BESLUITVORMINGS-FORMULIER * |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Korte
inhoud en motivering voorstel: |
1. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
·
Sluitende
aanpak voor jongeren 16-23, op het terrein van onderwijs, werk en inkomen, en jongerenwerk. Een sluitende
aanpak is m.n. bestemd voor jongeren die zonder bijzondere aandacht een
aanzienlijk risico lopen de schoolloopbaan voortijdig te onderbreken, d.w.z.
geen startkwalificatie te behalen, waardoor zij zonder voldoende toerusting
aan hun maatschappelijke loopbaan kunnen beginnen, en als gevolg hiervan een
beroep doen op een uitkering, dan wel geen betaald werk hebben. Conform
de nota inzet RMC-middelen wordt voorgesteld om over te gaan tot het ·
Instellen
beleidsmatig projectteam gericht op voortijdig schoolverlaters. Tevens
dient een uitvoerend team van case-managers te worden samengesteld, met als
opdracht 1. Centrale
melding en registratie van voortijdig schoolverlaters,
uitkeringsgerechtigden. 2. Centrale intake en doorverwijzing. 3. Begeleiding op basis van handelingsplan. Ten
aanzien van Melding en registratie kan worden gesteld dat voor het realiseren
van een sluitende aanpak het noodzakelijk is dat in aansluiting op de
systematiek van de Leerplichtwet ook de niet-leerplichtige voortijdig
schoolverlaters, uitkeringsgerechtigden, en jongeren zonder betaald werk
centraal worden geregistreerd. Naast het
aspect van centrale registratie en centrale intake is coördinatie een
belangrijk aspect van de sluitende aanpak. Juist hierbij is de gemeente
nadrukkelijk in beeld. Coördinatie betekent in dit verband het op elkaar
afstemmen van de inspanningen van de diverse instanties die betrokken zijn
bij de teruggeleiding naar school, de doorgeleiding naar een leerwerkplaats
c.q. betaald werk of de toeleiding naar specifieke hulpverlening. Hierdoor
ontstaat: · Beleidsmatige
afstemming, · Een
externe oriëntatie, · Eén
loket voor jongeren van 16-23 jaar.
eventueel vervolg op pag. 2 |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Voorstel: |
2. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
·
Het
aanstellen van de RMC Case-managers bij het vakteam onderwijs per 01-09-2000.
Structurele financiële basis is aanwezig. Þ De RMC middelen (.160.000) dienen
dit jaar nog ingezet te worden om de RMC-werkzaamheden met
ingang van het schooljaar 2000-2001 voort te
zetten. Þ Tevens loopt het SMC Delft
West/Oostland het risico om de niet uitgegeven RMC-middelen over het jaar
2000, te moeten terug betalen aan het RMC Haaglanden. ·
Te
kiezen voor een projectorganisatie gedurende de periode 2000-2004, als de definitieve
besluitvorming over de oudkomersgelden en de zomernota is
afgerond. ·
De
beleidsmatig leerplichtambtenaar aan te stellen als projectleider Sluitende
aapak 16-23 jarigen. ·
De
overige Casemanagers op detacheringsbasis te laten participeren in het
projectteam, na afronding van de definitieve besluitvorming over deze
functies. ·
In
afwachting van de uitkomsten omtrent de zomernota, en de mogelijke toekenning
van de oudkomersgelden, de twee RMC Case-managers te huisvesten bij het
vakteam onderwijs. ·
Een
onderzoek te starten naar de haalbaarheid van centrale huisvesting. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
OPMERKINGEN: |
REDEN/VERKLARING: |
3. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Onderwerp |
A/B |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Deadline
(o.a. wettelijke bepalingen) |
ja,
omdat ·
De
RMC middelen (.160.000) dienen dit jaar nog ingezet te worden om de RMC-werkzaamheden met
ingang van het schooljaar 2000-2001 voort te zetten. ·
Tevens
loopt het SMC Delft West/Oostland het risico om de niet uitgegeven
RMC-middelen over het jaar 2000, te moeten terug betalen aan het RMC
Haaglanden. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Financiële
consequenties |
ja:
overeenkomstig (meer)jarenbegroting, ja/nee; vul vak 9 in. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Personele
consequenties |
ja, zo
ja, zie toelichting op pag. 3. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Publicitaire consequenties ( o.a. moet nota aan alle raadsleden
worden gezonden) |
ja. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Voorstel
van:E.Beers. |
d.d.18-04-2000 |
dst/proj.Wijk-
en Stadszaken Vakteam Onderwijs |
toest.2602331. |
4. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Naam
portefeuillehouder(s): |
1.D.Rensen |
2.A.
Jansen |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
hoofd
van Dienst/prl: par. FG |
d.d.
28-04-2000 |
naam F.A. de Graaf |
toest. |
5. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||
(niet
in te vullen door de dienst) |
6. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Paraaf
Portefeuillehouder(s): |
Paraaf
secretaris: |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
1.
par. DR |
d.d.
28-04-00 |
par. |
d.d. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||
2. par
DR b/a |
d.d. 28-04-00 |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Besluit
b en w: Aanhouden
tot 4 mei 2000 |
d.d. 2
mei 2000 |
nr. 9 secr. DvD |
7. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Besluit b en w: d.d. 4 mei 2000
nr. 3. Conform |
secr. DvD |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Aantekeningen
leden college/diensten/afdelingen |
8. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
. |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
financiële
consequenties, afwijkend van de geldende begroting en meerjarenbegroting: |
9. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Er is wel/niet sprake van volledige, meerjarige
compensatie. Zo niet vul onderstaande tabel in:
paraaf administrateur |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
begrotingsjaar: |
2000 |
19 |
19 |
19 |
19 |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||
|
Netto
resultaat * |
0. |
|
|
|
|
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||
|
(gewone
dienst) |
|
|
|
|
* bedragen x ¦ 1.000; |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
|
|
N =
Nadelig V = Voordelig |
||||||||||||||||||||||||||||||||||
Ook
investeringen uitdrukken in lasten/baten voor de gewone dienst. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Personele
consequenties van het voorstel |
10. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Aanstellen RMC Case-manager werkzaam voor Delft,
(inclusief werkplaatsgebonden kosten) Aanstellen RMC Case manager werkzaam voor de regio
West/Oostland. Zie tevens bijlage financiële verantwoording. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
PLANNING
BESLUITVORMING |
13. |
Medeparaaf
dienst/afdeling |
12. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Collegevergadering |
dd. 2 mei 2000. |
1. |
voor
dd. |
par. |
dd. * |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
Commissie(s)
1.WZO |
dd 17
mei 2000. |
2. |
voor
dd. |
par. |
dd. * |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
2. |
dd. |
3. |
voor
dd. |
par. |
dd. * |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
Gemeenteraad |
dd. |
( *
voor afwijkende adviezen zie pag. 2) |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Ruimte voor interne
registratie |
11. |
niet in te
vullen door de dienst |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
diensten en afdelingen |
|
|
Bespreken
gevraagd door: |
14. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Dienst
Stadsontwikkeling |
|
1. |
par. |
dd. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Sektor/afd. |
Par |
d.d. |
kopie |
bijl |
|
|
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||
BoWon |
|
|
|
|
|
2. |
par. |
dd. |
||||||||||||||||||||||||||||||||
I&T |
|
|
|
|
|
|
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||
R&G |
|
|
|
|
|
3. |
par. |
dd. |
||||||||||||||||||||||||||||||||
FIZ |
|
|
|
|
Besluit college
(zie vak 7 aan voorzijde) |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
POI |
|
|
|
|
|
Advies
commissie(s) |
15. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||
PSO |
|
|
|
|
|
1. |
akk.
dd. |
par. |
* |
|||||||||||||||||||||||||||||||
Direkteur |
|
|
|
|
|
|
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
|
|
2. |
akk.
dd. |
par. |
* |
|||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
|
(*
voor afwijkende adviezen pagina 2) |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
Projektnummer: |
|
Raadsvergadering
d.d. |
par. |
16. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||