Zorgplan swv op/ab Delft/Pijnacker schooljaar 2000/2001 (36.03)

 

Inhoud:

 

Hoofdstuk 1                         - inleiding

Hoofdstuk 2                         - het samenwerkingsverband

Hoofdstuk 2.1                         - deelnemers

Hoofdstuk 2.2                         - kengetallen in het samenwerkingsverband

Hoofdstuk 2.3                         - strategisch beleid

Hoofdstuk 2.3.1                         - visie (uitgangspunten)

Hoofdstuk 2.3.2                         - samenhang met andere beleidsterreinen

                                                  - zorg voor jonge kinderen

Hoofdstuk 2.3.3                         - doelen voor de middellange termijn

Hoofdstuk 2.4                            - resultaten van het tot nu toe gevoerde beleid

Hoofdstuk 2.5                            - inrichting en organisatie op hoofdlijnen

                                                  - organisatie structuur

                                                  - overzicht instituties

                                                  - de positie van ouders

Hoofdstuk 3                               - de zorgstructuur van het samenwerkingsverband

                                                  - de zorgstructuur van het samenwerkingsverband, voorzieningen,                         projecten

Hoofdstuk 3.1                           -  algemeen overzicht

Hoofdstuk 3.2                           - inzet zorgformatie - personele en financiële middelen per 1 augustus                         2000

Hoofdstuk 3.3                           - sbo - voorziening

Hoofdstuk 3.4                           - overige voorzieningen

Hoofdstuk 3.4.1                         - pcl

Hoofdstuk 3.4.2                         - projectleiding

Hoofdstuk 3.4.3                         - centrale dienst

Hoofdstuk 3.4.4                         - omvang samenwerkingsverband

Hoofdstuk 4                                - tot slot

bijlage 1                        - samenstelling bestuur

bijlage 2                        - lijst van afkortingen

bijlage 3                         - overzicht rekenflop gegevens WSNS + meerjarenperspectief

 


Hoofdstuk 1 -- Inleiding

 

Dit zorgplan sluit aan bij de voorgaande zorgplannen. Om tegemoet te komen aan opmerkingen over de leesbaarheid zal het voorliggende zorgplan compact zijn, het aantal bijlagen beperkt. Op aanvraag zijn meer cijfers te verkrijgen. Een lijst van afkortingen is in de bijlage opgenomen.

 

De opzet van dit zorgplan sluit aan bij de wettelijke verplichtingen (wpo art. 19)

 

Voor een weergave van de kwalitatieve ontwikkelingen wordt verwezen naar de hoofdstukken waar onderwijskundige plannen aan de orde komen.

Het cijfermateriaal geeft een indruk over de kwantitatieve ontwikkelingen van het zorgbeleid.

 

In het hoofdstuk "zorgformatie" wordt de inzet van het schooljaar 99/00 beschreven (verantwoording) en de inzet voor het schooljaar 00/01 voorgesteld.

In het meerjarenperspectief t/m schooljaar 03/04 ontstaat inzicht in de omvang van de zorgformatie, nadat wsns garantie en so - boventalligheid zijn uitgewerkt.

Met dat perspectief voor ogen kan een eindplaatje gemaakt worden over de inzet (omvang en disciplines) van de zorgformatie nadat de extra faciliteiten zijn uitgewerkt.

Het bestuur zal in een aparte beleidsnota een meerjarig beleidskader beschrijven.

 

In het hoofdstuk "samenhang met andere beleidsterreinen" komen het schoolplan, het onderwijs- achterstandsplan en het onderwijsbeleidsplan aan de orde. Er worden opmerkingen gemaakt over de onderwijskundige ontwikkelingen in de scholen van het swv en het jaarlijkse aanbod van de sbd.

 

In de bestuursvergadering van 8 maart 2000 is het concept zorgplan vastgesteld. Aan de werkgroep directeuren is het concept zorgplan voor advies voorgelegd. Overeenkomstig de reglementen zal de mr/gmr een oordeel gevraagd worden.

In de bestuursvergadering van 9 mei 2000 zijn deze reacties besproken en het zorgplan vastgesteld. Uiterlijk 15 mei 2000 zal het zorgplan aan de rijksinspectie verstrekt worden.

 

Leo Romijn

projektleider

14/02/2000

 


Hoofdstuk 2 -- Het samenwerkingsverband

 

2.1 Deelnemers

De volgende besturen nemen aan het samenwerkingsverband deel:

- Gemeente Delft (1)

- Bestuurscommissie Openbaar Onderwijs Pijnacker (2)

- Delftsche Schoolvereeniging (3)

- Delftse Vereniging voor Montessori-onderwijs (4)

De bovenstaande besturen beheren met elkaar de stichting Samenwerkingsverband openbaar/ algemeen bijzonder onderwijs Delft/ Pijnacker. (zie bijlage 1 samenstelling bestuur van de stichting)

 

De volgende scholen voor basisonderwijs nemen aan het samenwerkingsverband deel:

- 01 -- 5 Mei Dalton School/ Jan Vermeerschool (1)

- 02 -- Simon Carmiggeltschool (1)

- 03 -- De Delta (1)

- 04 -- De Eglantier (1)

- 05 -- Openbare basisschool Vrijenban (1)

- 06 -- Freinetschool Delft (1)

- 07 -- De Omnibus (1)

- 08 -- De Tweemaster (2) - mogelijk per 01/08/2000 gesplitst

- 09 -- De Berkenhof (2)

- 10 -- Delftsche Schoolvereeniging (3)

- 11 -- Delftse Montessorischool (4)

De volgende speciale school voor basisonderwijs neemt aan het samenwerkingsverband deel:

- 12 -- De Bouwsteen (1)

 

2.2 Kengetallen van het samenwerkingsverband

 

 

2000/2001

 

teldatum 1/10/99

2000/2001

a. aantal basisscholen

11/12

 

a. totaal aantal leerlingen basisonderwijs (incl. + 3%)

3446

b. aantal speciale scholen

01

 

b. totaal aantal leerlingen op de speciale school

0132

c. totaal aantal scholen

12/13

 

c. totaal aantal leerlingen in het samenwerkingsverband

3578

 

 

 

d. deelname percentage samenwerkingsverband

3,69 %

 

 

 

e. aantal leerlingen volgens 2% deelname criterium

71,56

 

Overzicht formatie (teldatum 1/10/99) en meerjaren raming (zie bijlage)

schooljaar

sbo formatie in fre's

(incl. 2%)

swv formatie in fre's bij ongewijzigd beleid

saldo in fre's bij ongewijzigd beleid

1/8/2000

3230 (van bao 0810)

1662

+ 050

1/8/2001-prognose

2960 (van bao 0662)

1662

- 144

1/8/2002-prognose

2462 (van bao 0342)

1662

- 324

1/8/2003-prognose

2500

1662

- 625

Bij de berekening van de sbo formatie is uitgegaan van afbouw deelname tot 3 % (1/10/02)

Bij de berekening van de formatie swv is uitgegaan van toename so boventalligen.


2.3 Strategisch beleid

2.3.1 Visie (uitgangspunten)

Het samenwerkingsverband is erop gericht om de zorg zoveel mogelijk naar de leerling te brengen in plaats van de leerling naar de zorg.

Zij richt daartoe een continuüm van zorgvoorzieningen in, waarbij kinderen zo optimaal mogelijk een ononderbroken ontwikkelingslijn kunnen doorlopen.

Het samenwerkingsverband stimuleert daartoe de ontwikkeling van scholen tot professionele organisaties met een eigen schoolconcept en een open relatie tot de omgeving.

Binnen het samenwerkingsverband ontwikkelt zij een leercultuur waarin betrokkenen zelf verantwoordelijkheid nemen voor verdere professionalisering en kwaliteitsverbetering.

Het bestuur zal in een aparte nota het meerjarig beleidskader aan de orde stellen.

 

2.3.2 Samenhang met andere beleidsterreinen

Naast het WSNS beleid zoals beschreven in dit zorgplan, staan de schoolbesturen voor de taak ook andere beleidsinitiatieven te ondernemen. Deze zijn:

- Het gemeentelijk onderwijs achterstanden beleidsplan

Een werkgroep onder voorzitterschap van de SBD beziet de samenwerking en afstemming van het wsns en goa beleid

- Een meerjarenplan ondersteuning en begeleiding van de SBD.

Het bestuur zal initiatieven nemen om tot een betere afstemming in aanbod en professionalisering te komen.

- Het schoolbezoek van zorgleerlingen.

De coördinatoren van de beide swv overleggen regelmatig met de leerplichtambtenaar over zorgleerlingen die in het kader van hun schoolbezoek problemen geven.

   

De activiteiten van al deze beleidsterreinen zal zich richten opeen schoolorganisatie met als kenmerk:

-- het leren omgaan met verschillen tussen leerlingen (hoofdaccent).

-- het realiseren van een schoolspecifieke organisatie die recht doet aan die verschillen.

in relatie tot de uitgangspunten van dit zorgplan

Bij het erkennen van de verschillen tussen leerlingen moet uitgegaan worden dat ze voort komen uit de kenmerken van het kind (intelligentie, ontwikkelingsverloop) en uit de omgeving (sociaal-economisch, cultureel, e.d)

Leerkrachten aanvaarden die verschillen en stemmen hun onderwijsgedrag daarop af.

De vormgeving van dit beleid wordt vervolgens vastgelegd in het schoolplan/ zorgplan.

Het (zorg)plan omschrijft de organisatie, de zorgstructuur, de inzet van formatie en de evaluatie van de resultaten.

Voor het verkrijgen van wsns faciliteiten moeten de (zorg)plannen aan het bestuur ter goedkeuring worden voorgelegd. Het bestuur stelt regels en criteria op. Er wordt zoveel mogelijk aansluiting gezocht bij overige planprocedures.

Het komend schooljaar staat een verdere concretisering van de schoolzorgplannen in het teken van "Op weg naar adaptief onderwijs"

Uitgegaan wordt daarbij van versterking van het primair proces in de school, dat wil zeggen dat de verbetering van het onderwijskundig handelen centraal staat.

Inzet is het handhaven van leerlingen in de basisschool.

De coördinatoren GOA, WSNS en SBD richten hun overleg op integratie van de deelactiviteiten voor alle zorgleerlingen, zowel autochtoon als allochtoon.


Zorg voor jonge kinderen.

De wijze waarop de zorg voor jonge kinderen is ingericht maakt op het punt van preventie en handhaving een voortdurende aandacht noodzakelijk. De wettelijke mogelijkheden om aan iedere sbo een afdeling 4-6 jarigen te stichten heeft voor de omvang van deze groep leerlingen aan de eigen sbo gevolgen gehad.

Jaarlijks verwijzen scholen van het eigen swv 1/2 leerlingen. Het bestuur is van mening dat op grond van ervaringsgegevens en de actuele aanmeldingssituatie het komend schooljaar vooralsnog geen groep van 4-6 jarigen aan de SBO in te richten is. Mocht blijken dat in de toekomst zich andere feiten ontwikkelen, dan zal het bestuur dit besluit opnieuw in overweging nemen.

 

De PCL zal bij eventueel aangemelde leerlingen, na onderzoek en bespreking een passend advies geven. Afhankelijk van het advies kan hierbij onder andere worden gedacht aan (tijdelijke) plaatsing op een basisschool met extra rt-hulp (wsns) of plaatsing op een sbo- school in een ander samenwerkingsverband. (met overheveling van zorgmiddelen)

 

Aan de leerkrachten van de groepen 1 t/m 3 van de aangesloten basisscholen zal in samenwerking met de SBD een cursus "Jonge Kind" aangeboden worden. Het doel van de cursus is om een verdere professionalisering van de betrokken leerkrachten te bereiken om jonge zorgkinderen beter te kunnen helpen. Mogelijk kan er ook deelgenomen worden aan een bijeenkomst van het rk/pc swv over de opvang van mkd kinderen

 

2.3.3 Doelen voor de middellange termijn

Het swv richt zich op de ontwikkeling van basisscholen die optimaal kunnen voorzien in de behoefte aan extra zorg in de scholen zelf, waarbij het beroep dat wordt gedaan op zorgvoorzieningen buiten de basisschool wordt verminderd tot maximaal 3% van de leerlingen op 1 augustus 2003 (teldatum 1 oktober 2002).

Het swv houdt een centraal geplaatste voorziening voor speciaal basisonderwijs in stand waarin de onderwijsfunctie voor leerlingen met complexe hulpvragen wordt gerealiseerd.

Door de gemaakte keuze over de opvang van het jonge kind kunnen kinderen vanaf

6/7 jaar - 12/14 jaar toegelaten worden.

 

Het swv onderzoekt de mogelijkheden om kinderen gedeeltelijk of tijdelijk als leerling in een speciale basisschool te plaatsen. Alle basisscholen leggen accent op professionalisering van leerkrachten in het omgaan met verschillen tussen leerlingen. Daartoe wordt een samenhangend professionaliseringsaanbod opgesteld waarin het realiseren van adaptief onderwijs centraal staat. Het ligt voor de hand een samenhang te zoeken met het nascholingsplan en sbd- aanbod.

 

Op alle basisscholen is het inrichten van de interne begeleidingsstructuur van leerlingenzorg een vereiste. Alle scholen richten daartoe interne begeleiding in voor de minimale omvang van 8 uur per week. Het bestuur ontvangt aan het eind van een schooljaar een verslag. Voor dat verslag stelt het bestuur criteria op. De door het bestuur vastgestelde taakomschrijving van de ib'er blijft gehandhaafd. De bekostiging van de IB faciliteiten zal voor 4 uur per school plaats vinden uit het schoolprofielbudget en voor 4 uur per school uit de zorgmiddelen van het samenwerkingsverband.


2.4 Resultaten van het tot nu toe gevoerde beleid.

Bij de uitgangspunten voor het meerjarenbeleid is vastgesteld dat de omvang van de sbo voorziening uiterlijk 1 augustus 2003 maximaal 3% van de leerlingen van het swv mag omvatten. De uitvoering van het vastgestelde instroombeleid laat zich aflezen uit de volgende kengetallen:

 

teldatum

leerlingen swv

omvang sbo

deelname %

1/10/1991

3308

213

6,44

1/10/1992

3345

218

6,52

1/10/1993

3301

233

7,06

1/10/1994

3322

235

7,07

1/10/1995

3359

237

7,06

1/10/1996

3498

213

6,09

1/10/1997

3539

193

5,45

1/10/1998

3612

166

4,60

1/10/1999

3578

132

3,69

prognose

 

 

 

1/10/2000

3600

120

3,37

1/10/2001

3600

108

3,04

1/10/2002

3600

105

2,96

1/10/2003

3600

105

2,96

 

Door goede afspraken met het rk/pc swv is het probleem van de grensoverschrijders opgelost. Ieder swv richt nu het zorgbeleid op de leerlingen van het eigen swv.

Vanuit de bovenschoolse zorgmiddelen werden aan de basisscholen leerkrachten voor rt-werk toegekend. De volgende kengetallen zijn daarover beschikbaar:

 

periode

uren rt

aantal leerlingen in rooster

aantal leerkrachten

aug.97 - jan.98

59 u 30

098 ( 39 m, 59 j)

4

jan.98 - aug.98

59 u 30

092 ( 38 m, 54 j)

4

aug.98 - jan.99

138 u 30

237 (109 m, 128 j)

8

jan.99 - aug.99

138 u 30

262 (130 m, 132 j)

8

 

Ruim 70% van de tijd werd besteed aan lees, taal activiteiten.

De deelname van leerlingen uit de clusters groep 1,2,3 en groep 4,5 en groep 6,7,8 was evenredig. Alle volgleerlingen voor de PCL waren in het rt-rooster opgenomen.

Per bovengenoemde periode werd door de rt-leerkracht verslag gemaakt. De volgleerlingen werden met de IB'er besproken.

 

De koppeling van de resultaten van de rt-leerkracht met het lvs van de basisschool is goed op gang gekomen. De verwerking van de toetsgegevens in het computerprogramma is operationeel.

Aangemelde leerlingen voor toelating SBO werden in de pcl besproken, onderzocht en geplaatst als dat nodig was. Aan het begin van het schooljaar werden alle leerlingen met een positieve beschikking geplaatst. 

 

Het verwijzingsgedrag van de meeste scholen blijft binnen de normen van het meerjaren toelatingsbeleid. Onderzoek van de gegevens van scholen over een periode van 7 afgelopen jaren geeft aan dat enkele scholen aan het stijgen zijn in het aantal aangemelde leerlingen over de laatste drie jaar. Met twee scholen is over de aanpak van de resultaten gesproken en een plan van aanpak gemaakt.

 

 

 

 

2.5 Inrichting en organisatie op hoofdlijnen

De meeste onderdelen van dit hoofdstuk zijn uitgewerkt in reglementen.

De organisatiestructuur:

Bestuur swv (samenstelling in bijlage) - reglement "federatieve stichting"

projektleider taken                         -  bestuur -advies, administratie, dagelijkse leiding swv

                                                       - ib netwerk - advies, agenda inbreng

                                                       - pcl: voorzitter - administratie dossier zorgleerlingen, intake

                                                         ouders en ib, uitvoering instroombeleid,

                                                         organisatie vergadering pcl, advies, besluitvorm                                                                             - informatie  mr/ gmr/ schoolteams

                                                       - aansturing en organisatie wsns rt-leerkrachten, rooster,

                                                         functioneringsgesprekken, beoordelingsgesprekken

                                                       - productie concept zorgplan, verwerking besluitvorming

                                                       - productie jaarverslag bestuur, ib netwerk en wsns rt

                                                       - contacten met externe instanties (sbd, goa, pmpo, rk/pc swv enz)

                                                       - advies directeuren overleg wsns scholen advies zorgbeleid, overleg             

                                                          volgleerlingen

                                                       - organisatie inzet wsns faciliteiten

                                               

Overzicht instituties swv:

 

 

leden

reglement

taak

bestuur

4 (4 plv)

voorzitter Dick Rensen

plv. voorzitter Ron Hoeben

federatieve stichting

bevoegd gezag swv

vergadering per jaar 5/6

werkgroep directeuren

13 (13 plv)

voorzitter Joop Houweling

secretaris Trudie Bakker

reglement inrichting werkgroep

advies

vergadering min. 2 per jaar

ib netwerk

22 leden

voorzitter Marian Hansen (SBD)

secretaris Lia van Ipenburg

geen

advies

informatie uitwisseling

netwerken

werkafspraken

rt netwerk

alle rt-leerkrachten

discussie over vormgeving

professionalisering

rt leerkrachten wsns

6 (parttime)leerkrachten

1 (parttime)logopediste

1 (parttime)klasse assistent

overzicht werkafspraken

werkoverleg (5/6 p.j.)

uitwisseling

informatie

 

pcl

3 leden

voorzitter Leo Romijn

sbo Henk van Hassel

bao Marten Pool

ad hoc leden

reglement

huishoudelijk reglement

privacy reglement

beroepsprocedure

beoordeling aangemelde zorgleerling advies of plaatsing, afgifte beschikking

centrale dienst

bestuur

reglement bestuur

inzet zorgmiddelen

 


Positie van de ouders.

In de schoolgids van de aangesloten basisscholen is informatie opgenomen over het swv en de zorgvoorzieningen van de school. De PCL is opgenomen met adres en telefoonnummer.

Elke school heeft leerling- en groepsbesprekingen. Via rapportage en aanvullende gesprekken worden ouders over hun kind geïnformeerd.

De IB'er bespreekt in elke school de vorderingen van de zorgleerling met leerkracht en de ouders. Ouders en IB'er overleggen over een mogelijke aanmelding bij PCL.

Desgewenst kan de voorzitter van de PCL informatie verschaffen 

Aanmelding bij de PCL vindt plaats met een toestemmingsformulier ouders, waar de ouders zelf de reden voor aanmelding verwoorden en zelf aangeven welke aanvullende gegevens zij aan de pcl beschikbaar stellen.

De IB'er informeert de ouders over de inhoud van het aan de PCL te zenden onderwijskundig rapport.

De voorzitter van de PCL nodigt de ouders uit voor een informatief gesprek, daarna volgt een intake gesprek. In het gesprek wordt informatie verstrekt over de criteria die de pcl hanteert.

Na het intake gesprek krijgen ouders een maand gelegenheid de pcl aanvullende informatie te verstrekken.

De PCL bespreekt de leerling-gegevens in relatie tot de vraagstelling. Er kan eventueel aanvullend onderzoek plaats vinden. De voorzitter van de PCL informeert de ouders.

De PCL neemt in een vergadering een besluit. De voorzitter bespreekt het besluit met de ouders. De ouders ontvangen in dat gesprek de beschikking en bijlagen. (tekenen voor ontvangst)

Ouders kunnen tegen het besluit in beroep gaan (wpo en reglementen)

Indien het gaat om plaatsing in de sbo voorziening volgt een gesprek met de directeur van de school en kennismaking van de leerling met de school.

Alle ouders kunnen verder via mr/ en gmr oudergeleding over beleidsmatige zaken geïnformeerd worden.

In elke schoolgids van de scholen van het samenwerkingsverband is de standaardtekst over de PCL opgenomen.

 

Hoofdstuk 3 De zorgstructuur van het samenwerkingsverband

3 De zorgstructuur van het swv; voorzieningen en projecten

 

3.1 Algemeen overzicht van de voorzieningen en projecten

- inzet van bovenschoolse wsns faciliteiten (boventalligheid)

Dit vindt plaats in de vorm van inzet van rt-leerkrachten, logopedie en klasseassistent. Binnen de gegeven financiële kaders van de zorgmiddelen vanuit de centrale dienst zal dit beleid voortgezet worden. Het meerjarenbeleid geeft inzicht in de omvang op 1/8/2003. Met ingang van deze laatste datum zal het te ontwikkelen meerjarig beleidskader in werking treden.

- ib netwerk:

Elke school krijgt 8 uur ib - faciliteiten, de financiering van 4 uur vindt plaats uit formatie van de  basisschool (schoolprofielbudget) en 4 uur uit de zorgmiddelen wsns. De vastgestelde taakomschrijving blijft gehandhaafd, via bijeenkomsten werken de IB'ers aan verdieping en verdere professionalisering

- sbo voorziening:

In het kader van de fusie per 1/8/1999 van de Juliana van Stolbergschool en Het Kompas wordt uitwerking gegeven aan het onderwijskundig model, nl. de integratie van de oude mlk en lom groepen

- pcl:

De PCL werkt verder aan de  ontwikkeling van "beoordeling en toelating" naar "advies, handhaving en preventie". (brede doelstelling) Er volgt een evaluatie van het formulier "onderwijskundig rapport"

 

 

- werkgroep directeuren:

Het directeurenoverleg wsns geeft advies over het zorgbeleid en is belast met de uitvoering van het zorgplan. Tevens wordt geadviseerd over het meerjarig beleidskader en wordt een gemeenschappelijk nascholingsplan ontwikkeld, gericht op professionalisering van leerkrachten (omgaan met verschillen en vormgeving adaptief onderwijs)

- scholen:

De basisscholen geven via in te leveren zorgplannen hun schoolspecifieke ontwikkeling aan naar adaptief onderwijs. In de scholen wordt gewerkt naar acceptatie van verschillen tussen leerlingen en  een vormgeving van de daarop gebaseerde onderwijsleersituatie. De schoolorganisatie wordt aangepast, zodat een ononderbroken leerweg mogelijk wordt. De zorgplannen per school passen binnen het zorgplan van het samenwerkingsverband. De zorgplannen van de scholen worden daarop door het bestuur beoordeeld.

- rt - netwerk:

In relatie met de sbd zal een aanbod gedaan worden om de verdere professionalisering van rt-leerkrachten te realiseren.

- studiedag wsns organiseren:

Het streven is erop gericht om evenals voorgaande jaren een studiedag wsns te organiseren voor alle schoolteams. Een verdere bezinning op vorm, inhoud en tijdstip is gewenst.

Mogelijk kan er ook een samenwerking met het rk/ pc swv gezocht worden.

- sbd:

Er moet afstemming komen over het aanbod van de sbd aan de scholen en de professionaliseringswensen van het samenwerkingsverband. Het bestuur zal daarvoor een aantal uitgangspunten en kaders aangeven.

Voor de looptijd van dit zorgplan gaat het om adaptief onderwijs, lees strategieën, rt- professionalisering, aandacht jonge kind in de basisschool

- scholen:

De scholen gaan het leerlingenvolgsysteem verder uitbouwen. In elke school functioneert daartoe het computer programma  Esis b

- goa:

De resultaten van het overleg wsns-goa over de integratie van het zorgbeleid, de ib verworvenheden en de monitoring van de goa- scholen worden aan bestuur en directeuren voorgelegd.

- rk/pc swv:

Het bestaande functioneel overleg tussen de twee samenwerkingsverbanden zal worden voortgezet. Er is onder leiding van de sbd een overleg met de coördinatoren gestart om een verdere samenwerking van de twee swv te concretiseren. Resultaten van dit overleg zullen aan bestuur en directeuren voorgelegd worden.

- centrale opvang allochtone leerlingen:

Er wordt een relatie gelegd met het zorgbeleid wsns, vooral in het kader van de  preventie taakstelling, testen en opbouw leerlingen dossier. De uitstroom zal om praktische redenen vooral gericht zijn op voortgezette handhaving in de basisschol

- meerjarig beleidskader

Het meerjarig beleidskader geeft inzicht in de besteding zorgmiddelen per 1/8/2003. Er komt een actief personeelsbeleid inzake vroegtijdige herplaatsing van met name onderwijs ondersteunend personeel.

- intake-beleid

 De scholen in het samenwerkingsverband hanteren een  uniform intake beleid voor nieuwe (zorg)leerlingen bao: het directeurenoverleg wsns stuurt een protocol ter goedkeuring aan het bestuur.

 


3.2 Inzet zorgformatie -- personele en financiële middelen per 1 augustus 2000

Uitgangspunt blijft: investeren in het bao met faciliteiten, waardoor mogelijkheden voor handhaving van de zorgleerling in bao dient toe te nemen. Inzet van de faciliteiten vanuit centrale dienst Toekenning via een bestuursbesluit. Via verslagen wordt aan het bestuur verantwoording afgelegd over de resultaten van de inzet van de faciliteiten.

 

inkomsten schooljaar 2000/2001

 

uitgaven schooljaar 2000/2001

 

omschrijving

fre's

omschrijving

fre's

zorgmiddelen wsns

1496

overheveling sbo school

0810

normatieve overgangsformatie 60%

1026

rt leerkrachten garantie

0541

 

 

oop psychologie garantie

0030

 

 

oop logopedie garantie

0064

 

 

oop administratie garantie

0053

 

 

oop conciërge garantie

0052

 

 

oop klasseassistent garantie

0202

 

 

uitbesteding maatschappelijk werk

0040

 

 

projektleider

0179

 

 

lid pcl bao

0009

 

 

lid pcl sbo

0011

 

 

ib 4 uur(18 fre's) per school - 52 uur

0234

 

 

rt leerkracht 1

0143

 

 

rt leerkracht 2

0104

 

 

nog in te vullen/ verzilvering

0050

totaal inkomsten

2522

totaal uitgaven

2522

 

 

 

 

 

Bekostiging sbo school 2% --                        2420 fre's

verplichte overheveling zorgmiddelen bao --0810 fre's

totaal beschikbaar voor sbo voorziening       3230 fre's

mogelijke inkomsten obp voor coördinatorenoverleg wsns-goa -- f 25.000,--

 

Meerjaren perspectief weergegeven in fre's zorgmiddelen.

In de komende jaren zal een saldotekort ontstaan door toename boventalligheid en een onvoldoende herplaatsingsresultaat. Door terug loop in de inkomsten zal een te groot beslag op financiering uit de zorgmiddelen bao ontstaan. In de meerjarenbegroting( zie bijlage) is uitgegaan van ongewijzigd beleid. (dat zijn de huidige personele verplichtingen). In het meerjarig beleidskader worden maatregelen voorgesteld om deze ontwikkeling te voorkomen.

 

schooljaar

2% sbo

overheveling zorgmiddelen bao

normatieve boventalligheid

beschikbaar voor bao

saldo

1999/2000

2790

1242

1368 (80%)

1631

+ 0024

2000/2001

2420

0810

1026 (60%)

1662

+ 0050

 


3.3 SBO voorziening

Bij voorgaande hoofdstukken is al aangegeven dat de mogelijke opvang van jonge kinderen op organisatorische gevolgen bekeken moet worden. Als de sbo voorziening geen verantwoorde mogelijkheden ziet voor de opvang van een gering aantal kinderen, dan zal het bestuur elk schooljaar over de elders beschreven mogelijkheden een besluit nemen.

Na de fusie is de onderwijskundige integratie van de "oude mlk en lom" groepen aan de orde. De omvang van de school zal als gevolg van de genomen besluiten (maximaal 3 % van de leerlingen van het swv op 1/10/2002) dalen naar ongeveer 108 leerlingen.

Als gevolg van het langer handhaven van de leerlingen in de basisscholen, zullen leerlingen ook op latere leeftijd instromen in de sbo school. Het accent zal naar verwachting komen te liggen op 8+. De heterogeniteit (leeftijd en niveau) in de groepssamenstelling in de onderbouw  zal daarmee voor de hand liggen. De uitdaging om leerlingen kortdurend op te vangen en/ of terug te plaatsen in de basisscholen is daardoor niet eenvoudig te realiseren.

 

3.4 Overige voorzieningen

3.4.1 PCL gaat vorm geven aan de verdere ontwikkeling van het brede takenpakket, zoals omschreven in zorgplan 98/99.

Daarbij moet ook nader bezien worden op welke wijze de inzet van onderzoeksfaciliteiten gebruikt kan worden. De maximaal te bekostigen omvang, zoals weer gegeven in het nog vast te stellen "meerjarig beleidskader" is daarbij uitgangspunt.

Onder inzet wordt ook verstaan: een  keuze maken tussen functies in vast dienstverband of op afroep en/ of eventueel op declaratie basis.

 

3.4.2 Projectleiding

Gezien het beslag op de middelen dient een nadere afweging in het meerjarig beleidskader gemaakt te worden over de omvang van het takenpakket en uren voor de projectleiding. Vermindering overhead lijkt gezien de financiële situatie na afloop boventalligheid en verplichtingen so- personeel noodzakelijk. Uitgangspunt dient te blijven dat het hoofdaccent van de inzet van de zorgmiddelen is het directe contact met de zorgleerling.

 

3.4.3 Centrale dienst

Vooralsnog blijft de keuze voor een zogenaamde lege centrale dienst gehandhaafd.

 

3.4.4 Omvang swv

De gemiddelde omvang van de samenwerkingsverbanden in het land zou ongeveer rond de 6000 leerlingen zijn.

Het swv op/ab Delft/ Pijnacker zal in de buurt komen van 3600 leerlingen.

De daaraan gekoppelde toekenning van zorgmiddelen is redelijk beperkt gezien de ambities.

De omvang van de sbo voorziening (max. 3% van de leerlingen) maakt het noodzakelijk om in de basisscholen nadrukkelijk een beleid van preventie en handhaving van zorgleerlingen vorm te geven. Daarbij de nadruk steeds meer te liggen op verantwoording van dat deel van de formatie dat bedoeld is voor zorgbeleid in het basisonderwijs  De inzet en facilitering van de bovenschoolse rt- faciliteiten zullen in het eerder genoemde meerjarig beleidskader opnieuw afgewogen moeten worden.

Er dient een nadere afweging gemaakt te worden over de omvang van het swv.

We blijven "klein en fijn" of we gaan zoeken naar schaalvergroting. Te denken valt daarbij aan het rk/pc swv of swv in de regio van de sbd Delft/ Zoetermeer/ Westland

Als er een besluit genomen wordt over schaalvergroting swv dan kan de datum van realisering niet voor 1/8/2003 gekozen worden (regelgeving over wijziging samenstelling swv en financiële positie verplichtingen

 

 

 

 

 

4. Tot slot.

Dit zorgplan heeft de looptijd van een schooljaar. Het eerste concept moest op grond van tijdpad 8 maanden voordien geproduceerd worden. De feitelijke vaststelling vindt plaats 3 maanden voor aanvang van dat schooljaar. De eerste verslaggeving van het voorgaande zorgplan vindt plaats als dit zorgplan al 5 maanden in werking is.

Het lijkt daarom gewenst om een volgend zorgplan meer in termen van een meerjarenplan te schrijven. Bezien moet worden in hoeverre de regelgeving hierbij een belemmering vormt.

 

 

bijlage 1 - samenstelling bestuur samenwerkingsverband

 

voorzitter                         - hr. D. Rensen  - openbaar onderwijs Delft

plv. voorzitter                         - hr. R.Hoeben - openbaar onderwijs Delft

secretaris                         - hr. H.Verheijde - Delftsche Schoolvereeniging

plv.                         - mevr. M. Oomen - Delftsche Schoolvereeniging

penningmeester                         - hr. R. Holling - Delftse vereniging voor Montessori onderwijs

plv.                         - hr. H. oey - Delftse vereniging voor Montessori onderwijs

lid.                         - mevr. M.Plessius - Bestuurscommissie openbaar basisonderwijs                         Pijnacker

plv.                         - mevr. B. van Leeuwen - Bestuurscommissie openbaar onderwijs                         Pijnacker

 

bijlage 2 - lijst van afkortingen

 

ab

algemeen bijzonder onderwijs

bao

basisonderwijs

fre's

formatie rekeneenheden

gmr

gemeenschappelijke medezeggenschapsraad

goa

gemeentelijk onderwijs achterstandsbeleid

ib'er

interne begeleider

lvs

leerlingen volgsysteem

mr

medezeggenschapsraad

oop

onderwijs ondersteunend personeel

op

openbaar onderwijs

pc

protestants christelijk onderwijs

pcl

permanente commissie leerlingenzorg

pmpo

procesmanagement primair onderwijs

rk

rooms-katholiek onderwijs

sbd

schoolbegeleidingsdienst

sbo

speciaal basis onderwijs

so

speciaal onderwijs

swv

samenwerkingsverband

wpo

wet primair onderwijs

wsns

weer samen naar school

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Meerjaren begroting op basis van gegevens per 7 maart 2000

 

teldatum 1/10/99

jaar 2000/2001

teldatum 1/10/00

jaar 2001/2002

teldatum 1/10/01

jaar 2002/2003

teldatum 1/10/02

jaar 2003/2004

ll bao

3446

3446

3446

3446

ll sbo

132

120

108

105

ll totaal swv

3578

3566

3554

3551

% sbo

3,69

3,37

3,04

2,96

 

 

 

 

 

omvang sbo

basisformatie

1201

1092

983

956

zorgformatie

972

959

959

959

formatie cumi

149

149

149

149

schoolleiding

98

98

98

98

overdrachts verplichting

810

662

500

459

totaal sbo

3230

2960

2689

2621

 

 

 

 

 

omvang over-gangsformatie

1026

684

342

0

omvang garantie

op (rt leerkracht)

541

541

541

541

omvang garantie oop

401

401

401

401

 

 

 

 

 

coördinatie

179

179

179

179

rt bao

247

247

247

247

ib faciliteiten

234

234

234

234

maatschappelijk

werk uitbesteding

40

40

40

40

 

Begroting swv per schooljaar op basis van bovenstaande gegevens

Inkomsten

jaar 2000/2001

jaar 2001/2002

jaar 2002/2003

jaar 2003/2004

zorgformatie basisscholen

1496

1496

1496

1496

overgangs-formatie

1026

684

342

0

totaal

2522

2180

1838

1496

 

 

 

 

 

Uitgaven

 

 

 

 

overdracht naar sbo >2%

810

662

500

459

garantie op (rt)

541

541

541

541

garantie oop

401

401

401

401

coördinatie

179

179

179

179

ib structuur

234

234

234

234

maatschappelijk

werk

40

40

40

40

rt

247

247

247

247

pcl

20

20

20

20

saldo

50

- 144

- 324

-625

totaal

2522

2180

1838

1496

 

Bij de teldatum gegevens basisonderwijs is in de prognose uitgegaan dat het totaal van alle scholen gelijk blijft. Opbouw van de teldatum gegevens per school geeft hier inzicht in.

De teldatum gegevens basisonderwijs zijn incl. de leerlingen van de centrale opvang.

Per teldatum 1/10/99 telde de centrale opvang 52 ll.

Het totaal aantal leerlingen van het swv daalt door de geplande terugloop van het sbo.

Het deelnamepercentage (= ll van het swv geplaatst op het sbo) kan in de komende jaren wijzigen door daling/ stijging in de feitelijke teldatum gegevens van de basisscholen.

Het percentage is vastgelegd in het meerjarig instroombeleid. Het feitelijk aantal ll in het sbo kan dalen/ stijgen in relatie tot de feitelijke teldatum gegevens van de basisscholen.

Omvang overgangsformatie is op de invoeringsdatum vastgesteld.

Bij de omvang garantie op (rt leerkrachten) en opp is uitgegaan neutrale ontwikkeling bij in- en uitstroom. In het meerjarigbeleidskader zijn de uitgangspunten voor een actief personeelsbeleid vastgesteld. Het saldo tekort geeft de minimale omvang van dat herplaatsingsbeleid aan.

De juiste verhouding tussen facilitering ib, rt, coördinatie en pcl disciplines (oop) zal op basis van de besluitvorming over een meerjarigbeleidskader vastgesteld worden.

Het saldo tekort ontstaat bij een ongewijzigd beleid.