00/011265                                                                   BESLUITVORMINGS-FORMULIER *            

Korte inhoud en motivering voorstel:

 1.

In de periode ‘96-’98 is CombiWerk, mede gelet op de noodzakelijke financiële turnaround, gereorganiseerd. Als gevolg van deze reorganisatie met onder meer de vorming van een divisiestructuur, de heroriëntatie op product-/ marktcombinaties en de ISO 9002 certificering, is de efficiency aanzienlijk toegenomen en kon de gemeentelijke bijdrage aan CombiWerk in de afgelopen jaren worden afgebouwd. Ingaande 2001 is deze bijdrage tot 0 gereduceerd. Een blijvende actieve oriëntatie op de mogelijkheden die er bestaan voor het soort producten en diensten van CombiWerk is essentieel voor de continuïteit en zelf voor een mogelijke groei van CombiWerk; met de oprichting van CombiServices B.V. is een stap gezet om nog marktgerichter te gaan opereren. Sedert 1998/ begin 1999 zijn de voorbereidingen gestart om te onderzoeken of er voor CombiWerk als geheel mogelijkheden zijn om zich verder te ontwikkelen naar een zelfstandige maatschappelijke onderneming. Via raadsvoorstel en achterliggende rapportages worden daar nu voorstellen voor gedaan.

 

 

                                                                                           eventueel vervolg op pag. 2

Voorstel:

 2.

Met inachtneming van het advies van de raadscommissies WZO aan de raad voorstellen:

a.     In principe akkoord te gaan met de oprichting van de rechtspersoon CombiWerk B.V. per 1 januari 2001, waarbij de
gemeente als enig aandeelhouder optreedt.

b.     Akkoord te gaan met de in de nota ‘Verzelfstandiging van CombiWerk’ beschreven uitwerkingsrichting (inclusief de uitgangspunten) van het ondernemingsplan, de bestuursstructuur, het sociaal-economisch contract en de ontvlechting (financieel, personeel, overig).

c.     Gedeputeerde Staten te informeren en te raadplegen over de mogelijke oprichting van CombiWerk B.V. ingaande 1 januari 2001.

d.     De directie van CombiWerk opdracht te geven, deze verzelfstandiging nader uit te werken.

 

 

 

OPMERKINGEN:

REDEN/VERKLARING:

 3.

Onderwerp

B

Deadline (o.a. wettelijke bepalingen)

nee

Financiële consequenties

ja

Personele consequenties

ja

Publicitaire consequenties

( o.a. moet nota aan alle raadsleden worden gezonden)

ja

Voorstel van: B. den Uijl

d.d. 15 mei 2000

dst/proj. CS

toest.2539

 4.

Naam portefeuillehouder(s):

1.Wethhouder M.P. Oosten

2. Wethouder J. Torenstra

hoofd van Dienst/prl: par.JdW.

d.d.15-05-2000

naam        J.J. de Wit

toest.2151421

 5.

                                                                         (niet in te vullen door de dienst)

6.

Paraaf Portefeuillehouder(s):

Paraaf secretaris:

 

1. par. MO.

d.d. 26-05-2000. 

Par.DvD.

d.d. 26-05-2000.

2. par JT.

d.d. 26-05-2000. 

Par.

 

 

d.d. 

 

 

3. par

d.d. 

par.

 

 

d.d. 

 

 

Besluit b en w:

d.d.  30-05-2000.

nr.9. 

 7.

Toegevoegd wordt:

e.     Het vakteam Grond opdracht geven nadere voorstellen uit te werken inzake eventuele overdracht van       het onroerend goed,  onderdelen taxatie onroerend goed en onderhandelingen met de directie van Combiwerk. Voorstellen moeten uiterlijk 1 oktober aan het college worden voorgelegd.

 

Overigens gewijzigd conform met inachtneming van het advies SenC en onder voorbehoud van positief advies OR Combiwerk.

Tekstwijzigingen mandaat  weth. Oosten.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

secr.  US 31/05/00.

Aantekeningen leden college/diensten/afdelingen

 8.

 

.

 

 

 

 

 

 

 

 

financiële consequenties, afwijkend van de geldende begroting en meerja­ren­begro­ting:

 9.

Er is wel/niet sprake van volledige, meerjarige compensatie.

Zo niet vul onderstaande tabel in:                                                               paraaf administrateur

 

begrotingsjaar:

2000

2001

2002

2003

2004

 

 

Netto resultaat *

 

 

 

 

 

 

 

(gewone dienst)

 

 

 

 

* bedragen x ¦ 1.000;

 

 

 

 

 

 

 

N = Nadelig  V = Voorde­lig

                Ook investeringen uitdrukken in lasten/baten voor de gewone dienst.

               

Personele consequenties van het voorstel

10.

.

 

 

 

 

PLANNING BESLUIT­VOR­MING

13.

Medeparaaf dienst/afdeling

12.

Collegevergadering

dd. 30 mei 2000

1. Vakt.Grond

voor dd.zie advies

par. XX

dd.18-5-2000           *

Commissie(s) 1. WZO

dd. 20 juni 2000

2. Vakt.S&C

voor dd.zie opm.

par.US

dd. 25-5-2000          *

             2.

dd.

3. Vakt.JZ/FD

voor dd.

par.EM

dd.19-5-2000           *

Gemeenteraad

dd. 29 juni 2000

( * voor afwij­kende adviezen zie pag. 2)

                Ruimte voor interne registratie

11.

                                  niet in te vullen door de dienst

                       diensten en afdelingen

 

 

Bespreken gevraagd door:

14.

Dienst Stadsontwikkeling

 

1.

par.

dd.

Sektor/afd.

Par

     d.d.

    kopie

bijl

 

 

 

BoWon

 

 

 

 

 

2.

par.

dd.

I&T

 

 

 

 

 

 

 

R&G

 

 

 

 

 

3.

par.

dd.

FIZ

 

 

 

 

                           Besluit college (zie vak 7 aan voorzijde)

POI

 

 

 

 

 

Advies commissie(s)

15.

PSO

 

 

 

 

 

1.

akk. dd.

par.

*

Direkteur

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2.

akk. dd.

par.

*

 

 

 

 

 

(* voor afwijkende adviezen pagina 2)

Projektnummer:

 

Raads­vergade­ring d.d.

par.

16.


Medeparaaf SenC bij nota Verzelfstandiging Combiwerk.

De nota “Verzelfstandiging van Combiwerk” is een gedegen stuk vakwerk, dat een goede basis is voor de besluitvorming over de toekomst van Combiwerk.  Naar aanleiding van de voorstellen de volgende kanttekeningen:

 

A. Voor accordering van de uitgangspunten (punt b van het voorstel) dient nog een aantal prognoses nader te worden uitgewerkt. Dit betreft resultaat-, liquiditeits-, investerings-  en de balansprognoses bij de diverse mogelijke scenario´s (al of niet overdragen van gebouwen e.d), gebaseerd op de laatst bekende cijfers, te weten de balans per 31 december 1999. Daarnaast ontbreekt nu nog het inzicht wat de consequenties zijn bij een negatieve of een positieve ontwikkeling van de economie.

B. Bij overdracht van de gebouwen aan COMBI BV blijft iedere waarde van de gebouwen discutabel zolang er geen taxatierapport ligt. Overdracht tegen boekwaarde betekent in ieder geval een aanzienlijke verborgen reserve in de balans van Combi B.V..  Een in het bedrijfsleven steeds vaker voorkomende constructie is dat de activa niet behoren tot  de onderneming (maar gehuurd, e.d. worden).

C. Het percentage eigen vermogen (40%) is relatief hoog. Daardoor heeft Combi BV een aantrekkelijk weerstandsvermogen voor een bedrijf waarvan de gemeente voor 100% aandeelhouder ( en uiteindelijk risicodrager) is.

D. De nota geeft niet expliciet aan wat we moeten verstaan onder budgettair neutraal.

E. Op bladzijde 5 van Bijlage IV wordt onder het kopje “Geen arbeidsovereenkomst” voorgesteld dat elke zieke ambtenaar die een bezoek brengt aan de bedrijfsarts voorlopig in dienst blijft van de gemeente. Dat kan de bedoeling niet zijn.

 

N.B. In de nota “Verzelfstandiging van Combiwerk” wordt een aantal toekomstige kostenposten genoemd, waarvan nadere detaillering c.q. onderbouwing ontbreekt, zoals kosten ARBO, grondsanering, e.d..

 

Mede op grond van het bovenstaande moet het mogelijk zijn de verzelfstandiging budgettair neutraal (zowel incidenteel als structureel) te laten plaats vinden. 

 

Advies:

1.  conform voorstel a,c en d.

2.  Wat betreft voorstel b accoord gaan met de bestuursstructuur en het sociaal economisch contract.

3.  Bladzijde 5 van bijlage IV (tweede zin) als volgt wijzigen: “of op grond van” wordt “ en op grond van”

4.  De directie van Combiwerk” verzoeken het ondernemingsplan en de ontvlechting verder uit te werken.

5.  De verzelfstandiging van Combiwerk  budgettaire neutraliteit te laten plaats vinden, hetgeen inhoudt dat  er per saldo geen structurele en geen incidentele  kosten ten laste van het algemeen komen.

6.  Definitieve voorstellen, waarin bovenstaande punten zijn verwerkt, worden voor definitieve besluitvorming aan het college voorgelegd.

 

Centrale Staf, SenC, 25 mei 2000.