor de regio West/Oostland.

 

Zie tevens bijlage financiële verantwoording.

 

 

PLANNING BESLUIT­VOR­MING

13.

Medeparaaf dienst/afdeling

12.

Collegevergadering

dd. 2 mei 2000.

1.

voor dd.

par.

dd.           *

Commissie(s) 1.WZO

dd 17 mei 2000.

2.

voor dd.

par.

dd.           *

             2.

dd.

3.

voor dd.

par.

dd.           *

Gemeenteraad

dd.

( * voor afwij­kende adviezen zie pag. 2)

                Ruimte voor interne registratie

11.

                                  niet in te vullen door de dienst

                       diensten en afdelingen

 

 

Bespreken gevraagd door:

14.

Dienst Stadsontwikkeling

 

1.

par.

dd.

                    Sektor/afd.

Par

     d.d.

    kopie

bijl

 

 

 

BoWon

 

 

 

 

 

2.

par.

dd.

I&T

 

 

 

 

 

 

 

R&G

 

 

 

 

 

3.

par.

dd.

FIZ

 

 

 

 

                           Besluit college (zie vak 7 aan voorzijde)

POI

 

 

 

 

 

Advies commissie(s)

15.

PSO

 

 

 

 

 

1.

akk. dd.

par.

*

Direkteur

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2.

akk. dd.

par.

*

 

 

 

 

 

(* voor afwijkende adviezen pagina 2)

Projektnummer:

 

Raads­vergade­ring d.d.

par.

16.