Zorgplan swv
op/ab Delft/Pijnacker schooljaar 2000/2001 (36.03)
Inhoud:
Hoofdstuk 1 - inleiding
Hoofdstuk 2 - het samenwerkingsverband
Hoofdstuk 2.1 - deelnemers
Hoofdstuk 2.2 - kengetallen in het samenwerkingsverband
Hoofdstuk 2.3 - strategisch beleid
Hoofdstuk 2.3.1 - visie (uitgangspunten)
Hoofdstuk 2.3.2 - samenhang met andere beleidsterreinen
- zorg voor jonge kinderen
Hoofdstuk 2.3.3 - doelen voor de middellange termijn
Hoofdstuk 2.4 - resultaten van het tot nu toe gevoerde beleid
Hoofdstuk 2.5 - inrichting en organisatie op hoofdlijnen
- organisatie structuur
- overzicht instituties
- de positie van ouders
Hoofdstuk 3 - de zorgstructuur van het samenwerkingsverband
- de zorgstructuur van het samenwerkingsverband, voorzieningen, projecten
Hoofdstuk 3.1 - algemeen overzicht
Hoofdstuk 3.2 - inzet zorgformatie - personele en financiële middelen per 1 augustus 2000
Hoofdstuk 3.3 - sbo - voorziening
Hoofdstuk 3.4 - overige voorzieningen
Hoofdstuk 3.4.1 - pcl
Hoofdstuk 3.4.2 - projectleiding
Hoofdstuk 3.4.3 - centrale dienst
Hoofdstuk 3.4.4 - omvang samenwerkingsverband
Hoofdstuk 4 - tot slot
bijlage 1 - samenstelling bestuur
bijlage 2 - lijst van afkortingen
bijlage 3 - overzicht rekenflop gegevens WSNS + meerjarenperspectief
Hoofdstuk 1 --
Inleiding
Dit zorgplan sluit aan bij de voorgaande zorgplannen. Om tegemoet te komen aan opmerkingen over de leesbaarheid zal het voorliggende zorgplan compact zijn, het aantal bijlagen beperkt. Op aanvraag zijn meer cijfers te verkrijgen. Een lijst van afkortingen is in de bijlage opgenomen.
De opzet van dit zorgplan sluit aan bij de wettelijke verplichtingen (wpo art. 19)
Voor een weergave van de kwalitatieve ontwikkelingen wordt verwezen naar de hoofdstukken waar onderwijskundige plannen aan de orde komen.
Het cijfermateriaal geeft een indruk over de kwantitatieve ontwikkelingen van het zorgbeleid.
In het hoofdstuk "zorgformatie" wordt de inzet van het schooljaar 99/00 beschreven (verantwoording) en de inzet voor het schooljaar 00/01 voorgesteld.
In het meerjarenperspectief t/m schooljaar 03/04 ontstaat inzicht in de omvang van de zorgformatie, nadat wsns garantie en so - boventalligheid zijn uitgewerkt.
Met dat perspectief voor ogen kan een eindplaatje gemaakt worden over de inzet (omvang en disciplines) van de zorgformatie nadat de extra faciliteiten zijn uitgewerkt.
Het bestuur zal in een aparte beleidsnota een meerjarig beleidskader beschrijven.
In het hoofdstuk "samenhang met andere beleidsterreinen" komen het schoolplan, het onderwijs- achterstandsplan en het onderwijsbeleidsplan aan de orde. Er worden opmerkingen gemaakt over de onderwijskundige ontwikkelingen in de scholen van het swv en het jaarlijkse aanbod van de sbd.
In de bestuursvergadering van 8 maart 2000 is het concept zorgplan vastgesteld. Aan de werkgroep directeuren is het concept zorgplan voor advies voorgelegd. Overeenkomstig de reglementen zal de mr/gmr een oordeel gevraagd worden.
In de bestuursvergadering van 9 mei 2000 zijn deze reacties besproken en het zorgplan vastgesteld. Uiterlijk 15 mei 2000 zal het zorgplan aan de rijksinspectie verstrekt worden.
Leo Romijn
projektleider
14/02/2000
Hoofdstuk 2 --
Het samenwerkingsverband
2.1 Deelnemers
De volgende besturen nemen aan het samenwerkingsverband deel:
- Gemeente Delft (1)
- Bestuurscommissie Openbaar Onderwijs Pijnacker (2)
- Delftsche Schoolvereeniging (3)
- Delftse Vereniging voor Montessori-onderwijs (4)
De bovenstaande besturen beheren met elkaar de stichting Samenwerkingsverband openbaar/ algemeen bijzonder onderwijs Delft/ Pijnacker. (zie bijlage 1 samenstelling bestuur van de stichting)
De volgende scholen voor basisonderwijs nemen aan het samenwerkingsverband deel:
- 01 -- 5 Mei Dalton School/ Jan Vermeerschool (1)
- 02 -- Simon Carmiggeltschool (1)
- 03 -- De Delta (1)
- 04 -- De Eglantier (1)
- 05 -- Openbare basisschool Vrijenban (1)
- 06 -- Freinetschool Delft (1)
- 07 -- De Omnibus (1)
- 08 -- De Tweemaster (2) - mogelijk per 01/08/2000 gesplitst
- 09 -- De Berkenhof (2)
- 10 -- Delftsche Schoolvereeniging (3)
- 11 -- Delftse Montessorischool (4)
De volgende speciale school voor basisonderwijs neemt aan het samenwerkingsverband deel:
- 12 -- De Bouwsteen (1)
2.2 Kengetallen van het samenwerkingsverband
|
2000/2001 |
|
teldatum 1/10/99 |
2000/2001 |
a. aantal basisscholen |
11/12 |
|
a. totaal aantal leerlingen basisonderwijs (incl. + 3%) |
3446 |
b. aantal speciale scholen |
01 |
|
b. totaal aantal leerlingen op de speciale school |
0132 |
c. totaal aantal scholen |
12/13 |
|
c. totaal aantal leerlingen in het samenwerkingsverband |
3578 |
|
|
|
d. deelname percentage samenwerkingsverband |
3,69 % |
|
|
|
e. aantal leerlingen volgens 2% deelname criterium |
71,56 |
Overzicht formatie (teldatum 1/10/99) en meerjaren raming (zie bijlage)
schooljaar |
sbo formatie in fre's (incl. 2%) |
swv formatie in fre's bij ongewijzigd beleid |
saldo in fre's bij ongewijzigd beleid |
1/8/2000 |
3230 (van bao 0810) |
1662 |
+ 050 |
1/8/2001-prognose |
2960 (van bao 0662) |
1662 |
- 144 |
1/8/2002-prognose |
2462 (van bao 0342) |
1662 |
- 324 |
1/8/2003-prognose |
2500 |
1662 |
- 625 |
Bij de berekening van de sbo formatie is uitgegaan van afbouw deelname tot 3 % (1/10/02)
Bij de berekening van de formatie swv is uitgegaan van toename so boventalligen.
2.3 Strategisch beleid
2.3.1 Visie (uitgangspunten)
Het samenwerkingsverband is erop gericht om de zorg zoveel mogelijk naar de leerling te brengen in plaats van de leerling naar de zorg.
Zij richt daartoe een continuüm van zorgvoorzieningen in, waarbij kinderen zo optimaal mogelijk een ononderbroken ontwikkelingslijn kunnen doorlopen.
Het samenwerkingsverband stimuleert daartoe de ontwikkeling van scholen tot professionele organisaties met een eigen schoolconcept en een open relatie tot de omgeving.
Binnen het samenwerkingsverband ontwikkelt zij een leercultuur waarin betrokkenen zelf verantwoordelijkheid nemen voor verdere professionalisering en kwaliteitsverbetering.
Het bestuur zal in een aparte nota het meerjarig beleidskader aan de orde stellen.
2.3.2 Samenhang met andere beleidsterreinen
Naast het WSNS beleid zoals beschreven in dit zorgplan, staan de schoolbesturen voor de taak ook andere beleidsinitiatieven te ondernemen. Deze zijn:
- Het gemeentelijk onderwijs achterstanden beleidsplan
Een werkgroep onder voorzitterschap van de SBD beziet de samenwerking en afstemming van het wsns en goa beleid
- Een meerjarenplan ondersteuning en begeleiding van de SBD.
Het bestuur zal initiatieven nemen om tot een betere afstemming in aanbod en professionalisering te komen.
- Het schoolbezoek van zorgleerlingen.
De coördinatoren van de beide swv overleggen regelmatig met de leerplichtambtenaar over zorgleerlingen die in het kader van hun schoolbezoek problemen geven.
De activiteiten van al deze beleidsterreinen zal zich richten opeen schoolorganisatie met als kenmerk:
-- het leren omgaan met verschillen tussen leerlingen (hoofdaccent).
-- het realiseren van een schoolspecifieke organisatie die recht doet aan die verschillen.
in relatie tot de uitgangspunten van dit zorgplan
Bij het erkennen van de verschillen tussen leerlingen moet uitgegaan worden dat ze voort komen uit de kenmerken van het kind (intelligentie, ontwikkelingsverloop) en uit de omgeving (sociaal-economisch, cultureel, e.d)
Leerkrachten aanvaarden die verschillen en stemmen hun onderwijsgedrag daarop af.
De vormgeving van dit beleid wordt vervolgens vastgelegd in het schoolplan/ zorgplan.
Het (zorg)plan omschrijft de organisatie, de zorgstructuur, de inzet van formatie en de evaluatie van de resultaten.
Voor het verkrijgen van wsns faciliteiten moeten de (zorg)plannen aan het bestuur ter goedkeuring worden voorgelegd. Het bestuur stelt regels en criteria op. Er wordt zoveel mogelijk aansluiting gezocht bij overige planprocedures.
Het komend schooljaar staat een verdere concretisering van de schoolzorgplannen in het teken van "Op weg naar adaptief onderwijs"
Uitgegaan wordt daarbij van versterking van het primair proces in de school, dat wil zeggen dat de verbetering van het onderwijskundig handelen centraal staat.
Inzet is het handhaven van leerlingen in de basisschool.
De coördinatoren GOA, WSNS en SBD richten hun overleg op integratie van de deelactiviteiten voor alle zorgleerlingen, zowel autochtoon als allochtoon.
Zorg voor jonge kinderen.
De wijze waarop de zorg voor jonge kinderen is ingericht maakt op het punt van preventie en handhaving een voortdurende aandacht noodzakelijk. De wettelijke mogelijkheden om aan iedere sbo een afdeling 4-6 jarigen te stichten heeft voor de omvang van deze groep leerlingen aan de eigen sbo gevolgen gehad.
Jaarlijks verwijzen scholen van het eigen swv 1/2 leerlingen. Het bestuur is van mening dat op grond van ervaringsgegevens en de actuele aanmeldingssituatie het komend schooljaar vooralsnog geen groep van 4-6 jarigen aan de SBO in te richten is. Mocht blijken dat in de toekomst zich andere feiten ontwikkelen, dan zal het bestuur dit besluit opnieuw in overweging nemen.
De PCL zal bij eventueel aangemelde leerlingen, na onderzoek en bespreking een passend advies geven. Afhankelijk van het advies kan hierbij onder andere worden gedacht aan (tijdelijke) plaatsing op een basisschool met extra rt-hulp (wsns) of plaatsing op een sbo- school in een ander samenwerkingsverband. (met overheveling van zorgmiddelen)
Aan de leerkrachten van de groepen 1 t/m 3 van de aangesloten basisscholen zal in samenwerking met de SBD een cursus "Jonge Kind" aangeboden worden. Het doel van de cursus is om een verdere professionalisering van de betrokken leerkrachten te bereiken om jonge zorgkinderen beter te kunnen helpen. Mogelijk kan er ook deelgenomen worden aan een bijeenkomst van het rk/pc swv over de opvang van mkd kinderen
2.3.3 Doelen voor de middellange termijn
Het swv richt zich op de ontwikkeling van basisscholen die optimaal kunnen voorzien in de behoefte aan extra zorg in de scholen zelf, waarbij het beroep dat wordt gedaan op zorgvoorzieningen buiten de basisschool wordt verminderd tot maximaal 3% van de leerlingen op 1 augustus 2003 (teldatum 1 oktober 2002).
Het swv houdt een centraal geplaatste voorziening voor speciaal basisonderwijs in stand waarin de onderwijsfunctie voor leerlingen met complexe hulpvragen wordt gerealiseerd.
Door de gemaakte keuze over de opvang van het jonge kind kunnen kinderen vanaf
6/7 jaar - 12/14 jaar toegelaten worden.
Het swv onderzoekt de mogelijkheden om kinderen gedeeltelijk of tijdelijk als leerling in een speciale basisschool te plaatsen. Alle basisscholen leggen accent op professionalisering van leerkrachten in het omgaan met verschillen tussen leerlingen. Daartoe wordt een samenhangend professionaliseringsaanbod opgesteld waarin het realiseren van adaptief onderwijs centraal staat. Het ligt voor de hand een samenhang te zoeken met het nascholingsplan en sbd- aanbod.
Op alle basisscholen is het inrichten van de interne begeleidingsstructuur van leerlingenzorg een vereiste. Alle scholen richten daartoe interne begeleiding in voor de minimale omvang van 8 uur per week. Het bestuur ontvangt aan het eind van een schooljaar een verslag. Voor dat verslag stelt het bestuur criteria op. De door het bestuur vastgestelde taakomschrijving van de ib'er blijft gehandhaafd. De bekostiging van de IB faciliteiten zal voor 4 uur per school plaats vinden uit het schoolprofielbudget en voor 4 uur per school uit de zorgmiddelen van het samenwerkingsverband.
2.4 Resultaten van het tot nu toe gevoerde beleid.
Bij de uitgangspunten voor het meerjarenbeleid is vastgesteld dat de omvang van de sbo voorziening uiterlijk 1 augustus 2003 maximaal 3% van de leerlingen van het swv mag omvatten. De uitvoering van het vastgestelde instroombeleid laat zich aflezen uit de volgende kengetallen:
teldatum |
leerlingen swv |
omvang sbo |
deelname % |
1/10/1991 |
3308 |
213 |
6,44 |
1/10/1992 |
3345 |
218 |
6,52 |
1/10/1993 |
3301 |
233 |
7,06 |
1/10/1994 |
3322 |
235 |
7,07 |
1/10/1995 |
3359 |
237 |
7,06 |
1/10/1996 |
3498 |
213 |
6,09 |
1/10/1997 |
3539 |
193 |
5,45 |
1/10/1998 |
3612 |
166 |
4,60 |
1/10/1999 |
3578 |
132 |
3,69 |
prognose |
|
|
|
1/10/2000 |
3600 |
120 |
3,37 |
1/10/2001 |
3600 |
108 |
3,04 |
1/10/2002 |
3600 |
105 |
2,96 |
1/10/2003 |
3600 |
105 |
2,96 |
Door goede afspraken met het rk/pc swv is het probleem van de grensoverschrijders opgelost. Ieder swv richt nu het zorgbeleid op de leerlingen van het eigen swv.
Vanuit de bovenschoolse zorgmiddelen werden aan de basisscholen leerkrachten voor rt-werk toegekend. De volgende kengetallen zijn daarover beschikbaar:
periode |
uren rt |
aantal leerlingen in rooster |
aantal leerkrachten |
aug.97 - jan.98 |
59 u 30 |
098 ( 39 m, 59 j) |
4 |
jan.98 - aug.98 |
59 u 30 |
092 ( 38 m, 54 j) |
4 |
aug.98 - jan.99 |
138 u 30 |
237 (109 m, 128 j) |
8 |
jan.99 - aug.99 |
138 u 30 |
262 (130 m, 132 j) |
8 |
Ruim 70% van de tijd werd besteed aan lees, taal activiteiten.
De deelname van leerlingen uit de clusters groep 1,2,3 en groep 4,5 en groep 6,7,8 was evenredig. Alle volgleerlingen voor de PCL waren in het rt-rooster opgenomen.
Per bovengenoemde periode werd door de rt-leerkracht verslag gemaakt. De volgleerlingen werden met de IB'er besproken.
De koppeling van de resultaten van de rt-leerkracht met het lvs van de basisschool is goed op gang gekomen. De verwerking van de toetsgegevens in het computerprogramma is operationeel.
Aangemelde leerlingen voor toelating SBO werden in de pcl besproken, onderzocht en geplaatst als dat nodig was. Aan het begin van het schooljaar werden alle leerlingen met een positieve beschikking geplaatst.
Het verwijzingsgedrag van de meeste scholen blijft binnen de normen van het meerjaren toelatingsbeleid. Onderzoek van de gegevens van scholen over een periode van 7 afgelopen jaren geeft aan dat enkele scholen aan het stijgen zijn in het aantal aangemelde leerlingen over de laatste drie jaar. Met twee scholen is over de aanpak van de resultaten gesproken en een plan van aanpak gemaakt.
2.5 Inrichting en organisatie op hoofdlijnen
De meeste onderdelen van dit hoofdstuk zijn uitgewerkt in reglementen.
De organisatiestructuur:
Bestuur swv (samenstelling in bijlage) - reglement "federatieve stichting"
projektleider taken - bestuur -advies, administratie, dagelijkse leiding swv
- ib netwerk - advies, agenda inbreng
- pcl: voorzitter - administratie dossier zorgleerlingen, intake
ouders en ib, uitvoering instroombeleid,
organisatie vergadering pcl, advies, besluitvorm - informatie mr/ gmr/ schoolteams
- aansturing en organisatie wsns rt-leerkrachten, rooster,
functioneringsgesprekken, beoordelingsgesprekken
- productie concept zorgplan, verwerking besluitvorming
- productie jaarverslag bestuur, ib netwerk en wsns rt
- contacten met externe instanties (sbd, goa, pmpo, rk/pc swv enz)
- advies directeuren overleg wsns scholen advies zorgbeleid, overleg
volgleerlingen
- organisatie inzet wsns faciliteiten
Overzicht instituties swv:
|
leden |
reglement |
taak |
bestuur |
4 (4 plv) voorzitter Dick Rensen plv. voorzitter Ron Hoeben |
federatieve stichting |
bevoegd gezag swv vergadering per jaar 5/6 |
werkgroep directeuren |
13 (13 plv) voorzitter Joop Houweling secretaris Trudie Bakker |
reglement inrichting werkgroep |
advies vergadering min. 2 per jaar |
ib netwerk |
22 leden voorzitter Marian Hansen (SBD) secretaris Lia van Ipenburg |
geen |
advies informatie uitwisseling netwerken werkafspraken |
rt netwerk |
alle rt-leerkrachten |
discussie over vormgeving |
professionalisering |
rt leerkrachten wsns |
6 (parttime)leerkrachten 1 (parttime)logopediste 1 (parttime)klasse assistent |
overzicht werkafspraken |
werkoverleg (5/6 p.j.) uitwisseling informatie |
pcl |
3 leden voorzitter Leo Romijn sbo Henk van Hassel bao Marten Pool ad hoc leden |
reglement huishoudelijk reglement privacy reglement beroepsprocedure |
beoordeling aangemelde zorgleerling advies of plaatsing, afgifte beschikking |
centrale dienst |
bestuur |
reglement bestuur |
inzet zorgmiddelen |
Positie van de ouders.
In de schoolgids van de aangesloten basisscholen is informatie opgenomen over het swv en de zorgvoorzieningen van de school. De PCL is opgenomen met adres en telefoonnummer.
Elke school heeft leerling- en groepsbesprekingen. Via rapportage en aanvullende gesprekken worden ouders over hun kind geïnformeerd.
De IB'er bespreekt in elke school de vorderingen van de zorgleerling met leerkracht en de ouders. Ouders en IB'er overleggen over een mogelijke aanmelding bij PCL.
Desgewenst kan de voorzitter van de PCL informatie verschaffen
Aanmelding bij de PCL vindt plaats met een toestemmingsformulier ouders, waar de ouders zelf de reden voor aanmelding verwoorden en zelf aangeven welke aanvullende gegevens zij aan de pcl beschikbaar stellen.
De IB'er informeert de ouders over de inhoud van het aan de PCL te zenden onderwijskundig rapport.
De voorzitter van de PCL nodigt de ouders uit voor een informatief gesprek, daarna volgt een intake gesprek. In het gesprek wordt informatie verstrekt over de criteria die de pcl hanteert.
Na het intake gesprek krijgen ouders een maand gelegenheid de pcl aanvullende informatie te verstrekken.
De PCL bespreekt de leerling-gegevens in relatie tot de vraagstelling. Er kan eventueel aanvullend onderzoek plaats vinden. De voorzitter van de PCL informeert de ouders.
De PCL neemt in een vergadering een besluit. De voorzitter bespreekt het besluit met de ouders. De ouders ontvangen in dat gesprek de beschikking en bijlagen. (tekenen voor ontvangst)
Ouders kunnen tegen het besluit in beroep gaan (wpo en reglementen)
Indien het gaat om plaatsing in de sbo voorziening volgt een gesprek met de directeur van de school en kennismaking van de leerling met de school.
Alle ouders kunnen verder via mr/ en gmr oudergeleding over beleidsmatige zaken geïnformeerd worden.
In elke schoolgids van de scholen van het samenwerkingsverband is de standaardtekst over de PCL opgenomen.
Hoofdstuk 3 De
zorgstructuur van het samenwerkingsverband
3 De zorgstructuur van het swv; voorzieningen en projecten
3.1 Algemeen overzicht van de voorzieningen en projecten
- inzet van bovenschoolse
wsns faciliteiten (boventalligheid)
Dit vindt plaats in de vorm van inzet van rt-leerkrachten, logopedie en klasseassistent. Binnen de gegeven financiële kaders van de zorgmiddelen vanuit de centrale dienst zal dit beleid voortgezet worden. Het meerjarenbeleid geeft inzicht in de omvang op 1/8/2003. Met ingang van deze laatste datum zal het te ontwikkelen meerjarig beleidskader in werking treden.
- ib netwerk:
Elke school krijgt 8 uur ib - faciliteiten, de financiering van 4 uur vindt plaats uit formatie van de basisschool (schoolprofielbudget) en 4 uur uit de zorgmiddelen wsns. De vastgestelde taakomschrijving blijft gehandhaafd, via bijeenkomsten werken de IB'ers aan verdieping en verdere professionalisering
- sbo voorziening:
In het kader van de fusie per 1/8/1999 van de Juliana van Stolbergschool en Het Kompas wordt uitwerking gegeven aan het onderwijskundig model, nl. de integratie van de oude mlk en lom groepen
- pcl:
De PCL werkt verder aan de ontwikkeling van "beoordeling en toelating" naar "advies, handhaving en preventie". (brede doelstelling) Er volgt een evaluatie van het formulier "onderwijskundig rapport"
- werkgroep directeuren:
Het directeurenoverleg wsns geeft advies over het zorgbeleid en is belast met de uitvoering van het zorgplan. Tevens wordt geadviseerd over het meerjarig beleidskader en wordt een gemeenschappelijk nascholingsplan ontwikkeld, gericht op professionalisering van leerkrachten (omgaan met verschillen en vormgeving adaptief onderwijs)
- scholen:
De basisscholen geven via in te leveren zorgplannen hun schoolspecifieke ontwikkeling aan naar adaptief onderwijs. In de scholen wordt gewerkt naar acceptatie van verschillen tussen leerlingen en een vormgeving van de daarop gebaseerde onderwijsleersituatie. De schoolorganisatie wordt aangepast, zodat een ononderbroken leerweg mogelijk wordt. De zorgplannen per school passen binnen het zorgplan van het samenwerkingsverband. De zorgplannen van de scholen worden daarop door het bestuur beoordeeld.
- rt - netwerk:
In relatie met de sbd zal een aanbod gedaan worden om de verdere professionalisering van rt-leerkrachten te realiseren.
- studiedag wsns organiseren:
Het streven is erop gericht om evenals voorgaande jaren een studiedag wsns te organiseren voor alle schoolteams. Een verdere bezinning op vorm, inhoud en tijdstip is gewenst.
Mogelijk kan er ook een samenwerking met het rk/ pc swv gezocht worden.
- sbd:
Er moet afstemming komen over het aanbod van de sbd aan de scholen en de professionaliseringswensen van het samenwerkingsverband. Het bestuur zal daarvoor een aantal uitgangspunten en kaders aangeven.
Voor de looptijd van dit zorgplan gaat het om adaptief onderwijs, lees strategieën, rt- professionalisering, aandacht jonge kind in de basisschool
- scholen:
De scholen gaan het leerlingenvolgsysteem verder uitbouwen. In elke school functioneert daartoe het computer programma Esis b
- goa:
De resultaten van het overleg wsns-goa over de integratie van het zorgbeleid, de ib verworvenheden en de monitoring van de goa- scholen worden aan bestuur en directeuren voorgelegd.
- rk/pc swv:
Het bestaande functioneel overleg tussen de twee samenwerkingsverbanden zal worden voortgezet. Er is onder leiding van de sbd een overleg met de coördinatoren gestart om een verdere samenwerking van de twee swv te concretiseren. Resultaten van dit overleg zullen aan bestuur en directeuren voorgelegd worden.
- centrale opvang allochtone leerlingen:
Er wordt een relatie gelegd met het zorgbeleid wsns, vooral in het kader van de preventie taakstelling, testen en opbouw leerlingen dossier. De uitstroom zal om praktische redenen vooral gericht zijn op voortgezette handhaving in de basisschol
- meerjarig beleidskader
Het meerjarig beleidskader geeft inzicht in de besteding zorgmiddelen per 1/8/2003. Er komt een actief personeelsbeleid inzake vroegtijdige herplaatsing van met name onderwijs ondersteunend personeel.
- intake-beleid
De scholen in het samenwerkingsverband hanteren een uniform intake beleid voor nieuwe (zorg)leerlingen bao: het directeurenoverleg wsns stuurt een protocol ter goedkeuring aan het bestuur.
3.2 Inzet zorgformatie -- personele en financiële middelen per 1
augustus 2000
Uitgangspunt blijft: investeren in het bao met faciliteiten, waardoor mogelijkheden voor handhaving van de zorgleerling in bao dient toe te nemen. Inzet van de faciliteiten vanuit centrale dienst Toekenning via een bestuursbesluit. Via verslagen wordt aan het bestuur verantwoording afgelegd over de resultaten van de inzet van de faciliteiten.
inkomsten schooljaar 2000/2001 |
|
uitgaven schooljaar 2000/2001 |
|
omschrijving |
fre's |
omschrijving |
fre's |
zorgmiddelen wsns |
1496 |
overheveling sbo school |
0810 |
normatieve overgangsformatie 60% |
1026 |
rt leerkrachten garantie |
0541 |
|
|
oop psychologie garantie |
0030 |
|
|
oop logopedie garantie |
0064 |
|
|
oop administratie garantie |
0053 |
|
|
oop conciërge garantie |
0052 |
|
|
oop klasseassistent garantie |
0202 |
|
|
uitbesteding maatschappelijk werk |
0040 |
|
|
projektleider |
0179 |
|
|
lid pcl bao |
0009 |
|
|
lid pcl sbo |
0011 |
|
|
ib 4 uur(18 fre's) per school - 52 uur |
0234 |
|
|
rt leerkracht 1 |
0143 |
|
|
rt leerkracht 2 |
0104 |
|
|
nog in te vullen/ verzilvering |
0050 |
totaal inkomsten |
2522 |
totaal uitgaven |
2522 |
|
|
|
|
Bekostiging sbo school 2% -- 2420 fre's
verplichte overheveling zorgmiddelen bao --0810 fre's
totaal beschikbaar voor sbo voorziening 3230 fre's
mogelijke inkomsten obp voor coördinatorenoverleg wsns-goa -- f 25.000,--
Meerjaren perspectief weergegeven in fre's zorgmiddelen.
In de komende jaren zal een saldotekort ontstaan door toename boventalligheid en een onvoldoende herplaatsingsresultaat. Door terug loop in de inkomsten zal een te groot beslag op financiering uit de zorgmiddelen bao ontstaan. In de meerjarenbegroting( zie bijlage) is uitgegaan van ongewijzigd beleid. (dat zijn de huidige personele verplichtingen). In het meerjarig beleidskader worden maatregelen voorgesteld om deze ontwikkeling te voorkomen.
schooljaar |
2% sbo |
overheveling zorgmiddelen bao |
normatieve boventalligheid |
beschikbaar voor bao |
saldo |
1999/2000 |
2790 |
1242 |
1368 (80%) |
1631 |
+ 0024 |
2000/2001 |
2420 |
0810 |
1026 (60%) |
1662 |
+ 0050 |
3.3 SBO voorziening
Bij voorgaande hoofdstukken is al aangegeven dat de mogelijke opvang van jonge kinderen op organisatorische gevolgen bekeken moet worden. Als de sbo voorziening geen verantwoorde mogelijkheden ziet voor de opvang van een gering aantal kinderen, dan zal het bestuur elk schooljaar over de elders beschreven mogelijkheden een besluit nemen.
Na de fusie is de onderwijskundige integratie van de "oude mlk en lom" groepen aan de orde. De omvang van de school zal als gevolg van de genomen besluiten (maximaal 3 % van de leerlingen van het swv op 1/10/2002) dalen naar ongeveer 108 leerlingen.
Als gevolg van het langer handhaven van de leerlingen in de basisscholen, zullen leerlingen ook op latere leeftijd instromen in de sbo school. Het accent zal naar verwachting komen te liggen op 8+. De heterogeniteit (leeftijd en niveau) in de groepssamenstelling in de onderbouw zal daarmee voor de hand liggen. De uitdaging om leerlingen kortdurend op te vangen en/ of terug te plaatsen in de basisscholen is daardoor niet eenvoudig te realiseren.
3.4 Overige voorzieningen
3.4.1 PCL gaat vorm geven aan de verdere ontwikkeling van het brede takenpakket, zoals omschreven in zorgplan 98/99.
Daarbij moet ook nader bezien worden op welke wijze de inzet van onderzoeksfaciliteiten gebruikt kan worden. De maximaal te bekostigen omvang, zoals weer gegeven in het nog vast te stellen "meerjarig beleidskader" is daarbij uitgangspunt.
Onder inzet wordt ook verstaan: een keuze maken tussen functies in vast dienstverband of op afroep en/ of eventueel op declaratie basis.
3.4.2 Projectleiding
Gezien het beslag op de middelen dient een nadere afweging in het meerjarig beleidskader gemaakt te worden over de omvang van het takenpakket en uren voor de projectleiding. Vermindering overhead lijkt gezien de financiële situatie na afloop boventalligheid en verplichtingen so- personeel noodzakelijk. Uitgangspunt dient te blijven dat het hoofdaccent van de inzet van de zorgmiddelen is het directe contact met de zorgleerling.
3.4.3 Centrale dienst
Vooralsnog blijft de keuze voor een zogenaamde lege centrale dienst gehandhaafd.
3.4.4 Omvang swv
De gemiddelde omvang van de samenwerkingsverbanden in het land zou ongeveer rond de 6000 leerlingen zijn.
Het swv op/ab Delft/ Pijnacker zal in de buurt komen van 3600 leerlingen.
De daaraan gekoppelde toekenning van zorgmiddelen is redelijk beperkt gezien de ambities.
De omvang van de sbo voorziening (max. 3% van de leerlingen) maakt het noodzakelijk om in de basisscholen nadrukkelijk een beleid van preventie en handhaving van zorgleerlingen vorm te geven. Daarbij de nadruk steeds meer te liggen op verantwoording van dat deel van de formatie dat bedoeld is voor zorgbeleid in het basisonderwijs De inzet en facilitering van de bovenschoolse rt- faciliteiten zullen in het eerder genoemde meerjarig beleidskader opnieuw afgewogen moeten worden.
Er dient een nadere afweging gemaakt te worden over de omvang van het swv.
We blijven "klein en fijn" of we gaan zoeken naar schaalvergroting. Te denken valt daarbij aan het rk/pc swv of swv in de regio van de sbd Delft/ Zoetermeer/ Westland
Als er een besluit genomen wordt over schaalvergroting swv dan kan de datum van realisering niet voor 1/8/2003 gekozen worden (regelgeving over wijziging samenstelling swv en financiële positie verplichtingen
4. Tot slot.
Dit zorgplan heeft de looptijd van een schooljaar. Het eerste concept moest op grond van tijdpad 8 maanden voordien geproduceerd worden. De feitelijke vaststelling vindt plaats 3 maanden voor aanvang van dat schooljaar. De eerste verslaggeving van het voorgaande zorgplan vindt plaats als dit zorgplan al 5 maanden in werking is.
Het lijkt daarom gewenst om een volgend zorgplan meer in termen van een meerjarenplan te schrijven. Bezien moet worden in hoeverre de regelgeving hierbij een belemmering vormt.
bijlage 1 - samenstelling bestuur samenwerkingsverband
voorzitter - hr. D. Rensen - openbaar onderwijs Delft
plv. voorzitter - hr. R.Hoeben - openbaar onderwijs Delft
secretaris - hr. H.Verheijde - Delftsche Schoolvereeniging
plv. - mevr. M. Oomen - Delftsche Schoolvereeniging
penningmeester - hr. R. Holling - Delftse vereniging voor Montessori onderwijs
plv. - hr. H. oey - Delftse vereniging voor Montessori onderwijs
lid. - mevr. M.Plessius - Bestuurscommissie openbaar basisonderwijs Pijnacker
plv. - mevr. B. van Leeuwen - Bestuurscommissie openbaar onderwijs Pijnacker
bijlage 2 - lijst van afkortingen
ab |
algemeen bijzonder onderwijs |
bao |
basisonderwijs |
fre's |
formatie rekeneenheden |
gmr |
gemeenschappelijke medezeggenschapsraad |
goa |
gemeentelijk onderwijs achterstandsbeleid |
ib'er |
interne begeleider |
lvs |
leerlingen volgsysteem |
mr |
medezeggenschapsraad |
oop |
onderwijs ondersteunend personeel |
op |
openbaar onderwijs |
pc |
protestants christelijk onderwijs |
pcl |
permanente commissie leerlingenzorg |
pmpo |
procesmanagement primair onderwijs |
rk |
rooms-katholiek onderwijs |
sbd |
schoolbegeleidingsdienst |
sbo |
speciaal basis onderwijs |
so |
speciaal onderwijs |
swv |
samenwerkingsverband |
wpo |
wet primair onderwijs |
wsns |
weer samen naar school |
|
|
Meerjaren begroting op basis van gegevens per 7 maart 2000
|
teldatum 1/10/99 jaar 2000/2001 |
teldatum 1/10/00 jaar 2001/2002 |
teldatum 1/10/01 jaar 2002/2003 |
teldatum 1/10/02 jaar 2003/2004 |
ll bao |
3446 |
3446 |
3446 |
3446 |
ll sbo |
132 |
120 |
108 |
105 |
ll totaal swv |
3578 |
3566 |
3554 |
3551 |
% sbo |
3,69 |
3,37 |
3,04 |
2,96 |
|
|
|
|
|
omvang sbo basisformatie |
1201 |
1092 |
983 |
956 |
zorgformatie |
972 |
959 |
959 |
959 |
formatie cumi |
149 |
149 |
149 |
149 |
schoolleiding |
98 |
98 |
98 |
98 |
overdrachts verplichting |
810 |
662 |
500 |
459 |
totaal sbo |
3230 |
2960 |
2689 |
2621 |
|
|
|
|
|
omvang over-gangsformatie |
1026 |
684 |
342 |
0 |
omvang garantie op (rt leerkracht) |
541 |
541 |
541 |
541 |
omvang garantie oop |
401 |
401 |
401 |
401 |
|
|
|
|
|
coördinatie |
179 |
179 |
179 |
179 |
rt bao |
247 |
247 |
247 |
247 |
ib faciliteiten |
234 |
234 |
234 |
234 |
maatschappelijk werk uitbesteding |
40 |
40 |
40 |
40 |
Begroting swv per schooljaar op basis van bovenstaande gegevens
Inkomsten |
jaar 2000/2001 |
jaar 2001/2002 |
jaar 2002/2003 |
jaar 2003/2004 |
zorgformatie basisscholen |
1496 |
1496 |
1496 |
1496 |
overgangs-formatie |
1026 |
684 |
342 |
0 |
totaal |
2522 |
2180 |
1838 |
1496 |
|
|
|
|
|
Uitgaven |
|
|
|
|
overdracht naar sbo >2% |
810 |
662 |
500 |
459 |
garantie op (rt) |
541 |
541 |
541 |
541 |
garantie oop |
401 |
401 |
401 |
401 |
coördinatie |
179 |
179 |
179 |
179 |
ib structuur |
234 |
234 |
234 |
234 |
maatschappelijk werk |
40 |
40 |
40 |
40 |
rt |
247 |
247 |
247 |
247 |
pcl |
20 |
20 |
20 |
20 |
saldo |
50 |
- 144 |
- 324 |
-625 |
totaal |
2522 |
2180 |
1838 |
1496 |
Bij de teldatum gegevens basisonderwijs is in de prognose uitgegaan dat het totaal van alle scholen gelijk blijft. Opbouw van de teldatum gegevens per school geeft hier inzicht in.
De teldatum gegevens basisonderwijs zijn incl. de leerlingen van de centrale opvang.
Per teldatum 1/10/99 telde de centrale opvang 52 ll.
Het totaal aantal leerlingen van het swv daalt door de geplande terugloop van het sbo.
Het deelnamepercentage (= ll van het swv geplaatst op het sbo) kan in de komende jaren wijzigen door daling/ stijging in de feitelijke teldatum gegevens van de basisscholen.
Het percentage is vastgelegd in het meerjarig instroombeleid. Het feitelijk aantal ll in het sbo kan dalen/ stijgen in relatie tot de feitelijke teldatum gegevens van de basisscholen.
Omvang overgangsformatie is op de invoeringsdatum vastgesteld.
Bij de omvang garantie op (rt leerkrachten) en opp is uitgegaan neutrale ontwikkeling bij in- en uitstroom. In het meerjarigbeleidskader zijn de uitgangspunten voor een actief personeelsbeleid vastgesteld. Het saldo tekort geeft de minimale omvang van dat herplaatsingsbeleid aan.
De juiste verhouding tussen facilitering ib, rt, coördinatie en pcl disciplines (oop) zal op basis van de besluitvorming over een meerjarigbeleidskader vastgesteld worden.
Het saldo tekort ontstaat bij een ongewijzigd beleid.