Weer
samenwerkingsverband 36.3
Samen
Griegstraat 4
Naar
2625 AN Delft
School
tel: 015 - 2623311
e-mail:wsnsleo@casema.net stichting
SWV
Meerjarig beleidskader WSNS
Het
beleidskader bestaat uit vier delen.
-
het onderwijskundig beleidskader - visie
-
strategisch beleid - doelen 2003
-
operationele beleidsdoelen per schooljaar
-
het personeelsplan (streefbeeld) per 2003
Hoofdstuk
1 - onderwijskundig beleidskader
"I
have a dream"
Dit
stuk geeft een beschrijving van de onderwijskundige vormgeving van de
zorgstructuur in de scholen van het samenwerkingsverband met ingang van
augustus 2003. In een volgend hoofdstuk worden de operationele beleidsdoelen
per schooljaar beschreven. Deze doelen vormen een onderdeel van het zorgplan
van het swv.
Uitgangspunt
voor het meerjarig beleidskader zijn de bepalingen in de Wet Primair Onderwijs,
n.l.:
-
basisscholen moeten kinderen zolang mogelijk handhaven
-
het swv ontwikkelt daartoe een zorgstructuur in samenspraak met de scholen
De
zorgstructuur wordt per basisschool vastgelegd in een zorgplan
De
bovenschoolse zorgstructuur wordt vastgelegd in het zorgplan van het swv.
Het
onderwijskundig concept is vastgelegd in een ontwikkelplan "Op weg naar
adaptief onderwijs" Het hoofdkenmerk daarvan is dat (zorg)leerlingen via
individuele leerwegen naar de einddoelen basisonderwijs worden begeleid. De
organisatie van de school is daarop toegesneden, zodat een ononderbroken
leertraject (zonder zittenblijven) mogelijk wordt.
Elke
basisschool heeft daartoe een Interne begeleider die in overleg met de
directeur, het proces begeleidt, coördineert en initieert. De school beschikt
over een leerlingenvolgsysteem.
Er
vinden leerling- besprekingen plaats en de groepsleerkrachten worden geschoold
in het werken in een "adaptieve klas"
Met
behulp van een schooldiagnose instrument wordt de startsituatie vastgelegd.
De
beschrijving vindt plaats op basis van de oriëntaties: hulpverlening,
alarmering en afstemming.
Door
een voortgaande ontwikkeling en professionalisering van de groepsleerkrachten
zal de adaptieve school overwegend onderwijskundig functioneren in de oriëntatie
afstemming.
De
huidige vorm van hulp buiten de groep door rt - leerkrachten, zal veranderen in
een ontwikkeling naar hulp in groepjes leerlingen en naar hulp binnen de groep
zelf.
Uiteindelijk
zal de groepsleerkracht de professional zijn voor de zorgleerlingen.
Het
gevolg zal zijn dat de inzet van zorgmiddelen (faciliteiten) in de richting van
interne begeleiders zal gaan ten koste van rt- faciliteiten.
De
bovenschoolse hulpstructuur zal in het zorgplan van het swv worden beschreven.
De
projektleider coördineert de onderwijskundige ontwikkeling van de scholen en de
professionalisering van de ib'ers.
Daarnaast
beschikt het swv over een pcl met brede taakomschrijving (advies over preventie
en handhaven en/ of toelating sbo)
De
onderwijskundige ervaringen met allochtone leerlingen (goa - project) komen in
een op te richten zorgplatform beschikbaar voor de taak: "preventie en
handhaving zorgleerlingen in de basisschool". De zorg voor allochtone
leerlingen is binnen het zorgplan een specialisme
dat
voor alle scholen beschikbaar komt.
Uitgangspunt
voor dat te ontwikkelen zorgplatform is de discussie nota "Afstemming Goa
- WSNS", uitgegeven door het PMPO.
Het
zorgplatform stuurt de ontwikkeling van de zorgstructuur in de basisscholen,
centrale opvang en sbo school aan. De coördinatoren van de swv en goa werken
samen in het zorgplatform. De structuur aanpassingen die hier mogelijk uit
voortkomen, zullen later aan de orde komen. Te denken valt dan aan het contract
van de sbd over haar inzet naar de scholen en de inzet van gezamenlijke
activiteiten voor nascholing en professionalisering.
Per
basisschool is via een plan een schoolspecifieke meerjaren ontwikkeling
beschreven. Dit schoolspecifieke zorgplan zal getoetst worden aan het zorgplan
van het swv.
Het
zorgplatform kent daarvoor de faciliteiten toe, vraagt verantwoording over de
resultaten en voert voor alle scholen een monitoring uit om de voortgaande
kwaliteitsontwikkeling vast te stellen.
De
middelen die voor dit beleid beschikbaar zijn:
-
zorgmiddelen wpo, te besteden aan:
- deelname sbo (vastgesteld max. % 3,
mogelijk na fusie swv naar max. 2%)
- zorgstructuur swv pcl, coördinatie, ib
- materiele bekostiging londo
-
goa middelen en faciliteiten
-
formatie bestrijding onderwijsachterstanden
Overige
budgetten, die in relatie te brengen zijn met het zorgbeleid:
-
inzet formatie leerlingenschaalverlaging onderbouw fase 1,2 en 3 (t/m groep 4)
-
inzet formatie onderwijsassistent
-
inzet formatie obp (4 uur zorgformatie directeuren)
-
inzet formatie gemeentelijk vakonderwijs
-
inzet begeleidingsuren sbd
-
inzet nascholingsgelden
Het
op te richten zorgplatform zorgt voor afstemming en inzet, regelt monitoring en
vraagt verantwoording voor de schoolspecifieke kwaliteitssprong.
Er
komt een databank voor de uitwisseling van ontwikkelde producten en diensten.
Leerkrachten
communiceren via grote en kleine overleg rondes, ook via e-mail.
Het
zorgplatform richt een internet - site in met nieuws, ontwikkelingen en
plannen.
Er
komt een rubriek voor groepsleerkrachten met de titel: wie helpt mij met ... of
aan..
Voor
1 augustus 2003 is een nauwe samenwerking tussen de swv op/ab en rk/pc
voorzien.
Een
mogelijke fusie tussen de sbo voorzieningen kan daarbij betrokken worden..
Vooruitlopend
wordt het zorgplatform ingericht per 1 augustus 2000
Leo
Romijn
projektleider
14-02-2000
Strategisch
beleid voor de periode tot 1 augustus 2003
Op
grond van het meerjarig beleidskader realiseert het bestuur een zorgstructuur
in het samenwerkingsverband gericht op het versterken van de opvang van
zorgleerlingen in de aangesloten basisscholen.
Operationele
middelen:
-
een zorgstructuur bestaande uit:
---
projektleider/ coördinator
---
lege centrale dienst
---
sbo school voor maximaal 3% van de leerlingen van het swv
---
pcl met brede doelstelling
---
ib- structuur per basisschool
---
inzet zorgmiddelen in basisscholen
---
inzet boventalligen sbo in basisscholen
-
een zorgplan dat de jaarlijkse beleidsdoelen per schooljaar bevat en gericht is
op
---
maatregelen binnen de basisschool (zorgplan per school)
---
maatregelen bovenschools - op niveau samenwerkingsverband
---
maatregelen samenhang onderwijs lokaal beleid
---
maatregelen voorwaardenscheppend beleid vastgelegd in de jaarlijkse begroting
Operationele
doelen schooljaar op niveau van de basisschool
2000
- 2001 |
2001
- 2002 |
2002
- 2003 |
schooldiagnose |
|
|
ontwikkelplan
adaptief onderwijs |
invoeringsprojecten
"Op weg naar adaptief onderwijs" |
projecten
"Op weg naar adaptief onderwijs" |
|
monitoring
en verslag |
monitoren
en verslag |
|
|
bijstellen
ontwikkelplan |
evaluatie
ib |
wijziging
rol ib bij de ontwik- keling van het model hulpverlening via alarmering naar
afstemming |
ib
in adaptief onderwijs volgens model afstemming |
jaarverslag
ib |
jaarverslag
ib |
jaarverslag
ib |
zorgplan
beschrijft zorgstructuur vanuit samenhang inzet alle zorgmiddelen |
idem
+ aanpassing |
idem
+ aanpassing |
jaarverslag
en verantwoording |
idem |
idem |
|
|
|
nascholingsplan
gericht op professionalisering leerkracht handhaving
zorgleerling |
idem |
idem |
evaluatie
lvs en update |
evaluatie
leerlingbespreking |
leerlingbespreking
volgens model afstemming |
Operationele
doelen per schooljaar op niveau van het swv
2000
- 2001 |
2001
- 2002 |
2002
- 2003 |
uitvoering
meerjarenbeleid omvang sbo |
idem |
idem |
vaststelling
personeelsplan en uitvoering met behulp van actief herplaatsingsbeleid |
idem
|
idem
laatste fase voor einddoel zoals beschreven in streefbeeld voor 1 augustus 2003
|
pcl
jaarverslag |
idem
|
idem |
discussie
over faciliteiten ib / rt |
uitvoering
discussie |
|
instandhouden
ib netwerk |
idem
|
idem |
verzilveren
formatie voor onderwijskundige projecten bao |
idem |
idem |
ontwikkelen
samenhangend plan voor alle zorgmiddelen op niveau swv, bao en sbo vastgelegd
in begroting middelen |
evaluatie
inzet en monitoring aanbevelingen
en bijstellingen |
idem |
Operationele
doelen per schooljaar swv in relatie tot het lokaal beleid
2000
- 2001 |
2001
- 2002 |
2002
- 2003 |
deelname
werkgroep toelating jaarverslag
en evaluatie |
idem
- afhankelijk evaluatie |
idem |
overleg
2 swv stappenplan
op weg naar fusie op 1 augustus 2003 |
idem |
idem |
ontwikkelen
nascholingsplan voor het swv en uitvoering |
idem |
idem |
contract
dienstverlening sbd voor het swv binnen doelstelling swv |
idem |
idem |
ontwikkelen
zorgplatform wsns - goa en anderen |
uitvoering
en evaluatie |
idem
en bijstelling |
|
|
|