00/029541                                                                   BESLUITVORMINGS-FORMULIER *            

Korte inhoud en motivering voorstel:

Bijgaand treft u het integraal educatie en activeringsplan 2001 van de gemeente Delft aan. Het plan is tot stand gekomen in nauwe samenwerking met de (beleids)medewerkers van WIZ, onderwijs en welzijn. Het plan heeft een nauwe relatie met de nota Samen aan de Slag en de integratienota ‘op weg naar een samenhangend opvang- en integratiebeleid voor allochtonen’.Een herhaling van beide nota’s is zeker niet het uitgangspunt, wel een toelichting en een verdieping met betrekking tot ontwikkelingen op het terrein van de sluitende aanpak fase 2/3 en 4, de gemeentelijke regiefunctie en inkoop, een resultaatverbeterplan, sluitende leerlijnen, enz. 

 1.

De opzet van onderliggend plan is, vanuit een integrale benadering, de beleidsuitgangspunten met betrekking tot Educatie en Activering voor 2001 benoemen en deze vertalen naar concrete producten waarbij de volgende maatschappelijke doelstellingen bepalend zijn:

·          Inburgering en maatschappelijke integratie van migranten;

·          Versterken van de maatschappelijke betrokkenheid van burgers en het voorkomen van uitsluiting van groepen burgers die (nog) niet in staat zijn door middel van arbeid aan het maatschappelijk verkeer deel te nemen;

·          Arbeidsactivering.

 

Tevens treft u  het evaluatieverslag educatie 1999 aan. Hierin wordt vermeld in hoeverre en met welk resultaat de in het educatieplan 1999 voorgenomen scholingsactiviteiten hebben plaatsgevonden, in hoeverre de beleidsvoornemens/actiepunten zijn gerealiseerd en in hoeverre de hiervoor gedane uitgaven overeenkwamen met de planning.

     

Voorstel:

1. In te stemmen met het integraal educatie- en activeringsplan 2001 en de daarbij behorende taakstellingen verwoord in het hoofdstuk ‘overzicht taakstellingen 2001’.

2. Op basis van het integraal educatie en activeringsplan 2001, in het kader van de Wet Educatie en Beroepsonderwijs, Werk Inkomen en Zorg, opdracht te geven contracten af te sluiten met de desbetreffende instellingen over het te realiseren aanbod.

3. Voor het resultaatverbeterplan/verzuimplan Educatie ƒ 75.000,- beschikbaar te stellen vanuit het lokaal sociaal beleid.

4. In te stemmen met het evaluatieverslag 1999

 

 2.

 

 

 

 

 

 

OP­MER­KIN­GEN:

REDEN/VERKLARING:

 3.

Onder­werp

B

Deadline (o.a. w­ette­lij­ke bepa­lin­gen)

ja, omdat in het kader van de WEB voor 1.1.2001 contracten afgesloten moeten zijn.

Financ­iële con­se­quen­ties

Ja;  Overeenkomstig meerjarenbegroting: nee (zie besloten memo)

Persone­le con­se­quen­ties

Nee

Publici­taire conse­quen­ties

(o.a. moet nota aan alle

 raadsleden worden gezon­den)

Nee

Voorstel van: Sylvia van Luijk (1-3), Jan Neutel(4)

d.d. 27 november 2000

dst/proj. WIZ

toest. 2154933

 4.

Naam porte­feuil­le­hou­de­r(s):

1. J.D. Rensen

2.

hoofd van Dienst/prl: par.CK

d.d.27 november 2000

naam        C. Kruizinga

toest. 2022

 5.

                                                                         (niet in te vullen door de dienst)

6.

Paraaf Portefeuillehouder(s):

Paraaf secretaris:

 

1. par.DR

d.d. 01-12-2000

par.FvD

d.d.  01-12-2000

2. par

d.d. 

 

Besluit b en w:

d.d.  05-12-2000.

nr.  6

 7.

Conform, inclusief de benadering in het advies van SenC.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

secr. 

Aantekeningen leden college/diensten/afdelingen

 8.

 

.

 

 

 

 

 

 

 

 

financiële consequenties, afwijkend van de geldende begroting en meerja­ren­begro­ting:

 9.

Er is wel/niet sprake van volledige, meerjarige compensatie.

Zo niet vul onderstaande tabel in:                                                               paraaf administrateur 30/11 M.Brandt

 

begrotingsjaar:

2001

19

19

19

19

*

 

Netto resultaat *

-/- 423.893

 

 

 

 

 

 

(gewone dienst)

 

 

 

 

* bedragen x ¦ 1.000;

 

 

 

 

 

 

 

N = Nadelig  V = Voorde­lig

                Ook investeringen uitdrukken in lasten/baten voor de gewone dienst.

* dit nadeel treedt alleen op indien de ESF-subsidie niet wordt verkregen.           

Personele consequenties van het voorstel

10.

 

 

 

PLANNING BESLUIT­VOR­MING

13.

Medeparaaf dienst/afdeling

12.

Collegevergadering

dd. 5 december 2000

1. SenC

voor dd. US (zie aant.)

par.

dd. 30/11/00       *

Commissie(s) 1.WZO

dd. 19 december 2000

2.

voor dd.

 

par.

dd.           *

             2.

dd.

3.

voor dd.

par.

dd.           *

Gemeenteraad

dd.

( * voor afwij­kende adviezen zie pag. 2)

                Ruimte voor interne registratie

11.

                                  niet in te vullen door de dienst

                       diensten en afdelingen

 

 

Bespreken gevraagd door:

14.

Dienst Stadsontwikkeling

 

1.

par.

dd.

                    Sektor/afd.

Par

     d.d.

    kopie

bijl

 

 

 

BoWon

 

 

 

 

 

2.

par.

dd.

I&T

 

 

 

 

 

 

 

R&G

 

 

 

 

 

3.

par.

dd.

FIZ

 

 

 

 

                           Besluit college (zie vak 7 aan voorzijde)

POI

 

 

 

 

 

Advies commissie(s)

15.

PSO

 

 

 

 

 

1.

akk. dd.

par.

*

Direkteur

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2.

akk. dd.

par.

*

 

 

 

 

 

(* voor afwijkende adviezen pagina 2)

Projektnummer:

 

Raads­vergade­ring d.d.

par.

16.

 

 

Aantekening SenC/CS bij voorstel over integraal educatie- en activeringsplan.

 

1.              In het voorstel worden de risico’s helder aangegeven en oplossingen aangedragen. Ook de algemene middelen worden als oplossing in beeld gebracht mocht er een tekort resteren. Duidelijkheid over het totale plaatje zalpas over enige tijd ontstaan.

2.              Wij geven in overweging te besluiten om te beginnen met de uitvoering van zaken die de hoogste prioriteiten hebben. Indien te zijner tijd duidelijk wordt dat er nog een dekkingprobleem resteert dan zal daarover nog nadere besluitvorming nodig zijn over de mogelijke oplossingsrichtingen.

3.              De komende Zomernota is in dat geval een goed afwegingsmoment omdat de financiele consequenties dan helder moeten zijn.

 

Jos Boeters/SenC

30-11-00