nr. |
programma doelen |
maatregelen |
resultaten |
partners |
1 |
Zorgdragen voor op maat gesneden opvang en begeleiding van
oudkomers door centrale regie .
Wegwerken van achterstanden in de trajectbegeleiding en actieve
benadering nu nog niet bereikte doelgroep
|
Aanstellen 1,5 fte extra vanuit regeling oudkomers
waarvan 1 fte behalve met trajectbegeleding, tevens met
coördinatie is belast. (bovenop bestaande 1 fte en uit andere
middelen aan te stellen 1 fte)
Realiseren trajectbegeleiding voor oudkomers (intake,
trajectplan, inkoopactiviteiten, klantvolgen, afronding) in het
kader van arbeids- of sociale activering.
Realiseren van een sluitende aanpak Nieuwkomers - Oudkomers door
aansluitende trajecten.
|
Op maat gesneden programmas voor alle oudkomers, ook na een
eventueel eerste nieuwkomers-
traject, die bijdragen aan zelfredzaamheid en stimuleren tot
deelname aan VE trajecten en activering naar werk.
Het eerste jaar een opbouw van de caseload richting 100, daarna
doorgroei naar 200.
In de tweede helft 2000 5 een reguliere baan
10 een WIW baan
10 sociale activering
10 zorg en
10 rustplan
|
Arbeidsvoor-
ziening
TRE
Octopus (en andere kinderopvang)
verantwoordelijk:
vakteam act/inb |
2 |
Oudkomersbeleid voeren in contact met de doelgroepen |
Aanstellen 5 contactpersonen, training en vorming voor hen (en al
bestaande collegas) per z.s.m.
Inschakeling van de contactpersonen bij de projecten 10 en 11 en
andere. |
Door middel van contactpersonen uit de doelgroepen het contact
met de betrokkenen van het beleid zo danig dat de doelgroepen de
activiteiten kennen en gebruiken in de loop van 2001.
|
Migranten organisaties
verantwoordelijk:
vakteam act/inb |
3 |
Klantvolgen en monitoring van de resultaten
|
Beschrijven producten oudkomersbeleid.
Introductie klantvolgsysteem als bij nieuwkomers.
Opzetten monitoringsysteem oudkomersbeleid. |
Bijdragen aan accuraat klantvolgen en begeleiden.
Transparante product/
prestatiecyclus oudkomersbeleid. |
extern bureau
verantwoordelijk:
projectteam integratiebeleid |
4 |
Taalbeheersing bij peuters en hun ouders. |
Organiseren van 6 tot 8 taalcursussen meer dan er nu al zijn voor
peuters en hun ouders in alle wijken van de stad.
Meting mogelijk d.m.v. taaltoets bij instroom ev. in vergelijking
met oudere testgegevens van GOA. |
Verkleinen van de taalachterstand bij 90 tot 120 peuters en hun
ouders door middel van taallessen, zodat het aantal kinderen dat de
basisschool aanvangt met een grote taalachterstand met 90 tot 120
per jaar vermindert.
|
Octopus e.a.
Taalplus
Spel en opvoeding
verantwoordelijk:
GOA/ brede school
|
5 |
Allochtone ouders op de hoogte laten zijn van de
onderwijsvoorzieningen en de opvoedings-
ondersteuning verlenen |
Organiseren van 6 tot 8 cursussen meer dan er nu gegeven worden
op diverse plaatsen in de stad.
Ondersteuning van het opvoedbureau.
|
Zeker 90 tot 120 ouders van allochtone kinderen per jaar volgen
een cursus onderwijs en opvoedingsvoorlichting en 50 allochtone
ouders maken gebruik van adviezen van het opvoedbureau.
In de GOA monitor zal blijken dat ouders zich meer betrok-ken
voelen bij het onderwijs van hun kinderen, het aantal deelnemers aan
de boekenprojecten stijgt met 10% per jaar. |
Taalplus, Opvoedbureau,
GGD, St.Spel en Opvoeding,
verantwoordelijk:
GOA/ brede school |
6 |
D.m.v. taal- en werkstages verhogen van de kansen op een betaalde
baan voor allochtonen |
Afstemming activering en inburgering met Taalplus, Leerwerkbank
en werkgevers om de stageplaatsen te realiseren
Inzet inkoopbudget |
Van de oudkomers die een traject volgen met begeleiding van
activering en inburgering, vinden de boven genoemde aantallen een
baan of plek in 2000
Dit getal wordt per 2001 aanzienlijk hoger (100) |
vele instellingen in te zetten door vakteam act./inb. |
7 |
Meer evenwicht in de verhouding allochtoon / autochtoon onder de
schooluitvallers en de zwerfjongeren brengen door verkleining van
het aantal allochtonen onder hen te realiseren |
Bijdragen in de kosten van RMC / de Wissel en
leerplichtbegeleiding voor een bedrag van 75000,- |
Het bieden van casebegeleiding aan jongeren die in de
spijbelopvang ontsnappen en op straat terecht komen en aan jongeren
die hun traject naar werk niet kunnen afmaken.
Het zal gaan om een intensieve begeleiding van maximaal 25
jongeren. |
leerplicht, RMC/ SMC, JOS,
vakteam activering / inb.
Verantwoordelijk:
leerplicht / SMC |
8 |
Door middel van een zorgnetwerk op maat hulpverlening mogelijk
maken t.b.v. degenen die door psycho-sociale problemen belemmerd
worden om een traject naar taalbeheersing en/of werk succesvol te
volgen. |
Door de trajectbegeleiding inkopen van zorg op maat n.a.v. de in
begeleiding zijnde cliënten. |
Hulpverlening en opvang voor trajectvolgenden of voor een traject
in aanmerking komende oudkomers, zodanig dat de trajectbegeleiding
tot resultaat kan komen.
Het jaar 2000 zal moeten leren hoe snel en in welke mate deze
hulpverlening tot resultaat leidt.
Per jaar wordt aan 30 - 50 cliënten zorg verleend. |
Maatzorg, Riagg,
verantwoordelijk:
vakteam act/inb |
9 |
Door middel van het bieden van een vangnet voor oudkomers
-vluchtelingen stimuleren tot zelfred-zaamheid in de Nederlandse
samenleving |
Subsidie verlenen op basis van afspraken en overeenkomst tot een
bedrag van 113.000 |
Aan 170 oudkomers bieden van ontspanning, individuele begeleiding
en belangenbehartiging. |
SVD
|
10 |
Onvoldoende taalbeheersing vooral onder vrouwen (moeders)
verminderen door oefening en bijscholing |
Via subsidie medewerking van de vrijwilligerscentrale bekostigen
en door middel van regie vanuit de groep wijkcoördinatoren aangeven
van de beste plekken voor het organiseren van de bijeenkomsten. |
Bij zeven tot tien groepen van 12 deelnemers, multicultureel
samengesteld, het niveau van taalbeheersing verhogen en het begrip
voor Nederlandse cultuur en opvoeding enerzijds en de allochtone
culturen anderzijds vergroten. Onderling begrip en kennis van de
actualiteit is ook een effect.
Vele vrijwilligers in contact brengen met allochtonen en daarmee
wederzijds begrip vergroten. |
SWD/ vrijwilligerscen-trale verantwoordelijk:
SWD en vakteam wijkzaken |
11 |
Het aantal allochtonen met schulden verminderen voorkomen dat de
schulden ontstaan |
Aanstelling extra consulent bij budgetwinkel (0,5 fte) met de
opdracht hieraan samen met de contactpersonen te werken.
Training van contactpersonen voor deze activiteit. |
Relatieve daling van het aantal allochtonen met ernstige
schuldenproblemen. (nulmeting nog niet bekend)
Aan een groeiend aantal schuldenaars intensieve hulp verlenen
waardoor de schulden verdwijnen. (80 tot 100 gezinnen waar
preventief of hulpverlenend intensieve begeleidng plaats vindt) |
SWD/ opbouwwerk en buurtwerk
verantwoordelijk:
Budgetwinkel |
12 |
Extra aandacht voor allochtonen bij de bestaande laagdrempelige
hulpverlening en verwijzing naar de mogelijkheden hierboven genoemd
en andere hulpverlening. |
Afspraken in kader van beleid, reorganisatie en subsidies. |
Meer doorverwijzingen en betere toegankelijkheid voor allochtonen
bij de eerstelijns-
hulpverlening en voorlichting over opvoeding. (Er komen relatief 5%
meer allochtonen bij de hulpverlening dan tot nog toe) |
Maatzorg,
SWD, SVD, huisartsen,
Opvoedbureau,
Riagg
verantwoordelijk:
vakteam beleid en vakteam welzijn |
13 |
Efficiency bij organisatie en voorbereiding, samenwerking en
afstemming. |
Nulmeting
Registratie
Verslaglegging |
Kostenverdeelplan t.a.v. de organisatiekosten |
alle eerder genoemde partners en gemeentelijke onderdelen |