Deze nota
geeft een overzicht van de belangrijkste ontwikkelingen, knelpunten en
behoeften op het gebied van ICT in het onderwijs. Tevens staan hierin
aanbevelingen om via gericht gemeentelijk beleid te zorgen voor een goede,
professionele integratie van ICT in het Delfts primair onderwijs. Er is gekozen
voor aparte notas voor het primair en het voortgezet onderwijs, vanwege de
grote verschillen in uitgangsposities en ook in knelpunten, wensen en eisen op
het gebied van ICT in het onderwijs. Deze nota betreft het primair onderwijs in
Delft.
Inleiding
In onze huidige moderne informatiemaatschappij is ICT
(Informatie- en Communicatie Technologie) niet meer weg te denken. Zowel in het
bedrijfsleven, als in de huishoudens is het gebruik van computers en het werken
met Internet steeds meer gemeengoed. Dit heeft uiteraard ook invloed op het
onderwijs, waarvan een van de belangrijkste functies is kinderen voor te
bereiden op de moderne samenleving en hen de kennis en vaardigheden bij te
brengen om hierin optimaal te kunnen functioneren. Het gebruik van ICT in het
onderwijs zorgt ervoor dat kinderen kunnen kennismaken en vertrouwd raken met
de verschillende gebruiks-/communicatiemogelijkheden van ICT. Daarnaast kan ICT
een belangrijke bijdrage leveren aan onderwijsvernieuwing en -versterking zoals
onderwijs op maat, waarbij leerlingen in eigen tempo en ook zelfstandig kunnen
werken. Helaas hebben de ICT-ontwikkelingen binnen het onderwijs geen gelijke
tred gehouden met die in andere sectoren. De scholen in de gemeente Delft
vormen hierop geen uitzondering. En dat in een stad die zich - vanwege de
aanwezigheid van de vele kennisintensieve bedrijven en instellingen en niet te
vergeten TU Delft - profileert als Delft Kennisstad.
Beleid
rijksoverheid
De rijksoverheid heeft genoemde achterstanden op ICT-gebied onderkend. Ter bevordering van de integratie van ICT in het onderwijs is derhalve in het regeerakkoord tot en met 2002 incidenteel 670 miljoen en structureel 250 miljoen gulden beschikbaar gesteld. Het uitwerkingsplan Onderwijs on line, verbindingen naar de toekomst is 1 juli 1999 goedgekeurd door de Tweede Kamer. Hiermee is ook duidelijkheid gekomen over de vergoedingen die de scholen ontvangen voor de invoering van ICT. Alle scholen in het primair onderwijs ontvangen de komende jaren voor ICT structureel een vergoeding per leerling oplopend van f 40,-- in 1999, f 60,-- in 2000, f 65,-- in 2001 tot f 100,-- in 2002 en verder. Scholen hebben de vrijheid om zelf te bepalen aan welke ICT-voorzieningen zij dit geld willen besteden. Het voorhoedetraject is losgelaten. Aangezien de voorhoedescholen al eerder (en meer) financiële middelen hebben ontvangen voor de invoering van ICT ontvangen zij van 1999 tot en met 2002 een lagere financiële tegemoetkoming, namelijk f 30,-- in 1999 en f 50,-- in 2000 t/m 2002. Vanaf 2003 ontvangen de voorhoedescholen dezelfde ICT-vergoeding als de niet-voorhoedescholen, namelijk f 100,-- per leerling.
Naast deze structurele ICT-vergoeding voor de scholen
investeert de rijksoverheid verder in het aansluiten van de scholen op
Kennisnet (landelijk onderwijsnetwerk) en het stimuleren van de ontwikkeling
van methoden, educatieve software en scholingsmogelijkheden.
Beleid
gemeente Delft
Bovengenoemde rijksbijdrage is lang niet voldoende om
alle kosten te vergoeden die zijn verbonden aan een professionele invoering van
ICT op school. Daarmee kan de onderwijssector nooit de noodzakelijke inhaalslag
maken en zal op dit terrein dus achterlopen. Aanvullend gemeentelijk beleid is
derhalve gewenst. De gemeente Delft heeft - in het kader van Delft Kennisstad -
al eerder de ambitie uitgesproken op het gebied van ICT in het onderwijs niet
volgend te willen zijn, maar zelf initiatieven te willen nemen, zodat onderwijsinstellingen
in Delft ICT in het onderwijs snel, efficiënt en optimaal kunnen inzetten.
Hiertoe is als eerste stap een aantal relevante Delftse partijen bij elkaar
gebracht om via een discussie- en afstemmingsplatform te komen tot een Delftse
ICT Afspraak (DIA) voor het onderwijs. Hieruit is de notitie Delft leert
werken met computers voortgekomen, waarin achtergrondinformatie en de
hoofdlijnen van beleid staan verwoord.
Doelstelling
DIA
Hiermee is een eerste aanzet gegeven voor de totstandkoming
van de Delftse ICT Afspraak (DIA). Doelstelling van DIA is te komen tot een
gezamenlijke aanpak en het ontwikkelen van een gezamenlijke standaard voor
ICT-basisvoorzieningen als pcs, randapparatuur, servers,
(netwerk)infrastructuur, besturingssoftware en beheer/onderhoud voor het
Delftse onderwijs.
Het is de bedoeling dat de scholen met deze Delftse
ICT-standaard gaan werken en hiermee de volgende organisatorische en financiële
voordelen behalen:
·
elke school heeft ICT-basisvoorzieningen als een intern
netwerk (LAN), voldoende multimedia pcs, randapparatuur en goede voorzieningen
op het gebied van beheer en onderhoud nodig. Zo zal elke school moeten nadenken
over technische vraagstukken als wat is de beste technische inrichting van het
interne netwerk, aan welke eisen moet de hardware voldoen, etc. Dit vereist
specifieke technische kennis waarover maar weinig scholen de beschikking
hebben. Door een gezamenlijke aanpak kan de aanwezige ICT-kennis worden
gebundeld en gedeeld en bovendien hoeft in dat geval niet elke school voor
zich het wiel uit te vinden;
·
door gezamenlijke inkoop van de ICT-basisvoorzieningen
wordt schaalgrootte gecreëerd, waardoor lagere prijzen en gunstiger voorwaarden
bedongen kunnen worden bij de leveranciers;
·
de schaalgrootte per individuele onderwijsinstelling
in het primair onderwijs is te klein om zelfstandig het beheer en onderhoud van
hardware, software en infrastructuur professioneel te kunnen inrichten. De
opzet van een gezamenlijke beheerstructuur is goedkoper en efficiënter;
·
standaardisatie van de ICT-basisvoorzieningen (pcs,
configuraties, servers, LANs, etc.) bevordert cq is een belangrijke
randvoorwaarde voor een efficiënte gezamenlijke beheerstructuur.
Verdere
beleidsontwikkeling
De in de notitie Delft leert werken met computers
geformuleerde hoofdlijnen van beleid en doelstellingen van DIA moeten
vervolgens worden uitgewerkt in een concreet beleidsplan.
Hiervoor zijn de volgende stappen ondernomen:
·
ICT-monitor
Voor een goede beleidsvorming is het uiteraard noodzakelijk
inzicht te hebben in de stand van zaken, de wensen en de ervaren
knelpunten/behoeften van het Delftse onderwijsveld op ICT-gebied. Daarom is in
april/mei 1999 een ICT-onderzoek (de zogeheten Delftse ICT-monitor) uitgevoerd
onder alle Delftse scholen. In het primair onderwijs is gekozen voor
schriftelijk onderzoek, waarbij aan alle scholen enquêtes zijn toegezonden voor
directieleden (beleid), ICT-coördinatoren (techniek) en alle leerkrachten
(educatieve toepassingen). De belangrijkste onderzoeksresultaten zijn inmiddels
(tijdens de startconferentie ICT in het Delftse onderwijs) gepresenteerd aan
het onderwijsveld.
Concept beleidsplan
De beleidshoofdlijnen, de ervaringen van de Delftse
voorhoedeschool en de eerste resultaten uit het ICT-onderzoek zijn vervolgens
uitgewerkt in een concept beleidsplan met daarin concrete ideeën en actiepunten
voor een goede integratie van ICT in het Delftse onderwijs. Dit concept plan is
naar alle schoolbesturen gestuurd ter informatie/discussie, waarna de scholen
geïnformeerd en actief betrokken zijn bij de verdere ontwikkeling en uitwerking
van het ICT-beleid.
·
Startconferentie ICT in het Delftse onderwijs
Hiertoe is op 30 september 1999 de startconferentie ICT in het Delftse onderwijs georganiseerd
voor de Delftse scholen. In een plenair gedeelte zijn de scholen geïnformeerd
over de plannen van minister Hermans, de visie en ideeën van de gemeente Delft
(hoofdlijnennotitie DIA-platform en concept beleidsplan), de ervaringen van de
Delftse voorhoedescholen met de invoering van ICT en de belangrijkste
resultaten uit het ICT-onderzoek.
Vervolgens zijn de scholen via workshops actief
betrokken bij de verdere ontwikkeling en uitwerking van het concept
beleidsplan. Zo kon over de ontwikkelde ideeën en actiepunten gediscussieerd
worden en konden onderling ervaringen uitgewisseld worden. De belangrijkste
eindconclusies uit de workshops zijn vervolgens als input gebruikt voor de
verdere ontwikkeling/uitwerking van het concept beleidsplan.
Hernieuwd DIA-platform
Het DIA-platform is inmiddels van een afstemmings- en
discussieplatform uitgegroeid tot een officiële werkgroep onder Lokabel, het
besturenoverleg van de Delftse scholen. Hierdoor heeft het een meer formele
status gekregen. Naast de belangrijkste schoolbesturen zijn het vakteam
onderwijs en het vakteam ICT van de gemeente Delft, de Delftse bibliotheek,
Onderwijs Advies West Zuid-Holland en TU Delft in het platform
vertegenwoordigd. Dit hernieuwde DIA-platform is aan de hand van de verzamelde
reacties uit het onderwijsveld aan de slag gegaan om de concept ideeën en
actiepunten verder aan te scherpen en uit te werken in een definitief
beleidsplan.
Uitwerking
ICT-beleidsplan voor Delfts primair onderwijs
Bij de uitwerking van het ICT-beleidsplan voor het
Delfts primair onderwijs is uitgegaan van de doelstelling van DIA, namelijk te
komen tot een gezamenlijke aanpak en het ontwikkelen van een gezamenlijke
standaard voor ICT-basisvoorzieningen als pcs, randapparatuur, servers,
(netwerk)infrastructuur, besturingssoftware en beheer/onderhoud voor het
Delftse onderwijs. Focus van DIA ligt dus op de ICT-basisvoorzieningen.
Vanuit het onderwijsveld is namelijk met name aangegeven dat DIA ervoor zou
moeten zorgdragen dat alle scholen in Delft over moderne ICT-basisvoorzieningen
(inclusief beheer) beschikken om ICT ook daadwerkelijk professioneel in de
lespraktijk te kunnen invoeren. De educatieve toepassing van ICT, de
ICT-scholing van personeel en de keuze en aanschaf van educatieve software
worden gezien als schoolspecifieke zaken.
Inventarisatie
benodigde ICT-voorzieningen en investeringen
Het DIA-platform heeft allereerst in kaart gebracht
welke ICT-basisvoorzieningen en beheers- en onderhoudsfaciliteiten nodig worden
geacht voor het primair onderwijs met daaraan gekoppeld de hiervoor benodigde
investeringen. Aan de hand van de rijksvergoedingen die de scholen jaarlijks
voor ICT ontvangen is vervolgens berekend welke investeringen via aanvullend
gemeentelijk beleid gewenst zijn.
·
ICT-basisvoorzieningen
Wat de ICT-basisvoorzieningen betreft is uitgegaan van
de uitgangspunten, die het projectmanagement-bureau ICT (PMICT) van het
ministerie van OCenW heeft gehanteerd voor de voorhoedescholen (een
gedetailleerd overzicht van deze uitgangspunten plus bijbehorende bedragen
vindt u in bijlage 1).
Hiermee
wordt bereikt dat alle scholen in het primair onderwijs in Delft beschikken
over dezelfde ICT-basisvoorzieningen, zodat de uitgangspositie van alle scholen
op het gebied van ICT in het onderwijs dezelfde is.
Concreet betekent dit dat alle Delftse scholen komen
te beschikken over een intern computernetwerk inclusief server, moderne
multimedia pcs in een verhouding van 1 multimedia pc per 10 leerlingen en
1 randapparaat (printer, scanner, etc.) per tien pcs.
Bovendien ontvangen de scholen een financiële vergoeding voor de aanschaf van
educatieve software en voor de scholing van het personeel.
Daarnaast krijgen
alle scholen toegang tot Kennisnet, een landelijk onderwijsnetwerk met allerlei
onderwijsspecifieke informatie op het gebied van ICT, waarmee de scholen tevens
toegang hebben tot het wereldwijde internet inclusief email-faciliteiten voor
leraren en leerlingen.
EZH-aanvraag
Ten behoeve van de dekking
van de benodigde investeringen hebben de gezamenlijke schoolbesturen in Delft
het college van burgemeester en wethouders van Delft in het kader van de
Delftse Duitenactie gevraagd om het ontbrekende bedrag van 3,5 miljoen gulden
uit de EZH-gelden te reserveren als bijdrage voor de realisatie van dit
ICT-project.
Deze projectaanvraag is samen met alle aanvragen op
het gebied van ICT in het onderwijs ondergebracht in het project Scholen voor
de toekomst waarvoor in totaal 10 miljoen gulden is voorgesteld. Bij de
uitslag van de Delftse Duitenactie eindigde het project op de derde plaats,
waardoor het dus daadwerkelijk uitgevoerd kan worden.
Verdere
uitwerking DIA-traject in werkgroepen
Tijdens de EZH-procedure heeft het DIA-platform niet
stilgezeten, maar is alvast begonnen met een verdere uitwerking van het
DIA-traject. Concreet gaat het hierbij om de definiëring en uitwerking van
inhoudelijke en technische oplossingen op het gebied van onder meer
apparatuur/hardware, netwerken, beheer/onderhoud, communicatieprotocollen,
scholing, etc. Hiervoor zijn binnen het DIA-platform een drietal werkgroepen
geformeerd die zich ieder over een specifiek deelgebied hebben gebogen,
namelijk:
A. werkgroep Educatie: opstellen plan voor educatieve
ondersteuning en scholing;
B. werkgroep Techniek: opstellen automatiserinsplan voor
de ICT-basisvoorzieningen;
C. werkgroep Beheer: opstellen plan m.b.t. gezamenlijke
beheersorganisatie.
Dit zijn werkdocumenten waarin de uitgangspunten,
randvoorwaarden, etc. op de genoemde deelgebieden staan beschreven. Op basis
van deze werkdocumenten zullen na de offerte/aanbestedingsfase definitieve
keuzes gemaakt worden, die uiteindelijk zullen leiden tot de definitieve
implementatieplannen.
A. Werkgroep Educatie
De werkgroep Educatie heeft een werkdocument opgesteld waarin de
educatieve ondersteuning en scholing ten behoeve van de invoering van ICT staat
beschreven. Hierbij ligt in eerste instantie de nadruk op een intake- en
bewustwordingstraject op de school ten behoeve van het implementatietraject.
Het volledige werkdocument is ter informatie bijgevoegd. Hieronder volgt een
samenvatting.
·
Doelstelling
Doel van het intake- en bewustwordingstraject op de school is om
gezamenlijk te komen tot een schoolspecifiek ICT-plan op basis waarvan het implementatietraject
direct tot uitvoering gebracht kan worden. Op basis van de educatieve visie op
het gebruik van de pc in de school moet deze fase dus leiden tot concrete
resultaten als waar moeten de computers en aansluitpunten in de school
geplaatst worden, welke ICT-scholing moet gerealiseerd worden voor leerkrachten
en ICT-coördinatoren, etc. Dit traject zal begeleid worden door een team van
deskundigen.
·
Intakegesprek
Deze fase start met een intakegesprek op de school met directieleden en
ICT-coördinatoren. Hierbij wordt aan de hand van een vragenlijst een
inventarisatie gemaakt van de huidige ICT-situatie en -visie op school en het
ICT-kennisniveau van leerkrachten en ICT-coördinatoren. Ook wordt de gewenste
situatie besproken.
·
Teambijeenkomsten
De volgende fase betreft een tweetal
teambijeenkomsten. Tijdens de eerste teambijeenkomst zullen keuzemogelijkheden
worden voorgelegd aan het team en wordt op basis van de educatieve visie op het
gebruik van de pcs, gezamenlijk bepaald hoe en waar de ICT-voorzieningen
worden ingezet op school.
·
Kosten intake en bewustwordingsfase
In DIA is afgesproken dat de eenmalige kosten voor het
intake- en bewustwordingstraject welke zijn begroot op totaal f 3150,-- per
school door de scholen zelf worden betaald uit de ICT-rijksbijdrage die de
scholen ontvangen (zie meerjarenbegroting
op pagina 8).
·
Toekomstig begeleidingstraject
De school zal in de naaste toekomst ook moeten blijven
investeren in scholing en begeleiding met betrekking tot bijvoorbeeld nieuwe
educatieve software. Hierin zal de werkgroep Educatie een rol kunnen blijven
spelen.
B. Werkgroep
Techniek
De werkgroep Techniek heeft de technische en inhoudelijke oplossingen
cq standaarden beschreven voor de ICT-basisvoorzieningen. Dit is vervat in het
werkdocument Techniek. Naast de standaarden is hierin ook een stappenplan
beschreven om uiteindelijk te komen tot de aanschaf en uitlevering van de
apparatuur aan de scholen. Het volledige werkdocument is ter informatie
bijgevoegd. Hieronder volgt een samenvatting.
Samenvatting werkdocument
Techniek
Alle p.o. scholen van Delft worden voorzien van dezelfde
ICT-basisvoorziening. Het aantal aansluitingen en de apparatuur in de
basisvoorziening is gebonden aan maximum aantallen en aan standaarden. Bij drie
fysiek verschillende schoolgebouwen (die zoveel mogelijk representatief zijn
voor alle schoolgebouwen in Delft) worden op basis van pro forma offertes ter
indicatie voor het totale project de doorlooptijden, kosten en consequenties
voor aanleg van de netwerkbekabeling onderzocht.
De aan te schaffen standaard apparatuur (computers, servers en
randapparatuur) valt onder de Richtlijn Diensten en moet vanwege het te
besteden bedrag Europees worden aanbesteed. De netwerkbekabeling valt onder de
Richtlijn Werken, waarvoor een veel hoger drempelbedrag geldt. Derhalve kan de
netwerkbekabeling vrij aanbesteed worden.
·
Bekabeling
Alle scholen worden voorzien
van een intern computernetwerk. Om de scholen in staat te stellen hun
apparatuur zo flexibel mogelijk in te zetten, worden alle schoolgebouwen
voorzien van kabelgoten. Hierdoor kan de bekabeling - indien noodzakelijk -
gemakkelijk worden uitgebreid. Aan het aantal te realiseren aansluitpunten is
een maximum gesteld van 2½ aansluitpunt per 10 leerlingen. Afhankelijk van de
kosten kan dit maximum worden bijgesteld. Het aantal aansluitpunten kan de
school zelf (onder restricties) verdelen over de verschillende ruimtes in het
schoolgebouw. Omdat de schoolgebouwen aanzienlijk van elkaar verschillen zullen
er per school verschillende inspanningen en dus verschillende investeringen
nodig zijn voor de bekabelingsinfrastructuur. Om meer inzicht te krijgen in de
installatieperikelen en de totale kosten, zijn offertes aangevraagd voor drie
scholen met verschillende bouwtypen en bouwjaren, te weten Prins Mauritsschool
(oud gebouw), Gabriëlschool (gemiddeld gebouw) en de Bonte Pael/De Bron
(nieuwer gebouw).
·
Apparatuur
In de basisvoorziening heeft
elke school recht op 1 pc per 10 leerlingen, 1 randapparaat per 100 leerlingen
en 1 server configuratie. Binnen het pc-budget kan gekozen worden voor laptops
ten behoeve van leraren.
Er wordt geen onderscheid
gemaakt tussen apparatuur voor educatieve doeleinden en administratieve
doeleinden. De specificaties voor beide zijn hetzelfde. Op basis van een
software inventarisatie en gebruiksprognose is bepaald dat de specificaties van
de educatieve pcs onder die van de nieuwste technologie mogen liggen. Op basis
van de huidige software en de verwachtingen voor de komende 3 jaar is dit
voldoende. Bij voldoende garanties kan voor zogenaamde B-merken gekozen worden.
·
Software
Standaardisatie van de
besturings- en beveiligingssoftware is voor efficiënt beheer vereist. Dit wordt
centraal aangeschaft en waar mogelijk wordt uiteraard gebruikgemaakt van
goedkope onderwijslicenties (APS). Keuze en aanschaf educatieve software ligt in
handen van de scholen zelf.
·
Doorlooptijd
Na aanbesteding is de geschatte doorlooptijd 2 jaar
voor de implementatie van de ICT-basisvoorzieningen op alle Delftse scholen in
het primair onderwijs. De implementatie zal fasegewijs plaatsvinden in clusters
van circa 6 scholen tegelijkertijd. In de eerste fase worden met name die
scholen meegenomen waar in het schoolgebouw reeds werkzaamheden gepland staan
in verband met bijv. renovatie, verbouwing of nieuwbouw. De selectiecriteria
voor de scholen in de daaropvolgende clusters zullen gedefinieerd worden in het
te ontwikkelen implementatieplan.
C. Werkgroep
Beheer
De werkgroep Beheer heeft een plan beschreven voor de
opzet van een gezamenlijke beheersorganisatie voor het primair onderwijs in
Delft. Professioneel beheer en onderhoud vormt namelijk een belangrijk knelpunt
voor een goede, structurele integratie van ICT in het primair onderwijs. Om te
komen tot de oprichting van een gezamenlijke beheersorganisatie voor het totale
Delfts primair onderwijs is een pilotproject opgezet op de voorhoedeschool 5
mei Dalton/Jan Vermeer. De pilot is opgezet, omdat er uiteraard wel beheers- en
onderhoudsprotocollen vanuit het bedrijfsleven bekend zijn, maar de inzet en
inrichting/organisatie van ICT binnen het onderwijs op vele aspecten afwijkt
van het bedrijfsleven.
Tijdens de pilot is eerst op kleine schaal ervaring
opgedaan met de diverse aspecten van ICT-beheer en onderhoud in het primair
onderwijs. Deze opgedane ervaringen zijn vervolgens gebruikt als input voor het
werkdocument Beheer waarin de uitgangspunten, randvoorwaarden en eisen voor de
opzet van een gezamenlijke beheersorganisatie voor alle basisscholen in Delft
staan beschreven. Dit werkdocument is ter informatie bijgevoegd. Hieronder
volgt een samenvatting.
Samenvatting werkdocument Beheer
Systeem/netwerkbeheer is een gespecialiseerd beroep. Snelle
veranderingen in de techniek vereisen ervaring en periodieke bijscholing.
Doordat het belang van de ICT toeneemt is een snelle response bij problemen
noodzakelijk. Uit de tussenrapportage van de voorhoedescholen (juni 1999) en de
ervaringen van de beheerspilot bij de 5 Mei Dalton/Jan Vermeer school blijkt
duidelijk dat het beheer voor de ICT-coördinatoren van de scholen over het
algemeen veel meer tijd kost dan gepland en dat specialistische kennis ingehuurd
moet worden. Kortom: het beheer doe je er niet even bij.
Leidraad bij het invullen van het ICT-beheer voor het primair onderwijs
is dan ook dat het technisch beheer van de ICT-infrastructuur en apparatuur
zoveel mogelijk door professionele systeem/ netwerkbeheerders wordt gedaan.
·
Standaardisatie
Het beheer omvat uiteindelijk 31 scholen op 46 locaties in Delft. Op
deze locaties worden in circa twee jaar tijd ongeveer 2000 aansluitpunten
aangelegd met standaard bekabeling en
worden zon 1000 stuks ICT-apparatuur geplaatst. Bij toenemend gebruik
van ICT-middelen zal ook de impact bij dis-functioneren toenemen. Om een snelle
response- c.q. reparatietijd mogelijk te maken oftewel voor efficiënt beheer is
standaardisatie van de techniek en het beheer derhalve een noodzaak. Bij
afwijking van de standaard komt de continuïteit in het gedrang.
·
Rolverdeling
Verder is een heldere rolverdeling tussen de ICT-coördinatoren op de
scholen en de systeem/netwerkbeheerders vereist. In het kort komt het erop neer
dat systeem/netwerkbeheer verantwoordelijk is voor het technisch beheer van het
netwerk, de netwerkcomputers, de server en de bijbehorende besturings- en beveiligingssoftware.
De ICT-coördinator is verantwoordelijk voor de educatieve software, de
standalone pcs en het vervangen van de backup tapes. De ICT-coördinator
is aanspreekpunt voor de
beheersafdeling bij storingen en nieuwe implementaties.
·
Groeimodel
Het beheersmodel is een
groeimodel dat meegroeit met het aantal scholen dat tijdens de
implementatiefase vanaf september/oktober 2000 in circa twee jaar tijd
fasegewijs wordt voorzien van de ICT-basisvoorzieningen. Na de
implementatiefase gaat het beheer over in regulier beheer voor alle Delftse
basisscholen.
·
Beheersorganisatie
Met name vanwege het feit dat tijdens de implementatiefase flexibel
ingespeeld moet kunnen worden op eventuele bijstellingen van het
beheerstraject, is vanuit DIA de voorkeur uitgesproken om het beheer bij de
gemeentelijke organisatie (projectbureau KIS/vakteam ICT) onder te brengen.
Naast de vereiste flexibiliteit is bij de gemeentelijke beheersorganisatie veel
expertise op het gebied van automatisering en informatisering aanwezig. Dit
past ook binnen de strategie van projectbureau KIS/vakteam ICT om hun diensten
op termijn ook buiten de gemeentelijke organisatie aan te bieden. De gemeente
Delft is derhalve verzocht een aanbieding te doen om tijdens het
implementatietraject (+/- 2 jaar) het beheer op zich te nemen. Na de
implementatiefase wordt middels een evaluatie bekeken of het beheer definitief
wordt ondergebracht bij de gemeente.
·
Personele inzet
Gezien de vereiste voorbereidingstijd is het noodzakelijk dat de
beheersorganisatie per juli 2000 operationeel is en meegroeit met de omvang van
de te beheren ICT-voorzieningen. Op basis van eigen ervaring en de ervaringen
opgedaan tijdens de pilot wordt verwacht dat het regulier beheer uiteindelijk
door 6 personen verricht kan worden. Deze personen hoeven niet allemaal
hetzelfde kennisniveau te hebben. Zo wordt verwacht dat er 4 ervaren
systeem-/netwerkbeheerders nodig zijn en dat de overige capaciteit kan worden
ingevuld met een werkgelegenheids/stagetraject via het ROB. Om de vereiste
personele inzet zo efficiënt mogelijk in te zetten zal zoveel mogelijk via
beheer op afstand (remote) worden uitgevoerd. Eén technisch coördinator cq
systeem/netwerkbeheerder zal zo snel mogelijk aangetrokken moeten worden ter
begeleiding van de vereiste voorbereidingen voor het
implementatie/beheerstraject. Hiervoor is een ervaren persoon beschikbaar die
ook de beheerspilot op de voorhoedeschool technisch heeft begeleid en
mede-uitgevoerd.
·
Beheerslasten
Net als de omvang van de beheersorganisatie zullen ook de beheerslasten
gedurende de eerste twee jaar meegroeien met de uitrol van de
ICT-voorzieningen op de scholen. Daarna bestaat er een structurele beheerslast.
Gezien de vereiste personele inzet zijn de (structurele) beheerslasten in het
reguliere beheer begroot op f 500.000,-- per jaar.
·
Dienstverleningsovereenkomst
Afspraken met de beheersorganisatie worden vastgelegd in een
Dienstverleningsovereenkomst (DVO). De DVO wordt centraal afgesloten namens de
scholen. Indien scholen/schoolbesturen wensen hebben die buiten de DVO vallen
dan kunnen zij voor eigen kosten meerwerk laten verrichten. In de DVO worden
responsetijden, reparatietijden, beschikbaarheid, beveiliging, contactpersonen,
bereikbaarheid, kwaliteitscontrole, overleg, e.d. vastgelegd.
Communicatie
Communicatie is een belangrijk onderdeel van het totaal traject. Via
een nieuwsbrief - waarvan het eerste exemplaar inmiddels is verstuurd naar alle
Delftse scholen - zullen de scholen ook tijdens de verdere voorbereidingen van
dit ICT-project regelmatig op de hoogte worden gehouden van de ontwikkelingen
op ICT-gebied in het kader van DIA. Bovendien wordt gewerkt aan de opzet van
een onderwijsportal, zodat ook via Internet geïnformeerd en gecommuniceerd kan
worden. Voordat daadwerkelijk van start wordt gegaan met dit ICT-project wordt
eerst een bijeenkomst georganiseerd voor alle Delftse scholen en
schoolbesturen, zodat deze uitgebreid en gedetailleerd geïnformeerd kunnen
worden over de inhoud van dit project en de implicaties hiervan voor de
scholen.
Ter tegemoetkoming in de eenmalige investeringen voor
de aanschaf van de ICT-basisvoorzieningen en als bijdrage in de
beheers-/onderhoudslasten voor de eerstkomende 4 jaar is in DIA afgesproken dat
de scholen hun ICT-rijksvergoeding over de jaren 1999, 2000 en 2001 van in
totaal f 165,-- per leerling zullen inleveren. Dit betekent dat de scholen in
2000, 2001, 2002 en 2003 jaarlijks f 41,25 per leerling zullen betalen aan dit
ICT-project. Hiervoor ontvangen de schoolbesturen aan het eind van genoemde
jaren een rekening. Tevens zijn de kosten voor scholing en software (begroot op
f 50,-- per leerling) voor rekening van de scholen. Voor de overige kosten van
het ICT-project ad 3,5 miljoen gulden wordt dekking gevraagd vanuit de EZH-middelen
voor het project Scholen voor de Toekomst.
|
Meerjarenbegroting ICT in het primair onderwijs (bedragen x
f 1000,--) |
|
|
|
|
|
|
Omschrijving |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2000 |
2001 |
2002 |
2003 |
totaal |
|
Uitgaven |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
A |
EDUCATIE |
|
|
|
|
|
|
Kosten
scholing/intake en bewustwording |
56 |
169 |
112 |
|
337 |
|
46
locaties (deze kosten komen voor rekening schoolbesturen) |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Software
(deze kosten komen voor rekening schoolbesturen) |
14 |
42 |
28 |
|
84 |
|
|
|
|
|
|
|
B |
TECHNIEK |
|
|
|
|
|
|
Aanlegkosten
netwerken incl servers |
203 |
609 |
406 |
|
1218 |
|
|
|
|
|
|
|
|
Aanschaf/vervanging
printers/pcs (afs termijn 4 jaar) |
382 |
1147 |
764 |
|
2293 |
|
|
|
|
|
|
|
C |
BEHEER |
|
|
|
|
|
|
Beheerskosten
(incl. technisch coordinator) |
50 |
275 |
400 |
500 |
|
|
|
|
|
|
|
|
D |
ONVOORZIEN |
|
|
|
|
|
|
Overige
kosten/onvoorzien |
50 |
50 |
47 |
9 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
totaal
uitgaven |
755 |
2292 |
1757 |
509 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Dekking |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
bijdrage
schoolb aan EZH-fonds 8432ll x 41,25 |
348 |
348 |
348 |
348 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
EZH
gelden |
337 |
1733 |
1269 |
161 |
3500 |
|
|
|
|
|
|
|
|
Kosten
rechtstreeks betaald door schoolbesturen (zie onder A) |
70 |
211 |
140 |
0 |
421 |
|
|
|
|
|
|
|
|
totaal
dekking |
755 |
2292 |
1757 |
509 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
overschot/tekort |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
De kosten voor de investeringen in
ICT-basisvoorzieningen en de beheers/onderhoudsfaciliteiten zijn hiermee voor
de komende 4 jaar gedekt. Voor de continuïteit van dit ICT-project moet vanaf
2004 weer geïnvesteerd worden in de vervanging van de hardware. In 2003 zal ten
behoeve van dit vervangings-vraagstuk een evaluatie worden gehouden. Op basis
van de huidige uitgangspunten is voor de vervanging plus beheer/onderhoud over
de periode 2004 t/m 2007 in totaal 4,2 miljoen gulden nodig. Om dit te kunnen
financieren is het gewenst dat de scholen hun ICT-rijksbijdrage over die
periode hiervoor volledig inzetten en dat de gemeente een aanvullende
financiële bijdrage levert uit de 2 miljoen gulden die uit het totale
EZH-budget van 10 miljoen gulden wordt gereserveerd voor de tegemoetkoming in
de structurele ICT-kosten in primair en voortgezet onderwijs. Voor eventueel
benodigde extra en aanvullende ICT-voorzieningen voor de totale periode van
2000 t/m 2007 kunnen de scholen dan de ICT-rijksbijdrage van
f 150,-- per leerling inzetten, die zij overhouden in
de projectperiode 2000 t/m/ 2003.
In genoemde evaluatie zal tevens de mogelijkheid
worden meegenomen om de technische levensduur van de pcs te verlengen door
upgrading naar de dan geldende standaarden via het duurzaam computeren project
(voorheen groen computeren), waardoor de vervangingskosten eventueel lager
kunnen worden.
Indien gedurende dit ICT-project aanvullende middelen
ter beschikking komen, vindt de afweging van de inzet hiervan plaats via het
DIA-traject.
Organisatie-/werkstructuur DIA
Het DIA-platform is een
officiële werkgroep onder Lokabel, het besturenoverleg van de Delftse scholen.
In het vervolgtraject zal het
DIA-platform volgens eenzelfde structuur blijven werken als tot nu toe,
namelijk: de DIA-stuurgroep met daaronder de projectgroepen voor Educatie en
Techniek/Beheer.
De DIA-stuurgroep bestaat uit
vertegenwoordigers van de Delftse schoolbesturen, het vakteam onderwijs en het
vakteam ICT van de gemeente Delft, de Delftse bibliotheek, Onderwijs Advies
West Zuid-Holland en TU Delft. Het uitwerkingstraject zal begeleid en
gecoördineerd worden door de twee projectgroepen.
De projectgroep Educatie zal
een implementatieplan voor de educatieve begeleiding van de scholen maken,
waarin met name het intake- en bewustwordingstraject verder wordt uitgewerkt.
Tevens zal de projectgroep de uitvoering ervan begeleiden/coördineren. De
projectgroep bestaat uit twee schoolhoofden, vertegenwoordigers van Onderwijs
Advies en vakteam onderwijs.
In het uitwerkingstraject zijn Techniek en Beheer
dusdanig aan elkaar gerelateerd dat beide worden ondergebracht in één
projectgroep Techniek/Beheer, die een implementatieplan zal maken voor het
proces van aanbesteding, implementatie en beheer. Ook begeleiden/coördineren
zij de daadwerkelijke uitvoering. In deze projectgroep zijn het vakteam ICT
(projectleider en technisch adviseur), twee schoolhoofden, Onderwijs Advies,
Inkoopservicebureau (begeleiding inkoop/Europese aanbesteding) en vakteam
Onderwijs (administratieve en financiële ondersteuning) vertegenwoordigd.
De projectgroepen koppelen terug en leggen
verantwoording af aan de stuurgroep DIA, die binnen de DIA-structuur de
uiteindelijke besluiten neemt. De DIA-stuurgroep koppelt weer terug cq
rapporteert aan Lokabel. Door vertegenwoordiging van de schoolbesturen in de
DIA-stuurgroep heeft Lokabel ook directe invloed op de te nemen besluiten van
de DIA-stuurgroep.
Relatie/kansen
aanhangend gemeentelijk beleid
Het huidige college van Burgemeester en Wethouders
heeft in het collegeprogramma 1998 -2002
gekozen voor handhaving van de strategie Delft Kennisstad als leidende
strategie voor de stad en voor concentratie op een aantal kernthemas. Een van
deze kernthemas is ICT. Dit thema is onderscheiden in twee
uitwerkingstrajecten. Het eerste traject richt zich op de versterking van de
ICT-sector in de Delftse regio. Het tweede traject heeft betrekking op de
bredere inbedding van ICT in het maatschappelijk veld: in het onderwijs en in
de wijk/buurt. Doelstelling hierbij is het maatschappelijk zo breed mogelijk
toegankelijk maken van nieuwe media en dus een breder gebruik stimuleren van de
ICT-mogelijkheden in het onderwijs en het wijk/buurtwerk. De ontwikkeling van
voornoemd ICT-beleid voor het Delfts primair onderwijs staat hiermee in nauwe
relatie, aangezien de te realiseren moderne ICT-infrastructuur in samenhang met
genoemde ontwikkelingen breder ingezet kan worden dan alleen voor het reguliere
onderwijs zelf. Zo kan de infrastructuur ook worden ingezet voor realisatie van
een bredere functie van de school (vensterschoolgedachte). Dit betekent dat de
benodigde investeringen voor genoemd ICT-beleid niet alleen ten goede komen aan
het onderwijs zelf, maar ook kansen bieden voor samenhangend beleid op het
gebied van andere maatschappelijke ontwikkelingen in Delft Kennisstad.
Mei 2000
Namens het DIA-platform,
N. Hendriks
Beleidsmedewerker ICT in het onderwijs
Bijlage 1: Uitgangspunten en gehanteerde bedragen
voor de realisatie van moderne
ICT-basisvoorzieningen
in het Delftse primair onderwijs
Als basis voor de berekening van de benodigde
investeringen voor de realisatie van moderne ICT-voorzieningen in het primair
onderwijs zijn de uitgangspunten en bedragen genomen die het ministerie van
OCenW heeft gehanteerd voor de equipering van de voorhoedescholen, namelijk:
1. Computers
Alle scholen
beschikken over multimedia pcs in een verhouding van 1 multimedia pc per 10 leerlingen;
Marktprijs voor een multimedia-pc (pc met netwerk-,
video- en geluidskaart, floppy drive, CD-rom drive, toetsenbord, muis en 15
inch monitor) is vastgesteld op f 2660,--
2. Randapparatuur
Per tiental
pcs hebben de scholen 1 stuks randapparatuur, zoals printers of scanner.
Voor deze randapparatuur is uitgegaan van een bedrag
van f 1.290,-- per geheel tiental pcs.
3. Servers
De benodigde
servers zijn gerelateerd aan het aantal multimedia pcs van een school (zie
punt 1).
Bij 9 multimedia pcs of minder is de vergoeding f
8000,-- per school.
Bij meer dan 9 multimedia pcs is de vergoeding f
19.650,-- per school.
Vanaf 40 pcs wordt de vergoeding van f 19.650,-- voor
elk geheel tiental pcs verhoogd met f 1.000,--.
4. LAN (Local Area Networks)
Alle
schoolgebouwen beschikken over een zogeheten Local Area Network (LAN) oftewel
een intern computernetwerk. Voor de
aanschaf en aanleg van het interne computernetwerk wordt een bedrag van
f 775,-- per toegewezen pc (zie punt 1.) gehanteerd.
5. Educatieve software
Voor de inzet
van ICT in de lespraktijk is uiteraard ook educatieve software benodigd.
De vergoeding voor de aanschaf van educatieve software
is f 10,-- per leerling.
6. Scholing
Voordat gewerkt kan worden aan de educatieve toepassingen van ICT in het
onderwijs is het van belang dat leerkrachten zijn geschoold in de
ICT-basiskennis en -vaardigheden.
Voor scholing is een bedrag van f 40,-- per leerling
gehanteerd.
7. Beheer en onderhoud
Voor het
beheer en onderhoud van de ICT-voorzieningen heeft het ministerie geen
uitgangspunten geformuleerd. Deze zouden later volgen, maar zijn uiteindelijk
in het nieuwe beleidsplan van minister Hermans meegenomen in de totale
ICT-rijksvergoeding voor de scholen.
Derhalve is op basis van de ervaringen op onder meer
de voorhoedeschool uitgegaan van jaarlijkse totale beheerslasten (bij regulier
beheer) van f 500.000,--.