10 augustus 2000

Bijlage 3  Oudkomers
 


naar agenda

 

Doelen en resultaten:

(het nummer verwijst naar de projecten zoals in het plan van aanpak genoemd)

nr.

programma doelen

maatregelen

resultaten

partners

1

Zorgdragen voor op maat gesneden opvang en begeleiding van oudkomers door centrale regie .

Wegwerken van achterstanden in de trajectbegeleiding en actieve benadering nu nog niet bereikte doelgroep

 

Aanstellen 1,5 fte extra vanuit regeling oudkomers

waarvan 1 fte behalve met trajectbegeleding, tevens met coördinatie is belast. (bovenop bestaande 1 fte en uit andere middelen aan te stellen 1 fte)

Realiseren trajectbegeleiding voor oudkomers (intake, trajectplan, inkoopactiviteiten, klantvolgen, afronding) in het kader van arbeids- of sociale activering.

Realiseren van een sluitende aanpak Nieuwkomers - Oudkomers door aansluitende trajecten.

 

Op maat gesneden programma’s voor alle oudkomers, ook na een eventueel eerste nieuwkomers-
traject, die bijdragen aan zelfredzaamheid en stimuleren tot deelname aan VE trajecten en activering naar werk.

Het eerste jaar een opbouw van de caseload richting 100, daarna doorgroei naar 200.

In de tweede helft 2000 5 een reguliere baan

10 een WIW baan

10 sociale activering

10 zorg en

10 rustplan

 

Arbeidsvoor-

ziening

TRE

Octopus (en andere kinderopvang)

 

 

 

verantwoordelijk:

vakteam act/inb

2

Oudkomersbeleid voeren in contact met de doelgroepen

Aanstellen 5 contactpersonen, training en vorming voor hen (en al bestaande collega’s) per z.s.m.

Inschakeling van de contactpersonen bij de projecten 10 en 11 en andere.

Door middel van contactpersonen uit de doelgroepen het contact met de betrokkenen van het beleid zo danig dat de doelgroepen de activiteiten kennen en gebruiken in de loop van 2001.

Migranten organisaties

verantwoordelijk:

vakteam act/inb

3

Klantvolgen en monitoring van de resultaten

Beschrijven producten oudkomersbeleid.

Introductie klantvolgsysteem als bij nieuwkomers.

Opzetten monitoringsysteem oudkomersbeleid.

Bijdragen aan accuraat klantvolgen en begeleiden.

Transparante product/
prestatiecyclus oudkomersbeleid.

extern bureau

verantwoordelijk:

projectteam integratiebeleid

4

Taalbeheersing bij peuters en hun ouders.

Organiseren van 6 tot 8 taalcursussen meer dan er nu al zijn voor peuters en hun ouders in alle wijken van de stad.

Meting mogelijk d.m.v. taaltoets bij instroom ev. in vergelijking met oudere testgegevens van GOA.

Verkleinen van de taalachterstand bij 90 tot 120 peuters en hun ouders door middel van taallessen, zodat het aantal kinderen dat de basisschool aanvangt met een grote taalachterstand met 90 tot 120 per jaar vermindert.

Octopus e.a.

Taalplus

Spel en opvoeding

verantwoordelijk:

GOA/ brede school

 

 

 

5

Allochtone ouders op de hoogte laten zijn van de onderwijsvoorzieningen en de opvoedings-
ondersteuning verlenen

Organiseren van 6 tot 8 cursussen meer dan er nu gegeven worden op diverse plaatsen in de stad.

Ondersteuning van het opvoedbureau.

Zeker 90 tot 120 ouders van allochtone kinderen per jaar volgen een cursus onderwijs en opvoedingsvoorlichting en 50 allochtone ouders maken gebruik van adviezen van het opvoedbureau.

In de GOA monitor zal blijken dat ouders zich meer betrok-ken voelen bij het onderwijs van hun kinderen, het aantal deelnemers aan de boekenprojecten stijgt met 10% per jaar.

Taalplus, Opvoedbureau,

GGD, St.Spel en Opvoeding,

verantwoordelijk:

GOA/ brede school

6

D.m.v. taal- en werkstages verhogen van de kansen op een betaalde baan voor allochtonen

Afstemming activering en inburgering met Taalplus, Leerwerkbank en werkgevers om de stageplaatsen te realiseren

Inzet inkoopbudget

Van de oudkomers die een traject volgen met begeleiding van activering en inburgering, vinden de boven genoemde aantallen een baan of plek in 2000

Dit getal wordt per 2001 aanzienlijk hoger (100)

vele instellingen in te zetten door vakteam act./inb.

7

Meer evenwicht in de verhouding allochtoon / autochtoon onder de schooluitvallers en de zwerfjongeren brengen door verkleining van het aantal allochtonen onder hen te realiseren

Bijdragen in de kosten van RMC / de Wissel en leerplichtbegeleiding voor een bedrag van ƒ75000,-

Het bieden van casebegeleiding aan jongeren die in de spijbelopvang ontsnappen en op straat terecht komen en aan jongeren die hun traject naar werk niet kunnen afmaken.

Het zal gaan om een intensieve begeleiding van maximaal 25 jongeren.

leerplicht, RMC/ SMC, JOS,

vakteam activering / inb.

 

Verantwoordelijk:

leerplicht / SMC

8

Door middel van een zorgnetwerk op maat hulpverlening mogelijk maken t.b.v. degenen die door psycho-sociale problemen belemmerd worden om een traject naar taalbeheersing en/of werk succesvol te volgen.

Door de trajectbegeleiding inkopen van zorg op maat n.a.v. de in begeleiding zijnde cliënten.

Hulpverlening en opvang voor trajectvolgenden of voor een traject in aanmerking komende oudkomers, zodanig dat de trajectbegeleiding tot resultaat kan komen.

Het jaar 2000 zal moeten leren hoe snel en in welke mate deze hulpverlening tot resultaat leidt.

Per jaar wordt aan 30 - 50 cliënten zorg verleend.

Maatzorg, Riagg,

 

 

 

verantwoordelijk:

vakteam act/inb

9

Door middel van het bieden van een vangnet voor oudkomers -vluchtelingen stimuleren tot zelfred-zaamheid in de Nederlandse samenleving

Subsidie verlenen op basis van afspraken en overeenkomst tot een bedrag van 113.000

Aan 170 oudkomers bieden van ontspanning, individuele begeleiding en belangenbehartiging.

SVD

 

 

 

10

Onvoldoende taalbeheersing vooral onder vrouwen (moeders) verminderen door oefening en bijscholing

Via subsidie medewerking van de vrijwilligerscentrale bekostigen en door middel van regie vanuit de groep wijkcoördinatoren aangeven van de beste plekken voor het organiseren van de bijeenkomsten.

Bij zeven tot tien groepen van 12 deelnemers, multicultureel samengesteld, het niveau van taalbeheersing verhogen en het begrip voor Nederlandse cultuur en opvoeding enerzijds en de allochtone culturen anderzijds vergroten. Onderling begrip en kennis van de actualiteit is ook een effect.

Vele vrijwilligers in contact brengen met allochtonen en daarmee wederzijds begrip vergroten.

SWD/ vrijwilligerscen-trale verantwoordelijk:

SWD en vakteam wijkzaken

11

Het aantal allochtonen met schulden verminderen voorkomen dat de schulden ontstaan

Aanstelling extra consulent bij budgetwinkel (0,5 fte) met de opdracht hieraan samen met de contactpersonen te werken.

Training van contactpersonen voor deze activiteit.

Relatieve daling van het aantal allochtonen met ernstige schuldenproblemen. (nulmeting nog niet bekend)

Aan een groeiend aantal schuldenaars intensieve hulp verlenen waardoor de schulden verdwijnen. (80 tot 100 gezinnen waar preventief of hulpverlenend intensieve begeleidng plaats vindt)

SWD/ opbouwwerk en buurtwerk

verantwoordelijk:

Budgetwinkel

12

Extra aandacht voor allochtonen bij de bestaande laagdrempelige hulpverlening en verwijzing naar de mogelijkheden hierboven genoemd en andere hulpverlening.

Afspraken in kader van beleid, reorganisatie en subsidies.

Meer doorverwijzingen en betere toegankelijkheid voor allochtonen bij de eerstelijns-
hulpverlening en voorlichting over opvoeding. (Er komen relatief 5% meer allochtonen bij de hulpverlening dan tot nog toe)

Maatzorg,

SWD, SVD, huisartsen,

Opvoedbureau,

Riagg

verantwoordelijk:

vakteam beleid en vakteam welzijn

13

Efficiency bij organisatie en voorbereiding, samenwerking en afstemming.

Nulmeting

Registratie

Verslaglegging

Kostenverdeelplan t.a.v. de organisatiekosten

alle eerder genoemde partners en gemeentelijke onderdelen

 

terug naar boven