Weer                                                                                             samenwerkingsverband 36.3

Samen                                                                                           Griegstraat 4

Naar                                                                                              2625 AN Delft

School                                                                                           tel: 015 - 2623311

e-mail:wsnsleo@casema.net                                                           stichting SWV

Meerjarig beleidskader WSNS

Het beleidskader bestaat uit vier delen.

- het onderwijskundig beleidskader - visie

- strategisch beleid - doelen 2003

- operationele beleidsdoelen per schooljaar

- het personeelsplan (streefbeeld) per 2003

 

Hoofdstuk 1 - onderwijskundig beleidskader

"I have a dream"

Dit stuk geeft een beschrijving van de onderwijskundige vormgeving van de zorgstructuur in de scholen van het samenwerkingsverband met ingang van augustus 2003. In een volgend hoofdstuk worden de operationele beleidsdoelen per schooljaar beschreven. Deze doelen vormen een onderdeel van het zorgplan van het swv.

Uitgangspunt voor het meerjarig beleidskader zijn de bepalingen in de Wet Primair Onderwijs, n.l.:

- basisscholen moeten kinderen zolang mogelijk handhaven

- het swv ontwikkelt daartoe een zorgstructuur in samenspraak met de scholen

 

De zorgstructuur wordt per basisschool vastgelegd in een zorgplan

De bovenschoolse zorgstructuur wordt vastgelegd in het zorgplan van het swv.

Het onderwijskundig concept is vastgelegd in een ontwikkelplan "Op weg naar adaptief onderwijs" Het hoofdkenmerk daarvan is dat (zorg)leerlingen via individuele leerwegen naar de einddoelen basisonderwijs worden begeleid. De organisatie van de school is daarop toegesneden, zodat een ononderbroken leertraject (zonder zittenblijven) mogelijk wordt.

Elke basisschool heeft daartoe een Interne begeleider die in overleg met de directeur, het proces begeleidt, coördineert en initieert. De school beschikt over een leerlingenvolgsysteem.

Er vinden leerling- besprekingen plaats en de groepsleerkrachten worden geschoold in het werken in een "adaptieve klas"

Met behulp van een schooldiagnose instrument wordt de startsituatie vastgelegd.

De beschrijving vindt plaats op basis van de oriëntaties: hulpverlening, alarmering en afstemming.

Door een voortgaande ontwikkeling en professionalisering van de groepsleerkrachten zal de adaptieve school overwegend onderwijskundig functioneren in de oriëntatie afstemming.

De huidige vorm van hulp buiten de groep door rt - leerkrachten, zal veranderen in een ontwikkeling naar hulp in groepjes leerlingen en naar hulp binnen de groep zelf.

Uiteindelijk zal de groepsleerkracht de professional zijn voor de zorgleerlingen.

Het gevolg zal zijn dat de inzet van zorgmiddelen (faciliteiten) in de richting van interne begeleiders zal gaan ten koste van rt- faciliteiten.

 

De bovenschoolse hulpstructuur zal in het zorgplan van het swv worden beschreven.

De projektleider coördineert de onderwijskundige ontwikkeling van de scholen en de professionalisering van de ib'ers.

Daarnaast beschikt het swv over een pcl met brede taakomschrijving (advies over preventie en handhaven en/ of toelating sbo) 

De onderwijskundige ervaringen met allochtone leerlingen (goa - project) komen in een op te richten zorgplatform beschikbaar voor de taak: "preventie en handhaving zorgleerlingen in de basisschool". De zorg voor allochtone leerlingen is binnen het zorgplan een specialisme

dat voor alle scholen beschikbaar komt.

Uitgangspunt voor dat te ontwikkelen zorgplatform is de discussie nota "Afstemming Goa - WSNS", uitgegeven door het PMPO.

Het zorgplatform stuurt de ontwikkeling van de zorgstructuur in de basisscholen, centrale opvang en sbo school aan. De coördinatoren van de swv en goa werken samen in het zorgplatform. De structuur aanpassingen die hier mogelijk uit voortkomen, zullen later aan de orde komen. Te denken valt dan aan het contract van de sbd over haar inzet naar de scholen en de inzet van gezamenlijke activiteiten voor nascholing en professionalisering.

Per basisschool is via een plan een schoolspecifieke meerjaren ontwikkeling beschreven. Dit schoolspecifieke zorgplan zal getoetst worden aan het zorgplan van het swv.

Het zorgplatform kent daarvoor de faciliteiten toe, vraagt verantwoording over de resultaten en voert voor alle scholen een monitoring uit om de voortgaande kwaliteitsontwikkeling vast te stellen.

 

De middelen die voor dit beleid beschikbaar zijn:

- zorgmiddelen wpo, te besteden aan:

     - deelname sbo (vastgesteld max. % 3, mogelijk na fusie swv naar max. 2%)

     - zorgstructuur swv pcl, coördinatie, ib

     - materiele bekostiging londo

- goa middelen en faciliteiten

- formatie bestrijding onderwijsachterstanden

Overige budgetten, die in relatie te brengen zijn met het zorgbeleid:

- inzet formatie leerlingenschaalverlaging onderbouw fase 1,2 en 3 (t/m groep 4)

- inzet formatie onderwijsassistent

- inzet formatie obp (4 uur zorgformatie directeuren)

- inzet formatie gemeentelijk vakonderwijs

- inzet begeleidingsuren sbd

- inzet nascholingsgelden

 

Het op te richten zorgplatform zorgt voor afstemming en inzet, regelt monitoring en vraagt verantwoording voor de schoolspecifieke kwaliteitssprong.

Er komt een databank voor de uitwisseling van ontwikkelde producten en diensten.

Leerkrachten communiceren via grote en kleine overleg rondes, ook via e-mail.

Het zorgplatform richt een internet - site in met nieuws, ontwikkelingen en plannen.

Er komt een rubriek voor groepsleerkrachten met de titel: wie helpt mij met ... of aan..

 

Voor 1 augustus 2003 is een nauwe samenwerking tussen de swv op/ab en rk/pc voorzien.

Een mogelijke fusie tussen de sbo voorzieningen kan daarbij betrokken worden..

Vooruitlopend wordt het zorgplatform ingericht per 1 augustus 2000

 

Leo Romijn

projektleider

14-02-2000

 

Strategisch beleid voor de periode tot 1 augustus 2003

 

Op grond van het meerjarig beleidskader realiseert het bestuur een zorgstructuur in het samenwerkingsverband gericht op het versterken van de opvang van zorgleerlingen in de aangesloten basisscholen.

Operationele middelen:

- een zorgstructuur bestaande uit:

--- projektleider/ coördinator

--- lege centrale dienst

--- sbo school voor maximaal 3% van de leerlingen van het swv

--- pcl met brede doelstelling

--- ib- structuur per basisschool

--- inzet zorgmiddelen in basisscholen

--- inzet boventalligen sbo in basisscholen

- een zorgplan dat de jaarlijkse beleidsdoelen per schooljaar bevat en gericht is op

--- maatregelen binnen de basisschool (zorgplan per school)

--- maatregelen bovenschools - op niveau samenwerkingsverband

--- maatregelen samenhang onderwijs lokaal beleid

--- maatregelen voorwaardenscheppend beleid vastgelegd in de jaarlijkse begroting

 

 

Operationele doelen schooljaar op niveau van de basisschool

 

2000 - 2001

2001 - 2002

2002 - 2003

schooldiagnose

 

 

ontwikkelplan adaptief onderwijs

invoeringsprojecten "Op weg naar adaptief onderwijs"

projecten "Op weg naar adaptief onderwijs"

 

monitoring en verslag

monitoren en verslag

 

 

bijstellen ontwikkelplan

evaluatie ib

wijziging rol ib bij de ontwik- keling van het model hulpverlening via alarmering naar afstemming

ib in adaptief onderwijs volgens model afstemming

jaarverslag ib

jaarverslag ib

jaarverslag ib

zorgplan beschrijft zorgstructuur vanuit samenhang inzet alle zorgmiddelen

idem + aanpassing

idem + aanpassing

jaarverslag en verantwoording

idem

idem

 

 

 

nascholingsplan gericht op professionalisering leerkracht

handhaving zorgleerling

idem

idem

evaluatie lvs en update

evaluatie leerlingbespreking

leerlingbespreking volgens model afstemming

 

 

 

 

Operationele doelen per schooljaar op niveau van het swv

2000 - 2001

2001 - 2002

2002 - 2003

uitvoering meerjarenbeleid omvang sbo

idem

idem

vaststelling personeelsplan en uitvoering met behulp van actief  herplaatsingsbeleid

idem

idem laatste fase voor einddoel zoals beschreven in streefbeeld voor 1 augustus

2003

pcl jaarverslag

idem

idem

discussie over faciliteiten ib / rt

uitvoering discussie

 

instandhouden ib netwerk

idem

idem

verzilveren formatie voor onderwijskundige projecten bao

idem

idem

ontwikkelen samenhangend plan voor alle zorgmiddelen op niveau swv, bao en sbo

vastgelegd in begroting middelen

evaluatie inzet en monitoring

aanbevelingen en bijstellingen

idem

     

Operationele doelen per schooljaar swv in relatie tot het lokaal beleid

2000 - 2001

2001 - 2002

2002 - 2003

deelname werkgroep toelating

jaarverslag en evaluatie

idem - afhankelijk evaluatie

idem

overleg 2 swv

stappenplan op weg naar fusie op 1 augustus 2003

idem

idem

ontwikkelen nascholingsplan voor het swv en uitvoering

idem

idem

contract dienstverlening sbd voor het swv binnen doelstelling swv

idem

idem

ontwikkelen zorgplatform wsns - goa en anderen

uitvoering en evaluatie

idem en bijstelling