BESLUITVORMINGS-FORMULIER *    00/023064   

Korte inhoud en motivering voorstel:

 1.

Brede-schoolontwikkeling in Delft; beleid en plan van aanpak tweede fase.

In het eerste deel van de nota is de opbrengst van fase 1 beschreven. Zowel uit het inventariserend onderzoek als uit de start­conferentie bleek dat er draagvlak is voor een brede-schoolprogramma in Delft, met als spil de samenwerking tussen school en kinderopvang.
In het plan van aanpak 2e fase is het richtinggevend kader uitgeschreven, wat uitmondt in criteria op grond waarvan aanvragen uit de wijk worden beoordeeld: enerzijds voor het programma-aanbod, anderzijds voor de huisvesting. Daarnaast is de organisatie­structuur beschreven. De projectgroep heeft een centrale rol om afspraken te maken met aanbieders van programma-onderdelen, om wijkvoorstellen te toetsen en wijkinitiatieven te ondersteunen. Op wijkniveau wordt een werkgroep het aanspreekpunt. Per wijk komt er een coördinator en beheerder. Het voorstel is om in 2001 te beginnen met de wijken Voorhof en Buitenhof.

De financiering van de 2e fase is voor een deel in de zomernota geregeld. Voor het beheer wordt het verdeelbesluit ID-banen 2000 afgewacht. Voor het overige moet de realisering mogelijk worden gemaakt met de structurele fl. 350.000 van het EZH-project ‘Meer activiteiten en zorg rond de scholen’.

                                                                                          

Voorstel:

 2.

.Instemmen met het plan van aanpak 2e fase brede-schoolontwikkeling in Delft, waarin de volgende voorstellen zijn vervat:
1) De projectgroep krijgt de opdracht afspraken te maken met de betrokken instellingen over de ontwikkeling en inzet van producten die in het programma (cultuur, ICT en sport) gewenst zijn;
2) De projectgroep is aanspreekpunt voor diensten en instellingen die ondersteund willen worden in het realiseren van de brede-schoolontwikkeling;
3) De projectgroep stimuleert samenwerking tussen scholen en instellingen voor kinderopvang;
4) De projectgroep bevordert de netwerkvorming op wijkniveau, door vorming van brede-schoolwerkgroepen, door samenwerking met het welzijnswerk onder leiding van de brede-schoolcoördinator, door samenwerking tussen de professionals voor welzijn en zorg;
5) De projectgroep krijgt de opdracht een beleidslijn uit te zetten voor het beheer en de exploitatie van de gebouwen;
6 t/m 10: blad 2

 

OP­MER­KIN­GEN:

REDEN/VERKLARING:

 3.

Onder­werp

B

Deadline (o.a. w­ette­lij­ke bepa­lin­gen)

nee

Financ­iële con­se­quen­ties

ja: overeenkomstig (meer)jarenbegro­ting, ja.

Persone­le con­se­quen­ties

nee

Publici­taire conse­quen­ties

( o.a. moet nota aan alle

 raadsleden worden gezon­den)

persbericht

Voorstel van: J. Spaas/J. v.d. Berg

d.d. 26 - 9 - 2000

cluster. WSZ

toest. 2317

 4.

Naam porte­feuil­le­hou­de­r(s):

1. D. Rensen

2.

directeur: par. FdG

d.d. 29-09-2000

naam F.A. de Graaf

toest. 2711

 5.

                                                                        (niet in te vullen door de cluster)

6.

Paraaf Portefeuillehouder(s):

Paraaf secretaris: FvD. 29-09-2000.

 

1. par. DR

d.d. 29-09-2000 

par.

d.d.

2. par

d.d. 

 

Besluit b en w:

d.d.  3 oktober 2000

nr.  5

 7.

 

Voorstel 8 wordt aangevuld met “nagegaan wordt of ook natuur- en milieueducatie realiseerbaar is”.

Overigens conform.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

secr.  FvD.

Aantekeningen leden college/clusters/vakteams

 8.

Financien: financiele consequenties komen aan de orde in een apart voorstel ( betreft aanvraag EZH-gelden, dekking coordinator). HK

Medeparaaf C en S bij nota “Brede schoolontwikkeling in Delft; beleid en plan van aanpak tweede fase”.

In de nota komen nog wel enkele open einden voor (o.a. huisvesting), waarvoor de financiele dekking niet is ingevuld. Het hoofd van de sector Leefbaarheid deelde mee dat het uitgangspunt is, dat deze open einden (door verschuivingen) binnen eigen budgetten worden opgelost.

Advies:

Akkoord met nota, waarbij ontbrekende dekkingsmiddelen worden gevonden binnen bestaande budgetten.

.C en S, 2 oktober 2000.

 

 

 

 

 

 

 

 

financiële consequenties, afwijkend van de geldende begroting en meerja­ren­begro­ting:

 9.

Er is wel/niet sprake van volledige, meerjarige compensatie.

Zo niet vul onderstaande tabel in:                                                               paraaf administrateur JB 26-09-2000

 

begrotingsjaar:

19

19

19

19

19

 

 

Netto resultaat *

 

 

 

 

 

 

 

(gewone dienst)

 

 

 

 

* bedragen x ¦ 1.000;

 

 

 

 

 

 

 

N = Nadelig  V = Voorde­lig

                Ook investeringen uitdrukken in lasten/baten voor de gewone dienst.

               

Personele consequenties van het voorstel

10.

.

 

 

 

 

PLANNING BESLUIT­VOR­MING

13.

Medeparaaf cluster/vakteam

12.

Collegevergadering

dd. 3 oktober

1. SenC

voor dd. Zie aantekening

Par.US

Dd. 02/10           *

Commissie(s) 1. WZO

dd. 17 oktober

2.

voor dd.

Par.

Dd.           *

             2.

dd.

3.

voor dd.

Par.

Dd.           *

Gemeenteraad

dd.

( * voor afwij­kende adviezen zie pag. 2)

                Ruimte voor interne registratie

11.

                                 niet in te vullen door het cluster

                        clusters en vakteams

 

 

Bespreken gevraagd door:

14.

Cluster Vul hier het cluster in

 

1.

par.

dd.

Sector/vakteam.

Par

     d.d.

    kopie

bijl

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2.

par.

dd.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3.

par.

dd.

 

 

 

 

 

                           Besluit college (zie vak 7 aan voorzijde)

 

 

 

 

 

 

Advies commissie(s)

15.

 

 

 

 

 

 

1.

akk. dd.

par.

*

Direkteur

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2.

akk. dd.

par.

*

 

 

 

 

 

(* voor afwijkende adviezen pagina 2)

Projektnummer:

 

Raads­vergade­ring d.d.

par.

16.


Vervolg pag.  1.

Vervolg korte inhoud en motivering voorstel                                                                                                                                                1.

 

Vervolg voorstel                                                                                                                                                                                            2.

6) De projectgroep krijgt de opdracht te onderzoeken hoe en in welke mate bestaande geldstromen aangewend kunnen worden ten behoeve van het brede-schoolprogramma;
7) Het brede-schoolprogramma start in de wijken Voorhof en Buitenhof;
8) De projectgroep krijgt de opdracht om twee brede-schoolcoördinatoren te werven voor 24 uur per week, die in 2001 van start kunnen gaan in de wijken Buitenhof en Voorhof. De aan te stellen coordinatoren krijgen als opdracht om samen met scholen, instellingen en ouders uit deze wijken een programma te ontwikkelen. Het programma moet passen binnen het richtinggevend kader en de beoordelingscriteria en heeft betrekking op de gebieden cultuur, sport en ICT;
9) Een communicatie-adviseur wordt aan de projectgroep toegevoegd, onder wiens leiding een communicatieplan wordt opgesteld. Actiepunten in dit communicatieplan zijn het vervaardigen van een nieuwsbrief en  een activiteitenprogrammaboekje voor de wijken Voorhof en Buitenhof;
10) De uitgewerkte organisatiestructuur dient als uitgangspunt voor de uitvoering van het plan van aanpak.

Vervolg aantekeningen leden college/diensten/afdelingen                                                                                                                              8.